dat hoef je _juist _ niet, ik ben precies degene die probeert duidelijk te maken dat al die 'onafhankelijke pakketjes afzonderlijk van elkaar' een technische limitatie is waardoor je dus meerdere pakketjes nodig hebt om het volledige beeld te krijgen.
Dat de enige die precies weet wat elk byteje betekent degene is die de bytes heeft verstuurd?
En dat is dus gewoon niet waar; niet als die verzender een standaard gebruikt (wat Jabber, videostreams en SMSoIP bij mijn weten zijn).
Dat die bytes compleet niet relevant zijn voor de levering van die bytes?
Wederom niet waar. Als jij een filmpje gaat zitten kijken en 200 anderen op jouw GSM-mast kunnen vervolgens hun e-mail niet meer lezen dan wordt dat vanzelf heel belangrijk. Ga maar op zoek naar topics over studentenhuizen op GoT, in 95 van de 100 is het eerste wat men roept 'traffic shapen' en 'QoS', niemand die het heeft over het aanleggen van een 2e internetlijn. Wel wordt vaak de downloader aangespoord zijn torrents alleen 's nachts aan te zetten, maar we zijn het er hopelijk over eens dat iemand met een smartphone vragen zijn smartphone niet meer te gebruiken niet de te bewandelen weg is?
Vanaf daar houd het op. Wat er in het de payload is kan een stukje web request of een ftp commando zijn, maar ook een telnet sessie (en voor de extra uitleg, die heeft niet eens een header!).
En daarom moet je het dus interpreteren! Je bent nu boos op KPN omdat er in het verleden bij het opstellen van de TCP-standaard geen veld in de header is opgenomen dat aangeeft wat je er overheen stuurt. Een ethernet-frame heeft dat ook niet, dus dan moet je om niet hypocriet te zijn ook boos worden op een router die een ethernet-frame binnen krijgt en er pas bij het bekijken van de payload van het frame achter komt dat er een IPX-pakket in zit in plaats van een IPv4-pakket...
Allemaal informatie die helemaal niet bedoeld is voor TNT en die TNT voor een fatsoenlijke afwikkeling van zijn diensten ook niet nodig heeft.
Ah, we zijn weer terug bij de discussie of KPN en Telfort DPI mogen toepassen om hun diensten goed, stabiel en snel aan te bieden, of dat ze mogen kijken of iets VOIP, video of WhatsApp is...
Zie het voorbeeld van Telfort, Telfort heeft al die informatie dusblijkbaar wel nodig. Of KPN de informatie of het WhatsApp betreft nodig heeft valt te discussieren maar verschilt echt totaal niet van de manier waarop Telfort te werk gaat.
Geef mij eerst maar even een sluitende definitie (Hoeft geen BNF notatie te zijn hoor) die voor elke mogelijke stroom data precies de eventueel aanwezige 'header' informatie extract en de rest negeert zonder de complete datastroom te moeten interpreteren.
Ik kan ook iedere discussie wel in het belachelijke trekken, geef jij mij maar een sluitende definitie van hoeveel sterren er zijn.. Is KPN of Telfort geïnteresseerd in elke mogelijke stroom data? Nee, ze zijn geïnteresseerd in video, voip en sms. De complete datastroom moeten interpreteren is ook al onzin, zoals die onderzoeker aanhaalde waren meen ik de eerste 3-5 (unencrypted) tot 5~10 (encrypted) pakketjes genoeg om sluitend te achterhalen dat het WhatsApp betrof.
Jij bent degene die beweert dat het zo simpel is. Ik ben blij dat je langzaam in ziet dat het lang zo triviaal niet is..
Ik ging er vanuit dat hier redelijk intelligente mensen zitten zodat ik met het voorbeeldje "xmlns='jabber:client'" een aansprekend en herkenbaar iets had om ervoor te zorgen dat ik niet met een advocaat ernaast in 30 paragrafen zo precies mogelijk op hoef te schrijven waar KPN nu exact op filtert. Al was het maar omdat ik niet _weet_ wat het exacte filter van KPN is...
Het meest gebruikte argument lijkt te zijn (als we, wederom, discussiëren over het gebruik van DPI en niet of ze mogen bepalen of het VOIP, SMS of video is):
Ze gebruiken DPI en daarmee kunnen ze mijn SMSje lezen. Ze hebben er niks mee te maken dat ik vanavond wat later op mijn afspraak kom!
Ben je het er mee eens als ik die stelling herschrijf naar het volgende?
Ze gebruiken een stuk gereed gereedschap, en met dat stuk gereedschap kunnen ze iets doen wat ik helemaal niet fijn vind!
Want in dat geval moet je ook alle messen verbieden, daarmee kun je mensen vermoorden. Dat je dan je brood niet meer kunt smeren, tja...