Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gelunox
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18-05 17:46

Gelunox

Hardware addicted

Topicstarter
ik heb sinds een paar dagen een OCZ Vertex 3 120GB SSD en ik geniet heel erg van de prestaties die dit mooie speeltje levert.

Toen ik het apparaat per post ontving ( vorige week vrijdag ) heb ik er meteen windows 7 ultimate x64 op gezet.
Nu heb ik er sinds zaterdag (ja, de dag erna) al last van dat m'n pc om de ongeveer 3 uur freezed en ik vervolgens na 10~30sec wachten er schoon genoeg van heb en de resetknop indruk en binnen een minuutje weer gewoon verderga met wat ik aan het doen was.
maar ik irriteer me er nog steeds aan dat het ding telkens vastloopt, ik heb het halve internet al afgezocht en gevonden dat er inderdaad problemen zijn met vertex 3, ik heb alles geprobeert wat ik maar vinden kon, maar niks heeft tot nu toe gewerkt.

ik draai met
- AMD Phenom II X6 1090T
- Asrock 890GX Extreme 3
- 2× 2x2GB Corsair XMS CMX4GX3M2A1600C8 ( = 8 GB )
- OCZ ModXStream Pro 700W
de rest van de onderdelen (en wat pics van hoe m'n kast er van binnen uit ziet) kun je vinden op mijn tweakers gallery

pagefile heb ik uitgeschakeld op de vertex, wel heb ik het aangezet op m'n 1TB spinpoint HDD.

mijn bios staat nog op stock instellingen, ik heb 'm momenteel niet overgeklokt, daarvoor word het iets te warm in mijn kamer ( loopt nu soms op tot 29º )
mijn fans staan altijd op max te blazen, en er vind flink wat luchtverschuiving plaats. dus echt veel warmer dan kamertemp zal het niet worden.

--------
Memtest86+ levert geen errors op
--------

ik had nog een paar screens van m'n bios gemaakt:

iemand een idee? :?

[Voor 10% gewijzigd door Gelunox op 07-06-2011 15:57]

PC: R9 5950X | 32GB | VEGA 64 Liquid Edition

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jochemp
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:04
Weet je zeker dat het de SSD is en niet andere onderdelen? Ik zou ze stuk voor stuk uitsluiten van defecten. Zit zelf te denken aan brak of niet goed ingesteld geheugen, maar het zou net zo goed de controller kunnen zijn of inderdaad de SSD zelf. Heb je al eens een andere controller gebruikt?

It's all about technology

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 15758

Voordat je een computer in gebruik neemt dien je altijd op stabiliteit te testen. Dus mijn advies is eerst eens een aantal uren MemTest86+ te draaien, voordat je gelijk je SSD als schuldige aanwijst.

Vertel ook eens wat meer over dat vastlopen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-12-2022

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

De eerste twee dingen die ik zou doen:

1. Update firmware naar 1.06. Doe dit vanaf een bootable DVD of USB stick met Parted Magic. Zoals beschreven hier: http://www.ocztechnologyf...Flasher-With-Parted-Magic

2. Zet Intel LPM uit door deze .reg file.
Just copy paste the following in a text file renamed with .reg extension and execute it :
Windows Registry Editor Version 5.00
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\services\iaStor\Parameters\Port0]
"LPM"=dword:00000000
"LPMDSTATE"=dword:00000000
"DIPM"=dword:00000000

[Voor 5% gewijzigd door Philflow op 07-06-2011 05:49]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gelunox

Gelunox

Hardware addicted

Topicstarter
Jochemp schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 02:14:
Weet je zeker dat het de SSD is en niet andere onderdelen? Ik zou ze stuk voor stuk uitsluiten van defecten. Zit zelf te denken aan brak of niet goed ingesteld geheugen, maar het zou net zo goed de controller kunnen zijn of inderdaad de SSD zelf. Heb je al eens een andere controller gebruikt?
ik weet bijna zeker dat het de SSD is want ik draai nu al bijna een half jaar met alle onderdelen zonder de SSD. alles verliep altijd prima voor ik vanaf de SSD ging draaien.
Anoniem: 15758 schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 05:40:
Voordat je een computer in gebruik neemt dien je altijd op stabiliteit te testen. Dus mijn advies is eerst eens een aantal uren MemTest86+ te draaien, voordat je gelijk je SSD als schuldige aanwijst.

Vertel ook eens wat meer over dat vastlopen?
ik zal het straks is even gaan draaien, maar ik weet bijna zeker dat 't m'n ramgeheugen niet is, dat heb ik al een keer donders vol gezet met een of ander ramtest progje(ben ff kwijt welke), en ook als ik prime draai (zit ook iets van ram test bij?) doet ie 't ook prima.

het vastlopen:
ik heb gister wat tijden opgenomen, en het ding bevriest gewoon opeens, muis beweegt niet meer, als ik geluid had stopt dat, en toetsenbord reageert hij ook niet meer op. met een simpele druk op de resetknop start hij wel weer gewoon opnieuw op en werkt alles weer.
17:08
19:36
21:20
22:44
Philflow schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 05:47:

2. Zet Intel LPM uit door deze .reg file.
Just copy paste the following in a text file renamed with .reg extension and execute it :

[...]
intel? ik heb helemaal geen intel.... ik heb AMD

en dat registerfixen heb ik al geprobeert via geekmontage

[Voor 3% gewijzigd door Gelunox op 07-06-2011 11:27]

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 15758

Prime95 is ook een goede test, met name de Torture -> Blend test die test ook RAM. Als dat 24-uur goed draait lijkt me dat je systeem verder stabiel is. In dat geval zou ik een foute driver of toch een I/O probleem met je SSD als oorzaak aanmerken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• t!n0
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 29-05 20:19
Zet je SSD eens op een SATA2 port, als je die hebt. Kijken of het dan beter gaat, zo ja, dan weet je dat het een compatibiliteitsprobleem betreft met je SATA3 controller.
Wat overigens veel voorkomt met OCZ producten.

[Voor 12% gewijzigd door t!n0 op 07-06-2011 11:31]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gelunox

Gelunox

Hardware addicted

Topicstarter
Anoniem: 15758 schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 11:28:
Prime95 is ook een goede test, met name de Torture -> Blend test die test ook RAM. Als dat 24-uur goed draait lijkt me dat je systeem verder stabiel is. In dat geval zou ik een foute driver of toch een I/O probleem met je SSD als oorzaak aanmerken.
ik denk niet dat ik die 24 uur aan het draaien kan hebben op dit systeem :P (ivm freezing)
maar ik ga zo wel even Memtest86+ draaien...
t!n0 schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 11:31:
Zet je SSD eens op een SATA2 port, als je die hebt. Kijken of het dan beter gaat, zo ja, dan weet je dat het een compatibiliteitsprobleem betreft met je SATA3 controller.
Wat overigens veel voorkomt met OCZ producten.
ik heb alleen sata3 poorten (die ook nog is op sata6 snelheid kunnen draaien)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Je hebt nog niet gezegd of je firmware 1.06 draait.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gelunox

Gelunox

Hardware addicted

Topicstarter
Philflow schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 11:35:
Je hebt nog niet gezegd of je firmware 1.06 draait.
ik draai 2.06... en het lijkt mij dat nieuwer beter is

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Ik bedoelde 2.06 ja. Dat is de laatste. 1.06 is er niet voor Vertex 3.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gelunox

Gelunox

Hardware addicted

Topicstarter
ik heb net Memtest86+ gedraaid, geen fouten ontdekt...

vandaag al weer 3x bevroren...

[Voor 24% gewijzigd door Gelunox op 08-06-2011 08:02]

• Gelunox

Gelunox

Hardware addicted

Topicstarter
het schijnt een bekend probleem te zijn met deze ssd...

http://www.ocztechnologyf...tx3-Agy-and-solid3-drives

• Redsandro
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
you do not have permission to access this page.
(ook niet met een nieuw account)

Ik heb zelfde probleem. Vertex2. Windows 7 x64. Random freezes. Echt complete freeze, niet eens een numlock die werkt, maar als je 5 minuten wacht dan kan je *opeens* weer 10 seconden dingen doen en dan staat ie weer 5 minuten vast, etc.

Ben benieuwd of ik nu een defecte SSD heb gekocht of dat ik iets moet tweaken.
Firmware 1.33, zo kwam ie uit de winkel.

-edit-

Oh oeps.. Dit gaat over Vertex 3, ik heb Vertex 2..

[Voor 10% gewijzigd door Redsandro op 30-07-2011 00:46]

🤘 Amp.lol. No bloat, just radio. ☕ Ninite-killer. 1000+ packages. ⛟

• THW Mark
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-05 19:30
heb het probleem hier ook, zit op firmware 2.06. Vandaag geprobeerd FW te upgraden, maar na 3 uur klooien geef ik het op. Krijg telkens een 'internal error' van die linux command line firmware upgrader... Iemand die dat toevallig eerder gezien heeft?

• Redsandro
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Kijk ook eens hier, misschien dat het ook voor jou zo relatief simpel op te lossen is.
SSD Vertex2 + RAID + Intel Rapid Storage Tech = Win7 freezes

🤘 Amp.lol. No bloat, just radio. ☕ Ninite-killer. 1000+ packages. ⛟

• YaYo86
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:43
Philflow schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 11:44:
Ik bedoelde 2.06 ja. Dat is de laatste. 1.06 is er niet voor Vertex 3.
2.06 is niet de nieuwste dat is 2.11. Ik raad je sterk aan om je SSD te updaten naar 2.11, je hebt toch niks te verliezen want hij freezed toch al.

Heb je al eens een Bios reset gedaan? En een Secure Erase?

Edit: Het OCZ forum staat vol met 'freeze' issues icm de vertex 3.

Proceed as the forum stuff suggests;unplug all drives but the ssd, clear cmos, flash ssd to 2.11, secure erase the drive, clean install of windows 7, plug in your other drives, install all drivers, after the last restart, run WEI.

[Voor 28% gewijzigd door YaYo86 op 20-08-2011 23:35]

• Anoniem: 303530
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Volgens mij was dit ook een bekend probleem (of beter gezegd, er zijn heel veel bekende problemen met deze drives).
Als je er niet uitkomt, de SSD is de schuldige, probeer hem om te ruilen.

• YaYo86
True, Intel is goed bezig momenteel naar mijn weten. Nieuwe FW voor de 8MB bug bijv.

• E-razor1984
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-12-2022
Weet niet of het helpt, maar zou je eens kunnen kijken of er iets in je bios staat over hotplug ondersteuning..... dit stond bij mij namelijk uitgeschakeld, toen ik het inschakelde was mijn probleem opgelost. Ik had namelijk ook last dat deze ssd zich soort van ophing voor een half minuutje ofzo en daarna weer verder kon werken tot ie zich weer ophing.

Gaat hier wel om een Vertex 3 Max IOPS icm Asus P8Z68-V PRO

• YaYo86
Ik had er ook last van; toen ik mijn SSD van SATA3 naar SATA2 had gewisseld en RST 10.6 had geïnstalleerd waren alle problemen verholpen maar dat gaat voor de TS niet op..

• THW Mark
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-05 19:30
Redsandro schreef op zaterdag 20 augustus 2011 @ 22:59:
Kijk ook eens hier, misschien dat het ook voor jou zo relatief simpel op te lossen is.
SSD Vertex2 + RAID + Intel Rapid Storage Tech = Win7 freezes
heb paar dagen terug idd powermanagement van mn harddisks uitgezet. Daarmee lijkt het probleem inderdaad verholpen te zijn.... *klopt af*
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee