Je hebt vast de recente drama rondom patenttrolls en grote bedrijven wel meegekregen.
Lodsys welke particulieren aanvalt door patenten te kopen en vervolgens rechtzaken te starten;
Apple welke brede patenten probeert te verkrijgen om concurrentie in te perken;
Google wat de regels aan zijn laars lapt en alles in Android propt;
Enzovoort.
Nu ben ik sterk van mening dat dit innovatie inperkt, en dit heeft een gigantisch domein aan gevolgen.
Het draait in deze wereld allemaal om geld, maar men realiseert zich niet dat dit ook de grote valkuil is door beslissingen te maken die op kortetermijn handig lijken, maar op langetermijn enorm nadelig zijn.
Voorbeeld is bezuinigen op onderwijs. Daarmee voorkom je kortgezegd eigenlijk dat er heldere koppen met mooie innovaties komen. Hetzelfde is nu het geval met patenten, welke voorkomen dat individuelen of kleine bedrijven kunnen innoveren.
In onderstaande tabel zie je een zelfbedacht systeem wat misschien een betere toekomst voor innovatie biedt.
Hou er rekening mee dat dit een concept is, en vast en zeker niet foutloos, maar feit blijft dat het huidige systeem onvoldoende ruimte voor innovatie biedt.
Wat voor systeem dan ook echt zou werken, concurrentie en innovatie moeten hierbij voorop staan.
Ik hoor graag wat jullie van de huidige patentenmaatschappij vinden.
Lodsys welke particulieren aanvalt door patenten te kopen en vervolgens rechtzaken te starten;
Apple welke brede patenten probeert te verkrijgen om concurrentie in te perken;
Google wat de regels aan zijn laars lapt en alles in Android propt;
Enzovoort.
Nu ben ik sterk van mening dat dit innovatie inperkt, en dit heeft een gigantisch domein aan gevolgen.
Het draait in deze wereld allemaal om geld, maar men realiseert zich niet dat dit ook de grote valkuil is door beslissingen te maken die op kortetermijn handig lijken, maar op langetermijn enorm nadelig zijn.
Voorbeeld is bezuinigen op onderwijs. Daarmee voorkom je kortgezegd eigenlijk dat er heldere koppen met mooie innovaties komen. Hetzelfde is nu het geval met patenten, welke voorkomen dat individuelen of kleine bedrijven kunnen innoveren.
In onderstaande tabel zie je een zelfbedacht systeem wat misschien een betere toekomst voor innovatie biedt.
Hou er rekening mee dat dit een concept is, en vast en zeker niet foutloos, maar feit blijft dat het huidige systeem onvoldoende ruimte voor innovatie biedt.
In plaats van langdurige geldigheid van patenten, een kortdurige. Bijvoorbeeld een jaar. Dit zorgt dat bedrijven, en met name de grote, continu moeten innoveren om groot te blijven. Dit voorkomt tevens dat er binnen een jaar copycats komen die allemaal hetzelfde product met hetzelfde scala aan patenten maken. Na een jaar het alleenrecht en licensierecht te hebben gehad, komt een patent in pubiek domein met naamvermeldingsplicht. Je mag dan de oude patenten gebruiken, mits je de originele maker van het patent vermeld. |
Wat voor systeem dan ook echt zou werken, concurrentie en innovatie moeten hierbij voorop staan.
Ik hoor graag wat jullie van de huidige patentenmaatschappij vinden.