*Geschreven door een electronics engineer die soms iets teveel nadenkt. Speccies: 3700x, ASUS TUF 3080, Silverstone RL-08
P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K
nu heeft conrad zelf wel heatpipes te koop en ook base blokjes waar je ze in kan steken zelfs de koel vinnen hebben ze. maar tegen die tijd kun je beter wat langer zoeken op internet voor een blokje die wel past
always bring a towel
Als TS kan lassen/solderen lijkt mij dat geen probleem?koudepinda schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 20:50:
vraagje. hoe in ....naam wil je koelbokken thermisch aan elkaar lussen??
P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K
daarom vroeg ik ook om wat hulp maar ik ga er wel een leuk project van makenkoudepinda schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 20:50:
vraagje. hoe in ....naam wil je koelbokken thermisch aan elkaar lussen?? je kan het 1 blokje alu wel tegen het andere plakken met bison kit maar geloof me da word 3 keer niets

en dan ook nog denken aan een backplate...... misschien gewoon een standaard ding van een andere koeler

*Geschreven door een electronics engineer die soms iets teveel nadenkt. Speccies: 3700x, ASUS TUF 3080, Silverstone RL-08
daar heb je alleen maar de buitenkant mee. je hebt wel ultrasoon apparaten die grote stukken metaal met elkaar kan verbinden maar als ik het zo bekijk denk ik niet dat je die tot je beschikking hebt. daarbij heeft de grote van een solide alu/cu koelblok zn limieten qua formaat. na een zekere grote heeft het gewoon geen zin meer om het nog groter te makenwarhamstr schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 20:51:
[...]
Als TS kan lassen/solderen lijkt mij dat geen probleem?
always bring a towel
Ik denk dat de koeler strak om de CPU (neem aan dat de koeler daar op komt) krijgen de grootste uitdaging is.Fordox schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 20:53:
en dan ook nog denken aan een backplate...... misschien gewoon een standaard ding van een andere koelerzijn hetzelfde toch?
nee niet echt want dan neem ik gewoon de base van een andere am3 koelblok en ga ik daar alles omheen bouwen.CoB schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 20:56:
[...]
Ik denk dat de koeler strak om de CPU (neem aan dat de koeler daar op komt) krijgen de grootste uitdaging is.
solderen kan ik wel, maar of de warmte overdracht zo groot is weet ik nog niet. misschien wel, misschien niet. weet iemand dat?
edit: vraagje: is er ook een mogelijkheid om koperen heatpipes te vervangen door klossen dik koperdraad? heeft uiteindelijk ook meer oppervlakte
[Voor 13% gewijzigd door Fordox op 14-05-2011 20:59]
warmte overdracht van tin tov koper en alu is om te huilen, bij elke overgang zal de effectiviteit achteruit gaan. oke 20 alu koelblokjes zal er erg wreed uit zien, maar waarschijnlijk is de am3 stock koeler 3 keer beter in zn eentjeFordox schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 20:57:
[...]
nee niet echt want dan neem ik gewoon de base van een andere am3 koelblok en ga ik daar alles omheen bouwen.
solderen kan ik wel, maar of de warmte overdracht zo groot is weet ik nog niet. misschien wel, misschien niet. weet iemand dat?
oke dit is de klap op de vuurpijl. jij hebt hier duidelijk geen kaas van gegeten. een heatpipe is altijd beter dan simpel koper draad, dat is immers de reden dat het is uitgevondenedit: vraagje: is er ook een mogelijkheid om koperen heatpipes te vervangen door klossen dik koperdraad? heeft uiteindelijk ook meer oppervlakte

[Voor 25% gewijzigd door koudepinda op 14-05-2011 21:26]
always bring a towel
nee als ik gewoon alles opbouw vanaf 1 koelblok heb ik in ieder geval al de prestaties van 1 koelblok.koudepinda schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 21:01:
[...]
warmte overdracht van tin tov koper en alu is om te huilen, bij elke overgang zal de effectiviteit achteruit gaan. oke 20 alu koelblokjes zal er erg wreed uit zien, maar waarschijnlijk is de am3 stock koeler 3 keer beter in zn eentje
Dat is discutabel, als door het ombouwen geen goeie airflow rond je base komt zijn de prestaties nog slechter. Hoewel dat natuurlijk alleen maar geld als de warmte overdracht van je base naar de andere blokken onvoldoende is, anders nemen de blokken het koelwerk over.Fordox schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 21:03:
[...]
nee als ik gewoon alles opbouw vanaf 1 koelblok heb ik in ieder geval al de prestaties van 1 koelblok.
[Voor 11% gewijzigd door MPeek op 14-05-2011 21:06]
koeling is geen optelsom punt 1+1 koeblok is niet prestaties 2 koelblok als alles zo simpel was hadden we geen formules nodig en was Pythagoras gedumpt op een begraaf plaats zonder dat iemand naar m had omgekekenFordox schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 21:03:
[...]
nee als ik gewoon alles opbouw vanaf 1 koelblok heb ik in ieder geval al de prestaties van 1 koelblok.
[Voor 18% gewijzigd door koudepinda op 14-05-2011 21:10]
always bring a towel
ik weet ook dat het geen optelsom is. maar uiteindelijk gooi je een groter koelblok op een andere dus je zou in ieder geval dus al de prestaties van 1 koelblok hebben. of het veel meer word valt te betwijfelen en dat wil ik nu dus proberen

Ik vrees ervoor...
Android developer & dürüm-liefhebber
in heat pipes zit een vloeistof..Fordox schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 21:12:
en ik had nog steeds een vraag die nu genegeerd word: kun je koperen heatpipes ook vervangen door klossen dik koperdraad?
Wikipedia: Heat pipe
ik denk niet dat jij vloeistof in een koperen draad gaat krijgen?
neeFordox schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 21:12:
en ik had nog steeds een vraag die nu genegeerd word: kun je koperen heatpipes ook vervangen door klossen dik koperdraad?
nouja natuurlijk kan het. maar thermisch gezien af te raden. oppervlakte staat niet garant voor warmte overdracht zeker niet bij heatpipes. google jij eens even op heatpipes en misschien begrijp je dan waarom solid koelen een reliek van het verleden is geworden
always bring a towel
goh wist ik nog niet... weer iets geleerd vandaagm11tch schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 21:14:
[...]
in heat pipes zit een vloeistof..
Wikipedia: Heat pipe
ik denk niet dat jij vloeistof in een koperen draad gaat krijgen?

ik heb verder alleen dus een manier nodig hoe ik al die koelblokkan kan modden en aan elkaar kan zetten en goed te laten geleiden. de koelvins die nu op de blokken zitten kan ik wel verdunnen en uitrekken denk ik voor een groter oppervlakte.
[Voor 25% gewijzigd door Fordox op 14-05-2011 21:21]

meesten gebruiken gewoon een ander koelblok voor op de gpu o.i.d. of zijn al zo oud dat de processor gekoeld kan worden met een FSB koelblokje
als iemand hulp kan lenen zou ik het zeer fijn vinden

zou wel vet zijn als het een goed project word en het een goede prestatie geeft.
En hoeveel verder ben je nu dan precies dan toen je dit topic aanmaakte?Ik heb verder alleen dus een manier nodig hoe ik al die koelblokkan kan modden en aan elkaar kan zetten en goed te laten geleiden.
Crizyz op Steam
Anoniem: 302635
maar heb er nooit verder over nagedacht. En had er de koelblokken niet voor

maar aangezien jij genoeg koelblokken hebt zou ik zeggen probeer het gewoon en kijk waar het uitkomt.
mischien vind je straks wel perongelijk wel iets uit wat super goed koelt :
suc6
nog niet veel. ik ga er maandag aan beginnen denk ik. ik ben nu nog informatie aan het op doen.crizyz schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 22:52:
[...]
En hoeveel verder ben je nu dan precies dan toen je dit topic aanmaakte?
@big-skelet: hoe was jij van polan om dat te doen? ik moet eerst nog een soort schema opbouwen. misschien is wat hulp daarin wel fijn

en dankje voor je support

80D | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED
Edit: Ben wel benieuwd naar je product. Ik hou deze forum in de gaten!
[Voor 7% gewijzigd door marquis op 15-05-2011 12:00. Reden: Gebookmarkt!!!!!!!]
Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)
Ik geef je de meeste kans (kleine kans) op succes als je de aluminium blokken verbind met heatpipes. Maar pas wel op, als je heatpipes te heet maakt spatten ze vanwege de druk open. En de vloeistof/gas wil je niet in je gezicht hebben.
Beter gewoon door zoeken en een passend blok vinden.

maar koelblokken combineren dmv heatpipes... goed idee moet ik zeggen, nu alleen wat heatpipes vinden

en ik heb helaas niet altijd evenveel tijd....
dus verwacht er in het totaalmaar niet al teveel van... mijn doel is om iig een beter koelblok te creeëren dan een boxed cooler
edit: ik heb even op wikipedia gezocht, en ik heb een manier om de stukken metaal aan elkaar te koppelen met een goede warmte overdracht: epoxy

geen slecht idee toch? word gelijk een stuk makkelijker

epoxy word ook hardn als je het verwarmt. dus gewoon een koelvin op een klos koperdraad zetten, opvullen/lijmen met epoxy en aansteker ertegen houden. en dan doen met heel wat vins.
vins haal ik van oude koelblokken af, en boor ik een gat in. goed idee toch?
[Voor 31% gewijzigd door Fordox op 15-05-2011 21:52]

ik gooi er ook even een stijl overheen, namelijk: industrieel.
ik ga zelf de heatpipes maken van gewone koperwaterleidingen (gewone koperen pijpen dus), zo dun mogelijk (max 1cm) en die vullen met water en afsluiten. dat is niet echt een probleem.
dan haal ik een gegolvde aluminium strip, die je ook gebruikt bij deurlijsten e.d. en die ga ik in stukken zagen, even lang en gaten in boren ter dikte van de koperen pijpen, en die klem ik dus vast over de pijpen heen. de pijpen vorm ik in een soort U vorm.
de aluminium strips heb ik voor gekozen dat ze gegolvd zijn, omdat je dan meer oppervlakte hebt en de strips zijn niet al te breed. win ik toch wat oppervlakte. ik denk dat ik er zon 20 op zet, met een hoogte van ong 14 cm. (om de 0,7cm een vin, misschien nog wel dichter)
de Uvorm zet ik vast op een standaard koelblok, d.m.v gaten door de vins heen te boren en de base wat uit te hollen (zodat het er mooi in past) en wat epoxy erover te gooien, die ik dan monteer met backplate op een oud pentium4 testopstelling. (ik wilde eigenlijk voor een AM3 gaan, maar dat doe ik nog niet omdat ik mijn 90 euro dure processor niet weg wil gooien

het word denk ik wel wat lomper dan een scythe mugen oid, maar ik wil het wel proberen

iemand een verbeterpunt?
[Voor 11% gewijzigd door Fordox op 15-05-2011 23:06]
Er wordt enorm veel R&D gedaan naar koeling en heat pipes, je denkt toch niet dat je zomaar wat waterleidingen met water kan vullen en hier wat aluminium op kan vastklemmen om een goede koeler te ontwikkelen?
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
[Voor 5% gewijzigd door marquis op 16-05-2011 09:41]
Laat je niet ontmoedigen. Ook als je faalt heb je (ws.) lol gehad bij het maken en leer je weer wat. Doen!
ik wil gewoon een cpu koeler maken van huis tuin en keuken spullen. ik gebruik nu dus een vervanger voor de heatpipe, dat gegarandeerd slechter is en dat weet ik. ik wil gewoon het principe kunnen bewijzen dat het mogelijk is om zelf een koeler te maken van hedendaagse producten.
@mace, dat is precies mijn bedoeling

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
het nut van water in de koeling is niet dat het warmte doorgeeft, maar dat het water niet snel van warmte wisselt. als de koper warm word, blijft het water koud, en dat koelt het dus automatisch af.Tsurany schreef op maandag 16 mei 2011 @ 13:45:
Dan lijkt mij het gebruik van water geen goed idee, dan zou ik gewoon puur koper gebruiken. Puur koper lijkt mij een stuk efficiënter dan een buis met water aangezien koper beter warme doorgeeft dan water.
zie die aloude test van water in een papieren bakje met een bunsenbrander eronder.
het enige probleem is druk want je wilt het koper zo dun mogelijk... dus ik weet niet hoe vol je de buis moet doen. maar ik denk niet dat het zeer snel voorkomt maar als je de cpu een uurtje laat stressen dat ie een uur lang op 70 graden zit, kan er wel druk ontstaan denk ik...
[Voor 19% gewijzigd door Fordox op 16-05-2011 13:51]
je stelt het koelen alleen maar uit als je het door wilt geven
Misschien wat tips:
Skip het water. Dat gaat absoluut niet werken aangezien water een kookpunt heeft van 100 graden en je waarschijnlijk niet ver onder normale druk werkt.
Neem bijvoorbeeld nagellakremover. Dat werkt waarschijnlijk stukken beter. En de heatpipe niet vullen... Klein beetje is voldoende. Je wil graag een gas vloeistof mengsel, niet enkel vloeistof

Stop je heatpipe in een ruime koperen of alu blok. Je heatpipe zal niet gelijk warmte geleiden. Het ding moet eerst zelf op temperatuur komen zodat het proces in gang kan worden gezet. Tot die tijd moet je je warmte ergens kwijt en daar is een blok alu goed voor.
Heatpipe met gereduceerde druk zal wel lastig worden. En wil je dat je heatpipe ook degelijk werkt, zul je wel iets aan je druk moeten doen.
misschien een rare vraag maar zou deodorant ook werken? dat is redelijk koud en heb ik hier zat

ik ga het maken van een koperen gasleiding (die zijn flexibel, dus makkelijker te bewerken (en gezien het om gas gaat kunnen ze denk ik ook wat druk hebben)), die ik vast maak aan een standaard koelblok door een gat door de vins heen te boren en ook een halve rond in de base maak zodat ie er mooi invalt. ik neem denk ik 2 U vormige koperen gasleidingen.
Nagellakremover kost geen drol hoor. Deo zou ik niet doen, daar zit van alles in wat misschien slecht is voor het koper.Fordox schreef op maandag 16 mei 2011 @ 14:18:
hoezo nagellak remover? ik heb dat spul hier helaas niet op voorraad.
misschien een rare vraag maar zou deodorant ook werken? dat is redelijk koud en heb ik hier zatdaarnaast heb ik ook genoeg schoonmaakmiddelen zoals wasbenzine, terpentine, spiritus en azijn o.i.d.
Beter koop je wat aceton trouwens, daar zit ook geen lanolie in zoals in nagellakremover. Aceton hebben ze wel bij de Kruidvat.
Het gaat vooral om een vloeistof met een laag kookpunt zodat je het heatpipe-effect krijgt.

[Voor 7% gewijzigd door mace op 16-05-2011 14:32]
edit, ik heb gewikipediaat: het kookpunt is 56,53 °C. dat lijkt me niet zo fijn
[Voor 38% gewijzigd door Fordox op 16-05-2011 14:37]
http://www.spaceflight.es...ansfer/Heat_Pipes_01.html
Dat gebruik je als oplosmiddel voor van alles. Stickers verwijderen. Nagellak verwijderenFordox schreef op maandag 16 mei 2011 @ 14:36:
aceton, waar gebruik je dat voor? misschien heb ik het wel in huis

Want?edit, ik heb gewikipediaat: het kookpunt is 56,53 °C. dat lijkt me niet zo fijn
@mace dan word de druk te hoog als de boel te warm word.
Juist wel. Je wilt een vloeistof hebben met een kookpunt net onder het de temperatuur die je wilt hebben. Het hele principe werkt namelijk op verdampen / condenseren in een besloten omgeving. Als je CPU dus bij load 60 graden zou worden, dan zou dit goed werken als koeling.Fordox schreef op maandag 16 mei 2011 @ 14:36:
edit, ik heb gewikipediaat: het kookpunt is 56,53 °C. dat lijkt me niet zo fijn
Een huis-tuin en keuken gasleiding is een lage druk gasleiding, en dus niet geschikt om het onder een hogere druk te gebruiken. Mede daardoor is het zo flexibel. Omdat het onder lage druk werkt en niet super hard hoeft te zijn.Fordox schreef op maandag 16 mei 2011 @ 14:18:
ik ga het maken van een koperen gasleiding (die zijn flexibel, dus makkelijker te bewerken (en gezien het om gas gaat kunnen ze denk ik ook wat druk hebben)), die ik vast maak aan een standaard koelblok door een gat door de vins heen te boren en ook een halve rond in de base maak zodat ie er mooi invalt. ik neem denk ik 2 U vormige koperen gasleidingen.
Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25
Helemaal mee eens!mace schreef op maandag 16 mei 2011 @ 10:12:
Typisch Tweakers. Laat die jongen toch lekker aanprutsen, hij er komt vanzelf achter wat wel en niet werkt.
Laat je niet ontmoedigen. Ook als je faalt heb je (ws.) lol gehad bij het maken en leer je weer wat. Doen!
Tuurlijk, je kan je ook inlezen in allerlei theoretische stukken, maar af en toe prutsen en via trial & error kijken of het werkt kan soms net zo leerzaam zijn.

ik blijf het topic dan ook lekker volgen...

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640
dus een slecht idee? volgens mij komt er niet enorm veel druk op te staan.Een huis-tuin en keuken gasleiding is een lage druk gasleiding, en dus niet geschikt om het onder een hogere druk te gebruiken. Mede daardoor is het zo flexibel. Omdat het onder lage druk werkt en niet super hard hoeft te zijn.
om het af te sluiten: je hebt genoeg koppelstukjes e.d. daarvoor

Voor de werking van een heatpipe wil je JUIST dat de vloeistof die je er in stopt gaat koken...Daar is het hele warmteoverdrachtsprincipe op gebaseerd.Fordox schreef op maandag 16 mei 2011 @ 14:36:
... ik heb gewikipediaat: het kookpunt is 56,53 °C. dat lijkt me niet zo fijn
Iets aan de kook krijgen en laten verdampen kost/onttrekt (warmte)energie, bij het condenseren aan het andere (koudere) uiteinde (terug naar vloeistof) kom juist (warmte)energie vrij. Zo transporteer je warmte van de ene naar de andere kant.

denk je dat zon koperen gasleiding dat kan houden die druk?
Je wil de warmte snel afvoeren en verspreiden. Hier gebruik je een goed geleidend materiaal als alu en/of koper voor. De warmte moet goed kunnen stromen van de basis naar de uiteinden van je ribben. Daarna wil je je materiaal dunner maken zodat zoveel mogelijk materiaal de door de vinnen geblazen lucht raken.
Als je kijkt naar verschillende koelblokken kan je zien hoe fabrikanten dit oplossen.
Er zijn nog best veel koelblokken te vinden die zonder heatpipes werken. Dit is dus geen vereiste.
Ik zou beginnen om te kijken of je kan gaan hardsolderen met bijvoorbeeld messing. Dit heeft volgens mij een goede warmte geleiding. Het raakoppervlak kan dan groot zijn.
Ook bij gebruik van heatpipes kan hardsolderen een goede optie zijn.
Volgens mij moet het zelf maken van een koelblok prima kunnen als je niet te hoge prestaties verwacht, je goed verdiept in de opbouw van bestaande koelblokken en voorzichtig test.
Vooral bij gebruik van heatpipes moet je goed uitkijken dat je gasdicht werkt en de installatie de druk aankan. (ook als je vin uitvalt).
Het is waar dat de overgang van vloeistof naar gas veel warmte op kan vangen. Als de vloeistof gaat koken stijgt het gas op en condenseert vervolgens om weer omlaag te stromen. Dit geeft een goede warmte circulatie.
(Het blijft toch jammer dat er zoveel mensen zijn die negatief reageren op het moment dat iemand zelf iets in de praktijk wil uitvoeren.)
👑

en ik denk dat sommige mensen nu ook bijdraaien naar de positieve kant ipv alleen maar negatief zijn.

Zu Risiken und Nebenwirkungen fragen Sie ihren Arzt oder Apotheker
Voor als je meer wil weten over heatpipes.
Wat ik er vooral van begrijp is dat voor een goede werking de vloeistof op je warmte bron moet liggen en van daar uit moet verdampen om bij je koelbron te condenseren en weer terug te stromen. Vandaar dat je kookpunt het beste kan liggen tussen je omgevingtemperatuur en je processortemperatuur.
Als het niet mogelijk is om de vloeistof uit zichzelf terug te laten stromen zal je met een binnenpijp moeten werken die poreus is. Op de foto van de doorgezaagde heatpipe lijkt dit opgelost door koperdraden in de heatpipe te stoppen maar of dit echt werkt vraag ik me af.Het zouden ook hele dunne buisjes geweest kunnen zijn (die trekken de vloeistof als het ware terug).
De eenvoudigste oplossing lijkt mij wel het hardsolderen van 2 soortgelijke alu blokken aan je bestaande koelblok. In het oog houdend dat dit alleen effectief is als de warmte goed naar de nieuwe koelblokken kan stromen en de lucht goed langs alle drie de koelblokken wordt geblazen.
Mocht dit niet lukken kan je je koelblok altijd nog als grillplaat gebruiken.
👑
Edit: ze hebben ook kant en klare heatpipes: http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=189178
En warmtekoppelelementen om je heatpipes in te klemmen, dit blok zet je op de hittebron (CPU in dit geval)
Nu nog zelf een bevestigingsmechanisme maken voor montage op je moederbord en hopla.
[Voor 70% gewijzigd door Propheticus op 16-05-2011 15:47]

@aragnut: ik ga gewoon een standaard vorm heatsink maken. dus over het algemeen zou dat niet heel erg uitmaken denk ik voor een zelfbouw ding, wel misschien voor de pro's
ik ga in het weekend denk ik dan wel langs de lokale ijzerhandelaar/doe het zelf zaak om 2 meter gribbelde aluminium strip te halen, en een meter koperleiding en wat aceton. en dan wat boeren en inelkaar schuiven en kijken wat eruit komt.
edit: en een hele zooi koelpasta

en ik ga idd foto's maken.
[Voor 4% gewijzigd door Fordox op 16-05-2011 19:10]
Anoniem: 318843
Als de pijp nu afkoelt ontstaat in de pijp onderdruk waardoor het beetje water dat er nog in zit al kookt bij bv 40 graden. De truc is om er voor te zorgen dat bij 20 graden er inderdaad vloeibaar water aanwezig is.
Voila je hebt je heatpipe.
Een dergelijk simpele heatpipe werkt alleen als het verdampingsgedeelte onder zit en het condensatiegedeelte boven zodat het water onder invloed van de zwaartekracht kan terugstromen.
[Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 318843 op 17-05-2011 01:30]

gewoon de heatpipes jatten van oude laptop koelers. word wel lastig, want deze zijn ovaal en moet ik eerst nog van hun blok af strippen.
[Voor 26% gewijzigd door marquis op 18-05-2011 11:18]

ik heb alleen 1 vraag... ik heb dus nog heatpipes nodig, zoals die in ouwe kapotte laptops e.d.
heeft iemand die voor me? (A) bij mijn stageplek zijn ze er nog niet zeker van of ik ouwe craptops mag slopen gezien ze nu allemaal gerepareerd worden. wat overblijft mag ik. is vast wel wat, maar dat duurt nog even

vraag en aanbod advertentie plaatsen. Dat je op zoek bent naar gratis heatpipes en defecte laptops in jouw omgeving. Er zijn altijd wel mensen met defecte laptops die anders naar de sloop zouden gaan. Eventueel kun je natuurlijk bij de plaatselijke gemeente afval inzamelpunt checken. Daar worden electronische aparatuur apart ingezameld. Als je lief bent kun je vast een heatpipe meekrijgen.Fordox schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 19:12:
dankjewel marquis
ik heb alleen 1 vraag... ik heb dus nog heatpipes nodig, zoals die in ouwe kapotte laptops e.d.
heeft iemand die voor me? (A) bij mijn stageplek zijn ze er nog niet zeker van of ik ouwe craptops mag slopen gezien ze nu allemaal gerepareerd worden. wat overblijft mag ik. is vast wel wat, maar dat duurt nog even
een advertentie... ik heb niet veel vertrouwen met het internet en betalen.
ik ga wel een keer naar de plaatselijke sloop toe, staat regelmatig heel wat troep maar helaas zijn dat alleen maar ouwe pentium 3 dingen, tv's en koelkasten. een laptop zoeken daarin word nog wat....
http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?t=43669
Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

ik zat er ook aan te denken om dun koperdraad (als je gevlochten koperdraad hebt, en dat ontvlecht, heb je heel dun koperdraad) als een soort extra koelvins te gebruiken. gewoon tussen 2 heatpipes wikkelen. werkt dat denken jullie?
Anoniem: 318843
||| F1-aeroblog || Battlelog |||
Geniaal idee!, die moet ik ff onthoudenfynrd1 schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 20:21:
Misschien een leuk idee, de standaard s775 coolers van intel in het midden uitboren, aan elkaar bevestigen zodat je 1 lange buis hebt met koelvinnen. Hiervan maak je zegmaar een soort van radiator voor een WC opstelling. en in plaats van fans, dompel je die radiator gewoon in een emmer ijswater.

Edit: Owjah, uitboren is niet nodig, is heat shrunk fit.
Als je maar hard genoeg ramt met een hamer, of liefst nog met een garage-pers (zo'n lager verwijderaar), komt dat wel los.
[Voor 16% gewijzigd door McKaamos op 19-05-2011 20:43]
Opel Vectra C GTS 1.8 '06 | Honda Magna V30 '85
Hehe dat bedacht ik me ook net. Eventueel kun je het koper ook gebruiken als dop en deksel. Dus bij twee laat je die gewoon zitten. Waarschijjnlijk is dat Epox spul dan te gebruiken om ze allen aan elkaar te verbinden. Maar ben benieuwd of dit haalbaar is en efficiënt natuurlijk heheMcKaamos schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 20:38:
[...]
Geniaal idee!, die moet ik ff onthoudenthanks!
Edit: Owjah, uitboren is niet nodig, is heat shrunk fit.
Als je maar hard genoeg ramt met een hamer, of liefst nog met een garage-pers (zo'n lager verwijderaar), komt dat wel los.

maar het is idd wel een leuk idee om het uit te proberen

ik denk dat ik (bijna) geen Eopxy ga gebruiken, maar een hele zooi koelpasta en gewoon klemmen.
ik ben benieuwd wat ik morgen kan met die laptop koelers

Nog een optie: De koeler zelf afdraaien tot het flush is met de koper insert. Dan volgens een patroon gaten boren in de koper insert. Wat flux er op smeren en wat soldeer er op, twee delen tegen elkaar klemmen en dan met een gasbrander verwarmen tot de twee koper inserts met elkaar verbonden zijn via solderenfynrd1 schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 20:59:
[...]
Hehe dat bedacht ik me ook net. Eventueel kun je het koper ook gebruiken als dop en deksel. Dus bij twee laat je die gewoon zitten. Waarschijjnlijk is dat Epox spul dan te gebruiken om ze allen aan elkaar te verbinden. Maar ben benieuwd of dit haalbaar is en efficiënt natuurlijk hehe
Opel Vectra C GTS 1.8 '06 | Honda Magna V30 '85
Je begrijpt me niet goed, de buis zal een radiator zijn. de mount op de cpu zal niks tot weinig wegen. Het is gewoon een zelfgemaakte WC opstelling. waterpompje erbij en klaar. de radiator leg je in een emmer water eventueel ijskoud mochten de temps tegen vallen. maar over het algemeen zal er met zoveel vloeistof genoeg warmte afdracht zijn dat je geen fans meer nodig hebt. Denk personelijk dat deze radiator niet goed gaat koelen met fans erop.Fordox schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 21:56:
dan heb je ook een probleem dat je heatsink zo zwaar word dat je backplate hem niet alleen kan ondersteunen. ik wil em max tussen de 1 en 1,1 kg hebben.
maar het is idd wel een leuk idee om het uit te proberenmoet je alleen zorgen dat je geen condensvorming krijgt vanwege de warmte en de vochtige omgeving van de emmer ijswater. (ik zat er ook al aan te denken om men pc kast in een koelkast te stoppen, maar dan krijg je dus ook condensvorming. moet je werken met vochtvreters enzo, moet je bijhouden heel gedoe. niets voor mij)
ik denk dat ik (bijna) geen Eopxy ga gebruiken, maar een hele zooi koelpasta en gewoon klemmen.
ik ben benieuwd wat ik morgen kan met die laptop koelers

De Scythe Orochi had dit volgens mij ook
[Voor 12% gewijzigd door FastFred op 20-05-2011 09:01]
Orochi zat alleen via de backplate aan het moederbord.FastFred schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 09:01:
Hou er rekening mee dat 1 kilo een behoorlijke druk is voor je moederbord. Zorg dus dat je de koeler gedeeltelijk aan de kast laat hangen dmv touwtjes ofzo
De Scythe Orochi had dit volgens mij ook
M'n mobo geeft geen krimp bij mijn +- 900 gram zware coolermaster v8
maar voor de zekerheid dat ik geen krom getrokken mobo wil, neem ik max 1,1 kg.
even wat anders:
ik heb mijn laptop koeler. het is helaas maar 1 koeler. ik had gehoopt op meerdere... maargoed deze valt goed te bewerlen, alleen nog kijken hoe ik hem toe ga passen in een groot koelblok.
vraagje:
hoe buig je heatpipes? ze zijn nogal zwak heb ik gemerkt en ik wil natuurlijk geen scheuren of zwakke plekken.
over koperdraad:
ik heb niets kunnen googlen... iig geen goede toepassingsvorm, maar ik ga het toch proberen. ik heb zat liggen
Goed verwarmen boven een vuurtje, laat de ijzersmid even in je naar boven komen hehe.Fordox schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 18:04:
ik ken koelers van bijna 1,3 kg die nog vast zitten met een backplate. opzich zijn moderborden wel stevig als het aankomt op druk en trek krachten.
even wat anders:
ik heb mijn laptop koeler. het is helaas maar 1 koeler. ik had gehoopt op meerdere... maargoed deze valt goed te bewerlen, alleen nog kijken hoe ik hem toe ga passen in een groot koelblok.
vraagje:
hoe buig je heatpipes? ze zijn nogal zwak heb ik gemerkt en ik wil natuurlijk geen scheuren of zwakke plekken.
over koperdraad:
ik heb niets kunnen googlen... iig geen goede toepassingsvorm, maar ik ga het toch proberen. ik heb zat liggen
Ik zou zo even geen andere oplossing weten
Hoe kom je erbij dat epoxy goed warmte geleid? Epoxy heeft een warmtegeleiding van 0,2 W/mK
eventueel nog te verhogen tot 1W/mK door glas/koolstof deeltjes toe te voegen. Dit is zeer weinig in vergelijking met de koel pasta (4W/mK voor de goedkopere tot wel 9W/mK voor de duurdere). Dit valt echter geheel in het niet met de geleiding van aluminium (120W/mK) of koper (140-200W/mK) daarom gebruik je zo min mogelijk koel pasta en zo veel mogelijk metaal. Dus de hele koeler vol smeren met koel pasta om de epoxy te verhullen zal averechts werken
Heatpipes buigen zou in zekere zin wel kunnen, we kunnen wel aannemen dat als ze recht zijn, ze nog nooit zijn gebogen. Als ze al eens gebogen zijn zouden ze door metaal moeheid kunnen scheuren/breken. (denk maar aan een paperclip die je een paar keer heen en weer buigt)
Indien je van plan bent aluminium te kopen dat je wilt gaan bewerken, koop een zo min mogelijk bewerkte plaat. Je gaf aan geribbeld aluminium te willen halen, dit is echter lastiger dunner te maken dan ongeribbeld aluminium. die je later echter wel makkelijk(er) golvend/geribbeld kunt maken.
Moederborden zijn inderdaad sterk op trek en druk krachten, echter zonder backplate worden ze (meer) door de koeler belast op buigkrachten (moment). Hier zijn ze minder sterk tegen. Een cracker krijg je ook makkelijk kapot door hem te buigen, echter op z'n kant kan hij vrij veel druk en trek krachten aan.Fordox schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 18:04:
ik ken koelers van bijna 1,3 kg die nog vast zitten met een backplate. opzich zijn moderborden wel stevig als het aankomt op druk en trek krachten.

ik had gelezen op wikipedia en andere internetsites dat voor thermisch binden van componenten wel eens epoxy word gebruikt. misschien in een bepaalde vorm. ik weet het ooknog niet helemaal zeker.
mijn heatpipes hebben nu een ovaal achtigen vorm met 2 vlakke kanten en ik ben bang dat dat gaat dubbelklappen (zoals je een slang dubbel klapt). dus als iemand hier een oplossing voor weet, ik wil het graag weten

over het aluminium: ik ben zelf niet echt een metaalbewerker. dat is helemaal nieuw voor me, maar het zou mogelijk zijn de aluminium dunner te slaan met een hamer (toch?) en dan in een bankschroef kleine ribbels in maken.
ik ga er volgende week aan beginnen, want dan heb ik meer hulp

hier heb ik dus research na gedaan en al een backplate gevonden. ik neem dus max (met een uitroepteken) 1,1 kg omdat ik weet dat die koelers bestaan.Moederborden zijn inderdaad sterk op trek en druk krachten, echter zonder backplate worden ze (meer) door de koeler belast op buigkrachten (moment). Hier zijn ze minder sterk tegen. Een cracker krijg je ook makkelijk kapot door hem te buigen, echter op z'n kant kan hij vrij veel druk en trek krachten aan.
de testopstelling echter, leg ik gewoon neer met het testen.
Effe die verhoging aan de onderkant wegwerken en een gat door alle koelbloKken.
Dat in dat gat precies een passende koperen pijp zetten en dan fittingen op beide zijden noteren en voila je s reserator2.0 is klaar.
Dit wet of zelf aan het denken. Wat is trouwens ongeveer het punt in graden celcius dat aluminium te bewerken is((dat het zeg maar rood is.) Anders fokken we de barbecue eens goed op (5kilo bripuetten kan denk Ik aardig wat warmte geven.)) en dan als ze flink warm zijn tussen een grote bankschroef en persen. Geen idee of het werkt maar Ik heb zin het te proberen. Ze hoeven sowieso niet aan elkaar te zitten als je hem als radic gebruikt. De koperen pijp waar het water doorheen gaat levert toch de warmte.
*alaintje bookmarkt, idee uitwerken doet, knutselen gaat ooit.*
edit:/ typt op zijn telefoon en gaat morgen op de pc grammatica foutjes eruit halen.
[Voor 4% gewijzigd door alaintje op 23-05-2011 00:23]
Absoluut relatief, relatief absoluut.
Thermisch zegt in dit geval over de manier van vastmaken... Met behulp van warmte dus, en niet over de warmte geleidbaarheid.Fordox schreef op zondag 22 mei 2011 @ 23:08:
ik had gelezen op wikipedia en andere internetsites dat voor thermisch binden van componenten wel eens epoxy word gebruikt. misschien in een bepaalde vorm. ik weet het ooknog niet helemaal zeker.
Vraag een loodgieter om een buigmachine, daarmee lukt het wel, mits je een niet te grote buigradius neemt.Fordox schreef op zondag 22 mei 2011 @ 23:08:
mijn heatpipes hebben nu een ovaal achtigen vorm met 2 vlakke kanten en ik ben bang dat dat gaat dubbelklappen (zoals je een slang dubbel klapt). dus als iemand hier een oplossing voor weet, ik wil het graag weten
Kort antwoord, nee. aluminium is veel sterker dan je denkt, als je het met de hamer wilt proberen plastisch te vervormen wens ik je veel geluk, als je de middelen hebt zou je de temperatuur kunnen verhogen naar 360-480Fordox schreef op zondag 22 mei 2011 @ 23:08:
over het aluminium: ik ben zelf niet echt een metaalbewerker. dat is helemaal nieuw voor me, maar het zou mogelijk zijn de aluminium dunner te slaan met een hamer (toch?) en dan in een bankschroef kleine ribbels in maken.
celsius waarbij aluminium meestal wordt vervormd. maar zelfs dan heb je nog enorme krachten nodig om het te vervormen
succesalaintje schreef op maandag 23 mei 2011 @ 00:20:
Wat is trouwens ongeveer het punt in graden celcius dat aluminium te bewerken is((dat het zeg maar rood is.) Anders fokken we de barbecue eens goed op (5kilo bripuetten kan denk Ik aardig wat warmte geven.)) en dan als ze flink warm zijn tussen een grote bankschroef en persen.

hehe het grappige is dat ik die zalman reserator gister voor het eerst zag. Zo geniaal was mijn idee dus nietalaintje schreef op maandag 23 mei 2011 @ 00:20:
zoals ik hierboven lees: ik dacht ook stack gewoon een stuk of 5 stock socket 775 socket coolers( die ronde gedraaide toch?)
Effe die verhoging aan de onderkant wegwerken en een gat door alle koelbloKken.
Dat in dat gat precies een passende koperen pijp zetten en dan fittingen op beide zijden noteren en voila je s reserator2.0 is klaar.
Dit wet of zelf aan het denken. Wat is trouwens ongeveer het punt in graden celcius dat aluminium te bewerken is((dat het zeg maar rood is.) Anders fokken we de barbecue eens goed op (5kilo bripuetten kan denk Ik aardig wat warmte geven.)) en dan als ze flink warm zijn tussen een grote bankschroef en persen. Geen idee of het werkt maar Ik heb zin het te proberen. Ze hoeven sowieso niet aan elkaar te zitten als je hem als radic gebruikt. De koperen pijp waar het water doorheen gaat levert toch de warmte.
*alaintje bookmarkt, idee uitwerken doet, knutselen gaat ooit.*
edit:/ typt op zijn telefoon en gaat morgen op de pc grammatica foutjes eruit halen.

Anoniem: 131162
met die bunsenbrander en een papieren bakje komt doordat de hitte verdwijnt bij het verdampen van het water. Als je de pijp afsluit en je stookt hem heet genoeg heb je een mooie knal.Fordox schreef op maandag 16 mei 2011 @ 13:48:
[...]
het nut van water in de koeling is niet dat het warmte doorgeeft, maar dat het water niet snel van warmte wisselt. als de koper warm word, blijft het water koud, en dat koelt het dus automatisch af.
zie die aloude test van water in een papieren bakje met een bunsenbrander eronder.
het enige probleem is druk want je wilt het koper zo dun mogelijk... dus ik weet niet hoe vol je de buis moet doen. maar ik denk niet dat het zeer snel voorkomt maar als je de cpu een uurtje laat stressen dat ie een uur lang op 70 graden zit, kan er wel druk ontstaan denk ik...
Daarbij verwacht ik dat er in de heatpipes dunne pijpjes zullen zitten. Deze zullen waarschijnlijk niet meebuigen en in het beste geval de binnenbocht gaan nemen. Voordeel van de vulling is dat de buitenpijp minder snel zal knikken. Wat bij PVC buizen nog een mogelijkheid is, is de buis vullen met zand en goed afsluiten. Hierdoor is de buis verplicht dezelfde inhoud te behouden en zal hij niet knikken (hooguit scheuren bij te weinig wantdikte). Koperen buis die gebruikt wordt voor water en gasleidingen zijn te buigen met een buig-ijzer. Deze kan je misschien wel ergens lenen. Dunwandige koper buizen (voor gas en water) kan je redelijk buigen zonder buigijzer.
Ik geef je de meeste kans op succes bij hardsolderen van alu blokken. Gebruik van koperdraden en alu strippen als koelribben en een heatpipe van koperen leiding waarbij de vloeistof terugzakt naar de warmtebron.
👑
Anoniem: 263922
Heatpipes verbuigen levert vaak ongewenst resultaat op, of je moet al bij elke milimeter gaan kijken of ze nog heel zijn, de kans dat ze breken is groter.
Ik Denk niet dat een barbecue toch zo heet wordt, maar wel zeker 200 + hehe. Over een paar weken vakantie, misschien kunnen we voor 20 euro een reserator maken hehe.

maar waterkoeling is wel vaker zelf gemaakt. ik wil het een proberen met luchtkoeling.
bedankt voor jullie steun

Is de heatpipe volgens jou hol. Of zit er wel iets in?Anoniem: 263922 schreef op maandag 23 mei 2011 @ 15:40:
Er zitten geen dunne pijpjes in de heatpipe zelf, de wand is aardig dik, maar aan de binnenzijde erg broos.
Heatpipes verbuigen levert vaak ongewenst resultaat op, of je moet al bij elke milimeter gaan kijken of ze nog heel zijn, de kans dat ze breken is groter.
Als ik de werking goed begrepen heb hoort er iets in te zitten voor een goede werking als de vloeistof niet door middel van zwaartekracht terugstroomt. Ook het plaatje op wikipedia dat ik eerder gepost heb laat zien dat er iets in zit. Maar ik heb ze zelf nooit doormidden gezaagd dus meer weet ik er niet van.
👑
ik dacht altijd dat er een bepaald soort gas in heatpipes zat.ajakkes schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 12:56:
[...]
Is de heatpipe volgens jou hol. Of zit er wel iets in?
Als ik de werking goed begrepen heb hoort er iets in te zitten voor een goede werking als de vloeistof niet door middel van zwaartekracht terugstroomt. Ook het plaatje op wikipedia dat ik eerder gepost heb laat zien dat er iets in zit. Maar ik heb ze zelf nooit doormidden gezaagd dus meer weet ik er niet van.
Persoonlijk denk ik dat er geen pijpje tussen zit. Ik denk dat dat gewoon een schematische weergave is van de vloeistof stroom. De buiten kant is kouder, dus vloeistof. Het gas kan dus alleen door het midden omhoog. Zwaartekracht speelt hier nauwelijks een rol, warm en koud (l), zijn net als een laag en hoog(g) druk gebied. Volgens de vloeistof dynamica kunnen deze nooit gewoon naast elkaar liggen, mits gescheiden door een wand. Het hoge druk gebied zoekt altijd een uitweg naar het lage, dit zal dus altijd de tegenovergestelde richting zijn. Zwaartekracht kan wel de efficiëntie beinvloeden, maar dan praten we misschien over een graadje of 2 a 3?ajakkes schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 12:56:
[...]
Is de heatpipe volgens jou hol. Of zit er wel iets in?
[Voor 23% gewijzigd door fynrd1 op 24-05-2011 16:35]