Leren programeren: eerst dos of meteen windows?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 568 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Op maandag 11 juni 2001 22:30 schreef clvy82 het volgende:

[..]

amen :P
Mijn lieve engeltje steunt mij altijd! :)

Verwijderd

ja tuurlijk.. je was trouwens nr 100

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:22

bloody

0.000 KB!!

Op maandag 11 juni 2001 12:58 schreef Aaargh! het volgende:

[..]

Mijn antwoord op de vraag is: Java, dit is gewoon een erg geschikte taal om mee te beginnen.
???? dacht het niet dus he! zet jij maar een beginnend progger aan java en voer hem wat classes. hij zal er geen bal van snappen. Allemaal veel te onoverzichtelijk en te complex en te abstract voor een beginner.
en omdat je imho het beste java kan leren onder een Unix: linux.
een unix omdat java hoofdletter-gevoelig is qua classnames en onder windows is die hoofdlettergevoeligheid er niet. => linux/unix dwingt je het dus netjes te doen.
ONZIN!
javac onder windows is OOK hoofdlettergevoelig.
oh, en ga niet meteen met een IDE aan de slag, ik vind die dingen alleen maar erg onoverzichtelijk en verwarrend, lekker in de console met vi oid. werken :)
dit kan voor een beginner wel makkelijk zijn... code-completion enzo, makkelijke help onder je F1-knop. enzenz.

nope

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:22

bloody

0.000 KB!!

Op maandag 11 juni 2001 22:28 schreef joska het volgende:
Maar echt programmeren leer je alleen door een echte programmeertaal. OO is een paradigma, niet een vorm van programmeren.
wat versta jij eigenlijk onder een echte programmeertaal? assembler? ;)

nope

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-12 22:06

Gerco

Professional Newbie

Op maandag 11 juni 2001 22:35 schreef bloody het volgende:

[..]

wat versta jij eigenlijk onder een echte programmeertaal? assembler? ;)
[mierenneuk mode]
assembler=proggie
assembly='taal'
[/mierenneuk mode]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Verwijderd

wanhopig :?
:P

Verwijderd

hee 4, je moet gewoon beginnen met VBscript, en dan gelijk lekker gaan ASP'en, hartstikke leuk :D

Verwijderd

joska: OO ontwerp is geen programmeren, maar designen.
to design (ww): ontwerpen
Ontwerpen is ontwerpen en geen programmeren ja. :z

Verder kan Pascal alles wat c ook kan...

*kuch* (Heeft trouwens niet zo heel veel te maken met of het een geschikte taal is om te leren programmeren.)

Verwijderd

joska: Echt programmeren leer je alleen door een echte programmeertaal. OO is een paradigma, niet een vorm van programmeren.

Imperatief programmeren, procedureel programmeren, logisch programmeren, functioneel programmeren, object-georienteerd programmeren. Allemaal paradigma's.

Pascal valt onder imperatief en procedureel, dus volgens jou niet geschikt om te leren programmeren (en ook weer wel?). :?

• Aaargh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-12 23:40

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Op maandag 11 juni 2001 22:34 schreef bloody het volgende:
???? dacht het niet dus he! zet jij maar een beginnend progger aan java en voer hem wat classes. hij zal er geen bal van snappen. Allemaal veel te onoverzichtelijk en te complex en te abstract voor een beginner.
OO is juist een heel natuurlijke manier van programmeren, het sluit aan bij de manier waarop wij mensen denken.
volgens mij word op de meeste HBO's en Uni's ook begonnen met Java tegenwoordig.

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

• CyberSnooP
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-11 21:36

CyberSnooP

^^^^ schrijft --->

Leer programeren in PHP. Stel jezelf als doel een bot te schrijven die automatisch replies maakt voor Programmeertaal-flamewars op GoT. Is niet zo moeilijk, want alles wat ik lees is erg voorspelbaar :)

Maar ook mijn stem gaat voor Delphi op, ookal heb ik nog nooit een complete app in Delphi geschreven.

Ik ben begonnen in VB, en voor wat ik nu doe is VB goed genoeg. Het is me dus niet de moeite waard om over te stappen naar Delphi of C++.

Maar qua taal structuur is Delphi lekkerder. Bovendien is die taal uiteindelijk gewoon weg iets krachtiger en kent niet de mankementen van VB.

Ik zou je niet laten leiden door Java of "C++ in linux met emacs+gcc"-die-hards. Hoewel ik niks tegen die combinaties is het gewoon geen prettig begin.

In een IDE kun je comfortabeler beginnen en lekkerder help zoeken. Bovendien behaal je snel leuke resultaten met formuliertjes etc.etc.

Tot slot: Kies gewoon zelf :) Het maakt niet zo gek veel uit. In de meeste programmeer talen kun je goed leren programmeren. Programmeren is een manier van denken, en als je die hebt geleerd stap je later, met een klein beetje inspanning, zo over op een andere taal (zoals JAVA voor cross-platform of C++ als je een nieuw Operating System wil schrijven :))

En... Programmeren leer je jezelf! Ga gewoon aan de slag, bedenk iets en lees/zoek/probeer net zolang totdat je is gelukt. Met een boel goodwill schrijf je over 2 weken je eerst Windows Rekenmachine!

|_____vakje______|

• mbravenboer
  • Laatst online: 06-11 01:34
Op maandag 11 juni 2001 23:41 schreef CyberSnooP het volgende:
Stel jezelf als doel een bot te schrijven die automatisch replies maakt voor Programmeertaal-flamewars op GoT. Is niet zo moeilijk, want alles wat ik lees is erg voorspelbaar :)
Volgens mij kan hij die bot van jou lenen >:)

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12 20:27
Op woensdag 21 maart 2001 00:01 schreef misfire het volgende:

Ik zou als ik jou was beginnen met javascript! Ja een script taal! Maak eerst maar eens een bewegend balkje, of een tekstvenster met rare formuleberekeningen, of iets wat reageert op een formulier. Daar heb je niks voor nodig, er zijn tutorials zat voor, en als je ms explorer 5.+ dan krijg je ook best wel goede foutmeldingen (als je het niet te bont maakt dan ;)).

[snip]
Met het risico een nieuwe flamewar te starten :) wilde ik toch even melden dat als er iets irritant is om javascript mee te debuggen wel IE5 is. Regel nummers klopt geen zak van als je de source include (ok, strict genomen kloppen die nummers wel, alleen telt hij de regels in het bestand waarin je include mee, en dat is dus NIET handig), maar goed, dan heb je een regelnummer en een duistere foutmelding...
Nee, de javascript console van Mozilla regeert hier echt, je ziet precies WAAR in een regel hij het niet meer snapt, en dus ook war je je code moet gaan aanpassen (wat niet altijd in die regel hoeft te zijn uiteraard).

Iets meer on-topic een reactie: mijn voorkeur gaat ook uit naar Delphi. Alleen al de code-completion werkt veel handiger dan in VB. (VB toont ALLE eigenschappen en functies e.d. in alfabetische volgorde, Delphi rangschikt ze per component niveau alfabetisch, zodat de classe-specifieke functies boven aan staan.)

Maar het is inderdaad veel handiger om de logica achter programmeren te doorgronden, dan kan je in elke taal al snel programmeren

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

Verwijderd

Oei oei! Wat heb ik me allemaal op de hals gehaald. Ik bedoelde: een CPU/computer werkt imperatief, dus wil je een computer leren vertellen wat hij wil doen moet je een imperatieve taal gebruiken. OO en functioneel programmeren zijn menselijke paradigma's die voor een computer 'onnatuurlijk' zijn.

Verwijderd

Als je wil leren programmeren, dan boeit het niet echt waar je begint. Misschien is het slim om niet direct het object georienteerde programmeren in te duiken. Als ik jou was dan zou ik eerst een leuke script taal uitzoeken en daar wat dingen in doen. Bijvoorbeeld python. Als dat allemaal wat beter lukt dan zou ik verder gaan in C, C++, C#. Ik ben niet zo'n voorstander van VB, maar dat is een kwestie van smaak.

Verwijderd

Op dinsdag 12 juni 2001 20:53 schreef dwerg het volgende:
Als je wil leren programmeren, dan boeit het niet echt waar je begint. Misschien is het slim om niet direct het object georienteerde programmeren in te duiken. Als ik jou was dan zou ik eerst een leuke script taal uitzoeken en daar wat dingen in doen. Bijvoorbeeld python. Als dat allemaal wat beter lukt dan zou ik verder gaan in C, C++, C#. Ik ben niet zo'n voorstander van VB, maar dat is een kwestie van smaak.
Leren programmeren met een scripttaal? AAAARGH! :)

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:05
Op maandag 19 maart 2001 15:06 schreef Exirion het volgende:

[..]

Bedoel je geen high-level taal beste vriend? ;) Delphi is een 3GL, en C en Pascal zijn 2GLs.
Delphi = 4GL

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

Op dinsdag 12 juni 2001 21:55 schreef whoami het volgende:

[..]

Delphi = 4GL
4GL = RAD, en dus nauwelijks nog programmeren! Fout fout fout! :)

• whoami
Delphi is geen RAD misschien?

Net als VB, C++ Builder, Powerbuilder : allemaal RAD, allemaal 4GL.

Verwijderd

Op dinsdag 12 juni 2001 22:12 schreef whoami het volgende:
Delphi is geen RAD misschien?

Net als VB, C++ Builder, Powerbuilder : allemaal RAD, allemaal 4GL.
Allemaal RAD dus!

• whoami
Ik persoonlijk zou met C++ beginnen. Er wordt hier wel geopperd dat het moeilijk te leren is, maar dat valt eigenlijk wel mee. Als beginnend C++'er kan je makkelijk zonder pointers ed. Begin procedure-gericht te programmeren, leer de syntax ed. Heb je dat allemaal onder de knie dan kan je eens naar pointers beginnen te gluren en het OO-aspect bekijken. Eens je C++ kunt, is het ook makkelijker om Java & C# aan te leren.
Als Windows dev-omgeving zou ik Delphi of C++ Builder kiezen.

• whoami
Op dinsdag 12 juni 2001 22:14 schreef joska het volgende:

[..]

Allemaal RAD dus!
:? Snap je niet meer. Eerst zeg je dat Delphi geen 4GL (geen RAD) is, en nu geef je mij zomaar gelijk? of kunnen we hier spreken van een communicatieprobleem?

Verwijderd

Op dinsdag 12 juni 2001 22:19 schreef whoami het volgende:

[..]

:? Snap je niet meer. Eerst zeg je dat Delphi geen 4GL (geen RAD) is, en nu geef je mij zomaar gelijk? of kunnen we hier spreken van een communicatieprobleem?
Ja, waarschijnlijk wel. Delphi is een RAD en dus geen echte progtaal!

• whoami
Op dinsdag 12 juni 2001 22:06 schreef joska het volgende:

[..]

4GL = RAD, en dus nauwelijks nog programmeren! Fout fout fout! :)
Wat wilde je hier dan duidelijk maken?

*whoami die in de void verkeerd.

Verwijderd

Op dinsdag 12 juni 2001 22:25 schreef whoami het volgende:

[..]

Wat wilde je hier dan duidelijk maken?

*whoami die in de void verkeerd.
Met RAD talen leer je copy/plakken en niet programmeren!

• whoami
Op dinsdag 12 juni 2001 22:33 schreef joska het volgende:

[..]

Met RAD talen leer je copy/plakken en niet programmeren!
Ik wou gewoon duidelijk maken dat Delphi geen 3GL is maar 4GL. Ben weer mee.

Maar ik ben het niet met je eens dat als je met een RAD omgeving werkt, je niet hoeft te proggen of dat het programmeer-aspect niet belangrijk is. Je klikt je interface wel in elkaar, maar als je er geen code achter schrijft, dan is het wel leuk non-functional.
Als je een applicatie maakt in vb, Visual C++ (dat geen RAD is), heb je wel al wat hardere noten te kraken en moet je de taal beter beheersen dan als je hetzelfde app zou maken in bv C++ Builder. Maar tegenwoordig is tijd geld, en aangezien je met een RAD omgeving toch veel sneller iets gemaakt hebt, worden deze ook veel gebruikt.

• whoami
Volgens mij zijn we OT aan het gaan...

• 4of9
  • Laatst online: 13-12-2024
grappig dat mijn oude thread weer zoveel stof doet opwaaien :)

naja allemaal bedankt voor jullie meningen...

oja... ik ben nu met php en mysql bezig, ook leuk om te leren :P

Aspirant Got Pappa Lid | De toekomst is niet meer wat het geweest is...

• CyberSnooP

CyberSnooP

^^^^ schrijft --->

Op dinsdag 12 juni 2001 22:44 schreef 4of9 het volgende:
oja... ik ben nu met php en mysql bezig, ook leuk om te leren :P
Je zeg thet precies goed. Ook leuk om te leren. Maar onthoud dat PHP vooral op web-applicaties afgestemd is. Je leert er echt wel het e.e.a. van, maar volwaardig programmeur ben je naar mijn mening pas als je ook een andere (lees, niet-scripting) taal leert.

|_____vakje______|

Verwijderd

ajvdvegt: De javascript console van Mozilla regeert hier echt, [...]

Uiteraard. :P

</off-topic>

Iets meer on-topic een reactie: mijn voorkeur gaat ook uit naar Delphi. Alleen al de code-completion werkt veel handiger dan in VB.

Leren programmeren heeft niets te maken met ontwikkelomgeving en code completion. Als je code schrijft (met een pen oid bedoel ik) heb je ook geen code completion, kan je dan niet meer programmeren? :?

Maar het is inderdaad veel handiger om de logica achter programmeren te doorgronden, dan kan je in elke taal al snel programmeren

+2, Inzichtvol.

Verwijderd

joska: Oei oei! Wat heb ik me allemaal op de hals gehaald.

>:)

Ik bedoelde: een CPU/computer werkt imperatief, dus wil je een computer leren vertellen wat hij wil doen moet je een imperatieve taal gebruiken.

Imperatief en op laag niveau, perfecte kandidaat: C.

Ik ben het overigens niet helemaal met je eens: compiler/interpreter zoekt maar uit hoe het allemaal mapt op de instructieset.

OO en functioneel programmeren zijn menselijke paradigma's die voor een computer 'onnatuurlijk' zijn.

Zie boven. Anders is assembly, nee: machine code de ideale kandidaat. (Maar dus duidelijk niet om te leren programmeren.)

Verwijderd

dwerg: Als je wil leren programmeren, dan boeit het niet echt waar je begint.

Hm? :?

Als ik jou was dan zou ik eerst een leuke script taal uitzoeken en daar wat dingen in doen.

Krijgen we het script-taal vs "echte" programmeertaal weer. Kan iemand me nog eens uitleggen hoe je dat aan een taal ziet?

Bijvoorbeeld python.

Je komt er op een beetje vreemde manier, maar dit is inderdaad een van de perfecte kandidaten om programmeren te leren.

Verwijderd

joska: Leren programmeren met een scripttaal? AAAARGH! :)

Wat is een scripttaal? :?

Verwijderd

whoami: Delphi = 4GL

joska: 4GL = RAD, en dus nauwelijks nog programmeren!

Conlusion anybody? >:)

• mbravenboer
  • Laatst online: 06-11 01:34
Op dinsdag 12 juni 2001 23:53 schreef Arien het volgende:
Altijd grappig als Arien zich in een discussie over een programmeertaal mengt ;)

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

Verwijderd

whoami: Ik persoonlijk zou met C++ beginnen. Er wordt hier wel geopperd dat het moeilijk te leren is, maar dat valt eigenlijk wel mee.

C++ heeft wat rare kronkels (door C compatibiliteit). Als je die kunt vermijden is het een redelijke kandidaat om te leren, maar ik denk dat het vermijden van die kromigheden niet eenvoudig is.

Eens je C++ kunt, is het ook makkelijker om Java & C# aan te leren.

Het doel van leren programmeren is IMHO niet om later makkelijker een andere taal te leren omdat die nou eenmaal erg lijkt op de eerste taal die je leerde. Het doel is om te leren wat programmeren is en hoe je algoritmes schrijft.

Verwijderd

joska: Met RAD talen leer je copy/plakken en niet programmeren!

Even muggenziften: RAD talen zijn er niet, het RAD zit in de IDE. :)

Verwijderd

whoami: Ik ben het niet met je eens dat als je met een RAD omgeving werkt, je niet hoeft te proggen of dat het programmeer-aspect niet belangrijk is.

In een RAD moet je kunnen programmeren. Je hoeft die kennis alleen niet continu te gebruiken (behalve als "sleur en pleur" ook onder programmeren valt).

Als je een applicatie maakt in vb, Visual C++ (dat geen RAD is), heb je wel al wat hardere noten te kraken en moet je de taal beter beheersen dan als je hetzelfde app zou maken in bv C++ Builder.

En er zijn dingen dine je in een RAD gewoon niet voor elkaar krijgt met klik, sleur, pleur, klik, sleur, etc... Programmeren is 1 ding, gebruiken van een IDE wat anders.

Tegenwoordig is tijd geld, en aangezien je met een RAD omgeving toch veel sneller iets gemaakt hebt, worden deze ook veel gebruikt.

Hoewel het waar is dat RADs veel gebruikt worden: RAD gebruiken is niet programmeren, dus het is niet belangrijk voor leren programmeren of er een RAD is voor de taal waarin je leert programmeren.

Verwijderd

CyberSnooP: Je leert er echt wel het e.e.a. van, maar volwaardig programmeur ben je naar mijn mening pas als je ook een andere (lees, niet-scripting) taal leert.

Wat is een scripting taal? Hoe zie ik dat aan een taal? :?

• CyberSnooP

CyberSnooP

^^^^ schrijft --->

Arien, je hebt je punt wel gemaakt hoor. Een scripting-taal is moeilijk te omschrijven.

Maar over het algemeen is een scripting-taal een taal die is geschreven om een bepaald programma te bedienen, of de functies van een programma te automatiseren. JAVAScrtipt is vooral ontworpen voor browsers, BATCH-files zijn voor DOS/Windows-commandos.

MAAR, de lijn is heel moeilijk te trekken, en ik heb ook helemaal geen zin in een zinloze discussie over of PHP nu wel of geen scripting taal is. Er zijn nou eenmaal talen die in het hokje scriptingtaal zijn gestopt (door sommige mensen, en dat vind jij natuurlijk weer onterecht). En die talen lijken mij niet de ideale kandidaat om te beginnen, ookal kun je met alles beginnen.

Waarom? Omdat je een, in mijn ogen, te beperkte taal pakt. Verder ontbreekt het bij die talen vaak aan een volwaardige implementatie van essentiele zaken. Zo kunnen we uren lang discussieren over de OOP in PHP.

Ik denk dat mijn boodschap duidelijk was toen ik scriptingtalen afraade... maar ook fanatieke php-scripters kunnen goeie programmeurs zijn :)

(ik php nogal wat af, maar ben geen goeie programmeur).

En voordat ik vergeet iets on-topics te zeggen: Ik heb vandaag weer eens (ter oreientatie) Delphi 5 uit de kast (lees twilight) gerukt, en ik denk dat het best een goed vertrekpunt is.

|_____vakje______|

Verwijderd

CyberSnooP: Arien, je hebt je punt wel gemaakt hoor.

Okay. :)

Een scripting-taal is moeilijk te omschrijven.

Ik zie het verschil nl niet. Het zit hem in het gebruik en niet in de taal.

Maar over het algemeen is een scripting-taal een taal die is geschreven om een bepaald programma te bedienen, of de functies van een programma te automatiseren. JAVAScrtipt is vooral ontworpen voor browsers, BATCH-files zijn voor DOS/Windows-commandos.

Okay, dat is een aardige definitie. Maar je ziet dat jij ook van gebruik uit gaat. ;)

MAAR, de lijn is heel moeilijk te trekken, en ik heb ook helemaal geen zin in een zinloze discussie over of PHP nu wel of geen scripting taal is.

Volgens je definitie zou het dat zijn geloof ik (PHP de template engine).

Er zijn nou eenmaal talen die in het hokje scriptingtaal zijn gestopt (door sommige mensen, en dat vind jij natuurlijk weer onterecht).

Onterecht is een beetje vreemd woord in deze context omdat ik dan eerst de definitie van een scripting taal wel wil horen. Als je de keuze wel of niet scripting taal maakt op grond van gebruik, is het dus erg vreemd om vervolgens een taal tot scripting taal te bombarderen terwijl je een taal op meerdere manier kunt gebruiken (over het algemeen).

En die talen lijken mij niet de ideale kandidaat om te beginnen, [...]. Waarom? Omdat je een, in mijn ogen, te beperkte taal pakt.

Beperkt op welke manier? Voor leren programmeren is het niet belangrijk of je overal (in je hardware bv) bij kan. Leren programmeren gaat om concepten en algoritmes.

Verder ontbreekt het bij die talen vaak aan een volwaardige implementatie van essentiele zaken. Zo kunnen we uren lang discussieren over de OOP in PHP.

Over OOP in PHP ben je zo uitgepraat. Over gebrek aan OOP in PHP komen die uren wel vol ja. :P

Het ontbreken van bepaalde dingen heeft meer te maken met het gebruik dan met de taal. Als een taal alleen bedoeld is voor "scripting" gebruik (met de definitie boven) is de kans groot dat bepaalde dingen inderdaad niet (volledig) geimplementeerd zijn.

Ik denk dat mijn boodschap duidelijk was toen ik scriptingtalen afraade... maar ook fanatieke php-scripters kunnen goeie programmeurs zijn :)

PHP is geen goede taal om programmeren te leren en dat heeft meer met de opzet van de taal te maken dan met of het wel of niet een "scripting taal" is.

En voordat ik vergeet iets on-topics te zeggen: Ik heb vandaag weer eens (ter orientatie) Delphi 5 uit de kast (lees twilight) gerukt, en ik denk dat het best een goed vertrekpunt is.

Dan mis je een gedeelte van mijn punt: Als je leert programmeren type je code, je klikt geen code bij elkaar. IDEs zijn leuk, maar hebben niet zoveel met leren programmeren te maken.

• CyberSnooP

CyberSnooP

^^^^ schrijft --->

Op woensdag 13 juni 2001 01:21 schreef Arien het volgende:
Dan mis je een gedeelte van mijn punt: Als je leert programmeren type je code, je klikt geen code bij elkaar. IDEs zijn leuk, maar hebben niet zoveel met leren programmeren te maken.
Ben ik ook helemaal met je eens. Maar leren programmeren mag best mooie resultaten opleveren om jezelf een beetje gemotiveerd te houden. Ik vind het onzin om een uur een CreateWindow()-functie in elkaar te sleutelen, terwijl je in een toolbar op "New Form" kunt klikken. Als je een beetje een leuke GUI tekent, en daarachter alle functionaliteit verzorgt (bijvoorbeeld je maakt een super-simpele-tekstverwerker) ben je wel degelijk aan het programmeren.

Bovendien haal je met een RAD zoals delphi dan eerder resultaten waarvan je gaat denken van: Hè, ik ben nu 1 week bezig en ik heb al bijna kladblok gemaakt :).

Wat ik 4of9 wel afraad is de knop "Application Wizard" aan te raken, want dat heeft met sport helumoal niks te moaken!

|_____vakje______|

Verwijderd

CyberSnooP: Leren programmeren mag best mooie resultaten opleveren om jezelf een beetje gemotiveerd te houden.

Eens. Al vind ik mooie resultaten in de code staan en niet per se afhangen van hoe mooi het programma er (visueel) uitziet.

<off-topic>
(De enige IDE die ik op dit moment gebruik is die van Python en dan vooral om syntax highlighting bij debuggen. Goede syntax highlighting voor Perl zou leuk zijn trouwens, daar gaat zo ongeveer iedere editor mee op zijn bek. |:( )
</off-topic>

• Crazy D
  • Laatst online: 22:25

Crazy D

I think we should take a look.

Op woensdag 13 juni 2001 10:41 schreef CyberSnooP het volgende:
[knip]
Bovendien haal je met een RAD zoals delphi dan eerder resultaten waarvan je gaat denken van: Hè, ik ben nu 1 week bezig en ik heb al bijna kladblok gemaakt :).

Wat ik 4of9 wel afraad is de knop "Application Wizard" aan te raken, want dat heeft met sport helumoal niks te moaken!
Enige nadeel in dat opzicht van Delphi vind ik dat je met met compleet sleep-en-pleur je een werkende database app kan maken incl. onderhoud zonder maar een letter code te hebben geschreven...
Op woensdag 13 juni 2001 10:49 schreef Arien het volgende:
Eens. Al vind ik mooie resultaten in de code staan en niet per se afhangen van hoe mooi het programma er (visueel) uitziet.
Klopt, maar voor een beginnende programmeur (voor gevorderden ook trouwens... :) ) is het wel leuk als het er lekker uitziet, geeft vaak toch meer vertrouwen om door te gaan.

Exact expert nodig?

Verwijderd

CrazyD_at_work: Voor een beginnende programmeur (voor gevorderden ook trouwens... :) ) is het wel leuk als het er lekker uitziet, geeft vaak toch meer vertrouwen om door te gaan.

Ik vind mooie code gewoon zo :9~ ;)

• drZymo
  • Laatst online: 15-11 13:43
ok ff een aantal punten. Delphi = Object Pascal, dit houd in dat dit een uitgebreidere pascal is. Maar nog steeds de originele pascal code aankan. Je kan dus ook gewoon oude pascal programma's bouwen in delphi. Al moet je de compiler wat andere commando's geven d8 ik. Anders kan je altijd gewoon een console programma programmeren, dit is bijna dos, maar met extra mogelijkheden zoals windows toepassingen.

Visual Basic is ook wel makelijk schijnt, maar ik ben nu al een aantal jaar delphi programmeur en ik kan me er goed in vinden. Visual Basic heb ik om eerlijk te zijn nog niet echt goed gebruikt >:)

C++ zou ik je afraden. Het is een krachtige taal, maar er snel iets in maken / leren is bijna niet mogelijk in het begin. Delphi & VB zijn ook zogenaamde RAD ( = Rapid Application Development) applicaties, wat inhoud dat je met een aantal simpele dingen al een mooi programma kan maken, wat precies doet wat het moet doen.

Ik raad je dus aan om gewoon in Delphi te beginnen. En vergeet die mensen die zeggen dat Delphi zuigt, want die weten waarschijnlijk niet waar ze het over hebben >:)

suc6.

"There are three stages in scientific discovery: first, people deny that it is true; then they deny that it is important; finally they credit the wrong person."

• blender
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Op maandag 19 maart 2001 14:48 schreef BluB het volgende:
delphi, pascal = knudde...

tjonge jonge zeg, wie gebruikt dat tegenwoordig nou nog?

Ga toch gewoon gelijk beginnen met vb!
Ontzettende grapjas

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:18

JaQ

En ik maar denken dat RAD voor Rapid Application Developement stond, wat net als SDW een manier van ontwikkelen is. (dat is dus programeertaal onafhankelijk, uiteraard ook niet belangrijk welke generatie die taal is). :?

Als je wilt leren programeren is de denkwijze het belangrijkst. Leer dus algortimes schrijven, dan komt de rest van de programeurs minder klote-code tegen die herschreven dient te worden. :r

[ouwelullenverhaal] Ik programeer voor mijn werk voornamelijk in PL/SQL. Door de aanpassingen in de Oracle omgeving van de laatste 2 jaar (zeg maar alles na 7.3) is alles "native". Niet OOP (want dat heeft ook geen nut), maar juist terug, het laten voorkomen alsof je 2GL code aan het parsen bent. [/ouwelullenverhaal]

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

• Bobco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-10-2023

Bobco

I used to dream about Verona.

Op woensdag 13 juni 2001 18:21 schreef DrFrankenstoner het volgende:
En ik maar denken dat RAD voor Rapid Application Developement stond, wat net als SDW een manier van ontwikkelen is.
En ik maar denken dat RAD een manier van ontwikkelen is en SDW een workbench met veel ondersteuning voor SDM (alweer een DLA, oftewel DrieLetterigeAfkorting) :)

With the light in our eyes, it's hard to see.

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06 13:31

drm

f0pc0dert

Blub zei laatst
delphi, pascal = knudde...

tjonge jonge zeg, wie gebruikt dat tegenwoordig nou nog?

Ga toch gewoon gelijk beginnen met vb!
Sorry, ik kan het niet laten hier even op te reageren.

De hele Pascal en Basic family zijn kuttalen. De _gestructureerde_ talen die je eigenlijk zou moeten leren om _echt_ inzicht te krijgen in programmeren zijn C en C++. Voor de rest mogen ze allemaal door de plee getrokken worden van mij.

En _als_ je dan zonodig die talen-familie wil gebruiken, gebruik dan iig Delphi. ******* toch op met je VB :r

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

• Crazy D

Crazy D

Op donderdag 14 juni 2001 10:15 schreef drm het volgende:

[..]

Sorry, ik kan het niet laten hier even op te reageren.

De hele Pascal en Basic family zijn kuttalen. De _gestructureerde_ talen die je eigenlijk zou moeten leren om _echt_ inzicht te krijgen in programmeren zijn C en C++. Voor de rest mogen ze allemaal door de plee getrokken worden van mij.

En _als_ je dan zonodig die talen-familie wil gebruiken, gebruik dan iig Delphi. ******* toch op met je VB :r
Ja want een if-structuur en het gebruik van loops is in VB tenslotte heel anders dan in C, niet waar?
Wat een bull zeg. Als je VB niks vind, prima, maar kom niet met zulke brakke shit aanzetten. Of geef op z'n minst argumenten waarom C/C++ the way to go is, en de rest van de talen shit is.
Alsof het uitmaakt in welke taal je iets maakt, de gedachtes over het algoritme an sich verschillen geen moer, alleen de uitwerking ervan in de specifieke taal.
En nee, ik heb niet gestudeert, heb geen theoretisch geneuzel gehad over wat wanneer het beste algortime is, maar met mijn simpele boerenverstand heb ik wel gemerkt dat het voor mijn gedachtes geen ene moer uitmaakt of ik nou in C++, VB of javascript zat te klooien. De gedachte over hoe een probleem op te lossen waren gelijk, de verschillen kwamen pas toen ik besloten had hoe iets op te lossen.
Kom op zeg, da's net zoiets als zeggen dat de enigste auto's waarin je goed kan leren rijden Duitse wagens zijn |:(

Exact expert nodig?

• drm

drm

f0pc0dert

Het gaat mij helemaal niet om de algoritmes. Het gaat mij om de structuur van de taal. En die vind ik in VB kut.

En het was meer een emotionele uitbarsting dan een gegronde opmerking :+

Mijn excuses, ik neem terug wat ik zei. Kon het gewoon niet laten....

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

• Crazy D

Crazy D

Op donderdag 14 juni 2001 11:38 schreef drm het volgende:
Het gaat mij helemaal niet om de algoritmes. Het gaat mij om de structuur van de taal. En die vind ik in VB kut.

En het was meer een emotionele uitbarsting dan een gegronde opmerking :+

Mijn excuses, ik neem terug wat ik zei. Kon het gewoon niet laten....
Emoties komen snel op zodra het over de favoriete (of juist niet... ;) ) talen gaat :) Ik zou ook kunnen leren negeren als mensen VB afzeiken, kan er ook niks aan doen, first love zeg maar...

Mjah structuur kan ik je niet helemaal ongelijk in geven. Als je niet oppast wordt het gauw een klerebende (hoewel dat ook het geval is met C++ volgens mij, alleen omdat de instap voor VB zo erg laag is, vind je daar meer brakke zooi in terug denk ik).

Exact expert nodig?

• drm

drm

f0pc0dert

CrazyD_at_work zei laatst:
Mjah structuur kan ik je niet helemaal ongelijk in geven. Als je niet oppast wordt het gauw een klerebende (hoewel dat ook het geval is met C++ volgens mij, alleen omdat de instap voor VB zo erg laag is, vind je daar meer brakke zooi in terug denk ik).
Het grote voordeel vind ik dat ze in de syntax qua regelverdeling en inspringen etc bijna helemaal vrijgelaten wordt.
zo is
code:
1
if ( sjaak == 0 ) printf ( "Hello world" );

hetzelfde als
code:
1
2
3
4
5
6
7
if
(
sjaak
== 0
) printf (
    "Hello world"
                            );

mocht je het interessant vinden om het er zo uit te laten zien ;)

probeer dat maar eens in VB.

~ Gottfried Leibniz

• Crazy D

Crazy D

Uhmmm da' meer de IDE dan echt de taal :P (wat mij soms trouwens ook erg irriteerd hoor, dat je niet zelf wat meer de lay out van de code kan bepalen)
Hoewel ik het over het algemeen niet zo heel irritant vind, aangezien VB het grootste deel van de code formateerd zoals ik dat anders zelf wel zou doen.
Hoewel dit wel mag (alleen heb ik een hekel aan de _...)
code:
1
2
3
4
If _
  True _
    Then _
    MsgBox "hoi"

Exact expert nodig?

Verwijderd

drm: Het grote voordeel vind ik dat ze in de syntax qua regelverdeling en inspringen etc bijna helemaal vrijgelaten wordt.

Hmm... Interessant... >:)

probeer dat maar eens in VB.

Bla bla bla.
code:
1
2
3
4
5
6
print "Hello world" unless $sjaak;
print "Hello world" if $sjaak == 0;
unless ($sjaak) { print "Hello world"; }
if ($sjaak == 0) { print "Hello world"; }
$sjaak or print "Hello world";
# etc, etc

Probeer dat maar eens met niet-Perl. >:) Lekker belangrijk voor leren programmeren allemaal. |:(

• 4of9
  • Laatst online: 13-12-2024
ik heb een tijdje met VB aan lopen prullen en ben nu sinds een aantal dagen met PHP bezig (wat veel op c (syntax) lijkt volgens de boeken) en moet zeggen dat ik nu beter leer proggen dan met VB.

Ik begin nu al inzicht te krijgen in loopjes, databases etc etc. terwijl ik met VB daar echt nog niet aan toe was.

Nu moet ik ook zeggen dat ik mij toch meer wil gaan richten op webappz dan op standalone appz. Hoewel ik het beide wel erg oke vind.

Aspirant Got Pappa Lid | De toekomst is niet meer wat het geweest is...

• drm

drm

f0pc0dert

Arien zei laatst:
code:
1
2
3
4
5
6
print "Hello world" unless $sjaak;
print "Hello world" if $sjaak == 0;
unless ($sjaak) { print "Hello world"; }
if ($sjaak == 0) { print "Hello world"; }
$sjaak or print "Hello world";
# etc, etc
Dat is maar net wat je ligt (duhh ;) ). die verplichte accollades vind ik weer een nadeel aan perl, maar goed...
Probeer dat maar eens met niet-Perl. >:) Lekker belangrijk voor leren programmeren allemaal. |:(
Was ook off-topic. Heb je gelijk in.

~ Gottfried Leibniz

Pagina: 1 2 Laatste