Uiteindelijk komt het er
op neer welk genre en welk type games je liever speelt. Ik ontken niet dat Forza, Halo systemsellers zijn voor een grote groep. En Titanfall/Ryse kunnen dat worden, de setting van Ryse bijvoorbeeld spreekt mij aan. Net zoals PvZ: garden warfare

En QB oogt heel mooi, maar ik ben nog niet overtuigd van de game
op zich. Verder blijft Forza toch een geval apart wat die wel niet kunnen neer zetten in het race-genre.
Maar daarnaast is van belang: speel je liever singleplayer of online multiplayer games? Zelf ben ik meer van singeplayer + offline multiplayer in de vorm van splitscreen
op de bank met vrienden gamen. Daarom heb ik momenteel enkel een xbox live silver account
op mijn xbox 360. Ik heb geen zin om te moeten betalen om die ene keer dat ik dan toch online multiplayer wil doen (als vrienden achter hun xbox 360 zitten en een potje online willen gamen) toegang te krijgen tot die functie. Ik betaal al genoeg aan Ziggo voor internet, tv en telefonie.
Welnu: daarom had ik ooit een PS3 en was ik zeer te spreken over gratis PSN. Waarom ik van de PS3 naar de 360 ben overgestapt kwam omdat ik de PS3 exclusives uitgespeeld had en mij meer richtte
op multiplatforms. Als je dan na gaat dat ik mijn tweedehandse PS3 phat 60GB kon verk
open en daarvoor een 360 4GB slim + 250GB hdd nieuw kon terug k
open was mijn keuze snel gemaakt. Nu Sony PSN+ verplicht stelt voor online multiplayer valt zo'n USP dus weg, wat jammer is. Want hiermee doen ze wat Microsoft al sinds de introductie van xbox live deed. Tegelijkertijd verbaast het mij niets, want als de concurrent geld vraagt voor online, waarom zou jij dat geld dan aan je neus voorbij laten gaan?
Ook nu weer heb ik zoiets: system sellers halen mij niet over om voor een bepaalde console te kiezen. mijn must-haves zitten met name in de multiplatforms (Watch_dogs, AC4, ME2, BG&E2, Tom Clancy: The Division, FIFA e.d.). Dus ik kijk dan naar de randzaken en de prijs. Want ik kan
op basis van multiplatform games noch de XB1 noch de PS4 afstrepen. De 360 had als pre: de
controller, de PS3 had als pre: gratis online.
De XB1 heeft een gefinetunede 360
controller en de PS4 heeft niet langer gratis online. Maar de XB1 is 100 euro duurder want je krijgt meer, o.a. Kinect zit gebundeld. Dat is mooi en aardig, maar ik verkocht mijn Wii omdat ik de Nintendo exclusives uitgespeeld had èn het gezwaai leuk vond in Wii-Sports maar verder ook niet. Kortom.. geef mij maar gewoon een
controller, de rest doet er voor mij niet toe. Wat dan zeker telt is de aanschafprijs. Als een extra verplichte accessoire (want dat is Kinect) voor mij niet hoeft, zit ik er wel mee
opgescheept. En ik mag er wel voor betalen want het zit gewoon vewerkt in de prijs. Welnu dan hou ik graag €100 in de knip voor een extra
controller + game.
tl:dr it's all about the games. Maar hoewel bepaalde games zeker te betitelen vallen als sytem-sellers laat dat onverlet dat dergelijke games je wel moet aanstaan. Staan die games je niet aan, maar multiplatforms wel dan ga je letten
op andere dingen. In the end hou ik bij de PS4 meer geld over dan bij aanschaf van de XB1, wat ik in kan zetten voor extra games en/of
controllers. PS eye is een
optie, maar geen verplichte accessoire. Welnu dan is het lange leve vrijheid, blijheid. Hoef je het niet > ko
op je het niet. Wil je het wel > ko
op je het gewoon. Dat model hield Microsoft aan bij de 360 (bedraad/draadloos, HDD/geen HDD, WiFi/ethernet, wel of niet Kinect) Die keuze beviel mij en ja als exclusives je dan weinig doen stem ik met mijn portemonnee hoewel beide consoles zo hun voor en nadelen kennen.