Na twee dagen op de X1 hier mijn bevindingen:
+ een echte racegame. Eindelijk! De focus ligt echt op het zo goed mogelijk het circuit rond gaan. Moeilijk om uit te leggen, maar de opzet is heel anders dan b.v. Forza. De laatste game die ik speelde met deze insteek was GTR(2). En daar was ik helemaal weg van.
+ het geluid is echt top-top-top. Niet alleen de motor, maar ook de bak en de remmen. Het geheel brengt zoveel sfeer en beleving.
+ super goed keuze van circuits. Heel veel Engelse "club" circuits, daar zitten echt pareltjes tussen. Brno is ook een zeldzaamheid, wat een erg goede baan is. Zolder ook gaaf natuurlijk

Niet de standaard tracks, goed gedaan!
+ de sfeer in de game is cool. Nog moeilijker om uit te leggen, maar het pakt me. Gaaf!
- de controls op de X1 zijn echt dramatisch. Na veel getweak (wat al niet makkelijk gaat want steeds terug naar hoofdmenu en er staat geen uitleg bij de variabelen) kom ik tot een heel zwak compromis waarbij langzame auto's redelijk over de baan te krijgen zijn, maar zeker niet strak. Enigszins snelle auto's zijn compleet hopeloos. En zonder mezelf op de borst te kloppen; ik kan echt wel een potje sturen. Hier moét echt snel een patch voor komen (en onbegrijpelijk dat dit niet opgemerkt is tijdens het testen)
- sterke framedrops op Oulton Park tijdens Career mode in de Formula Rookie (Ford). Ik wil best accepteren dat de X1 het met 900p moet doen en de PS4 met 1080p, het gaat mij om het racen. Maar zulke framedrops zijn echt onacceptabel. Het belemmert het rijden in sterke mate (zoals rempunt en moment van insturen bepalen).
Helaas halen bovenstaande negatieve punten het "nut" van het racen met Pcars op dit moment bijna volledig weg. De game is gaaf, echt waar, maar je kunt op de X1 op dit moment gewoon niet strak racen. En alleen dan heeft deze game zin. Ik snap best dat het een grote opgave is voor een dergelijke kleine studio om zo'n groot project op alle platformen te laten slagen, maar de genoemde fouten zijn wel een beetje triest. Ik ga er vanuit dat ze dit spoedig gaan fixen. Daarna zien we wel weer verder. Voor nu gaat de game in de kast, helaas.