godofal schreef op donderdag 11 april 2013 @ 13:34:
[...]
zilver en goud hebben net zo weinig intrinsieke waarde als BTC
ja, goud heeft wat electrische eigenschappen maar zoveel heb je er niet van nodig
zilver heeft (afaik) helemaal geen unieke eigenschappen/nut naast "ooh, shiny!"
goud en zilver vind ik nuttelozer dan BTC; wanneer is de laatste keer dat je iets hebt gekocht met goud/zilver? of de laatste keer dat *iemand* iets heeft gekocht met goud/zilver
afaik zijn er geen plaatsen waar je dingen kan kopen met goud/zilver, wat dat betreft heeft BTC toch wel een streepje voor
er zijn mensen die designer kleding waardevol vinden en daar grof geld voor neerleggen, ik vind dat onzin en voor mij is dat soort kleding dus gewoon waardeloos
dingen hebben waarde omdat mensen er waarde aan héchten, niet omdat het van zichzelf zo waardevol is
Het verschil is wel de manier waarop de ruilmiddelen verkregen worden.
In het algemeen is er bij het verdienen van een ruilmiddel spraken van toegevoegde waarde. Er worden productie middelen ingezet om producten te maken, daarvoor krijg je een ruilmiddel wat je weer kan inruilen voor andere producten die aan jouw behoeften voldoen. Het aantal ruilmiddelen wat je krijgt is gebaseerd op de schaarste van de productiefactoren die je hebt en de kosten van een product zijn gebaseerd op de schaarste van de productiefactoren die zijn gebruikt voor dat product. Hierdoor ontstaat het basisprincipe van schaarste en de economische kringloop.
We zeggen bijvoorbeeld dat de waarde van ons algemeen geld op basis van edelmetalen is, maar eigenlijk is de waarde van onze valuta puur gebaseerd op vertrouwen in dit systeem van productiefactoren en ruilhandel.
Bij
bitcoins is dit echter niet het geval, dat is het achilleshiel van de valuta. Je zet computers in om oneindig te rekenen, maar er worden productiefactoren ingezet om eigenlijk niets te maken. Er vind geen toegevoegde waarde plaats, dus als iedereen enkel nog maar
bitcoins zou minen zou er geen economie meer bestaan. De enige manier dat
bitcoins enige toegevoegde waarde kunnen krijgen is door de vraag naar de valuta van speculerende valutahandelaren en ondergrondse praktijken op het darknet. Zonder deze vraag zou de valuta überhaupt geen waarde hebben, en zodoende zou de hele valuta wegvallen.
[
Voor 13% gewijzigd door
Fox op 11-04-2013 14:08
]