• janvanmil
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-06 14:25
Hoe slecht is het om foto's te editen op een glanzend scherm? De meeste (betaalbare) laptops hebben tegenwoordig namelijk een glanzend scherm en matte schermen zijn nogal prijzig.

Als amateur fotograaf kan ik blijven zoeken naar een betaalbare laptop met een kleur echt - matscherm, of maakt het niet heel erg veel uit als ik kies voor een kleur echt glanzend scherm. Wat kunnen jullie me aanraden?

Bedankt!

Jan

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Volgens mij is een gecalibreerd glanzend scherm net zo goed als een gecalibreerd mat scherm. De kleuren veranderen er niet door en de waargenomen verhoogde verzadiging en contrast kun je corrigeren in de calibratie.

Als je voor schermen ontwikkelt (b.v. op consumenten gerichte websites) is een glanzend scherm misschien een goed idee als het grootste deel van je doelgroep hier ook over beschikt. Als je voor papier ontwerpt is mat misschien prettiger omdat dit beter aansluit bij het resultaat dat je op papier krijgt.

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Een niet-glanzend scherm is absoluut beter om op te werken dan een glanzend scherm. De reflecties in het scherm zitten gewoon in de weg en zullen na calibratie alleen maar voor afwijkingen zorgen. Gewoon voor een mat scherm gaan dus als je deze mogelijkheid hebt.

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:57

Mavamaarten

Omdat het kan!

De kleuren maken meestal niet veel uit, zorg gewoon dat je geen lichte / lichgtgevende dingen achter je hebt staan.

Android developer & dürüm-liefhebber

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:45
Ik zit met hetzelfde dillema. Ik wil graag een laptop waar ik ook effectief met Lightroom kan werken.
jvdgeest schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 12:14:
Een niet-glanzend scherm is absoluut beter om op te werken dan een glanzend scherm. De reflecties in het scherm zitten gewoon in de weg en zullen na calibratie alleen maar voor afwijkingen zorgen. Gewoon voor een mat scherm gaan dus als je deze mogelijkheid hebt.
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt, kun je dit iets verder onderbouwen?

Ik las dit, een post van Philflow:
Hou er ook rekening mee dat een gemiddeld scherm er door een matte coating slechter uit gaat zien. Het contrast gaat met zo'n 20-30% naar beneden door de matte coating (bron).
Ik zou misschien zeggen dat een glanzend scherm beter is.

Heeft iemand trouwens ervaring met werken op een laptop icm met Lightroom? Werkt het met een 1ste generatie i3 met 4gig ram bv nog vloeiend ?

[Voor 7% gewijzigd door Megalomania op 08-06-2011 16:58]

• hfos
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Megalomania schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 16:57:
Heeft iemand trouwens ervaring met werken op een laptop icm met Lightroom? Werkt het met een 1ste generatie i3 met 4gig ram bv nog vloeiend ?
Ik gebruik het op een Asus UL30JT, een i5 met een 13" schermpje. Heb 'm wel geboost met een Momentus XT en wat extra geheugen maar het werkt prima voor het 'ruwe werk' onderweg en op locatie. 'Afmaken' doe ik op een Dell U2711, een prima scherm voor z'n prijs.

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Het feit dat de professionele NEC, Eizo en Dell schermen allemaal geen glanzend oppervlak hebben, zegt denk ik genoeg. Ook zijn er genoeg fotografen die Mac OSX gebruiken en doelbewust geen iMac kiezen voor het glanzende oppervlak (o.a. Martin Evenings die het boek Photoshop CS5 for photographers heeft geschreven en er een stukje tekst hierover in zijn boek heeft staan). IPS / PVA panelen kunnen een goede contrast geven, dat moet geen argument zijn om voor een glanzend scherm te kiezen.

• Megalomania
Ja dat ben ik met je eens, werk zelf op een 24inch ips scherm. Maar dat zijn al goeie schermen.
Ik vraag me af als je op een matig tn panel werkt of mat dan beter is dan glanzend aangezien je contrast verliest.

Waarom zijn die dingen eigenlijk glanzend of mat ipv exact de juiste verhouding glimmend/mat?

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-06 21:39

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Ik vraag me af of die post van Philflow wel helemaal representatief is. Ook in sommige laptops (dure HP's b.v.) hebben matte ips schermen die erg goed schijnen te zijn. Ik denk dat het vooral om goedkope tn panelen gaat.
Misschien is het overigens slimmer om gewoon er een goed scherm bij te kopen :)

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:17
Tja, waar edit je voor? Voor internet? Dan heeft 90% zijn scherm toch weer anders gecalibeert, wel mat, niet mat en noem alles maar op.
Mr_gadget schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 23:46:
Ik vraag me af of die post van Philflow wel helemaal representatief is. Ook in sommige laptops (dure HP's b.v.) hebben matte ips schermen die erg goed schijnen te zijn. Ik denk dat het vooral om goedkope tn panelen gaat.
Dat is wel zo hoor. Uitgaand licht verstrooid door het matte laagje dat er op zit.

Mat:

Glossy:

Bron: http://macwereld.nl/hints..._en_glanzend_lcd_scherm_2

[Voor 101% gewijzigd door jip_86 op 09-06-2011 00:02. Reden: plaatjes gevonden]

• Anoniem: 303530
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Mr_gadget schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 23:46:
Je hebt het over een laptop, met een IPS scherm, wat ook nog eens een RGBled scherm is.

Natuurlijk is dat een erg goed scherm :o. Het aanbod RGBled schermen is op een hand te tellen, en voor IPS schermen geld hetzelfde.

Ik heb een glansscherm waar ik laatst een matte coating overheen heb geplakt. Ik moet zeggen: ik merk weinig verschil in contrast of kleurechtheid. Hetgene waar ik me aan stoor is een of andere ruis van de matte coating.
Foto's en films zien er wel beter uit hoor, maar de egale vlakken zijn niet om aan te zien. Houd er wel rekening mee dat ik de allergoedkoopste heb genomen die ik kon vinden...

• janvanmil
Bedankt

Ik edit vooral voor mezelf, waarbij ik m'n foto's in raw-formaat in lightroom bewerk zodat ik ze uiteindelijk in een fotoboek verwerk (blurb.com).

Aan de hand van de informatie hier op tweakers kom ik tot de conclusie dat o.a de Dell M4600 met het matte IPS-RGB LED scherm het meest optimale zou zijn. Maar die setup is ook zeer duur en daardoor vraag ik me af of het voor een amateur als niet overkill is.

Gezien de discussies in de topics ([Ervaringen] laptops met hoge resolutie schermen & [Oproep] Screenies MonitorAssetManager voor panelDB laptops) lijkt de Dell XPS 15 met het glanzende B+RGLED scherm op dit moment de beste optie (qua kleur-prijs combinatie), maar ik ben bang dat ik me aan het glanzende scherm ga ergeren.... Misschien moet ik me wel niet zo druk maken en gewoon een willekeurige laptop aanschaffen...

• Anoniem: 303530
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Als je wide-gamut materiaal gaat aanpassen wel, voor puur webcontent is een wide-gamut scherm vaker een vloek dan een zegen.
janvanmil schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 10:12:
Misschien moet ik me wel niet zo druk maken en gewoon een willekeurige laptop aanschaffen...
Grote kans dat je dan alsnog bij de xps 15 uitkomt :P

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:49

Nomad

a.k.a. Martijn

Contrast op een matscherm vind ik vaak ook mooier dan op een glanzend scherm. Ik heb een Dell IPS scherm en die staat na calibratie op 12% contrast nog ofzo en 8% brightness...weinig in ieder geval. Dus voor het contrast hoef je geen glans scherm te kopen.

Ikzelf vind glans niet zo storend, mits ik binnen werk en in een egaal verlichte ruimte waarbij ik geen reflecties in het scherm krijg. Maar gezien die voorwaarden lang niet altijd haalbaar zijn, zou ik zelf nooit kiezen voor een glans scherm.

Wat denk je van een laptop met een los beeldscherm om mee te bewerken?

Sony A7 III te koop

• Megalomania
Als een mat scherm een belangrijke eis is wordt je meteen zeer beperkt in je laptop keuze.

Aan mijn (redelijk simpele dacht ik) eisen valt gewoon niet te voldoen:

> 768p
< 2kg
+ usb3

< 1000euro

Als je bereid bent een redelijk zware laptop mee te sjouwen dan zijn er opties zat, anders niet.
hfos schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 20:47:
[...]
Ik gebruik het op een Asus UL30JT, een i5 met een 13" schermpje. Heb 'm wel geboost met een Momentus XT en wat extra geheugen maar het werkt prima voor het 'ruwe werk' onderweg en op locatie. 'Afmaken' doe ik op een Dell U2711, een prima scherm voor z'n prijs.
Dat is ook geen kinderachtig scherm trouwens (die dell).
Maar dit is allemaal prima aan te sturen met je UL30JT?

• hfos
  • Niet online
Ah, ik hang de laptop niet aan dat scherm, daar hangt gewoon een i7 aan :) . De laptop is voor op locatie of in de trein (niet in de auto! ;) ). Daar staat een kopie van de fotobestanden op, op de geheugenkaart(en) van de camera blijven ze ook staan tot ze op m'n Drobo staan. Op de laptop kan er vast een voorselectie gemaakt worden en eventuele bewerkingen worden naar XMP's geschreven die gemakkelijk over te hevelen zijn naar de Drobo, altijd fijn als dat bewaard blijft bij een reinstall of bewerken op een andere computer.

• janvanmil
hfos schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 20:47:
[...]

Wat versta je onder het 'ruwe werk' en 'afmaken'?

Ik wil graag m'n foto's wat beter maken voordat ik deze in fotoboeken zoals (blurb.com) laat afdrukken, maar om daarvoor het onderste uit de kan te willen.

• hfos
  • Niet online
Wat beter maken voor privézaken en Blurb is het ruwe werk, het beeld optimaliseren voor publicaties van betalende klanten is afmaken. Dat zou tot zekere hoogte wel kunnen op de laptop maar vaak is een groter scherm gewoon makkelijker, minder gepiel. En soms is het pure overkill ;) .

• janvanmil
hfos schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 20:23:
Wat beter maken voor privézaken en Blurb is het ruwe werk, het beeld optimaliseren voor publicaties van betalende klanten is afmaken. Dat zou tot zekere hoogte wel kunnen op de laptop maar vaak is een groter scherm gewoon makkelijker, minder gepiel. En soms is het pure overkill ;) .
Dus eigenlijk zeg je dat voor mij alleen een (glossy) laptop genoeg zou moeten zijn?

• hfos
  • Niet online
Ik zeg dat het voor mij in veel gevallen genoeg is. Ik denk dat het voor jou wellicht in eerste instantie ook genoeg kan zijn, en dat je -op termijn- wellicht tegen dingen aan gaat lopen (maar misschien ook niet). Een glossy scherm is voor mij in veel gevallen geen groot probleem, het was i.i.g. geen dealbreaker bij de aanschaf van een laptop.

• janvanmil
hfos schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 21:59:
Ik zeg dat het voor mij in veel gevallen genoeg is. Ik denk dat het voor jou wellicht in eerste instantie ook genoeg kan zijn, en dat je -op termijn- wellicht tegen dingen aan gaat lopen (maar misschien ook niet). Een glossy scherm is voor mij in veel gevallen geen groot probleem, het was i.i.g. geen dealbreaker bij de aanschaf van een laptop.
Bedankt!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee