Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styxz
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06-06 10:36
Setup:
- Asus M4A79T Deluxe met onboard Realtek NIC
- TP link 1043 router
- CAT 6 cables van router naar wall socket en van wall socket naar PC.
- Windows 7 64bit

Issue:
- Wanneer ik de speed/duplex modes van de NIC op "auto" of "1.0 Gbps full duplex" heb staan krijg ik de melding "Network cable unplugged" na het opstarten van de PC
- Als ik de speed/duplex mode geforceerd naar "100 Mbps full duplex" zet, dan krijg ik plots verbinding...wel in 100 Mbit dus
- Als ik daarna de speed/duplex mode weer terug naar "auto" of "1.0 Gbps full duplex" dan krijg ik keurig een een 1 Gbit netwerk verbinding
- Als de PC op 100 Mbit staat voor het opstarten, dan krijg ik ook direct verbinding

Ondernomen stappen (buiten bovenstaand truukje):
- Drivers opnieuw geinstalleerd (zowel windows eigen als Asus specifieke)
- Na opstarten NIC disablen en enablen
- Andere kabel
- Kabel in een laptop geprikt -> geen probleem, gelijk verbinding

Ik ben door mijn opties.....iemand die mij verder kan helpen?

[ Voor 5% gewijzigd door styxz op 24-01-2011 23:14 ]

Het leven is hard...een stoeprand ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:18
Ervan uit gaande dat je wall sockets straight zijn aangesloten:
Wat voor cat 6 kabels gebruik je, straight of crossed?
Twee crossed kabels maken (volgens mij) weer een straight kabel, wat misschien je NIC of router niet ondersteunt.

Probeer je router eens met een enkele kabel direct (zonder wall sockets) op je pc aan te sluiten, werkt het dan wel?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:51
Is die laptop 1Gb dan?

Misschien zit er een pinnetje krom in de netwerkaansluiting van je PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styxz
@ Raymond P - of ze straight of crossed zijn weet ik niet, maar ze zijn identiek (zelfde merk, zelfde type). Router staat beneden, PC boven, dus moet eerst nog 15 meter kabel vinden om dat te testen.
Daarnaast: hij draait wel met wat gehannes op 1Gbps...als ie de connectie eenmaal heeft, werkt ie prima stabiel. Dat is het rare eraan

@ H-G: laptop is inderdaad 1Gb...netwerkaansluiting heeft het in mijn vorige woning (2 maanden geleden) altijd prima gedaan. Draaide sindsdien in nieuwe huis wireless, en dus nu pas ervaring met bedraad netwerkje...netwerkaansluiting zou dus gewoon moeten werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:35

Felyrion

goodgoan!

ik heb bij mijn ouders thuis hetzelfde probleem gehad. Daar ook 2 wall sockets die met elkaar verbonden waren met een meter of 10 kabel.

In theorie zou het allemaal moeten werken (cat 6 kabel etc.) maar toen ik een meter meegenomen heb om te testen bleek toch dat over de complete lijn teveel ruis optrad om 1Gbps snelheid te kunnen halen.

Uiteindelijk heb ik dat op kunnen lossen door alle kabels opnieuw te doen en opnieuw de stekkers aan de kabels gezet. Blijkbaar zat er toch ergens een slechte verbinding (of teveel geknoei met de twisting) tussen.
Zeker bij wall sockets kan er nog wel eens een slechte verbinding insluipen als je het zelf doet.

Zijn de wall sockets zelf ook cat-6? Ook daar kan verschil in zitten (gebruikte koper meen ik).

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-06 10:52

Jelte,89

Woodworking

Let wel, dat er verschil is tussen crossed en full crossed, de 'gewone crossed' gaat tot 100mbs en de full crossed tot 1000mb/s

Of het nu cat 5 of cat 6 is maakt hierin niet heel veel uit (imho).

crossed is:

oranje wit - groen wit
oranje - groen
groen wit - oranje wit
blauw - blauw
blauw wit - blauw wit
groen - oranje
bruin wit - bruin wit
bruin - bruin

full crossed (voor 1gb:)

Oranje wit - groen wit
Oranje - groen
Groen wit - Oranje wit
Blauw - bruin wit
Blauw wit - bruin
Groen - oranje
bruin wit - blauw
Bruin - Blauw wit

om te kijken of je dit kabeltje hebt, moet je em met het lipje naar beneden, van je af houden, links is 1 en dan naar rechts doortellen.

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
Bij gbit worden er meer dradenparen gebruikt dan bij lagere snelheden.
Mijn gok is dat er een breuk zit in een van de 'extra' draden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:59
inderdaad, Gbit gebruikt 4 paren en 100Mbit gebruikt 2 paren. Aangezien de kabel niet de snelheid bepaald op autosensing, maar de aangesloten apparaten, kan het zijn dat dit veroorzaakt wordt door een kabel breuk....

Vette shit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styxz
En dat er spontaan contact wordt gemaakt in de draad (mijn 100Mbit stelling hierboven gold niet, gisteren ploepte die op Autosensing plotseling actief op 1Gb) zou verklaren dat ik soms wel opeens verbinding heb?

Mmmh, klinkt plausibel..vanavond maar es alles los weer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:57
Ik zou sowieso alles op autonegotiation zetten. Als ie dan geen gigabit doet terwijl dat volgens jou wel zou moeten kunnen is hoogstwaarschijnlijk de kabel niet goed.

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styxz
Mmmh, ondertussen doet de verbinding het zonder problemen. En dat terwijl ik niks verandert heb (tijdgebrek enzo)....maar van het één op het andere moment werkt de verbinding. Geen flauw idee waarom....staat nog gewoon op AutoNegotiate.

Anyway...problem solved.

Pagina: 1