Is een oud draadje, maar ff een update:
Mijn laptop is inmiddels bijna 4 jaar oud.
Begon het steeds meer zat te worden dat ie bij Adobe Lightroom zo beroerd performde en de stoute schoenen aangetrokken: een HDDCaddy besteld en een 250GB solid-state disk. Andere optie was compleet nieuwe laptop, maar wilde het eerst hiermee gaan proberen.
Volgens de handleidingen op HDDCaddy.nl moet je bij Asus het toetsenbord loshalen om bij een schroefje te komen om de dvd-speler te verwijderen. Dat maar proberen maar steeds leek het of ie ergens vast zat. Nog maar eens verder googelen en blijkt dat het toetsenbord nog met een paar schroeven vast zit aan de onderkant. Die eerst los en toen het toetsenbord eruit. En dan zie je dus geen schroefje om die dvd-speler los te krijgen. Die bljkt dus weer te zitten onder het compartiment waar ook de geheugenmodules zitten. Nu ik daar zaterdag dan toch mee bezig was maar ff een 4GB-module gehaald om de 2GB te vervangen. Dus van 6GB naar 8GB en de 2GB-module in de laptop van mijn eega geprikt zodat zij van 4 naar 6GB is gegaan.
Toetsenbord weer terug, maar die is nu wel wat golvend geworden. ;-)
DVD-speler eruit, HDDCaddy met solid state erin en maar een image van het OS hier naartoe gemaakt middels een door HDD-copy aangeraden programma. Maakt ie er ook weer een paritite van 200GB van net als mijn oorspronkelijke OS-partitie.
De disken omgewisseld, maar vertikte ie van de SSD te booten, dus weer van de oude disk die nu in de HDDCaddy zat. En hernieuwd een image-backup gemaakt met Easeus Partition Manager die ook imagebackup kan maken. En nu start ie keurig op van de SSD.
Oude OS-partitie leeggeknikkerd en mijn D-partitie uitgebreid.
Vooralsnog een aanzienlijke performanceverbetering. Zelfs Lightroom draait weer wat vloeiender. Zo kunnen we weer ff vooruit.
Overigens zoemt die fan nog steeds enorm en het wordt in die hoek erg heet onder de laptop.
aka pluim003 - Marstek Venus v1