Aspirant Got Pappa Lid | De toekomst is niet meer wat het geweest is...
ongeveer dan...
Maar de ontwikkel omgeving is dus heel wat anders (kladblok of visueel)
en als het te moeilijk wordt, stap dan ff terug naar pascal.
Verwijderd
/me spreekt uit ervaring
andersom precies hetzelfde.Op maandag 19 maart 2001 14:08 schreef Razor_Blade het volgende:
Ik zou als ik jou was eerst delphi gaan leren. zodra je de taal goed kent, kan je dan in pascal binnen 20 minuten je eerste programma schrijven.
/me spreekt uit ervaring
Ik snap jouw logica niet helemaal, want de basis van Delphi is Pascal. Als je Pascal kent kun je binnen 10 minuten iets in Delphi programmeren, maar kun je dat niet dan is het toch handig als je eerst Pascal leert.Op maandag 19 maart 2001 14:08 schreef Razor_Blade het volgende:
Ik zou als ik jou was eerst delphi gaan leren. zodra je de taal goed kent, kan je dan in pascal binnen 20 minuten je eerste programma schrijven.
/me spreekt uit ervaring
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Delphi zelf heeft een heel uitgebeide hulp functie daar kun je ook een hoop uit halen.
AMD 64 X2 4800+ @2,41Ghz,
2048MB DDRRAM,
ATI X800GTO,
2x Samsung 930BF 19" TFT
Verwijderd
Delphi 'leert' makkelijker. Source code completion, object georienteerd, etc.Op maandag 19 maart 2001 14:12 schreef Exirion het volgende:
[..]
Ik snap jouw logica niet helemaal, want de basis van Delphi is Pascal. Als je Pascal kent kun je binnen 10 minuten iets in Delphi programmeren, maar kun je dat niet dan is het toch handig als je eerst Pascal leert.
Is makkelijker lijkt mij
Het is denk ik beter en begrijpelijker eerst in Pascal of C++ te gaan programmeren. Bovendien is het overzichtelijker dan Delphi en zijn foutmeldingen wat duidelijker.
Het heeft niet veel nut eerst pascal te leren en dan Object Pascal!
Groeten Johan
Op maandag 19 maart 2001 14:12 schreef Exirion het volgende:
[..]
Ik snap jouw logica niet helemaal, want de basis van Delphi is Pascal. Als je Pascal kent kun je binnen 10 minuten iets in Delphi programmeren, maar kun je dat niet dan is het toch handig als je eerst Pascal leert.
Cogito Ergo Credo
Verwijderd
tjonge jonge zeg, wie gebruikt dat tegenwoordig nou nog?
Ga toch gewoon gelijk beginnen met vb!
En Delphi neemt daarnaast de meeste warboel van DOS uit je handen, je kunt met Delphi echter ook console apps maken (lijkt dossig).
Groeten Johan
Op maandag 19 maart 2001 14:39 schreef GenetiX het volgende:
Ondanks het feit dat het programmeren in DOS achterhaald is, zijn de manieren van programmeren eigenlijk altijd hetzelfde gebleven.
Het is denk ik beter en begrijpelijker eerst in Pascal of C++ te gaan programmeren. Bovendien is het overzichtelijker dan Delphi en zijn foutmeldingen wat duidelijker.
Cogito Ergo Credo
Zo'n onzin heb ik nog nooit gehoord. Veel mensen leren eerst C en dan pas C++ omdat voor een leek OOP vaak nog lastig kan zijn. Verder is Pascal een goeie basis om te leren programmeren, en als je dan verder gaat met OOP in Object Pascal dan kun je moeiteloos op Delphi overstappen (als je dan eenmaal event driven programmeren begrijpt).Op maandag 19 maart 2001 14:46 schreef jopiek het volgende:
Delphi is geen Pascal, maar Object Pascal!!!
Het heeft niet veel nut eerst pascal te leren en dan Object Pascal!
Groeten Johan
[..]
En trouwens, Turbo Pascal is sinds versie 5.5 ook object georienteerd, dus dat je daarvoor met Delphi moet beginnen is ook onzin. Turbo Pascal 6.0 en Borland Pascal 7 zijn nogsteeds hele goeie pakketten.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Ahum, je bent wel echt een professional zegOp maandag 19 maart 2001 14:48 schreef BluB het volgende:
delphi, pascal = knudde...
Je heb niet eens pointers in VB en kunt dus geen mooie lijstjes en boomstructs bouwen!
En zoiezo M$ zuigt toch al... geef mij maar Borland. En Delphi is nu ook voor Linux beschikbaar 9~
Cogito Ergo Credo
Verwijderd
Tuurlijk jochie.Op maandag 19 maart 2001 14:51 schreef jopiek het volgende:
[..]
Ahum, je bent wel echt een professional zegIk moest eens noodgedwongen in VB programmeren... Ik heb nog liever Java of C++ dan dat rotte VB, is alleen leuk voor macro's in Word/Excel...
Je heb niet eens pointers in VB en kunt dus geen mooie lijstjes en boomstructs bouwen!
En zoiezo M$ zuigt toch al... geef mij maar Borland. En Delphi is nu ook voor Linux beschikbaar 9~
Omdat jij niet met vb kan omgaan wil niet zeggen dat het gelijk kut is!
Wel beste mede Delphi-vriend, op de HTS Informatica in Leeuwarden leren ze de eerstejaars direct Event-driven Delphi, dan C++ en dan Java (tenminste toen ik begon). Dat OOP krijg je dan gratis erbij. En die opleiding is een aantal jaar de beste (lees: minst slechte) van Nederland bij beoordelingen.Op maandag 19 maart 2001 14:50 schreef Exirion het volgende:
[..]
Zo'n onzin heb ik nog nooit gehoord. Veel mensen leren eerst C en dan pas C++ omdat voor een leek OOP vaak nog lastig kan zijn. Verder is Pascal een goeie basis om te leren programmeren, en als je dan verder gaat met OOP in Object Pascal dan kun je moeiteloos op Delphi overstappen (als je dan eenmaal event driven programmeren begrijpt).
Cogito Ergo Credo
Als er in de programmeer wereld 1 ding achterhaald is, dan is het dat gepruts in Basic wel. Delphi is veel gestructureerder en efficienter, dus kom nou niet met dit slappe geouwehoer aanOp maandag 19 maart 2001 14:52 schreef BluB het volgende:
[..]
Tuurlijk jochie.
Op maandag 19 maart 2001 14:52 schreef BluB het volgende:
[..]
Tuurlijk jochie.
Omdat jij niet met vb kan omgaan wil niet zeggen dat het gelijk kut is!
Cogito Ergo Credo
32-bit of 64-bit (
Verwijderd
Laat me niet lachen omdat jij nou net afgestudeerd bent en veel met c++ en delphi gedaan hebt wil niet zeggen dat het er in de echte wereld ook zo aan toe gaat hoor!Op maandag 19 maart 2001 14:54 schreef Exirion het volgende:
[..]
Als er in de programmeer wereld 1 ding achterhaald is, dan is het dat gepruts in Basic wel. Delphi is veel gestructureerder en efficienter, dus kom nou niet met dit slappe geouwehoer aan
C++ wordt inderdaad wel gebruikt ja, maar delphi is toch echt oud hoor, bijna niemand die dat tegenwoordig nog gebruikt.
En in vb kun je meer maken dan je denkt hoor!
Maar genoeg hierover....
Ik heb geen zin vandaag en je bent toch niet te overtuigen!
Zelf ben ik op 8-jarige leeftijd (call me a nerd if you like) begonnen met basic op een Atari 600XL, daarna op een PC in GW-Basic verder gegaan en in 1990 ben ik met Pascal begonnen. Daarna in '91 Object Pascal in TP6 verder gegaan, al snel ook assembly erbij. Pas in 94 ben ik wat met C gaan doen, en in 95 door m'n studie met intensieve C en C++ programmering. Ook nog wat Java zooi (allemaal Sun gesponsord bij ons), maar dat boeit me niet zo. Verder nog wat onbekende talen als Ada95, Orca, Perl, Prolog e.d. Je kunt wel meteen met C++ of Delphi beginnen, maar ik vind nogsteeds dat een brede solide basis heel veel voordeel geeft. Je kunt je dan makkelijker inwerken op andere platforms/talen. Beter met een basistaal als Pascal of ANSI-C beginnen, dan meteen leren programmeren en volgende week al een spel willen maken in OpenGL/DirectX met C++Op maandag 19 maart 2001 14:53 schreef jopiek het volgende:
[..]
Wel beste mede Delphi-vriend, op de HTS Informatica in Leeuwarden leren ze de eerstejaars direct Event-driven Delphi, dan C++ en dan Java (tenminste toen ik begon). Dat OOP krijg je dan gratis erbij. En die opleiding is een aantal jaar de beste (lees: minst slechte) van Nederland bij beoordelingen.
Ha! een echte "C := C + 1;"-erOp maandag 19 maart 2001 14:57 schreef FlamerX het volgende:
En dan nu in reply op je post:
Delphi is meer voor bedrijfskundige applicaties, C/C++ voor 'echte' software (spellen, ontwikkelomgevingen, etc.).
Cogito Ergo Credo
als er ook maar 1 taal op de wereld is waar ik niet aan wil beginnen is het Visual Basic!
Ik heb 15 jaar instensieve programmeer ervaring, dus ik weet echt wel heel wat meer dan wat ik in m'n studie heb geleerd. En Delphi oud? Laat me niet lachen! Delphi 1 is uit 1995, en 2.0 uit 96. Cobol en Fortran zijn pas oude talen! En C stamt uit de jaren 70...Op maandag 19 maart 2001 14:59 schreef BluB het volgende:
[..]
Laat me niet lachen omdat jij nou net afgestudeerd bent en veel met c++ en delphi gedaan hebt wil niet zeggen dat het er in de echte wereld ook zo aan toe gaat hoor!
C++ wordt inderdaad wel gebruikt ja, maar delphi is toch echt oud hoor, bijna niemand die dat tegenwoordig nog gebruikt.
Verwijderd
ja, met oud bedoelde ik eigenlijk niet fysiek oud, maar dat het weinig gebruikt wordt...Op maandag 19 maart 2001 15:03 schreef Exirion het volgende:
[..]
Ik heb 15 jaar instensieve programmeer ervaring, dus ik weet echt wel heel wat meer dan wat ik in m'n studie heb geleerd. En Delphi oud? Laat me niet lachen! Delphi 1 is uit 1995, en 2.0 uit 96. Cobol en Fortran zijn pas oude talen! En C stamt uit de jaren 70...
beetje verkeerde woordkeuze
Wel ik ben het volledig met je eens als je spellen wilt maken kun je beter ook in Ansi-c gaan kijken. Als je echter in een korte tijd redlijk wilt kunnen programmeren kun je volgens mij beter direct een low-level taal gebruiken. Hoewel ik natuurlijk zou adviseren met prolog te beginnenOp maandag 19 maart 2001 14:59 schreef Exirion het volgende:
[..]
Zelf ben ik op 8-jarige leeftijd (call me a nerd if you like) begonnen met basic op een Atari 600XL, daarna op een PC in GW-Basic verder gegaan en in 1990 ben ik met Pascal begonnen. Daarna in '91 Object Pascal in TP6 verder gegaan, al snel ook assembly erbij. Pas in 94 ben ik wat met C gaan doen, en in 95 door m'n studie met intensieve C en C++ programmering. Ook nog wat Java zooi (allemaal Sun gesponsord bij ons), maar dat boeit me niet zo. Verder nog wat onbekende talen als Ada95, Orca, Perl, Prolog e.d. Je kunt wel meteen met C++ of Delphi beginnen, maar ik vind nogsteeds dat een brede solide basis heel veel voordeel geeft. Je kunt je dan makkelijker inwerken op andere platforms/talen. Beter met een basistaal als Pascal of ANSI-C beginnen, dan meteen leren programmeren en volgende week al een spel willen maken in OpenGL/DirectX met C++
Groeten
Cogito Ergo Credo
Bedoel je geen high-level taal beste vriend?Op maandag 19 maart 2001 15:04 schreef jopiek het volgende:
[..]
Als je echter in een korte tijd redlijk wilt kunnen programmeren kun je volgens mij beter direct een low-level taal gebruiken.
Op maandag 19 maart 2001 13:35 schreef 4of9 het volgende:
Mischien dat de titel niet helemaal duidelijk is.
Ik wil leren programmeren (ook voor mijn werk) ik kan al een beetje VB en wat scripting.
mijn vraag is dus:
Moet ik eerst met bijv. Pascal of C beginnen
en daarna Delphi of kan ik net zo goed meteen met Delphi beginnen?
(het is dus de bedoeling datik ga leren proggen in Delphi en VB)
Cogito Ergo Credo
Op maandag 19 maart 2001 15:06 schreef Exirion het volgende:
[..]
Bedoel je geen high-level taal beste vriend?Delphi is een 3GL, en C en Pascal zijn 2GLs.
Cogito Ergo Credo
iedereen zoiezo bedankt voor alle meningen, is wel makkelijk om zo alle voordelen en nadelen te vergelijken.
Ik heb al gezegd dat ik al een beetje VB kan, en dat ook verder wil gaan gebruiken om in office makkelijk sjablonen en access etc te gaan proggen. Maar op de afdeling waar ik werk word software geschreven voor de consumenten markt in Delphi.
Ik wil graag leren proggen maar zie door de bomen het bos niet meer. De een zegt dit de ander weer dat. Als ik alles uit moet proberen ben ik 10 jaar bezig om ook maar een beetje programeren te leren.
Vandaar dat ik ook gewoon uit ga van de best beargumenteerde stellingen mede met ervaringen van jullie.
Graag dicussieer verder (mischien iets minder heftig) en ik blijf lezen.
Uit eindelijk zal ik laten weten wat mijn beslissing word
Probeer gewoon eens met Delphi te beginnen en zie dan verder. Die gasten bij je op de afdeling hebben vast wel een goed boek waarmee je kunt starten en een CD-tje...Op maandag 19 maart 2001 15:17 schreef 4of9 het volgende:
even tussen door, ik vind het erg jammer dat het bijna een flame war aan het worden is. maar goed.
iedereen zoiezo bedankt voor alle meningen, is wel makkelijk om zo alle voordelen en nadelen te vergelijken.
Ik heb al gezegd dat ik al een beetje VB kan, en dat ook verder wil gaan gebruiken om in office makkelijk sjablonen en access etc te gaan proggen. Maar op de afdeling waar ik werk word software geschreven voor de consumenten markt in Delphi.
Ik wil graag leren proggen maar zie door de bomen het bos niet meer. De een zegt dit de ander weer dat. Als ik alles uit moet proberen ben ik 10 jaar bezig om ook maar een beetje programeren te leren.
Vandaar dat ik ook gewoon uit ga van de best beargumenteerde stellingen mede met ervaringen van jullie.
Graag dicussieer verder (mischien iets minder heftig) en ik blijf lezen.
Uit eindelijk zal ik laten weten wat mijn beslissing word
Groeten Johan
Cogito Ergo Credo
Verwijderd
Ik heb geleerd te programmeren in Pascal (Borland Pascal 7, DOS) dat is erg nuttig geweest. Als je in Pascal kan programmeren is de stap naar elke andere taal vrij eenvoudig gemaakt. (Programmeren is tenslotte -voor mij- nog steeds een manier van denken) Ze zijn nu (op de studie die ik heb gedaan) overgestapt op Delphi om te beginnen met programmeren en ik kan wel zeggen dat de meesten er verschrikkelijke moeite mee hebben.
Mijn advies is dus te beginnen met Pascal. Dit is te begrijpen voor beginners (kan ik van c++ niet zeggen).
Tjah, zo gaan die dingen... veel mensen vinden "hun" taal de beste (voor alle oplossingen) en kijken vaak niet verder dan hun neus lang is.Op maandag 19 maart 2001 15:17 schreef 4of9 het volgende:
even tussen door, ik vind het erg jammer dat het bijna een flame war aan het worden is. maar goed.
Volgens mij geef je zelf het antwoord al een beetje. VB wordt gebruikt bij jullie voor office sjablonen, en misschien wat access progjes. De rest in Delphi. Aan jouw de keus: wil je sjablonen maken, of wil je software maken voor consumenten? In het eerste geval ga VB leren, in het tweede geval ga Delphi leren.iedereen zoiezo bedankt voor alle meningen, is wel makkelijk om zo alle voordelen en nadelen te vergelijken.
Ik programmeer zelf vrijwel alles in VB, ben eigenlijk nog nooit tegen iets aangelopen wat ik wel wilde, maar niet kan in VB. Gezeik als pointers die niet bestaan, allemaal leuk en aardig, maar ten eerste heb je die wel, maar zijn ze undocumented, en ten tweede heb ik ze nog niet of nauwelijks nodig gehad (en in de gevallen dat ik een pointer naar een class moest hebben voldeed ObjPtr prima.). Bekijk het vanuit hetgeen wat je wilt maken, en niet vanuit wat de beste taal is. Er is nl. geen beste taal. Iedere taal heeft z'n sterke en minder sterke kanten, en n.a.v. het probleem is de oplossing de ene taal of de andere.
En helemaal moe wordt ik van mensen die meteen beginnen te
Hmm nou ben ik een beetje kwijt naar waar ik naartoe wilde schrijven
Exact expert nodig?
BluB die loopt hier een beetje een flamewar uit te lokken. Hij weet zelf ook wel dat VB geen volwaardige taal is.Op maandag 19 maart 2001 15:04 schreef BluB het volgende:
ja, met oud bedoelde ik eigenlijk niet fysiek oud, maar dat het weinig gebruikt wordt...
beetje verkeerde woordkeuze
Delphi wordt enorm veel gebruikt, het is na C++ de meeste gebruikte taal om proffesionele toepassingen te maken voor onder M$ Windows.
Als je goed wil leren programmeren dan kan je het beste meteen met Object Georienteerd programmeren beginnen.
De beste taal om OO te programmeren is Java en Java is redelijk makkelijk onder de knie te krijgen.
Het boek wat ik heb voor Java te leren [en dat gebruiken ze ook op de HIO] is Java Gently. Best wel een aardig boek.
Less = more
Cogito Ergo Credo
Goeie opmerking! Eigenlijk is dat precies waar het om draait. Leren programmeren is in de eerste plaats op een abstract manier leren denken, en problemen efficient leren opsplitsen in deelproblemen, en de oplossingen ervoor leren implementeren. Juist die dingen leer je het beste met een elementaire taal zoals Pascal of C, juist omdat de talen elementair zijn en je dwingen om zelf oplossingen te bedenken. Basic heeft als nadeel dat het uitnodigt tot rommelig prutsen, omdat je niet echt wordt aangemoedigd tot het aanbrengen van structuur. Persoonlijk vind ik RAD tools zoals Delphi teveel knip en plak werk om te leren programmeren. Je kunt er volwaardige en zeer complexe programma's in schrijven, maar in de eerst plaats staat efficiency voorop, en dat geeft een beetje een vertekend beeld voor de beginner.Op maandag 19 maart 2001 15:37 schreef Heksie het volgende:
Ik heb geleerd te programmeren in Pascal (Borland Pascal 7, DOS) dat is erg nuttig geweest. Als je in Pascal kan programmeren is de stap naar elke andere taal vrij eenvoudig gemaakt. (Programmeren is tenslotte -voor mij- nog steeds een manier van denken) Ze zijn nu (op de studie die ik heb gedaan) overgestapt op Delphi om te beginnen met programmeren en ik kan wel zeggen dat de meesten er verschrikkelijke moeite mee hebben.
Mijn advies is dus te beginnen met Pascal. Dit is te begrijpen voor beginners (kan ik van c++ niet zeggen).
Da's waar, hoewel mijn ervaring is dat alle IDE's dat doen (hoewel dat ook aan mij kan liggen natuurlijkBasic heeft als nadeel dat het uitnodigt tot rommelig prutsen, omdat je niet echt wordt aangemoedigd tot het aanbrengen van structuur.
Voordeel van IDE's vind ik wel dat je lekker snel resultaat hebt. Het lijkt al snel heel wat (komt natuurlijk ook doordat het een windowtje is ed., met een paar fancy controls op je windootje gegooid), en da's wel lekker voor de motivatie om door te gaan met de taal te leren. Maar als je het strikt over structuur hebt, en snelle efficiente oplossingen, denk ik dat C (of Pascal for that matter, "gewoon Dos" zeg maar) wel een betere leerschool is.
Exact expert nodig?
Laat dit soort dingen liever achterwege.Op maandag 19 maart 2001 15:43 schreef Jamal het volgende:
[..]
BluB die loopt hier een beetje een flamewar uit te lokken. Hij weet zelf ook wel dat VB geen volwaardige taal is.
Ik wil graag echt iets weten omdat ik zoals al gezegd door de bomen het bos niet meer zie.
Moet zeggen dat de argumenten al wat beter worden en idd niet alleen de voordelen van "hun" taal. Ga gerust door ik begin al wat weizerte worden....(meeste stemmen gelden
Op maandag 19 maart 2001 15:43 schreef Jamal het volgende:
[..]
BluB die loopt hier een beetje een flamewar uit te lokken. Hij weet zelf ook wel dat VB geen volwaardige taal is.
Delphi wordt enorm veel gebruikt, het is na C++ de meeste gebruikte taal om proffesionele toepassingen te maken voor onder M$ Windows.
Als je goed wil leren programmeren dan kan je het beste meteen met Object Georienteerd programmeren beginnen.
De beste taal om OO te programmeren is Java en Java is redelijk makkelijk onder de knie te krijgen.
Het boek wat ik heb voor Java te leren [en dat gebruiken ze ook op de HIO] is Java Gently. Best wel een aardig boek.
Laat dit soort dingen liever achterwege.Op maandag 19 maart 2001 15:43 schreef Jamal het volgende:
[..]
Ik wil graag echt iets weten omdat ik zoals al gezegd door de bomen het bos niet meer zie.
Moet zeggen dat de argumenten al wat beter worden en idd niet alleen de voordelen van "hun" taal. Ga gerust door ik begin al wat weizerte worden....(meeste stemmen gelden
VB is alleen geschikt voor die mensen die net zo inconsistent kunnen nadenken als de makers van VBOp maandag 19 maart 2001 14:48 schreef BluB het volgende:
delphi, pascal = knudde...
2048MB DDRRAM,
ATI X800GTO,
2x Samsung 930BF 19" TFT
Je kan wel goed lullenOp maandag 19 maart 2001 15:43 schreef Jamal het volgende:
[..]
2048MB DDRRAM,
ATI X800GTO,
2x Samsung 930BF 19" TFT
Uuhh.. nou.. eigenlijk wel. Java is een van de weinig talen die compleet OO is en waar je ook nog leuke toepassingen mee kan maken.Op maandag 19 maart 2001 16:26 schreef CyrusTheVirus het volgende:
Je kan wel goed lullendat moet ik je na geven, maar je wilt toch niemand vrijwillig aan Java helpen
Ook heb je nooit gezeur met pointers, memory leaks en dat soort zaken.
Als je pascal leert dan leer je procedureel programmeren [ik heb het niet over Delphi]. Dat is op zich heel nuttig om een gevoel voor programmeren te krijgen, maar wil je goede programma's maken dan is OO toch wel een must. En als je voor OO kan kiezen uit Delphi, C++ of Java om het te leren.. dan zeker Java.
Less = more
Mijn taal is Delphi, hier programmeer ik het meeste in, gevolgd door C/C++.Op maandag 19 maart 2001 16:22 schreef 4of9 het volgende:
Moet zeggen dat de argumenten al wat beter worden en idd niet alleen de voordelen van "hun" taal. Ga gerust door ik begin al wat weizerte worden....(meeste stemmen gelden)
Puur als leertaal vind ik Java een heel mooie taal.
Voor mensen met geen programmeerkennis is OO programmeren veel makkelijker te leren dan procedureel programmeren. En Java is daar gewoon heel goed voor.
De keuze voor een taal is ook heel afhankelijk van wat je er mee wil doen.
Wil je performance kritische zaken bouwen (Games & zo) dan kom je snel bij C++, die blijft qua snelheid redelijk onverslaanbaar.
Wil je administratieve-applicaties bouwen dan is Delphi een goede keuze, hiermee bouw je snel Windows programma's. Met Delphi kan je snel applicaties maken dankzij de enorme hoeveelheid componenten/libraries die standaard bij Delphi zitten. Dit gaat wel ten koste van enige performance.
Wil je vrolijk wat zaken in elkaar knutselen dan kan je uit bij Visual Basic.
Voor web-applicaties en het leren van OO is Java een hele goede.
De keuze tussen DOS en Windows is heel makkelijk. Applicaties maken voor onder Windows is, afhankelijk van de IDE, veel makkelijker dan onder DOS. Onder Windows ben je redelijk hardware onafhankelijk [Denk aan het aanspreken van de geluidskaart voor het afspelen van bijvoorbeeld geluid onder DOS
Less = more
Verwijderd
Ik moet tegenwoordig erg veel doen in vb en vb is echt geen kindertaaltje meer of zo hoor.
Maar ik heb vroeger dus ook veel pascal en c++ gedaan, was na studie en toen ik ging werken meteen afgelopen, weet niet hoe dit gekomen is.
Maar ik vond pascal altijd makkelijk dan c++, vooral in het begin.
Dus als je geen vb wilt doen en wel delphi (pascal), zou ik daar mee beginnen.
Let wel ik zeg dus niet dat je geen vb moet doen, maar je zei dat ze bij jou in de buurt veel delphi gebruiken, dus ben ik vanuit dat oogpunt gaan redeneren.
Verwijderd
Delphi is gemakelijk te leren. En je kunt er ook wel goed profesionele software in schrijven, waaronder games.(www.ageofwonders.com, compleet geschreven in delphi)
Het valt een beetje buiten het bestek van deze discussie, maar wat je zegt is maar gedeeltelijk waar. Als je iets van compilerbouw af weet, dan is het gewoon een voldongen feit dat een taal als C++ per definitie snellere code oplevert dan bijvoorbeeld Pascal. Optimalisaties zijn leuk, maar vrij 'dom'. C++ is in enkele dingen meer lowlevel dan Pascal, dus geeft het meer gelegenheid voor de programmeeur om invloed op de efficiency van de gecompileerde code uit te oefenen.Op dinsdag 20 maart 2001 22:44 schreef Homan000 het volgende:
De taal maakt niet uit. De compiler bepaalt de snelheid.
Delphi is gemakelijk te leren. En je kunt er ook wel goed profesionele software in schrijven, waaronder games.(www.ageofwonders.com, compleet geschreven in delphi)
Ik zou als ik jou was beginnen met javascript! Ja een script taal! Maak eerst maar eens een bewegend balkje, of een tekstvenster met rare formuleberekeningen, of iets wat reageert op een formulier. Daar heb je niks voor nodig, er zijn tutorials zat voor, en als je ms explorer 5.+ dan krijg je ook best wel goede foutmeldingen (als je het niet te bont maakt dan
Nu snap je line by line programmeren en functies maken en aanroepen.
Daarna zou ik beginnen met Delphi! Ja zeur zeur een andere syntax maar als je de = in := zet, en { begin en } end dan is het pascal, nou dat is moeilijk
Laat je niet om de tuin leiden dat VB veel gebruikt wordt, Basic is een klote taal, in VB.Net wordt het pas ok, en iedere VB programmeur is kwaad omdat ze dan geen KLOTE code meer kunnen schrijven!
Maar enfin Delphi dus. Waarom Delphi? In Delphi kun je heel veel dingen in elkaar clicken. Dat wil zeggen dat je heel veel dingen kunt doen zonder dat je er ook maar iets van snapt! En het mooie is dat je meestal pas iets snapt als het werkt. Bij andere talen moet je dus altijd een voorbeeld overtypen, op run drukken, 'oh ja' zeggen en dan snap je het pas. Bij Delphi click je het gewoon in elkaar, dat is veel makkelijker
Hierna kun je of met Java beginnen, als je objecten onder de knie wilt krijgen, of C++ als je eens flink hoofdpijn wilt krijgen met dat gedoe met geheugenmanagement. In Delphi kan dit ook echter allemaal hoor, en die taal ken je dan, en de Delphi IDE is gewoon de beste programmeeromgeving die bestaat.
Uiteindelijk is het heel nuttig om iets op te pikken van iedere taal. Bij Delphi is event driven programmeren heel duidelijk aanwezig, bij Java Object Orientated Programming. Bij C++ is geheugenmanagement heel duidelijk aanwezig. Alle drie de talen kun je bijna alles mee wat je wilt, alhoewel Java niet voor puur Windoos geschikt is kun je daar weer andere heel interessante dingen mee.
Maar mijn suggestie is dus: begin met javascript!
C++ is een leuke taal omdat je veel vrijheid hebt. Helaas is vrijheid ook verantwoordelijkheid: code is net zo perfect als de mensen die het schrijven. Low Level Optimalisaties zijn voortaan taken van driver schrijvers, die natuurlijk C++ gebruiken voor de low level toepassingen. Voor veel hedendaagse toepassingen is het verder niet echt belangrijk. Compilers zijn nu zo goed dat ze vaak nog beter optimaliseren dan veel middelmatige programmeurs die over zogenaamd slechte borland delphi compilers zeuren, dus waarom zou je het zelf dan doen!
Over Low level gesproken, je kunt in Delphi ook even naar inline assembler springen als je net dat beetje extra performance nodig hebt. Dat is pas low level! Ga voortaan eerst eens in een taal programmeren voordat je de compiler loopt te dissen
Ik programmeer vandaag de dag in Delphi, dit doe ik al een paar jaar en ik moet zeggen dat deze taal best wel goed is. Hij is lekker simpel, maar toch goed genoeg om behoorlijke applicaties te maken. Als je houdt van weinig troep om je programma heen, dus snel iets goeds wilt, zou ik voor Delphi kiezen.
Ik heb natuurlijk ook voor Delphi geprogrammeerd, namelijk in Basic (MSX/GW-BASIC/QBASIC) en een beetje C++. Maar sinds Windows 32-bit is is het Delphi geworden.
Ook heb ik een half jaar in VB geprogrammeerd voor mijn stage. En dan merk je de verschillen in de 2 talen. Alleen al die rottige OCX bestanden heb ik last mee gehad. Misschien deed ik alles fout, maar zonder die dingen was het ook goed geweest (zie Delphi).
"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."
Nou ja zeg! Ik pleit al die tijd al heel erg VOOR Delphi in deze discussie. Lees eerst ff de hele topic voordat je uitspraken uit hun verband gaat lopen rukkenOp woensdag 21 maart 2001 00:11 schreef misfire het volgende:
Nog even op exirion: Delphi code is bijna net zo snel als C++, gemiddeld 5-10% langzamer. Als je bekijkt dat Delphi programma's meestal stabieler zijn, en minder dll meuk nodig hebben, en je kijkt naar de verkorting in arbeid bij creatie en onderhoud van het programma dan vind ik dat voor 90% van de windows software Delphi een heel goede keus is.
C++ is een leuke taal omdat je veel vrijheid hebt. Helaas is vrijheid ook verantwoordelijkheid: code is net zo perfect als de mensen die het schrijven. Low Level Optimalisaties zijn voortaan taken van driver schrijvers, die natuurlijk C++ gebruiken voor de low level toepassingen. Voor veel hedendaagse toepassingen is het verder niet echt belangrijk. Compilers zijn nu zo goed dat ze vaak nog beter optimaliseren dan veel middelmatige programmeurs die over zogenaamd slechte borland delphi compilers zeuren, dus waarom zou je het zelf dan doen!
Over Low level gesproken, je kunt in Delphi ook even naar inline assembler springen als je net dat beetje extra performance nodig hebt. Dat is pas low level! Ga voortaan eerst eens in een taal programmeren voordat je de compiler loopt te dissen.
ik snap nou eigenlijk wel minder hoe je er dan bijkomt dat delphi langzamer zou zijn dan c++, want het scheelt toch echt maar zoon 5%.
Dat weet ik, maar er is dus ook een duidelijke reden voor die 5%...Op woensdag 21 maart 2001 00:44 schreef misfire het volgende:
whoops dat had ik niet gezien, excuusjes:D
ik snap nou eigenlijk wel minder hoe je er dan bijkomt dat delphi langzamer zou zijn dan c++, want het scheelt toch echt maar zoon 5%.
1. Mensen die roepen 'je wilt toch niemand aan Java helpen' hebben waarschijnlijk niet meer ervaring met Java dan ooit een appletje gemaakt jaren geleden.
2. Het is niet makkelijker om eerst een gestructureerde taal (C, Pascal) te leren en dan pas OO. Hoe eerder je met OO concepten begint hoe beter. Java is hier een prima taal voor (prima documentatie, geen onverwachte verrassingen) maar Python bijvoorbeeld ook!
3. Op de vraag 'eerst dos of meteen windows' zou ik willen zeggen: geen van beide.
Om een taal te leren kun je eerst simpele tekstmode progjes schrijven (maar dat kan prima in een gui-based programmers' editor) en dan pas aan de gui gaan beginnen. Als je dat doet zorg dan dat je zoveel mogelijk platformonafhankelijk werkt. Dan zal je code veel makkelijker te porten zijn naar andere OS'en. Met Java heb je dat voordeel sowieso al, maar voor andere talen zijn ook cross platform libraries (bijv. wxWindows) beschikbaar.
4. Zorg dat je een goede programmers' editor te pakken krijgt. Een IDE is veel te zwaar om mee te beginnen maar Notepad is zwaar koppijn. Mijn favoriet is jEdit maar daarover zijn ook al heilige oorlogen uitgevochten...
Flamen... ach gelukkig hou jij je daar buiten van... Beetje gefrustreerd? (project over moeten nemen van iemand die baggercode had geschreven? Heb ik in C gehad, en ik werd er niet vrolijk vanOp woensdag 21 maart 2001 00:01 schreef misfire het volgende:
Hmm iemand vraagt er iets over welke taal is het beste om mee te beginnen, en gelijk een totale flame-war over welke taal nou het beste is!
[knip]
Laat je niet om de tuin leiden dat VB veel gebruikt wordt, Basic is een klote taal, in VB.Net wordt het pas ok, en iedere VB programmeur is kwaad omdat ze dan geen KLOTE code meer kunnen schrijven!
[knip]
Tjah is dat nou een voordeel? Je klikt de coolste dingen bij elkaar maar je snapt niet waar het voor dient?Maar enfin Delphi dus. Waarom Delphi? In Delphi kun je heel veel dingen in elkaar clicken. Dat wil zeggen dat je heel veel dingen kunt doen zonder dat je er ook maar iets van snapt!
[quote]
Op woensdag 21 maart 2001 01:09 schreef reinouts het volgende:
[knip]
3. Op de vraag 'eerst dos of meteen windows' zou ik willen zeggen: geen van beide.
Om een taal te leren kun je eerst simpele tekstmode progjes schrijven (maar dat kan prima in een gui-based programmers' editor) en dan pas aan de gui gaan beginnen. Als je dat doet zorg dan dat je zoveel mogelijk platformonafhankelijk werkt. Dan zal je code veel makkelijker te porten zijn naar andere OS'en. Met Java heb je dat voordeel sowieso al, maar voor andere talen zijn ook cross platform libraries (bijv. wxWindows) beschikbaar.
[knip]
[/quote]
Absoluut een hele goeie opmerking! (zelfs als je een taal kiest die niet op meerdere platforms ondersteunt wordt... VB of zo
Exact expert nodig?
Verwijderd
4of9: Leren programeren: eerst dos of meteen windows? Moet ik eerst met bijv. Pascal of C beginnen en daarna Delphi of kan ik net zo goed meteen met Delphi beginnen?
Het is de bedoeling dat ik ga leren proggen in Delphi en VB.
Je zegt "leren programmeren", dus ik neem aan dat je nu serieus gaat leren hoe de vork in de steel zit.
Snelheid. Als je leert programmeren maakt executie-snelheid van je code niets uit. Het enige dat belangrijk is, is dat je goede algoritmes leert schrijven, gebruik van data structuren gebruiken, misschien OO, etc.
IDE. Natuurlijk is een IDE als Delphi leuk, maar het gaat erom dat jij leert programmeren en niet dat je leert te werken binnen een omgeving die een IDE je biedt.
DOS <--> Windows Ik neem aan dat je met "Windows" GUI programma's bedoelt. Begin "DOS programma's". Het gaat erom dat je leert hoe de taal van je keuze werkt en dat werkt beter als er geen windows en andere dingen (waarvan je ook niet weet hoe ze werken) in de weg zitten.
Delphi/VB/C++/Java/etc... Je zegt dat het de bedoeling is dat je gaat programmeren in VB en Delphi.
Dan kun je twee dingen doen (zoals je zelf ook al zegt): eerst een andere taal leren om goed te leren programmeren en dan verdergaan of gelijk beginnen met Delphi en VB.
Als je geen zin of tijd hebt om voor die tijd een andere taal te leren, begin dan met Delphi. Waarom? VB als taal is brak (misschien dat je met VB hele leuke dingen kunt doen, maar de taal is brak, brak, brak...
Als je wel tijd en zin hebt, zijn er talen die qua ontwerp er goed in elkaar zitten zoals Java en Python om goed te leren programmeren. Vooral Python (of bij ActiveState) kan ik je aanraden: het is een van de best opgezette talen die ik de laatste jaren ben tegengekomen.
Voor de flamers: bite me.
Als je met C/C++ wilt beginnen, dan vind ik Emacs en GCC in Linux nogsteeds een gouden combo om mee te beginnenOp woensdag 21 maart 2001 01:09 schreef reinouts het volgende:
4. Zorg dat je een goede programmers' editor te pakken krijgt. Een IDE is veel te zwaar om mee te beginnen maar Notepad is zwaar koppijn. Mijn favoriet is jEdit maar daarover zijn ook al heilige oorlogen uitgevochten...
Toch jammer... so far naar mijn mening de beste reactie in dit draadje (laat dat je ondertussen maar weg...) en dan komt er weer een flame tussendoor... doet me denken aan de draad in TMF over 'hoe verziek ik een goeie posting' (of iets in die trant).Op woensdag 21 maart 2001 07:47 schreef Arien het volgende:
Om even terug te komen op de originele vraag:
[knip]
Waarom? VB als taal is brak (misschien dat je met VB hele leuke dingen kunt doen, maar de taal is brak, brak, brak...)
[knip]
Verder heb je volkomen gelijk. Als ik die flame even negeer krijg je een +4 tje van mij (as if you care...
Exact expert nodig?
Verwijderd
Ik moest even zoeken naar welke flame er tussendoor kwam.
Waar ik op doel is dat het ontwerp van (Visual) Basic niet erg fraai is. Daar kunnen ze verder ook niet zo veel aan doen als je BASIC als basis neemt. De
Verder heb je volkomen gelijk. Als ik die flame even negeer krijg je een +4 tje van mij (as if you care...
Heb wel eens een 4+ gehad
Ik denk dat de "fout" als je het zo kan noemen de altijd aanwezig drang van MS is om met het jaar 0 compatible te blijven, waardoor je een hoop crap (naar mijn mening) behoudt in je taal/keywords/syntax (GoSub werkt nog steedsOp woensdag 21 maart 2001 11:43 schreef Arien het volgende:
[knip]
Waar ik op doel is dat het ontwerp van (Visual) Basic niet erg fraai is. Daar kunnen ze verder ook niet zo veel aan doen als je BASIC als basis neemt. Deslaat op de keuze BASIC uit te bouwen naar Visual Basic. Laat ik zeggen dat ik het niet de meest heldere ingeving van de afgelopen eeuw vind. (Mag het zo?
)
[knip]
Maar nogmaals, ervaringen zullen ook erg afhangen van wat je doet. Een oude vriend van me wou wat met fractals gaan proggen. Tjah, grafische bewerking is idd. een traag punt bij VB. Verder valt het meestal wel mee, als het niet op milliseconden-kritisch niveau is. Maar Delphi is zeker leuk, ik ga vanavond als ik nu weleens op tijd thuis ben weer verder met Hello World
Pff wat een lap.. of lijkt dat nou maar zo doordat die textarea zo smal is?
Exact expert nodig?
Dat ligt er inderdaad aan van wat voor programma's je maakt. Met kleinere programma's kun je een heel eind komen, maar bij de wat grotere projecten heb je meestal de voordelen van OO hard nodig.Op woensdag 21 maart 2001 12:03 schreef CrazyD_at_work het volgende:
Theoretisch kan ik over het algemeen niet meer doen dan beamen dat er genoeg gebreken zitten in VB om een andere taal te prevereren (dat schrijf je toch anders), maar in de praktijk (zoals gezegt) merk ik daar weer nauwelijks wat van
Ook in onderhoud zijn goed opgezette applicaties die met OO gemaakt zijn veel beter te onderhouden dan goed opgezette procedurele applicaties.
Ook is de implementatie tijd bij de wat ingewikkeldere projecten veel kleiner.
Less = more
Daar heb je gelijk in. Alhoewel we bij m'n vorige baas een compleet boehoudpakket hebben gemaakt met duizend-en-een classes, die behoorlijk makkelijk te onderhouden was. Maar, in principe heb je daar wel gelijk in, dus de echte OO freaks zullen VB per definitie links laten liggen (hoewel VB.net _eindelijk_ deriven ed. snapt... (da's al een wens sinds VB4...)Op woensdag 21 maart 2001 12:11 schreef Jamal het volgende:
[..]
Dat ligt er inderdaad aan van wat voor programma's je maakt. Met kleinere programma's kun je een heel eind komen, maar bij de wat grotere projecten heb je meestal de voordelen van OO hard nodig.
Ook in onderhoud zijn goed opgezette applicaties die met OO gemaakt zijn veel beter te onderhouden dan goed opgezette procedurele applicaties.
Ook is de implementatie tijd bij de wat ingewikkeldere projecten veel kleiner.
Exact expert nodig?
ik ben er eigenlijk nog niet helemaal uit en ben me aan het orienteren zoals iedereen wel begrijpt.
Ik heb gezegd dat ik wilde leren, en iedereen begint over geheugenmanagement, pointers
als iedereen nu gewoon bij zijn eigen taal blijft en gewoon verteld hoe ze zelf hebben leren proggen, helpt mij dat meer dan alle voor en nadelen van een taal op te sommen.
Daar moet ik uiteindelijk zelf achterkomen denk ik.
Tjah, programmeurs he...Op woensdag 21 maart 2001 12:37 schreef 4of9 het volgende:
[knip]
Ik heb gezegd dat ik wilde leren, en iedereen begint over geheugenmanagement, pointers, spellen proggen
, snellere compilatie bla bla
....
[knip]
Maarre het antwoord stond dan (dus) ook in Arien z'n post: het maakt niet zo bar veel uit welke taal je leert, als je maar structuren ed. leert. Gezien de situatie binnen het bedrijf waar je werkt is Delphi een goeie keus. Je begint te leren over structuren van een programma ed, zonder spetterende interfaces, en als je de basis onder de knie hebt kun je, zonder eerst een andere taal te moeten leren, "echte apps" gaan schrijven
Oh, hoe ik zelf heb leren proggen? 1 hoofdstuk uit een boek, maar daarbij viel ik in slaap. Toen maar wat aan zitten klooien, heel veel samples overal vandaan gesprokkeld, heel erg veel functies ed. zitten te gebruiken (hoeveel "progjes" ik geschreven heb om maar een functie te kunnen gebruiken...), en toen ik de taal (VB) een beetje onder de knie kreeg "echte progs" gaan schrijven. Maar ik denk dat ik heel veel van de samples heb geleerd. Ook hoe het niet moet trouwens, of hoe dingen efficienter kunnen. En het gespeel met functies (VB functies, maar later ook Win32 API) heeft zeker ook geholpen, aangezien ik daardoor wist welke mogelijkheden VB op zich had, en als ik ergens tegen aan liep tijdens het proggen, kon terugvallen op die taal-kennis.
Hmmm onder woorden brengen wat je denkt is niet altijd even makkelijk
Exact expert nodig?
Verwijderd
Kleine aanvulling: ... en als de taal die je gebruikt om het te leren goed doordacht in elkaar zit, zodat je ook goed kan leren programmeren. (Vandaar mijn de opmerkingen over Visual Basic, Delphi, Java en Python.)
1 Nieuw Project opstarten
2 Form1 uit het project gooien
3 Project source bewerken (Project -> View Source)
1
2
3
4
5
6
| program Project1;
begin
WriteLn('"Hello World');
end. |
4 Project Options -> Linker -> Generate Console Application aanvinken
Less = more
Ja, dat kan. Maar die draaien dan alleen in een console onder Windows, en niet onder DOS. Kun je net zo goed een DOS compiler gebruiken om te leren programmeren. Minder omslachtig en handiger om lekker te prutsenOp woensdag 21 maart 2001 12:59 schreef Jamal het volgende:
Je kan met Delphi heel goed console applicaties maken. Dus 32 bits Windows applicaties zonder GUI.
De console applicaties werken ook onder 32 bits DOS :-)Op woensdag 21 maart 2001 13:17 schreef Exirion het volgende:
Ja, dat kan. Maar die draaien dan alleen in een console onder Windows, en niet onder DOS. Kun je net zo goed een DOS compiler gebruiken om te leren programmeren. Minder omslachtig en handiger om lekker te prutsen
En als je met Delphi die applicaties maakt heb je wel de voordelen van de goede IDE van Delphi(Code completion, Goede help).
Less = more
Verwijderd
Ik maak zelf websites in ASP & VB en dat werkt prima. De syntax van ASP (in vbscript) en VB komt bijna overeen dus veel dingen hoef je maar 1 keer te leren.
Daarbuiten is er niets tegen je businesslogica in VB componenten te zetten, integendeel je bent er een stuk sneller mee klaar.
Als je client (dus op de desktop runnende) applicaties gaat maken is VB misschien minder geschikt. Maar ja.. wie wil er tegenwoordig nou nog clientapps maken
32-bits DOS bestaat helemaal niet. Is gewoon een emulatie van DOS in een VM in Windows.Op woensdag 21 maart 2001 13:39 schreef Jamal het volgende:
[..]
De console applicaties werken ook onder 32 bits DOS :-)
Ik werk bij een IT bedrijf wat o.a software ontwikkeld. Een van die programma's is geschreven voor de Taxi branche (CabMan). Dit is in Delphi geschreven. Het is uit eindelijk de Bedoeling dat ik hier in mee ga ontwikkelen.
VB wil/moet ik leren om bijvoorbeeld in acces etc. te kunnen proggen.(ook op het werk)
Wat wil ik zelf gaan proggen?
een spel natuurlijk, maar dat is pas voor de late toekomst....(hele late toekomst)...Ik barst namelijk van de ideeen die ik niet uit kan voeren omdat ik (nog) niet kan proggen.
Ik kan al een heel klein beetje VB en wat JavaScript en wat ASP. Maar dat is meestal niet veel meer dan wat code overtypen en aanpassen en wat debuggen.
Volgens klopt m'n zin hierboven niet helemaal, maar to the point: go Delphi
Oh ja...
"echte" omgeving (...) moet overstappen.
Was een stukje vergeten.
Exact expert nodig?
Verwijderd
Pascal is de taal om mee te beginnen! Daarvoor is het ook ontworpen!Op maandag 19 maart 2001 13:35 schreef 4of9 het volgende:
Mischien dat de titel niet helemaal duidelijk is.
Ik wil leren programmeren (ook voor mijn werk) ik kan al een beetje VB en wat scripting.
mijn vraag is dus:
Moet ik eerst met bijv. Pascal of C beginnen
en daarna Delphi of kan ik net zo goed meteen met Delphi beginnen?
(het is dus de bedoeling datik ga leren proggen in Delphi en VB)
Wel grappig, procedureel proggen kan ik echt slecht tegen, krijg ik heel snel de WHAAAAAAAAAAAAAAAA, ik word gek neiging van. Was erg blij toen we over gingen op OO. Vond het allemaal veel logischer en overzichtelijker. Zal wel weer persoonsgebonden zijn.Op maandag 19 maart 2001 14:50 schreef Exirion het volgende:
[..]
Zo'n onzin heb ik nog nooit gehoord. Veel mensen leren eerst C en dan pas C++ omdat voor een leek OOP vaak nog lastig kan zijn. Verder is Pascal een goeie basis om te leren programmeren, en als je dan verder gaat met OOP in Object Pascal dan kun je moeiteloos op Delphi overstappen (als je dan eenmaal event driven programmeren begrijpt).
En trouwens, Turbo Pascal is sinds versie 5.5 ook object georienteerd, dus dat je daarvoor met Delphi moet beginnen is ook onzin. Turbo Pascal 6.0 en Borland Pascal 7 zijn nogsteeds hele goeie pakketten.
Inderdaad, pascal is een erg beperkte taal. Object Pascal is iets wat met veel kunst en vlieg werk in staat is om OO te kunnen proggen.Op zondag 10 juni 2001 21:02 schreef joska het volgende:
[..]
Pascal is de taal om mee te beginnen! Daarvoor is het ook ontworpen!
Ik hou zelf niet zo van OO pascal.
Pascal is een taal die speciaal ontwikkeld is om mensen te leren programmeren. Wel grappig vind ik.
Verwijderd
Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.
Pascal aan de andere kant is juist ontworpen als een beginnersprogrammeertaal die toch genoeg structuur heeft om er ook echt iets mee te doen.
VB is een ontzettend achterhaald wanproduct wat niet eens de pretentie heeft om object georienteerd gebruikt te worden. De mensen die hier VB beter vinden dan een andere taal die kennen alleen VB, of zijn gewoon liever lui dan moe en nooit verder gekomen dan een office macro. Het is ook een hele slechte taal om mee te beginnen omdat je dan allerlei slechte gewoontes aanleert die nou eenmaal in die taal zijn ingebakken.
Ik zou met Delphi beginnen. Fantastische programmeeromgeving, goede help, klik en play zodat je de eerste code niet helemaal zelf hoeft te maken en te snappen, en je gaat er toch uiteindelijk toch mee werken.
Verwijderd
Ik wil niet vervelend doen hoor maar delphi is 4GL en pascal / c zijn 3GL, assembler is dan weer 2GL en direct in hexcode / binair wat de cpu leest is 1 GLOp maandag 19 maart 2001 15:06 schreef Exirion het volgende:
[..]
Bedoel je geen high-level taal beste vriend?Delphi is een 3GL, en C en Pascal zijn 2GLs.
Verwijderd
Nuttige bijdrage. Linux is een leuk OS, maar lekker belangrijk voor de vraag "hoe leer ik programmeren?"
Om te leren proggen zal een taal als Delphi prima geschikt zijn, je leert structuur en OO proggen. Daar bovenop komt later nog eens event-driven proggen en da's in windhoos ook erg handig
[off-topic]
Even over die gasten die VB aan het afzeiken zijn: Hebben jullie weleens langer dan 5 minuten gekenen naar de taal? Ja er zitten nadelen aan:
-niet 100% OO
-geen pointers (niet zo erg, is omheen te werken)
-nodigd uit tot slordige code (niets aan te doen, dat is gewoon zo)
-vars niet declareren (erg groot nadeel, maar daar hebben ze Option Explicit voor uitgevonden)
maw. Als je je aan een paar regeltjes houdt, kun je hele grote en goed gestructureerde progjes maken in VB, je moet alleen niet dingen als GoTo en GoSub gaan gebruiken.
[/off-topic]
- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!
Verwijderd
Ja...
Ja er zitten nadelen aan:
-niet 100% OO
-geen pointers (niet zo erg, is omheen te werken)
-nodigt uit tot slordige code (niets aan te doen, dat is gewoon zo)
- vars niet declareren (erg groot nadeel, maar daar hebben ze Option Explicit voor uitgevonden)
Is een begin van het lijstje klachten, al vind ik niet alle "klachten" even belangrijk maar dat is IMHO.
Als je je aan een paar regeltjes houdt, kun je hele grote en goed gestructureerde progjes maken in VB, je moet alleen niet dingen als GoTo en GoSub gaan gebruiken.
IMHO VB als taal is brak, het enige dat je serieus kunt nemen van VB is de IDE.
Ik wil best wel een lijstje maken met het waarom ervan maar het tekstvak is erg klein.
Niet *helemaal* mee eens. BASIC als taal is brak, en dus VB ook. VB heeft alleen BASIC uitgebreid en met die uitbreidingen kun je bijna alle superbrakke dingen van basic omzeilen. (Blijven alleen de redelijke brakke dingen overOp maandag 11 juni 2001 09:52 schreef Arien het volgende:
IMHO VB als taal is brak, het enige dat je serieus kunt nemen van VB is de IDE.
Als je naar de spec van de taal kijkt is hij idd nogal brak, maar je moet, zoals iemand anders al zei, de jaar 0 compatibiliteit laten voor wat hij is en alleen de nieuwe dingen gebruiken, dan is er goed en zelfs gestructureerd te werken.
En de IDE is ook goed ja, het enige nadeel ervan vind ik dat je niet zelf je code mag formatteren zoals bij C, zo krijg je lelijke lijstjes met constantes en zo.
Nog 1 (niet brak maar super irri) nadeel van VB, je kunt alleen met ActiveX aan de slag. Een echte code-only dll is er niet bij
- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!
Daarna grafish spul gaan doen, met builder of met het handje(c++).
Ook leuk is om naar java te kijken.
Pascel is wel grappig maar als je echt wilt
leren programmeren kan je beter C pakken.
Skill is when luck becomes a habit.
Dan een beetje spelen met qbasic.
Dan over naar het beter dos werk met Turbo pascal en dan over neer delphi onder windows.
Op maandag 11 juni 2001 10:41 schreef Arien het volgende:
* Zucht ...
Verwijderd
had eerlijk gezegd ook geen ander antwoord van hem verwacht..is volgens mij het enige woord in zijn vocabulaire...linuxOp maandag 11 juni 2001 09:12 schreef Arien het volgende:
Aaargh!: Linux + Java
Nuttige bijdrage. Linux is een leuk OS, maar lekker belangrijk voor de vraag "hoe leer ik programmeren?"
Mijn antwoord op de vraag is: Java, dit is gewoon een erg geschikte taal om mee te beginnen. en omdat je imho het beste java kan leren onder een Unix: linux.Op maandag 11 juni 2001 09:12 schreef Arien het volgende:
Aaargh!: Linux + Java
een unix omdat java hoofdletter-gevoelig is qua classnames en onder windows is die hoofdlettergevoeligheid er niet. => linux/unix dwingt je het dus netjes te doen.
oh, en ga niet meteen met een IDE aan de slag, ik vind die dingen alleen maar erg onoverzichtelijk en verwarrend, lekker in de console met vi oid. werken
Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.
Je moet in Delphi gaan proggen, dus als je niet zoveel tijd/zin hebt, leer Delphi gelijk, het is best te doen.
Als je echt goed wilt leren proggen, dan zou ik absoluut voor Python gaan.
Uit volle borst op weg naar nergens / Zonder reden zonder doel
Met m'n zeden en m'n zonden / En mijn angstig voorgevoel
Laat mij mijn kont tegen de krib / Laat mij dit goddeloze lied
Hef jij je handen maar ten hemel / Maar red mij niet
Verwijderd
Precies. OO is de tweede stap. OO ontwerp is geen programmeren, maar designen. Om te leren programmeren moet je met pascal bevinden en:Op zondag 10 juni 2001 21:31 schreef The - DDD het volgende:
[..]
Inderdaad, pascal is een erg beperkte taal. Object Pascal is iets wat met veel kunst en vlieg werk in staat is om OO te kunnen proggen.
Ik hou zelf niet zo van OO pascal.
Pascal is een taal die speciaal ontwikkeld is om mensen te leren programmeren. Wel grappig vind ik.
- geen getallen gebruiken die niet als constante gedeclareerd zijn
- de main functie bestaat uit maar 1 statement
- voor alle eigen typen een type definitie gebruiken, en niet gaan zitten klooien met types buiten het type-definitie gedeelte.
Verder kan Pascal alles wat c ook kan, alleen zijn compilers voor pascal makkelijker te implementeren en nodigt uit tot beter programmeren.
haha, weet je nog toen we met assembler zaten te klooien?Op zondag 10 juni 2001 21:29 schreef The - DDD het volgende:
[..]
Wel grappig, procedureel proggen kan ik echt slecht tegen, krijg ik heel snel de WHAAAAAAAAAAAAAAAA, ik word gek neiging van. Was erg blij toen we over gingen op OO. Vond het allemaal veel logischer en overzichtelijker. Zal wel weer persoonsgebonden zijn.
maar ff serieus: OO bevalt me ook heel goed. voor ut werk ben ik nu nogal eens bezig in asp. maar JSP & servlets roeleren toch een stuk meer!! 't is gewoon veel overzichtelijker (vinnik)
nope
Verwijderd
Verwijderd
amenOp maandag 11 juni 2001 22:28 schreef joska het volgende:
Maar echt programmeren leer je alleen door een echte programmeertaal. OO is een paradigma, niet een vorm van programmeren.