Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02:46
windowsbert schreef op zaterdag 23 juli 2011 @ 12:02:

maar deze in mijn ogen beschikbaar gesteld door automatisering anders waren deze toch niet zichtbaar
En daar ga je de mist in. Dat ik een pistool op straat zie liggen, geeft mij nog niet het recht om er iemand mee dood te schieten.

Stond het in je arbeidsvoorwaarden dat ontslag zou volgen als je aan die bestanden zit? Misschien is ontslag op staande voet een beetje te hard maar kan me wel voorstellen dat ze het niet leuk vinden.

Maar weet je zeker dat er niks anders speelde? Ik zou sowieso even met je baas gaan praten.

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Ontslag op staande voet is sowieso onrechtmatig. Daarvoor moet een serieuze en gegronde vrees bestaan dat de werkgever schade zal berokkenen, een vrees die bijvoorbeeld kan optreden door opzettelijk eerder veroorzaakte schade.

In dit geval is er simpelweg geen sprake van veroorzaakte schade, of enig ander handelen dat het vermoeden oplevert dat de TS zijn werkgever schade zal gaan berokkenen.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Ferruginous Hwk
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
MSalters schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 16:08:
Ontslag op staande voet is sowieso onrechtmatig. Daarvoor moet een serieuze en gegronde vrees bestaan dat de werkgever schade zal berokkenen, een vrees die bijvoorbeeld kan optreden door opzettelijk eerder veroorzaakte schade.

In dit geval is er simpelweg geen sprake van veroorzaakte schade, of enig ander handelen dat het vermoeden oplevert dat de TS zijn werkgever schade zal gaan berokkenen.
Het plegen van een misdrijf (computervredebreuk) en/of het stelen van bedrijfsgegevens althans de voorbereidende handelingen daartoe, is geen reden tot ontslag op staande voet?? 8)7

Lijkt me wel degelijk een goede reden.
Ik ken de casus niet inhoudelijk, maar als de beweringen waar zijn, zou ik 'm ook hebben ontslagen. (Als ik dat zou mogen :9 )

@TS, Je weet zelf het best of e.e.a. op waarheid gebaseerd is. Mocht dit zo zijn, tel dan je zegeningen als er geen officiele aangifte jegens jou is gedaan zodat je verdere carriere geen schade oploopt. Procederen, tegen beter weten in, kan alsnog leiden tot een evt. aangifte bij de politie.
Mocht het allemaal niet waar zijn, dan kun je juridisch advies inwinnen.

[ Voor 30% gewijzigd door Ferruginous Hwk op 28-07-2011 21:13 ]

Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Als ik op mijn werk mapjes ga kopiëren waar ik zo bij kan lig ik er ook zo uit. Tenzij het mijn eigen mapje is ofzo, die gedachte vind ik ook niet heel gek.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

ReVolpe schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 21:07:
[...]

Het plegen van een misdrijf (computervredebreuk) en/of het stelen van bedrijfsgegevens althans de voorbereidende handelingen daartoe, is geen reden tot ontslag op staande voet?? 8)7

Lijkt me wel degelijk een goede reden.
Ik ken de casus niet inhoudelijk, maar als de beweringen waar zijn, zou ik 'm ook hebben ontslagen. (Als ik dat zou mogen :9 )
De TS zegt dat hij niet weet hoe hij een account aan een andere groep kan toevoegen. Laten we er even vanuit gaan dat dat zo is dan had zijn account blijkbaar rechten om bij die bestanden te mogen. Dan is het in ieder geval al geen computervredebreuk en dus ook geen misdrijf.

Ik heb zo'n vermoeden dat de TS te maken heeft met een directeur of manager (geen idee hoe groot het bedrijf is) die denkt dat hij zich in Amerika bevind en wat hoog van de toren blaast. Maar het wordt eigenlijk even tijd dat de TS duidelijk maakt wat hij precies gedaan heeft.

• Had je al toegang tot de bestanden die je gekopieerd hebt of heb je handelingen moeten verrichten om jezelf toegang te verschaffen? Zo ja, welke?
• Waarom geeft de IT afdeling aan dat je geprobeerd hebt jezelf toe te voegen tot de administrators groep? Beschrijf je handelingen eens.
• Wat is er zo bijzonder aan die bestanden? Had je moeten weten dat je daar niet in mocht? Waarom kopieer je ze?

[ Voor 4% gewijzigd door Glashelder op 28-07-2011 21:27 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Als deze mappen zich verborgen in het netwerk bevonden had er eigenlijk al een belletje moeten gaan rinkelen van: Goh, deze mappen zijn misschien verborgen voor een reden!.

Ikzelf had contact op genomen met de IT/Helpdesk afdeling, en niet zelf maar gaan lopen kloten.

Ontslag op staande voet vind ik niet heel gek, als er bedrijfsdocumenten bloot worden gesteld door een werknemer. Daarnaast is er ondervonden dat de TS (mogelijk) een poging heeft gedaan zichzelf toe te voegen aan de lijst van administratoren.

Het bedrijf zal dan heel simpel zijn geweest: Het risico is te groot dat de werknemer ook echt kwade intenties heeft, en is dus niet langer welkom. Of dit rechtmatig ook zo mag is wat anders, en hier kan de TS het beste achter komen door contact op te nemen met de rechtsbijstand.

[ Voor 15% gewijzigd door D4NG3R op 28-07-2011 21:32 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-11 20:03
Dit klinkt als een manier om op een vage manier een overtollige medewerker te lozen.

Rechtsbijstand en duimen maar.

Verwijderd

D4NG3R schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 21:31:
Als deze mappen zich verborgen in het netwerk bevonden had er eigenlijk al een belletje moeten gaan rinkelen van: Goh, deze mappen zijn misschien verborgen voor een reden!.
Als het iets is wat hij niet had mogen zien, waarom staan de rechten dan niet zo ingesteld. We gaan hopelijk niet 'hidden folders' als securitypolicy zien? :+

Het kopiëren van de bestanden, is weinig anders dan ze inzien. Er volgt geen enkel bewijs uit dat er een intentie was de bestanden mee te nemen of er anderszins schade mee te berokkenen. Dat wil niet zeggen dat de gebruiker niet aangesproken kan worden waarom hij dacht dat hij die bestanden nodig had, maar wel dat er geen dringende reden was om direct ontslag te laten volgen.

Zoals vaak, voegen mensen graag een persoonlijke emotie toe, en vinden het te begrijpen dat zomaar bestanden kopieren niet kan, en andersom. En, zoals net zo vaak, is de wereld niet zwart/wit. Zelfs als er bewijs is dat de bestanden verder gekopieerd zijn, zal nog aangetoond moeten worden dat er een dringende en kwade opzet was. Wat wederom niet wil zeggen dat het niet een reprimande zou verantwoorden. We hebben het echter over ontslag op staande voet, zo ongeveer de zwaarste sanctie die je als werkgever kan opleggen en zeker als dat gebeurt is zonder eerdere waarschuwingen of aanwijzingen.

Wel wil ik benadrukken dat de gegeven informatie wel érg sumier is. Het is inmogelijk een zinnig antwoord te geven zonder een precieze beschrijving van de situatie en eventuele historie, juist omdat het venijn hem kan zitten in de nuance.
Ontslag op staande voet vind ik niet heel gek, als er bedrijfsdocumenten bloot worden gesteld door een werknemer. Daarnaast is er ondervonden dat de TS (mogelijk) een poging heeft gedaan zichzelf toe te voegen aan de lijst van administratoren.

Het bedrijf zal dan heel simpel zijn geweest: Het risico is te groot dat de werknemer ook echt kwade intenties heeft, en is dus niet langer welkom. Of dit rechtmatig ook zo mag is wat anders, en hier kan de TS het beste achter komen door contact op te nemen met de rechtsbijstand.
Blootstellen zal aangetoond moeten worden, met daarbij de intentie. Iemand ontslaan op basis van een groot risico wat nergens aangetoond is, laat staan aannemelijk is gemaakt voor een bevoegde instantie. Ontslag op staande voet, dus niet eens inactiefstelling? Neu... Dat is niet zo handig van de werkgever...

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2011 22:55 ]

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Verwijderd schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 21:48:
Als het iets is wat hij niet had mogen zien, waarom staan de rechten dan niet zo ingesteld.
Dat is ook wat ik me de hele tijd afvraag. Blijkbaar stonden de rechten ook niet zo goed ingesteld dus.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

je had geen kwade bedoelingen met de actie, sterker nog, je zou er efficiënter je werk mee kunnen doen.

het lijkt alsof je baas zat te azen op een kleine fout die makkelijk aan de kantonrechter uitgelegd kan worden als zwaar vergrijp. Om zodoende eenvoudig en goedkoop je contract te ontbinden. even uitgaande van een vaste aanstelling.

note: als je al rechtsbijstandsverzekering hebt, lees even je polis na of arbeidsrecht ook gedekt is. Mijn ervaring met rechtsbijstand is dat je geholpen wordt door onkundig personeel die probeert de aansprakelijkheid af te schuiven ipv je te helpen. En als ze je moeten helpen altijd voor een schikking kiest om maar een rechtzaak te voorkomen.

[ Voor 33% gewijzigd door JJ Le Funk op 28-07-2011 22:06 ]

d:)b :henk d:)b

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
@MrJayMan: je hebt geen idee wat ie gecopierd heeft. Beoordelingsgesprekken of bestanden van collega's, management gegevens e.d. Je kan vaak aan de bestandsnaam al een hoop afleiden, maar ontslag op staande voet lijkt me een te zware maatregel. Zeker als je kijkt naar de wetsartikelen. Maar uiteindelijk bepaalt de kantonrechter, dus de eerste stap moet zijn een advocaat in te schakelen.

Het lijkt me dat TS overigens niet meer gaat reageren aangezien ie dat ook niet doet bij andere fora waar ie z'n verhaal neer plempt.

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

smesjz schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 22:07:
[...]
Het lijkt me dat TS overigens niet meer gaat reageren aangezien ie dat ook niet doet bij andere fora waar ie z'n verhaal neer plempt.
zou kunnen gezien het ontbreken van gebruikershistorie.
in dat opzicht niet zo handig dat een nieuwe gebruiker direct topics mag aanmaken. (alweer teveel privileges :p)

d:)b :henk d:)b

• smesjz
  • Niet online
MrJayMan schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 22:12:
[...]

zou kunnen gezien het ontbreken van gebruikershistorie.
in dat opzicht niet zo handig dat een nieuwe gebruiker direct topics mag aanmaken. (alweer teveel privileges :p)
Ik bedoelde meer: http://www.helpmij.nl/for...-voet-windows-server-2008 en http://forum.techzine.nl/...indows-server-2008-a.html

Nu ie ontslagen is heeft ie alle tijd v/d wereld om te reageren ;)

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:54
Ik vind het wel vreemd dat hij gelijk een ontslagbrief krijgt. Als je als werkgever iemand ergens op betrapt of ergens van verdenkt roep je hem of haar toch bij je? Dan begin je toch een gesprek in de trant van "goh, we hebben gezien dat je ...... wat heb je daar op te zeggen"

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:43
Overduidelijk mocht hij deze bestanden niet hebben. Wel of geen beveiliging, dat is niet het probleem (of steel je ook iets uit het kantoor van je baas wanneer hij zijn deur even niet op slot heeft?).

Hij wist ook dat hij de bestanden niet mocht hebben.. waarom anders deze naar de c-schijf kopieren? Als hij gewoon toegang hoorde te hebben op die netwerkschijf dan had hij de bestanden niet naar de c-schijf hoeven kopieren omdat hij ze dan gewoon via het netwerk kon inzien.

Ik denk dat TS (mag zeker niet meer op internet over de zaak babbelen van zijn raadsman? :)) gewoon niet verwacht had dat men erachter zou komen wat hij heeft gedaan en dat hij nu schrikt van de gevolgen.

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Gadgeteer schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 17:14:
Hij wist ook dat hij de bestanden niet mocht hebben.. waarom anders deze naar de c-schijf kopieren? Als hij gewoon toegang hoorde te hebben op die netwerkschijf dan had hij de bestanden niet naar de c-schijf hoeven kopieren omdat hij ze dan gewoon via het netwerk kon inzien.
De enige reden die ik zou kunnen verzinnen zou zijn dat hij deze bestanden dagelijks voor zijn werk nodig heeft en het netwerk rete traag is zodat hij sneller kan werken met de bestanden lokaal.

Maar gok dat het geval was, hij niet ontslagen was geweest....

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-11 02:35
Eén ding is zeker, dit was niet zo accuut gevaarlijk waardoor de werknemer zich niet meer kon verantwoorden. maw de werkgever had eigenlijk naar je toe moeten komen en om uitleg moeten vragen alvorens hij je ontslaat.

Dit weegt bij een rechter vaak toch wel redelijk zwaar. Kantonrechter, aldus.

En dan is een 'computerpolicy' overtreden niet meer als een andere regel overtreden. Zoals bijvoorbeeld roken onder het afdakje buiten terwijl dit eigenlijk niet mag. Mits jij kan aantonen de gegevens niet voor gevaarlijke doeleinden wou gebruiken of die het bedrijf direct kan schaden.

Maar de gegevens die je geeft zijn zeer summier.

[ Voor 36% gewijzigd door RedHat op 30-07-2011 09:25 ]

• @r!k
  • Laatst online: 14-11 22:21

@r!k

It is I, Leclerq

RedHat schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 09:23:
Eén ding is zeker, dit was niet zo accuut gevaarlijk waardoor de werknemer zich niet meer kon verantwoorden. maw de werkgever had eigenlijk naar je toe moeten komen en om uitleg moeten vragen alvorens hij je ontslaat.

Dit weegt bij een rechter vaak toch wel redelijk zwaar. Kantonrechter, aldus.

En dan is een 'computerpolicy' overtreden niet meer als een andere regel overtreden. Zoals bijvoorbeeld roken onder het afdakje buiten terwijl dit eigenlijk niet mag. Mits jij kan aantonen de gegevens niet voor gevaarlijke doeleinden wou gebruiken of die het bedrijf direct kan schaden.

Maar de gegevens die je geeft zijn zeer summier.
Gezien de informatie die ts geeft is er helemaal niks zeker.

Vind het sowieso een vreemd verhaal. Je gaat als it zijnde niet van alle mappen bijhouden of het gekopieerd is. Wat stond er in?

Aangezien ts niet meer lijkt te reageren zullen we daar waarschijnlijk niet achter komen maar iets zegt me dat dit verhaal verre van compleet is met de informatie die nu gegeven is.

Een hele rij microsoft certificeringen.

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:02

Pierre

Van nature lui!

@r!k schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 09:33:
[...]
Je gaat als it zijnde niet van alle mappen bijhouden of het gekopieerd is. Wat stond er in?
Duh bij ons op kantoor wordt dat wel degelijk bijgehouden, wie wat op een usb stick plaatst (advocaten kantoor)

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

• @r!k
  • Laatst online: 14-11 22:21

@r!k

It is I, Leclerq

Pierre61 schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 09:42:
[...]

Duh bij ons op kantoor wordt dat wel degelijk bijgehouden, wie wat op een usb stick plaatst (advocaten kantoor)
Lijkt me ook een iets ander verhaal. Advocatenkantoor dat dit bij houdt kan ik me heel goed voorstellen. Er zijn echter veel meer bedrijven waar dit helemaal niet gedaan wordt of in beperkte mate (alleen de vertrouwelijke gegevens). Daarbij vind ik het ook nogal vreemd dat hij heeft geprobeerd zichzelf lid te maken van de domain admin groep.

Een hele rij microsoft certificeringen.

• ptjuh
  • Laatst online: 08:48

ptjuh

New day, same old shit

Nog vreemder is...

Waar blijft zijn reactie op de verhalen en vragen van iedereen 8)7

Its all in the little things that people do..

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
RedHat schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 09:23:
Dat is uiteraard afhankelijk van wat er precies gekopieerd is.

Als jij een data-invoer programma naar lokaal kopieert en de dbase krijgt een update en enkel omdat jij een verouderd invoer-programma hanteert raakt de dbase corrupt dan heb je toch wel een probleem...

• windowsbert
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-11 14:46
Hallo Allemaal in ieder geval Reuze bedankt voor jullie reactie echt super

ik zal jullie vertellen wat ik gekopieerd heb ik werk in het magazijn daar heb ik vrachtbrieven en foto's
en andere documenten staan allemaal eigen stukken en dat gebruik ik voor het bedrijf dat heb ik van de netwerk server naar mijn eigen harde schijf gekopieerd alles binnen het bedrijf

en een cursus map deel 1 die bestond uit 10 of 15 delen met van office 2010
dat was alles

en dat ik als Cliënt of gebruikers bij de NTFS-rechten van de server 2008 wilden aan melden

dat wordt mij zwaar aangerekend is er iemand die mij in Jip en Janneke taal kan uitleggen
of je een poging doet of per ongeluk bij de Cliënt NTFS-rechten van de server 200zo veel grote schade kunt aanrichten of je überhaupt wel schade aan kunt richten

ik heb (denk) zo 1 deze weken ( maanden ) een zitting en mij persoonlijk er ook beetje van hoogte stellen

is er iemand die voor mij een goed verhaal heeft

Met Vriendelijk Groet Bert

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Als het goed is heb je zelf een goed verhaal, je bent nu al drie maanden bezig en je weet toch zelf wel of je wel of niet beveiligingen hebt omzeilt?

Ik denk dat je meer hebt aan een advocaat.

/▌

• w4rguy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-05 12:23

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Het feit dat je het naar je eigen harde schijf hebt gekopieerd maakt het wat moeilijker te verdedigen voor jou. Er is namelijk niet vast te stellen wat je zou gaan doen met de harde schijf, of wat je er mee hebt gedaan. Het feit dat je een cursusmap kopieert is ook moeilijk te verdedigen, waarom heb je dat precies gedaan, wat moest je daarmee?

Het feit dat jij blijkbaar als gebruiker de NTFS rechten probeerde aan te passen (dat is wat ik uit je tekst op kan maken) is wel verdedigbaar. Het feit dat jij er niet veel van af weet is namelijk jouw verdediging op dat gebied. Je ziet de ernst er blijkbaar niet van in als je dit aanpast. Dat een administrator dit als "hacking" aanmerkt is dan ook niet erg raar, eerder een miscommunicatie tussen jou en de beheerder. Als je de rechten aanpast is het wel mogelijk om grote schade toe te doen. Het is dan namelijk mogelijk dat je de rechten vrijstelt en dat onbevoegden toegang hebben tot die informatie. Ik vindt echter dat het bedrijf op dit gebied ervoor verantwoordelijk is om duidelijk te maken wat je wel/niet mag en uit te leggen wat dat dan precies is en wat voor risico's er aan vast zitten.

Het raarste daarna vind ik dat je inderdaad direct ontslag op staande voet krijgt. Blijkbaar is er niet eens een wettelijk erkend onderzoek uitgevoerd door een particulier (digitaal) onderzoeker, maar door de eigen systeembeheerder. Van de systeembeheerder kun je niet 100% zeker zijn dat hij onafhankelijk is. Een goede rechter zal bewijs in deze vorm dan ook van de tafel vegen, of in ieder geval de waarde van het bewijs verlagen.

Als de juiste procedures gevolgd zouden worden, dan zou de directeur/verantwoordelijke eerst contact hebben gezocht met jou om jouw kant van het verhaal te horen. Ik begin ook het idee te krijgen dat ze een excuus zochten om jou "er uit te werken".

Succes met je zaak.

All-Round nerd | iRacing Profiel

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Dat is nog de beste verdediging denk ik ja, zeggen dat je niet wist waar je mee bezig was. Klopt denk ik ook wel aardig.

/▌

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:36
Met eigen hardeschijf bedoeld de ts waarschijnlijk de schijf van zijn werkpc. Maar daar kan hij alleen antwoord op geven.

• windowsbert
ja ik bedoel harde schijf van de werkplek alles is van af de werkplek

maar waar zij op doelen is het optie NTFS-rechten en daar zou ik een goeie antwoord op willen hebben

ja klopt het speelt al manden zo lang duurt de zaak om gek van te worden

groet

• w4rguy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-05 12:23

w4rguy

Team Manager NAB Racing

windowsbert schreef op zondag 06 november 2011 @ 12:47:

maar waar zij op doelen is het optie NTFS-rechten en daar zou ik een goeie antwoord op willen hebben

ja klopt het speelt al manden zo lang duurt de zaak om gek van te worden

groet
NTFS rechten zijn de rechten die je op een lokaal systeem toekent aan gebruikers en/of groepen. Daarin bepaal je dus wie de bestanden mogen zien, of schrijven, of verwijderen, etc. Je hebt NTFS permissies en share permissies. Van share-permissies is sprake als het een gedeelde netwerkmap is. De rechten die je uiteindelijk echt bezit is een samenstelling van die 2 rechten. Voor zover ik weet heb je altijd de meest beperkende van de 2.

Dat wil zeggen:
Als een share-permissie zegt dat je mag schrijven, maar een NTFS permissie op dezelfde folder dat je alleen mag lezen, dan mag je uiteindelijk alleen de folder lezen.

All-Round nerd | iRacing Profiel

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

windowsbert schreef op zondag 06 november 2011 @ 12:47:

Jij bent duidelijk geen expert of zelfs een hobby-beheerder als je dit niet weet.

En dat is in dit geval wellicht in je voordeel omdat je nu ook hulp van een expert in kan (en moet) schakelen, anders wordt het een heel ongelijke wedstrijd tussen jou en je werkgever .
Die laatste heeft zijn systeembeheerder als adviseur, jij hebt niemand.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
windowsbert schreef op zondag 06 november 2011 @ 11:36:
is er iemand die voor mij een goed verhaal heeft
Henk007 in "Ontslag opstaande voet wegens privilige escalation"

Maar ik denk dat het daar 3 maanden later wat te laat voor is helaas.

• windowsbert
Nee Henk007 dat ben ik zelf

de zaak loopt nog steeds1 deze dagen, weken, maanden, zal er een zitting
komen ik ben gewoon wat informatie voor me zelf aan het verzamelen om ook goed voorbereid te zijn
en hoop wat ondersteuning hier te vinden van de vraag mij en natuurlijk heb ik een advocaat

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Waar het hier om gaat is of die bestanden relevant waren voor jouw werkzaamheden. Jij moet kunnen verklaren waarom je de bestanden gekopieerd of bekeken hebt. De reden van kopieren kan zijn omdat het sneller werkt vanaf jouw eigen pc ipv. op de server.

Daarnaast moet je verklaren over elk individueel bestand of de inhoud daarvan relevant was voor jouw werkzaamheden. Vrachtbrieven heb je kennelijk gewoon nodig. En die cursusmappen, wat staat daar precies in? Zijn dat cursussen relevant voor jouw werk en was je intentie om er van te leren? Of stonden daar ook antwoorden in van cursussen die jij nog moest volgen? Of privacy-gevoelige informatie/resultaten van collega's?

Dat alle bestanden toegankelijk waren en kennelijk 'beschikbaar gesteld' waren voor jou is niet relevant. In bestanden die niet voor jou bedoeld zijn heb je gewoon niks te zoeken. Het gaat er dus om of dat het geval was. Als jij gaat neuzen in zaken die je niet aangaan kan de werkgever je niet meer vertrouwen (of je moet aannemelijk kunnen maken dat er per ongeluk bestanden zijn meegekomen).

Heeft jouw werkgever ook al specifiek aangegeven welke bestanden je niet had mogen kopieren? Daar kun je je verweer op baseren.

[ Voor 3% gewijzigd door Palomar op 06-11-2011 15:22 ]

• xtra
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-10 11:20
Palomar schreef op zondag 06 november 2011 @ 15:14:
Dat alle bestanden toegankelijk waren en kennelijk 'beschikbaar gesteld' waren voor jou is niet relevant. In bestanden die niet voor jou bedoeld zijn heb je gewoon niks te zoeken. Het gaat er dus om of dat het geval was. Als jij gaat neuzen in zaken die je niet aangaan kan de werkgever je niet meer vertrouwen (of je moet aannemelijk kunnen maken dat er per ongeluk bestanden zijn meegekomen).
Volgens mij is dat wel relevant. Als je de map "Personeelsdossiers - vertrouwelijk" kopiëert dan sta je niet sterk. Als diezelfde map "diversen" heet en tussen de pakbonnen staat dan kan je niet veel worden aangerekend. Mits je kunt uitleggen waarom je die pakbonnen kopiëerde.
Als die personeelsdossiers via netwerkrechten waren afgeschermd had TS ze niet kunnen kopiëren en was er geen probleem geweest.

Die admin-rechten snap ik niet. Binnen een Windows-netwerk (domein?) moet je echt wel doelgericht te werk gaan om het op hacken te laten lijken.

• Palomar
  • Niet online
xtra schreef op zondag 06 november 2011 @ 15:50:
[...]

Volgens mij is dat wel relevant. Als je de map "Personeelsdossiers - vertrouwelijk" kopiëert dan sta je niet sterk. Als diezelfde map "diversen" heet en tussen de pakbonnen staat dan kan je niet veel worden aangerekend. Mits je kunt uitleggen waarom je die pakbonnen kopiëerde.
Als die personeelsdossiers via netwerkrechten waren afgeschermd had TS ze niet kunnen kopiëren en was er geen probleem geweest.
Ga er voor het gemak wel even vanuit dat vetrouwelijke documenten ook wel in een mapje staat waarvan uit de naamgeving duidelijk blijkt dat de TS daar niet moet zijn. Al kan de TS daar wel een punt hebben als blijkt dat een naamgeving niet duidelijk was en hij per ongeluk de verkeerde bestanden gekopieerd heeft.
Die admin-rechten snap ik niet. Binnen een Windows-netwerk (domein?) moet je echt wel doelgericht te werk gaan om het op hacken te laten lijken.
Ik snap het idd ook niet helemaal. Wat ik wel eens merk is als ik na het opnieuw installeren van windows een bepaalde directory probeer te openen dat er een melding komt zoals 'geen toegang tot deze map, wilt u proberen om toegang te krijgen?'. Als je op 'Ja' klikt dan gaat ie even ratelen en in mijn geval krijg ik dan alsnog toegang (ws. stond de eigenaar van de map nog ingesteld op een gebruiker van mijn oude windows-installatie).
In zo'n geval kan ik mij voorstellen dat het als 'inbreken' wordt gezien. In de windows event viewer zal daar ook iets van terug te zien zijn ('gebruiker probeerde toegang te krijgen tot...').

• Palomar
  • Niet online
Heb het even geprobeerd en deze melding bedoel ik:

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/18325629/access1.png

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/18325629/access2.png

Ik probeer dus de homedirecotry van gebruiker 'Guest' te openen vanuit mijn eigen windows-account.

• Rukapul
  • Laatst online: 22:33
Heeft topicstarter een advocaat die naast ervaring met arbeidsrecht ook affiniteit heeft met ICT? Zo nee, dan lijkt het me verstandig die kennis in te brengen zoals hierboven ook al is gesuggereerd. Deze expert kan o.a. argumenten verschaffen tegen het ingebrachte bewijs van de expert van de werkgever (systeembeheerder).

Aangezien dit een arbeidsconflict betreft zou het ook helpen te weten wat het achterliggende motief van werkgever is om tot ontslag op staande voet over te gaan voor een geval waarin voor zover hier bekend niet direct schade is aangericht of belangen van werkgever grof zijn geschaad. Wilde men al van topicstarter af? Wil men een voorbeeld stellen? Moet het hoofd ICT daadkracht tonen? Of beschouwt men het echt als een geval van kwaadwillende hacking?

• smesjz
  • Niet online
Minstens even onduidelijk als de reacties van de TS is wat er de tussentijd gebeurd is. Als je 3 maanden geleden op staande voet bent ontslagen (en dus geen salaris meer krijgt), waarom is er dan geen rechtzaak aangespannen door jouw advocaat om dit aan te vechten?
Door niks te doen ga er immers mee akkoord. Logischer zou zijn medewerker op non-actief zetten met behoud van loon in afwachting van een onderzoek, maar lijkt hier niet te spelen.

Het zou me overigens niks verbazen als de volgende reactie van TS weer over 3 maanden komt....

• windowsbert
nee hoor
reactie komt nou wel de loopt al 3 manden omdat de kanton rechter het heeft afgewezen en het te complex vond .en de tegen partij heeft de zaak nog een weer een maand aangehouden

wat echt de feiten zijn ik trachtte me lid te maken NTFS-rechten van Windows server 2008 als cliënt
en dat eigen documenten van de server naar mijn harde schijf heb gekopieerd heb de eigen documenten zijn klant en klare vrachtbrieven cmr wat foto's van goederen brieven die ik zelf heb geschreven
waarom doe ik dat omdat het nog wel voorkwam als het netwerk plat lag kon ik toch mijn vrachtbrieven er stonden absoluut geen geheimen in
en die andere map was een Office 2010 cursus map waar op de server een kleine 15 a 20 mapjes van stonden
ze hadden bij ons een nieuwe conputer systeem en software er op gezet waar onder office 2010
en verder heb ik nog in het netwerk lopen te neuzen waar de rest van mijn stukken waren

ik denk dat dit nou duidelijk waar het hier om gaat

Gr windowsbert

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik zie dat je een aantal zaken sowieso niet bij het juiste eind hebt. Die vrachtbrieven, foto's en mappen zijn niet van jouw, die zijn van je werkgever. Er is dus niets van jouw bij. Dat jij ze gemaakt hebt, klopt. Maar ze zijn in de tijd van de baas gemaakt, met hardware door de baas beschikbaar gesteld, en is onderdeel van je werk.

Zou je zitten te painten een tekening maken, iets wat niet als jouw taak is, zijn ze wel van jouw.

Maar je hebt nogsteeds niet in detail kunnen vertellen wat je exact gedaan hebt, ook heb je niet exact verteld wat de aanklacht nu is. Maar je wil wel exact antwoord. Dat gaat niet werken natuurlijk.

Dus nee, het is nog niet echt duidelijk wat er nu allemaal speelt.

Ey!! Macarena \o/

• smesjz
  • Niet online
en verder heb ik nog in het netwerk lopen te neuzen waar de rest van mijn stukken waren
Dat heb je nog niet eerder gemeld, dus wat heb je daar allemaal gevonden?

Maar zijn alle onhandige acties reden tot ontslag op staande voet? Dat valt te betwijfelen. Overigens doet een rechter altijd uitspraak bij ontslag op staande voet dus dat het te complex is lijkt me onzin.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:17
smesjz schreef op zondag 06 november 2011 @ 20:03:
[...]

Dat heb je nog niet eerder gemeld, dus wat heb je daar allemaal gevonden?

Maar zijn alle onhandige acties reden tot ontslag op staande voet? Dat valt te betwijfelen. Overigens doet een rechter altijd uitspraak bij ontslag op staande voet dus dat het te complex is lijkt me onzin.
In kort geding komt het zeker wel voor dat een rechter zegt 'hier kan ik niets van zeggen zonder solide bewijs', maar dat betekent meestal dat je als advocaat je dossier niet voldoende duidelijk hebt gepresenteerd (bijvoorbeeld omdat je niet van ntfs weet en geen deskundige hebt ingeschakeld)

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• Puch-Maxi
  • Laatst online: 16-11 21:50
Hmms tja, ik heb ook wel eens een rapport of template gekopieerd naar mijn homedirectory, ik ga immers niet het origineel vernaggelen. Dit was ook gewoon nodig voor mijn werkzaamheden en het belangrijkste, ik was hiertoe geautoriseerd. Ik zie niet direct het verschil in het mogen inzien/printen/kopiëren van een document als je het nodig hebt voor je werkzaamheden.

@Bert, is het misschien zo dat je een loginscherm voor je neus kreeg bij het openen van een bepaalde map? Misschien dat je hier je eigen of een gebruikersnaam/wachtwoord van een ander hebt gebruikt?

My favorite programming language is solder.

• windowsbert
ik zou me misdragen hebben waardoor het vertrouwen in u onwaardig is geworden

ik trachtte me lid te maken NTFS-rechten van Windows server 2008 als cliënt
om zo het systeem te hacken

• windowsbert
en ik zou binnen het automatiseringssysteem van het bedrijf illegaal toegangen hebben verschaft tot onderdelen waarvoor ik niet geautoriseerd was
echter door deze poging kreeg de server het zo druk dat er voor alle gebruikers geen resources meer beschikbaar waren en alle terminal sessies zijn vast gelopen

• windowsbert
ik heb absoluut niet

een andere gebruikersnaam/wachtwoord van een ander hebt gebruikt

ik heb niks toegevoegd aan het systeem en niet gehackt alles via Windows verkenner

• Puch-Maxi
  • Laatst online: 16-11 21:50
Oke, ik krijg zo het vermoeden dat er bij het bedrijf het één en ander niet helemaal goed zit qua rechten/autorisatie en de procedures hieromtrent. Als jij al een mapje zou openen waar jij niet bij mag dan moet je een foutmelding krijgen, met daarin de melding dat je onvoldoende rechten hebt.

Dat de hele server vast is gelopen door jouw actie lijkt mij zeer sterk. De 'aanklacht' is ook zo vaag als maar kan. Er is vast meer aan de hand. Ik vraag me ook af of het verhaal steek houdt bij een rechter i.v.m. 'ontslag op staande voet'.

My favorite programming language is solder.

• StevenK
windowsbert schreef op zondag 06 november 2011 @ 20:47:
ik heb absoluut niet

een andere gebruikersnaam/wachtwoord van een ander hebt gebruikt

ik heb niks toegevoegd aan het systeem en niet gehackt alles via Windows verkenner
Maar heeft jouw advocaat al wel een deskundige ingeschakeld?

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Puch-Maxi schreef op zondag 06 november 2011 @ 20:47:
Oke, ik krijg zo het vermoeden dat er bij het bedrijf het één en ander niet helemaal goed zit qua rechten/autorisatie en de procedures hieromtrent. Als jij al een mapje zou openen waar jij niet bij mag dan moet je een foutmelding krijgen, met daarin de melding dat je onvoldoende rechten hebt.

Dat de hele server vast is gelopen door jouw actie lijkt mij zeer sterk. De 'aanklacht' is ook zo vaag als maar kan. Er is vast meer aan de hand. Ik vraag me ook af of het verhaal steek houdt bij een rechter i.v.m. 'ontslag op staande voet'.
Zoals ik het begrijp heeft hij via de verkenner de rechten proberen aan te passen. Dat kan natuurlijk niet en levert alleen een melding op in de logs, maar het bedrijf heeft hem hierop dus op staande voet ontslagen.

/▌

• windowsbert
ik denk niet dat de advocaat een deskundige heeft ingeschakeld

de tegen partij heeft tot dus ver geen bewijzen ook geen gebruikers historie van die dag van mij

het is de 2 heren van automatiseringssysteem die wel onder ede willen verklaren wat ik heb misdaan

[ Voor 28% gewijzigd door windowsbert op 07-11-2011 07:18 ]

• Gomez12
Marzman schreef op zondag 06 november 2011 @ 21:29:
[...]

Zoals ik het begrijp heeft hij via de verkenner de rechten proberen aan te passen. Dat kan natuurlijk niet en levert alleen een melding op in de logs, maar het bedrijf heeft hem hierop dus op staande voet ontslagen.
En er is nog een terminal server gecrashed...

Ik gok dat dat de crux is. Dat leidde tot verloren productiviteit bij een aantal medewerkers.
En dat valt ook niet echt makkelijk te combineren met even wat onschuldige bestandjes kopiëren...

Ik gok ook dat daarom de rechter het doorgezet heeft. Als niemand betwist dat die server down gegaan is, dan kom je op de volgende vragen uit :
Kan het kopieren van bestandjes een terminal server downbrengen of heeft de TS meer gedaan dan dat of was er misschien een andere reden voor het down gaan?

En dat wordt dus een heel technisch verhaal. En een iets andere situatie dan TS in Topicstart schreef...

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

windowsbert schreef op zondag 06 november 2011 @ 20:34:
om zo het systeem te hacken
Is dat letterlijk een zin uit de aanklacht of je eigen interpretatie?
Want het is sowieso al een grammaticaal gedrocht van een zin.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Gomez12
alt-92 schreef op zondag 06 november 2011 @ 22:08:
[...]

Is dat letterlijk een zin uit de aanklacht of je eigen interpretatie?
Want het is sowieso al een grammaticaal gedrocht van een zin.
Ehm een aanklacht in de ik-vorm?

• Not Pingu
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-10 20:21

Not Pingu

Dumbass ex machina

Dit is nog steeds een vreemde zin (uit de openingspost):
Na de constatering is door het hoofd automatisering de poging direct afgebroken.
Dus de systeembeheerder kan niet de rechten goed zetten maar monitort wel actief pogingen van bepaalde accounts om bepaalde mappen te openen?
Want als windowsbert de bestanden kon kopiëren had ie dus toegang tot de map. Als ik het goed heb verschijnt er dan geen melding in de Security Audits in de Event Viewer. Dus moet de systeembeheerder zelf iets hebben ingesteld om die mappen in de gaten te houden.
En dan zit de sysadmin kennelijk ook nog continu achter z'n pc klaar om 'pogingen af te breken' terwijl ie gewoon de rechten goed had kunnen zetten. Klinkt een beetje als machtsmisbruik van een sysadmin in een powertrip.

Certified smart block developer op de agile darkchain stack. PM voor info.

• Rukapul
Gomez12 schreef op zondag 06 november 2011 @ 22:17:
[...]

Ehm een aanklacht in de ik-vorm?
Laat offtopic opmerkingen over de schrijfstijl en wijze van formuleren maar achterwege. Dit topic maakt voldoende duidelijk dat dat niet de sterkste kant is van topicstarter. We zullen het moeten doen met best-effort interpretatie.

@windowsbert: probeer alsjeblieft begrijpelijker te schrijven met hele zinnen en interpunctie. Als je iets citeert van wat iemand gezegd of geschreven heeft dan verdient het de voorkeur om dat tussen [ quote ] tags te zetten. Geef ook zo duidelijk mogelijk aan wat je volgens eigen zeggen gedaan hebt en wat je volgens anderen gedaan zou hebben. Dat voorkomt interpretatiefouten zoveel mogelijk.

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:20
Mijn gevoel zegt dat de genoemde casus erg bedenkelijk is. Volgens mij waren ze op zoek naar een rede om van je af te komen. Welke systeembeheerder zit nou het kopieergedrag op het domein op individueel bestandsniveau te monitoren? Ik kom bij zat middelgrote bedrijven waar je een minimale monitoring zou verwachten op de beheerders, maar zelfs dat is er niet. Laat staan dat ze individuele gebruikers zouden gaan monitoren. Leuk bedrijf waar je werkt!

• Gomez12
@PHiXioN : Het kan ook gewoon zoiets simpels als aangezette auditing zijn.
Niemand kijkt daar naar tot er een aanleiding voor is (bijv een terminal server die vastslaat).

De aanleiding was er schijnbaar, want vastgelopen terminal sessies.

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:46
Aan de andere kant; waarom zou een systeembeheerder een (indirecte) collega er op zo'n manier bij proberen te lappen? Mogelijk onder druk van de baas/manager maar daar ga je toch niet aan meewerken in een rechtzaak.
Er beginnen nu wat complot-theorieën te ontstaan welke niet, in eerste instantie, de meest logische verklaring lijken.

• Gomez12
Polster schreef op maandag 07 november 2011 @ 00:18:
Mogelijk onder druk van de baas/manager maar daar ga je toch niet aan meewerken in een rechtzaak.
Het is amper een rechtzaak te noemen als ik de TS moet geloven.

Ontslag op staande voet voor het binnen een bedrijf kopiëren van enkele werk-gerelateerde bestandjes?
Elke rechter lacht het bedrijf de rechtszaal uit.

• TroaS
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-07-2024
Ik heb de ballen verstand van autorisatie, NTFS en adminrechten op Windowsservers, dus ik ga me ook niet wagen aan opmerkingen wat de TS nu precies geprobeerd zou hebben.

Wat ik wel even wil zeggen: mijn pa is deurwaarder, en ik ken vele, vele verhalen van werkgevers die een werknemer kwijt willen. Wat doen ze: als die werknemer iets verdacht doet (vrij onschuldig, maar toch), hakken ze er gelijk op in door op staande voet te ontslaan etc. Later krijg je dan rechtzaken etc, en het maakt ze niet uit of ze die verliezen of winnen. Na afloop is het toch 'verstoorde werkrelatie' en zijn ze lekker van je af.

Ik zeg niet dat dit nu ook het geval is, maar ik kan me helaas niet aan de indruk onttrekken.

• StevenK
windowsbert schreef op zondag 06 november 2011 @ 21:30:
ik denk niet dat de advocaat een deskundige heeft ingeschakeld
Het is*jouw* zaak. 'denk niet' is dan niet voldoende. Zorg *dat* er voldoende deskundigheid ingeschakeld wordt!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:47
windowsbert schreef op zondag 06 november 2011 @ 20:34:
Dat zinnetje blijf je (exact zo) herhalen. Zijn dit jouw eigen woorden of heb je die ergens anders vandaan?

Kun je proberen hetgeen je daar wilt zeggen ook op een andere manier te zeggen? Ik verwacht dat het nogal lijkt op de screenshots van Palomar ( Palomar in "Ontslag opstaande voet wegens privilege escalation" ), in dat geval had je daar mijns inziens nooit op dat knopje "Continue" (met het schildje ervoor) moeten _kunnen_ klikken, laat staan dat men van je kan verwachten dat je weet wat het doet en of je er wel op _mag_ klikken.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Ik geef de werkgever groot gelijk.
Personeel móet je kunnen vertrouwen.

Ik hoop voor je dat je rechtsbijstand heb?
Zoniet dan zal het je veel geld gaan kosten.
En de meeste werkgevers hebben daarvoor ook een verzekering.

Even een vraag voor je:
In de super staat alles meestal ook onder toezicht van camera's en etc,
Zodra je een pak melk ziet die buiten het beeld van de camera staat neem je die dan ook mee ?

• Palomar
  • Niet online
@Martijn1922, volgens mij gaat het er meer om of de TS logischerwijs had kunnen weten dat ie iets ongeoorloofds deed. Om in jouw melkpak-verhaal te blijven, stel je krijgt een lunch aangeboden en er staat van alles op tafel. Je neemt van alles, zoals brood, boter, beleg, glas melk. Achteraf blijkt dat je alleen dat pak melk niet had mogen gebruiken. Niet echt logisch he ;)

Als het pak melk in de koelkast stond naast de lunchtafel dan is het al wat dubieuzer als je het zelf pakt, maar nog steeds kan er geen kwade bedoeling achter zitten.

Pas als het pak melk in een afgesloten kast zit met bordje erop 'niet aankomen' en je breekt hem toch open dan is er sprake van moedwillig 'de beveiliging omzeilen'.

Ik weet niet welke situatie het meest van toepassing is op die van de TS.

[ Voor 5% gewijzigd door Palomar op 07-11-2011 18:53 ]

• Evil_Ed
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-08 02:22
Ik wil geen slapende honden wakker maken :

Maar als de files/directory's inderdaad zichtbaar waren dan kun je met een hele simpele handeling totaal onbewust (als leek gebruiker) een fout begaan.
Ik denk dat vele van ons herkennen dat als je met je muis sleept en de muistoets net die fractie van een seconde inhoudt dat je je map kwijt bent (binnen eenzelfde schijf)
en zo niet dan heb je een extra kopietje geheel gratisz.
Dus als excuus zou die het erg goed doen, en zal voor dat fenomeen een aannemelijke verklaring gelden.
Als ze echt kunnen reproduceren dat je jezelf toegang hebt gegeven (of geprobeerd hebt) tot de admin groep dan wordt het al vervelender.
Maar je moet dan toch wel aan een paar zaken voldoen als werkgever.
Het moet wel onomstotelijk vast staan , dat jij een persoonlijk account hebt wat niemand (ook niet je baas of collega) gebruikt of kennis van heeft en dat jij ook daadwerkelijk hebt geprobeerd de actie te doen waar je van beschuldigd wordt.
Jij weet zelf als geen ander of dit zo is, als je het gedaan hebt dan moet je denk ik hand in eigen boezem steken en toegeven dat het zo is, maar dat je gehandeld hebt uit nieuwsgierigheid omdat je bv al zoveel gehoord had over lektober en wilde weten hoe veilig je bedrijf is.. en dat je KEIVEUL spijt hebt van die ondoordachte aktie.

Als je zeker weet dat je het niet hebt gedaan dan kun je met de kopieerverklaring , en mede het feit dat je het niet eens op een persoonlijke opslag hebt gezet, maar nog steeds op een bedrijfsPC hebt gezet.

Ik ben jaren werkzaam geweest in de IT security en weet van heel veel schrijnende gevallen dat de gebruiker eerder dom is dan vandaal als er gehackt wordt.

ik wens je heel veel sterkte en wil je meegeven dat ontslag in alle redelijkheid moet zijn en afhankelijk van je achtergrond en de omstandigheden maak je een goeie kans om gelijk te krijgen als er geen 'echte' bewijzen zijn.
Of je je baan houdt terugkrijgt betwijfel ik , want meestal wordt dan verstoorde arbeidsverhouding opgevoerd door je werkgever en wordt alsnog het ontslag goedgekeurd, maar wel op een andere grond die beter op je CV staat.

groeten Ed

• windowsbert
Dank je Ed Voor je antwoord en steun

ik weet ook wel dat ze het op verstoorde arbeidsverhouding willen gooien dan zijn ze van je af
het kopiëren wordt ook nog zo zwaar aan getild want het kopiëren vonden zij een nutteloze actie
het waren eigen stukken geen geheimen

het lid maken van autorisatie, NTFS en adminrechten op Windowsservers dat wordt me zwaar aangerekend
zo als ik dat uit de stukken lees. ook was er bij ons een wisseling van besturing programma van Windows XP naar Windows server 2008 van Open Office / Word Perfect naar Office 2010 enz alles geen veranderen
en het blijkt dat ik me lid wilde maken van de NTFS en adminrechten van Windows 2008 waar ik me niks van herderinnen

in de meeste gevallen trek je toch aan het kortste eind
ik hoop dat de rechtszaak snel dan kun die zooi afsluiten en weer aan je toekomst bouwen hoe het dan ook uitpakt

bedankt allemaal voor jullie reactie

Groetjes windowsbert

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Evil_Ed schreef op maandag 07 november 2011 @ 18:59:
[..]

Of je je baan houdt terugkrijgt betwijfel ik , want meestal wordt dan verstoorde arbeidsverhouding opgevoerd door je werkgever en wordt alsnog het ontslag goedgekeurd, maar wel op een andere grond die beter op je CV staat.

groeten Ed
Je gaat natuurlijk niet op je CV zetten dat je ontslagen bent. Als je dat wel doet, ben je sowieso al niet al te slim bezig.

De arbeidsovereenkomst is gewoon gestopt, of dat nu door zelf op te stappen is, of via het UVW, of via de rechtbank. Daar zie je op je CV totaal geen verschil in.

[ Voor 3% gewijzigd door RaZ op 08-11-2011 10:55 ]

Ey!! Macarena \o/

• Patientzero
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06-11 15:13
Nee maar wel zo vervelend als ze gaan rondbellen voor referenties :)

Wat te zeggen van de oorzaak van zijn ontslag. Onkundige beheerders die misschien geen fouten toe willen geven, mismanagement die ook weinig kennis van het systeem heeft en dit zwaarder aangrijpen dan het werkelijk is, toch iets gekopieerd of gedaan wat voor jou peanuts lijkt, maar anders oogt dan je intenties
( immers je gaat ook niet in de kast van boekhouding neuzen zoeken naar bijv. salarissen van iedereen )
Of een niet goed functionerend personeelslid met een contract van onbepaalde duur waar men liever van af wil......

in any ways, ontslag is ontslag, dat kun je misschien wel terugdraaien en er financieel nog wat uit krijgen... maar zin heeft het niet in de vorm dat je je baan terug hebt.

Toch wil ik dit kwijt :) Niemand hier waaraan jij kennis en advies vraagt, kent jou Bert.
Derhalve lijkt het me ook zéér onverstandig van diegene die daar op in gaan om advies te geven op een case die met twijfelachtig weinig (achtergrond)informatie wordt neergezet :)

M.b.t. informatie inwinnen over het rechten verhaal, de advocaat die je inhuurt vraagt een aardig uurtarief, daarvan mag je ook verwachten, en het hem eigenlijk zelfs verplichten zijn werk goed uit te voeren.

gr.
Nick

• StevenK
windowsbert schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 09:18:
in de meeste gevallen trek je toch aan het kortste eind
ik hoop dat de rechtszaak snel dan kun die zooi afsluiten en weer aan je toekomst bouwen hoe het dan ook uitpakt
In de meeste gevallen is het de werkgever die aan het kortste eind trekt, tenzij je je verdediging zo slecht op laat bouwen, dat de werkgever de ruimte krijgt al deze verwijten als feiten te presenteren.

Dit soort onzin moet je met een deskundige of deskundig advocaat goed kunnen weerleggen.

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-11 18:48
Patientzero schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 11:50:
Nee maar wel zo vervelend als ze gaan rondbellen voor referenties :)

Wat te zeggen van de oorzaak van zijn ontslag. Onkundige beheerders die misschien geen fouten toe willen geven, mismanagement die ook weinig kennis van het systeem heeft en dit zwaarder aangrijpen dan het werkelijk is, toch iets gekopieerd of gedaan wat voor jou peanuts lijkt, maar anders oogt dan je intenties
( immers je gaat ook niet in de kast van boekhouding neuzen zoeken naar bijv. salarissen van iedereen )
Of een niet goed functionerend personeelslid met een contract van onbepaalde duur waar men liever van af wil......

in any ways, ontslag is ontslag, dat kun je misschien wel terugdraaien en er financieel nog wat uit krijgen... maar zin heeft het niet in de vorm dat je je baan terug hebt.

Toch wil ik dit kwijt :) Niemand hier waaraan jij kennis en advies vraagt, kent jou Bert.
Derhalve lijkt het me ook zéér onverstandig van diegene die daar op in gaan om advies te geven op een case die met twijfelachtig weinig (achtergrond)informatie wordt neergezet :)

M.b.t. informatie inwinnen over het rechten verhaal, de advocaat die je inhuurt vraagt een aardig uurtarief, daarvan mag je ook verwachten, en het hem eigenlijk zelfs verplichten zijn werk goed uit te voeren.

gr.
Nick
Volgens mij mogen ze dat alleen met je toestemming rondbellen, anders is het schending van privacy dingen etc. ( volgens mij )

• StevenK
Mektheb schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 11:56:
[...]

Volgens mij mogen ze dat alleen met je toestemming rondbellen, anders is het schending van privacy dingen etc. ( volgens mij )
Maar daar heb je zo weinig aan als het resultaat is dat je een afwijzing krijgt...

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:18
windowsbert schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 09:18:...
het lid maken van autorisatie, NTFS en adminrechten op Windowsservers dat wordt me zwaar aangerekend
zo als ik dat uit de stukken lees. ook was er bij ons een wisseling van besturing programma van Windows XP naar Windows server 2008 van Open Office / Word Perfect naar Office 2010 enz alles geen veranderen
en het blijkt dat ik me lid wilde maken van de NTFS en adminrechten van Windows 2008 waar ik me niks van herderinnen ...
Ben ik de enige die hier kromme tenen van krijgt?

Onder (oa) Windows kun je geen admin rechten verkrijgen, als je deze niet al hebt. Je kunt wel de rechten (groepen, danwel gebruikers) inzien op specifieke mappen (wanneer je Verkenner even aanpast), maar als je te lage rechten hebt kun je jezelf nooit toevoegen.
Wanneer je wel in staat bent geweest om een dergelijke autorisatiewijziging door te voeren, dan is de server dus niet afdoende ingericht door jullie beheerafdeling. Als jouw beheer anders kan bewijzen, wat ik niet denk, dan laat ik mij graag informeren: dat soort kennis kan altijd van pas komen namelijk >:)

Ik snap overigens niet dat je zomaar bestanden kopieerd naar een lokale PC, omdat ik dat niet zou aanraden in het kader van backups en versie beheer. Maar ik zie hierin nog geen redenen waarom je werkgever op oorlogspad is.

Succes, met de informatie in dit topic zou ik mij geen zorgen maken ;)

• Dewolff
  • Laatst online: 30-10 13:40
Als ik dit zo lees dan lijkt mij dit een heel andere zaak. Het lijkt op gesjoemel met pakbonnen en vrachtbrieven.
Dit gesjoemel is bij veel bedrijven een probleem, immers als je vrachtbrieven of pakbonnen aan kan passen (met de juiste rechten) er bepaalde vracht nooit is afgeleverd of verzonden of de voorraad (aantallen) wordt aangepast, hetgeen in 9 van de 10 gevallen alleen gedaan wordt om dingen te verduisteren. Geen wonder dat de werkgever hier keiharde actie op onderneemt en mocht het blijken dat de voorraad niet meer klopt heb je wat uit te leggen ... echter had ik het als werkgever anders aangepakt .

Voel je niet aangesproken als ik er naast zit maar dit soort zaken heb ik vaak genoeg meegemaakt.

• StevenK
BiLLY_daKid schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 12:24:
[...]

Ben ik de enige die hier kromme tenen van krijgt?

Onder (oa) Windows kun je geen admin rechten verkrijgen, als je deze niet al hebt. Je kunt wel de rechten (groepen, danwel gebruikers) inzien op specifieke mappen (wanneer je Verkenner even aanpast), maar als je te lage rechten hebt kun je jezelf nooit toevoegen.
Wanneer je wel in staat bent geweest om een dergelijke autorisatiewijziging door te voeren, dan is de server dus niet afdoende ingericht door jullie beheerafdeling. Als jouw beheer anders kan bewijzen, wat ik niet denk, dan laat ik mij graag informeren: dat soort kennis kan altijd van pas komen namelijk >:)

Ik snap overigens niet dat je zomaar bestanden kopieerd naar een lokale PC, omdat ik dat niet zou aanraden in het kader van backups en versie beheer. Maar ik zie hierin nog geen redenen waarom je werkgever op oorlogspad is.

Succes, met de informatie in dit topic zou ik mij geen zorgen maken ;)
Als TS zich op een zitting met dezelfde houding presenteert als hier, dan kan het heel goed zijn dat de rechter TS begrijpt als 'ik weet het niet, maar het zou best kunnen dat ik dat per ongeluk heb gedaan'. En dat is dan genoeg om te zeggen dat de stellingen van de werkgever bewezen zijn.

Ik heb iig het idee dat TS denkt dat het allemaal maar zo moet lopen en dat hij niet echt bereid is te vechten voor zijn eer...

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

StevenK schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 11:55:
[...]

In de meeste gevallen is het de werkgever die aan het kortste eind trekt, tenzij je je verdediging zo slecht op laat bouwen, dat de werkgever de ruimte krijgt al deze verwijten als feiten te presenteren.

Dit soort onzin moet je met een deskundige of deskundig advocaat goed kunnen weerleggen.
Dat ligt aan de situatie. Ik heb een leuke vergoeding mee gekregen toen ik (terecht) de zak kreeg. Oude kanton-formule nog.

Maar omdat ik geen enkele opleiding heb afgerond, heb ik dus geen diploma's, maar bij de oude werkgever intern wel veel functies gehad, en leuk kunnen stijgen qua salaris.

Vervolgens kom je nergens meer aan de bak voor die centen, en heb ik een baan moeten accepteren welk meer dan 25% onder m'n oude salaris lag.

Al om al, op lange termijn, trok ik dus echt aan het kortste eind. Als de werkgever je exit wil hebben, ga je meestal vroeg of laat er toch wel uit. En op het moment dat de werkgever daar dan voor moet betalen, is het hem meer dan waard. Althans, dat is dan mijn ervaring ;)

Ey!! Macarena \o/

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:09
Ik ken het verhaal van de werkgever niet, maar als werknemer doelbewust probeert de AO te ondermijnen door te knoeien met vrachtbrieven is dit naar mijn idee zeker een reden tot ontslag op staande voet (is eigenlijk gewoon diefstal).

Maar als het ontslag op staande voet geen stand houd bij het kanton dan zal nog de arbeidsovereenkomst ontbonden worden ivm de "verstoorde arbeidsrelatie".

Dat kost de baas een paar centen.

De hoogte van het bedrag is afhankelijk van het gevoerde verweerd en stemming van de rechter.

Ik heb 3 x een vergelijkbare zaak meegemaakt (ontslag op staande voet).

2 x verliep voor de werkgever aardig soepeltjes (kostte niet teveel geld) en 1 x moest de werkgever wel redelijk in de buidel (6 maandsalarissen).

Maar het laatste geval was iemand die al 1 jaar in de ziektewet zat ivm rugklachten, en terwijl hij in de ziektewet zat verrichte hij arbeid voor derden (zwaar lichamelijk werk).

Dus dan valt die 6 maanden ook nog mee, anders was hij nog minimaal 1 jaar in de ziektewet geweest.

Bij de overige 2 gevallen was het eerste schikkingsvoorstel (voordat de kantonrechter uitspraak deed) hoger dan de uiteindelijke uitspraak.

Ik weet niet wat het voorstel van jouw vorige werkgever is :? Of wil deze helemaal niet schikken :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• ph4nt0m
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:57
Het is een raar verhaal in mijn optiek en allemaal een beetje vaag. (zo komt dit bij mij over in ieder geval)
Ik heb even wat op internet zitten googelen m.b.t. "Computer vredebreuk". Het artikel dat ik tegenkwam is het volgende: Klik.

Misschien is dit wel een handig artikel om even door te nemen indien dit nog niet bekend is. Ik weet ook niet of dit nog up-to-date is maar, het is altijd handig om meer informatie voor jezelf door te spitten en/of jij jezelf hier ook in kan vinden.

Succes met de rechtzaak en stertke.

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-11 18:48
StevenK schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 12:13:
[...]

Maar daar heb je zo weinig aan als het resultaat is dat je een afwijzing krijgt...
True maar elk verhaal heeft 2 kanten en er is nergens bewezen de ex werkgever gelijk heeft.

Dus als een nieuwe werkgever klakkeloos de EX werkgever gelooft, zou ik er in 1e instantie niet eens WILLEN werken ;)

• windowsbert
schikken is 1 keer over gesproken in begin fase en later nooit meer mijn advocaat had daar geen oren naar
we gaan voor het terug krijgen van je werkplek of een andere werkplek en dat vond ik toen in tijd ook
wat er straks uit geen idee

en gesjoemel met pakbonnen en vrachtbrieven nee waarom had die ja zelf gemaakt
ik had ordners vol met kopie s van cmr s waar mee kloten
de kopie maakt ik gewoon omdat het netwerk er op zen tijd er uitlach en dan kon je net bij je vrachtbrieven komen s morgens om 7:00 zijn de ambtenaren nog niet begonnen met werken maar er stand wel een vrachtwagen voor de duur vandaar de kopie. niks gesjoemel met pakbonnen en vrachtbrieven

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

En als je nu eens in het Nederlands gaat typen.... Zet de spellingscontrole eens aan. Er valt bijna geen touw aan vast te knopen. Lijken wel halve zinnen, en komplete lettersoep.

Vergeet niet dan als je in een Terminal Sessie werkt, alles op de server staat, en mee gaat in de back-up. Zaken die je lokaal neerzet, zullen dus niet in een back-up staan, en bij een crash van het werkstation, de administratie gewoon foetsie is.

Lijkt wel of je dwangmatig allergisch bent voor veranderingen..

Ey!! Macarena \o/

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
edit:
Ik zie dat er tijdens het typen weer wat info bij is gekomen. Maar ik laat mijn verhaal toch maar even zo staan als je het niet erg vindt :+

Ik snap er geen reet van. Ben zelf ook geen ICT'er.

Maar het is wel een vaag verhaal. En je schrijfstijl maakt het er niet makkelijker op Bert.
Probeer eens rustig je antwoorden na te lezen s.v.p. En let daarbij even op de hoofdletters, puntjes en de komma's. Dat klinkt heel flauw, maar dat leest een stuk prettiger en brengt het niveau van de antwoorden daarmee ook omhoog! (Tip: klik, eerst op 'bekijk bericht' in plaats van 'verstuur bericht').

Vragen (sommige zijn dubbel zo te zien, maar voor de zekerheid stel ik ze dan nog een keer).
Ik doe dit zo puntsgewijs omdat ik hoop dat er dan duidelijke antwoorden komen waardoor we meer inzicht krijgen in je zaak.

1 Ontslag op staande voet
1.1 Dat is niet goedgekeurd door de rechter begrijp ik?
1.2 Je krijgt nu dus nog loon van je werkgever?
1.3 Ben je er nog werkzaam ook, of zit je thuis?

2
2.1 Hoe lang werk je er al? I
2.2 Is er al eens eerder iets voorgevallen tussen jou en je werkgever?
2.3 Hoe zijn je beoordelingen geweest laatste jaren?

3
ik zal jullie vertellen wat ik gekopieerd heb ik werk in het magazijn daar heb ik vrachtbrieven en foto's
en andere documenten staan allemaal eigen stukken en dat gebruik ik voor het bedrijf dat heb ik van de netwerk server naar mijn eigen harde schijf gekopieerd alles binnen het bedrijf
3.1 Hoe lang deed je dat kopiëren al?
3.2 Heb je collega's die op de zelfde manier werken?
3.3 Heb je dit geleerd van iemand of heb je dit jezelf eigen gemaakt?

4 Wat is de verdedingstactiek van je advocaat?

5 Wat is je reactie op het fraude verhaal van Dewolff?
Dewolff schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 12:35:
Als ik dit zo lees dan lijkt mij dit een heel andere zaak. Het lijkt op gesjoemel met pakbonnen en vrachtbrieven.
Dit gesjoemel is bij veel bedrijven een probleem, immers als je vrachtbrieven of pakbonnen aan kan passen (met de juiste rechten) er bepaalde vracht nooit is afgeleverd of verzonden of de voorraad (aantallen) wordt aangepast, hetgeen in 9 van de 10 gevallen alleen gedaan wordt om dingen te verduisteren. Geen wonder dat de werkgever hier keiharde actie op onderneemt en mocht het blijken dat de voorraad niet meer klopt heb je wat uit te leggen ... echter had ik het als werkgever anders aangepakt .

Voel je niet aangesproken als ik er naast zit maar dit soort zaken heb ik vaak genoeg meegemaakt.
Ik zeg niet dat je dit hebt willen doen, maar zou dit iets kunnen zijn waar de werkgever aan denkt?

Dan nog mijn mening over een aantal zaken.
en ik zou binnen het automatiseringssysteem van het bedrijf illegaal toegangen hebben verschaft tot onderdelen waarvoor ik niet geautoriseerd was
echter door deze poging kreeg de server het zo druk dat er voor alle gebruikers geen resources meer beschikbaar waren en alle terminal sessies zijn vast gelopen
Daar begrijp ik niets van. wij hebben in ons bedrijf ervaren syteembeheerders. Bij ons is alles afgeschermd en ik kan nergens bij. Als ik dat al wil dan krijg ik een foutmelding.
Daarnaast zijn diezelfde systeembeheerders regelmatig de fout in gegaan door zich niet aan de procedures te houden. Daardoor konden soms 2000 man urenlang niet werken door de fout van 1 enkele medewerker in ons datacenter. En ik kan je verzekeren: Die systeembeheerders werken hier nog steeds en doen verder goed hun werk (wel een reprimande natuurlijk!).

Ik begrijp echt niet hoe dit kan zonder met je in gesprek te gaan of je een waarschuwing te geven. Kwestie van rechten intrekken je kan al niet eens meer iets kopiëren. Vreemde situatie. Sowieso zal dit helaas het einde van je huidige werk betekenen. Het gaat er nu alleen nog om er zoveel mogelijk uit te halen.

Ik hoop dat je wat inhoudelijk kan reageren om de situatie wat duidelijker te maken.

Nog een edit voor de technici onder ons. Waarom vanuit de terminal server sessie toegang geven tot een C: schijf van de lokale PC vanwaar de sessie wordt opgestart?
Nogmaals ben geen ICT'er, maar waarom üerhaupt fat-clients wanneer je via TS/Server Based Computing werkt?

[ Voor 5% gewijzigd door readytoflow op 08-11-2011 13:41 ]

• Grolsch
windowsbert schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 13:18:
schikken is 1 keer over gesproken in begin fase en later nooit meer mijn advocaat had daar geen oren naar
we gaan voor het terug krijgen van je werkplek of een andere werkplek en dat vond ik toen in tijd ook
wat er straks uit geen idee

en gesjoemel met pakbonnen en vrachtbrieven nee waarom had die ja zelf gemaakt
ik had ordners vol met kopie s van cmr s waar mee kloten
de kopie maakt ik gewoon omdat het netwerk er op zen tijd er uitlach en dan kon je net bij je vrachtbrieven komen s morgens om 7:00 zijn de ambtenaren nog niet begonnen met werken maar er stand wel een vrachtwagen voor de duur vandaar de kopie. niks gesjoemel met pakbonnen en vrachtbrieven
In de dagvaarding zal duidelijk vermeld staan wat de exact reden is voor het ontslag op staande voet.

De werkgever zal toch echt met een "Dringende reden" moeten komen om je op staande voet te kunnen ontslaan.

*knip* niet doen

[ Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 08-11-2011 13:42 ]

• Grolsch
ik kan m'n bericht niet meer editten, kleine toevoeging nog

Je zal je werkplek niet terugkrijgen ("Wil jij zelf wel bij dit bedrijf weer gaan werken" is de letterlijke vraag welke ik de rechter 2 x heb horen stellen).

Dus is er sprake van een verstoorde arbeidsrelatie.

Een rechter zal je (ex)werkgever ook niet veroordelen tot "Het vinden van een nieuwe baan voor Bert".

Als er een oordeel komt zal dit een financieel verhaal zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door Grolsch op 08-11-2011 13:44 ]

• Rukapul
Het praten over een schikking lijkt mij niet te verenigen met ontslag op staande voet.

Bij grotere bedrijven is terugkeren nog wel eens mogelijk. Met name wanneer er met de direct leidinggevende niets aan de hand is danwel er andere afdelingen zijn dan is het niet uitgesloten.

[ Voor 53% gewijzigd door Rukapul op 08-11-2011 13:46 ]

• Grolsch
Rukapul schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 13:44:
Het praten over een schikking lijkt mij niet te verenigen met ontslag op staande voet.
Mmmhh, dat ligt een beetje aan de situatie.

Als de werkgever er 100% van overtuigd is dat hij zijn werkgever op staande voet kan/mag ontslaan zal hij inderdaad niet willen schikken.

Maar meestal bouwt een werkgever dit wel zorgvuldig op, en zal hij na het "ontslag op staande voet" een procedure tot voorwaardelijke ontbinding van de arbeidsovereenkomst opstarten.

Citaat:
Voorkomen dat hij terugkomt

Om nu te voorkomen dat je hem weer terug moet nemen in je bedrijf, kun je een veiligheidsklep inbouwen. Die bestaat erin, dat je na het ontslag op staande voet een procedure tot voorwaardelijke ontbinding van de arbeidsovereenkomst opstart. Daarbij vraag je de kantonrechter om de arbeidsovereenkomst te ontbinden voor het geval het ontslag op staande voet op enig moment niet terecht was. Klik hier voor meer informatie over de procedure.

Meestal zal de kantonrechter dat verzoek inwilligen, omdat hij zal concluderen dat het wederzijds vertrouwen weg is. Hij bepaalt dan op welk moment de arbeidsovereenkomst in ieder geval eindigt. Ook kan hij nog een ontslagvergoeding aan de werknemer toekennen, die dan afhangt in hoeverre de werknemer een verwijt valt te maken.

Vind je die vergoeding te hoog, dan kun je ervoor kiezen om het verzoek tot voorwaardelijke ontbinding alsnog in te trekken, Gevolg is dan wel, dat je er rekening mee moet houden dat je werknemer dan terugkeert bij je bedrijf.
bron: http://www.mkbservicedesk...gkeer-ontslag-staande.htm

• windowsbert
Dewolff schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 12:35:

Hallo Dewolff

absoluut niet GEEN gesjoemel met pakbonnen en vrachtbrieven de kopie zet ik alleen maar op de harde schijf omdat het netwerk er op zijn tijd er uit licht. en de ambtenaren niet om 7:00 morgens beginnen
en vervoer gewoon door gaat en totaal geen kwaaie bedoelingen mee

Verwijderd

werd al opgemerkt tijdens het intypen

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2011 14:17 ]

• Hakulaku
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-11 11:07

Hakulaku

Meh

windowsbert schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 14:11:
[...]

Hallo Dewolff

absoluut niet GEEN gesjoemel met pakbonnen en vrachtbrieven de kopie zet ik alleen maar op de harde schijf omdat het netwerk er op zijn tijd er uit licht. en de ambtenaren niet om 7:00 morgens beginnen
Deed je het kopieren iedere middag om zo te voorkomen dat je de volgende dag niet kon werken, of was dit de eerste keer?

Het lijkt mij slim om zoiezo een IT Specialist/adviseur in te huren of dat je advocaat contact opneemt met een, het kost wel wat, maar hierdoor kan jij je wel beter verdedigen. Met IT zijn de grenzen nogal afhankelijk van in welke situatie je bevind. Wij jij je bijvoorbeeld administrator van een map maken waarin je vrachtbrieven staan, is het een heel ander verhaal dan dat jij je administrator wil maken van een netwerkmap van Finance.

Een IT specialist/adviseur kan je beter helpen verwoorden van wat je nou eigenlijk bedoeld, en uitleggen wat de gevolgen daarvan zijn.

[ Voor 45% gewijzigd door Hakulaku op 08-11-2011 15:23 ]

• readytoflow
  • Niet online
Probeer anders mijn vragen aan jou eens punt voor punt te beantwoorden Bert. Dan krijgen we een beter overzicht.

• Dewolff
  • Laatst online: 30-10 13:40
nvm ik ben de post kwijt .
windowsbert schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 14:11:
[...]

Hallo Dewolff

Waar werken jullie/zij daar mee dan ? ik neem aan dat je de naam van het voorraad-beheer/inventarisatie programma wel kan delen met ons..
Klinkt best logisch dat als het netwerk er vaak uitligt dat je zoiets doet maar in dat geval is het ook aantoonbaar en zal je vast niet de enige zijn .. slechte bedoening trouwens als jij om 07:00u niet bij je pakbonnen kan komen.
Beantwoord de vragen van readytoflow voor zover je kan dan schep je iig een hoop duidelijkheid .

[ Voor 17% gewijzigd door Dewolff op 08-11-2011 15:46 . Reden: ben aan het werk :p ]

• feint
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 24-05 20:39
Toch is dit door het bedrijf weer te verwijten aan WindowsBert. Als hij zo vaak problemen had, dan had hij eerst naar zijn ICT afdeling moeten gaan met de melding dat ze een probleem hebben met hun infrastructuur.

Tenslotte is een ICT afdeling er in 9 van de 10 gevallen voor om hun gebruikers te voorzien van een goede IT infrastructuur.

Ook weet je niet in welk bedrijf Bert werkt. Het kan dus ook zo zijn dat in zijn contractvoorwaarden dingen stonden waar dit onder kan vallen. Veel bedrijven dekken zich op deze manier af om te voorkomen dat informatie naar buiten lekt.

Toch vind ik dat je baas erg snel handelt. Een gebruiker maakt altijd fouten, vooral als het aankomt op computer gebruik. De werkgever had in dit geval zijn gebruikers een cursus moeten geven over het gebruik van computers en zijn netwerk beter moeten beveiligen.

Jij wilt toch ook zeker niet dat de afdeling ICT (slecht voorbeeld want meestal kan de ICT afdeling als ze dit wel willen, maar het gaat om het punt) bij jou bedrijf inzicht krijgt op wat jij verdient per maand? of even lezen wat jouw baas in jou arbeidsvoorwaarden heeft staan?

Zijn baas is verantwoordelijk voor het afbakenen wat hij wel en niet mag, anders kan een externe partij ook gewoon even binnenlopen, zeggen dat die iets moet afgeven, zijn laptopje ff in de muur prikken en even wat gegevens over kopieren met kwade bedoelingen.

Ik wens je veel succes toe, maar ik moet je nageven dat je situatie niet echt positief is als ik het zo bekijk. Jouw baas kan zich op veel manieren indekken in dit soort situaties.

• Mr_Size
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-11 22:23
Wat een vage case zeg, niet in de laatste plaats doordat de TS zeer slecht Nederlands schrijft.

Maar als ik het allemaal goed begrijp heeft de TS zichzelf een soort "work around" aangeleerd om ten allen tijde bij de pakbonnen te kunnen komen. Kan hij dit niet, dan komt hij in de problemen met zijn schema. Zijn methode was dus om de map met pakbonnen te kopiëren naar een eigen/lokale pc. Geen nette oplossing, maar absoluut geen reden om op staande voet te worden ontslagen lijkt mij.
Het lijkt me ook zeer onwaarschijnlijk dat een terminal server crasht doordat er wat files worden gekopieerd. De TS is m.i. onhandig en onwetend geweest in zijn handelen, daarin niet in de weg gezeten door een fatsoenlijke beveiliging van de ICT mensen. Het lijkt er inderdaad sterk op dat de werkgever een reden zocht om de TS weg te krijgen en het op deze manier heeft opgelost.
Een beetje advocaat moet de aanklachten van de werkgever toch zo kunnen weerleggen en een beetje rechter moet ook inzien dat de werkgever te rigoureus te werk is gegaan.

Sterkte in ieder geval met de zaak!

• Hakulaku
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-11 11:07

Hakulaku

Meh

feint schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 16:01:
Ik wens je veel succes toe, maar ik moet je nageven dat je situatie niet echt positief is als ik het zo bekijk. Jouw baas kan zich op veel manieren indekken in dit soort situaties.
Ik heb niet veel ervaring met recht maar daarom vraag ik mij ook af,

In een contract wordt altijd opgenomen dat jij je werkt goed moet doen, daarnaast wordt het altijd JOU verweten als je een deadline niet haalt, en niet de afdeling IT. Het is daarom, in mijn optiek, niet meer dan normaal dat je jezelf indekt middels een backup systeem (zie het als het afdrukken van pakbonnen). TS heeft geen kopieeen gemaakt naar systemen die niet in het bezit zijn van het bedrijf (alhoewel dit een aanname is, lijkt het mij niet dat TS met een eigen computer in het magazijn zit).

Het lijkt in mijn ogen er dan ook op dat of de baas, maar ik denk eerder de IT-manager, een zonde bok zocht om een falend IT-systeem toch een goede naam te geven (TS heeft het over regelmatig platliggen van netwerk). Ten eerste heb je dan namelijk naar je baas toe een goed woordje: "De systeem implementatie ging matig, maar we hebben toch die ene werknemer gepakt" dan dat er wordt gezegd "Het systeem geeft niks anders dan problemen".

Helaas zijn mijn ogen niet de rechter zijn/haar ogen.

[ Voor 4% gewijzigd door Hakulaku op 08-11-2011 16:38 ]

• merauder
  • Laatst online: 16-11 20:03
Ik vraag me af of TS wel uberhaupt aan het 'hacken' was. Naar wat ik zo lees is zijn kennis van ICT niet zo heel erg groot, waardoor het mij helemaal niet waarschijnlijk lijkt dat TS een ernstige overtreding heeft gemaakt. Sterker nog, als gebruikers dergelijke acties zouden uithalen zou een beetje IT manager iemand van functioneel beheer op bezoek sturen om te kijken waarom mensen tot een bepaalde work-arround over gaan om vervolgens het systeem te verbeteren.

Ik blijf er bij dat het een poging is om een overtollige medewerker af te zetten, en dat er vervolgens een voor een leek plausibel verhaal aan gekoppeld is.

• Gomez12
Hakulaku schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 16:37:
[...]
In een contract wordt altijd opgenomen dat jij je werkt goed moet doen, daarnaast wordt het altijd JOU verweten als je een deadline niet haalt, en niet de afdeling IT. Het is daarom, in mijn optiek, niet meer dan normaal dat je jezelf indekt middels een backup systeem (zie het als het afdrukken van pakbonnen).
In de praktijk is dit "indekken" zo ongeveer de slechtste oplossing die je je maar kan bedenken. Mensen raken eraan gewend en melden niets meer bij IT die zo geen reden meer heeft om ernaar te gaan kijken etc. etc.
Totdat op een gegeven moment de bom barst en de werknemer gaat schermen met "dat het al jarenlang niet werkt" en de IT gaat schermen met 0 tickets in al die jaren.

Praktijkvoorbeeldje : Cacti (monitoring software) geïnstalleerd die de printers en servers etc in de gaten zou houden. Bij installatie zaten er 2 printers "rot" te doen, na installatie die 2 printers maar op best effort geïnstalleerd.
Toen leken die 2 printers wel eens (voor 5 minuten) uit het netwerk te vallen, maar elke keer als je belde werd er doorgegeven dat ze perfect functioneerden. Dus de notificatie instellingen maar iets ruimer gezet.
Na een half jaar een nieuwe chef magazijn, die komt in de 1e week verhaal halen waarom die printer zo vaak herstart moet worden (?huh?) en hoe dit al jarenlang voor kan komen terwijl we toch een monitoring systeem hadden...
Om de tafel gezeten met het hele magazijn en die vertelden toen dat hun het normaal vonden dat ze die printer 1x per dag oid moesten uit en aanzetten dus dat werd niet gemeld...

In de praktijk is tussenwegen bedenken leuk voor de korte termijn, maar als het langer aan blijft houden moet je je simpelweg aan de regels gaan houden en tegen je baas gaan zeggen dat je 2 uur zat te duimendraaien. Anders blijft het een laag-prio puntje voor iedereen en gebeurt er nooit iets aan totdat er ergens een bom barst.
"Indekken" is enkel effectief als je het via je baas doet, anders is het compleet voor eigen risico met alle risico's van dien.

• Grolsch
Met de door TS verstrekte info is het mij tenminste nog niet geheel duidelijk wat nu exact de reden is geweest van het ontslag op staande voet.

TS vermeld de term "Privilege escalation" in zijn topictitel, en ik verwacht dat dit woord niet door TS is bedacht, en dat dit woord dus in de (aangetekende) brief stond welke hij ontvangen heeft naar aanleiding van zijn ontslag op staande voet.

Als ik google kom ik dit tegen:
Privilege escalation is the act of exploiting a bug, design flaw or configuration oversight in an operating system or software application to gain elevated access to resources that are normally protected from an application or user. The result is that an application with more privileges than intended by the application developer or system administrator can perform unauthorized actions.
En dat betekend zoveel dat iemand bewust een actie uitvoert om toegang te krijgen tot "resources" waar hij normaal niet bij had mogen komen.

Nu is de vraag, wat is de bewijslast van de werkgever...

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
readytoflow schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 13:34:
[i]edit:
Nog een edit voor de technici onder ons. Waarom vanuit de terminal server sessie toegang geven tot een C: schijf van de lokale PC vanwaar de sessie wordt opgestart?
Nogmaals ben geen ICT'er, maar waarom üerhaupt fat-clients wanneer je via TS/Server Based Computing werkt?
Ik ben persoonlijk geen voorstander van thin clients bij veel werkplekken.
Ik heb te veel veranderingen gezien binnen korte periode, waardoor ze van de één op de andere dag compleet nutteloos werden...

Bij fat clients blijf je flexibel... Ondanks dat het op die manier niet de goedkoopste oplossing is...
Ik zie veel meer in applicatie virtualisatie, op die fat client.

Maar goed, we werken hier met totaal ongeveer 400 applicaties en er zijn altijd wel weer uitzonderingen die niet lekker werken op een TS/via App-V.
En het jaar erop wijzigen de regels waardoor er minimaal een dikke videokaart in moet zitten...

[ Voor 14% gewijzigd door BlakHawk op 09-11-2011 10:16 ]

Youtube: DashcamNL

• readytoflow
  • Niet online
Ok, thx. Is geen must maar gewoon een persoonlijke keuze dus zo te lezen.

Windowsbert, is nu misschien wel weer een paar maandjes uit de lucht? Had hem graag punt voor punt mijn vragen zien beantwoorden in korte duidelijke zinnen...

Edit:
V V Doel meer op de stilte tussen 23-7 en 6-11. En ben soms wat ongeduldig idd...

[ Voor 16% gewijzigd door readytoflow op 09-11-2011 13:35 ]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

readytoflow schreef op woensdag 09 november 2011 @ 13:26:
Ok, thx. Is geen must maar gewoon een persoonlijke keuze dus zo te lezen.

Windowsbert, is nu misschien wel weer een paar maandjes uit de lucht? Had hem graag punt voor punt mijn vragen zien beantwoorden in korte duidelijke zinnen...
enkele maandjes ?
windowsbert in "Ontslag opstaande voet wegens privilege escalation"

Iperf

• Tomonic
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17-11 15:33
Ik heb het zo gelezen, en al is het moeilijk een touw aan vast te knopen volgens mij willen ze Bert gewoon weg hebben daar.

Als ik zo de schrijfstijl en de werkzaamheden omschrijving bekijk is Bert een soort orderpicker/magazijn medewerker. Dus zeker geen ICT'er.

Bert maakt met behulp van een Terminal sessie contact met de Terminalserver om zijn vrachtbrieven, foto's in te zien, af te drukken etc.

Bert wilde vanuit de Terminal sessie een copy doen naar zijn eigen lokale werkstation. Dit kan eventueel als het aanstaat, of als de lokale C:\ schijf gemapped wordt naar zijn terminal sessie.

Ik neem aan dat het eerste is, want als Bert een hele bulk pakbonnen en foto's vanuit de terminal sessie kopieerd naar zijn lokale C;\ schijf dan kan de terminalserver en netwerk daardoor traag gaan of "hangen". Het kan zo zijn dat inderdaad andere mensen op dezelfde Terminal server daar hinder ondervinden, of dat deze sessies ook worden gedisconnect.

Het NTFS verhaal snap ik niet echt, Bert wilde als Client zichzelf administrator maken op de windows 2008 server. Dit is in ieder geval wat ik er vanuit maak.

Ik interperteer dit op een aantal manieren.

1. Bert probeerde via rechtermuisknop op een folder, en dan via beveiliging zichzelf toe te voegen aan een map met Full control rechten?
2. Bert probeerde in te loggen op de terminal server als administrator?
3. Bert probeerde rechtstreeks in te loggen op de terminalserver (dus niet op domein), onder zijn eigen naam.

Een andere optie wat ik kan bedenken is dat Bert probeerde via computer beheer zijn eigen account aan de local administrator van de Terminal server toe te voegen.

Al met al, Bert, als je iemand inschakeld met een beetje kennis van rechten etc dan moet je dit winnen. Dit is allemaal onzin wat ze doen.

Ten eerste een computer netwerk moet "dummy proof" zijn. Een user moet eigenlijk zo weinig mogelijk kunnen slopen. Je zult je verbazen wat "leken" allemaal kunnen aanrichten.

Ik werk in een enterprise omgeving met 8000 man. Als de handelingen van Bert ontslag betekent op staande voet dan hebben we elke dag 100 ontslagen hier.

Ik zie Bert als een leek die gewoon een beetje aan het prutsen is geweest, dit moet kunnen als de bedrijfsomgeving een beetje goed is opgebouwd.

Wat mij betreft moeten die systeembeheerders op staande voet ontslagen worden, omdat ze een pruts netwerk beheren vol met gaten.

Het enige wat eventueel tegen hem kan worden gebruikt is de kopieer actie van bedrijfsgegevens naar zijn c:\ schijf, maar alsnog het is alsnog een bedrijfspc.

En alsnog is dit echt niet allemaal reden voor ontslag op staande voet! Dus of Bert houdt nog wat info achter, of Bert's bedrijf wil hem gewoon weg hebben. Waarschijnlijk te oud en te duur ofzo.
Pagina: 1 2 Laatste