• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Wij zijn aan het verbouwen, en onze TV met kubusvorm en 10 pixels van 20 jaar oud gaat ook de deur uit. Ik weet dat we hier op Tnet niet zo houden van topics "Welke tv moet ik hebben, mijn budget is € 1200". Zo'n topic wordt dit (hopelijk niet).

Ik ben zojuist naar de BBC in Leidschenhage geweest om mij te oriënteren op wat er in de aanbieding is en om gewoon tv's te kijken. Eerst het lijstje met eisen:
  1. Full HD
  2. 1Gbit/s ethernet
  3. DLNA ondersteuning voor streamen video/audio naar tv
  4. Rond de €1000--€1500 euro
  5. Goede geluidskwaliteit ivm afspelen audio
  6. Mogelijkheid om het pasje van Ziggo digitale TV in de TV te doen zonder tussenkomst kastje
Eis 1 lijkt me niet moeilijk anno 2011 met dit budget. Eis 2 en 3 wordt ook niet moeilijk, maar 5 denk ik des te meer. Mij is daarom ook aangeraden om een extra setje speakers erbij te kopen, en dit ga ik waarschijnlijk ook doen. 1Gbit/s mag niet 100Mbit/s zijn omdat ik HD wil streamen. Verder zou het handig zijn als ik vooraf instel dat de tv om x uur kanaal x opneemt, en dat als .$standaardvideoextensie opslaat. De TV moet niet veel moeite hebben met zon, want 's avonds valt de zon door het raam precies op de TV. Dit was een probleem bij onze 20 jaar oude TV, maar daar zal nu wel wat aan gedaan zijn. TV kijken we vanaf ±4 meter afstand, dus een schermpje tussen de 40 en de 46 inch is mooi. (Dit weet ik zeker aangezien ik schermen van die grootte heb gezien, en dat is wat ik wil)

Nu heb ik een - imho - lijstje waarmee er niet honderden tv's overblijven, maar ik heb zelf natuurlijk ook wat gezien. In de BBC winkel hangen veel tv's, maar de pricewatch: Samsung UE46D8000 vond ik erg mooi, alleen te duur. Deze is er ook in een 40' versie (http://twk.rs/p14mg), maar die is ook te duur... Ik zoek eigenlijk zoiets, maar dan goedkoper. En dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Ik heb in de pricewatch deze tv gevonden: pricewatch: Philips 42PFL7665H Die is echter niet erg beschikbaar.... Mijn vraag is dus, weet iemand, heeft iemand thuis, toevallig een tv'tje die hij/zij mij zou kunnen aanraden op basis van het bovenstaande lijstje? Ik ben namelijk door de bomen het bos een beetje kwijt

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Sinds wanneer is er 1 Gbps nodig om HD te streamen? :?

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-06 23:09
En toch wil ik de [FAQ] Welke TV moet ik kopen? noemen
En als je dan je selectie hebt gemaakt kun je zelf opzoek naar reviews, zoals in http://tweakers.net/price...s/cat/621/televisies.html

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-06 14:31
Die 1 Gbit eis is inderdaad nergens voor nodig.
De belangrijkste eis ben je volgens mij vergeten: de beeldkwaliteit!

Je koopt een TV namelijk om naar te kijken en niet vanwege de andere leuke features die misschien
wel handig kunnen zijn maar niet op nummer 1 horen te staan.

Maar goed, heb je in de winkel (of bij iemand anders thuis) wel een heel goed naar de beeldkwaliteit gekeken?
Zo ja, kom je al gauw uit op een plasma TV, waarschijnlijk een Panasonic.
Niet omdat ik zelf ook eentje heb maar gewoon omdat het hele goede TV's zijn die bovendien nog niet duur zijn ook.
Kijk eens in het Panasonic plasma topic voor de details.
DNLA doet de Pana ook, alleen speelt deze helaas niet alle formaten af, dat is een onhebbelijkheid van veel DNLA implementaties.

Het geluid uit de Panasonic is prima vind ik zelf, al is het natuurlijk geen Hifi surround.
Dat kan ook maar dan zul je een receiver aan moeten sluiten.

Verder bedoel dit topic: [Plasma] Panasonic 2010-2011 - alle series

[Voor 14% gewijzigd door HoppyF op 04-06-2011 16:25]

• 330d
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12-05 14:06
Een plasma is geen optie voor ts, 'want de zon valt door het raam'. Tot hoeverre een lcd hier last van zal hebben weet ik niet, maar een plasma heeft meer problemen met invallende zonlicht.

En ik zal om te beginnen bij ziggo kijken welke toestellen gecertificeerd zijn, dan hou je een beperkte lijst over.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
- DLNA is leuk maar is vaak zeer beperkt in bestandsformaten die afgespeeld kunnen worden. Ik zou dus aanraden om een losse mediaspeler te kopen.
- Full HD --> Heeft elke televisie (paar plasma uitzonderingen daargelaten)
- Goede geluidskwaliteit --> Geluid uit een plat scherm zal nooit echt goed zijn, vooral bij lage tonen is simpelweg de klankkast te klein. Natuurlijk zijn er wat verschillen tussen televisies maar voor goed geluid als je ook audio wilt afspelen zou ik toch een geluidsset met losse speakers adviseren.

Belangrijkste lijkt mij gewoon te kijken naar de beeldkwalieit en dan een beslissing nemen. Wel natuurlijk op de Ziggo certificatie letten.

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Inderdaad. Plasma valt hierdoor eigenlijk af. En heb ik me ergens een 0'etje vergist? Is streamen van HD-video minder dan 12MB/s??? En tuurlijk heb ik zelf ook gezocht: http://twk.rs/c9J/c2

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:19
Wij streamen hier HD video op een Playstation 3 die via een mobiel netwerk aangesloten is. Bereik is hier wel goed, dus we kunnen 54Mbps makkelijk halen. 1Gbit heb je echt niet nodig voor HD streaming.

• 330d
Een bluray disc heeft een max transferrate van 54Mbps dat is net geen 7MBps, dus met een 100Mbps lan red je het makkelijk.

En btw, 4 meter afstand met een scherm tussen de 40-46" betwijfel ik of je het verschil kan zien tussen 720p en 1080p. Je mist teveel details als je afstand te groot is en/of je scherm te klein is. Maar natuurlijk is het voor iedereen anders. Ik zit op 2.8meter met een 50".

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-05 21:49

Bergen

Spellingscontroleur

Beatboxx schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 16:32:
Inderdaad. Plasma valt hierdoor eigenlijk af. En heb ik me ergens een 0'etje vergist? Is streamen van HD-video minder dan 12MB/s???
Dat kun je zelf berekenen toch? Laten we uitgaan van een rigoureus voorbeeld, een blu-ray film van 50 GB groot en anderhalf uur lang.

90 minuten * 60 seconden = 5400 seconden
50 GB * 1024 = 51.200 MB

De benodigde gemiddelde bandbreedte is 51200 / 5400 = 9,5 MB/s. Maargoed, er zijn volgens mij geen tv's die dat ondersteunen over DLNA.

[edit]
Oh, lees nu hierboven dat blu-ray een max transferrate van 7 MB/s heeft. Lijkt me duidelijk dan. ;)

[Voor 8% gewijzigd door Bergen op 04-06-2011 17:18]

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Dan is 100Mbit/s ethernet ook goed. Iemand nog suggestie's qua tv?

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-06 14:31
330d schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 16:28:
Een plasma is geen optie voor ts, 'want de zon valt door het raam'. Tot hoeverre een lcd hier last van zal hebben weet ik niet, maar een plasma heeft meer problemen met invallende zonlicht.

En ik zal om te beginnen bij ziggo kijken welke toestellen gecertificeerd zijn, dan hou je een beperkte lijst over.
Nou, ik weet niet waar dit op slaat, maar iedere TV (LCD/plasma) heeft een probleem als er direct zon op de TV schijnt. Je moet er dus gewoon voor zorgen dat er geen zon op valt.
Een andere plaats in de kamer zou al een stuk helpen en als dat niet kan het raam gedeeltelijk verduisteren met lamellen o.i.d.

Mijn plasma staat overigens nog geen 2 meter van het raam, wel doen we de verticale lamellen een stukje dicht als er direct zonlicht op valt.

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:02
Beatboxx schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 17:30:
Dan is 100Mbit/s ethernet ook goed. Iemand nog suggestie's qua tv?
Ja alleen kan een TV echt gelimiteerd streamen, ik zou eerder een mediaspeler aanschaffen heb je 30x meer plezier van.

• 330d
HoppyF schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 19:25:
[...]

Nou, ik weet niet waar dit op slaat, maar iedere TV (LCD/plasma) heeft een probleem als er direct zon op de TV schijnt. Je moet er dus gewoon voor zorgen dat er geen zon op valt.
Een andere plaats in de kamer zou al een stuk helpen en als dat niet kan het raam gedeeltelijk verduisteren met lamellen o.i.d.

Mijn plasma staat overigens nog geen 2 meter van het raam, wel doen we de verticale lamellen een stukje dicht als er direct zonlicht op valt.
Omdat het bekend staat dat een plasma eerder last heeft door inschijnende zonlicht dan een lcd. Zelf heb ik het ook meegemaakt omdat ik eerst een lcd had in de woonkamer vlakbij het raam. Nu een plasma en die heeft er echt veel meer last van. Uiteraard weten we niet hoeveel zonlicht er invalt bij ts, als dit erg veel is dan zit er niks anders op dan verzetten of verduisteren idd zoals je zei.

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Mektheb schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 19:28:
[...]

Ja alleen kan een TV echt gelimiteerd streamen, ik zou eerder een mediaspeler aanschaffen heb je 30x meer plezier van.
Waarom zou een externe mediaspeler veel beter zijn dan een ingebouwde mediaspeler via DLNA? Enige verschil is de interface lijkt mij...

• Osiris
  • Niet online
Beatboxx schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 21:37:
[...]

Waarom zou een externe mediaspeler veel beter zijn dan een ingebouwde mediaspeler via DLNA? Enige verschil is de interface lijkt mij...
Enig idee wat DLNA überhaupt is? :?

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Beatboxx schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 21:37:
[...]

Omdat je met een mediaspeler die gewoon een share kan benaderen veel meer bestandsformaten kunt afspelen.

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

?
Je gebruikt geen versterker of een losse 5.1 set oid?

• Osiris
  • Niet online
Op zich support zo'n Philips-DLNA-TV-tje nog best wel wat:

[b]Supported DLNA audio/video files[/]
WMV (*.wmv):
video: WMV9/VC1
MPEG (*.mp2, *.mp3, *.mpg, *.mpeg, *.vob):
audio: MPEG-1 Layer 2, MPEG-1 Layer 3,
LPCM, AC3
MPEG-4 (*.mp4):
video: MPEG-4 AVC (H.264, L2-CIF),
MPEG-4 AVC (H.264, L4-HD)
audio: AAC-LC, HE-AAC
MKV (*.mkv):
video: H.264
audio: HE-ACC, AC3

Gek genoeg volgens die lijst (User manual "Philips LCD TV 42PFL7665H 107cm (42") Full HD 1080p digital TV with Ambilight Spectra 2 and Pixel Precise HD") dan weer géén AVI via DLNA, maar wel 'gewoon' supported..

Maar safe to say kun je met een aparte media-player-geval iig meer.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Osiris schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 21:57:
[...]

Enig idee wat DLNA überhaupt is? :?
Sorry dat ik het zeg, maar ik erger me mateloos aan die opmerking. Waarom zou ik het woord gebruiken als ik niet weet wat het is? DLNA staat voor Digital Living Network Alliance, en is bedoelt om printer, computers, tv ed aan elkaar te koppelen. DLNA ondersteuning op een TV is dus logischerwijs ondersteuning zodat computers/nas<-->tv kunnen communiceren.
offtopic:
Voor zo'n opmerking heb ik gister een coach het veld uit gestuurd toen ik stond te fluiten..
koekoek2003nl schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 22:08:

?
Je gebruikt geen versterker of een losse 5.1 set oid?
Nee. Nog niet. Ik heb wel een stereo setje staan, maar die is ruim twee keer ouder dan ik (28+ dus). Kunnen we niet veel meer mee.

Ik heb net even gezocht en ik denk dat dit het gaat worden, met nog een speakersetje van max € 300/400 erbij.

#ProductPrijsSubtotaal
4Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB€ 59,99€ 239,96
1Philips 42PFL7665H€ 1.019,-€ 1.019,-
1Dune HD Smart D1€ 217,-€ 217,-
1QNAP TS-410 Turbo NAS€ 303,-€ 303,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.778,96

Ik heb echter geen idee wat ik dan moet zoeken aan geluid.... Is het dan slim de speakers op de TV aan te sluiten? Ik zie dat de TV Audio en Audio Digitaal (S/PDIF) ondersteund. Geen van deze kan ik in de Pricewatch aanvinken.... En hebben jullie feedback op bovenstaande wishlist?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Beatboxx schreef op zondag 05 juni 2011 @ 10:39:
[...]

Sorry dat ik het zeg, maar ik erger me mateloos aan die opmerking. Waarom zou ik het woord gebruiken als ik niet weet wat het is? DLNA staat voor Digital Living Network Alliance, en is bedoelt om printer, computers, tv ed aan elkaar te koppelen. DLNA ondersteuning op een TV is dus logischerwijs ondersteuning zodat computers/nas<-->tv kunnen communiceren.
offtopic:
Voor zo'n opmerking heb ik gister een coach het veld uit gestuurd toen ik stond te fluiten..
En dat zegt dus he-le-maal niets over welke formaten, welke codecs et cetera de TV in kwestie ondersteunt. En heel fijn dat je je mateloos ergert aan m'n opmerking, maar uit je opmerking omtrent externe mediaspelers blijkt wel dat je wel de klok hoort luiden, maar de klepel niet ziet. Dus kun je, lijkt me, beter aan zelfreflectie doen i.p.v. je te gaan ergeren aan zo'n opmerking. Dat was m'n bedoeling met m'n post. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

En hebben jullie feedback op bovenstaande wishlist?
Heb je al harde schijven voor de QNAP NAS? Die zitten er niet bij.

En stel je niet te veel voor van de DLNA ondersteuning in NASsen als de QNAP. Mijn bovenbuurman geeft het ook al aan: dat een produkt DLNA ondersteunt, betekent niet dat je hoge kwaliteit kunt verwachten.

Laat ik het eens kort door de bocht zeggen: vergeet DLNA. Koop een mediaspeler. De Dune is idd een goede keuze. ;)
Ik heb echter geen idee wat ik dan moet zoeken aan geluid.... Is het dan slim de speakers op de TV aan te sluiten?
Kun je doen. Ik heb een niet al te dure speakerset gewoon op de tulp uitgangen van de tv aangesloten. Het is maar net hoeveel waarde je hecht aan goed geluid.

[Voor 67% gewijzigd door Bergen op 05-06-2011 17:05]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Bedankt:D En je hebt waarschijnlijk al je eerste biertje op, er staan in diezelfde wenslijst 4 2TB schijven;) Maar is het zo dat praktisch elke NAS met die Dune werkt? Want ik denk dat 2 schijven misschien ook wel genoeg zijn, dat is 4TB. De backup van het hele huis is nu 1TB, waarvan 950GB media. Rest is office/mail. Dan is 4TB wel genoeg denk ik, dan heb ik nog ruimte voor 3TB/15GB = 200 HD films.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Beatboxx schreef op zondag 05 juni 2011 @ 17:03:
Bedankt:D En je hebt waarschijnlijk al je eerste biertje op, er staan in diezelfde wenslijst 4 2TB schijven;)
Haha, misschien is het bier van gisteren nog niet uitgewerkt. ;) goeiemorguuhhh
Maar is het zo dat praktisch elke NAS met die Dune werkt? Want ik denk dat 2 schijven misschien ook wel genoeg zijn, dat is 4TB. De backup van het hele huis is nu 1TB, waarvan 950GB media. Rest is office/mail. Dan is 4TB wel genoeg denk ik, dan heb ik nog ruimte voor 3TB/15GB = 200 HD films.
Ja, elke NAS zou moeten werken, want het delen van bestanden met SMB is een standaard protocol. In plaats van 2x2 TB zou ik voor 4x1 TB in RAID5 gaan. (Of 4x2 TB als je genoeg centjes hebt.) Dan ben je tenminste niet alles kwijt als er een harde schijf kapot gaat. Dat is ook juist de kracht van zo'n NAS. Ik heb de QNAP 419P met 4x1 TB en ben er ontzettend tevreden mee.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-06 22:58

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

En deze gaat op slot.

Buiten dat de toon niet ietwat arrogant (vanuit meerdere partijen) klinkt, is dit toch echt een vraag waarbij je zelf kunt orienteren en vervolgens in het geval van een probleem een topic kunt starten.

Nu blijft het bij simpel zoekwerk en de vraag "Wat moet ik dan kopen".

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee