het is leuk (en accuraat) zo'n fasemodel, maar het irritante is dat je met geen mogelijkheid kan voorspellen wanneer we naar de volgende fase gaanAuredium schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 13:28:
in fases zou ik het grofweg als volgt zetten:
Fase 1: Startpunt en begin. Alles rustig, weinig vraag waarde laag en minen snel.
Fase 2: Vraag begint toe te nemen, waarde toont lichte stijging en minen gaat iets minder snel.
Fase 3: Bekendheid neemt toe, waardestijging verloopt vrij snel en minen wordt steeds lastiger.
Fase 4: bekendheid explodeerd, waarde stijgt exponentieel. Minen wordt moeilijker en angst voor instorten (terecht gevoed door de eigenaren zelf) neemt toe.
Fase 5: Aankoop vlakt af door berichten dat de markt kan instorten. Verkoop neemt toe door angst beheerders. Waarde vlakt af.
Fase 6: Waarde neetmt af, verkoop sneller dan aankoop. Mensen gaan uitstappen.
Fase 7: Crash, waarde gaat tot dicht bij nulpunt. Verkoop hoog, aankoop bijna niets.
We zitten in Fase 4, mensen die in Fase 4 a 5 uitstappen maken winst. De rest verliest naar alle waarschijnlijkheid aardig wat.
we hebben al een aantal dips gehad, als mensen echt zenuwachtig zouden zijn zou er bij de eerste dip al een crash zijn geweest
ik denk dat zolang er een hoop mensen in de MTgox wachtrij staan we wel omhoog blijven gaan, ergens daarna kan(!) het ineens heel snel omlaag gaan
maar of dat moment rond de 200 dollar, 500 dollar of zelfs 10 000 dollar zit kan niemand voorspellen (al gok ik niet dat we de 10 000 redden
trouwens, ik vind het persoonlijk handiger om in USD te rekenen, niet euro
vooral omdat ik er op die manier al de hele tijd tegenaankijk, maar ook omdat de meeste dingen in de markt naar USD worden gerekend (steam keys, amazon gift cards etc)