Anoniem: 26235 schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 12:56:
Als alleenstaande met minimumloon (40 urige werkweek) zit je behoorlijk dicht bij de inkomensgrens van de huurtoeslag en dus geen of weinig recht.
edit: kan dus voordeliger (zowel vrije tijd als inkomen) zijn om bij een minumumloon minder te gaan werken om meer huurtoeslag te krijgen.
Mwoa, dat valt wel mee: minimumloon € 18.460 bruto per jaar, inkomensgrens waarboven je geen huurtoeslag meer krijgt € 21.624 (als alleenstaande! voor alleenstaande ouders/gehuwden liggen die bedragen nog veel hoger). Voor Zorgtoeslag is de inkomensgrens voor een alleenstaande € 36.022.
Daarnaast is je "beloning" om te gaan werken niet alleen dat je er maandelijks een x bedrag op vooruit gaat: als je werkt spaar je over het algemeen ook voor pensioen EN heb je kans op loonsverhoging wegens ervaringsjaren, en promotie. Alleen naar je korte-termijn"winst" kijken is erg kortzichtig en je doet jezelf (en de maatschappij, maar dat interesseert je dan kennelijk niet genoeg) er echt geen plezier mee.
Als je thuis blijft zitten weet je zeker dat je nooit vooruit komt.
Slechts in zeer zeldzame uitzonderingssituaties is het voordeliger om niet of minder te werken en dat heeft dan vaker te maken met de reiskosten die je moet maken om naar je werk te komen, dan met het mislopen van toeslagen etc. In dat geval kun je je gewoon niet DEZE baan veroorloven - maar wel een baan die of een betere reiskostenvergoeding geeft, of dichter bij huis is.
Anoniem: 111703 schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 15:59:
Het zou juist andersom moeten zijn: geef de lage inkomens een belastingvoordeel (bijvoorbeeld eens niet bijna de helft van je vakantiegeld moeten inleveren, ik zeg maar wat) en schroef de uitkeringen omlaag voor mensen die gewoon in staat zijn om te werken.
Je HEBT als laagverdienende een voordeel: je hoeft veel minder belasting te betalen (lager percentage) en on top off that heb je ook verhoudingsgewijs nog eens veel meer voordeel van de heffingskortingen.
Tank80 schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 16:50:
Da's ook raar, die grens van 23.
ik geloofde je eerst niet dus ik heb het nagezocht Ik zie inderdaad dat tussen de 18 en 22 je huur niet hoger mag zijn dan € 348,99 en als je dan 23 wordt, wordt het maximumbedrag opeens € 631,73

Over oneerlijke regelingen gesproken inderdaad.
Tot je 21e hebben je ouders een onderhoudsplicht en dienen zij je dus in huis te nemen als je geen eigen onderdak kunt betalen. Ik zou overigens niet weten waarom een jongere van 22 zo'n duur huis nodig heeft? Wat is de specifieke reden dat hij niet gewoon 'n kamer zou huren? Of 'n 2-kamer woning? Waarom zou de staat zijn luxe moeten betalen?
En ja, ik weet dat je voor 350 niet heel veel huis krijgt, maar je hebt op die leeftijd ook niet heel veel huis nodig. En als je 't wel nodig hebt, omdat je toevallig al kinderen hebt, tsja, in ons gezegende landje zijn er altijd uitzonderingen mogelijk: als de Sociale Dienst vind dat je echt 'n duurdere woning dan 350 nodig hebt, dan kunnen ze je altijd nog bijzondere bijstand geven...
Overigens, toen ik een aantal jaar geleden nog huursubsidie ontving, mocht ik dat ook doodleuk terugbetalen toen ik ineens meer ging verdienen. Leuk? Nee, want zoveel wat m'n inkomen nou ook weer niet gestegen: het was een flinke hap, en dat terwijl ik net begonnen was de schade van jaren op minimum in te halen. Logisch? Ja. Eerlijk? JA! Als ik 't zelf kan betalen, waar haal ik dan 't gore lef vandaan om te willen dat een ander het betaald? Dan ben ik toch niets anders dan een gemene, lamme uitzuiger die alleen op andermans zak wil teren?
Ik ben juist blij dat ik geen kwijtschelding meer krijg, geen toeslag, niets (alleen rente-aftrek nu, en ook daarvan zou ik 't niet heel erg vinden als dat wegviel).