Toon posts:

KPN en Vodafone passen deep packet inspection toe

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:35
Er was al e.e.a. te doen met betrekking tot KPN en het gaan belasten van bepaalde mobiele internetdiensten. Vooral over de vraag hoe men dit wilde gaan controleren.
Nu blijkt dat KPN dus wel degelijk DPI gebruikt.
nieuws: KPN past deep packet inspection toe op mobiel internetverkeer
En het artikel van BoF
Persbericht: Bits of Freedom roept KPN-abonnees op om aangifte te doen tegen aftappen

Zijn er mensen die aangifte gaan doen of daadwerkelijk aangifte hebben gedaan? En in hoeverre is het echt strafbaar wat KPN doet?

update: http://twitter.com/#!/kpncorporate KPN komt met een statement over DPI.
Afhankelijk daarvan besluit ik of ik ook aangifte ga doen. Maar ze zullen het wel gaan ontkennen. Maar wie geeft mij bewijs dat het niet zo is? Er is daadwerkelijk een uitspraak gedaan dat ze het doen.

[Voor 17% gewijzigd door ManiacsHouse op 12-05-2011 16:04]

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 31-05 22:30

Jeoh

blaat

Ik heb geen aangifte gedaan maar ben overgestapt op een andere provider. Een iets goedkoper signaal aan KPN.

• ManiacsHouse
Jeoh schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 16:01:
Ik heb geen aangifte gedaan maar ben overgestapt op een andere provider. Een iets goedkoper signaal aan KPN.
Jep ga ik dus sowieso ook nog doen vandaag.

• drunkfux
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-05 10:38
Was van plan om van T-Mobile naar Hi over te stappen maar is Hi niet een onderdeel van kpn? of sla ik daar de klok volledig mis...

Systeem Specs

• stijn1309
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:54
Nee die sla je volledig raak!

• Fotogravinnetje
  • Laatst online: 29-05 23:56
Ik heb de overstap al gemaakt, alleen moet ik nog even wachten tot m'n huidige abo is afgelopen...

Hi is idd van KPN

• drunkfux
  • Laatst online: 22-05 10:38
Ben dan benieuwd of ze dit trucje ook bij Hi flikken, zoja dan moet ik nog eens goed nadenken of ik dat wel wil..

Iemand die dit weet?

[Voor 9% gewijzigd door drunkfux op 12-05-2011 16:07]

Systeem Specs

• Ventrigo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Als er mensen eerder opzeggen dan hun contract loopt, willen die dat ook melden?

CM 690 II Advanced, Corsair 520Watt, Gigabyte X48t-DQ6,C2Q 9450, Sapphire 6790, 2x2048MB G.Skill(DDR3,7-7-7-18), Creative X-Fi Extreme Gamer, Logitech MX510 + MS Curve 2000, Samsung 957MB+T240, WD 500+160+200+500GB

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
drunkfux schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 16:06:
Ben dan benieuwd of ze dit trucje ook bij Hi flikken, zoja dan moet ik nog eens goed nadenken of ik dat wel wil..

Iemand die dit weet?
Van de Frontpage:
Dinsdag presenteerde KPN-ceo Eelco Blok nog cijfers die de snelle groei van 'sms-killer' WhatsApp bij Hi-abonnees moest illustreren. Nu blijkt uit de woorden van Visser dat deze gegevens gedurende een periode van minimaal negen maanden zijn verzameld door middel van deep packet inspection.
Ja dus.

Ik zit bij Hi, maar gebruik het al een half jaar niet meer ivm buitenland. Vraag me af of ik het simkaartje er nog wel weer in wil duwen zodra ik terug ben :/

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:56
drunkfux schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 16:06:
Natuurlijk flikken ze dat ook bij Hi, Hi is niet meer dan een label.

Ik heb "helaas" geen KPN, anders zou ik zeker aangifte gaan doen. Dit is zware inbreuk op de privacy! KPN moet hier echt voor gestraft worden, wat alleen gebeurd als mensen hier daadwerkelijk aangifte over doen.

Waarom is overstappen een goedkoper signaal dan aangifte doen?

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Staat er in het contract dat zij dit mogen doen? anders mag je voor zover ik weet je contract kostenloos opzeggen wegens contractbreuk.

IANAL, maar moet toch een haalbare zaak zijn.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

• Vlooi
  • Laatst online: 14-03 09:02
Ik heb dus net voor 1,5 maand terug een contract afgesloten die pas in de zomer in gaat. Zou het ook mogelijk zijn deze te laten ontbinden ivm de berichten in de media?

Anoniem: 146163

Magic schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 16:11:
Staat er in het contract dat zij dit mogen doen? anders mag je voor zover ik weet je contract kostenloos opzeggen wegens contractbreuk.

IANAL, maar moet toch een haalbare zaak zijn.
Dat lijkt me best interessant. Dan kan ik weg bij Hi, en een sim only abbo nemen bij een andere toko. Hoewel ik me afvraag of je bij andere providers wel beter af bent.

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 31-05 13:44
Even een repost van mijn reactie op de FP:

Zoals Sjoerten hierboven al aangeeft, staat in de Privacy Statement dat ze je daadwerkelijke surfinformatie niet opslaan en dergelijke. Dat doen ze wel, ook wel ze schenden hun eigen privacyvoorwaarden en daarmee ook de contractvoorwaarden lijkt me.
Om te zien dat je WhatsApp gebruikt (en vooral hoeveel) hebben ze meer nodig dan een IP, aangezien je vermoed ik altijd verbonden bent. Als je niet altijd verbonden bent is het pushen van berichten nl. niet mogelijk.
Verkeersgegevens

Als je gebruik maakt van je vaste- of mobiele telefoonaansluiting of gebruik maakt van internet dan ‘vervoeren‘ wij gegevens van je. Deze gegevens worden ook wel aangeduid als verkeersgegevens. Het gaat dan om gegevens zoals het tijdstip en de duur van het gebruik van een aansluiting, het opgeroepen nummer, surfgedrag op internet en je IP-adres. KPN slaat de gegevens over het gebruik van je vaste- of mobiele aansluiting op. Je surfgedrag wordt niet opgeslagen. KPN houdt niet bij welke websites je bezoekt. KPN kan wel bijhouden of je een website van KPN bezoekt en hoe je gebruik maakt van KPN-websites. Als KPN je een mail stuurt of een elektronische nieuwsbrief, dan kan KPN ook bijhouden of je deze bijvoorbeeld hebt geopend. Meer informatie daarover vind je onder 'verwerking van je gegevens op KPN-websites'.
http://www.kpn.com/privacy.htm

Edit: Als toevoeging hierop lijkt het mij dus mogelijk het contract op te zeggen, aangezien ze zelf aangeven niet in je surfinformatie te duiken, wat ze nu dus overduidelijk wel doen.

[Voor 6% gewijzigd door EvilWhiteDragon op 12-05-2011 16:17]

LinkedIn
BlackIntel

• Nivado
Vlooi schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 16:12:
Ik heb dus net voor 1,5 maand terug een contract afgesloten die pas in de zomer in gaat. Zou het ook mogelijk zijn deze te laten ontbinden ivm de berichten in de media?
Lijkt me sterk dat het in je contract staat. Er staat namelijk in de wet dat inbreuk op de privacy verboden is. Er zal vast wel een manier zijn om onder je contract uit te komen, echter verwacht ik dat je dan ook je telefoon moet inleveren omdat de koop dan in zijn geheel ontbonden wordt.

@EvilWhiteDragon: Volgens klopt het niet helemaal wat je zegt. In de voorwaarden staat dat je surf gedrag niet op opgeslagen. Ik vraag mij af in hoeverre 1. Whatsapp gebruik onder de noemer surf gedrag valt. 2. "het monitoren van verkeers inhoud" en "het opslaan van surf gedrag" het zelfde is.

[Voor 20% gewijzigd door Nivado op 12-05-2011 16:23]

• ManiacsHouse
Nivado schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 16:18:
[...]

Lijkt me sterk dat het in je contract staat. Er staat namelijk in de wet dat inbreuk op de privacy verboden is. Er zal vast wel een manier zijn om onder je contract uit te komen, echter verwacht ik dat je dan ook je telefoon moet inleveren omdat de koop dan in zijn geheel ontbonden wordt.
Telefoon inleveren is niet im frage volgens mij. Je betaald daar afhankelijk van je abo bij afsluiting een x bedrag voor. Of je krijgt hem voor 0 euro. Ding is dus van jou.

• Exterminator
  • Laatst online: 16:47
Kan ik aan de hand van dit bericht mijn lopend contract zonder extra kosten stop zetten?

• w4rguy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-05 13:30

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Ik heb alleen internet thuis van KPN. Mijn telefoon is gelukkig Vodafone. Als ik van KPN internet zou hebben had ik ook wel aangifte gedaan, dit kan toch niet zomaar? Ik heb zelf mijn papieren voor Particulier Onderzoeker en ik WEET dat dit niet is toegestaan! Zeker een particulier bedrijf mag dit niet. Een overheidsinstantie mag alleen een internet-tap plaatsen als dit wordt aangevraagd bij de instanties, en zelfs daar zitten eisen aan!

Het zal mij dan ook niet verbazen als KPN 24/7 heeft getapt, iets wat tegen de gedragscode voor particulier onderzoek in gaat. En elke particuliere onderzoeker is verplicht zich aan die gedragscode te houden volgens de wet.

Dit krijgt hopelijk een groot staartje voor KPN!
Exterminator schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 16:21:
Kan ik aan de hand van dit bericht mijn lopend contract zonder extra kosten stop zetten?
Dat kan alleen als jij daadwerkelijk kan aantonen dat KPN zich heeft misdragen en daardoor jij een gegronde reden hebt om te ontbinden. Daarvoor zal dus een juridische procedure gestart moeten worden.

[Voor 22% gewijzigd door w4rguy op 12-05-2011 16:24]

All-Round nerd | iRacing Profiel

• ManiacsHouse
Hahaha geweldig dat iedereen meteen weer wil opzeggen. Aan de andere kant zou dat ook een rechtvaardige straf zijn voor dit soort 'misdaden'. Laat ze maar bloeden bij KPN.

Overigens nog weinig 'statement' van KPN te bespeuren...

[Voor 7% gewijzigd door ManiacsHouse op 12-05-2011 16:24]

• Chrisjuh_15
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-05 07:49

Chrisjuh_15

Facta non verba

Aan de hand van wat comments op de frontpage post heb ik zojuist een brief met mijn opzegging de op de bus gedaan. Ik wacht af wat ze ervan gaan zeggen.

• Exterminator
Chrisjuh_15 schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 16:23:
[...]

Aan de hand van wat comments op de frontpage post heb ik zojuist een brief met mijn opzegging de op de bus gedaan. Ik wacht af wat ze ervan gaan zeggen.
Zou je me aub op de hoogte willen houden?
Heb je eventueel ook iets geregeld met nummerbehoud?

• Donenzone
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Exterminator schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 16:26:
[...]

Ik heb ze twee maanden de tijd gegeven, zodat ik over kan stappen naar Vodafone. Weet niet of dat zin heeft, zie wel.

• w4rguy

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Overig nieuwtje van security.nl:

KPN neemt dus ook verkeer van niet-klanten door. Als jij een bericht stuurt naar iemand die bij KPN is aangesloten lezen zij ook jouw gegevens. WTF denken ze wel niet?

• Exterminator
Donenzone schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 16:27:
[...]

Ik heb ze twee maanden de tijd gegeven, zodat ik over kan stappen naar Vodafone. Weet niet of dat zin heeft, zie wel.
Is 't geen optie om je abbo te laten omzetten naar prepaid?
Heb dat toen der tijd eens gedaan met Orange (tariefwijziging) meen ik me te herinneren

• Paul
  • Laatst online: 16:42
EvilWhiteDragon schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 16:16:
Zoals Sjoerten hierboven al aangeeft, staat in de Privacy Statement dat ze je daadwerkelijke surfinformatie niet opslaan en dergelijke. Dat doen ze wel, ook wel ze schenden hun eigen privacyvoorwaarden en daarmee ook de contractvoorwaarden lijkt me.
Oh? Ik zie daar staan dat ze al 9 maanden statistieken bijhouden hoeveel WhatApp-berichten er verzonden zijn, iets wat mijns inziens iets compleet anders is:

Surfinformatie: EvilWhiteDragon is op 12 mei in 16:16 naar Gathering of Tweakers gegaan

cijfers die de snelle groei moest [sic] illustreren:
jan: 12.000 berichten
feb: 14.000 berichten
mrt: 18.000 berichten

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Exterminator

• w4rguy

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Logisch, wat zou jij doen als je een baas was van de onderwereld en een moord had geplaagd? Inderdaad: hetzelfde.

wat mij betreft op de schandpaal als dit verhaal echt waar is. Ze hebben ook nooit de gebruikers hiervan op de hoogte gesteld dat ze monitoren (eis in de wet).

• ManiacsHouse
Ze ontkennen het niet. Enige dat ze ontkennen is dat ze de berichten hebben gelezen. En dat ze het alleen (ja duuuuh) voor WhatsApp hebben gebruikt.
KPN heeft het soort dataverkeer geanalyseerd om de opkomst van de applicatie WhatsApp in kaart te brengen, waarbij DPI is gebruikt. KPN kijkt niet naar de inhoud van berichten. KPN onderzoekt op dit moment of alle regels met betrekking tot het bewaren van analyse gegevens zijn nageleefd."
En gij geluft da? Alleen het feit dat ze DPI hebben gebruikt, is dat al niet strafbaar?

En in hoeverre heb ik het recht om te weten of ze mijn verbinding hebben ge-DPI-t?

[Voor 5% gewijzigd door ManiacsHouse op 12-05-2011 16:37]

• Chrisjuh_15

Chrisjuh_15

Facta non verba

Exterminator schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 16:26:
[...]

Is prima. Ik heb in de brief aangegeven dat ik gebruik wil maken van nummerbehoud zodat ik met m'n huidige nummer kan overstappen

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:38
Ondanks dat de klacht weinig hout snijdt in context van WBP, is de collectieve framing en het hogere doel wat voor ligt te mooi om inhoudelijk te gaan schoffelen in het voordeel van KPN :Y)

• Fotogravinnetje
  • Laatst online: 29-05 23:56
Op zich logisch dat het CBP nog geen reactie wil geven. Ze moeten eerst kijken of er echt sprake is van illegale praktijken of niet. Ik vrees dat KPN het wel zo gaat weten te draaien dat het allemaal nog net binnen de huidige wetgeving past

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 31-05 13:44
Paul schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 16:30:
[...]

Oh? Ik zie daar staan dat ze al 9 maanden statistieken bijhouden hoeveel WhatApp-berichten er verzonden zijn, iets wat mijns inziens iets compleet anders is:

Surfinformatie: EvilWhiteDragon is op 12 mei in 16:16 naar Gathering of Tweakers gegaan

cijfers die de snelle groei moest [sic] illustreren:
jan: 12.000 berichten
feb: 14.000 berichten
mrt: 18.000 berichten
Ja, dat zeg ik juist. Volgens hun eigen gedragcode (die vast en zeker ook in je contract genoemd is), zijn ze fout bezig. Als die in het contract staat, plegen ze dus contractbreuk door DPI.

LinkedIn
BlackIntel

• Exterminator
Chrisjuh_15 schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 16:36:
[...]

Is prima. Ik heb in de brief aangegeven dat ik gebruik wil maken van nummerbehoud zodat ik met m'n huidige nummer kan overstappen
Ok thx!
Jij zit bij KPN of bij HI?

Anoniem: 222584

Maar gaat dit niet veel verder dan de media meld ?

Stel je voor dat ik KPN heb en mijn buurman T-mobile en we gaan de Whatsapp gebruiken dan hebben ze toch ook data onderschept van t-mobile of zie ik dat nou verkeerd ?

• w4rguy

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Anoniem: 222584 schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 16:46:
Maar gaat dit niet veel verder dan de media meld ?

Stel je voor dat ik KPN heb en mijn buurman T-mobile en we gaan de Whatsapp gebruiken dan hebben ze toch ook data onderschept van t-mobile of zie ik dat nou verkeerd ?
Dat klopt, lees mijn vorige posts :)

• Paul
EvilWhiteDragon schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 16:40:
Ja, dat zeg ik juist. Volgens hun eigen gedragcode (die vast en zeker ook in je contract genoemd is), zijn ze fout bezig. Als die in het contract staat, plegen ze dus contractbreuk door DPI.
Je zegt nu weer dat ze fout bezig zijn, maar ik herhaal mijn vorige bericht: Waar staat dat ze je surfinformatie (het door jouw aangehaalde voorbeeld) opslaan? Er staat dat ze statistieken bijhouden, iets wat ze al sinds het begin der tijden doen (zoveel belminuten binnen je bundel, zoveel belminuten buiten je bundel, zoveel SMSjes...).

Rhàshan - Aditu Sunlock

• w4rguy

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Paul schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 16:47:
[...]
Je zegt nu weer dat ze fout bezig zijn, maar ik herhaal mijn vorige bericht: Waar staat dat ze je surfinformatie (het door jouw aangehaalde voorbeeld) opslaan? Er staat dat ze statistieken bijhouden, iets wat ze al sinds het begin der tijden doen (zoveel belminuten binnen je bundel, zoveel belminuten buiten je bundel, zoveel SMSjes...).
Met DPI kijken ze in je berichten. Ze kijken dus niet alleen hoeveel smsjes je verstuurd, maar wat er in die smsjes staat. tot zover die vergelijking.

• alwaysleft
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-04-2019
Even Wikipedia erbij nemen:

Bij Deep packet inspection (DPI) wordt elektronisch dataverkeer tussen zender en ontvanger inhoudelijk geanalyseerd. Dit gaat verder dan de inspectie van afzender- en ontvangeradres zoals routers dat voor het verder leiden van de gegevens noodzakelijkerwijs moeten doen. Het internet functioneert doordat gegevens in gestandaardiseerde brokstukken worden verdeeld, verpakt en verstuurd. De inhoud van de pakketjes speelt voor het functioneren van het internet als zodanig geen rol. Als er geen gebruik wordt gemaakt van deep packet inspection wordt er tijdens de reis van de gegevens alleen naar het IP-adres en het poortnummer gekeken. Bij deep packet inspection daarentegen wordt ook de inhoud van de pakketjes bekeken en op basis van de inhoud kunnen de pakketjes dan verschillend behandeld worden: geweigerd, gekopieerd naar een andere ontvanger of met een andere prioriteit worden doorgestuurd

• Chrisjuh_15

Chrisjuh_15

Facta non verba

Exterminator schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 16:43:
[...]

Ok thx!
Jij zit bij KPN of bij HI?
KPN, personal sim abbo ;) (Wat opzich erg lekker werkt met al die dingen die je uit/aan kunt zetten)

• w4rguy

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Chrisjuh_15 schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 16:49:
[...]

KPN, personal sim abbo ;) (Wat opzich erg lekker werkt met al die dingen die je uit/aan kunt zetten)
Kun jij er voor kiezen om DPI uit te zetten ? :P [/joke]

• Exterminator
Chrisjuh_15 schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 16:49:
[...]

Alright, ik heb HI.
In principe hoeft dat eigenlijk ook niets uit te maken...

Laat maar even de reactie weten van ze ;)

• Nivado
w4rguy schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 16:48:
[...]

Met DPI kijken ze in je berichten. Ze kijken dus niet alleen hoeveel smsjes je verstuurd, maar wat er in die smsjes staat. tot zover die vergelijking.
alwaysleft schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 16:48:
Even Wikipedia erbij nemen:

[...]
Dat ze DPI toepassen en dat niet kan/mag is duidelijk.

Dat wil nog niet zeggen dat ze hun eigen voorwaarden schenden. Zij zullen in ieder geval bij hoog en bij laag volhouden dat niet te doen en daarom kostenloze contract opzeggen niet honoreren.

Dit is imo omdat zij het in hun voorwaarden hebben over het opslaan van, niet over het kijken naar surfgegevens.

[Voor 7% gewijzigd door Nivado op 12-05-2011 16:55]

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:46

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

http://twitter.com/#!/Janoz77/status/68689163137982464
#kpn: "We hebben je post geopend en gekeken of er 'Geachte Whatsapp' stond, maar verder hebben we heus niks gelezen hoor" #DPI #fail
Nu maar hopen dat het niet zomaar met een sisser af gaat lopen vanwege gebrekkige IT kennis bij het OM en de politiek (alhoewel ik daar om eerlijk te zijn niet zo heel veel vertrouwen in heb).

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Chrisjuh_15

Chrisjuh_15

Facta non verba

w4rguy schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 16:50:
[...]

Kun jij er voor kiezen om DPI uit te zetten ? :P [/joke]
Hahah flauw xD :+

• Paul
w4rguy schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 16:48:
Waarom zouden ze kijken wat er in die SMSjes staat? Omdat WhapsApp (blijkbaar) over een standaard poort verkeer verstuurd (want anders zouden ze het wel op IP-basis of op poortnummer bekijken) kijken ze _of_ het een WhatsApp-bericht betreft.

Ik geef ze hier uiteraard het voordeel van de twijfel, maar _juist_ vanwege dit soort ophef betwijfel ik echt absoluut ten zeerste of ze kijken, laat staan opslaan _wat_ je schijft. Er is geen enkel bewijs in die richting, en er zijn heel veel argumenten te verzinnen waarom ze dat niet zouden doen terwijl ik er maar heel weinig kan verzinnen waarom ze het wel zouden doen.

Ze passen geen DPI toe op je SMS'jes, ze passen DPI toe op je verkeer, om te bepalen of het een SMSje is.
Nivado schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 16:53:
Dat ze DPI toepassen en dat niet kan/mag is duidelijk.
Waarom zou dat niet mogen? Het wordt al jarenlang gebruikt om je e-mailtjes te filteren op spam, maar daar hoor je nooit iemand over. Anti-spam is een gewilde dienst, terwijl extra betalen voor iets een ongewenste dienst is, dus gaan we ineens de gebruikte techniek aanvallen?

Rhàshan - Aditu Sunlock

• jeroen_
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:43
Chrisjuh_15 schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 16:23:
Graag zou ik ook op de hoogte gehouden willen worden (zit zelf bij hi).

[Voor 31% gewijzigd door jeroen_ op 12-05-2011 17:06]

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Paul, wanneer ze alleen naar ip en poortnummer zouden kijken dan hadden ze helemaal geen DPI nodig gehad om te bepalen of het een whatsapp berichtje was. Dat ze bij het feit blijven dat DPI is toegepast geeft aan dat ze niet alleen naar de headers van de packets gekeken hebben (wat genoeg is om te bepalen dat het naar een bepaalde poort van een whatsapp server gaat), maar ook naar de inhoud.

Dat komt precies overeen met de vergelijking die ik eerder met een brief maakte. Ze nemen geen genoegen met het adres dat op de voorkant en/of de achterkant van de envelop staat, nee, ze maken de brief open om even te kijken wat de aanhef is.

Bedenk daarbij dat internet verkeer over een aantal pakketjes verdeeld worden en dan kun je het nog meer vergelijken met dat je alle blaadjes van je brief los verstuurd en dat de KPN vervolgens op elk blaadje gaat zoeken of er 'geachte whatsapp' op staat.

• GiantLeap
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:33

GiantLeap

One GiantLeap for mankind

jvleusden schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 17:01:
[...]

Graag zou ik ook op de hoogte gehouden willen worden (zit zelf bij hi).
Voor mij geldt hetzelfde, zit bij KPN met personalsim.

Mario Kart Tour: 211982902522
Rockstar Games Social Club (PC): GiantLeap

RC spul:
Traxxas Nitro Rustler
Hubsan X4 H107D
DJI Phantom 2 Vision+

• w4rguy

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Paul schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 16:57:
[...]
Waarom zouden ze kijken wat er in die SMSjes staat? Omdat WhapsApp (blijkbaar) over een standaard poort verkeer verstuurd (want anders zouden ze het wel op IP-basis of op poortnummer bekijken) kijken ze _of_ het een WhatsApp-bericht betreft.

Ik geef ze hier uiteraard het voordeel van de twijfel, maar _juist_ vanwege dit soort ophef betwijfel ik echt absoluut ten zeerste of ze kijken, laat staan opslaan _wat_ je schijft. Er is geen enkel bewijs in die richting, en er zijn heel veel argumenten te verzinnen waarom ze dat niet zouden doen terwijl ik er maar heel weinig kan verzinnen waarom ze het wel zouden doen.

Ze passen geen DPI toe op je SMS'jes, ze passen DPI toe op je verkeer, om te bepalen of het een SMSje is.

[...]
Waarom zou dat niet mogen? Het wordt al jarenlang gebruikt om je e-mailtjes te filteren op spam, maar daar hoor je nooit iemand over. Anti-spam is een gewilde dienst, terwijl extra betalen voor iets een ongewenste dienst is, dus gaan we ineens de gebruikte techniek aanvallen?
Paul,

Zoals eerder vermeld ben ik opgeleid tot particulier onderzoeker, ik ken de wetgeving omtrent dit soort casus. Op het moment dat zij beginnen te tappen/filteren/DPI-en hoe je het wilt noemen, zijn zij in de wet bescherming persoonsgegevens aan te merken als verantwoordelijke van de gegevens. Zij zijn als verantwoordelijke verplicht om de betrokkene (wij, de klanten) op de hoogte te stellen van het onderzoek. Dit is nodig zodat je bezwaar kunt maken. Deze kans is nooit gegeven.

Op het moment dat bezwaar gemaakt wordt moet KPN zich kunnen verdedigen met een goed doel. Als zij die hebben rechtvaardigt dit hun onderzoek. De reden die ik zou kunnen verzinnen waarom ze dit wel doen is vanwege de techniek met DPI. Een andere techniek had voldaan, DPI was nooit nodig geweest. Waarvoor was DPI nodig? Waarom niet een andere techniek. Dat soort vragen kun je stellen tijdens een bezwarenprocedure, waar je de kans niet voor hebt gehad. Oftewel, onrechtmatige verwerking van gegevens. Staat in mijn ogen gelijk aan een tap van mijn persoonlijke gegevens want ik mag er van uit gaan dat mijn sms-jes en berichten privé zijn omdat zij aan personen zijn gericht.

KPN is niet verantwoordelijk voor het analyseren van mijn gegevens. Dat mogen zij alleen als ik hen daarvoor toestemming geef want zij weten dat er persoonlijke gegevens over een verbinding gaan. Zij mogen enkel mij voorzien van een schakeling in hun netwerk, daar betaal ik ze voor.

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Over wat wel en niet DPI is kan je overigens ook lang discussieren. Vele internetproviders sturen een sampling van alle pakketten die over hun routers gaan naar analysedozen die mooie overzichten kunnen maken van verkeersstromen naar het internet. Niet om gebruikers in de gaten te houden maar om op een goede manier capaciteitsmanagement op transit en peering connecties te doen. Is dat dan ook erg?

Wat mij toegestaan lijkt is dat een bedrijf over de gegevens die door zijn infrastructuur gaan geanonimiseerde informatie verzamelt tbv de verbetering van de bedrijfsprocessen. In principe is het KPN whatsapp verhaal tot nog toe niets anders dan dat. Waarom er dan ineens overal gesproken wordt over afluistermethoden is mij een volkomen raadsel. DPI is geen afluistermethode maar een netwerkmanagement hulpmethodiek.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Paul schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 16:57:
....knip....
[...]
Volgens mij staat in de WBP omschreven dat een bedrijf alleen die gegevens mag verzamelen die nodig zijn om de dienst te kunnen leveren. Bij e-mail-filtering is het noodzakelijk de data te analyseren om de dienst te kunnen leveren. Voor het leveren van mobiel internet ( onbeperkt nog wel ! ) is het niet nodig, en dus volgens mij in strijd met de WBP.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Jheroun
  • Niet online
u_nix_we_all schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 17:03:
[...]

Volgens mij staat in de WBP omschreven dat een bedrijf alleen die gegevens mag verzamelen die nodig zijn om de dienst te kunnen leveren. Bij e-mail-filtering is het noodzakelijk de data te analyseren om de dienst te kunnen leveren. Voor het leveren van mobiel internet ( onbeperkt nog wel ! ) is het niet nodig, en dus volgens mij in strijd met de WBP.
Waar zijn volgens jou jouw persoonsgegevens in gevaar op het moment dat een Telco wil zien of mensen met hun aansluiting websurfen of voipen? De Telco heeft jouw persoonsgegevens wegens het abonnement dat je hebt. Ze krijgen van jou je data omdat jij wilt dat de Telco deze naar iemand anders brengt. Het blijft binnen één domein dat sowieso alles van je kan weten. Ik begrijp niet waar de verontwaardiging over de methode van informatievergaring vandaan komt. De verontwaardiging over het verschillend tarifieren van inhoud van IP pakketjes snap ik wel, maar dat is een andere discussie.

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Jheroun schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 17:03:
Over wat wel en niet DPI is kan je overigens ook lang discussieren. Vele internetproviders sturen een sampling van alle pakketten die over hun routers gaan naar analysedozen die mooie overzichten kunnen maken van verkeersstromen naar het internet. Niet om gebruikers in de gaten te houden maar om op een goede manier capaciteitsmanagement op transit en peering connecties te doen. Is dat dan ook erg?

Wat mij toegestaan lijkt is dat een bedrijf over de gegevens die door zijn infrastructuur gaan geanonimiseerde informatie verzamelt tbv de verbetering van de bedrijfsprocessen. In principe is het KPN whatsapp verhaal tot nog toe niets anders dan dat. Waarom er dan ineens overal gesproken wordt over afluistermethoden is mij een volkomen raadsel. DPI is geen afluistermethode maar een netwerkmanagement hulpmethodiek.
Voor analyse van verkeerstromen heb je alleen de headers van de packets nodig. Daarin staat alle data die nodig is voor de door jou genomende analyses. De payload zelf is compleet niet relevant. Bij DPI duik je juist in die payload. Daarin zit 'm juist de crux. De enige passende vergelijking zijn spamfilters, maar over het algemeen wordt je daar vooraf van op de hoogte gesteld bij de algemene voorwaarden waarmee je akkoord moet gaan.

• w4rguy

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Janoz schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 17:08:
[...]

Voor analyse van verkeerstromen heb je alleen de headers van de packets nodig. Daarin staat alle data die nodig is voor de door jou genomende analyses. De payload zelf is compleet niet relevant. Bij DPI duik je juist in die payload. Daarin zit 'm juist de crux. De enige passende vergelijking zijn spamfilters, maar over het algemeen wordt je daar vooraf van op de hoogte gesteld bij de algemene voorwaarden waarmee je akkoord moet gaan.
Het is zelfs zo erg. Als jij bepaalt dat iets veilig moet zijn en dus versleutelt (bijvoorbeeld een VPN verbinding om het even te stellen) kan je met DPI in die verbinding duiken :). Firewalls doen dit om HTTPS sessies te kunnen controleren op malware :)

• Paul
w4rguy schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 17:03:
Een andere techniek had voldaan, DPI was nooit nodig geweest. Waarvoor was DPI nodig?
Dat stel ik dus ter discussie. Gezien het feit dat ze DPI hebben gebruikt stel ik dus dat DPI _wel_ nodig is om te bepalen of het een WhatsApp-bericht is, deze commotie hebben ze namelijk mijlenver zien aankomen. Als er een andere techniek mogelijk was geweest hadden ze die zeer waarschijnlijk wel gebruikt.

Ze stellen nota bene in hun privacy-verklaring dat ze "gegevens over het gebruik van je vaste- of mobiele aansluiting op[slaan]", en voor het operationeel houden en factureren van hun dienst moeten ze je gegevens analyseren. Termijnverwachtingen en strategische beslissingen (zoals, hoeveel concurrentie ondervinden we van WhatsApp) lijken mij persoonlijk redenen die goed genoeg zijn om dit onder 'operationeel houden' te laten vallen.

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Jheroun
  • Niet online
Janoz schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 17:08:
[...]

Dat gaat tegenwoordig niet meer op. Probeer bittorrent verkeer maar eens te vinden in je netwerk, bijna al dat verkeer loopt gewoon over poort 80. Idem voor sommige voip of chattoepassingen.

Oplossing voor de tweaker met behoefte aan meer privacy: versleutelen die handel.

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Waaromkan BoF niet gewoon zelf aangifte doen ? Miljoenen KPN abonnees oproepen aangifte te doen is idioot, als een op de tien dat ook doet is de politie weken bezig met dat verwerken.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Jheroun schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 17:08:
[...]
Waar zijn volgens jou jouw persoonsgegevens in gevaar op het moment dat een Telco wil zien of mensen met hun aansluiting websurfen of voipen?
Waar zeg ik dat dan ? Ik zeg alleen dat wat KPN nu doet in strijd is met de regels van de WBP.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Paul
Je zegt het nu weer :P De Telco wil zien of mensen websurfen of voipen, en volgens jou is dat in strijd met de WPB :)

Vooralsnog heb ik geen redenen om aan te nemen dat ze gegevens opslaan die rechtstreeks of indirect terug te leiden zijn tot personen, en om geautomatiseerd te laten bepalen of iets een HTTP-pagina of een WhatsApp-bericht is gelijkstellen aan het lezen van je SMSjes of het afluisteren van je VOIP-gesprek vind ik zelf erg ver gaan :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:42

Touchdomex

Meisje!

IJzerlijm schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 17:46:
Waaromkan BoF niet gewoon zelf aangifte doen ? Miljoenen KPN abonnees oproepen aangifte te doen is idioot, als een op de tien dat ook doet is de politie weken bezig met dat verwerken.
Beter kun je een class action lawsuit opzetten volgens mij. Ik twijfel nog wat ik ga doen hiertegen. Ga in ieder geval mijn contract nog eens goed nalezen of wat ze nu hebben gedaan in mijn ogen schadelijk genoeg is om er iets tegen te doen... Ik ga gewoon rustig de kat uit de boom kijken.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:27
Paul schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 18:09:
Je zegt het nu weer :P De Telco wil zien of mensen websurfen of voipen, en volgens jou is dat in strijd met de WPB :)

Vooralsnog heb ik geen redenen om aan te nemen dat ze gegevens opslaan die rechtstreeks of indirect terug te leiden zijn tot personen, en om geautomatiseerd te laten bepalen of iets een HTTP-pagina of een WhatsApp-bericht is gelijkstellen aan het lezen van je SMSjes of het afluisteren van je VOIP-gesprek vind ik zelf erg ver gaan :)
Dan kun je gewoon de headers bekijken. Nu doen ze Deep Packet Inspection en dat is juist om de inhoud te zien (Dus wat jij getypt hebt over WhatsApp). Alles wat ze nodig hebben konden ze in de headers vinden, daar heb je geen DPI voor nodig. Dit hebben ze wel gedaan maar dat strookt niet met de reden die ze opgeven.

Ik vind het héél erg ver gaan.

Anoniem: 323486

Wát ze er mee doen is voor mij een bijzaak. Dát ze het doen is voor mij genoeg om te zeggen dat mijn vertrouwen in KPN geschaadt is. Niemand zal weten wat ze met mijn gegevens doen en omdat dit niet is te bewijzen zullen ze het blijven nuanceren. Ik heb géén toestemming gegeven, en staat niet in mijn contract. Dat zijn de feiten, en dit gaat wat mij betreft veel te ver.

Ik ga zo snel mogelijk een verzoek indienen tot directe ontbinding van mijn contract bij Hi. Ik blijf die onzin niet slikken bij KPN/Hi en mij zijn ze dus nu ook kwijt.

• Paul
RedHat schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 18:12:
[...]

Dan kun je gewoon de headers bekijken. Nu doen ze Deep Packet Inspection en dat is juist om de inhoud te zien (Dus wat jij getypt hebt over WhatsApp). Alles wat ze nodig hebben konden ze in de headers vinden, daar heb je geen DPI voor nodig. Dit hebben ze wel gedaan maar dat strookt niet met de reden die ze opgeven.

Ik vind het héél erg ver gaan.
Ik ken de ins en outs van het WhatsApp-protocol niet, ik vind het wel aannemelijk dat je uit de headers blijkbaar niet voldoende info kunt halen. Totdat KPN met een goed onderbouwd persbericht komt (dus niet het huidige snel-snel damage control) geef ik ze het voordeel van de twijfel :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

• yori1989
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-05 17:54
Anoniem: 323486 schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 18:20:
Wát ze er mee doen is voor mij een bijzaak. Dát ze het doen is voor mij genoeg om te zeggen dat mijn vertrouwen in KPN geschaadt is. Niemand zal weten wat ze met mijn gegevens doen en omdat dit niet is te bewijzen zullen ze het blijven nuanceren. Ik heb géén toestemming gegeven, en staat niet in mijn contract. Dat zijn de feiten, en dit gaat wat mij betreft veel te ver.

Ik ga zo snel mogelijk een verzoek indienen tot directe ontbinding van mijn contract bij Hi. Ik blijf die onzin niet slikken bij KPN/Hi en mij zijn ze dus nu ook kwijt.
Mee eens, ik ben al jaren klant bij KPN en ik vind dit zorgwekkend. Dat ze minimaal al 9 maanden al inzage in mijn email, whatsapp berichten, smsjes en alles wat ik op het internet doe.
Ik twijfel dan ook met aangifte doen.

• Exterminator
Hier even een briefje wat ik toen der tijd (2004) naar orange heb gestuurd. Met wat aanpassingen kan deze ook voldoen in een poging tot het ontbinden van je contract bij KPN/HI/Telfort..

Orange Nederland N.V
t.a.v. Klantenservice
Postbus 5127
6802 EC Arnhem

Wooonplaats: ../05-2004

Geachte heer/mevrouw,

Onlangs bereikte mij het bericht dat u de tarieven voor het bellen naar het buitenland en het versturen van een sms vanuit het buitenland per 7 juni aanpast.
Het tarief wordt op bovenstaande punten verhoogd en valt dus nadelig voor mij uit.

Ik wil u bij deze laten weten dat ik niet akkoord ga met deze wijziging. Ik wil mijn abonnement dan ook vervroegd en kosteloos opzeggen per ingang van deze tariefswijziging (7 juni 2004).
En omzetten naar een orange ready,zodat ik mijn nummer en beltegoed niet kwijtraak.

Het gaat hierbij om de volgende aansluiting:

Telefoonnummer: 06
Simkaartnummer:
Type abonnement: Free €

Ik hoop u hierbij voldoende te hebben geïnformeerd en
ik zou van deze opzegging graag nog een schriftelijke bevestiging ontvangen.

Met vriendelijke groet,

Naam:
Adres:
postcode: woonplaats:

Bijlage: Kopie legitimatiebewijs

handtekening:

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:57

IkWilbert

Het is mij!

Exterminator schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 18:31:
Hier even een briefje wat ik toen der tijd (2004) naar orange heb gestuurd. Met wat aanpassingen kan deze ook voldoen in een poging tot het ontbinden van je contract bij KPN/HI/Telfort..
Ik heb mijn brief, iets uitgebreider ook klaarliggen. Al kijk ik de kat nog even uit de boom... Eerst zeker weten dat wat er gebeurt is ook echt niet mag.

I intend to live forever. So far, so good.

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Jheroun schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 17:11:
Dat gaat tegenwoordig niet meer op. Probeer bittorrent verkeer maar eens te vinden in je netwerk, bijna al dat verkeer loopt gewoon over poort 80. Idem voor sommige voip of chattoepassingen.
het grote nadeel van de zaken die jij aanhaalt is juist het p2p aspect. Bij rechtstreekse communicatie tussen twee gebruikers over een willekeurige poort kun je, behalve de hoeveelheid data, helemaal niks zeggen over de aard van de communicatie. Het enige dat je zou kunnen doen is om een verbinding op te zetten met de poort van de geaddreseerde en adhv wat je terug krijgt proberen af te leiden waar je mee te maken hebt. Dit is voor WhatsApp niet relevant. WhatsApp berichten lopen allemaal via een centrale server. Om te kunnen bepalen hoeveel van de gebruikers WhatsApp daadwerkelijk gebruiken hoeven ze alleen maar bij te houden welke van hun gebruikers regelmatig verbinding leggen met de servers van Whatsapp. Dat is niks anders dan kijken naar het adres wat op de envelop staat. Daarvoor hoef je de envelop niet open te maken.
w4rguy schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 17:11:
Het is zelfs zo erg. Als jij bepaalt dat iets veilig moet zijn en dus versleutelt (bijvoorbeeld een VPN verbinding om het even te stellen) kan je met DPI in die verbinding duiken :). Firewalls doen dit om HTTPS sessies te kunnen controleren op malware :)
Dat is toch wel een beetje onzin. HTTPS is enkel te 'inspecteren' bij de beide uiteinden. De enige manier waarop hetgeen jij aanhaalt kan is met een proxyserver die default een man in the middle attack uitvoert.

[Voor 20% gewijzigd door Janoz op 12-05-2011 19:06]

• LCD_viewer
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
De overheid heeft hier ook gedeeltelijk schuld aan. Met de bewaarplicht van providers moeten er ook veel data opgeslagen worden.
Telefoon, voip en sms verkeer idem, alleen verschilde de aanpak van diverse mobiele telefoon providers, Vodafone en Tmobile stuurden niet alleen de afzender en geadresseerde van een sms maar stuurden ook de inhoud van een sms bericht door.

Maar nu ik dit ranzige verhaal met DPI hoor ben ik het zat en wil ik overstappen.

Ik snap dat je als bedrijf dienst verlening wilt sturen maar als tnt allemaal poststukken zou gaan openmaken om de dienstverlening beter te kunnen monitoren, dan begrijpen de politici het wel.

Maar dan is de vraag welke provider is dan wel netjes bezig ?

Net toch uit onvrede even de Hi klanten"service" gebeld, kon toch geen kwaad.

Ze kunnen daar aan de telefoon natuurlijk niks voor mij betekenen, dat wist ik ook vantevoren. Heb mijn onvrede uitgesproken en duidelijk gemaakt dat mijn vertrouwen in KPN zodanige schade heeft opgelopen dat ik per direct wilde opzeggen of overstappen. Natuurlijk konden ze mij geen coulanceregeling geven.

Mijn contract loopt nog tot oktober, maar ik zou 4 maanden vantevoren kunnen verlengen, dus eind juni. Ik was onder de indruk dat ik ook in die 4 maanden kon overstappen naar een andere provider, maar dit kon dus niet volgens de mevrouw bij Hi. Ik moest tot oktober wachten. Is dit waar? Dit gaat sowieso niet gebeuren. Ik ga dus ook schriftelijk bezwaar maken en eisen dat mijn contract per direct ontbonden wordt.

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:57

IkWilbert

Het is mij!

Als je contract nog tot oktober loopt dan moet je inderdaad wachten tot oktober. Je kunt 4 maand van te voren verlengen... niet opzeggen.

I intend to live forever. So far, so good.

• RoD
  • Niet online

RoD

Anoniem: 323486 schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 19:13:
Net toch uit onvrede even de Hi klanten"service" gebeld, kon toch geen kwaad.

Ze kunnen daar aan de telefoon natuurlijk niks voor mij betekenen, dat wist ik ook vantevoren. Heb mijn onvrede uitgesproken en duidelijk gemaakt dat mijn vertrouwen in KPN zodanige schade heeft opgelopen dat ik per direct wilde opzeggen of overstappen. Natuurlijk konden ze mij geen coulanceregeling geven.

Mijn contract loopt nog tot oktober, maar ik zou 4 maanden vantevoren kunnen verlengen, dus eind juni. Ik was onder de indruk dat ik ook in die 4 maanden kon overstappen naar een andere provider, maar dit kon dus niet volgens de mevrouw bij Hi. Ik moest tot oktober wachten. Is dit waar? Dit gaat sowieso niet gebeuren. Ik ga dus ook schriftelijk bezwaar maken en eisen dat mijn contract per direct ontbonden wordt.
Eh, dit topic is niet om de voorwaarden van je contract te bespreken. Die kun je zelf opzoeken.

RoD schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 19:15:
[...]

Eh, dit topic is niet om de voorwaarden van je contract te bespreken. Die kun je zelf opzoeken.
Excuses, niet aan gedacht in alle commotie. Ben er nogal pissig over.

• RedHat
  • Laatst online: 14:27
Telfort is toch ook van KPN? Dus zijn Telfort abonnees ook slachtoffer geworden :?

• RoD
  • Niet online

RoD

RedHat schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 19:39:
Telfort is toch ook van KPN? Dus zijn Telfort abonnees ook slachtoffer geworden :?
Het is bekend dat het bij Hi is gebeurd. Dus dan zal het bij Telfort ook wel zo zijn, al hebben ze dat afaik niet specifiek zo gezegd.

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:49
Waarom is iedereen zo in paniek?
Stel dat KPN door deze actie erachter kwam dat "weet ik veel welke hippe App" ongewenst data verstuurd? Dat had iedereen blij geweest ondanks de techniek die hier gebruikt wordt. Zoals eerder gezegd doen spamfilters, firewalls enzovoort dit ook al jaren, we weten precies waar KPN het voor gebruikt: om data verkeer in kaart te brengen om hun business model aan te passen en meer geld te verdienen. Als je een netwerk beheert wil je toch weten wat voor verkeer erover heen gaat? Met deze data kan je prima trendanalyses doen en je netwerk verkeer bijhouden.
Misschien zie ik het te simpel maar ik denk dat KPN het echt helemaal niets intereseert wat een tweaker te melden heeft op zijn WhatsApp.

• Sh4wn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-11-2017

Sh4wn

Bio-informatica

RoD schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 19:42:
[...]

Het is bekend dat het bij Hi is gebeurd. Dus dan zal het bij Telfort ook wel zo zijn, al hebben ze dat afaik niet specifiek zo gezegd.
Het is ook bij Hi gebeurd, in 1 van de voorgaande artikelen zeggen ze dat 85% van de klanten bij Hi WhatsApp heeft geinstalleerd.

Ik ben het ook zat, en ik hoop dat ik kosteloos mijn contract kan ontbinden, mij zijn ze in ieder geval kwijt als mijn contract afloopt, liever eerder.

• Pascal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-05 01:46
Wikipedia: List of mobile network operators of Europe
Aardige lijst met 'KPN' als operator. Of alleen Hi en Telfort?

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:42

Touchdomex

Meisje!

Ik denk alleen Hi, Telfort en MTV Mobile. Aangezien het alleen gaat om internet voor zover bekend. Dit zijn de enige aanbieders die ook UMTS/HSDPA doen.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• vaserv
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-09-2020

• RoD
  • Niet online

RoD

Sh4wn schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 19:45:
[...]

Het is ook bij Hi gebeurd, in 1 van de voorgaande artikelen zeggen ze dat 85% van de klanten bij Hi WhatsApp heeft geinstalleerd.
Euh, dat is toch ook wat ik zeg? :P

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-05 17:29
Jammer dat je geen online aangifte kan doen, anders had ik dat wel gedaan. Nu moet ik helemaal tijdens mijn lunch/vrije tijd naar een politiebureau gaan om aangifte te doen en dat maakt de drempel toch wat hoger.

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:25
MeltedForest schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 20:52:
Jammer dat je geen online aangifte kan doen, anders had ik dat wel gedaan. Nu moet ik helemaal tijdens mijn lunch/vrije tijd naar een politiebureau gaan om aangifte te doen en dat maakt de drempel toch wat hoger.
.... dus zo erg is het dan dus helemaal niet ..

Strava | Twitter | Mastodon.nl

Volgens mij heeft individueel aangifte doen ook heel weinig nut. Grote kans dat de politie je aangifte niet eens accepteerd. Daarnaast moet je bij aangifte ook kunnen aantonen dat het specifiek bij JOU is gebeurd, dat kan dan weer niet. Bewijslast ligt, zoals altijd, bij de gebruiker.

• -]Stellarc[-
  • Laatst online: 07-11-2019
MeltedForest schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 20:52:
Go your gang..

http://www.politie.nl/aangifte/

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:37
Dat kan niet
U kunt geen aangifte via internet doen:
• indien de dader bekend is
Ikzelf ga morgen aangifte doen, ik ben al langere tijd strontziek van KPN. Mede door hun slechte support en belabberde hardware. Echter zit ik nog bijna een jaar vast aan het contract, ik hoop hiermee eerder van mijn contract af te komen.. Daarbovenop komt dan ook nog eens dat ze mijn gegevens aftappen..

[Voor 28% gewijzigd door D4NG3R op 12-05-2011 21:00]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• -]Stellarc[-
[quote]D4NG3R schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 20:59:
[...]

Dat kan niet

[...]

Ik zie het... suf

Maar goed, wij weten niet wat er allemaal afgetapt etc wordt.(zonder toestemming) Dit is toegegeven en iedereen loopt te steigeren..

Wat denk je dat ze DPI-en op terroristische trefwoorden .

[Voor 27% gewijzigd door -]Stellarc[- op 12-05-2011 21:06]

• D4NG3R
-]Stellarc\[- schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 21:01:
\Maar goed, wij weten niet wat er allemaal afgetapt etc wordt.(zonder toestemming) Dit is toegegeven en iedereen loopt te steigeren..
Elke bit die er word afgetapt is er 1 teveel voor mij, al helemaal als ik al een zeer slechte ervaring met het bedrijf heb.

• -]Stellarc[-
D4NG3R schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 21:09:
[...]

Elke bit die er word afgetapt is er 1 teveel voor mij, al helemaal als ik al een zeer slechte ervaring met het bedrijf heb.
Je hebt gelijk , maar je weet half nog niet wat er ge-DPI't wordt.

En dan heb ik het niet over gericht DPI-en op een verdachte.
In de US of A is het zeer normaal ;)

Mensen die denken anoniem te kunnen internetten zijn naief imho.
Sommige encrypties zijn misschien ook wel verzonnen door bedrijven onder invloed van overheden.

[Voor 30% gewijzigd door -]Stellarc[- op 12-05-2011 21:16]

• GiantLeap
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:33

GiantLeap

One GiantLeap for mankind

Helaas ben ik ook een van de ongelukkige klanten van KPN. Maar kan ik nu mijn contract schriftelijk ontbinden, zonder daarvoor kosten te moeten maken?

Mario Kart Tour: 211982902522
Rockstar Games Social Club (PC): GiantLeap

RC spul:
Traxxas Nitro Rustler
Hubsan X4 H107D
DJI Phantom 2 Vision+

• D4NG3R
MHz schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 21:27:
Helaas ben ik ook een van de ongelukkige klanten van KPN. Maar kan ik nu mijn contract schriftelijk ontbinden, zonder daarvoor kosten te moeten maken?
Nog niet, maar mocht het IDD kloppen kan je zonder enige excuses je contract opzeggen. Als je nu je contract wilt opzeggen moet je hem afkopen..

• -]Stellarc[-
D4NG3R schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 21:33:
[...]

Nog niet, maar mocht het IDD kloppen kan je zonder enige excuses je contract opzeggen. Als je nu je contract wilt opzeggen moet je hem afkopen..
Ze komen binnen zonder kloppen. Als je recht hebt op een pro deo of een rechtsbijstandsverzekering kan je de gok wagen.

• Antonv9
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-05 17:47
Mijn abbo loopt over 2 maand af. Ik heb vandaag een vodafone abbo afgesloten.
Jammer dat dit mooie voormalige staatsbedrijf zo de afgrond inglijdt.

• RoD
  • Niet online

RoD

Modbreak:Dit topic is NIET voor vragen hoe je je contract kan laten ontbinden. Dergelijke reacties worden vanaf nu verwijderd.

• Shrimp O Vis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 02-04-2019

Shrimp O Vis

Battle.net: SkyDiDeLY.628

Janoz schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 19:02:
[...]

het grote nadeel van de zaken die jij aanhaalt is juist het p2p aspect. Bij rechtstreekse communicatie tussen twee gebruikers over een willekeurige poort kun je, behalve de hoeveelheid data, helemaal niks zeggen over de aard van de communicatie. Het enige dat je zou kunnen doen is om een verbinding op te zetten met de poort van de geaddreseerde en adhv wat je terug krijgt proberen af te leiden waar je mee te maken hebt. Dit is voor WhatsApp niet relevant. WhatsApp berichten lopen allemaal via een centrale server. Om te kunnen bepalen hoeveel van de gebruikers WhatsApp daadwerkelijk gebruiken hoeven ze alleen maar bij te houden welke van hun gebruikers regelmatig verbinding leggen met de servers van Whatsapp. Dat is niks anders dan kijken naar het adres wat op de envelop staat. Daarvoor hoef je de envelop niet open te maken.
Is dit niet anders bij pushmessages? maw, de verbinding blijft altijd open.. wordt het dan niet moeilijker dan simpelweg te zeggen: aantal keren dat de verbinding geopend is met de centrale server == aantal verstuurde whatsapp messages.

Core 2 Duo E8400; 2x2gb OCZ; Sapphire Radeon HD4850; Gigabyte EX38-DS4; NZXT Apollo;
If I asked "Is an electron a wave OR a particle?", my question would be wrong before you even answered.

• Robinski
  • Laatst online: 09-04 20:52

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Nu komt de vraag hoe het beste een Klacht (of misschien is aangifte zelfs beter) ingediend kan worden.
Zover ik zie, staat er bij Telfort niets over in de voorwaarden, daarnaast is KPN officieel een ander bedrijf.

Van mijn contract af hoeft van mij nog niet zo nodig, wel wil ik van KPN een heel goed excuus en van Telfort en KPN maatregelen zodat dit niet meer voorkomt.

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Nee, dat is niet anders. Het is geen website. De WhatsApp applicatie kan zelf gewoon een serversocket starten waardoor de server gewoon de verbinding kan initieren (mits de telefoon niet achter NAT zit natuurlijk). De WhatsApp applicatie hoeft dan alleen maar het ipnummer van de telefoon doorgeven.

Maar goed, je kunt ook de hoeveelheid data meten die over die verbinding gaat zonder DPI. Op die manier kun je sowieso wel achterhalen of WhatsApp actief gebruikt wordt of dat hij alleen maar een beetje op de achtergrond draait.

• ReenL
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-09-2022
Misschien een beetje offtopic maar toch even een waarschuwing voor de mensen die hun contract bij KPN/Hi/Etc willen ontbinden.

Stel je contract wordt ontbonden (of loopt af op) 3 juni, dan geeft kpn je over de maand juni 10% van je normale abbo, echter blijft je simkaart gewoon werken en zul je dus de 90% buiten je bundel bellen/smsen, goed opletten dus! (Deze ervaring heb ik met Hi)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ManiacsHouse
Wat betreft het eventueel door KPN gooien op de regel dat het om een openbaar netwerk gaat, en dat het daarom is toegestaan. Is hier daadwerkelijk wel sprake van een openbaar netwerk? Het is in handen van KPN en die bepaald of je wel of geen klant mag worden of anderszins gebruik kunt maken van het netwerk.

[Voor 8% gewijzigd door ManiacsHouse op 13-05-2011 09:05]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-05 17:29
Als je geen KPN klant bent (of een van de resellers), maak je geen gebruik van het netwerk. Dus lijkt het me raar dat ze zeggen dat het een openbaar netwerk is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nivado
IJzerlijm schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 17:46:
In Nederland moet je belanghebbende zijn om aangifte te kunnen doen. BoF is zelf geen belanghebbende, dat zijn de individuele gebruikers. Als geen enkele gebruiker aangifte doet, doet het OM ook niets. Hoe meer mensen aangifte doen, hoe groter de kans is dat een/het OM de zaak serieus neemt en gaat onderzoeken of er strafbare feiten gepleegd zijn.
Pas als dat het geval is zullen ze juridische stappen tegen (het bestuur van) KPN kunnen nemen.
Pagina: 1 2 3 Laatste

Let op:
Dit topic is NIET voor vragen hoe je je contract kan laten ontbinden. Dergelijke reacties worden verwijderd.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee