kazuka schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 22:54:
Ik weet niet over welke Steam jij het hebt maar Steam is erg p
opulair geworden in de lo
op der jaren. Vergelijk de prijzen van nieuwe games daar eens met de winkelprijzen van fysieke media van 360 en PS3 games in de winkel. Wat te denken van de deep discount acties van Steam, waar vaak nieuwe games met 15 tot 50% korting worden aangeboden. No way dat je dat ooit gaat zien
op consoles als men vast blijft houden aan fysieke media.
Weet je wat een verschrikkelijke afzetters ketens als GameSt
op en Game (UK) eigenlijk zijn? Ze leiden personeel
op door aggresief mensen 2e hands exemplaren van games aan te smeren, omdat Gamest
op daar gigantische winst mee maakt. Winst waar de uitgever en devel
oper niets van terug ziet.
Nouja, ik heb Steam sinds ik van de
PC afgestapt ben natuurlijk niet meer gebruikt, dus mijn ervaring is van 2008 ofzoiets. Toen waren games echt duurder dan in de winkel en het updaten duurde eindeloos (en kon je niet overslaan als het begonnen was, zelfs niet voor singleplayer). Het klinkt alsof ze een ho
op verbeterd hebben, dat kan best.
Maar wat ik van dit soort systemen vervelend vind is dat het een mon
opolie is. Je bent afhankelijk van de aanbieder en verder is er geen concurrentie.
Op lange termijn kan dat nooit goed zijn voor de prijs en de voorwaarden. Waarom zou Microsoft de besparingen
op distributie en tussenhandel doorgeven aan de klant als ze toch kunnen vragen wat ze willen? Er is dan niemand meer die onder de prijs kan gaan zitten.
Microsoft's store is trouwens ook een heel ander systeem dan bijv. de App Store van Apple die vaak wordt aangehaald als een succes van online verko
op. Maar daar zijn honderdduizenden onafhankelijke ontwikkelaars die de prijs bepalen en met elkaar concurreren, Apple heeft zelf geen invloed
op de prijsstelling. Bij Microsoft wordt dat een handjevol grote uitgevers die onder elkaar en samen met MS de prijs van een nieuw spel bepalen zoals ze nu ook al doen (het is echt niet toevallig dat de adviesprijs altijd 59,99 is). Maar dan zonder de winkeliers die er nu nog mee l
open te stunten.
Edit: Net het artikel gelezen, maar de inruilwaarde ligt veel hoger en de verko
opwaarde van gebruikte games veel lager dan wat hij daar zegt. Wie zou er een gebruikte game k
open voor $55 als de nieuwe $60 kost? Wie verko
opt zijn splinternieuwe game voor $5?
Ik haal mijn nieuwe games
op release dag voor rond de 45 euro
op Amazon, ruil ze weer in (binnen een maand na release) voor 27 euro. Zij zetten ze dan weer
op de plank voor een euro of 35 a 40. Echt woekerwinsten zijn dat ook niet. Game en HMV in Ierland zijn dan ook niet voor niets failliet gegaan. En ze hebben mij nog nooit een tweedehands game aangesmeerd als ik dat niet zelf uit de bak gevist had.
[
Voor 26% gewijzigd door
GekkePrutser op 20-06-2013 23:50
. Reden: Beetje ingekort en vergelijking met Apple toegevoegd ]