Toon posts:

'Network cable unplugged' bij 1Gbit-snelheid

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WoutF
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-05 14:45

WoutF

Hoofdredacteur
Topicstarter
Ik heb recentelijk een WHS-systeem gebouwd op basis van een Asus Mini-ITX bordje dat gigabit-lan ondersteunt. Als ik deze aansluit op mijn gigabit-switch en 'auto negotiation' aan zet, krijg ik om de paar seconden een melding 'Network cable unplugged'. Als ik de verbinding forceer op 1Gbit gebeurt hetzelfde, maar als ik de verbinding forceer op 100Mbit werkt alles wel.

De gebruikte netwerkkabel zat eerst in een Synology NAS, en die had gewoon wel een 1Gbit-verbinding. Ik heb ook nog de kabel geprobeerd die in mijn desktop zit (ook gigabit zonder problemen), en ook daarmee krijg ik geen stabiele verbinding.

Natuurlijk heb ik de laatste drivers geïnstalleerd, maar ook dat maakt geen verschil. De kabels lijken me goed, omdat mijn desktop en Synology NAS zonder problemen gigabitsnelheden halen.

Kan de onboard lancontroller gedeeltelijk kapot zijn? Dat 100Mbit wel werkt, maar 1000Mbit niet?

Via de search kwam ik soortgelijke problemen tegen, maar geen oplossing.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:55
Ondanks dat je andere systemen wel met deze kabel werkte, wat voor kabel is het?

Kan goed zijn dat het een CAT5-kabel is waar de andere, duurdere apparatuur wat vergevingsgezinder mee is, maar de ruis voor je onboard Asus-chipje teveel wordt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Zelfgeknepen kabels?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:59
Een goedkope switch die geen jumbo frames aankan terwijl je WHS die wel stuurt?

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-05 15:20
Kan de onboard lancontroller gedeeltelijk kapot zijn? Dat 100Mbit wel werkt, maar 1000Mbit niet?
Ik zou ook aanraden je kabels nog eens na te kijken, maar wat je verteld komt wel bekend voor.

Zelf namelijk last van gehad een paar maanden geleden met mijn Dell Vostro 3300. Bij het inpluggen van 1Gbit ethernet op de ingebouwde Realtek (8168) ethernet controller wisselde de status in het Windows 7 netwerkcentrum zo'n stuk of 6 keer van 'Identificeren' naar 'Kabel niet aangesloten' om dan te stabiliseren op een verbindingssnelheid van 10Mbit. Met 100Mbit verbindingen was er geen enkel probleem. Verschillende kabels of netwerken maakte geen verschil. Geen last meer van gehad nadat Dell het moederbord heeft vervangen.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
Topicstarter
Het zijn beide cat5 kabels. Eentje werd meegeleverd met de synology, en de ander heb ik ooit in een random pc winkel gekocht. Jumbo frames staan uit. Kent iemand misschien software waarmee ik de signaalsterkte oid kan meten?

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
Topicstarter
Ik heb ter controle net even een LiveCD van Ubuntu geboot, en deze kan zonder problemen een full-duplex Gbit-verbinding opzetten. Het probleem lijkt hem dus te zitten in ofwel de Realtek driver of Windows Home Server.

Heeft iemand misschien nog fixes die ik eventueel kan proberen voor ik een losse NIC bestel?

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-12-2022
Heb je die laatste drivers van Realtek zelf al eens geprobeerd of heb je het over die wat Asus levert?

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
Topicstarter
Nivk schreef op maandag 13 juni 2011 @ 22:55:
Heb je die laatste drivers van Realtek zelf al eens geprobeerd of heb je het over die wat Asus levert?
Yup, ik heb de laatste versie draaien. Ik heb vandaag zelfs het bord omgeruild denkend dat het misschien een hardwareprobleem zou zijn. Maar ook met een vers moederbord blijft het probleem. ;(
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee