• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:01
rg-mohwa schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 12:58:
[...]

ik dacht altijd dat er een bepaald soort gas in heatpipes zat.
In de heatpipes bevind zich een hele kleine hoeveelheid vloeistof (100µL, meestal water gewoon) onder extreem lage druk dat het al verdampt op een paar graden boven kamertemperatuur. Wanneer hij verdampt, gaat hij onder invloed van de druk naar een plek met een lagere temperatuur, waar hij zijn warmte afstaat aan de heatpipe uiteinden en weer terugstroomt naar de base van je CPU.

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:48
volgens mij zit er niet 100µL in hoor, dat is toch nog niet eens een druppel?
Je zoekt juist het punt waar het water verdampt bij ~30 graden lijkt mij, dan zit je in alle landen goed, want bijna nergens is het 30 graden C ambient. En je processor verwarmt dan de heatpipe, als deze 30 graden wordt verdampt de vloeistof en condenseert bovenin(waar het <30 C) is de vloeistof weer in vloeibare vorm en opnieuw.
Toch?

Want wat heb je er aan als je vloeistof _altijd_ een gas is? Dan kan het toch geen energie transporteren, in een heatpipe is het principe zoals hier boven, energie in het water--> water wordt een gas--> water staat energie af(bovenkant) zakt weer naar de boden--> warmt weer op--> etc,

[ Voor 0% gewijzigd door alaintje op 24-05-2011 21:15 . Reden: typo ]

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Verwijderd

Had iemand dit topic al gevonden?

• yzx
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 04-12 20:21

yzx

naarden 4ever schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 16:37:
[...]

In de heatpipes bevind zich een hele kleine hoeveelheid vloeistof (100µL, meestal water gewoon) onder extreem lage druk dat het al verdampt op een paar graden boven kamertemperatuur. Wanneer hij verdampt, gaat hij onder invloed van de druk naar een plek met een lagere temperatuur, waar hij zijn warmte afstaat aan de heatpipe uiteinden en weer terugstroomt naar de base van je CPU.
Hangt af hoe je vloeibaar gaat expanderen in zijn gas vorm, dus met andere woorden hoeveel keer groter je gas is t.o.v je vloeitstof. Dacht dat je het x22,4 moest doen. ( eventjes geleden dat we dat nog in het labo moesten doen ) :P

Hey, waar is Perry? III Hoezo Mentos verslaving ? III

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-12 19:05

AlexanderB

7800 rpm

zelf een heatpipe maken kan trouwens prima, je hebt nodig een stuk koperen buis, 2 einddoppen, soldeer, een soldeerbrander, een fornuis en wat water. soldeer een dop op de buis, boor een heeeel klein gaatje vlakbij het andere eind van de buis, giet een kleine hoeveelheid water in de buis (1/5 is zat), soldeer de andere dop erop, gaatje nog ff vrij houden, leg je de buis op het fornuis zo dat het water boven het vuur uitkomt. als het aan de kook gaat, met de gasbrander en nog wat soldeertin het gaatje dichtmaken en dan meteen het fornuis uit, dan koelt de heatpipe af met de vereiste onderdruk (omdat door de stoom alle gewone lucht dr uit is, zit er dus alleen maar water en waterdamp nog in de buis, onder de juiste onderdruk) en dan heb je een heatpipe :D

dingen die verkeerd kunnen gaan:
-jezelf verbranden aan hete dingen
-niet luchtdicht solderen (dan werkt ie gewoon niet)
-buis ploft uit elkaar als je m op t vuur laat liggen op t moment dat ie luchtdicht is
-je laat m te lang koken --> water helemaal op --> dop smelt dr weer af.
niet geheel zonder risico dus.

verder.. lekker dunne buis nemen, dan is het nog n beetje te buigen, en dun is sowiso beter dan dik, daar kan je vast iets leuks mee maken. :) succes!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:32
fynrd1 schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 16:28:
[...]

Persoonlijk denk ik dat er geen pijpje tussen zit. Ik denk dat dat gewoon een schematische weergave is van de vloeistof stroom. De buiten kant is kouder, dus vloeistof. Het gas kan dus alleen door het midden omhoog. Zwaartekracht speelt hier nauwelijks een rol, warm en koud (l), zijn net als een laag en hoog(g) druk gebied. Volgens de vloeistof dynamica kunnen deze nooit gewoon naast elkaar liggen, mits gescheiden door een wand. Het hoge druk gebied zoekt altijd een uitweg naar het lage, dit zal dus altijd de tegenovergestelde richting zijn. Zwaartekracht kan wel de efficiëntie beinvloeden, maar dan praten we misschien over een graadje of 2 a 3?
Ik heb begrepen dat er een lont in zit. tussen gas en vloeistof zit niet noodzakelijk een drukverschil. Omdat de vloeistof naar gas gaat is er aan de "warme" kant een hogere gasdruk dan aan de "koele" kant, waar het gas juist weer vloeistof wordt. Omdat aan de "koude" kant er meer vocht rond de lont zit dan gemiddeld in de lont, neemt deze vocht op, aan de "warme" kant is er minder vocht dan in de lont zit (cq verdampt uit de lont), dus de vloeistof "loopt" door de lont van koude kant naar de warme kant. zie ook het volgende schema (wikipedia.org)

• fynrd1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-12 15:45

fynrd1

Fooled by Randomness

Aragnut schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 10:07:
[...]

Ik heb begrepen dat er een lont in zit. tussen gas en vloeistof zit niet noodzakelijk een drukverschil. Omdat de vloeistof naar gas gaat is er aan de "warme" kant een hogere gasdruk dan aan de "koele" kant, waar het gas juist weer vloeistof wordt. Omdat aan de "koude" kant er meer vocht rond de lont zit dan gemiddeld in de lont, neemt deze vocht op, aan de "warme" kant is er minder vocht dan in de lont zit (cq verdampt uit de lont), dus de vloeistof "loopt" door de lont van koude kant naar de warme kant. zie ook het volgende schema (wikipedia.org)
Uit het schema+uitleg maak ik op dat dat door het verdampen er een gasholte ontstaat die energie mee omhoog(in dit geval opzij) transporteert. Door onderdruk onderin wordt het koudere vloeistof aangetrokken en strat de kringloop opnieuw. Hoe kom je bij een lont? in zo'n proces is geen enkel hulpmiddel nodig.

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:45
"Wick" is Engels voor lont.

• Aragnut
fynrd1 schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 13:19:
[...]

Uit het schema+uitleg maak ik op dat dat door het verdampen er een gasholte ontstaat die energie mee omhoog(in dit geval opzij) transporteert. Door onderdruk onderin wordt het koudere vloeistof aangetrokken en strat de kringloop opnieuw. Hoe kom je bij een lont? in zo'n proces is geen enkel hulpmiddel nodig.
Er zijn ook heatpipes die werken zonder lont (zoals Propheticus aangeeft is wick engels voor lont). Deze moeten echter wel verticaal staan, zodat de vloeistof door de zwaartekracht naar beneden zakt. De spoorverbinding Beijing <--> Lhasa maakt hier gebruik van om de permafrost in stand te houden.

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

Ok dat wist ik niet 8)7 , zou juist denken dat een lont alleen maar voor weerstand zorgt

• Propheticus
Door de capillairwerking trekt deze juist vocht aan (zelfde principe als een keukenpapiertje dat zich vol zuigt als je enkel een hoekje op een plas vocht legt). Aan de warme kant verdamp vocht en gaat zo de lont uit en ontstaat dus een tekort/'onderdruk' aan vocht. Het gelijk willen verdelen van het vocht over de lont zorgt er dan voor dat dit deze kant op trekt.

[ Voor 5% gewijzigd door Propheticus op 25-05-2011 13:31 ]

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

Propheticus schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 13:30:
Door de capillairwerking trekt deze juist vocht aan (zelfde principe als een keukenpapiertje dat zich vol zuigt als je enkel een hoekje op een plas vocht legt). Aan de warme kant verdamp vocht en gaat zo de lont uit en ontstaat dus een tekort/'onderdruk' aan vocht. Het gelijk willen verdelen van het vocht over de lont zorgt er dan voor dat dit deze kant op trekt.
Ok dus als ik het goed begrijp, is het een lont strak omhult door koper? Mocht de lont dunner zijn dan zou ik de werking wel heel verwarrend vinden.

• Propheticus
Zoals ik het schema interpreteer is het midden hol...Het verdampte vocht moet zich wel vrij kunnen verplaatsen richting het andere uiteinde om daar pas weer te condenseren.

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

Propheticus schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 13:49:
Zoals ik het schema interpreteer is het midden hol...Het verdampte vocht moet zich wel vrij kunnen verplaatsen richting het andere uiteinde om daar pas weer te condenseren.
dat is een hele logische redenering :) Moet er dan ook nog rekening gehouden worden met de absorptie kracht van het lont?

• Aragnut
fynrd1 schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 13:59:
[...]

dat is een hele logische redenering :) Moet er dan ook nog rekening gehouden worden met de absorptie kracht van het lont?
Ik denk dat hoe meer vloeistof er verplaatst kan worden (en kan verdampen) hoe meer energie de heatpipe kan verplaatsen. Ik ben geen ontwikkelaar van heatpipes, maar natuurkundig kun je hier natuurlijk wel allerlei berekeningen op loslaten. Ik denk dat het dan ook lastig is om zelf een "even" een heatpipe te maken welke de efficiëntie evenaart van commerciële producten. Zo kan je ook een speaker maken, maar deze zullen waarschijnlijk niet van dezelfde kwaliteit zijn als commerciële speakers.

Ik denk dat bij het maken van een eigen luchtkoeling het verstandig is om dit technisch niet te ingewikkeld te maken (hoe meer kans dat een component niet werkt). Het aanpassen van een bestaande koeler zal, vermoed ik, niet snel de werking van de koeler verbeteren. Wellicht kun je overwegen om via ducting de luchttransport door de koelvinnen heen te optimaliseren.

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:52

Fordox

00101010

Topicstarter
Ik denk dat bij het maken van een eigen luchtkoeling het verstandig is om dit technisch niet te ingewikkeld te maken (hoe meer kans dat een component niet werkt).
dat was ik ook al van mening :) daarom heb ik er zelf een paar gepakt ipv gemaakt.

ik moet wel zeggen dat ik hier wel enorm veel al van geleerd heb... nu nog kijken opf ik het in de praktijk kan toepassen :)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Pagina: 1 2 Laatste