Toon posts:

Meerdere gebruikers op 1 pc tegelijkertijd

Pagina: 1
Acties:

Anoniem: 172982

Topicstarter
Hoi allemaal

Ik kreeg net van een vriend de volgende vraag. Voor de inrichting van een computerlokaal in een school
willen ze graag de (erg) oude computers vervangen door nieuwe. Om de kostprijs te drukken vroeg hij zich af of ze 1 computer simultaan kunnen delen naar 10 beeldschermen met elk een eigen muis en keyboard. De gebruikers zouden enkel internetten.

Ik dacht dat er wel iets in die aard mogelijk was maar kan blijkbaar niet erg veel vinden of het is toch erg duur.

Hebben jullie tips?

Thanks! _/-\o_

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:47
Je zult alsnog 10 client PC's moeten hebben wil je dit voor elkaar krijgen..

Wat mag het totale kostenplaatje zijn voor die 10 computers?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:38
Soort van, dit noemen ze thin client computers. Het idee is dat je een heel klein en laagvermogen kastje op het scherm aansluit, en dat die via het netwerk alles laat draaien op de hoofdPC.

Nadeel is dan wel weer dat je hoofdserver vrij krachtig moet zijn.

NComputing is bijvoorbeeld een bedrijf dat dit doet.

[Voor 9% gewijzigd door citruspers op 22-06-2011 17:44]

I'm a photographer, not a terrorist

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:48
Is er niet zoiets mogelijk, met meerdere videokaarten, en dan 10x VMLite draaien?

"At vindicta bonum vita jucundius ipsa nempe hoc indocti." | Intel I5-3570K @3.9 Ghz | Samsung EVO 120GB | Strix GTX1070 8GB | 20GB DDR3 | Windows 10.1 |

Topicstarter
Thanks voor de info

inderdaad Ncomputing doet dit maar is toch nog erg duur.
Het probleem is dat dit een goodwill project is in Cambodia dus eigenlijk beschikken ze
over geen tot weinig geld

Topicstarter
monitors, toetsenborden en muizen hebben ze al (2dehands en verzameld)

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:25
citruspers schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 17:44:
Soort van, dit noemen ze thin client computers. Het idee is dat je een heel klein en laagvermogen kastje op het scherm aansluit, en dat die via het netwerk alles laat draaien op de hoofdPC.

Nadeel is dan wel weer dat je hoofdserver vrij krachtig moet zijn.

NComputing is bijvoorbeeld een bedrijf dat dit doet.
That kind of defeats the purpose. De meeste thinclients kunnen prima iets als Firefox draaien, dus dan heb je de centrale PC niet meer nodig. Maar pak een oude pak, draai er een kiosk linux distro op, en gaan?

[Voor 3% gewijzigd door BCC op 22-06-2011 17:48]

• D4NG3R
Mag ik vragen wat voor "Erg Oude" computers er momenteel staan? Misschien een lichte Linux variant erop knallen. Kan je er weer even mee door.

• Cornelison
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:32
Ik denk dat je dit niet moet willen.... Als je een beperkt budget hebt, is de hardware om dit voor elkaar te krigjen eigenlijk al te prijzig. Je zou er beter aan doen om gwn 5 pc's neer te zetten in dit geval.

Ik denk niet dat de uiteindelijke gebruiker er blij van wordt als hij een thinclient met 2 man moet delen. Dit apparaat heeft daar dan simpelweg de resources niet voor!

Topicstarter
De pc's die er nu staan zijn pentium 2's. (snelheid weet ik niet)
Ze hebben wel een degelijke core to quad pc (E6600) met 8 gb ram.
Die zou kunnen dienen als server

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Je kunt met Linux (dat is wat de meeste multiseat setups gebruiken) net zoveel users op je systeem laten werken als dat je toetsenborden, muizen en schermen aan kunt sluiten. Linux is in de basis een multi-user systeem. Zie bijv: http://www.multiseat.be/m...-linux-of-debian-linux.fd

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:13
Ik heb dit zelf een tijd gedaan: werkt prima! Sterker nog, voor "normaal" gebruik is het zelfs aanzienlijk efficienter: applicaties zitten direct in filecache zodra iemand anders ze opstart, en gewoon wat webbrowsen verbruikt weinig geheugen/CPU. Dit moet dus prima kunnen.

Google eens op "Multiseat X", of "Multiseat Linux" o.i.d., ook op Youtube is er van alles over te vinden.
Uiteraard is Linux hiervoor wel de keuze, commerciele OSsen kunnen dit niet zonder virtualisatie, en qua licenties ben je dan alsnog duur uit.

@hierboven: GMTA :)

Topicstarter
Hmm en windows alternatieven?
Ik zou ook liever voor linux opteren maar blijkbaar hebben ze xp licenties

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
RemcoDelft schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 17:51:
commerciele OSsen kunnen dit niet zonder virtualisatie
Niet om het een of ander, maar Microsoft heeft met Terminal Services / Remote Desktop Services toch een redelijk solide raamwerk hiervoor staan. Dat dat niet eens in de buurt van gratis komt is een andere discussie (licentie per client of user CAL) maar de mogelijkheden zijn er zeker.

[Voor 8% gewijzigd door spone op 22-06-2011 17:55]

Topicstarter
ook om 10 beeldschermen aan te sturen via linux
zou je dus ook meer dan 3 grafische kaarten moeten kunnen plaatsen?
Iets wat in hun huidige server niet zal lukken ...

• Anoniem: 303530
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
terzelfdetijd is geen woord... Tijd voor een titelfix.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17:31
Anoniem: 303530 schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 17:58:
terzelfdetijd is geen woord... Tijd voor een titelfix.
Psst... http://www.encyclo.nl/begrip/tezelfdertijd

Alleen de r stond op de verkeerde plek ;)

[Voor 9% gewijzigd door MicGlou op 22-06-2011 18:33]

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:25

Dennis1812

Amateur prutser

even offtopic, onze school doet ook een Cambodja project, ben je toevallig van het Markland college?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Windows MultiPoint is precies wat je zoekt.
Link naar een YouTube video van MultiPoint.

[Voor 53% gewijzigd door Trommelrem op 22-06-2011 20:36]

• K1pje
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:15
Anoniem: 172982 schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 17:57:
ook om 10 beeldschermen aan te sturen via linux
zou je dus ook meer dan 3 grafische kaarten moeten kunnen plaatsen?
Iets wat in hun huidige server niet zal lukken ...
Waarom zou dat niet lukken? te weinig PCI slots? Er zijn namelijk wel videokaarten te vinden die in een PCIe 1X slot kunnen en er zijn ook videokaarten met een PCI slot. Zelf heb ik laatst nog voor 15 euro inclusief verzending een nvidia 6200 met PCI aansluiting van iemand overgenomen (mistte een s-video aansluiting voor me beeldbuis tv :+ )

• hansieb112
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:37
Hp heeft hier ook een oplossing voor, heb hier laatst nog een presentatie over gehad.
Durf alleen niet te zeggen of het al op de markt is.

• itarix
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:22

itarix

404 soul not found

Een nogal lompe oplossing: windows xp host met tig videokaarten die allemaal via bureaublad uitbreiden aan staan.
11x usb muis + toetsenbord.
1 toetsenbord / muis combinatie voor de host Administrator.

10 voor de gebruikers.

VirtualBox met 10 guest OSen
per guest os 1 toetsenbord en 1 muis koppelen via usb.

Hopen dat het systeem niet <KRAK> zegt door de eenorme hoeveelheid IO naar de hdd.

Profit!

Topicstarter
Heb tot nu toe nog geen echte oplossing gevonden.
Om 10 beeldschermen aan te sluiten zou ik dus 5 grafische kaarten
moeten inbouwen. Het moederbord kan dat helaas niet.
Na heel wat zoekwerk over een oplossing via linux vind ik niet echt iets
praktisch en plug and play (of niet goedkoop en met licentiekosten)
Mijn kennis over linux is te beperkt om het zelf uit te werken...
Thin clients via ethernet of usb zijn dan weer een dure oplossing (toch minimum 120 euro)
en ook die moeten een ondersteunde distro hebben zoals windows multipoint (ook duur)

Ze beschikken momenteel dus over 1 server op basis van een E6600
10 Monitors ,alle muizen en toetsenborden.

Ps; ik werk zelf niet aan het project, het is een vriend van mij die studeert aan de Artevelde school Gent België)

• Trommelrem
Anoniem: 172982 schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 22:16:
Heb tot nu toe nog geen echte oplossing gevonden.
Om 10 beeldschermen aan te sluiten zou ik dus 5 grafische kaarten
moeten inbouwen. Het moederbord kan dat helaas niet.
Met Windows MultiPoint hoef je dus niet 5 grafische kaarten in te bouwen en het is ontworpen voor educatieve instellingen om kosten te besparen op dure werkstations.
Wellicht is dit Wikipedia artikel enigszins useful.

• tss68nl
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 31-05 12:38
Sowieso. Wat is er mis met een windows server neer zetten (2008 ofzo)...10 client licenses erop, en de clients gewoon een RDP (Remote Desktop) connectie laten maken?

10x200,- voor de thin clients, 2000,- voor windows server (school wellicht goedkoper)... klaar.

En kijk anders even naar Citrix. Veel linux thin clients connecten prima naar een citrix server. Tegenwoordig kan je zelfs extern citrix inkopen, dan koop je verder alleen nog thin clients.

Mogelijkheden te over.

KNX Huisautomatisering - DMX Lichtsturing

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:46
Ik denk dat 4000 eu een beetje duur is voor de topic starter, voor dat geld kun je namelijk al 10 nieuwe pc's kopen en dat wil hij dus niet.

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-06 15:40
is het niet zo dat linux nog steeds tty ondersteuning van vroeger uit. toen was dat de manier om met meerdere mensen aan 1 unix bak te werken.

alleen heb je dan een beperkt maximum van 7 stuks.

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:04

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Trommelrem schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 23:33:

Met Windows MultiPoint hoef je dus niet 5 grafische kaarten in te bouwen en het is ontworpen voor educatieve instellingen om kosten te besparen op dure werkstations.
Wellicht is dit Wikipedia artikel enigszins useful.
Als je geen grafische kaarten hebt, waar sluit je die monitors dan op aan? Of is dit stiekem toch een systeem dat terminals gebruikt?
dezejongeman schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 23:49:
is het niet zo dat linux nog steeds tty ondersteuning van vroeger uit. toen was dat de manier om met meerdere mensen aan 1 unix bak te werken.

alleen heb je dan een beperkt maximum van 7 stuks.
Dat bestaat inderdaad nog steeds, maar er is geen limiet van 7 stuks. Standaard heb je 7 virtuele terminals gekoppeld aan F1-F6 voor text, en F7 voor een grafische terminal, maar dat is maar een instelling.

Je hebt nog steeds een manier nodig om al die monitoren aan te sluiten. (In theorie kun je voor text-terminals ook seriele verbindingen opzetten via USB, maar text-only werd 20 jaar geleden al als antiek gezien).

@Madcoaster Kijk eens naar het Linux Terminal Server Project (http://www.ltsp.org) die richten zich precies op jouw doelgroep; scholen met veel oude computers en weinig geld en IT kennis.

[Voor 47% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 23-06-2011 00:37]

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• sanane
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:40
je kan ook 10 stuks van deze dingetjes halen. werken heel erg goed.
als je beetje zoekt kan je ze ook goedkoper krijgen

http://www.everbuying.com...use-Keyboard-p-28666.html

• locke960
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-06 21:06
Ik zou eens beginnen met een paar andere vragen te stellen.

- Hoe oud zijn die kinderen ?
- Wat worden ze geacht te leren ?
- Waarom wil men de oude computers vervangen (behalve dat het oud is) ?
- Hoeveel computers / werkplekken gaat het over ?
- Is er een budget voor aanschaf ?
- Is dit onderdeel van een groter plan ?
- Welke kennis is er lokaal aanwezig om de de oplossing die hier uit gaat komen te supporten ?
- Is er budget voor jarenlange ondersteuning/vervanging reparatie ?
etc, etc.

Ik denk dat als deze vragen beantwoord worden de oplossing zich of min of meer zelf wijst, of het wordt duidelijk dat het niet haalbaar is.

Echter, van wat ik in deze thread tot nu toe gezien heb, lijkt het erop dat ze vooral erg oude P2 Windows computers willen vervangen maar verder geen plan hebben, geen/weinig geld en dat Linux en "exotische" hardware geen optie is.

Legale Windows multiuser oplossingen zoals ncomputing en Windows multipoint zijn mooi, maar niet goedkoop. De goedkoopste oplossing is dan domweg vervangen voor goedkope PC's. (pricewatch EUR 240,-, Atom PC zonder OS, XP licentie hebben ze al). Dergelijk systeem moet aldaar nog behoorlijk goedkoper te krijgen zijn)

Veel goedkoper zal je het niet krijgen, tenzij je ncomputing en/of microsoft als sponsor weet te strikken natuurlijk.

• locke960
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-06 21:06
sanane schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 00:55:
je kan ook 10 stuks van deze dingetjes halen. werken heel erg goed.
als je beetje zoekt kan je ze ook goedkoper krijgen

http://www.everbuying.com...use-Keyboard-p-28666.html
Heb je dit zelf geprobeerd ?

Het leek mij ook interessant, maar de meeste van deze apparaten op everbuying en dealextreme lijken namaak ncomputing apparaten te zijn met een gekraakte oude software versie.

• sanane
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:40
locke960 schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 01:09:
[...]

Heb je dit zelf geprobeerd ?

Het leek mij ook interessant, maar de meeste van deze apparaten op everbuying en dealextreme lijken namaak ncomputing apparaten te zijn met een gekraakte oude software versie.
in Duitsland heb ik familie met een grote garage waar ze ongeveer 60 van zulke dingen gebruiken . alleen monitor toetsenbord en muis is er aangesloten, ik heb ook de kans gehad om deze apparaatje te testen , en ik kan je vertellen dat ze veel beter werken dan je zou verwachten.

• Trommelrem
locke960 schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 00:57:
(pricewatch EUR 240,-, Atom PC zonder OS, XP licentie hebben ze al). Dergelijk systeem moet aldaar nog behoorlijk goedkoper te krijgen zijn)

Veel goedkoper zal je het niet krijgen, tenzij je ncomputing en/of microsoft als sponsor weet te strikken natuurlijk.
De ondersteuning van XP houdt in 2012 op, dan scheep je de school weer op met een hoge kostenpost. Aan de andere kant, op sommige hogescholen en universiteiten werkt men nog met Novell Netware en Office '97 8)7
Die X9000 of een vergelijkbaar iets is ook op DealExtreme te koop.

Anoniem: 170345

Ik zou weleens willen weten wat voor software je nou precies op de host-pc moet draaien voor die X9000 client, en, blijft de host-pc tijdens het gebruik ook gewoon bruikbaar?

• D4NG3R
Trommelrem schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 09:26:
[...]

De ondersteuning van XP houdt in 2012 op, dan scheep je de school weer op met een hoge kostenpost.
Ik betwijfel heel erg of ze dit ook hard gaan maken. Nog steeds is het marktaandeel van XP boven de 50% van alle gebruikte OS'sen..

Daarnaast: Als de support beëindigt is, werkt XP gewoon nog? Alleen komen er geen updates meer voor uit.

Edit2: Support duurt tot 2014
Wikipedia: Windows XP

Extended Support until April 8, 2014

Voor SP3 natuurlijk.

[Voor 15% gewijzigd door D4NG3R op 23-06-2011 11:32]

• Trommelrem
Anoniem: 170345 schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 11:23:
Ik zou weleens willen weten wat voor software je nou precies op de host-pc moet draaien voor die X9000 client, en, blijft de host-pc tijdens het gebruik ook gewoon bruikbaar?
Volgens DealExtreme helaas niet via RDP maar via proprietaire programmatuur.
D4NG3R schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 11:29:
[...]

Extended Support until April 8, 2014
Inderdaad, je hebt gelijk. Maar als men nog steeds legacy-ACPI compliant hardware gebruikt, dan kan men er van uit gaan dat de software die nu wordt geinstalleerd ook na 2014 nog zal worden gebruikt. Bovendien kunnen andere fabrikanten besluiten om eerder dan 2014 te stoppen met het ondersteunen van Windows XP.

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:50

Swordlord

Act first, think never

http://wiki.x.org/wiki/Development/Documentation/Multiseat

Interessant leesvoer over multiseat zelf opzetten in linux. Dit komt zeer dicht in de buurt van wat de TS wilt.

Natuurlijk wel het probleem, er moeten genoeg VGA outputs en USB poorten zijn natuurlijk.

• Nextron
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:38

Nextron

Ik weet dat ik niets weet

De USB poorten zijn dmv een hubje makkelijk op te lossen. Grafische kaarten heb je in 2/3/4/6 output varianten. De kosten van bijvoorbeeld de 3x output hoeven nog niet eens zo heel hoog te zijn. Dat MS multipoint had ik ook nog niet van gehoord. Zelf was ik dit tegen gekomen, maar nog niet geprobeerd.

Je moet ook rekening houden dat wanneer 1 gebruiker voor zware belasting zorgt, 9 andere gebruikers gaan klagen.

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Topicstarter
Thanks iedereen voor de hulp! Ik heb genoeg opties om te overwegen en zal het eens met de groep bespreken. Zonder (klein) budget is het niet mogelijk. We zullen dus echt wel wat geld moeten inzamelen en dan zien hoever we daar mee geraken.
Ik hou jullie op de hoogte!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee