Toon posts:

Help T.net de zomer door

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 503 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet of het een financieel probleem is om de capaciteit uit te breiden of het probleem dat je bij vuurwerk niet zo makkelijk kunt upgraden, maar dit gaat niet werken, maar dat hadden jullie uiteraard al door. Als het een financieel probleem is is het misschien een idee om een bank/girorekening te openen waar iedereen geld op kan storten voor nieuwe apparatuur, ik denk dat er aardig wat gotters/tweakers/fokkers zijn die best wat over hebben voor geen #55's meer.

• HGM
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

HGM

misschien moet er een lijst komen met spul wat nog door bedrijven gesponsord kan worden..

Maar misschien is het verstandig ff te wachten op de upgrades cq aanpassingen die nog gedaan moeten worden??

• Steven
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-01 13:06
Als we nou een "nationale-tweaker-banner-click-dag" organiseren...

Gewoon een dag lang elk uur op elke banner klikken die je ziet... Volgens mij zou dat een behoorlijke bedrag opleveren...

* Steven heeft het goeie voorbeeld al gegeven...

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Op zondag 18 maart 2001 18:39 schreef Steven_NL het volgende:

Gewoon een dag lang elk uur op elke banner klikken die je ziet... Volgens mij zou dat een behoorlijke bedrag opleveren...

* wildhagen heeft het goeie voorbeeld al gegeven...
Hehe, nee dank je, ik laat AtGuard die banners maar mooi blocken. Duurt het nóg langer voor alles binnen is, als ik die ook nog eens moest binnenhalen.

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 18 maart 2001 18:39 schreef Steven_NL het volgende:

/me heeft het goeie voorbeeld al gegeven...
Ik heb het nu over eerlijke dingen. WebAds gaat heel moeilijk doen denk ik als het percentage click-through's een stuk hoger ligt dan normaal.

• SiliconError
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-10-2025

SiliconError

:(){ :|:& };:

Wildhagen, dat had ik niet van je verwacht :P
Banners blocken is lame want zelfs die 6k per banner kan ik als Casema user nog wel missen.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Op zondag 18 maart 2001 18:50 schreef Silicon Error het volgende:
Wildhagen, dat had ik niet van je verwacht :P
Banners blocken is lame want zelfs die 6k per banner kan ik als Casema user nog wel missen.
Ik niet, ik zit hier met ISDN, en ik betaal per tick. Daar ga ik dus mooi geen banner voor binnenhalen. Misschien wel als ik ooit ergens in deze eeuw nog kabel krijg, maar eerder niet.

Virussen? Scan ze hier!

• SiliconError

SiliconError

OK Wildhagen, dan misschien... maar toch...
alsof je iedere telefoontik 100% gebruikt ;)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i.dsp/983357648.gif

Hoe slecht is dit plan eigenlijk... kunnen ze niet beter 1 van die 4 webservers ombouwen tot database server voor GOT alleen ofzo :?

Verwijderd

/me klikt altijd op de banners van goede sites waar hij heeft gevonden wat hij zocht

Verwijderd

Wildhagen dit is zo lame, het is eigenlijk gewoon diefstal.
Trouwens, de banners worden geladen na de pagina, dus als jij zit te lezen komt de banner pas binnen.
Er zijn hier geloof ik al 3 topics over open nu.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 18 maart 2001 19:03 schreef PsyFlux het volgende:
/me klikt altijd op de banners van goede sites waar hij heeft gevonden wat hij zocht
Bij slechte sites typ ik zelf de url in als ik eigenlijk op die banner wil klikken :)
Meestal als ik denk dat een banner wat is klik ik er niet op, maar voer ik de url in (niet bij goede sites waarvan ik vind dat ze door moeten gaan).
Ik klik ook op banners die me irriteren (punch the monkey en bevelander bv.) dat kost die lui nl. geld >:)

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Wildhagen dit is zo lame, het is eigenlijk gewoon diefstal.
Mjah, ik wil ze best binnenhalen, maar dan wil ik wel een financiële vergoeding voor gemaakte telefoontikken.

Edit:

Trouwens, in welke wet staat dat het blocken van ads op mijn computer illegaal is? Graag een URL naar het betreffende artikel in het Wetboek van Strafrecht. En met welke straffen word zoiets afgestraft?

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

Er zijn pas 2 clusters geplaatst en het lijkt nu even erg, of zelfs erger te zijn dan voorheen. Wat klopt er niet :?

Verwijderd

Op zondag 18 maart 2001 19:11 schreef Sinterklaas 82 tm het volgende:
Ik klik ook op banners die me irriteren (punch the monkey en bevelander bv.) dat kost die lui nl. geld >:)
Niet doen! strax denken ze nog dat het werkt en worden we doodgegooid met klonen :(

Verwijderd

Op zondag 18 maart 2001 19:12 schreef wildhagen het volgende:
Mjah, ik wil ze best binnenhalen, maar dan wil ik wel een financiële vergoeding voor gemaakte telefoontikken.
Hoe bedoel je de wereld omdraaien. Jij wilt een vergoeding voor je (indirecte) betaling voor de dienst (namelijk deze site). :?
Edit:

Trouwens, in welke wet staat dat het blocken van ads op mijn computer illegaal is? Graag een URL naar het betreffende artikel in het Wetboek van Strafrecht. En met welke straffen word zoiets afgestraft?
Ik zei dus eigenlijk, als ik bovenstaande bedoelde had ik gezegd pure diefstal.
Wil dat best even uitleggen voor je. Zoals hierboven al vermeld, is die banner jouw indirecte betaling voor deze site. Je neemt het product zonder te betalen == diefstal.
Indirect ja. Zou wat mij betreft best in de voorwaarden mogen komen te staan, dan ben je wel strafbaar.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Zou wat mij betreft best in de voorwaarden mogen komen te staan, dan ben je wel strafbaar.
Tuurlijk joh, kun je me die paddothee en spacecake ook ff passen? Schijnt wel lekker te werken bij jou :)

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

alleen als je op mijn ad klikt :P

• Sequence
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-05-2024

Sequence

Online marketing

johny:>> jij zegt dus eigenlijk dat je ook niet mag zappen bij een reclameblokje op veronica :?

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Op zondag 18 maart 2001 19:31 schreef Sequence het volgende:
johny:>> jij zegt dus eigenlijk dat je ook niet mag zappen bij een reclameblokje op veronica :?
Inderdaad, want dat is volgens zijn definitie ook strafbaar.

Daarom vermoed ik ook dat-ie onder invloed van een en ander is :P

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

Op zondag 18 maart 2001 19:31 schreef Sequence het volgende:
veronica verliest geen geld door het feit dat mensen wegzappen.
Niet direct iig.
En de reus veronica wil ik nou niet echt vergelijken met t.net, die toch wel heel erg afhankelijk van deze adjes is.
Bij een grote organisatie als veronica voel ik dit soort "medelijden" een stuk minder dan bij tweakers.
Wildhagen: een geintje is leuk, maar je moet niet idioot gaan doen, voer de discussie of ga lekker tv kijken (wel of niet met een paddo, dat mag je zelf weten :D).
edit:
alsjeblieft, wil men me nou eens een keer met dubbel n quoten, het wordt een beetje vermoeiend:)

Verwijderd

Topicstarter
Laten we ff ontopic blijven.
Femme post je rekeningnummer maar :)

Verwijderd

Zo, k heb net ff 50keer op de banner van beurs.nl geklikt. :)

Wat levert GoT dat eigenlijk op:?

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 18 maart 2001 20:07 schreef Tweaky het volgende:

Een paar cent, meerdere keren per dag met hetzelfde ip op een banner klikken heeft totaal geen nut omdat je ip gelogd wordt.

Verwijderd

Op zondag 18 maart 2001 20:09 schreef Sinterklaas 82 tm het volgende:

[..]

Een paar cent, meerdere keren per dag met hetzelfde ip op een banner klikken heeft totaal geen nut omdat je ip gelogd wordt.
:( Jammer :(
Morgen dan maar weer >:)

Verwijderd

Zet gewoon elke dag een andere groep van 5000 man op slot voor een dag (natuurlijk geen crew *D). Dan kan de server het beter aan :P

(jaja, slecht voorstel, maar het werkt wel)

"Lost connection to MySQL server during query"

• Chaos
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
10 posts per dag gratis, voor alles wat daarboven komt moet je f 0,25 per post betalen. >:)

Verwijderd

Op zondag 18 maart 2001 20:49 schreef Chaos het volgende:
10 posts per dag gratis, voor alles wat daarboven komt moet je f 0,25 per post betalen. >:)
Dat zou dan slikken zijn voor HlpDsk.>:)

Verwijderd

Op zondag 18 maart 2001 20:52 schreef Marius het volgende:

[..]

Dat zou dan slikken zijn voor HlpDsk.>:)
Ik mag natuurlijk voor niks :)

Of ik reken fl 0,50 voor elk slotje >:)

• Onno
  • Niet online
Fijn, nooit meer slotjes... :P

Verwijderd

Nee Onno, nou weet je waar al die slotjes vandaan komen.
Hij rekent precies uit hoeveel slotjes hij nodig heeft om zijn posts te compenseren :+

• Steven
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-01 13:06
Op zondag 18 maart 2001 20:53 schreef HlpDsK het volgende:

[..]

Ik mag natuurlijk voor niks :)

Of ik reken fl 0,50 voor elk slotje >:)
hlpdsk ziet de Canarische Eilanden dichterbij komen...

• Hans
  • Niet online
Ach als de crew van tweakers.net zo door gaat halen ze de zomer niet eens...

• Arshia
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-07-2025
Op maandag 19 maart 2001 00:42 schreef Hans het volgende:
Ach als de crew van tweakers.net zo door gaat halen ze de zomer niet eens...
:*

\o/

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-01 11:05
Kunnen we misschien kappen met het off-topic gedoe en even terugkeren naar sinterklaas ze originele post hier jah?

Is het dus puur financieel dat de boel hier de laatste tijd niet perfect doet runnen? Kunnen we daar alle tweakertjes met overschot niet over aanspreken?
Indien centen niet het probleem is, wat dan wel? Altijd handig als we een probleem begrijpen.

• Tassadar
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 07-02 22:29

Tassadar

l33t h4x0r :)

waarom reageert hier trouwens niet even een van de admins op? want het orginele plan vond ik niet zo gek. er zijn plenty mensen (/moi incluus) die wel wat poen over hebben om eindelijk weer eens normaal te kunnen GoTten. zoals het nu gaat is het echt compleet sjah.. hoe zeg je dat nog netjes.
wellicht ligt dat trouwens niet alleen aan de hardware maar ook aan de manier waarop deze hardware geconfigureerd is... ik weet natuurlijk niet hoe goed dat gedaan is, maar ik weet wel uit ervaring dat een goede softwarematige configuratie ook enorm belangrijk is. als ik de specs van het serverpark zo zie, dan kan ik me al nauwelijks voorstellen dat het nog aan een hardwaretekort zou kunnen liggen..
maar stel dat dat dan toch het geval is.. wat vinden de admins dan van het geopperde plan?

• Arshia
  • Laatst online: 25-07-2025
Op maandag 19 maart 2001 00:47 schreef poohbeer het volgende:
Kunnen we misschien kappen met het off-topic gedoe en even terugkeren naar sinterklaas ze originele post hier jah?

Is het dus puur financieel dat de boel hier de laatste tijd niet perfect doet runnen? Kunnen we daar alle tweakertjes met overschot niet over aanspreken?
Indien centen niet het probleem is, wat dan wel? Altijd handig als we een probleem begrijpen.
kdenk dat groot probleem wel de centjes zijn jah...

\o/

• Femme
  • Laatst online: 10:13

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik weet niet of het een financieel probleem is om de capaciteit uit te breiden of het probleem dat je bij vuurwerk niet zo makkelijk kunt upgraden, maar dit gaat niet werken, maar dat hadden jullie uiteraard al door.
Hoezo? We zijn nog niet eens klaar met upgraden. De belangrijkste upgrade moet nog komen.

Er zijn/waren drie problemen:

1) Webservers hadden te weinig capaciteit
2) Database server had te weinig capaciteit met 1 proc
3) MySQL is niet stabiel

Probleem is opgelost, er is nu vette overcapaciteit. Probleem 2 moet deze week opgelost worden en probleem 3 heeft deels te maken met probleem 2.

Verwijderd

Er is wel meer hardware geloof ik. Maar het kost een aantal uur minimaal om het in te bouwen en te configgen (switch van OS, om maar eens wat te noemen).

Vuurwerk host T.Net/GoT voor nop, of weinig. Dat weet ik niet precies. Maar iig kun je moeilijk verwachten dat ze dan dezelfde prioriteit krijgen als de betalende klanten. Er moet maar net iemand van Vuurwerk tijd hebben om al die tijd bij de serverruimte te zijn. Dat is blijkbaar lastig.

Verwijderd

/me is bereid tot doneren!!!!!!

• Jasper
  • Laatst online: 16:42
Op zondag 18 maart 2001 20:07 schreef Tweaky het volgende:

Uhm, niets. De banner van beurs.nl is namelijk een house-ad in het netwerk van webads. Beurs.nl is een site die ook in het netwerk van webads zit. Banners van deze sites zitten ook in het ad management systeem van webads en worden getoond als er niet genoeg betaalde banners zijn. Naast beurs.nl zijn er nog een aantal.

• witchdoc
Op maandag 19 maart 2001 00:50 schreef HlpDsK het volgende:

Vuurwerk host T.Net/GoT voor nop, of weinig. Dat weet ik niet precies. Maar iig kun je moeilijk verwachten dat ze dan dezelfde prioriteit krijgen als de betalende klanten. Er moet maar net iemand van Vuurwerk tijd hebben om al die tijd bij de serverruimte te zijn. Dat is blijkbaar lastig.
Niet zo, als je een site sponsort en je naam daardoor in't daglicht zet moet je ook concequent zijn en hun behandelen alsof betalende!

Maar hetgeen ik hier over heb gelezen zou het zijn dat vuurwerk (ook voor betalende klanten) een policy heeft van 1 uur werken, indien langer: het bakkie mee naar huis.

problemen (ach, we zijn verwend) zouden dus in't kort opgelost moeten zijn.. joepie! :)
maar euhh.. hoe komt het dat deze problemen zijn kunnen ontstaan dan femme? Zo'n sterke groei niet geanticipeerd of toch weer die centen?
Eneeuhh.. hoe zit het voor over een paar maand? Want dan zitten we waarschijnlijk weer met een serverpark dat te klein is geworden :)

Verwijderd

Ik denk dat elke 3 maanden upgraden wel eens reëel noodzakelijk kan zijn.

btw : wie vertelt mij op welke E die puntjes nou horen hierboven? Dit is ook maar een gok :P

• Hans
  • Niet online
Op maandag 19 maart 2001 01:30 schreef HlpDsK het volgende:
btw : wie vertelt mij op welke E die puntjes nou horen hierboven? Dit is ook maar een gok :P
Het is goed zo :)

• witchdoc
Op maandag 19 maart 2001 01:30 schreef HlpDsK het volgende:
Ik denk dat elke 3 maanden upgraden wel eens reëel noodzakelijk kan zijn.

er zit natuurlijk ook een dak aan.. je blijft niet zomaar Nederlandstalige users creëren die t.net intressant vinden. Maar voolropig gaat ie nog netjes in stijgende lijn blijkbaar

ps: goeie gok HLPDSK ;)

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

maar euhh.. hoe komt het dat deze problemen zijn kunnen ontstaan dan femme? Zo'n sterke groei niet geanticipeerd of toch weer die centen?
Het is moeilijk inschatten dat een site die de ene maand goed loopt (januari) de andere maand totaal brak loopt. Pageviews zijn de laatste 2 maanden niet gestegen (komt ook door alle problemen).
Eneeuhh.. hoe zit het voor over een paar maand? Want dan zitten we waarschijnlijk weer met een serverpark dat te klein is geworden
Rick heeft vandaag MySQL replication aan de praat gekregen (Artemis master, Athena slave). Als dit stabiel werkt dan is uitbreiden van de database capaciteit in de toekomst gewoon een kwestie van extra servers plaatsen.

Verwijderd

Femme, wat is er met je icoon gebeurd? :)

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07:03

Daniel

Kapitein NCC-1701
Qua pure serverhardware zit het de komende maanden wel goed, het moet alleen nog allemaal in werking gesteld worden.

Als jullie echt een structurele bijdrage willen leveren aan de site dan zou je een fonds op kunnen richten om zo'n ding aan te schaffen:
Afbeeldingslocatie: http://www.foundrynetworks.com/products/ServerIronFamily.jpg
Foundry Networks' ServerIron™ Family of Internet traffic management switches provide high performance Layer 4 through 7 switching, enabling network managers to control and manage today's exploding web transaction, web application and eCommerce traffic flows.
http://www.foundrynetworks.com/products/Webswitches.html

Zoals sommigen van jullie weten zijn we een tijdje bezig geweest met een Cisco LDR-430 localdirector. Dat ding bleek toch vrij moeilijk te regelen en al helemaal niet te betalen (25.000 dollar)

Deze ServerIron doet in principe hetzelfde maar kost een stuk minder: ongeveer 9500 dollar, zo'n 25.000 gulden.

Als 2500 mensen een tientje overmaken zijn wij ook weer blij dus :)

• mavink
  • Laatst online: 24-11-2025
Op maandag 19 maart 2001 03:43 schreef Femme het volgende:
[..]

Rick heeft vandaag MySQL replication aan de praat gekregen (Artemis master, Athena slave). Als dit stabiel werkt dan is uitbreiden van de database capaciteit in de toekomst gewoon een kwestie van extra servers plaatsen.
Was het niet zo dat met die replication alle INSERT-operaties nog naar de master moesten? Het is dus nog niet onbeperkt schaalbaar. Maar het is in ieder geval mooi!

• mavink
Op maandag 19 maart 2001 08:48 schreef Daniel Kegel het volgende:

Deze ServerIron doet in principe hetzelfde maar kost een stuk minder: ongeveer 9500 dollar, zo'n 25.000 gulden.

Dat is toch wel een keer te doen? Kunnen we zoiets maken als "maak 25 gulden over naar giro XXX onder vermelding van je nick", en als je dat gedaan hebt krijg je iets kleins terug.

Iets van de casebadge van dat jaar, speciaal voor donateurs. Of een extra regeltje in je profile ofzo, zodat iedereen kan zien dat jij gaaf bent ;) Ik denk dat er hier wel zat tweakers zijn die zo'n bedrag kunnen missen, en als ik daar een snellere t.net voor krijg dan graag.

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:09

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Op maandag 19 maart 2001 08:48 schreef Daniel Kegel het volgende:

Uhm als jullie serieus denken dat dat helpt, geef maar een rekening heb je de eerste 25 piek binnen.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Was het niet zo dat met die replication alle INSERT-operaties nog naar de master moesten? Het is dus nog niet onbeperkt schaalbaar. Maar het is in ieder geval mooi!
Jep, maar dat is niet zo'n probleem omdat Artemis de inserts makkelijk kan trekken. Het verlangt alleen wat wijzigingen in de scripts. Het probleem met MySQL replication is momenteel dat de slave bij de minst geringe fout stopt met repliceren (goed woord?) waardoor de slave achter komt te lopen.

Een load balancer is leuk, maar het helpt niet om de problemen die we nu hebben op te lossen. Een replication server kan voor ca 5000-6000 gulden gebouwd worden.

Het voordeel van een load balancer t.o.v. simpelweg DNS round robin is in mijn ogen geen 25.000 piek waard. Voor hetzelfde bedrag bouw je 10 webservers die zo weinig load hebben dat Apache vrijwel nooit zal hangen :).

• mvds
  • Laatst online: 08:48

mvds

Totally awesome!

Maar op dit moment word er gebruik gemaakt van vrij basic hardware. Is hetmisschien niet beter om over te schakelen naar hardware wat voor server bedoeld is? Dus ipv een standaard PIII een Xeon CPU gebruiken? En dan een serverworks bord?

Zou dat dan ook niet helpen?

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 19 maart 2001 00:50 schreef Femme het volgende:

[..]

Hoezo? We zijn nog niet eens klaar met upgraden. De belangrijkste upgrade moet nog komen.

Er zijn/waren drie problemen:

1) Webservers hadden te weinig capaciteit
2) Database server had te weinig capaciteit met 1 proc
3) MySQL is niet stabiel

Probleem is opgelost, er is nu vette overcapaciteit. Probleem 2 moet deze week opgelost worden en probleem 3 heeft deels te maken met probleem 2.
OOOOh, ik dacht dat er pas geupgrade was |:(
Deze upgrades zijn nog geen structurele oplossing voor de database problemen waar Tweakers.net de laatste tijd onder te lijden heeft. Wel kunnen ze een deel van de ellende wegnemen.
Dat is probleem 2 dan ofzo?

/me 82 tm wil alle ellende weg en heeft daar best wat voor over :)

• mavink
Het belangrijkste voordeel van een goeie load balancer is dat je dingen kunt doen als 1 server tijdelijk uit de cluster halen voor onderhoud/upgrades, of als je een *echt* goeie hebt zelfs requests verdelen aan de hand van de load op de verschillende servers. Da's behoorlijk handig als ze niet allemaal even snel zijn.

Eventueel zou je hetzelfde kunnen doen met een el cheapo linux-bakje en LVS. Het voordeel van deze opstellingen is dus dat je niet aan de DNS hoeft te prutsen als je eens een server offline wilt halen; je kunt de expire van je DNS-records wel heel kort zetten, maar hier en daar wordt dat gewoon genegeerd (lang leve @home).

En als ik het zo zie is er dus wel animo voor een tweakers-donatie-systeem. Er is al 50 gulden binnen volgens mij!

[edit]donateurs.tweakers.net op eigen, snellere servers :) Met 1000 man keer 25 gulden per jaar kan je best leuke dingen kopen denk ik zo... En als je bijvoorbeeld 50 of 100 gulden betaalt geen banners meer 8-)

• mvds

mvds

Totally awesome!

Femme: misschien is het een goed idee om eens advies te vragen aan een specialist. Laat eens een expert advies uitbregen over het type hardware waar je GoT en t.net het beste op kunt hosten. Want als het zo doorgaat kan je aan het upgraden blijven lijkt mij.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Maar op dit moment word er gebruik gemaakt van vrij basic hardware. Is hetmisschien niet beter om over te schakelen naar hardware wat voor server bedoeld is? Dus ipv een standaard PIII een Xeon CPU gebruiken? En dan een serverworks bord?
Nee, is volstrekt zinloos. Een quad Xeon 700 configuratie kost alleen al meer dan 20.000 gulden voor mobo en procs. Voor hetzelfde geld bouw je een cluster met drie dual PIII-1000 replication servers.

Xeons hebben bovendien een lagere kloksnelheid dan PIII's. Een PIII-1000 is echt wel sneller dan een Xeon 700 met wat extra cache. Intel's GTL+ bus is door een gebrek aan bandbreedte niet efficiënt bij gebruik van 4 processors. Quad Xeon != 4x700.

En de hardware van Artemis is absoluut wel oké. Vier Cheetah X15's (sneller kun je krijgen), hardware RAID, een goede plank (SuperMicro 370DLE) en veel geheugen (1,5GB). Alleen moet MySQL er nog goed gebruik van kunnen maken en dat is met FreeBSD en de huidige RAID controller niet mogelijk.
OOOOh, ik dacht dat er pas geupgrade was
Vorige week zijn er twee webservers bijgezet en zijn de processors in Artemis geupgrade naar 2x1000 (was 2x733). Dat is alles wat we in die 2 uurtjes konden doen. Deze week moet de AMI RAID controller erin en wordt er Linux op gezet. Artemis wordt daar feitelijk bijna 2 keer zo snel door.

Even hierop terugkomend:
[img]"http://tweakers.net/ext/i.dsp/983357648.gif"[/img]

Hoe slecht is dit plan eigenlijk... kunnen ze niet beter 1 van die 4 webservers ombouwen tot database server voor GOT alleen ofzo
Er is niets mis met dat plan. Zowel de webserver als database capaciteit wordt meer dan verdubbeld (Webservers van 1000+800 naar 3x1000+1200, database van 733 naar 2x1000). We hebben nu voldoende overcapaciteit dat één webserver gemist kan worden voor MySQL replication. Over twee maanden zie ik daar graag een dedicated replication server bij komen (als blijkt dat MySQL replicatin goed werkt, is allemaal nog in ontwikkeling door MySQL devteam).

BDW: ben ik de enige bij wie Odin.tweakers.net regelmatig 'connection reset' / 'connection reset by peer' errors geeft?

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 19 maart 2001 10:37 schreef obsidian het volgende:
Femme: misschien is het een goed idee om eens advies te vragen aan een specialist. Laat eens een expert advies uitbregen over het type hardware waar je GoT en t.net het beste op kunt hosten. Want als het zo doorgaat kan je aan het upgraden blijven lijkt mij.
Ik denk dat de t.net crew genoeg verstand van dit soort zaken heeft hoor, wees maar niet bang.
BDW: ben ik de enige bij wie Odin.tweakers.net regelmatig 'connection reset' / 'connection reset by peer' errors geeft?
hmmm, ik ben nog nooit odin tegengekomen hier :)
alleen athena zie ik af en toe voorbijkomen (www en gathering ook, maar die tellen niet mee denk ik ;))

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Het belangrijkste voordeel van een goeie load balancer is dat je dingen kunt doen als 1 server tijdelijk uit de cluster halen voor onderhoud/upgrades, of als je een *echt* goeie hebt zelfs requests verdelen aan de hand van de load op de verschillende servers. Da's behoorlijk handig als ze niet allemaal even snel zijn.
Load balancers zijn erg handig maar ze kosten ook ontiegelijk veel geld. In feite is het niet meer dan (vaak) een BSD doos met wat load balacing software. Ik snap ein'k niet waarom dat >$8.000 dollar moet kosten.

Vroeg of laat komt er toch wel een goede OSS oplossing (LVS/UltraMonkey bijv.). Wat me zelf wel een goed idee lijkt is het bouwen van een paar aparte image servers zodat er en verdeling ontstaat tussen webservers die alleen PHP spul serveren en webservers die alleen statische files serveren met bijv. TUX of een kale Apache. Dat kan met een load balancer of met een zelf geknutselde oplossing via Squid of Apache mod_rewrite.

De webservers zijn sowieso het probleem niet. Gewoon een kwestie van genoeg machines op elkaar stapelen.
Zolang de bezoekersaantallen en de load op de servers blijven groeien zal er toch wel geupgrade moeten worden. Zo'n expert gaat natuurlijk vertellen dat er een megadure Sun bak met Oracle moet komen. Daar is geen geld voor, dus zal het probleem op een andere manier aangepakt moeten worden.

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07:03

Daniel

Kapitein NCC-1701
Op maandag 19 maart 2001 10:37 schreef obsidian het volgende:
Lijkt mij wel een aardig plan...je weet nooit of er manieren zijn waarop de huidige hardware efficienter ingezet kan worden

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 19 maart 2001 10:59 schreef Femme het volgende:

[..]
Daar is geen geld voor, dus zal het probleem op een andere manier aangepakt moeten worden.
Als dat echt de oplossing is kun je bij een hele hoop tweakers voor geld aankloppen.
Of richt een fanclub op met vette merchandising, ik ga wel in een origineel gesigneerd Femme t-shirt van 50 gulden rondlopen hoor.

• IceStorm

IceStorm

Op maandag 19 maart 2001 10:59 schreef Femme het volgende:
Zo'n expert gaat natuurlijk vertellen dat er een megadure Sun bak met Oracle moet komen. Daar is geen geld voor, dus zal het probleem op een andere manier aangepakt moeten worden.
Een goede expert/specialist kijkt ook naar de mogelijkheden die er zijn.. dus ook binnen een budget. Lijkt me eigenlijk helemaal niet zo'n heel slecht plan. Je weet nooit wat eruit komt :).

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik denk dat de t.net crew genoeg verstand van dit soort zaken heeft hoor, wees maar niet bang.
hmmm, ik ben nog nooit odin tegengekomen hier alleen athena zie ik af en toe voorbijkomen (www en gathering ook, maar die tellen niet mee denk ik )
Waarschijnlijk wel. www.tweakers.net wordt verdeeld over twee servers (Appie en Odin) mb v DNS round robin. Daardoor zie je er niets van. Helemaal rechts onder in beeld kun je zien welke servers jouw pagina hebben geserveerd, bijv. "©1998-2001 Tweakers.net - Powered by Linux, FreeBSD, Apache, PHP & MySQL (Odin & Artemis)".

Maar er klopt iets niet met Odin. Sporadisch geeft-ie de MySQL error pagina terwijl MySQL gewoon draait en de andere servers geen error geven. Ik krijg regelmatig irritante connection reset by peer errors. Misschien is er iets met de UTP kabels (de switch gaf van twee poorten aan dat ze geen full duplex deden, misschien heeft dat er wat mee te maken).

Verwijderd

Topicstarter
Deze 2 knakkers doen het bij mij nu : Aphrodite & Artemis

Ik krijg wel eens van die errors geloof, wordt dan alleen de achtergrond van t.net ingeladen (en soms die dingen links) en krijg je in Times New Roman (default lettertype waarschijnlijk) allemaal rare Sql errors?

edit:
ff opmaak verbeteren :)

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Op maandag 19 maart 2001 11:10 schreef Sinterklaas 82 tm het volgende:
Deze 2 knakkers doen het bij mij nu : Aphrodite & Artemis

Ik krijg wel eens van die errors geloof, wordt dan alleen de achtergrond van t.net ingeladen (en soms die dingen links) en krijg je in Times New Roman (default lettertype waarschijnlijk) allemaal rare Sql errors?

edit:
ff opmaak verbeteren :)
Dat gebeurd als MySQL bijna dood is :). Je kunt ook naar http://odin.tweakers.net gaan om te checken of je vage connection reset errors krijgt.

Verwijderd

Topicstarter
Odin is hier iig supertraag en t.net wordt niet echt lekker ingeladen, krijg alleen het default lettertype (Times NR) te zien en een paar plaatjes.
En niet te vergeten een error linksonder in, regel 1 teken 1 object wordt verwacht, ik verwacht zelf een mooie tweakers page :)

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Odin is bij mij ook erg traag. On de load ligt het niet want hij is meestal >90% idle.

Waarschijnlijk werden de javascripts bij jou niet goed geladen. Dat komt vaak voor op Odin (net zoals ontbrekende pics).

Verwijderd

Topicstarter
Dus als ik hem op http://arthemis.tweakers.net zet werkt het beter dan het nu doet? :)
Dan krijg ik nl. nooit meer Odin en waarschijnlijk als t.net raar doet is het Odin waar ik opzit.
Dan moet niet iedereeen dat gaan doen natuurlijk, dan kan je odin wel gaan vermoorden.

• mvds

mvds

Totally awesome!

Oh, maar dat er genoeg kennis aanwezig is dat weet ik ook wel. Maar expertise over dit soort zaken? :?
En het is tenslotte advies wat je krijgt, of je het wilt opvolgen is natuurlijk altijd nog aan jezelf.
Zo'n expert gaat natuurlijk vertellen dat er een megadure Sun bak met Oracle moet komen. Daar is geen geld voor, dus zal het probleem op een andere manier aangepakt moeten worden.
Dat is toch wel een beetje erg kort door de bocht Femme. Misschien dat een hobbyist zo'n advies zal geven. Maar een prof zal toch echt wel kijken naar wat de mogelijkheden zijn en ook rekening houden met het budget wat er aanwezig/beschikbaar is.

Als er iemand naar me toe komt voor advies over een thuisnetwerkje om wat spelletjes te kunnen spelen zal ik ook geen 1Gbit fiber backbone gaan adviseren hoor. Omdat ik weet dat het zware overkill is, en dat het geld daarvoor er toch niet is.

Verwijderd

Ik kom idd niet op odin.tweakers.net en als ie er tocht komt krijg ik allemaal javascript errors of een vage pagina.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

In Nederland is er toch nauwelijks kennis aanwezig over het draaien van een grote site op PHP/Apache/MySQL|PostgreSQL. Je kunt dan veel beter gaan zoeken in de newsgroups, mailinglists en slashdot threads.

Het kiezen van de juiste hardware is simpel, namelijk gewoon de spullen nemen met de beste price/performance en software support.

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk ook niet dat er veel sites zijn die in Nederland gehost worden die echt veel groter dan t.net zijn.

• IceStorm

IceStorm

En hoe lossen onze 'collega's' bij bijv. AT en /. dat op? Die zijn een stuk groter ok, maar die hebben toch ook wel met deze 'problemen' gezeten of niet :)?

• mavink
Op maandag 19 maart 2001 12:29 schreef IceStorm het volgende:
En hoe lossen onze 'collega's' bij bijv. AT en /. dat op? Die zijn een stuk groter ok, maar die hebben toch ook wel met deze 'problemen' gezeten of niet :)?
/. heeft een quad xeon als database-server, en pagina's waarvoor iets minder queries nodig zijn. Verder nog een quote van slashdot, weet iedereen ook meteen weer waar die mysql replication vandaan komt:
Fault tolerance was a big issue. We've started by load balancing anything that could easily be balanced, but balancing MySQL is harder. We're funding development efforts with the MySQL team to add database replication and rollback capabilities to MySQL (these improvements will of course be rolled into the normal MySQL release as well).

• Artcore
  • Niet online
Waar blijft dat rekening nummer nou? Ik wil mijn geld kwijt >:)

Verwijderd

Op maandag 19 maart 2001 12:15 schreef hitsnoopy het volgende:
Ik kom idd niet op odin.tweakers.net en als ie er tocht komt krijg ik allemaal javascript errors of een vage pagina.
Ik krijg wel alle genoemde links (odin, arthemis ed werken allemaal) ik denk dat het bij jou een proxyprobleem is, waarschijnlijk moet je ff op F5 drukken om de boel de reloaden :)

• Tassadar
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 07-02 22:29

Tassadar

l33t h4x0r :)

Wat ik niet snap is waarom iedereen toch zo verschrikkelijk vast lijkt te zitten aan dat rare MySQL... Er zijn zat alternatieven. Je hoeft helemaal niet meteen aan Oracle te denken. Postgres is ook gewoon een gratis db, maar wel een stuk beter dan MySQL. En zo zijn er nog wel meer.
Als mijn site niet goed zou draaien door een gebrek in de database software... dan zou ik naar andere database software uit gaan kijken. Lijkt mij niet veel meer dan logisch.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

En hoe lossen onze 'collega's' bij bijv. AT en /. dat op? Die zijn een stuk groter ok, maar die hebben toch ook wel met deze 'problemen' gezeten of niet ?
Dat server parkje hebben ze gekregen van VA Linux Systems (Slashdot is van Andover.net is van VA Linux). Ik denk trouwens dat een dual PIII-1000 dicht in de buurt komt van de performance van de quad Xeon 550-1MB die ze op /. gebruiken (en wij hebben lekker X15's ipv 10K SCSI schijven :)).

Slashdot houdt alleen de laatste ~30.000 comments in de database, daardoor is hun database veel kleiner (t.net: 283.000 reacties, 1,3 miljoen forum postings).

AnandTech draait op Win2k/IIS/Coldfusion/MS SQL met en aparte database servers voor het forum en de hoofdsite. Op de hoofdsite worden de queries gecached met een refresh van ik meen om het half uur. De SQL server heeft daar dus vrijwel niks te doen. Tweakers.net is _veel_ dynamischer waardoor we dat soort trucen hier niet kunnen uithalen.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Wat ik niet snap is waarom iedereen toch zo verschrikkelijk vast lijkt te zitten aan dat rare MySQL...
- Omswitchen van database doe je niet zomaar
- MySQL is snel snel snel
- Het lost de load problemen dus niet op
- MySQL heeft toekomst (veel coole features op de todo)
- PostgreSQL heeft nog geen replication

Verwijderd

Op maandag 19 maart 2001 12:48 schreef DrSPiDeR het volgende:

[..]

Ik krijg wel alle genoemde links (odin, arthemis ed werken allemaal) ik denk dat het bij jou een proxyprobleem is, waarschijnlijk moet je ff op F5 drukken om de boel de reloaden :)
Dat had ik al gedaan een stuk of 20 keer, het probleem blijf :(
K'weet trouwens niet of ik er thuis ook last van heb.

• GaMeOvEr
  • Laatst online: 12:44

GaMeOvEr

Is een hork.

odin.tweakers.net functioneert nogal wisselend bij mij.

De ene keer staat de pagina er goed, de andere keer wordt de lay-out nogal f*cked-up weergegeven. (enge fontsize en zo...)

Aannames zijn fataal.

• SiliconError

SiliconError

Odin doet inderdaad een beetje vaag...

De ene keer is het perfect, de andere keer komt er niks, en daartussenin zitten nog: of geen plaatjes of geen styles en/of geen javascript :?

Meer dan de helft van de keren dat ik het probeer is het niet goed...
Trouwens, wanneer staat dat bericht er nou onder van welke servers het komt, alleen bij Odin?

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Trouwens, wanneer staat dat bericht er nou onder van welke servers het komt, alleen bij Odin?
Ook op Appie, nog niet op Athena.

• Onno
  • Niet online
Ook op Appie, nog niet op Athena.
Elke server heeft z'n eigen set scripts? :?

Kun je die niet beter op 1 server zetten, en op de rest via NFS gebruiken?

• IceStorm

IceStorm

Op maandag 19 maart 2001 12:54 schreef Femme het volgende:

[knip]
En zo leer je elke keer weer wat ;).. Bedankt.

Verwijderd

Op maandag 19 maart 2001 12:56 schreef Femme het volgende:
...
- MySQL is snel snel snel
...
Zoals ik al eerder vermeldde, is MySQL niet altijd snel snel snel. Dat ligt aan je database structuur. Als je met MySQL veel inserts op een grote tabel doet, terwijl er ook selects (search en zo) over gedraaid worden, dan is MySQL traag traag traag. Daar waarschuwen ze voor op hun eigen website...

<edit>typo</edit>

• mavink
Was er niet zo'n bedrijfje dat bezig was om row-level locking aan mysql toe te voegen? Dat zou dat probleem op moeten lossen. Volgens mij zou het wel geld gaan kosten, maar als dat je de aanschaf van een stel nieuwe servers scheelt...

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Innobase ziet er best wel veelbelovend uit:
This is the first time I am posting to the MySQL mailing list. So let us see if this message gets through.

Monty recommended that I should write to this list. I am currently putting my database engine called Innobase under MySQL as a new transactional table handler. It is projected to come out with MySQL version 4 as free open source software.

The Windows and Linux versions of the combined MySQL/Innobase database already work.

Innobase supports transactions, rollback, recovery, row-level locking, and also consistent non-locking reads in the Oracle style. I noticed from the messages posted yesterday to this list that the lack of transactions has been a major complaint of some free database users about MySQL. Transactions will come to MySQL with Innobase, and also with the Berkeley DB handler, which is an alternative transaction-safe table handler currently being installed under MySQL.

You will be able to use Innobase through MySQL by creating your tables with CREATE TABLE FOO (....) TYPE = INNOBASE option. Otherwise they will appear like any MySQL tables. Transaction commit and rollback are done in MySQL through COMMIT and ROLLBACK commands.

Row-level locking is automatically performed in SQL commands like INSERT and UPDATE. SELECTs will by default use the consistent read mechanism, which means that no locks are placed, rather the SELECT will read a consistent snapshot of the database at a point of time. This means that Innobase is a multi-versioned database: it stores old versions of rows as long as they might be needed in SELECTs. The row-level locks in Innobase are next-key locks: this means that transactions are serializable and so-called phantom rows will not appear.

SELECTs will have also options ...FOR UPDATE and ...IN SHARE MODE, which mean that the SELECT places exclusive or shared locks on rows it reads. These options are useful in some applications.

Innobase tables are placed in files you specify in the my.cnf file, along with the file sizes. The files form an Oracle-style tablespace where all Innobase tables and other data structures are stored.

The CPU performance of MySQL/Innobase should be the best of all disk-based relational transactional databases. At least the simple join and insert tests I have run suggest this.

A restriction currently is that a row in Innobase can be at maximum 7.5 kB long. BLOBS should appear some time in the future when I have time to implement them.

If you readers of the MySQL mailing list have comments or questions about this, I would be pleased to receive feedback on this mailing list.

Best regards,

Heikki Tuuri
Innobase Oy
Helsinki, Finland

• Onno
  • Niet online
Klinkt leuk ja. :)

(alleen zeggen dat je bouwsel het snelste is, terwijl je naar eigen zeggen alleen maar simpele tests hebt gedaan is een beetje merkwaardig...)

• witchdoc
ik snap de ballen meer van deze thread (ik haat iets niet begrijpen maja) maar als er centen verzameld moeten worden horen we't wel zeker?
Tweakers kunnen best wel wat helpen.. en zelfs al zou het dan onder de verwachting blijven.. alle beetje tellen :)

Verwijderd

Ik hoef alleen maar te weten wanneer we meer servers hebben staan dan AT *D>:)

Odin doet het hier meestal errug goed. Maar soms heb ik dat op alle servers de content niet komt. De hele bovenkant van de site blijft weg en de topics.

Verwijderd

Ik denk dat het wraak van odin is dat ze dingen weglaat van de paginas. Want jullie hebben de G weggelaten van godin. :P

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 20 maart 2001 00:22 schreef poohbeer het volgende:
ik snap de ballen meer van deze thread (ik haat iets niet begrijpen maja) maar als er centen verzameld moeten worden horen we't wel zeker?
Tweakers kunnen best wel wat helpen.. en zelfs al zou het dan onder de verwachting blijven.. alle beetje tellen :)
Ook Belgische Franken zijn welkom ;)

De bedoeling van deze thread is om te kijken of het puur een financieel probleem is dat er geen serverupgrades komen. Blijkbaar is dat het niet, maar gewoon vuurwerk waar je niet zo vaak bij mag.

Het is een goede les voor volgende keer denk ik, gewoon eerder beginnen met upgraden.

Verwijderd

Een serverpark beheren is niet alleen grotere servers plaatsen als de belasting te hoog wordt. Je moet ook zorgen dat je software goed loopt, dit kan meer verschil uitmaken dan voor tienduizenden guldens nieuwe hardware.

(Ik post dit voor de mensen die niet meer snappen waar het draadje over gaat.)

• mvds

mvds

Totally awesome!

Op dinsdag 20 maart 2001 12:34 schreef mietje het volgende:
Een serverpark beheren is niet alleen grotere servers plaatsen als de belasting te hoog wordt. Je moet ook zorgen dat je software goed loopt, dit kan meer verschil uitmaken dan voor tienduizenden guldens nieuwe hardware.

(Ik post dit voor de mensen die niet meer snappen waar het draadje over gaat.)
En toe durven geven dat het te hoog gegrepen word voor voor je. En advies durven zoeken en opvolgen van buitenstaanders (professionals en specialisten dus).

• IWriteCode
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-12-2025

IWriteCode

Less = more

Op maandag 19 maart 2001 12:54 schreef Femme het volgende:
Slashdot houdt alleen de laatste ~30.000 comments in de database, daardoor is hun database veel kleiner (t.net: 283.000 reacties, 1,3 miljoen forum postings).
Misschien een ideetje om de 'oudere' reacties + postings naar andere server te sluizen zodat je er nog wel bij kan, maar dat deze geen invloed hebben op de performance?

Less = more

• mavink
Volgens mij is dat idd een goed idee... Je moet dan wel het zoeken op de een of andere manier goed regelen, maar alles van een jaar oud in een andere tabel (hoeft niet eens een andere server te zijn) gaat flink schelen.

Niet puur omdat de tabel kleiner is, maar omdat je INSERT-operaties op een kleinere tabel hoeven. Omdat hij dan iedere keer de hele tabel lockt en de index(es) gaat bijwerken scheelt dat *heel* veel.

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Dat zou wel een goede tijdelijke oplossing kunnen zijn voor het forum. Het lezen van een grote tabel is op zich geen enkel probleem zolang er goede indexes op zitten en er niet te vaak naar wordt geschreven (vanwege table locking).

Schaduw tabel maken met de postings van de laatste 2 weken. Alle inserts gaan naar de schaduw tabel en worden om de zoveel minuten gesynchroniseerd met de echte tabel gekopieerd. Updaten van postings (editen) wordt voor het gemak op twee tabellen tegelijkertijd gedaan. Bij het weergeven van een thread wordt afhankelijk van de startdatum de schaduw tabel of volledige tabel gekozen.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

*ting* idee :P

Er is nog een bijkomend voordeel voor GoT aan het opsplitsen van de tabellen na een bepaalde datum (say, half jaar?)
Door ze alleen-lezen te maken voorkom je ook dat antieke draadjes weer opgehaald worden.8-)
+ je kunt er nog steeds op zoeken, maar je bent ook af van de tweestrijd tussen UTFS en (te) oude postings weer omhoog halen.
Scheelt ook weer een beetje moddereten op GoT.
Ik bedoel zoiets: een topic waar de laatste post bijv. een maand geleden is kan niet meer in gepost worden.

Of loop ik nu slap te ouweh*ren:?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-02 11:46
Op zondag 18 maart 2001 19:24 schreef johnny appleseed het volgende:

[..]

Hoe bedoel je de wereld omdraaien. Jij wilt een vergoeding voor je (indirecte) betaling voor de dienst (namelijk deze site). :?
[..]

Ik zei dus eigenlijk, als ik bovenstaande bedoelde had ik gezegd pure diefstal.
Wil dat best even uitleggen voor je. Zoals hierboven al vermeld, is die banner jouw indirecte betaling voor deze site. Je neemt het product zonder te betalen == diefstal.
Indirect ja. Zou wat mij betreft best in de voorwaarden mogen komen te staan, dan ben je wel strafbaar.
moet ik nou de gevangenis in? als ik jou zo hoor dan moet ik levenslang zitten >:)

• Aaargh!
  • Laatst online: 04-02 20:52

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Volgens mij moet die database eens naar de dokter om van z'n caffeine verslaving afgeholpen te worden, dat ding is de hele dag koffie aan 't drinken. :(

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

Pagina: 1 2 3 Laatste

Dit topic is gesloten.