Toon posts:

Intel I7 920: Geluidloze koeling

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Hey,
Ik ben momenteel opzoek naar een geluid loze koeling voor de Intel I7 920.
Daarbij wil ik zeggen dat de cooler van Intel zelf veel geluid maakt... En relatief warm is (80 graden loaded)
Dus nu zoek ik een van de stilste ventilatoren/heatsink die er voor de 1366 socket is.
Dan zeg ik er wel even bij dat ik niet meteen €150,- voor een ventilator wil uitgeven, maar €70,- is toch echt mijn max. Ik kan er wel een kopen, maar ben bang om een verkeerde te kopen...

Mijn vraag dus: Een goede koeler voor mijn Intel I7 920.
Voor max €70,- (Liefst rond de €30 - €50)
Punten: Geluidloos (Die van mij nu produceert 40 - 60DB)
Goede koeling, loaded rond de 65 - 70 graden... Niet rond de 80 - 85...

Ik hoor het graag,
Alvast bedankt! :)

An  a day keeps the doctor away.

• BastiaanCM
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:05
Mugen 2 niet wat ? :P

• iApp
  • Niet online
pricewatch: Scythe Mugen 2 review ziet er netjes uit... Nu nog een winkel die het verkoopt... :9

Ik heb nog nooit bij Amazon iets gekocht, vandaar... ;)

[Voor 15% gewijzigd door iApp op 26-05-2011 18:37]

• TFZ61
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-06 16:03
Mijn zoon heeft een setup met een i7 920 daar zit een Thermalright Ultra-120 eXtreme 1366 koeler op.

Zelf heb ik een i7 980X daar heb ik een Mugen 2 Rev B opzitten.

Pc's staan naast elkaar, en mijn koeler maakt beduidend meer lawaai, dus ik zou voor de Thermalright gaan.

• iApp
  • Niet online
Kijk, vandaar heb ik dit topic gemaakt, gewoon voor wat feedbacks,want ik zou het zonde vinden om €50,- zo weg te gooien. ;)

Ik ga even naar reviews zoeken, thanks! :)

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:21
HardCoreGamer schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 18:36:
pricewatch: Scythe Mugen 2 review ziet er netjes uit... Nu nog een winkel die het verkoopt... :9

Ik heb nog nooit bij Amazon iets gekocht, vandaar... ;)
Wel zo handig om de Rev B te nemen ;) ..

pricewatch: Scythe Mugen 2 Rev. B

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• BastiaanCM
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:05
Ja zeker, en niet de Mugen 3 :P (Die is weer luider dan 2 rev B )
Pc's staan naast elkaar, en mijn koeler maakt beduidend meer lawaai, dus ik zou voor de Thermalright gaan.
Ik geloof dat de thermalright standaard geen koeler mee krijgt. Hij kan er dus een superstille ( en weinig blazende ?) koeler op gezet hebben. Das moeilijk vergelijken. Je kunt uiteindelijk de mugen 2 natuurlijk ook langzamer laten draaien, of een andere fan daarop zetten.

• crizyz
  • Laatst online: 02-03 22:49

crizyz

ne.t.weaker

Is 80 graden niet sowieso aan de hoge kant voor een stock cooler? Zit het koelblok goed op de CPU (en met een klein beetje koelpasta ertussen)?

[Voor 1% gewijzigd door crizyz op 26-05-2011 18:49. Reden: 1* niet te veel]

Crizyz op Steam

• zero_cool89
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-05 19:53
Scythe ninja kan passief mits er een casefan in de buurt hangt.

Heb een ninja al eens passief aan een i7 2600k gehangen.

• D4NG3R
zero_cool89 schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 18:50:
Scythe ninja kan passief mits er een casefan in de buurt hangt.

Heb een ninja al eens passief aan een i7 2600k gehangen.
Je gaat hier een i7 920 echter niet rond de 55c mee houden :+ ..

Een erg stille oplossing is bijv de: pricewatch: Prolimatech Megahalems CPU-Cooler Rev B.
met een: pricewatch: Nexus Real Silent D12SL-12 BW, 120mm

• iApp
  • Niet online
Jerk184 schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 18:38:
Mijn zoon heeft een setup met een i7 920 daar zit een Thermalright Ultra-120 eXtreme 1366 koeler op.

Zelf heb ik een i7 980X daar heb ik een Mugen 2 Rev B opzitten.

Nadat deze vergeleken werd met een pricewatch: Corsair Hydro Series H50 zag je al wel dat de Crosair iets beter is... Wacht nog even wat reacties af met ervaringen...

O.a, koelpasta,heatsink, zit er allemaal ruim voldoende en perfect op gemonteerd! :)

• D4NG3R
De H50 maakt meer lawaai, en koelt slechts 1 tot 3c beter. Echter betaal je er wel 2x zoveel voor :Z .

De Mugen II is met de stock fan zeer stil.

• DrBreakalot
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05-06 08:25
HardCoreGamer schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 18:56:
O.a, koelpasta,heatsink, zit er allemaal ruim voldoende en perfect op gemonteerd! :)
Ruim voldoende is dus niet goed bij koelpasta, daar moet net genoeg op..

Heb je reviews: Roundup: acht processorkoelers vergeleken daar misschien wat aan?

• iApp
  • Niet online
Dan zal deze het wel worden: pricewatch: Scythe Mugen 2 Rev. B
:)

Weet iemand hoe het zit met de 2011 Socket voor het einde van dit jaar?
Zal deze waarschijnlijk erop passen? Aangezien deze koeler wel op alle sockets van nu past...

• D4NG3R
Ik begrijp niet wat je bedoelt, maar AM3+ is het enige socket wat er aan zit te komen. En dat is identiek aan AM2/AM2+/AM3

Kleine tip welke je temps (en dus geluidsniveaus) verder omlaag brengt, is het gebruik van goede koelpasta. Lekker goedkoop, met goede prestaties en weinig gedoe: pricewatch: Arctic Cooling MX-4 Thermal Compound

Een klein streepje in het midden ter grote van 2 rijstkorrels.

[Voor 62% gewijzigd door D4NG3R op 26-05-2011 19:18]

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-05 16:59
D4NG3R schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 19:16:
Ik begrijp niet wat je bedoelt, maar AM3+ is het enige socket wat er aan zit te komen. En dat is identiek aan AM2/AM2+/AM3
niet alleen AMD maakt cpu's... ;)

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• D4NG3R
nedernakker schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 19:21:
[...]

niet alleen AMD maakt cpu's... ;)
Intel komt de eerste tijd echt niet met een nieuw socket + lees eens goed :> .
is het enige socket wat er aan zit te komen

• iApp
  • Niet online
Ik las ergens dat Intel eind dit jaar met een 2011 Socket komt...
Dan krijgen wij weer een nieuwe generatie Intel's...

En vandaar mijn vraag, zou het waarschijnlijk kunnen zijn dat deze ventilator op de nieuwe socket zou passen?
Aangezien deze op de meeste socket's past... ;)

• D4NG3R
Geef mij de bron daar maar eens van, hier op t.net heb ik er IIG nog niks over gelezen. En doorgaans is de info die op de FP gevonden word vrij betrouwbaar.

Daarnaast lijkt mij het zeer sterk dat Intel dit jaar alweer een opvolger voor het uiterst succesvolle 1155 platform wil uitbrengen.

Edit: Als je dit soort bronnen bedoelt: http://www.overclockers.c...lace-lga1366-socket-2011/ kijk voor de gein eens naar de publicatiedatum. (19 april 2010). Onderanderen is LGA1155 de LGA1154 en LGA1366 geheel aan het vervangen.

[Voor 29% gewijzigd door D4NG3R op 26-05-2011 19:28]

• iApp
  • Niet online
Sorry, mijn fout, heb het over de LGA2011.
De x79-Chipset ook wel te noemen. :)

nieuws: Details over Intels X79-chipset worden bekend

En hiervoor wou ik mijn x58-Chipset upgraden, incl een nieuwe processor... :)

[Voor 17% gewijzigd door iApp op 26-05-2011 19:34]

• D4NG3R
Je kan er nog weinig over zeggen in dat geval.. Het past momenteel op elk modern socket, veel meer kan je er niet van maken..

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-05 11:08
Ik heb een i7 980 met een stock cooler. Door in de BIOS de target fan speed op z'n laagst te zetten is deze nagenoeg niet meer te horen (ok, ik heb dan wel zo'n case bekleed met geluidsdempende matten van binnen).

Met gaming of andere intensieve dingen gaat het toerental natuurlijk wel om hoog, maar dan vind ik het toch niet erg (games zijn toch nooit stil :P). Met een beetje surfen of office werk is de fan in ieder geval niet hoorbaar, mijn videokaart maakt idle meer herrie.

En trouwens, 80C met een stock cooler? Dat hoort niet! Check eerst eens of je voeding een beetje degelijk is, een schommelende voedingsspanning (lees: schakelruis) kan de temperatuur van verschillende componenten aardig opdrijven. Dat is overigens niet iets wat je kunt controlleren door de spanningen in de BIOS te bekijken.

• Ed_L
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:59

Ed_L

Crew Council
> CO

• iApp
  • Niet online
Ik heb de temps allemaal al bekeken en onder de loep genomen.
De fans die erin zitten maken veel herrie, vandaar dat ze op 50 - 75% draaien.
Onder het internetten hoor ik de pc inderdaad niet, maar met wat ik doe, 3D design, videobewerking enz... Heb ik veel kracht nodig, of te wel ik zit al op loaded... Dus de temps schieten omhoog...
Koelpasta is goed, de koeling zelf is goed gemonteerd. Alles zit goed in elkaar...
Ik heb nu de grootste mid-tower kast die er momenteel is. De Crossair 600D (volgens mij :$)
Dus er is qua ruimte genoeg om lucht te verwerken, airflow is goed...
Dus daarin zijn geen problemen.

Over de nieuwe socket, de kans dat Intel ze eind dit jaar gaat uitbrengen zal wel bijna vast zijn. Die Sandy Bridges van nu zijn gewoon een tussenstap. Want verschil met de I7 serie is er nog niet genoeg.
Ik ga er vanuit dat de processor en moederbord eind dit jaar rond de €600,- zal kosten, dus daar zal ik nu wel langzaam voor gaan sparen... :)

[Voor 22% gewijzigd door iApp op 26-05-2011 19:57]

• D4NG3R
Als je ook onder load een stille PC wilt behouden is de Mugen II een vrij goede keuze.

Op 1m afstand op de volle 12v produceert hij 26dB. In een goede behuizing met extra fans zal je fan stiller zijn, en zal de fan nooit boven de 10v komen. (En de Corsair 600T is goed :+ )

http://www.tomshardware.c...156-heatsink,2535-15.html

• iApp
  • Niet online
Oke, en hoe zit het onder loaded?
Ik bedoel, loaded rond de 50DB zitten is wel erg hoog...

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:07
In dat laatste linkje van D4NG3R staat volgens mij de geluidsproductie onder load weergegeven in de tweede grafiek. In de eerste grafiek staan de toeren van de ventilator, en die ~1400 rpm van de Mugen 2 is wel het maximum. In idle ligt de geluidproductie dus nog lager.
Overigens ben ik het op het gebied van advies eens met D4NG3R, de Mugen 2 is een prima keuze, of anders de Prolimatech Megahalems met 1 of 2 van die fans die hij ook aanraadt. Deze fans zijn op 12 volt zeker stil te noemen, dus je kan hem gewoon op het moederbord aansluiten. Overigens kan je één fan op de header van de cpu koeler aansluiten, en de andere op een andere ventilatorheader (bijvoorbeeld van een casefan) of gewoon op de voeding via een Molex stekker. De fans draaien dan op ongeveer 1000-1100 toeren, dat is redelijk stil. De Megahalems komt met 2 paar fanclips, dus de fans kunnen zonder problemen gemonteerd worden.
Als je een budget van ongeveer €50-60 hebt is dit wel de beste oplossing, wanneer je iets minder wilt besteden ga dan voor de Mugen 2.
En koelers die nu geschikt zijn voor socket 1366 zijn ook geschikt voor socket 2011, zie het laatste regeltje van het artikel op http://en.wikipedia.org/wiki/LGA_2011

Discogs | 9900 Wp Oost-West | eGolf

• iApp
  • Niet online
Oef dat wordt moeilijk...
Ik denk wel dat ik voor de Mugen 2 ga want: anders zit er veel soldeer werk bij, dan heb ik een heatsink met ventilator, moet er nog een apart. Bij gekocht worden enz...

Enige waar ik me toch wel zorgen over maak is de temperatuur... Ik bedoel, de stock cooler kan max 2800RPM aan... Tegenover 1400RPM van de Mugen 2.

Dat de socket 1366 coolers op de 2011 is goed nieuws voor mij. :)
Denk dat een nacht slapen er wel goed over zou doen.

Edit: na wat kijken zag ik dat de Prolimatech Megahalems onder load 50DB geluid produceert...
Evenveel als de stock cooler die ik nu heb... :)

Edit: Na wat reviews wordt hetbwel duidelijk dat het de Mugen 2 wordt... En het verbaast mij dat hij met zo weinig RPM de CPU zo koel kan houden!
Wat is trouwens het verschil tussen de RevB versie en de normale? :$

[Voor 27% gewijzigd door iApp op 26-05-2011 22:02]

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:05
de RevB versie past op meerdere sockets

[Voor 19% gewijzigd door Goofy1978 op 26-05-2011 22:09]

• iApp
  • Niet online
Oke vandaar... :)
Wel apart dat de standaard versie dan wel duurder is... :P

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:25
HardCoreGamer schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 22:11:
Oke vandaar... :)
Wel apart dat de standaard versie dan wel duurder is... :P
Komt omdat dat de oude versie is die niet meer wordt gemaakt, daarom heeft ook bijna geen 1 winkel hem nog ;)
HardCoreGamer schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 21:25:

Edit: Na wat reviews wordt hetbwel duidelijk dat het de Mugen 2 wordt... En het verbaast mij dat hij met zo weinig RPM de CPU zo koel kan houden!
De Mugen kan zo goed koelen met weinig RPM omdat: 1: de fan is een stuk groter als die van de stock cooler en 2: het koelblok is gewoon achterlijk groot :P

[Voor 41% gewijzigd door Redblader op 26-05-2011 22:18]

• iApp
  • Niet online
Vandaar... :)
Nog even ter zijde, nu we toch over geluid beginnen. Bij het gamen merk ik dat mijn videokaart 90 graden warm wordt, ten eerste is dit niet goed lijkt mij...? En ten tweede maakt hij dan veel kabaal. Gelukkig heb ik dan boxen aanstaan met mooi geluid, Maar toch. :9

Mijn enige vraag hierover, is 90 graden wel normaal voor een videokaart?
Het gaat om een Nvidia 470GTX.

• Goofy1978
de yasya van scythe koelt nog iets beter dan de mugen 2 weet niet of ie ook stiller is.
nadeel is dat ie pushpins heeft of een voordeel dan hoeft je mb er niet uit omdat je geen backplate nodig hebt.

reviews: Vier mainstreamkoelers getest

en ja 90 graden is normaal voor een 470 gtx die staan bekend als heethoofden
heb een gtx570 die is wel wat koeler die word ongeveer 80 graden.

[Voor 17% gewijzigd door Goofy1978 op 26-05-2011 22:26]

• D4NG3R
HardCoreGamer schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 22:21:
Vandaar... :)
Nog even ter zijde, nu we toch over geluid beginnen. Bij het gamen merk ik dat mijn videokaart 90 graden warm wordt, ten eerste is dit niet goed lijkt mij...? En ten tweede maakt hij dan veel kabaal. Gelukkig heb ik dan boxen aanstaan met mooi geluid, Maar toch. :9

Mijn enige vraag hierover, is 90 graden wel normaal voor een videokaart?
Het gaat om een Nvidia 470GTX.
90c is voor een GPU onder 100% load "Normaal" liever zit je aan de 85c. Maar 90c kan in principe geen kwaad.

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:22
Goofy1978 schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 22:22:
de yasya van scythe koelt nog iets beter dan de mugen 2 weet niet of ie ook stiller is.
nadeel is dat ie pushpins heeft of een voordeel dan hoeft je mb er niet uit omdat je geen backplate nodig hebt.

Push pins is zeker geen voordeel. Je krijgt na een tijd last van kapotte pins of dat de koeler niet egaal wil mounten. Met een backplate heb je meer controle over de mounting :). ook is het verplaatsen van een pc waar een zware push pin koeler in zit veel riskanter.

• D4NG3R
Goofy1978 schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 22:22:

Hij koelt slechter als de Mugen II wanneer je dezelfde fan gebruikt.. Die van de Yashya kan tot 2000RPM gaan.

Daarnaast wil je absoluut geen push-pins hebben met een zware koeler.

• Goofy1978
in het artikel hebben ze ook getest met S-Flex fans en daar was ie de koelste zowel op 800 en 1600rpm
ik heb ook een mugen 2 rev b met een fanprofiel dat ie pas bij 50 graden 100% draait.
dan houd ie de i7 860 op 50 graden met prime95 hypertrading aan
idle draait ie 400tpm en hoor je hem niet eens ben er erg tevreden mee.

• D4NG3R
Ik heb hier een Mugen II op een C2D E6600 zitten. Deze tikt nu op 3.8Ghz met een maximale temperatuur van 57c. De Mugen II komt nooit boven de 70% fanspeed uit. In idle is hij soms zo koel dat hij zelfs uitgaat (<30% fanspeed waardoor er te weinig voltage op komt om nog te draaien :+ )

Edit: De Yashya is dus absoluut niet koeler.. Je leest wel dat er staat "TOV De omgeving" dat is dus ~18 - 22c + nog een temperatuur daarbovenop..

[Voor 20% gewijzigd door D4NG3R op 26-05-2011 22:39]

• iApp
  • Niet online
Houd er wel rekening mee dat ik zware programma's gebruik waardoor mijn 6GB geheugen ineens 5GB van gebruikt wordt, en de processor soms aan de 100% zit. De Mugen 2 ziet er goed uit, ookal heb ik twijfels dat zo'n lage RPM een CPU zo koel kan laten houden.

Ik zal er €40,- wel op wagen. :)
Dus 90 graden op full loaded voor een videokaart is geen probleem? :)
Thanks!

O.a, bij aanschaf van de Mugen 2 krijg ik toch gewoon een goede fan erbij?
Aangezien @Goofy1978 over een S-Flex fan praat... ;)

• D4NG3R
Hoezo? De fan is ~50% groter heeft ~50% meer oppervlak als de stock intel fan en verplaatst een flinke hoeveelheid meer lucht :S .

Daarnaast is het koelblok ~40% groter, en heeft het ~200% meer oppervlak.

Deze fan word er meegeleverd :) .
pricewatch: Scythe Slip Stream SY1225SL12LM-P, 120mm

[Voor 15% gewijzigd door D4NG3R op 26-05-2011 23:23]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• iApp
  • Niet online
Oef dat klinkt wel groot, sommige mensen hadden het erover dat je moederbord krom kan trekken door deze ventilator... Is dit waar? :O

Gelukkig heb ik een grote kast, maar toch...
Overigens, ik kan nog gewoon bij mijn moederbord?
Dus niet dat er bijna geen plaats meer is om iets in het moederbord te wijzigen...?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D4NG3R
HardCoreGamer schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 00:06:
Oef dat klinkt wel groot, sommige mensen hadden het erover dat je moederbord krom kan trekken door deze ventilator... Is dit waar? :O
Mits het mobo netjes aangesloten zit op alle standoffs. En je de backplate goed monteert: Nee.
Overigens, ik kan nog gewoon bij mijn moederbord?
Dus niet dat er bijna geen plaats meer is om iets in het moederbord te wijzigen...?
Behalve de eerste 2 geheugensloten kan je alles gewoon goed bereiken. Maar stel jezelf liever de vraag: Hoe vaak moet ik rond het CPU iets doen..

Welk RAM heb je trouwens? Ram met extra heatsinks wil in sommige gevallen wel eens te hoog zijn. Waardoor de eerste 2 geheugenslots onbruikbaar worden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• iApp
  • Niet online
Ik heb gewoon 3 sticks van Kingston...
6GB DDR3 1333Mhz...

Ik zou alles goed vinden, maar aangezien ik over een tijd mijn 6 ram ruimte van mijn moederbord wil gebruiken, is dit wel een probleem...

Naja, als alles goed aangesloten is kom je nauwelijks in je pc... Soms heb ik een sata kabel nodig, of als ik een nieuw component wil aansluiten dan moet ik er even bij, maar rondom de CPU kom je niet vaak. :)

En met het krom trekken bedoel je, als de heatsink goed aangesloten is en het moederbord (backplate) goed is aangesloten, er niks fout kan gaan? Bedankt! Kreeg al mijn zorgelijke twijfels, moederbord kost nu nog €175 euro, en dat geef je niet elke dag uit...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D4NG3R
Je kan het ram/nieuw ram wel gewoon plaatsen hoor, maar het is ietsje moeilijker ;) .

En ja: Mits je het backplate goed aansluit, en alle schroeven (ongeveer) even strak aandraait kan er weinig gebeuren. Ik heb hem hier zelf aan een mATX bordje hangen, en ook hier gebeurt er niks.. Laat staan op een high-end ATX plank :+ (ATX mag ik teminste aannemen bij een i7 920 en een bedrag van 175 euro).

Edit: Zoals je hier bijv kan zien kan je wel nieuw ram plaatsen/oud ram weghalen. Misschien moet je de fan er even afhalen, maar deze demonteer je zeer snel/makkelijk met 2 clipjes. Dus dat is een kleine moeite :) .

[Voor 30% gewijzigd door D4NG3R op 27-05-2011 00:19]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• iApp
  • Niet online
Ach zoo... Dus de ventilator zit niet met zijn neus naar voren gericht?
Aangezien hij nu de rechterkant op wijst...

Dit valt nog mee... Enige wat ik wil zeggen is dat ik niet 2 geheugen sloten ga opgeven voor een cooling, maar dit is te doen. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D4NG3R
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met de fan die naarvoren is gericht. Maar je kan hem aan alle 4 de kanten van de Mugen II plaatsen.

Vaak word er echter gekozen voor een Push opstelling richting de achterkant van de behuizing, dit levert vaak ietsje betere temps op.

[Voor 7% gewijzigd door D4NG3R op 27-05-2011 00:26]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• iApp
  • Niet online
Oké... Nee als je de geheugen ruimte niet wil vervullen met een fan kun je de fan naar voren, (90 graden draai naar links op die foto) zetten, zodat je dus gewoon bij je geheugen kan lijkt mij dan...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D4NG3R
Ja, dit is gewoon mogelijk. Maar dan trek je lucht van rondom je GPU aan. Welke dus al een stuk warmer is :+ .
(Jij bedoelt dit?)

Plaats hem dan aan de achterkant in een Pull config.

Edit: Ik ben weg, morgenvroeg zal ik eventueel weer reageren :) . Goede avond!

[Voor 12% gewijzigd door D4NG3R op 27-05-2011 00:31]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• iApp
  • Niet online
Dat wist ik niet, ik dacht dat je de fan ook op de plaat kon zetten van je heatsink (Die zwarte plaat op de foto van je heatsink) maar nee dus... Toch bedankt voor je snelle foto en reactie! :)

Ti's wel een groot blok in je pc kast, maar dat is beter dan lawaai en hitte. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 42dpi
  • Laatst online: 00:23

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Scythe Mugen 2 Rev B 176 toeren idle 30 graden

Loaded +/- 55 graden 800 toeren

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Camacha
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03-07-2017

Camacha

Herder of bits.

Mijn Mugen 2 draait eigenlijk zelden door de variabele aansturing en is dus ook daadwerkelijk zo stil als een koeler wordt. Er zit wel een casefan in de buurt, maar die is toch nodig voor de VRM-koeling (en bovendien nauwelijks hoorbaar).

Alleen bij opstarten en spellen wil de fan van de Mugen nog wel eens gaan draaien, maar ten eerste is dat geen probleem vanwege de andere geluiden die je dan hoort en ten tweede is hij dan ook zonder bijgeluiden nauwelijks hoorbaar. Het is overigens een overclockte 110 watt tdp processor, dus geen zuinig beestje.

Persuader of bytes.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• iApp
  • Niet online
Toeren bedoel je RPM mee?
Loaded klinkt goed! :)

Ach die Mugen mag best draaien, als er niet teveel geluid aan zit. Enige probleem is bij een mooi spel, dat mijn videokaart en CPU te keer gaat... Helaas zal ik dit moeten accepteren, of eens moeten kijken voor een goede ventilator voor mijn videokaart. Maar over het algemeen is mijn voeding bedreigend heet, en maakt veel lawaai... Dus die gaat voor. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

HardCoreGamer schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 00:46:
Toeren bedoel je RPM mee?
Loaded klinkt goed! :)

Ach die Mugen mag best draaien, als er niet teveel geluid aan zit. Enige probleem is bij een mooi spel, dat mijn videokaart en CPU te keer gaat... Helaas zal ik dit moeten accepteren, of eens moeten kijken voor een goede ventilator voor mijn videokaart. Maar over het algemeen is mijn voeding bedreigend heet, en maakt veel lawaai... Dus die gaat voor. :)
RPM is Engels, Toeren is Nederlands allebij gewoon omwetelingen per min

Als je voeding al wat ouder is kan de ventilator versleten zijn deze vervangen met een stillere ventilator is aan te raden dan.

Videokaart schoonmaken wil ook vaak helpen als deze in eens veel lawaai maakt vooral als je zo enclosed apparaat hebt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• iApp
  • Niet online
Wacht, een ventilator van de voeding kun je verwisselen? Want die van mij zit erin gebakken.
Maar ik bedoel mijn CPU, niet mijn voeding :9
Begint al laat te worden... :P

Videokaart komt uit Augustus 2010, eigelijk net 8 maanden oud... Stof is eruit gehaald toen ik 1 maand terug mijn Crosair 600T kast kocht...

Ik denk dat een nieuwe ventilator het beste is voor mijn Nvidia 470GTX van Zotac...
Zo ziet hij eruit:
Er zit al geen sterke/koele/stille ventilator in, en als de videokaart 90 graden wordt mag hij het enige lawaai maken...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

HardCoreGamer schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 01:01:
Wacht, een ventilator van de voeding kun je verwisselen? Want die van mij zit erin gebakken.
Maar ik bedoel mijn CPU, niet mijn voeding :9
Begint al laat te worden... :P

Videokaart komt uit Augustus 2010, eigelijk net 8 maanden oud... Stof is eruit gehaald toen ik 1 maand terug mijn Crosair 600T kast kocht...

Ik denk dat een nieuwe ventilator het beste is voor mijn Nvidia 470GTX van Zotac...
Zo ziet hij eruit: [afbeelding]
Er zit al geen sterke/koele/stille ventilator in, en als de videokaart 90 graden wordt mag hij het enige lawaai maken...
Met een soldeer bout kan je alles vervangen, en soms ook zonder.
De videokaartkoeler kan je vervangen voor een betere of stillere, Keuze genoeg http://tweakers.net/price...53/videokaartkoeling.html

Ik reinig zo beetje elke maand mijn pc van stof en ook de videokaart de mijne is van EVGA maar bijna een identiek koeler als op die van jouw.

[Voor 8% gewijzigd door 42dpi op 27-05-2011 02:41]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• L702
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-06 11:10

L702

Eric #99

Ik heb zelf een Thermalright HR-02 op mijn I7 950 @ stock zitten, kan bij mij zonder fan. Maar ik heb dan wel een kast met goede airflow (Silverstone FT02)

Ook als je een fan op de HR-02 plakt blockt deze nooit je memory slots.

Hij is dan wel weer extreem groot.

pricewatch: Thermalright HR-02

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 427 SOHC
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-05 16:59
Even ter info een ninja passief op een 2600K.
Welke temperaturen onstaan hier onder full load? Eventueel op een 2500k? Overclokken mogelijk?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• iApp
  • Niet online
@L702 Ja als je wil, zou je dan wat meer info willen geven?
Bedankt! :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:45

M2M

medicijnman

Misschien dat ik het over het hoofd gezien heb, maar weet je zeker dat je CPU koeler de meeste herrie maakt? En of er niet een onderdeel in je pc hangt die meer herrie produceert zodra je de cpu koeler stil gekregen hebt?

Het begint in ieder geval met degelijke fancontrol en fatsoenlijke ventilators. Welk koelblok je vervolgens op je processor drukt is wel van belang, maar produceert normaliter geen geluid. Tenzij het ding resoneert, maar dan heb je een ander probleem.

Casefan's, PSU fan's, harde schijven, ventilators op videokaarten maken ook lawaai. En als je pech hebt heb je ook nog last van coilwhine.

Als je toch geld wil investeren in een stille pc, (prima plek om geld te investeren overigens), doe het dan goed en zorg dat alles stil wordt. En niet alleen je cpu-fan.

edit: zorg voor een backplate als je een lompe cpu koeler monteert. Het geeft een stuk meer stabiliteit en zorgt dat je koeler niet aan 2 punten van het PCB hangt. Een backplate kost niet veel behoudens een kwartiertje extra werk om het ding achter je moederbord te krijgen en verlaagt drastisch de kans dat de koeler los komt te zitten, of je moederbord krom trekt.

[Voor 17% gewijzigd door M2M op 27-05-2011 13:36]

-_-

Acties:
  • 0Henk 'm!

• iApp
  • Niet online
Coilwhine heb ik sowieso niet... :)
Maar bij het renderen wordt mijn CPU 100% belast, waardoor hij 85 graden warm wordt!
Dat veroorzaakt dat de fan op 2800 toeren draait, wat veel lawaai betekent.
Als we over stille fans beginnen, ik heb mijn fans op 50% draaien, bijna geen geluid dus... En vrij koel op Ide (Rond de 40 graden)

Mijn videokaart maakt een boel lawaai als bij warmer dan 90 graden wordt.
Mijn voeding maakt overigens meer lawaai dan de videokaart, omdat dat continu is, maar minder lawaai als een full loaded CPU wat bij mij vaak het geval is.

Ik wou zelf binnenkort in de komende 2 maanden een nieuwe voeding kopen...
De pricewatch: Corsair TX850W.
Daar kan ik dan de komende 3 jaar wel mee vooruit, dat staat vast. De voeding scheen ook erg stil te zijn, dus dat wordt sowieso een aanschaf. 850Watt is genoeg voor de toekomst, zeker omdat ik straks met SLI wil werken.

Ik heb 2 krachtige fans in mijn pc, dat zijn deze:
pricewatch: Nexus 120MM PWM Series Real Silent Case Fan, 120mm
Als hij op volle toeren draait is het trouwens geen stille fan, vandaar dat hij op 50% draait... :)
Dan heb ik er nog een van de Crosair 600T zelf, voorin. Met 1000 toeren, zeer stil dus,
En dan nog een fan die ik op de laagste stand heb draaien (800 - 1000 toeren)

Dus die hoor je in preciepe niet. De CPU kan ik als ik de fans op 100% laat draaien, op 73 graden krijgen op full loaded. Scheelt 7 graden, maar wel zeker heel veel DB extra! Dus dat hou ik niet op de hoogste stand.

Dan blijven dus mijn voeding en videokaart over als we het over lawaai hebben.
De HDD's hoor ik nauwelijks, zijn van het merk Western Digital Black en Green versie. Allebei 1TB.

Ik weet niet wat jou (jullie) mening hierover is. Maar die van mij is dat de CPU het belangrijkste is momenteel. Dan de voeding, en de videokaart... Moeilijk...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Redblader
Ik heb zelf ook een GTX470 en die werd met de stock koeler ook 92 graden onder furmark dus dat is wel normaal voor een GTX470, hoewel het nog steeds erg heet is natuurlijk.

Ik heb zelf deze koeler gekocht: pricewatch: Zalman VF3000F(GTX470/GTX465)
Zonder voltage verhoging/overclock werd mijn GTX 470 nog maar maximaal 67 graden onder furmark met de fans van de VF3000 op de laagste stand :)
Nu met overclock van 608/837/1215 naar 750/900/1500 komt de temperatuur in furmark nog steeds niet boven de 80 graden uit met de fans op de laagste stand, en in games wordt hij vaak maar 60 graden :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• iApp
  • Niet online
Netjes! Ik had die fans al wel gezien, maar twijfel omdat ik over een jaar toch wel wil overstappen naar een 670GTX of een SLI stand... Of te wel, ik wou zelf wat meer naar de toekomst ermee kijken.

Als ik de Mugen 2 koop, weet ik zeker dat ik hem bij mijn volgende Socket kan gebruiken, bij deze koeler kan ik helaas alleen gebruik maken van een Nvidia 470GTX.

O.à, was het makkelijk monteren op je videokaart?
En werd je kaart door deze koeler groter? Aangezien je voor SLI toch ruimte nodig hebt, en het zou toch vervelend zijn als je geen SLI kan door je koeling van je eerste videokaart... :)

[Voor 18% gewijzigd door iApp op 27-05-2011 15:25]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:06

Pixeltje

Woo-woohoo!

Hhmpf. dat past bij mij dus niet eh, XMS3's erin zitten, en die gaan dus mooi niet onder die mugen door. Baal als een stekker want nu is 't ding met zijn lange kant dwars in de kast gemonteerd, en zweeft dus een mm of 5 boven mijn videokaart :(

Zou er wat voor over hebben om 't dnig om te draaien, maar niet om van 4 DIMMS naar 2 te gaan (als dat al past, want bij jou komtie ook over de tweede DIMM heen..

Is misschien iets voor de TS om rekening mee te houden :)

Edit: zal wel even kijken of ik een foto kan maken vanmiddag

[Voor 6% gewijzigd door Pixeltje op 27-05-2011 15:31]

Zu Risiken und Nebenwirkungen fragen Sie ihren Arzt oder Apotheker

Acties:
  • 0Henk 'm!

• iApp
  • Niet online
Tja, ik heb gelukkig geen ram met een 'hoesje'
Ik heb momenteel 3x2GB DDR3... Maar wil dit in de toekomst minimaal uitbreiden naar 16GB omdat ik veel met render software werk... Adobe, 3Ds Max enz... Waardoor ik veel geheugen nodig heb.

Dit is een foto van mijn moederbord...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D4NG3R
Pixeltje schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 15:30:
[...]

Hhmpf. dat past bij mij dus niet eh, XMS3's erin zitten, en die gaan dus mooi niet onder die mugen door.
Huh? Bij mij wel. Ik heb hier een setje van: pricewatch: Corsair XMS CMX4GX3M2A1600C9

Edit: Je kan de fan ietsje naar boven schuiven ;)

HardCoreGamer schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 15:36:
Tja, ik heb gelukkig geen ram met een 'hoesje'
Ik heb momenteel 3x2GB DDR3... Maar wil dit in de toekomst minimaal uitbreiden naar 16GB omdat ik veel met
Ga dan voor 12GB (6x2GB of 3x4GB) of 24GB (6x4GB) anders draai je dual channel 8)7 .

Edit: In sommige gevallen kan 15GB of 18GB nog. (3x4GB + 3x1GB) - (3x4GB + 3x2GB)

Meer als 12GB gaat vrij weinig toevoegen. Ook als je zware renders uitvoert.

[Voor 44% gewijzigd door D4NG3R op 27-05-2011 16:00]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• iApp
  • Niet online
Ja ik weet het, maar hoezo is dual channel slecht?
Ik bedoel, als ik 3x4GB heb gekocht, dan kan ik toch bijvoorbeeld mijn 3x2GB toch erbij zetten? Of niet?
Anders koop ik 4x4GB en later eens 2x4GB, of kan dat ook niet? :P

Inmiddels staat mijn pc 4 min aan. Met alleen Google Chrome aan. Ide dus... :)

Lawaai is nu nog te doen... :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Redblader
HardCoreGamer schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 15:23:
Netjes! Ik had die fans al wel gezien, maar twijfel omdat ik over een jaar toch wel wil overstappen naar een 670GTX of een SLI stand... Of te wel, ik wou zelf wat meer naar de toekomst ermee kijken.

Als ik de Mugen 2 koop, weet ik zeker dat ik hem bij mijn volgende Socket kan gebruiken, bij deze koeler kan ik helaas alleen gebruik maken van een Nvidia 470GTX.

O.à, was het makkelijk monteren op je videokaart?
En werd je kaart door deze koeler groter? Aangezien je voor SLI toch ruimte nodig hebt, en het zou toch vervelend zijn als je geen SLI kan door je koeling van je eerste videokaart... :)
Het monteren was makkelijk, het demonteren van de stock koeler was wat moeilijker, heb uiteindelijk 2 schroeven uit moeten boren omdat ik ze kapot gedraaid had :X
Ik heb hier foto's van mijn kast dan zie je hoe groot de koeler is, het is een 3-slots koeler dus voor SLI zal dit niet bij elk moederbord passen.

Ik heb wel een m-ATX moederbord, een ATX moederbord heeft natuurlijk meer ruimte :)

[Voor 3% gewijzigd door Redblader op 27-05-2011 16:41]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• iApp
  • Niet online
Netjes, maar helaas heb ik dan geen toekomst met SLI, of een nieuwe videokaart met die koeler. :(
Welke cooler heb jij op je CPU? Aangezien hij voor een Mugen 2 te klein lijkt omdat je er ook nog eens 2 ventilatoren op hebt zitten...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

Tot mijn hele grote verbasing ondekte ik dat ik tijdens het gamen het lawaai van mijn videokaart hoor!

Ide: Ik hoor het meeste de voeding - de rest is stil.
Full loaded CPU: Hoor een kabaal van de CPU koeler... 80 / 85 Graden warm.
Full loaded GPU: Hoor een 'lichte afzuigkap' in mijn PC, doordat de videokaart 90 graden wordt.

Nu is de vraag, aangezien ik deze maand niet veel geld voor mijn pc heb. Welke is belangrijker, welke koop ik in Juli... En welke koeling moet ik voor de videokaart nemen...?

Voor de videokaart geldt hetzelfde als de processor. Ik wil er een die ook voor de toekomst koeling biedt.
De CPU koeler wordt de Mugen II.
De GPU (Videokaart) koeler wordt...

Die van RedBlader is een mooie, maar ben bang dat ik hierdoor een hoop ruimte verlies, en dus niet in de toekomst gebruik kan maken van SLI. Met een goede videokaart is dat geen ramp, maar ik wil die optie graag open houden... :)

• iApp
  • Niet online
Als ik naar de videokaart koelers kijk, ben ik bang dat ik de pricewatch: Zalman VF3000F(GTX470/GTX465) het beste ga vinden... Helaas, aangezien ik hiermee bijvoorbeeld geen nieuwe videokaart op kan aansluiten...

Of is dit een ander verhaal, en kan ik, als ik bijvoorbeeld dit jaar de 570GTX deze koeler er nog gewoon op kan zetten? Aangezien het wel de 70 serie is...

• Redblader
HardCoreGamer schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 17:03:
Netjes, maar helaas heb ik dan geen toekomst met SLI, of een nieuwe videokaart met die koeler. :(
Welke cooler heb jij op je CPU? Aangezien hij voor een Mugen 2 te klein lijkt omdat je er ook nog eens 2 ventilatoren op hebt zitten...
Ik heb de socket 775 versie van deze koeler: pricewatch: Thermalright Ultra-120 eXtreme-1366 RT

Met 2 Scythe fans er op, houdt mijn Q9400 @ 3,6Ghz netjes onder de 60 graden zonder lawaai te maken :)

Over de VF3000, denk je dat je echt SLI nodig hebt?
Je houdt inderdaad minder ruimte over omdat de koeler 3-slots is maar doordat de kaart zoveel koeler blijft kan je hem ook overclocken natuurlijk.
Ik haal nu met mijn GTX470 in 3dmark11 meer punten als een 6950 en de prestaties zitten meer op het niveau van een GTX480, dit met mijn 24/7 overclock settings (750/900/1500, core/mem/shader) met het voltage van de core verhoogd van 0,912>0,987 met MSI afterburner :)

[Voor 3% gewijzigd door Redblader op 28-05-2011 14:42]

• iApp
  • Niet online
SLI wel... En of een nieuwe videokaart. In de toekomst dan. Maar SLI zal ik zeker ooit kopen, omdat 1 videokaart niet genoeg is voor videobewerking...

Dus helaas vind ik deze gpu cooler te groot... Ik wil minimaal 2 videokaarten, en heb 3 sloten voor een videokaart in mijn moederbord... Dus ja, een koeler die weinig ruimte in beslag neemt is een must...

Edit: die CPU cooler zag ik ookal, maar de mensen hier zeiden dat de Mugen 2 voor €10,- goedkoper beter koelt... En ook stil is... :)

[Voor 16% gewijzigd door iApp op 28-05-2011 16:48]

• D4NG3R
HardCoreGamer schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 15:28:
SLI wel... En of een nieuwe videokaart. In de toekomst dan. Maar SLI zal ik zeker ooit kopen, omdat 1 videokaart niet genoeg is voor videobewerking...

Dus helaas vind ik deze cooler te groot... Ik wil minimaal 2 videokaarten, en heb 3 sloten voor een videokaart in mijn moederbord... Dus ja, een koeler die weinig ruimte in beslag neemt is een must...

Edit: die cooler zag ik ookal, maar de mensen hier zeiden dat de Mugen 2 voor €10,- goedkoper beter koelt...
Ik zou toch echt voor een Mugen 2 Rev. B gaan. Ik heb in mijn kast nog 3 a 4CM ruimte tussen de koeler en de 1e videokaart.

De standaard maten zorgen ervoor dat een CPU koeler niet over de 1e PCI (e) slot kan hangen.

• iApp
  • Niet online
Oké... Maar ik had het over een videokaart koeler...
Ik moet een videokaart én CPU koeler... Ze zijn beide totaal niet koel, en maken veel herrie.Voor de CPU koop ik waarschijnlijk de Mugen 2.

Maar voor de videokaart? Aangezien ik minimaal ruimte wil houden voor 2 videokaarten. En ik wil een koeler die ook nog op andere videokaarten past... Goed koelt, en stil is.
Budget maakt niet echt uit, maar rond de €50,- zou toch echt max zijn voor een ventilator...

• D4NG3R
Ik denk dat je bij het kopen van een nieuw CPU/Moederbord je beter kan gaan kijken naar een Mobo welke minstens 2 slots ruimte tussen de 2 PCI-E sloten heeft. Aangezien elke stille koeler minimaal 2 sloten gebruikt.

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-06 08:49
Overigens, SLI voor videobewerking? Ik doe niet aan videobewerking, maar iets zegt mij dat SLI niet echt helpt voor videobewerking.

• iApp
  • Niet online
Het heeft enkele voordelen, denk aan games die sneller lopen, betere multitasking in zware programma's die de videokaart gebruiken. En zo zijn er nu wat dingen.
Overigens kan ik weinig doen wanneer ik aan het renderen ben. SLI zal mij dan ook kunnen helpen om te kunnen gamen onder het render, aangezien de CPU weinig last heeft voor het spelen van games en het renderen van films. Dan zit hij rond de 70% loaded....

Overigens is SLI ook een betere en goedkoperen versie van een Nvidia 590GTX. Ik bedoel, je gaat er grafisch veel op vooruit. In tegenstelling tot veel geld uitgeven aan een nieuwe videokaart, ben ik er nu met €200,- klaar mee... :)

Een nieuwe moederbord schaf ik bij de x79 serie pas aan*
En ik denk dat die wel 4 SLI ondersteunt. Dus genoeg ruimte als een gpu koeler 2 sloten in beslag neemt. :)

[Voor 16% gewijzigd door iApp op 28-05-2011 18:14]

• iApp
  • Niet online

Na het spelen van een game, kreeg ik deze resultaten, en een geluid van een lichte afzuigkap in mijn PC zelf.
Dan kunnen mijn fans wel een stuk omhoog, omdat ze niet in een 4Pins zitten in mijn moederbord, worden ze niet dynamisch hoger of lager gezet. (BIOS zegt dat ze op 50% draaien, ze kunnen max 2000RPM draaien,

Acties:
  • 0Henk 'm!

• iApp
  • Niet online
Zijn er ook voordelen bij watercooling?
Hoe zit het met water, hoe vul je het bij?
Wat zijn de temps gemiddeld en hoe zit het met geluid...?

En stel ik koop watercooling, is dat er dan ook voor een videokaart?
En kan er een buisje gaan lekken zodat je water op in je pc komt, waardoor het kapot gaat?

Bedankt!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D4NG3R
Waterkoeling voegt eigenlijk NIKS toe boven (high-end) luchtkoeling, als je niet gaat OC'en. En (niet flauw bedoelt) gezien je al 0.0 ervaring hebt met luchtkoeling, zou ik er niet aan beginnen :X .

Acties:
  • 0Henk 'm!

• iApp
  • Niet online
Is waterkoeling moeilijker dan luchtkoeling?
Ik heb veel ervaring met luchtkoeling, maar ze zijn meestal erg lawaaierig als ik ze koel wil houden... :p

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D4NG3R
Waterkoeling is zeker lastiger ja. O.A omdat het onderhouden moet worden (Vervanging van koelvloeistof elke zoveel tijd om algengroei en aanslag te voorkomen). Daarnaast kan je last hebben/krijgen van leken en is het grofweg 4 tot 5x zo duur om minimaal dezelfde- of hogere prestaties als Luchtkoeling te behalen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• iApp
  • Niet online
Oké vandaar. :)
Mugen 2 staat op de lijst, nu nog een goede videokaart koeler...
Helaas vind ik die van Zalman niet goed genoeg, mede omdat hij alleen geschikt is voor de Nvidia 470GTX, en omdat hij 3 sloten in beslag neemt, en dus geen optie voor SLI over is...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D4NG3R
Je hebt mijn vorige post wel gelezen he :)?

D4NG3R in "Intel I7 920: Geluidloze koeling"

Bij AM3 heb je bijv dit mobo (Even een voorbeeld, zal er voor Intel ook wel zijn)
pricewatch: Asrock 870 Extreme3

Acties:
  • 0Henk 'm!

• iApp
  • Niet online
Ik snap je punt, maar ik ga nu geen nieuwe moederbord kopen als ik nu een goeie heb die nieuw nog €120,- kost. En ik volgend jaar ga overstappen naar een Sandy Bridge x79 chipset... :)
pricewatch: MSI X58 Pro-E (Mijn moederbord)

Ik maak me alleen zorgen dat ik een miskoop maak, dus denk aan SLI, en als ik een nieuwe videokaart koop... Al dat soort dingen, de Mugen 2 past ook op een LGA 2011 socket... En daarna zijn we weer 2 à 3 jaar verder... Maar met de videokaart... Er is een grote kans dat ik SLI koop, en anders volgend jaar een kaart uit de 600Series van Nvidia. Daar wil ik gewoon rekening mee houden, en een koeler die maar 1 slot gebruikt, dan kan ik nog SLI met dezelfde koeler... Als ik bij mijn nieuwe moederbord 4 slots heb...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D4NG3R
Het was juist mijn punt dat wanneer je dat LGA2011 socket mobo/CPU haalt je daarop let ;) niet nu..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• iApp
  • Niet online
Oke... :P
Ik ga daar zeker op letten, 1,5 jaar terug was SLI nog niet zo belangrijk als nu. Games gaan er stukken op vooruit als je reviews en benchmarks leest...

Zal zeker letten op: Ram vermogen en poorten, USB 3.0, SLI poorten en aantal Sata aansluitingen. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

Best raar, systeem staat op Ide, 50 graden warm, en de ventilator draait best hard en zo nodig best hoorbaar.
Binnen deze week toch maar eens een Mugen 2 bestellen, ben benieuwd hoe het dan verder is. :)
Met de GPU fan wacht ik nog even, zeker omdat er nu een PCI-Express 3.0 slot komt de x79 chipset. Dus een nieuwe videokaart begin volgend jaar kan ik niet vermijden. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Je kaart wordt bij verkoop wel meer waard als je er een aftermarket koeler op zet. Eventueel ook los te verkopen. Zoveel verlies je er niet op als je er een andere koeler op zet. Let wel even op het wel of niet vervallen van garantie.

-_-

Acties:
  • 0Henk 'm!

• iApp
  • Niet online
Tja, de cooler die ik heb gezien kost 50 euro, en denk dat als de Nvidia 670GTX uit is, de 470GTX nog net €100/130 euro waard is, en dat een extra koeler er €150,- van kan maken... + Het neemt niet weg dat je met deze koeler geen SLI kan draaien, waardoor mensen ook al afhaken...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

ik denk dat het hele SLI gebeuren wel meevalt. Het is niet meer zo dat SLI bijzonder veel voordeel bied in hedendaagse games. En speculeren over de games die eind dit jaar uitkomen is nutteloos.

Waarde van hardware daalt enorm hard, zeker als nieuwe videokaarten op de markt komen. Bovendien duurt het vaak nog even voordat nieuwe hardware ook goed verkrijgbaar is.
Buiten dat, hebben we zeer recent nog gezien bij de introductie van de GTX480, een nieuwe generatie is niet per definitie een goede generatie.

Maar je moet het uiteraard zelf weten :)

En als je toch wil investeren, investeer dan in een degelijke SSD. Die dingen gaan langer mee dan een videokaart, omdat ze op / tegen het limiet van de connectie zitten (SATA 2 / SATA 3). En een nieuwe standaard zal binnenkort nog niet beschikbaar zijn.

-_-

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rubinski
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-10-2018

Rubinski

Dodelijk blond!

Ik zelf heb een i7 920. Ik heb de indruk dat die redelijk stil is, maar ik kan niet echt zeggen hoe stil aangezien ik redelijk wat van lawaai hoor van mijn fans uit mijn Coolermaster HAF 922

Software is like sex, it's better when it's free

Acties:
  • 0Henk 'm!

• iApp
  • Niet online
Over SLI valt nogal veel te praten, hier hebben wij een test, waarin ze de Nvidia 470GTX testen zonder en mét SLI. Als game heb ik er even Battlefield Bad Company 2 erbij gehaalt. En zo zien we bijna een verdubbeling qua FPS.

SSD, ik bedoel, dan ben ik bijna €400,- kwijt voor 320 GB, terwijl ik nu een Western Digital 1TB Caviar Black heb (Sata 300)

Ik heb zelf vaak veel hardware kracht nodig, en wanneer je eenmaal in een multiplayer potje zit, gaat je performance toch niet veel naar beneden omdat je een 7200RPM HDD hebt i.p.v een SSD?

Aan een goede videokaart waar ik 2 jaar mee doe, een goede CPU, voldoende ram en een stille PC is meer naar mijn wens. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D4NG3R
Je FPS is niet gerelateerd aan de HDD snelheid (Mits je niet aan het memoryswappen bent, of als je een nieuw gebied in een spel laad). Tijdens shooters met 1 grote map heb je er IIG Geen last van. deze gebruiken amper poppups.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• iApp
  • Niet online
Dat bedoel ik, en daarom heb ik niet echt een SSD nodig. Overigens had Intel ook een 20Gb SSD cache die je performance ook verbeterde. Verder is een betere hdd wel belangrijk, maar heb toch liever betere hardware omdat ik dat vaker gebruik.

Overigens, welke stille goede koeler is er momenteel beschikbaar voor de Nvidia 470GTX?
Voor niet al te veel geld (€50?) en het liefst een kleine koeler... En niet een zoals die van Zalman die ik dus snel weer moet verkopen, als ik een nieuwe videokaart koop. Ideeën of ervaringen? :)

• M2M

M2M

medicijnman

Een SSD is ook niet voor de prestaties ingame. Het is voor de algemene responsiveness van je systeem. En 320GB SSD? Waarvoor dat nu weer? 60 - 120 GB SSD is meer dan voldoende. OS en meest gebruikte programma's / games. Je gaat daar niet je filmcollectie op zetten. Dat is vrij nutteloos.

Over het SLI gebeuren. BC2 draai ik op de settings die daar staan, (1920 bij 1200, 2x AA, 16x AF alles vol aan) op een HD5850. Dat is prima speelbaar. Meer dan 40 FPS heb je eigenlijk niet nodig. Heb je het wel nodig, dan moet je meer investeren in je pc ;)

2 jaar doen met een videokaart... Ik weet niet wat de toekomst van ons eist. Wie weet, is BF3 niet eens speelbaar met een HD5850, met de kwaliteit die ik nu in BC2 ervaar.

Toch snap ik het niet helemaal. De huidige serie grafisch veeleisende games worden allemaal op console uitgebracht. Dat houdt helaas de grafische kwaliteit behoorlijk tegen. Zie crysis 2 als voorbeeld. Crysis 1 zag er beter uit als je de vergelijking trekt tussen de topgames van die tijd en crysis 1, en de topgames van nu vs crysis 2. Daar had veel meer in kunnen zitten.

zie review over SSD hier: productreview: OCZ Vertex SATA II 2.5" 60GB review door frankknopers

-_-

• iApp
  • Niet online
Een SSD is inderdaad goed voor het opstarten van je pc ect... Maar heb geen zin om sommige games om mijn D schijf te installeren terwijl het eigelijk op je C schijf moet. (Weet niet eens of dit wel mogelijk is)
120GB is voor mij te weinig, 40 GB gaat sowieso al weg aan het OS. Dan houd ik nog 80GB over voor programma's. Adobe alleen al is 15 GB, dat gebruik ik vaak dus dat gaat erop. Dan nog Office,3Ds Max, 4 Games, en we zijn al 60GB verder. Dan moeten wij nog wat GB overhouden voor optimale prestaties. Dus 120Gb is voor mij helaas te weinig.. Ik heb nu 1TB waar ik dan 350GB van gebruikt heb, en nee mijn film collectie staat altijd op D :P

En hoger dan 40FPS inderdaad niet nodig, maar zolang je DirectX 11 kan spelen, alles op high, en 3D programma's goed kan runnen is SLI/nieuwe videokaart bijna overbodig. Maar als je 3D programma net dat tikje sneller kan, doet een hobbyist er vaak alles aan. :P

Of te wel, de SLI optie hou ik zeker open voor de toekomst. :)

• M2M

M2M

medicijnman

C-schijf moet? Al mijn games, behouden BC2, staan op mijn F-schijf. Programma's, de grote programma's op de E schijf. Meest gebruikte meuk staat op mijn 60 GB vertex. Je ziet niet voor niets tijdens de installatie van programma's, dat er gevraagd wordt naar een locatie. Die kan gewoon gewijzigd worden.

Ik weet niet hoe groot jouw windows folder is, maar die van mij slechts 13 GB. Je hele environmental variables kun je ook naar een traditionele schijf trekken. Inclusief de "users" folder. De meest gebruikte programma's trekken hier 20 GB, en BC2 nog eens 8. Ik heb aan 60 GB genoeg. De overige 9.5 TB staat vol met overige troep.

[Voor 28% gewijzigd door M2M op 01-06-2011 00:31]

-_-

• iApp
  • Niet online
Oke :P
Ik vind het zelf makkelijker om alles op één schijf te hebben, en zag wel dat 240GB 300 euro kost, is nog wel te doen...

Mijn Windows folder is momenteel rond de 120GB groot omdat ik net mijn Windows opnieuw geïnstalleerd heb.
Of te wel, ~160GB is goed, 240GB is genoeg voor SSD. :)

• iApp
  • Niet online
Momenteel heb ik het geld om: de Mugen 2 te kopen, en dan houd ik nog 60 euro over voor ander onderhoud.
Of te wel de GPU koeler, de Zalman is goed, kost 50 euro, helaas neemt het 3 sloten in beslag. Dus voordat ik het echte besluit neem, iemand nog een andere oplossing?

Ik zag deze ook nog pricewatch: Arctic Cooling Accelero Xtreme Plus
Op internet zag ik dat die samen werkt met de Nvidia 470GTX, en SLI mogelijk maakt. :)
Hij is max 47DB, en normaal rond de 40DB. Is dit veel? :$
Heb geen idee wat 'normaal' is. En het voordeel is dat ik hem dan op een andere videokaart kan zetten, of te wel: geschikt voor de toekomst. :)

Pagina: 1 2 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee