KPN en Vodafone passen deep packet inspection toe

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Er lijken hier heel veel mensen geen flauw idee te hebben wat de informatie als hun prive informatie gezien kan worden! Het is echter vrij simpel: alles wat je ZELF als PERSOON invoert, de rest dus NIET. Dat kan met regels wetten en meningen anders geinterpreteerd worden, maar voor computers en andere digitale systemen met een vorm van publieke communicatie is dat nou eenmaal een feit. Computers werken met informatie op bepaalde plekjes in bepaalde rijen van bits. Als een computer iets wil weten moet hij dus weten waar gekeken moet worden en hoe de informatie geinterpreteerd moet worden. Daar heb je dus dingen als IP adressen voor, maar ook een checksum (voor als de computer wil weten of wat hij eerder gelezen heeft ook echt correct over kwam), en een MAC adres (voor als een thuis router moet weten welke IP packets naar welke poort moeten - arp+nat dus), maar bijvoorbeeld ook HTTP headers, dat is niet 'prive', dat is gewoon iets wat de computer zelf opmaakt, en zelf gebruikt. Daar heb je als eindgebruiker dus niets mee te maken en ook geen zeggenschap over. Het is niet prive, het mag ook niet prive zijn, want anders zou er niet gecommuniceerd kunnen worden.

Het is als of je zegt dat woorden als 'de, het, een' prive zijn en niet gehoord of gelezen mogen worden. Dat is natuurlijk vrij idioot, want hoe moet een ontvanger, een verteller, een journalist enz enz nu weten wat een zin betekent? Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld de kleur op je voordeur. Dat is ook niet prive. Iedereen weet dan dat het 'dat huis met die rode deur' is, en dat er in die straat misschien 3 huizen met rode deuren zijn.

Zo is dat dus ook met traffic shaping: niet de inhoud, dus payload van de IP pakketjes zijn van belang (die zijn digitaal toch onmogelijk te verwerken als het om mensen-data gaat zoals zelfgeschreven tekst), maar de informatie over het pakketje zelf. En dat is gewoon niet prive. Want als traffic shaping het niet zou mogen lezen, dan mag met zo'n instelling een firewall dat ook niet. En een NAT engine ook niet. Dus dan komt verkeer gewoon nooit aan en kan je het internet maar beter niet meer gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:55

Sorcerer8472

Mens sana?

Jaap-Jan schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 20:41:

[...]
En hoe kun je die gegevens verzamelen zonder gebruik te maken van DPI?
Los van de techniek denk ik dat je SPI en DPI kunt gebruiken op manieren die wel en op manieren die niet privacyschendend zijn.

Om bij te houden hoeveel procent van haar gebruikers ook gebruik maakt van WhatsApp hebben ze het per persoon moeten bijhouden gedurende de analyseperiode. Zonder het per gebruiker bij te houden kun je die percentages niet krijgen. Laatste 4 cijfers van IMSI weglaten is ook geen optie omdat dat je statistieken totaal onbetrouwbaar maakt.

Trouwens, hoe langer ik erover denk hoe absurder ik die 85% vind klinken. Ik geloof er eigenlijk niets van dat zo veel mensen WhatsApp gebruiken, ook als ik bijv. kijk naar mijn omgeving en hoeveel mensen ik ken die er gebruik van maken.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinokkioTV
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-08-2024
Misschien eens aardig om zelf wat statistieken te verzamelen ... Van mijn contacten gebruikt 20,5% Whatsapp. Hoe is dit bij andere Tweakers?

iPad Air2 Nokia 5/6/7+/8/7.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Minder, 11 whatsapp contacten op 190 contacts.

[ Voor 5% gewijzigd door Marzman op 15-05-2011 20:46 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:08

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

24 van de 80 mensen hebben bij mij Whattsapp. Gebruik het daarentegen maar met 5 mensen.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:10
Hier een stuk of 10 van de 100. En communiceer ik met 2-3 regelmatig. Dus 3%.
Wat KPN er niet bij vertelde is dat die fictieve 85% wel behoort tot een groep van 100% welke een internetabo heeft waar ze sowieso voor betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Hetzelfde geld trouwens voor Skype. Waar ik het voor zou gebruiken zijn niet mijn normale contacten omdat mijn belminuten toch niet op gaan en dat een stuk betrouwbaarder en simpeler is. Waar het aan op zou gaan is gesprekken naar het buitenland die ik anders op mijn vaste internetaansluiting zou maken (met sip of skype). De inkomstenderving is dan ... ?

[ Voor 5% gewijzigd door Marzman op 15-05-2011 21:02 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-07 15:09
Sorcerer8472 schreef op zondag 15 mei 2011 @ 12:38:
Trouwens, hoe langer ik erover denk hoe absurder ik die 85% vind klinken.
85% van de klanten met een Hi-postpaid abonnement en een Android Smartphone hebben WhatsApp geïnstalleerd. Alleen "85% KPN klanten gebruikt WhatsApp!!!11" klinkt natuurlijk veel spectaculairder...

Bron

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Paul schreef op zondag 15 mei 2011 @ 23:18:
[...]
85% van de klanten met een Hi-postpaid abonnement en een Android Smartphone hebben WhatsApp geïnstalleerd. Alleen "85% KPN klanten gebruikt WhatsApp!!!11" klinkt natuurlijk veel spectaculairder...

Bron
Bij mij is het ook maar een handvol. Ik geloof die 85% eigenlijk niet, ook niet bij Android-only, en ook niet als het gaat om 'even geprobeerd maar toen direct eraf gegooid', maargoed :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-07 15:09
Tja, en ik ken dan weer niemand met een iPhone of Android-toestel die het er niet op heeft staan :) Zelf SMS ik alsnog vaker dan dat ik WhatsApp, maar het staat wel geïnstalleerd. Hell, een vriendin van me gaat specifiek voor WhatsApp van haar no-nonsense 'bellen en smsen'-Nokia naar een smartphone...

Tevens hebben we het dan ook wel over de periode waarin Android en WhatsApp beide behoorlijk nieuw waren, en wat is het eerste wat je doet als je net een coole nieuwe phone hebt waar je allemaal apps op kunt zetten? Zoeken naar allemaal leuke apps :) En als je dan hoort over zo'n vet coole app waarmee je gratis kunt SMSen dan snap ik wel dat je die installeert...

Verder denk ik dat je op iedere smartphone wel een 10% of hoger aan zelf geïnstalleerde apps tegenkomt die in het afgelopen kwartaal niet zijn gestart.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApOE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-06 11:38
iemand dit al gelezen?
ik had het iig nog niet gezien, vandaag dat ik het even post :)

bericht op KPN.com

[ Voor 10% gewijzigd door ApOE op 16-05-2011 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
ApOE schreef op maandag 16 mei 2011 @ 10:06:
iemand dit al gelezen?
ik had het iig nog niet gezien, vandaag dat ik het even post :)

bericht op KPN.com
Ja al gezien en gelezen.
En natuurlijk gooien ze het hier op:
De gegevens die KPN hier heeft verwerkt zijn verkeersgegevens. KPN heeft uitdrukkelijk geen informatie verkregen over de inhoud van het verkeer, maar uitsluitend over de bestemming en het volume van het dataverkeer.

De verkeersgegevens zijn gebruikt voor verkeersbeheer en dat is op grond van de wet toegestaan.
KPN heeft de verkeersgegevens gebruikt voor verkeersbeheer, namelijk om een analyse te maken van de impact van het gebruik van whatsapp op het signaleringsnetwerk. Dit gebruik is op grond van de Telecommunicatiewet toegestaan.
En dit staat natuurlijk averechts op het verhaal dat ze DPI (gaan) gebruiken om de klanten een hogere rekening te sturen. Een hogere rekening sturen heeft lijkt mij niks te maken met verkeersbeheer.

Dit is ook een leuke en erg duidelijk dat ze de boel proberen bij te sturen:
Veelgestelde vragen en antwoorden

Wat is DPI volgens KPN?

DPI is een techniek waarmee typen dataverkeer herkend kunnen worden. Daarbij gaat het niet om de inhoud van het dataverkeer, om het soort dataverkeer.

In gewone mensentaal: KPN ziet bijvoorbeeld dat er gebruik wordt gemaakt van WhatsApp, maar bekijkt niet de inhoud van de berichten die verstuurd worden met WhatsApp.
Vraag is dus ook hoe diep ze hebben zitten wroeten.

Men heeft het ook over anonimiseren. Nu wil ik bij KPN mijn data gaan opvragen (zie BoF). Nu is mijn data weliswaar geanonimiseerd, maar nog steeds 'mijn' data. Moet men dus ook melden dat ze deze data hebben geanonimiseerd en gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

ManiacsHouse schreef op maandag 16 mei 2011 @ 10:19:
[...]

Men heeft het ook over anonimiseren. Nu wil ik bij KPN mijn data gaan opvragen (zie BoF). Nu is mijn data weliswaar geanonimiseerd, maar nog steeds 'mijn' data. Moet men dus ook melden dat ze deze data hebben geanonimiseerd en gebruikt?
Als het goed is kun je je data niet opvragen omdat het is geanonimiseerd en onherleidbaar zou moeten zijn. Maar waarschijnlijk is het dat wel (herleidbaar), en daarmee inderdaad fout wat ze hebben gedaan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
Sorcerer8472 schreef op maandag 16 mei 2011 @ 14:01:
[...]

Als het goed is kun je je data niet opvragen omdat het is geanonimiseerd en onherleidbaar zou moeten zijn. Maar waarschijnlijk is het dat wel (herleidbaar), en daarmee inderdaad fout wat ze hebben gedaan :P
Misschien niet herleidbaar maar het blijft jouw data waar iets mee gedaan word, geanonimiseerd of niet. Ze zullen in ieder geval moeten aangeven dat ze dit gedaan hebben. Mooie is dat ze sowieso nat gaan. Ik verwacht namelijk niet dat ze openlijk gaan toegeven dat jouw of mijn data is geanonimiseerd en gebruikt is voor onderzoek. Echter heeft KPN blijkbaar iedereen (toch? hoe komen ze anders aan die cijfers) dus moeten ze dat wel melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
En zoals verwacht...
http://www.nu.nl/internet...ppen-kpn-en-vodafone.html
http://www.nu.nl/internet...pen-mobiele-diensten.html

En uiteindelijk zullen ze het wel hier op gooien:
“Het kabinet vindt ook dat providers daarbij de ruimte moeten krijgen om het internetverkeer zodanig te managen dat de kwaliteit van de dienstverlening voor gebruikers zo min mogelijk wordt beïnvloed door congestie op het netwerk.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

ManiacsHouse schreef op maandag 16 mei 2011 @ 14:12:
[...]

Ik verwacht namelijk niet dat ze openlijk gaan toegeven dat jouw of mijn data is geanonimiseerd en gebruikt is voor onderzoek.
Dat hebben ze al toegegeven hoor, alleen ik stel dus dat de wijze van anonimisering niet klopt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exterminator
  • Laatst online: 13-07 20:37
http://www.nu.nl/internet...k-aftappen-providers.html

Ben benieuwd wanneer dit onderzoek afgerond wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donenzone
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Heeft iemand al wat gehoord van KPN?

Mij hebben ze vandaag proberen te bellen, maar was ik er niet. Ze zou aanstaande maandag terugbellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Donenzone schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 17:15:

Mij hebben ze vandaag proberen te bellen, maar was ik er niet. Ze zou aanstaande maandag terugbellen.
Gehoord? Heb je een klacht ingediend?

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 323486

Donenzone schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 17:15:

Ik weet niet of dit in dit topic hoort, aangezien er al eerder berichten door moderators verwijderd zijn die betrekking hadden op klachten, brieven of opzeggingen naar KPN. Maar ik vind het wel relevant omdat er veel mensen zijn die dit interessant vinden, onder wie ikzelf.

Ik heb maandag een brief met opzegging op de bus gedaan. Ik heb nog niks gehoord, wanneer had jij een brief gepost? Als je meer weet over hoe KPN hier op ingaat, dan hoor ik het in ieder geval graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donenzone
  • Niet online
Anoniem: 323486 schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 19:12:
[...]

Ik weet niet of dit in dit topic hoort, aangezien er al eerder berichten door moderators verwijderd zijn die betrekking hadden op klachten, brieven of opzeggingen naar KPN. Maar ik vind het wel relevant omdat er veel mensen zijn die dit interessant vinden, onder wie ikzelf.

Ik heb maandag een brief met opzegging op de bus gedaan. Ik heb nog niks gehoord, wanneer had jij een brief gepost? Als je meer weet over hoe KPN hier op ingaat, dan hoor ik het in ieder geval graag.
Ik afgelopen heb vrijdag een brief op de bus gedaan. Maar van wat ik hoorde, verwacht ik niet dat ze heel positief erop zullen reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Wat is de reden van opzegging? Het is niet dat ze de algemene voorwaarden veranderd hebben of in strijd hiermee gehandeld hebben ofzo en als je naar Vodafone wilt ... die doen het ook.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donenzone
  • Niet online
Marzman schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 20:02:
Wat is de reden van opzegging? Het is niet dat ze de algemene voorwaarden veranderd hebben of in strijd hiermee gehandeld hebben ofzo en als je naar Vodafone wilt ... die doen het ook.
Het punt is dat met DPI KPN mijn internetgegevens in kan zien. Daar heb ik niet voor getekend. En of KPN die gegevens wel of niet inkijkt, is irrelevant in dat geval.
KPN neemt geen kennis van de inhoud van je e-mailberichten. KPN neemt evenmin kennis van de inhoud van je chatberichten.
http://www.kpn.com/privacy.htm

is dus niet waar.

Daarnaast weet ik nog niet waarnaar ik wil switchen. Maar zodra ik ga switchen, ga ik in ieder geval wel kijken naar VPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Donenzone schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 20:27:
[...]

Het punt is dat met DPI KPN mijn internetgegevens in kan zien. Daar heb ik niet voor getekend. En of KPN die gegevens wel of niet inkijkt, is irrelevant in dat geval.
Nee, maar je hebt er wel voor getekend dat bepaalde soorten van gebruik niet mogen. En KPN heeft er voor getekend het netwerk zo te managen dat het stabiel blijft.
[...]

http://www.kpn.com/privacy.htm

is dus niet waar.

Daarnaast weet ik nog niet waarnaar ik wil switchen. Maar zodra ik ga switchen, ga ik in ieder geval wel kijken naar VPN.
Dat is toch wel vrij essentieel. Want alleen T-mobile blijft dan over en dat is een vrij brak netwerk en bovendien kan het best dat ze stiekem toch DPI gebruiken (bij KPN en Vodafone wisten klanten het ook niet).

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Marzman schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 20:02:
DPI op algemeen niveau voor statistische analyse is geen probleem...

Echter wat KPN wellicht heeft gedaan is dit koppelen aan (geanonimiseerde maar wellicht herleidbare) persoonsgegevens, en dát is niet ok. Bij Vodafone is er geen enkele reden voor opzegging, en ook bij KPN lijkt het me erg voorbarig. Er zijn wetten die je privacy garanderen, en als die overschreden blijken te zijn dan heeft iedere provider een groot probleem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwaysleft
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-04-2019
Verbod op VOIP mag niet en gaat opgeheven worden. Net bekend geworden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Ik voorspel dat VOIP iets minder voorrang gaat krijgen in QoS :P
En terecht ook, want ik heb het al vaker gezegd: het is zwaarder voor het netwerk (veel overhead t.o.v. inhoud per byte).

Hoewel ik een groot voorstander van netneutraliteit ben, vind ik dit wel een punt waar rekening mee gehouden zou mogen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exterminator
Zijn er nog steeds geen reacties van KPN/HI ontvangen bij diegene die 'n brief hebben gestuurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croccifixio83
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-01 11:53
Exterminator schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 10:05:
Zijn er nog steeds geen reacties van KPN/HI ontvangen bij diegene die 'n brief hebben gestuurd?
Ook erg benieuwd naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donenzone
  • Niet online
Exterminator schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 10:05:
Ja, KPN blijft erbij dat het de voorwaarden niet heeft geschonden en geen contractbreuk heeft gepleegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrummie
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:35

Scrummie

Think different

Onderzoek is inmiddels afgerond, lijkt me een juist topic om er weer over door te praten.

nieuws: OPTA: telecomaanbieders overtreden misschien wet met dpi

Seizoenskaarthouder Feyenoord - Vak T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exterminator
Zou 't nu dan wel mogelijk zijn om abonnement stop te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iLikeNoobies
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08-05 09:58

iLikeNoobies

With Big Boobies

Nee.

De OPTA heeft namelijk niet bevestigd dat hier wetten zijn overtreden. Dit is misschien gebeurt. Het is nu aan het CBP, OM & Landelijk Parket om te onderzoeken of hier wetten zijn overtreden.

Is dat het geval, dan heb je een kans tot opzegging van je abonnement. Ga er echter niet van uit dat dit makkelijk zal gaan, want waarschijnlijk zijn alle "bewijzen", die er eventueel op kunnen duiden dat de telco's de wet hebben overtreden, allang verwijderd.

Verder moet jij (volgens mij, ben ik dus niet zeker van) als consument kunnen aantonen dat jij directe schade hebt geleden. Dit lijkt mij persoonlijk erg lastig daar waar de telco's zich hebben ingedekt dmv de algemene voorwaarden, privacystament e.d. Indirecte schade wordt namelijk niet vergoed. En directe schade is, even krom gezegd, bv het vallen van een zendmast op je hoofd. Uiteraard is elke jurist hier welkom om me te verbeteren.

[ Voor 7% gewijzigd door iLikeNoobies op 02-07-2011 05:31 ]

Steam: HighTim3s || Twitch: iLikeNoobies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
http://www.nu.nl/internet...ataverkeer-monitoren.html
'Noodzakelijk'

De Nederlandse providers stellen echter dat de techniek ‘noodzakelijk’ is en blijven DPI daarom gebruiken zolang niet blijkt dat de techniek de privacy van mensen aantast.
Ze zijn wel erg zeker van hun zaak... Of gewoon arrogant... Als je niet zeker weet of je de wet of privacy-regels overtreed dan stop je er voorlopig toch mee?
Niks van geleerd en nog arrogant ook. Net als die nieuwe prijzen bij KPN.
Pagina: 1 2 3 Laatste

Let op:
Dit topic is NIET voor vragen hoe je je contract kan laten ontbinden. Dergelijke reacties worden verwijderd.