Toon posts:

De monitor die ik hebben wil is niet te vinden! Wie is gek?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.737 views

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Topicstarter
Ik word stapelgek van het zoeken naar een nieuwe monitor. De fabrikanten lijken de monitor die ik wil hebben niet te maken. Ben ik nou gek of zijn zij het?

Mijn basiswensen:

- 24" monitor, vooruit 23,6 mag evt. ook.
- 1920x1200 oftewel WUXGA. Het is geen TV maar een monitor en ik kan die extra hoogte best gebruiken.
- Roteerbaar oftewel '90 graden Pivot'. Voor bepaalde toepassingen is die staande stand ideaal. Bij diverse monitoren moet je het scherm eerst iets achterover kantelen om te kunnen roteren en dat is domweg onhandig dus dat mag niet nodig zijn.

Tot zover is er in pricewatch nog een redelijke selectie te vinden. Op moment van schrijven 24 stuks met een prijs beginnend iets boven de 200 euri. De pricewatch: Samsung Syncmaster 2443BW bijvoorbeeld.

Nou zijn dat bijna allemaal CCFL schermen. Moeten LED monitoren duur zijn? Welnee. Ook zelfs 24" Full LED vind je voor ruim onder de 200 euri.

Moet je echter voor de aardigheid alleen maar even Edge-Lit LED aanzetten bij die eerste selectie. Dan blijft er welgeteld één scherm over. Een LG scherm van gelijk maar even 1445 euri.

Mag ik dat lichtelijk belachelijk vinden?

O.K. Laat ik LED dan desnoods laten vallen van mijn wenslijst. Ik heb echter nog één behoorlijk harde wens en dat zijn de aansluitingen. VGA+DVI+HDMI. Extreme wens? Welnee, zolang je bereid bent je door de industrie aan te laten praten dat je een "Full HD" TV monitor wilt hebben met die vermaledijde 1080 verticale beeldpunten kun je die kopen vanaf zo'n 140 euri.

Voor 1920x1200 betaal je dan gelijk even het dubbele!!!!

Daar word ik dus een beetje heel erg moe van.

Ga je er dan weer die 90 graden draaibaarheid aan toevoegen dan zit je gelijk een stuk boven de 400 euri (€417)

En met de LED wens er dan ook nog bij blijft weer die ene LG van €1445 over.

*Diepe zucht*

Het is toch @#%$^*& niet leuk meer. Geen van mijn wensen zijn heel erg bijzonder te noemen maar de combinatie is niet voor een normale prijs te vinden. Mijn conclusie is dat de fabrikanten de verkeerde monitoren maken. Ik denk dat er best nog een heleboel andere mensen zijn die een monitor met die specificaties zouden willen hebben.

24"
1920x1200
VGA+DVI+HDMI
90 graden Pivot
LED

Als iemand er een weet te vinden voor een redelijk normale prijs dan hou ik me van harte aanbevolen.

Het volgende stukje zal zo goed als zeker zinloos zijn om op te schrijven maar mijn frustratie leidt er toe dat ik hierbij de monitorfabrikanten uit zou willen dagen om een monitor te gaan fabriceren volgens mijn 'ontwerp' en kijken hoe graag de mensen zo'n monitor blijken te willen hebben. Ik heb trouwens nog flink wat meer handige wensen die voor zover ik gezien heb nu ook nog niet (allemaal) in een monitor te vinden zijn dus met alleen de bovengenoemde specs heb je nog niet de "Ideale Tweakers Monitor". Voor die specs zouden ze echt even bij me aan moeten kloppen.

Ik werp hierbij de handschoen neer voor het ontwerp van een 'Computergebruikersmonitor' gebouwd volgens mijn invalshoek als ervaren computergebruiker met nadruk op veelzijdigheid en gebruiksgemak en niet eentje die veel te veel ontworpen is gebaseerd op invloeden van marketingvolk en 'beancounters' die hem liever voor een handje euro's lagere kostprijs willen laten produceren dan dat ze die usability als belangrijkste uitgangspunt voor ontwerp nemen.

Wat zou het mooi zijn als een fabrikant die handschoen opneemt. Zou nog tot een aardige artikelenserie hier op Tweakers kunnen leiden. Maar ja... het zal wel bij een aardige gedachte blijven.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:18
edge lit led voegt eigenlijk weinig toe, ccfl is vaak ook prima.
je kunt beter naar de reviews kijken wat betreft beeldkwaliteit etc.

waar heb je de aansluitingen voor nodig? heb je er 3 tegelijk nodig? (verloopstekkertje iets?)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Topicstarter
Die aansluitingen wil ik zo gebruiken:

VGA: Netbook.
DVI: Desktop systeem.
HDMI: Mediaplayer.

Er moet dus een (makkelijke) inputselectiemogelijkheid zijn maar dat is voor zover ik gezien heb tegenwoordig wel gangbaar.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Anoniem: 303530
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
CaptJackSparrow schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 23:31:
Nou zijn dat bijna allemaal CCFL schermen. Moeten LED monitoren duur zijn? Welnee. Ook zelfs 24" Full LED vind je voor ruim onder de 200 euri.
Alleen de NEC is full-led. De rest staat fout in de pricewatch.

Het voordeel van LED tov CCFL ontgaat mij overigens.. Wat zijn volgens jou de voordelen van LED? :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mitsumark
Dan toch naar de U2410 kijken denk ik, of minder eisen stellen (bv de resolutie).
Ik moet eerlijk toegeven dat ik buiten de PW om verder geen monitoren ken, maybe Ed wel.

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Topicstarter
LED is niet het belangrijkste. Ik zei ook dat ik die desnoods zou kunnen laten vallen maar het is natuurlijk wel duidelijk dat LED CCFL aan het verdringen is. Ik verwacht dat een LED monitor ook in principe wat energiezuiniger zal zijn en dat LED een langere levensduur heeft dan CCFL.

Punt is vooral dat het op zich ook een volkomen gangbare specificatie is alleen niet in combinatie met een beperkt aantal andere niet extreme specificaties.

Ook voor een niet-LED monitor moet ik nog steeds minimaal €417 neertellen als ik die andere specificaties wel wil hebben.

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-06 10:53
Is de Dell business serie niet wat je zoekt volgens mij wijken die namelijk net af van de standaard in de goede zin van het woord

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-06 22:22
De Dell Ultrasharp U2410 is naar mijn weten en van de allerbeste (betaalbare) monitoren die prima voldoet aan je specs, al is het dan geen LED.

• Niet online
CaptJackSparrow schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 00:03:
LED is niet het belangrijkste. Ik zei ook dat ik die desnoods zou kunnen laten vallen maar het is natuurlijk wel duidelijk dat LED CCFL aan het verdringen is.
Puur vanwege de marketingvoordelen. CCFL is qua beeldkwaliteit superieur. Dat is ook de reden dat er nauwelijks high-end LED schermen zijn.

• mitsumark
Ik weet niet of deze adapters/kabels bestaan, maar als je het HDMI verhaal kunt omzetten naar iets anders (bv displayport), komen er een aantal (HP) opties bij, zoals de HP ZR24w.

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Topicstarter
Die Dell Ultasharp zal best een goede monitor zijn maar die is al weer wat ouder (september 2009) en verbruikt me wat te veel stroom (75W) wat wellicht minder zou zijn bij een moderner edge-lit LED scherm.

Maar punt is ook dat ik een scherm met bijna al die specs kan vinden vanaf €189. Zolang ik maar niet af wil wijken van die 'Full-HD' TV-monitoren die we van de industrie moeten willen hebben. Maar zodra ik er de 1920x1200 specificatie aan toevoeg...

Laag energieverbruik is dus ook nog wel iets waar ik op let. Qua prijs wil ik eigenlijk niet boven de 300 euro uitgaan.

Misschien moet ik wachten tot Samsung een versie van de pricewatch: Samsung Syncmaster 2443BW maakt met een HDMI aansluiting erbij. Dan ben ik voor even 200 euri klaar.

En oh ja. Dat zou ik nog bijna vergeten. Het scherm moet anti-glare zijn en mag absoluut niet glossy zijn. De rand wil ik ook liefst in een wat neutrale matte uitvoering hebben en niet in dat bijna obligate pianozwarte hoogglans.

[Voor 58% gewijzigd door CaptJackSparrow op 04-06-2011 00:41]

• ExNomenDei
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05-06 16:56
Je vraagt te veel voor te weinig geld, ben ik eerlijk gezegd bang.

Je grote probleem zit vooral met dat je LED wil. Die technologie zit in slecht TN-panelen omdat het mooi op de doos staat en eigenaren van TN-panelen zich toch al niet durk hoeven te maken over beeldkwaliteit, terwijl de andere typen panelen ook nog kleurbereik en kleurechtheid willen garanderen.

Zelfs als je FHD accepteert (en ik ben voor 1 standaard qua beeldverhouding in plaats van die onnozele 16:10 onzin-verhoudingen!) bestaan er bijna tot geen goede monitoren met LED, en veel hebben geen HDMI-aansluiting omdat HDMI op een monitor toch gewoonweg DVI is.

Naar mijn mening heb jij de verkeerde wensen. Er zijn een aantal zeer goede monitoren te koop, maar je combinatie van wensen is niet logisch genoeg naar mijn mening. 16:10 is vreselijk naar mijn mening - het is nooit de juiste vorm voor beeldmateriaal (en 16:9 is dat wel voor TV-materiaal) en het is niet beter buiten een grotere hoogte per inch.

Maar goed, dat is niet persoonlijk bedoeld.

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

• SytseHartvelt
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-11-2022
Dell U2410 halen. Is nu even een investering, maar je gaat er wel blij mee zijn.

• Darkasantion
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 05-06 12:18

Darkasantion

Just keep swimming!

Gebruik nu 2x Samsung Syncmaster 2443 en heb er geen klachten over, mooi beeld, mooie afwerking, dus zeker aan te raden. Verder wens je denk ik teveel voor te weinig en vergeet je ook even het feit dat er blijkbaar veel vraag (gemaakt) is naar 1920x1080 schermen, waarop fabrikanten inspelen omdat ze uiteraard ook iets willen verdienen.

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Topicstarter
Ik hoef niet per sé LED maar let wel op het stroomverbruik. Een monitor die 45 Watt gebruikt (wat ik ook tegenkom, en evt. zelfs minder) in plaats van 75 heeft mijn voorkeur. Voor energiezuinigheid zal LED waarschijnlijk de beste mogelijkheden bieden maar een energiezuinig CCFL scherm mag van mij ook. De monitor staat in principe de hele dag aan en alleen 's nachts uit. Het zal dus geen winst van 2 euro per Watt per jaar geven zoals bij 24/7/365 maar 1 euro per Watt per jaar zal het toch zeker besparen verwacht ik. Een verschil in verbruik van 30 Watt betekent dus een energiebesparing van (minstens) €30 per jaar. Iets waar ik wel op wil letten. Een energiezuinig scherm mag dan ook evt. iets duurder zijn. Maar een duurder scherm dat meer energie verbruikt is dubbel onaantrekkelijk.

24" LED schermen zijn er genoeg en zijn ook niet duur. Vanaf €140 met 55 stuks op dit moment. Maar klik in die selectie eens 1920x1200 aan....

Whoa!

Dat LED minder goed dan CCFL zou zijn? Ik kan me toch moeilijk voorstellen dat LG voor €1445 een scherm kan verkopen dat minder dan een zeer fatsoenlijk beeld geeft.

Die WUXGA beeldverhouding kom ik toch juist vaak tegen bij schermen uit een 'zakelijke' range. Opmerkingen over of ik die wel of niet zou moeten willen hebben zijn zinloos. Ik geef er de voorkeur aan en dat is het enige dat relevant is. Smaken mogen nu eenmaal verschillen. Voor HD video is 1920x1080 voldoende maar ik doe meer dan alleen maar video kijken op mijn monitor. Voor die toepassingen zijn die extra pixels nuttig. (Zie ook mijn topic over beeldverhoudingen bij tablets en monitoren .)

Wat mij frustreert is dat de individuele wensen een monitor helemaal niet duur maken. Zelfs de diverse combinaties vallen best mee. Het is dan ook niet dat ik teveel wil voor te weinig. HDMI aansluitingen zullen naar je mag verwachten gemeengoed gaan worden op monitoren en zijn nu ook al in ruime mate aanwezig op normale HTK budgetmonitoren.

Hier een video van het Samsung scherm dat op een HDMI aansluiting na aan mijn wensen voldoet met o.a. wat portrait gebruik. Dat weergeven van een stripboekpagina bijv. ziet er prima uit en gaat net iets beter op een in die oriëntatie breder scherm met 1200 pixels i.p.v. 1080.

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=t1ddiGQKQ3Y]

• Niet online
CaptJackSparrow schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 10:57:
Dat LED minder goed dan CCFL zou zijn? Ik kan me toch moeilijk voorstellen dat LG voor €1445 een scherm kan verkopen dat minder dan een zeer fatsoenlijk beeld geeft.
Die LG is het enige RGBled scherm wat je in de pricewatch zult tegenkomen ;)
RGBled is trouwens verschrikkelijk onzuinig, verbruikt ongeveer het dubbele van CCFL en is veel duurder, vandaar dat de techniek nog niet helemaal is doorgedrongen. Behalve in notebooks waar de dikte van CCFL een groot nadeel is.

En had samsung niet een scherm met 2133*1166? (of iets dergelijks), ik vind hem alleen niet meer terug in de pricewatch... Volgen mij had wiethoofd daar 3 van in pivot mode.

Edit: pricewatch: Samsung Syncmaster 2343BW via de inventaris van wiethoofd. :)

[Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 04-06-2011 11:20]

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
http://www8.hp.com/nl/nl/...t-detail.html?oid=4049391

Die voldoet eigenlijk overal aan, het is alleen geen LED monitor

of deze maar die is duurder

http://www.4launch.nl/sho...sb-hub--zwart-/kieskeurig

edit: ik lees nu de rest van het topic goed en er zijn wat wensen bij gekomen.

Ik denk dat je te veel wilt voor te weinig geld.

[Voor 52% gewijzigd door Ernemmer op 04-06-2011 11:31]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-06 12:16
Voor je vga, hdmi, dvi aansluiting.
Misschien zijn er kasten waar je meerdere apparten aan kan sluiten en alles naar 1 monitor doorstuurd, dacht tenminste op een website die gezien te hebben.(dacht dat het naar een tv was).

Anoniem: 354516

veroorzaakt dat niet nog een beetje extra vertraging in je beeld? dan krijg je dat je geluid en beeld niet synchroon loopt wat erg vervelend is bij films...

• hugoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-06 11:18
Als het niet persé een nieuwe monitor hoeft te zijn, kijk dan vooral of je ergens een tweedehands Samsung 2493HM kan krijgen. Deze voldoet voor zover ik weet aan alle eisen behalve de LED backlight. Maar is helaas niet meer in de winkel te koop. http://www.overclockersonline.net/reviews/50001631/ voor wat specs en een review. De nieuwe versie 2494HM wil je niet hebben, deze is namelijk hetzelfde, op de resolutie van 1920x1080 na.

Het grootste nadeel is overigens nog het opgegeven verbruik, maar dit komt omdat de maximale helderheid zeer hoog is, wat het daadwerkelijke verbruik is van deze monitor.

[Voor 16% gewijzigd door hugoy op 04-06-2011 11:47]

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Topicstarter
Die HP ben ik tegengekomen in mijn zoektochten. Hij heeft een displayport i.p.v. HDMI en ik geloof dat ik ook op een video gezien heb dat je deze iets achterover moet kantelen om hem te kunnen roteren tussen portait en landscape. Ik heb al aangegeven dat ik dat onhandig vind.

Een extra kastje voor diverse inputs zal wellicht werken maar is wat mij betreft de minder fraaie oplossing. Geen idee ook hoeveel zoiets zou kosten.

Ik heb nog wel zitten denken aan een monitor zonder pivotmogelijkheid uit deze lijst in combinatie met een losse monitorvoet die alle extra bewegingsvrijheden waaronder pivot biedt maar die zijn ook niet makkelijk te vinden en moeten wel een beetje redelijk staan. Qua gewicht voor de hoogteverstelling zal zo'n losse voet waarschijnlijk ook niet optimaal ingesteld kunnen zijn op het gewicht van de monitor omdat die niet voor één model gemaakt is.

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Topicstarter
Schermen die niet meer verkrijgbaar zijn zijn natuurlijk om die reden niet de eerste keus simpelweg al vanwege de moeilijkheid om er aan te komen. Die pricewatch: Samsung Syncmaster 2493HM is ook niet bepaald energiezuinig. Met 100 Watt is die het dubbele van de pricewatch: Samsung Syncmaster 2443BW .

Als Samsung alleen maar niet 'vergeten' was om bij dit nieuwere model ook een HDMI aansluiting te leveren. Zo jammer.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Hoewel ik vind dat je wel erg veel eisen hebt, moet ik je wel gelijk geven in dat er veel te weinig 1920x1200 is t.o.v. 1920x1080. Paar pixeltjes meer en het aanbod is al een stuk minder. Zelf zat ik laatst te kijken naar een budgetmonitor, 1920x1080 begint al vanaf ~100,- dus je zou zeggen dat je voor een paar tientjes meer wel een simpele 1920-1200 moet kunnen krijgen want zo veel verschil is het niet. Maar nee, één 1920x1200-monitor voor 200,- in de PW en voor de rest 250+.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Niet online
De ellende is ook dat je over hdmi en DVI licentiegelden moet betalen, met VGA en displayport heb je dat probleem niet. Vandaar dat de meeste fabrikanten er voor kiezen slechts een van bovenstaande poorten mee te nemen.

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-05 18:43
Misschien een stomme opmerking, maar is een mooie VESA-mount/stand geen optie? Dan kun je gewoon het scherm halen wat aan je eisen voldoet zonder de pivot-optie, deze schroef je over op een vesa-mount aan je muur/tafel/stand en voila, klaar is * CaptJackSparrow

Wiethoofds meuk en 'overige'

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Topicstarter
Anoniem: 303530 schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 11:55:
De ellende is ook dat je over hdmi en DVI licentiegelden moet betalen, met VGA en displayport heb je dat probleem niet. Vandaar dat de meeste fabrikanten er voor kiezen slechts een van bovenstaande poorten mee te nemen.
Ach... monitoren met die drie aansluitingen heb je toch genoeg (22 stuks vanaf €165). Maar zodra je dan weer die 1920x1200 aanklikt...

Aaaaarrrggghhhh!!!!! |:(

En een aparte monitorvoet had ik zelf al bedacht en hierboven al genoemd.

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:00
Dell ultrasharp :).
Prima schermen, zit voldoende aan en op en kan pivot en heeft alst goed is ook nog niet zo'n bagger paneel TN.
En verbruikt natuurlijk wel iets meer.
Denk er weinig keus is.

• Raynman
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:59
CaptJackSparrow schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 10:57:
Ik hoef niet per sé LED maar let wel op het stroomverbruik. Een monitor die 45 Watt gebruikt (wat ik ook tegenkom, en evt. zelfs minder) in plaats van 75 heeft mijn voorkeur. Voor energiezuinigheid zal LED waarschijnlijk de beste mogelijkheden bieden maar een energiezuinig CCFL scherm mag van mij ook. De monitor staat in principe de hele dag aan en alleen 's nachts uit. Het zal dus geen winst van 2 euro per Watt per jaar geven zoals bij 24/7/365 maar 1 euro per Watt per jaar zal het toch zeker besparen verwacht ik. Een verschil in verbruik van 30 Watt betekent dus een energiebesparing van (minstens) €30 per jaar. Iets waar ik wel op wil letten. Een energiezuinig scherm mag dan ook evt. iets duurder zijn. Maar een duurder scherm dat meer energie verbruikt is dubbel onaantrekkelijk.
Volgens deze review komt de Dell U2410 na kalibratie heel dicht bij die 45W.

• Mektheb
Raynman schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 12:05:
[...]

Heb liever een goed scherm die wat meer gebruikt kwa stroom, dan dat ik met een TN paneel zou zitten.

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-05 18:43
CaptJackSparrow schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 12:01:
En een aparte monitorvoet had ik zelf al bedacht en hierboven al genoemd.
Ah, excuses, net overheen gelezen. Maar er zijn genoeg mooie voeten te vinden hoor:
- http://www.tvbeugels.nl/
- http://www.muurbeugel.nl/
- http://www.muurbeugels.net/

Wiethoofds meuk en 'overige'

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Topicstarter
Dat is inderdaad een interessant stukje informatie. Ik ben me er van bewust dat de verbruikscijfers meestal maxima zijn en dat gewoonlijk lager zal uitvallen omdat ik mijn monitor ook veel minder helder zet dan de out-of-the-box setting. Die vind ik veel te fel. Je weet alleen niet van tevoren hoeveel lager.
Power Consumption
We have acquired measuring equipment to measure power consumption. The power consumption on the Panasonic V10 series is measured in the table below. Soon we will release a comparison applet allowing you to compare power consumption on a huge amount of LCD and plasma TVs.

Measurements on Dell U2410 below: (door mij aangepast voor weergave hier)

Out-of-Box:
Standby/In use: 0,1W/73,7W

After Calibration:
Standby/In use: 0,1W/46,8 W

Dell consumes about 46.8 watts in use after calibration. Stand-by consumption is 0.1 W.

Also, please note that the flat panel TV uses less power after calibration. This is common on flat panel displays because many picture parameters are reduced during calibration.
Dat betekent dan echter dat een monitor die 45W als specificatie heeft met lagere helderheid/contrast ook weer minder zal kunnen verbruiken. Als die dan naar bijv. 25W zakt is er toch weer een verschil van 20W.

Ik ben dan ook benieuwd naar die uitspraak: "Soon we will release a comparison applet allowing you to compare power consumption on a huge amount of LCD and plasma TVs."

Ik heb die daar nog niet gevonden. Iemand anders wel?

Alhoewel dat IPS scherm natuurlijk een fraai scherm zal zijn heb ik geen heel erg hoge eisen qua kleurweergave. Een fatsoenlijk TN-scherm zal voor mij in principe acceptabel zijn.

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Topicstarter
Wiethoofd schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 12:07:
Ah, excuses, net overheen gelezen. Maar er zijn genoeg mooie voeten te vinden hoor:
- http://www.tvbeugels.nl/
- http://www.muurbeugel.nl/
- http://www.muurbeugels.net/
Niet echt voorzover ik daar zie. Allemaal muur/plafondbeugels en vloerstandaarden. Ik zoek bij die oplossing een gewone bureauvoet.

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-06 11:46
http://tweakers.net/price...IKmjacNyRSSkwMerG_CfX3_Qs

Let wel: dat je LED selecteert, wil niet zeggen dat je alle monitoren met LED te zien krijgt. Sommige monitoren hebben de informatie niet of het een CCFL of een LED verlichting heeft. Als die informatie er niet bij staat, dan wel hij ook niet weergegeven. Dus mocht ergens de informatie ontbreken, wordt ie niet weergegeven. Ik zal je helpen zoeken!

de Medion Monitor bijvoorbeeld heeft die spec niet. Nu is dit een TN-monitor, dus is hij ook niet led, maar als je sorteert op CCFL of LED, staat hij nergens tussen. Dus let op waar je op selecteert!

[Voor 18% gewijzigd door naarden 4ever op 04-06-2011 12:39]

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Topicstarter
Bedankt alvast voor het helpen zoeken. Ik zal mijn (iets completere) wenslijstje nog even herhalen als geheugensteuntje:

- 24" (of groter - minimaal 23,6")
- 1920x1200 (16:10)
- VGA+DVI+HDMI (met inputselectie)
- 90 graden Pivot - Hierbij mag het niet noodzakelijk zijn het scherm eerst achterover te moeten kantelen.
- Anti-glare scherm. Géén glossy!
- Energiezuinig - daar zou LED een voordeel kunnen bieden maar LED is geen harde eis.
- Liefst een neutrale matte rand i.p.v. de nu zo in de mode zijnde pianozwarte glansafwerking.
- Prijs: liefst niet boven de €300. Minder mag wel natuurlijk.

[Voor 3% gewijzigd door CaptJackSparrow op 04-06-2011 13:33]

• VanRoyal
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Jij.

Je zult toch echt een consessie moeten doen op minimaal één van je criteria. De monitor die voldoet aan vrijwel alle eisen is de Dell U2410. Je zult alleen je budget moeten bijstellen, maar dat lijkt me minder erg dan in te moeten leveren op de specs en features. Voor een dubbeltje op de eerste rang zal niet gaan lukken, maar daar was je zelf ook al achter.

• SytseHartvelt
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-11-2022
Precies, je moet concessies doen. Als je die HDMI eis nou eens laat vallen: Twee DVI's+VGA of een DVI en een DP en VGA, en dan een DVI->HDMI of DP->HDMI verloopje kan best.

En als je echt geen concessies wilt doen, dan moet je naar het hogere prijssegment. En zoals iedereen al heeft gezegd: Dell U2410. Perfecte scherm voor jou, moet je alleen even 150 euro extra ophoesten.

Voor een duppie op de eerste rang zitten gaat hem niet worden, dus deal with it.

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-05 23:41

TerraGuy

The weirdo with the beard

CaptJackSparrow schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 13:03:
Bedankt alvast voor het helpen zoeken. Ik zal mijn (iets completere) wenslijstje nog even herhalen als geheugensteuntje:

- 24" (of groter - minimaal 23,6")
- 1920x1200 (16:10)
- VGA+DVI+HDMI (met inputselectie)
- 90 graden Pivot - Hierbij mag het niet noodzakelijk zijn het scherm eerst achterover te moeten kantelen.
- Anti-glare scherm. Géén glossy!
- Energiezuinig - daar zou LED een voordeel kunnen bieden maar LED is geen harde eis.
- Liefst een neutrale matte rand i.p.v. de nu zo in de mode zijnde pianozwarte glansafwerking.
- Prijs: liefst niet boven de €300. Minder mag wel natuurlijk.
Mijn Dell WFP2007 20" heeft een opgegeven energieverbruik van 75 watt. In de praktijk is dat, met de helderheid op 30, 25 watt. Het opgegeven verbruik is met alle toeters en bellen in gebruik (100% helderheid, usb aan het overpompen, card-readers, (externe) monitorspeaker op vol vermogen etc). LED is in de praktijk niet giga veel zuiniger, al helpen alle beetjes natuurlijk. Qua levensduur, ach, ik zit nu al 5 jaar tegen mijn schermpje aan te kijken, en ik ben er nog steeds reuzeblij mee, zekers als ik weer eens een non-IPS scherm heb gezien. Ook de non-glossy van Dell is erg fijn; ik werk soms achter Apple's, maar ondanks alle aanprijzingen van Mac-fans vind ik dat mooi maar zeer onhandig.

Conclusie: afgezien van de prijs zijn Dell monitoren gewoon precies wat je wilt. Is een budgetverhoging geen optie (je kunt ook nog even sparen), dan zal je aan andere eisen moeten gaan pulken.

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

• Mektheb
SytseHartvelt schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 13:49:
Precies, je moet concessies doen. Als je die HDMI eis nou eens laat vallen: Twee DVI's+VGA of een DVI en een DP en VGA, en dan een DVI->HDMI of DP->HDMI verloopje kan best.

En als je echt geen concessies wilt doen, dan moet je naar het hogere prijssegment. En zoals iedereen al heeft gezegd: Dell U2410. Perfecte scherm voor jou, moet je alleen even 150 euro extra ophoesten.

Voor een duppie op de eerste rang zitten gaat hem niet worden, dus deal with it.
Ligt aan wat voor scherm maar ook wat je er voor betaald :)

2x DVI
1x HDMI
1x Displaypoort
1x Component
1x V-sUB
1x VGA
2x USB Poort + Cardreader
Pivot
Geen LED
Geen TN paneel

Zit er bij mij allemaal in, maar dan kom je wel rond de 700+
Het geen TS wilt is er gewoon niet onder de prijs van de 24" Dell

• Ed_L
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:46

Ed_L

Crew Council
[BBG aanschaf] Monitoren is er niet voor niets. Daar verder.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Handig die moderatorrechten, kan ik ook reageren in een gesloten topic en even mijn ongenoegen uiten. Als ik goed heb geteld zijn er hier 17 mensen die advies geven in dit topic. Waarom kan dat hier wel en niet in [BBG aanschaf] Monitoren? De enige die ik daar naast mijzelf nog met enige regelmaat advies zie geven is Darkstone. Ik heb dat topic niet voor jan ... gemaakt. Vragen dus daar stellen, en ik zou het ook heel erg waarderen als er daar dan ook advies gegeven zou worden.

Om toch nog even inhoudelijk wat toe te voegen:

Vergeet 1920x1200, dat is dood. Afmetingen en resolutie van het mainstream gedeelte van het high-end segment nemen al jaren toe (al gaat dat niet heel snel). Eerst had je 20" 1600x1200, daarna werd het 24" 1920x1200 en zie je dat het 27" 2560x1440 gaat worden.

De 24" 1920x1200 standaard gaat op korte termijn verdwijnen. Dat wordt straks allemaal 24" 1920x1080. Ook gaat het meer de kant op van budgetschermen. Je zal vrijwel geen high-end schermen meer zien van 24", want dat is een marktsegment waar LG Display heerst en die gaat voor zover ik weet geen 1920x1200 panelen meer maken. Sterker nog, ze gaan waarschijnlijk niet eens meer 24" H-IPS panelen maken, dat wordt allemaal e-IPS. De enige 24" 1920x1200 beeldschermen die nog uit gaan komen zijn die met het nieuwe Samsung 24" S-PLS paneel, maar het zou best kunnen dat Samsung zelf de enige gaat worden die een scherm met dat paneel uitbrengt.

Verder is de Pricewatch NIET geschikt om als referentie te gebruiken in de Monitoren sector. Bij vrijwel elk scherm zijn de specificaties fout of onvolledig.

Wat ik heel vaak fout zie gaan zijn edge-lit LED backlighting vs. full LED backlighting, contrasten (je hebt geen statisch contrast boven de 3000:1) en kijkhoeken (65, 85, 88 en 89 zijn allemaal enkele richtingen, terwijl vrijwel altijd dubbel wordt gebruikt, dat zou dus 130, 170, 176 en 178 moeten zijn).

Maar er zijn nog veel meer dingen die fout gaan, zoals paneeltechnologie, afmetingen, gewicht, VESA-mount, etc.

Ik dring al sinds 21 maart aan daar iets aan te doen, maar daar is nog steeds niks mee gedaan...

Om een voorbeeld van die fouten te geven, drie van de vier schermen die je als full LED aanhaalt zijn edge-lit en de LG W2420R die je als edge-lit aanhaalt is full LED.

Zoals Darkstone al zegt is LED backlighting overrated, zolang het geen matrix RGB LED backlighting is zie ik niet waarom je LED standaard zou verkiezen boven CCFL. Je kan matrix RGB LED backlighting (matrix = full LED) totaal niet vergelijken met het goedkope white LED. Het geeft een veel groter kleurbereik, veel betere kleurechtheid en uniformiteit, maar het is veel duurder en gebruikt ook veel meer energie (meer nog dan CCFL als je veel lichte kleuren weergeeft).

Bij edge-lit white LED backlighting heb je aan weerszijde een strip met blauwe LED's met een diffuser er op. Het blauw van white LED is goed, in sommige gevallen zelfs zeer goed. Maar het rood en groen vallen tegen, want het licht wordt wit gemaakt door de blauwe LED's te coaten met gele fosfor. Daardoor bevat het witte licht veel minder verzadigd groen en rood licht, waardoor het een blauwig wit wordt.

Overigens is HDMI niet iets wat gemeengoed gaat worden op beeldschermen, het is namelijk helemaal niet voor beeldschermen gemaakt. Het is gemaakt voor consumer electronics zoals Blu-ray-spelers en HD-TV's. Voor beeldschermen had je jarenlang DVI en nu wordt dat langzamerhand vervangen door DisplayPort.
Anoniem: 303530 schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 11:14:
Die LG is het enige RGBled scherm wat je in de pricewatch zult tegenkomen ;)
Nope:
pricewatch: HP DreamColor LP2480zx
pricewatch: Quato Intelli Proof 240 LED excellence

Die HP was de eerste met dat LG Display LM240WU5-SLA1 paneel, die was er al in Q3 2008. De Quato en LG kwamen later.
Klopt. Als ik het goed onthouden heb had ik de U2410 die Dell mij beschikbaar had gesteld om te testen op helderheid 6/100 staan om een helderheid van 120 cd/m² te hebben, zoals je kan zien in m'n review van de U2410 heb je dan een energieverbruik van rond de 45 W: productreview: Dell Ultrasharp U2410 review door Kid Jansenk
VanRoyal schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 13:41:
Je zult toch echt een consessie moeten doen op minimaal één van je criteria. De monitor die voldoet aan vrijwel alle eisen is de Dell U2410. Je zult alleen je budget moeten bijstellen, maar dat lijkt me minder erg dan in te moeten leveren op de specs en features. Voor een dubbeltje op de eerste rang zal niet gaan lukken, maar daar was je zelf ook al achter.
Niet helemaal, want de U2410 moet je wel naar achteren kantelen om in pivot te zetten, voor de rest voldoet hij op LED backlighting na wel aan al z'n eisen (ruim zelfs) als je naar het specificaties/functionaliteit kijkt, de prijs is alleen wel hoger.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee