Toon posts:

hardeschijf kapot ? data recovery ?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.281 views

• pwghost
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09-01 15:45
Hallo tweakers,

Ik heb vier maand geleden een nieuwe harde schijf gekregen in mijn laptop,
en nou heeft die alweer de geest gegeven. Maar nou het probleem ik maak altijd 2 backups van mijn data op 2 aparte usb hardeschijven !!! (data protectie, je weet maar nooit)

En nou is bij mij de wet van murphy in werking gegaan xD in 3 weken tijd zijn de 2 backupschijven kapot gegaan. En daarnaast ook nog de schijf in mijn laptop waar dus nou alle data op staat/stond.
Zoals : school/werk/foto's/ontwerptekeningen/photoshop/c programma's van de robot/ etc :(

De vraag is dus hoe kan ik de data nou eventueel recoveren ?
De hdd begint gewoon met draaien en in mijn laptop maakt die geen tikkend geluid, maar als ik hem dan aansluit met sata controller naar usb op andere computer dan begint die zachtjes te tikken.

En als ik de opstart met de hdd vraagt die wil je met repair opstarten.
en vervolgens begint die en dan zwart scherm en dan doet die niks meer.

en als ik dan aansluit op andere computer dan geeft die een patitie weer van 99 mb,
en nog een hdd waar die niet meer bij kan en 0 mb is en daarnaast zegt dat die verkeerde parameters heeft .

nogmaals : hoe zou ik nou nog mijn data weer terug kunnen krijgen ??

is het mogelijk om precies dezelfde schijf te kopen en dan de schijf om te ruilen.
want deze lijkt intact of kan dat niet door het magnetisch veld ?

alvast bedankt,

mvg
peter 8)

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:30
al geprobeerd een linux live cdtje te downloaden en daarvan te booten? misschien kan die de partitie wel correct mounten.

• Ellos
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 02:43
misschien is je partitie tabel kapot.. heb ik ook eens gehad met een bitlocker partitie waar ik dus mooi helemaal niks meer mee kon, toen heb ik een exact gelijke partitie gemaakt en vervolgens de partitie tabel gekopieerd

• pwghost
hallo,
bedankt voor snelle reactie !!

@arvidbeheerder
uhm neej wat is het precies en hoe kan ik daaraan te komen ?
kan ik de hdd nog wel aanzetten maak ik het dan niet erger doordat die tikt en dat er intern wat helemaal kapot gaat ? wil het niet erger maken staan 30.000 foto's op die schijf !! en recovery bij een bedrijf heb ik niet echt geld voor 400 euro xD

@ellos
hoe zou ik kunnen uittesten of dit inderdaad het geval is ?

greetz peters

[Voor 27% gewijzigd door pwghost op 01-06-2011 17:57]

• Anoniem: 63975
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Thematopic: Datarecovery al geraadpleegd?

• pwghost
neej nog niet zal ik vanavond gaan doorlezen !!

• Riiccardo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 27-05 11:43
pwghost schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 18:18:
neej nog niet zal ik vanavond gaan doorlezen !!
Het is nee niet neej.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-05 12:29
Recoveren niet via usb, dit beperkt de recovery software.

• Anoniem: 286128
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Lekker boeiend.

OT:
Zou het indeed met een linux-cd/dvd proberen, iets zoals dit:
http://www.sysresccd.org/Main_Page

Maar staat genoeg in dat topic over/van Datarecovery.

• pwghost
ik heb nou een nieuwe harde schijf precies dezelfde als kapot is aangezien dat mechanisch werkt.
kan ik de elektronica/de schijf verwisselen ? of ben ik dan sowieso alle data kwijt ?

• pwghost
iemand ??

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Je kunt de print overzetten, maar daar hangen nogal wat mitsen en maren aan. Ik zou het met heel belangrijke data niet doen, en die schijf dan gewoon naar het recoverybedrijf sturen, ook al kost dat dan even een paar knaken.

• Niet online
Terw_Dan schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 23:49:
Je kunt de print overzetten, maar daar hangen nogal wat mitsen en maren aan.
Kun je daar wat concreter in wezen? Sta namelijk zelf ook op het punt een printplaat op een
andere schijf over te zetten en kan ook wel een beetje tips gebruiken / aandachtspunten.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Anoniem: 286128 schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 23:52:
[...]

Kun je daar wat concreter in wezen? Sta namelijk zelf ook op het punt een printplaat op een
andere schijf over te zetten en kan ook wel een beetje tips gebruiken / aandachtspunten.
De firmware voor de schijf staat uiteraard ook op de print. Daarin is de alignment te vinden van de koppen en dergelijke. Deze kunnen ook voor schijven uit dezelfde serie verschillen, gezien er meerdere fabrieken/productielijnen zijn, dus de kans bestaat dat een print overzetten niet werkt.
Het overzetten van een print is niet een heilige graal die altijd werkt, de schijven moeten precies goed aangestuurd worden om te werken, dus zorg dat sitecode en datecode bij voorkeur helemaal overeen komen.

• Niet online
Dank voor je input. Zit net te kijken, mogelijk beetje offtopic, maar wellicht ook
handig voor TS, zie hieronder.

- Site Code is gelijk (links is de 'kapotte')
- Date Code is niet gelijk
- Firmware is niet gelijk

Kan het dan überhaupt nut hebben?

• pwghost
bedankt voor de reactie !!

de schijven zijn van hitachi 320 gb HTS725032a9a362 en een HTS725032a9a364.
ik ben momenteel nog student en heb helaas geen 400 euro voor zon recovery bedrijf xD
maargoed hoe kan ik checkken of de firmware van de schijven gelijk zijn ?
en hoe kan ik erachter komen dat de site en datacode gelijk zijn ?
en wat houden die 2 codes in ?

alvast bedankt,

mvg peter

• Niet online
Anoniem: 286128 schreef op donderdag 02 juni 2011 @ 00:12:
Dank voor je input. Zit net te kijken, mogelijk beetje offtopic, maar wellicht ook
handig voor TS, zie hieronder.

- Site Code is gelijk (links is de 'kapotte')
- Date Code is niet gelijk
- Firmware is niet gelijk

Kan het dan überhaupt nut hebben?
Terw_dan zegt het toch duidelijk? Bij voorkeur zelfde datecode & sitecode.

iets met een glazen bol enzo.

• Niet online
Anoniem: 63975 schreef op donderdag 02 juni 2011 @ 00:15:
[...]

Terw_dan zegt het toch duidelijk? Bij voorkeur zelfde datecode & sitecode.
Voorkeur ja, maar mijn vraag is concreet dat wanneer dat NIET zo is of het dan bij voorbaat
kansloos is, deze informatie kon ik helaas niet uit het thema-topic op maken.

Iets met een doodnormale vraag enzo.

• Niet online
pwghost schreef op donderdag 02 juni 2011 @ 00:15:
bedankt voor de reactie !!

de schijven zijn van hitachi 320 gb HTS725032a9a362 en een HTS725032a9a364.
ik ben momenteel nog student en heb helaas geen 400 euro voor zon recovery bedrijf xD
maargoed hoe kan ik checkken of de firmware van de schijven gelijk zijn ?
en hoe kan ik erachter komen dat de site en datacode gelijk zijn ?
en wat houden die 2 codes in ?

alvast bedankt,

mvg peter
Printplaat overzetten als je het aandurft, met het risico alsnog niets te kunnen recoveren.

Andere optie is schijf apart leggen en sparen tot je geld hebt voor recovery.

Zie ook Harde schijf stuk, na verkeerd aansluiten.

Anoniem: 286128 schreef op donderdag 02 juni 2011 @ 00:19:
[...]

Voorkeur ja, maar mijn vraag is concreet dat wanneer dat NIET zo is of het dan bij voorbaat
kansloos is, deze informatie kon ik helaas niet uit het thema-topic op maken.

Iets met een doodnormale vraag enzo.
Iets met begrijpend lezen enzo.
Het overzetten van een print is niet een heilige graal die altijd werkt, de schijven moeten precies goed aangestuurd worden om te werken, dus zorg dat sitecode en datecode bij voorkeur helemaal overeen komen.
Er bestaat dus een kans dat het niet werkt, maar ook eens kans dat het wel werkt.

Voor een maximale kans dat het wel werkt, is het aan te raden dat de sitecode en datecode gelijk zijn.

[Voor 49% gewijzigd door Anoniem: 63975 op 02-06-2011 00:24]

• pwghost
ik heb een deel van de data teruggevonden op nog een oude hdd van mij duszijn de fotos (gedeeltelijk) gered nou de documenten van school/werk moet ik nog zien te krijgen van de kapotte hdd zelf en staat heel mijn project op wat over 3 weken af moeten zijn.(no

ik heb deze schijven hitachi 320 gb HTS725032a9a362 en een HTS725032a9a364.
hoe kan ik erachter komen welke firmware er word gebruikt bij deze schijven. ??
jah dat zou ik kunnen doen maar dat geld heb ik toch niet binnen 3 weken bijelkaar xD

• Niet online
Niet gewoon een sticker OP de schijf, zoals bij mij het geval is / was?

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het lijkt mij dat als een schijf in dezelfde batch geproduceerd is en er slechts een enkele schijf tussen zat deze toch wel met dezelfde firmware uitgerust zal zijn?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• locke960
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-05 16:37
regel 1 bij dit sort dingen is: uitzetten, niet meer aankomen en naar een data recovery bedrijf sturen. Alles wat je nog doet kan de data op de schijf extra beschadigen en de kans op succesvol terughalen van gegevens later door een professional verkleinen.

Als je toch zelf aan de slag wilt:
Je kan er wel van opstarten maar dan wil windows een repair gaan doen ?
De schijf is dus wel benaderbaar, maar de informatie die er vanaf komt is corrupt. Ik zou nog even geen printplaten gaan vervangen..

Ik heb van dergelijke schijven met success data teruggehaald mbv getdataback.
http://www.runtime.org/data-recovery-software.htm

• pwghost
ik weet niet of het dezelfde batch is want de ene schijf is geproduceerd op may 10 en andere november 10
ik ga nu proberen fototje te uploaden van de 2 schijven want ik word er niet wijzer van xD

@locke de schijf is niet benaderbaar hij zegt 0mb en parameters niet correct en daarnaast geeft die wel een 2de patitie van 99mb (standaard door dell gemaakt)

[Voor 29% gewijzigd door pwghost op 02-06-2011 00:45]

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dan je schijf toch benaderbaar? Immers hij vind een 99MB (niet mb dus) partitie. Grote kans dat je met data recovery software gewoon bij kan komen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• pwghost

Uploaded with ImageShack.us

kan iemand vertellen of het uberhaupt mogelijk is om de electronica om te wisselen met deze 2 schijven ?

edit : ik heb dus nu net even geprobeerd hij ziet de patitie ook niet meer vie van 0 mb en je hoort nou echt een trrr (tikken) geluid en dan weer even niet en dan weer dat geluid maar hij draait wel gewoon :'( :'( ?

mvg
peter

[Voor 53% gewijzigd door pwghost op 02-06-2011 00:57]

• locke960
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-05 16:37
Je ziet partities. Mogelijk niet allemaal en mogelijk sommige niet goed, maar dat betekent dat de schijfkoppen magnetische bitjes van de schijven oppikken en via de printplaat door sturen naar je PC. De schijf is dus benaderbaar. Alleen windows begrijpt de gestuurde informatie niet. Maar datarecovery software heeft wat meer intelligentie en kan er mogelijk wel wat mee. zelfs als de schijf echt aan het overlijden is maar nog niet helemaal dood is.
(als je mazzel hebt is de schijf zelfs niet defect, is alleen de data door software corrupt geraakt, dan zou je na data recovery de schijf gewoon kunnen formatteren en opnieuw gebruiken. maar die kans acht ik klein)

edit:
(tikken) geluid en dan weer even niet en dan weer dat geluid
duidelijk, die is aan het overlijden, of is het al. (zie regel 1)
hopelijk is het (nu nog) alleen een probleem met lezen van de bepaalde sectoren en hoor je de retries. Misschien kan die software er nog wat mee.

heb je die andere schijven nog ? misschien valt daar nog wat te recoveren.

[Voor 22% gewijzigd door locke960 op 02-06-2011 01:05]

• pwghost
maar ik weet niet hoor , dat geluid betekent dat niet dat de leeskop over de draaischijf schuurt en het daarmee alleen maar erger maakt en de kans kleiner dat ik wat terug vind ?

en als het niet erg is welke software kan ik het beste gebruiken om het uit te proberen ?

[Voor 20% gewijzigd door pwghost op 02-06-2011 01:03]

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Tja, recovery bedrijf wil je niet dus dan moet je toch zelf aan de slag vrees ik. Als de schijf zelf stuk gaat moet je eerst de software goed voorbereiden en dan proberen zo snel mogelijk te recoveren.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-05 12:29
In het begin staat een link voor data recovery.
Kijk vooral de youtube films die daar staan, en bij het kijken op youtube, zie ook de links bij deze films horen, hier wordt heel veel uitgelegd, over recoveren. Er staan dus 2 links maar er zijn zeker 4 links naar dezelfde persoon, kijk deze voordat je begint met recoveren.

1 Indien belangrijk opsturen naar een firma om te recoveren.
2 Indien mechanisch iets defect is, dan is er kans dat je maar 1x kan kopieren/lezen van je harde schijf.
Dus let goed op wat je doet.
3 Backup maken van je defecte harde schijf.
Backup kun je dan op een andere lege hd zetten en gaan recoveren, en de defecte niet meer gebruiken.

-Met software gaan recoveren.
-Harde schijf aan een normale kontroller hangen(4 of 6 sata poorten), niet via usb, of via je extra sata poorten op je moederbord.
Recovery software gebruikt speciale technieken om de harde schijf direct an te spreken en dit werkt niet over alle kontrollers en usb.
- printplaat overzetten, de hd moet binnen 1 maand geproduceert zijn, dan heb je kans dat de firmware hetzelfde is.

Veel van deze tips staan in de youtube films.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:34

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Aller eerst heb ik dit topic met verbazing gelezen, 3 hardeschijfen wel eens waar in korte tijd defect, maar na de tweede defecte schijf zo laks zijn niet direct vervangen of je data naar een optical medium te verplaatsen. Naar mijn idee is de data dan ook niet belangrijk genoeg.

Tikkende hardeschijfen betekend vaak een hardware defect, dat ga je niet met software oplossen. Wanneer je niet veel ervaring hebt met dergelijke operaties en het gaat echt om belangrijke data is het gewoon verstandig de hardeschijfen toch aan te bieden bij een Datarecovery bedrijf. Sommige bedrijfen werken overigens op een "no cure, no pay" basis.

In iedergeval alles wat nu in dit topic is besproken is terug te vinden in de sticky topic's van dit subforum, tevens is met de GoT search dit alles ook prima terug te vinden, daarom gaat dit topic dan ook op slot.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee