Regelmatig zie ik op de chat/teamspeak bij onze PC club vragen over setups. "Waar vind ik een goede setup?" Vaak wordt er verwezen naar standaard setup sites enzo. Toch bouw ik ze het liefst zelf. Omdat:
1) Setups zijn persoonlijk
2) PCARS wordt nog wel eens gepatched.. setups werken soms niet meer 'goed'
3) Niet elke baan/auto is setup voor te vinden.
Bovendien wil ik ook nog toevoegen dat setups niet "magisch" zijn. Setups verbeteren met name rijgedrag in probleembochten, voorspelbaarheid van de auto (balans) en/of bandenslijtage. Maar het gaat op zijn eerste plaats ook er om dat je elke apex raakt, elk tractiezone & rempunt maximaliseert. Voor beginners is dat wss beetje "sensory overload". Focus dus daar eerst op zou ik zeggen - hoewel je altijd auto&circuits hebt waar eigenlijk 1-2 setup tweaks nodig zijn om enkel veilig rond te kunnen komen (Willow Springs was laatst een goed voorbeeld van)
Ik heb echter ook niet het wiel opnieuw uitgevonden en kijk daarom vaak in "setup guides". Ik ben nog van de GTR(2) generatie, dus houd beetje aan die documenten vast. Op dit moment gebruik ik vaak dit PDFje:
http://xploresimracing.com/Series/XSR_SetupGuide.pdf
Er zijn ook andere guides te vinden, die omschrijven min of meer hetzelfde. Als je goed oplet omschrijft Project Cars in de garage min of meer hetzelfde ernaast, maar minder gestructeerd. Daarintegen heeft deze guide wel te veel stappen, maar hopelijk kan ik jullie wegwijs maken welke stappen je over kan slaan. Veel is ook beetje fine-tuning werk dat je vaak niet nodig hebt.
Ik stel de volgende settings aan, op volgorde van belangrijkheid:
- Banden spanning
- Rem druk & balans
- Downforce
- Gearing
- Differentieel
- Schok dempers
- Anti roll bar
- Vering
Oke sorry dat zijn nog heel wat punten
Misschien dan maar vlug door heen gaan, waarom & wat:
Banden spanning
Voor ruwe pace erg belangrijk. Maar vreet wel je banden.
Over algemeen, omdat we redelijk kort racen, is de banden spanning standaard te hoog. Ik pas deze bijna altijd naar beneden aan. Ik let dan op de temperaturen na een rondje of 3-4 (vaak settle point bij veel auto's), en slijtage na een rondje of 8-10.
Let ook op de bandenspanning van je pit stop instelling! Bij veel wagens is die standaard op absoluut max, en rijd je opeens op 2x zo hoge bandenspanning (letterlijk).
De omschrijving in de guide is specifiek voor GTR2. In PCARS is de tijd delta zomaar een halve seconde.
Rem druk & balans
Remmen is niet leuk maar wel erg belangrijk. Harder remmen = minder tijd op de rem = meer tijd op het gas.
Daarom zet ik de rem druk altijd op 100%. Als je met ABS rijd schat ik in dat dit "gratis tijd" is, ik neem aan dat PCARS dan wel uitzoekt hoe het de banden niet blokkeert.
Ik rijd zonder ABS, dus ik moet iets meer oppassen dat ik de remdruk
netjes afbouw. Niettemin kan je vaak wel een halve tel of langer vol op de rem staan, met name bij downforce wagens. Je hebt dan enorm veel profijt van bvb 10% meer rem piek kracht.
Enige moment dat ik de rem druk wel zou verlagen is als trail braking moeilijk wordt.
Wat betreft rembalans: zou ik enkel aanpassen als de auto uitbreekt of
beide voorbanden blokkeren. Een band die blokkeert omdat die onbelast is (binnenband) vind ik niet zo gek. Denk aan de hairpin bij Nurburgring.. daar ontkom je er haast niet aan.
Downforce
Hoeveel downforce is erg lastig te zeggen - circuit maar ook strategie afhankelijk. Soms zit ik er ook compleet naast (wat betreft high/low downforce karakter) heb ik het idee.
Downforce werkt alleen in hoge snelheid bochten. In langzame bochten heeft het geen zin. Het corrigeren van een specifiek deel in de bocht vaak ook niet.
Wat betreft balans kan je vaak het meeste aanpassen aan de achtervleugel. Immers is bij veel GT wagens de front een splitter met 1-2 settings.
Overstuur -> meer rear wing. Onderstuur -> minder rear wing.
Gearing
Vaak weinig keuzes, vooral bij de simpelere wagens. Zorg er voor dat de versnellingen lang genoeg zijn dat je eventueel kan slipstreamen, maar kort genoeg dat je alle versnellingen gebruikt. Als je het lastig vind om chicanes/hairpins uit te acceleren, zou je kunnen kijken of een iets langere 1st ratio is die dat wat versimpelt (eigenlijk een soort permanente short-shift).
Toch wil ik wat toevoegen, want het is eigenlijk wel belangrijk. Open eens de telemtrie HUD. Zie het vermogen staan? Sommige auto's kan je verder doortoeren dan nodig. Met name gemerkt in de LMP klasse wagens maar ook in de Ginetta. Ik schakel altijd rond piek van de vermogensband. Ik bepaal die door op een punt op te schakelen dat ik in de volgende versnelling min of meer evenveel pk's weer heb (maar dan dus voor de piek). Ik rijd dan altijd op de top van de motor. Als je in mijn onboard replays er op let (sorry staan her en der in PC league topic), zal je wel zien wat ik bedoel.
Het is natuurlijk niet heilig - ik staar er niet de hele dag naar.., in race trim ook onmogelijk dat niveau van perfectie te behalen. Maar ik ben er van overtuigt dat bvb de Radical SR3 tot zijn rev limiet door toeren tijdverlies oplevert.
Differentieel
1 heel belangrijk onderdeel en misschien wel een truukendoos. De Power en Coast lock geven aan hoeveel verschil in wielsnelheid mag zijn in Power (100% gas) en coast (0% gas). Daar wordt het vermogen op verdeeld. Normaliter stuurt een differentieel al het vermogen naar band met minste weerstand (onbelaste binnenband) en met het "lock" garandeer je dat het andere wiel ook power krijgt. Vandaar dat een "limited slip diff" een must is voor een sport/race wagen.
Het effect merk je doordat de balans (drastisch) wijzigt als je gas geeft en weer lift. Vandaar het cruciaal is om af te stellen - het bepaald in sterke mate hoe aggressief je in een tractie zone op het gas kan, maar ook in een remzone op rem kan blijven (trail braking).
In het kort:
- Als de auto overstuurt als je
geen gas geeft, heb je te weinig
coast lock. Verhoog die eens met 5% of 10%.
- Als de auto onderstuurt als je geen gas geeft, heb je te veel coast lock. Verlagen.
Remmen is ook geen gas geven.. maar natuurlijk nog wel iets dramatischer. Je kan dan de rembalans en deze setting wijzigen.
- Als de auto onderstuurt als je veel gas geeft, heb je te veel power lock. Verlagen.
- Als de auto overstuurt OF geen tractie geeft heb je te weinig power lock. Verhogen.
"Geen tractie geeft" wil zeggen dat zodra je op gas gaat, de auto niet perse uitbreekt maar dat je bvb aan de motor wel hoort dat er iets slipt. Vaak is het de binnenband die onbelast is, maar al het vermogen krijgt. Die kan het niet kwijt -> slip -> geen acceleratie. Je wil dan het diff meer locken om meer vermogen naar het andere wiel te sturen.
Deze setting heb ik persoonlijk als bepalend ervaren, en moet je spelenderwijs denk ik ontdekken. Laat de auto eens door een bocht glijden zonder gas. Onderstuur? Geef eens een dot gas bij. Heb je nog onderstuur? Dan is dit het wss niet. Is onderstuur weg, kan je eens kijken naar het diff.
Omgekeerd is ook waar; wil de auto enkel rechtdoor als je gas geeft, verlaag dan het power lock eens.
Geef je gas en de auto draait 180 graden om, sorry maar dat heb je dat zelf gedaan. Niets met differentieel aan de hand.
Wees niet bang om in een oefen sessie dus eens wat te proberen - het is een sim dus crashen is gratis

IMHO behoort het tot "de baan leren kennen" - je wil immers een apex kunnen raken met een mooi aanrempunt maar ook weer een redelijk moment op het gas.
Schok dempers
Dit is truukendoos #2 wat betreft balans. Als diff niet wil helpen, en de auto geen downforce (meer over) heeft gebruik ik de schok dempers. Vaak niet echt een intiutie op te volgen, dus ik zoek het altijd op in de guide -> zie punt 18.
Schok dempers helpen voor de entree & Exit van een bocht. De vering (komt later) voor algemeen, dus ook midden bocht. Hoewel je misschien "algemeen" eerst zou doen, zit ik weinig aan de vering. Ik zou eerder terug gaan naar de eerdere punten om dat op te lossen.
Iig, schok demper settings gebruik ik in 2 gevallen:
1) Auto wil de bocht niet lekker in sturen
2) Auto wil spinnen bij uitkomen van de bocht.
Ik vind slow bump/rebound het belangrijkst om aan te passen. Fast bump/rebound is meer voor curbs en dus als je daar hard over heen wil rossen (IMHO "puntjes op de i" van een setup).
De algehele niveau's let ik niet op. Meestal reageren de auto's goed in PCARS, persoonlijk heb ik enkel problemen gehad met algehele sufheid van een auto in de Mercedes GT3. Ik zou enkel naar die settings grijpen als ik in die auto
moet rijden.
Vering
Dat is de spring rate en ARB. Ik pas vaak enkel de ARB aan, als ik al iets aanpas. ARB is voor langzame bochten, de mechanische grip. Punt 13 van de guide vind ik wel doeltreffend - met front ARB stel je de puntigheid van de auto af, en de rear maakt de balans af. Zodra een auto lekker een bocht in wil mikken zonder te protesteren zit je goed.
De spring rates (punt 15) vind ik lastig te diagnoseren. Zoals het zegt "globally understeering" wil een chronisch probleem aangeven, terwijl je als bestuurder van een listige auto ("doet niet wat ik wil") van alles probeert dat te corrigeren. Wanneer kan je je zelf uitsluiten?

Ik pas deze settings in de praktijk dan ook maar weinig aan.
Tenslotte, als iemand het hele verhaal heeft afgelezen, moet je er een beetje bekend mee raken welke setting je moet hebben voor welk probleem. Ik raad sowieso aan eerst 1 stint te rijden voordat je begint met setuppen.. waar basseer je anders je wijzigingen op (buiten wat je algemeen prettig vind - zoals rembalans ofzo).
Settings die zin hebben maar ik dus haast niet aanpas: engine & brake ducts, camber, caster, toe in en ride height. Ja deze settings hebben allemaal effect op de tijd en zo, maar in mijn ervaring is het effect minimaal en echt de puntjes op i.
Verder pas niet teveel in 1x aan, rijd altijd even op warme banden om beetje feeling te krijgen of het geholpen heeft, etc. Het is lastig om dit op tijd te doen, immers ben je zelf ook een factor. Bovendien moet je beetje opletten op een placebo effect - want "sja hier stond dat differentieel dit oplost - dus ja nu stuurt de auto opeens een stuk beter!"
edit: toch even volgorde gewijzigd van diff met downforce/gearing. Ook stukje bijgeschreven wat diff lock is en waarom het belangrijk is.
[
Voor 5% gewijzigd door
Hans1990 op 28-01-2016 15:57
]