Ik was 12 feb. jl ook in het gelredome. Ik ben dus ook een liefhebber van hardere stijlen. Maar ik vind zo'n voetbalstadion vol met line-arrays dus echt klinken als een natte hond. Toegegeven, ze hadden hun best gedaan. Maar vooral de hardere muziek die het moet hebben van bas komt vaak slecht tot zijn recht in zon betonnen + plaatstalen gebouw.Lawwie schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 15:06:
Ik ben 12 februari jl nog in het geldredome geweest naar een feestje met iets hardere muziek, echter hadden ze alles zo neer gehangen dat het geluid heel mooi was. Maar dan heb je ook wel een professionele partij die alles weet van zulke installaties plaatsen. Het geluid was net goed, niet te hard dat je oren achteraf dagenlang piepte of uberhaupt ook maar piepte en niet te zacht zodat iedereen ervan baalde.
[afbeelding]
Oké, het gedender en het gegalm geeft wel een extra sfeer aan de muziek maar goede weergave kan ik het niet noemen. Vaak zijn kleinere locaties als bijv. 013 al stukken beter.
Doet Rentall sinds 2 jaar.Lawwie schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 15:06:
Ik ben 12 februari jl nog in het geldredome geweest naar een feestje met iets hardere muziek,
[afbeelding]
Hing vorig jaar een line array met subs (eerste in Nederland) met ook wat subs uit fase...
Dit jaar L'acoustic sets gevlogen inclusief subs en versterkers in 30 clusters.
Club Rex (Hilversum) en Flexbar (Amsterdam) hebben wat mij betreft ook een goed klinkend geluiddsysteem.
Toevallig hangt in allebei de tenten een F1 setje.
Flexbar inderdaad, heel goed en cleanDaan00 schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 02:02:
[...]Club Rex (Hilversum) en Flexbar (Amsterdam) hebben wat mij betreft ook een goed klinkend geluiddsysteem.
Toevallig hangt in allebei de tenten een F1 setje.
Maar goed, we vergeten volgens mij het belangrijkste element als het gaat om gehoorbeschadiging: WAT veroorzaakt gehoorbeschadiging? Vervorming? Volume? Hoge of juist lage tonen?
Een lullig plastic setje dat voluit speelt op misschien 90dB met volle vervorming of een audiofiele set (met die mooie Evidence Dynaudio's van een paar posts terug) die met gemak speelt op 100dB zonder vervorming?
En welke tonen veroorzaken gehoorbeschadiging? De geluidsdruk van bas en sublaag heeft nauwelijks met gehoorbeschadiging te maken tenslotte, echter midden/hoge tonen (die ook veel harder kunnen qua dB's) juist wel.
Wat nou als je 120dB met een vervorming van slechts 0,001% zou kunnen weergeven? Dan heb je wel geluidsdruk maar geen vervorming (en dus beschadiging) naar mijn idee? Of leg ik deze verbanden verkeerd?
Makes you think ;-)
Oh en wat goed geluid betreft: Ik was blij verrast door 013 in Tilburg en de Mezz in Breda. Verder klinkt Noxx Antwerpen goed en dan zeker Salle Noire waar een heel aardig Funktion one systeem hangt. Ook vind ik de Thalia Lounge in Rotterdam niet verkeerd en zoals iemand al aanhaalde: Awakenings 3 weken terug was inderdaad verbazend goed qua soundsystem en afstelling!
Ook noemde iemand het Paard van Troje maar daar kan ik het niet mee eens zijn. Afgelopen jaar ben ik 3x geweest en alledrie de keren (2x elektro en 1x dubstep) was het geluid afgrijselijk hard en had dit pieptonen tot gevolg (was 1x mijn doppen vergeten %^&*). Ook vond ik HmH tegenvallen bij Massive Attack een paar jaar terug terwijl die tent toch vaak wordt genoemd als het om goed geluid gaat...
I had to Google JFGI, the irony was overwhelming...
Zodra het geluid verschrikkelijk vervormd pikken mensen veel sneller op dat het geluid te hard staat.
Over het algemeen ben ik altijd in voor clubs waar een Funktion One systeem hangt. De plekken waar ik dat tot nu toe heb gehoord klonk het echt lekker; lekkere punch maar ook een redelijke balans in midden en hoge tonen (voor een club) alleen ook voor deze luidsprekers geld dat ze heel zuiver en hard kunnen spelen. Dus ook als ik deze paars/zilveren vrienden zie hangen gebruik ik gehoorbescherming.
If it ain't broken, don't fix it
Top club.
Verwijderd
Goed systeem al wil ik ooit een Void accoustic stack hebben!!
De leeftijd dat je verstandig genoeg bent om te begrijpen dat je maar één paar oren hebt en dat een leven zonder geluid, dus ook muziek, gruwelijk beroerd is (voor mij onleefbaar).
Verwijderd
Van de middentoners en lage luidsprekers met een spoel van 75mm (hexacoil) staan ze bekend dat ze gemakkelijk de 120 DbA-gewogen aankunnen > Morel gebruikt ook hexacoils en andere zaken die ze bij, oja dynaudio zijn gaan halen, t'is maar een weetje. Nu Dynaudio geen losse luidsprekers meer verkoopt, is Morel een goed alternatief, doch er zijn veel goede exemplaren van verschillende merken, die dan onder een andere naam worden verkocht, enz.
[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2012 03:28 ]
Verwijderd
Je kan ook zelf een deel van de verantwoordelijkheid nemen en oordoppen indoen. Ik zit tegenwoordig zelfs niet meer zonder in een kroeg met veel praatlawaai en als ik ze bij een echte dansavond eens vergeten ben is de kans groot dat ik naar huis ga, want zonder vind ik inmiddels geen pretje meer.Verwijderd schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 14:33:
In Nederland kan elk Gemeentebestuur een geluidsnorm van 80 dB(A) afdwingen. Dat is het probleem dus niet.
Voor mijn oortjes is het waarschijnlijk te laat, maar het is niet alsof je zelf geen maatregelen kunt nemen. Het moet echter inderdaad wel van twee kanten komen.
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2012 04:06 ]
Ik verbaas mij er dan ook behoorlijk over dat de overheid (of andere instantie) nog steeds geen maatregelen heeft getroffen om een maximale geluidssterkte vast te leggen.
Het vervelendste van het te hoge volume is dat je geen normaal gesprek kan voeren zonder iemand in zijn oor te moeten schreeuwen en de daarbij horende gehoorschade.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
ja want dat 'publiek' is echt niet zo supercool audiofiel als jij.The Eagle schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 10:40:
Ik denk dat het feit dat het geluid in clubs wat "slechter" klinkt, ook voornamelijk te maken heeft met de muziek (electronisch) die er gedraaid wordt. Het zou denk ik een stuk beter kunnen klinken als het goed afgemixt wordt etc, maar dat is gezien het publiek en de locaties waar het gedraaid wordt, eigenlijk zonde van de moeite
we nodigen je wel uit als we in zo'n club de SACD van de fucking dire straits op repeat zetten en we ritueel zelfmoord plegen. dat is de hel en jij mag er in wonen.
Als er een club Dire Straits draait, ga ik daar wel heen hoorNerpissad schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 10:50:
[...]
ja want dat 'publiek' is echt niet zo supercool audiofiel als jij.![]()
we nodigen je wel uit als we in zo'n club de SACD van de fucking dire straits op repeat zetten en we ritueel zelfmoord plegen. dat is de hel en jij mag er in wonen.
Maar goed, ik denk dat The Eagle wel een punt heeft. De meeste mensen die vaak naar een club gaan willen gewoon dat die muziek loeihard staat en het boeit hun echt niet of het mooi klinkt. Er zijn genoeg mensen die het geluid wat uit hun telefoonspeaker komt goed genoeg vinden, dusja.
veel plezier in die club danKnul schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 10:53:
[...]
Als er een club Dire Straits draait, ga ik daar wel heen hoor, lijkt me wel eens tof.
Maar goed, ik denk dat The Eagle wel een punt heeft. De meeste mensen die vaak naar een club gaan willen gewoon dat die muziek loeihard staat en het boeit hun echt niet of het mooi klinkt. Er zijn genoeg mensen die het geluid wat uit hun telefoonspeaker komt goed genoeg vinden, dusja.
ik wil je toch wel even wijzen op het punt dat je klakkeloos overneemt van the eagle.
"de meeste mensen die naar een club gaan willen." is er voor jullie beiden dan echt geen moment geweest waarop je dacht: misschien generaliseer ik een beetje? kan ik iedereen (of de meerderheid op z'n minst) die naar clubs gaat eventjes in een hokje duwen als non-audiofiele stampmongolen die genoegen zouden nemen met geluid uit telefoonspeakers?
natuurlijk niet, maar ik hoop dat jullie je heel eventjes lekker verheven hebben kunnen vinden.
Bij de meeste mensen die ik ken is het al goed als je de bass kunt voelen, en die stellen absoluut geen eisen aan de midden- en hoge tonen. Oh, en dat iedereen van de Dire Straits zelfmoord wil plegen is zeker geen generalisatie?
Daarnaast staat, in vrijwel iedere club waar ik kom, de muziek gewoon te hard waardoor ik de volgende ochtend een piep in mijn oren heb; kan niet goed voor je zijn
Ik snap je reactie even niet. Wellicht interpreteer je mijn post verkeerd, dat zou kunnenNerpissad schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 10:50:
[...]
Anyways, een mainstream club (en dan spreek ik niet over een rockcafe oid, maar gewoon een standaard discotheek of uitgaanscentrum) zal vaan mainstream muziek draaien. Top40 of electronisch (house in wat voor stijl dan ook). D'r zullen daar ongetwijfeld mensen aanwezig zijn die het verschil horen tussen een goede en slechte installatie, echter het merendeel zal het niet horen. Zoals je zelf al aangeeft: niet iedereen is even audiofiel.
Aangezien de mensen die de muziek produceren dat weten, zul je vaak zien dat de inverstering die het kost om een plaat echt goed "audiofiel" te produceren, niet opweegt tegen de baten daarvan. En dus doen ze het simpelweg niet
Als iedere club een installatie zou hebben waar je het verschil hoort tussen een SACD en een normale CD dan zou dat al anders worden, maar aangezien een groot deel van de DJ's tegenwoordig sowieso al digitaal draait en de boel op weet-ik-veel-wat-voor manier aangesloten wordt, kun je daar als producent simpelweg niet op sturen.
Komt bij: als jij als clubeigenaar een club begint en dus een installatie nodig hebt, ga je niet tig duizenden euros investeren als je niet weet dat je dat er uit gaat halen. Zolang het goed genoeg is om de club te vullen, een sfeer neer te zetten en klanten te behouden, voldoet het. Een DJ draait met dingen mixen toch frequenties weg en weer op - dat merkt geen mens
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Dat heeft weinig met het kostenplaatje te maken hoor, maar van alles met de loudness war.The Eagle schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 11:45:
Aangezien de mensen die de muziek produceren dat weten, zul je vaak zien dat de inverstering die het kost om een plaat echt goed "audiofiel" te produceren, niet opweegt tegen de baten daarvan. En dus doen ze het simpelweg niet
Sommige danceproducties zijn inderdaad slecht gemasterd, maar dat geldt ook voor andere muziekstijlen. Het is dus absoluut niet zo dat er met de pet naar gegooid wordt. Het ligt eraan wat je onder goede mastering verstaat: zelf ben ik een fan van de dynamische 80's mastering, tegenwoordig is de loudness war hot. Op zich niets mis mee: een lekker vet geluid werkt prima in een club; het moet alleen niet ten koste van zuiverheid en dynamiek gaan.
Verwijderd
Volgens mij zit je dan iets te vast in je audiofiele geloofswereldje, want juist die grote producties hebben de aantallen om ook echt werk van het afmixen te maken. Per klant is de investering ontzettend klein ten opzichte van de meer obscure producties. Het belangrijkste is nog wel dat dit soort dingen bij uitstek op grote sytemen gespeeld wordt. Hoewel het geluid dat de uiteindelijke luisteraar bereikt vaak niet meer optimaal is, is op dat soort installaties het verschil tussen e.e.a. juist wel beter te horen.The Eagle schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 11:45:Aangezien de mensen die de muziek produceren dat weten, zul je vaak zien dat de inverstering die het kost om een plaat echt goed "audiofiel" te produceren, niet opweegt tegen de baten daarvan. En dus doen ze het simpelweg niet
Het heeft dan ook weinig met het kostenplaatje te maken, zie mijn eerdere reactie aan hem. Maar als je hem op het 'geloofswereldje' wilt aanvallen dan kun je hem beter zeggen dat het enige hoorbare verschil tussen reguliere CD's en SACD's het hem in de mastering zit, maar zeer zeker niet in de hogere 24 bit / 192 Khz resolutie.Verwijderd schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 22:46:
Volgens mij zit je dan iets te vast in je audiofiele geloofswereldje, want juist die grote producties hebben de aantallen om ook echt werk van het afmixen te maken. Per klant is de investering ontzettend klein ten opzichte van de meer obscure producties. Het belangrijkste is nog wel dat dit soort dingen bij uitstek op grote sytemen gespeeld wordt. Hoewel het geluid dat de uiteindelijke luisteraar bereikt vaak niet meer optimaal is, is op dat soort installaties het verschil tussen e.e.a. juist wel beter te horen.
Verwijderd
SACD, en wie heeft er al het verschil gehoord, heb jaren bij het ter ziele gegane Audiofan (Antwerpen) gewerkt, of het nou gesampeld is op 48 of op 41 (als er al cd's op de markt zijn die ze hebben in de 2 uitvoeringen "heb er nog geen eentje tegengekomen"), zodus kun je geen vergelijking maken, waar het op neerkomt > een slechte opname zal echt niet beter klinken op een audiofiele installatie, enz.Nerpissad schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 10:50:
[...]
Zeggen dat er tussen 16 en 24 bit geen verschil zit: terug naar school met jou!warp schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 23:20:
[...]
Het heeft dan ook weinig met het kostenplaatje te maken, zie mijn eerdere reactie aan hem. Maar als je hem op het 'geloofswereldje' wilt aanvallen dan kun je hem beter zeggen dat het enige hoorbare verschil tussen reguliere CD's en SACD's het hem in de mastering zit, maar zeer zeker niet in de hogere 24 bit / 192 Khz resolutie.
Dat is serieus een wereld van verschil; ga je maar eens verdiepen in dithering en aanverwanten.
Als het een 'eerlijke' installatie is zal hij eerder slechter klinken.Verwijderd schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 23:39:
[...]
SACD, en wie heeft er al het verschil gehoord, heb jaren bij het ter ziele gegane Audiofan (Antwerpen) gewerkt, of het nou gesampeld is op 48 of op 41 (als er al cd's op de markt zijn die ze hebben in de 2 uitvoeringen "heb er nog geen eentje tegengekomen"), zodus kun je geen vergelijking maken, waar het op neerkomt > een slechte opname zal echt niet beter klinken op een audiofiele installatie, enz.
[ Voor 32% gewijzigd door TimMer op 08-03-2012 01:22 ]
Je vergeet praktijk aan de consumentenzijde na het masteren versus theorie.TimMer schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 01:21:
Zeggen dat er tussen 16 en 24 bit geen verschil zit: terug naar school met jou!
Dat is serieus een wereld van verschil; ga je maar eens verdiepen in dithering en aanverwanten.
Muziekopnames worden eenmaal tot op mp3-kwaliteit verkracht voordat ze op CD, SACD of eender welk formaat uitbrengen. In de loudness war laat men consequent popmuziek luider klinken dan metal als je 2 CD's in een winkel uitprobeert. De platenindustrie vindt het blijkbaar nodig om CD's op deze manier te verkopen. Je drijft het volume naar bv 10 dB in clipping en je laat de software de topjes wat afronden zodat het niet door de bovengrens gaat zodat er "officieel geen clipping is".
Buiten het centrum heb je nog de Matrixx en Doornroosje. Matrixx is wel gebouwd voor een goede geluidweergave, maar dat vind ik in de praktijk erg tegen vallen. Het geluid is niet in de hele zaal "goed". Doornroosje is wat mij betreft een goed voorbeeld qua geluidskwaliteit. Klinkt altijd goed, maar staat echt te hard.
Ow en....
Je hebt natuurlijk uitgaansgelegenheden waar je heen gaat om een pilsje (te veel) te drinken met vrienden met een muziekje op de achtergrond (café) en een uitgaansgelegenheid waar je voor de artiest betaald. Dan is het wel lekker als het geluid zo overkomt als de artiest het zelf bedoeld
[ Voor 17% gewijzigd door DjVe op 08-03-2012 11:47 ]
Mijn punt was: als de mastering exact hetzelfde was hoor je wel degelijk verschil tussen 16 en 24 bit. En tussen 44Khz en 192Khz durf ik ook nog wel aan.rapture schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 08:02:
[...]
Je vergeet praktijk aan de consumentenzijde na het masteren versus theorie.
Muziekopnames worden eenmaal tot op mp3-kwaliteit verkracht voordat ze op CD, SACD of eender welk formaat uitbrengen. In de loudness war laat men consequent popmuziek luider klinken dan metal als je 2 CD's in een winkel uitprobeert. De platenindustrie vindt het blijkbaar nodig om CD's op deze manier te verkopen. Je drijft het volume naar bv 10 dB in clipping en je laat de software de topjes wat afronden zodat het niet door de bovengrens gaat zodat er "officieel geen clipping is".
Verwijderd
Juistum, helemaal mee eens! Bij Merleyn staat het echt geweldig en bij Doornroosje net te hard, maar dat maakt mij niet uit. Bij GiveItDub is het alleen maar vetterDjVe schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 11:36:
De meeste uitgaansgelegenheden zijn natuurlijk gebouwd om zoveel mogelijk mensen binnen te houden. Faciliteiten moeten goed bereikbaar zijn (bar, toilet, uitgangen). Ik kan me dan goed voorstellen dat geluidskwaliteit daar ondergeschikt aan is. In het centrum van Nijmegen ken ik maar één kroeg/podia waar het geluid gewoon oké is (Merleyn). Gewoon goed geplaatste luidsprekers en geen poespas.
Buiten het centrum heb je nog de Matrixx en Doornroosje. Matrixx is wel gebouwd voor een goede geluidweergave, maar dat vind ik in de praktijk erg tegen vallen. Het geluid is niet in de hele zaal "goed". Doornroosje is wat mij betreft een goed voorbeeld qua geluidskwaliteit. Klinkt altijd goed, maar staat echt te hard.
Ow en....
Je hebt natuurlijk uitgaansgelegenheden waar je heen gaat om een pilsje (te veel) te drinken met vrienden met een muziekje op de achtergrond (café) en een uitgaansgelegenheid waar je voor de artiest betaald. Dan is het wel lekker als het geluid zo overkomt als de artiest het zelf bedoeld
Geen hoorbaar verschil. Zo goed is het menselijk gehoor namelijk helemaal niet.TimMer schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 01:21:
Zeggen dat er tussen 16 en 24 bit geen verschil zit: terug naar school met jou!
Grappig: ik hoor het verschil tussen 16 en 24 bit wel degelijk. Maar ik heb dan ook geen Logitech speakertjes staan in tegenstelling tot de 95% van de mensen...warp schreef op maandag 12 maart 2012 @ 09:13:
[...]
Geen hoorbaar verschil. Zo goed is het menselijk gehoor namelijk helemaal niet.
Bob Katz heeft hier een heel stuk over geschreven in zijn (geweldige) boek over mixing en mastering, maar ook hier staat één en ander uitgelegd.
[ Voor 22% gewijzigd door TimMer op 13-03-2012 02:02 ]
Verwijderd
Dat komt dan waarschijnlijk van het stappen in plekken die niet bestemd zijn voor de audiophileswarp schreef op maandag 12 maart 2012 @ 09:13:
[...]
Geen hoorbaar verschil. Zo goed is het menselijk gehoor namelijk helemaal niet.
Dat is het punt van die sound , het luistert comfortabel voor langere periodes stappen . Waarna je de volgende middag
Acoustic en weergevers zijn veel belangrijker dan de hele 16 vs 24 bit discussie. Goed onderbouwd (dus geen 'ik denk' of 'ik vind') leesvoer:Verwijderd schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 19:34:
[...]
Dat komt dan waarschijnlijk van het stappen in plekken die niet bestemd zijn voor de audiophiles![]()
Dat is het punt van die sound , het luistert comfortabel voor langere periodes stappen . Waarna je de volgende middaggeen last hebt van je oortjes .Zo een sound ga je pas waarderen als je die zelf ondervonden hebt waardoor je referenties opbouwt en ander geluid snel te opervlakig ,schel of gewoon niet goed is
24bit vs 16bit, the myth exploded!
Als er verschil is in de consumentenmarkt tussen een 16 bit opname en een 24 bit dan ligt dat simpelweg aan de mixing en mastering. Het enige wat de de aanduiding 16 of 24 bit doet is namelijk het dynamisch bereik aangeven. Ieder bit staat voor 6db dus het dynamisch bereik is dan 16 x 6 = 96 db. Bij 24 bit is dat bereik 24 x 6 = 144db. Dit heeft niets te maken met 'hogere resolutie' of 'muzikaliteit'.
Als een uitgaansgelegenheid een 'audiofiel' geluid kan presenteren zijn er aan een aantal voorwaarden voldaan:
- Een soundengineer die de parametrische en normale equalizer inregelt
- Deftige weergevers
- Degelijke bekabeling (stroomkabel en kabel naar weergever)
- Acoustische aanpassingen aan de ruimte
Vraag de prof die die ruimte heeft ingeregelt maar eens het verschil tussen 16 en 24 bit bronnen, dan krijg je een heel ander verhaal dan wanneer je het de eigenaar vraagt.
Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."
Klopt; geen discussie over mogelijk. Weergevers en akoustiek bepalen 95% van de sound.j-phone schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 23:58:
[...]
Acoustic en weergevers zijn veel belangrijker dan de hele 16 vs 24 bit discussie.
Sorry, maar als er iets niet serieus te nemen is op het vlak audiowetenschap dan is het Head-Fi wel. Zoals ik al zei: Bob Katz, ongeveer de grootste masteringengineer op aarde, denkt iets ander over het verhaal 24bit audio.
[ Voor 9% gewijzigd door TimMer op 16-03-2012 04:03 ]
Het punt is dat als je eerst 36 bit gebruikt om de kleur van een pixel in een foto te omschrijven, dan comprimeer je het plat tot een gif (8 bit, 256 kleuren) en achteraf zet je het terug naar 36 bit om het aan de consument voor te schotelen.TimMer schreef op zondag 11 maart 2012 @ 18:51:
Mijn punt was: als de mastering exact hetzelfde was hoor je wel degelijk verschil tussen 16 en 24 bit. En tussen 44Khz en 192Khz durf ik ook nog wel aan.
Ga jij nog beweren dat 36 bit aan de consument geven nog zin heeft, als je weet dat er niet meer dan 8 bit aan informatie erin zit?
TimMer schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 04:03:
[...]
Klopt; geen discussie over mogelijk. Weergevers en akoustiek bepalen 95% van de sound.
[...]
Sorry, maar als er iets niet serieus te nemen is op het vlak audiowetenschap dan is het Head-Fi wel. Zoals ik al zei: Bob Katz, ongeveer de grootste masteringengineer op aarde, denkt iets ander over het verhaal 24bit audio.
Voor mixing en mastering is het zeker belangrijk om met 24bit bestanden te werken om met alle bewerkingen zo min mogelijk kwaliteitsverlies te krijgen, echter loop je met het terugrenderen naar 16bit tegen het probleem aan van het afronden, en krijg je bijvoorbeeld informatie verlies in reverb staarten en dynamics in algemeen, daarom word er 'gedithered' bij het terug renderen.
Dithering is het toevoegen van ruis om het detailverlies bij omzetting (verlaging) van de bitdiepte te compenseren. Dither is geen witte ruis, een maar een weldoordacht "willekeurig" algoritme.
Bij het verlagen van bitdiepte (bv van 24bit 16bit) riskeer je dat de stilste signalen ergens tussen 0 en 1 vallen. Voor een ADC of DAC bestaat er niet zoiets als 0.5 bit, dus je signaal zal op dat punt worden gezien als 0 (oftwewel pal in je noisefloor). Toevoegen van dither zorgt ervoor dat de signalen met kleinste bitwaarde na conversie toch nog boven de LSB (least significant bit) blijven.
Een Analoog signaal is een continu signaal, een Digitaal signaal is trapsgewijs. In de audio streven we naar lineariteit. Dither gebruiken we om meer lineariteit in ons signaal te brengen. Dither maakt de quantizer onvoorspelbaarder (minder trasgewijs en meer lineair) en voegt een ruisvloer toe met een peak to peak amplitude van Q (quantizatieinterval). Deze ruisvloer rond het trapsgewijze af naar meer lineariteit.
Wanneer men een 24 of 32 bit audiofile converteert naar 16 bit onstaan er onvermijdelijk een beetje ongewenste geluiden op een laag niveau. Ditheren betekent simpelweg gezegd deze ongewenste geluiden camoufleren dmv het toevoegen van een beetje ruis.
Tot zover het bit/dither verhaal, Je ziet, 24bit is alleen belangrijk voor mixen en masteren, en het eindresultaat kan je zeker wel horen met goede oren.. echter dat is in de studio, met goede monitoren en een dito akoestiek, in een zaal of een hifi set thuis merk je er bar weinig van. Uiteraard zal een sound engineer er een andere mening op na houden dan een gemiddelde zaal engineer..
Kortom, er is gewoonweg een groot verschil in perspectief tussen een luisteraar of een engineer..
Houd het even lekker bij audio en als je toch wil vergelijken, gebruik je voorbeelden dan goed, dit gaat nergens over! Er is geen engineer die opneemt op 24bit, terug renderd naar 16bit, om daarna weer als 24bit als 'lossless' op een HDaudio oid te drukken.Wel ->24bit opname en mixing, 32bit float mastering en dan met dithering weer terug naar 16bit, of zonder dithering naar 24bit lossless.. kortom, een nonargument!rapture schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 05:10:
[...]
Het punt is dat als je eerst 36 bit gebruikt om de kleur van een pixel in een foto te omschrijven, dan comprimeer je het plat tot een gif (8 bit, 256 kleuren) en achteraf zet je het terug naar 36 bit om het aan de consument voor te schotelen.
Bla..Ga jij nog beweren dat 36 bit aan de consument geven nog zin heeft, als je weet dat er niet meer dan 8 bit aan informatie erin zit?
[ Voor 16% gewijzigd door millman op 16-03-2012 06:44 ]
'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'
Dan vergeet je de destructieve stap tussen het mixen en het persen op CD. Het voorbeeld is extreem gekozen, converteren naar gif is duidelijk sabotage van beeldkwaliteit. Hoe goed de techniek voor en na de destructieve tussenstap ook is, de destructieve tussenstap is overheersend. Zolang de platenindustrie niet de loudness war afleert, zullen we nog altijd niet 16 bit 44,1 kHz (als eindproduct dat naar de consument gaat) volledig kunnen benutten.millman schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 05:44:
Houd het even lekker bij audio en als je toch wil vergelijken, gebruik je voorbeelden dan goed, dit gaat nergens over! Er is geen engineer die opneemt op 24bit, terug renderd naar 16bit, om daarna weer als 24bit als 'lossless' op een HDaudio oid te drukken.Wel ->24bit opname en mixing, 32bit float mastering en dan met dithering weer terug naar 16bit, of zonder dithering naar 24bit lossless.. kortom, een nonargument!
'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'
Verwijderd
De discusie over uitgaan voor de audiophiele staat boven de discussie van het 24 versus 16 bitdiepte , in de tijd voor de digitale norm en de loudness war ,waren er ook maar een paar clubs in nederland met een byzondere mooie sound . In die tijd sprak je niet over helderheid in opnames , dat was eigenlijk vanzelfsprekend . Er was alleen onderscheidt tussen verschillende muziekstijlen die hun eigen sound haddenrapture schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 05:10:
[...]
Het punt is dat als je eerst 36 bit gebruikt om de kleur van een pixel in een foto te omschrijven, dan comprimeer je het plat tot een gif (8 bit, 256 kleuren) en achteraf zet je het terug naar 36 bit om het aan de consument voor te schotelen.
Ga jij nog beweren dat 36 bit aan de consument geven nog zin heeft, als je weet dat er niet meer dan 8 bit aan informatie erin zit?
Dat head-fi niet altijd even objectief over producten is ben ik met je eens, maar de topicstarter haalt Bob Katz als voorbeeld meerdere malen aan. Dat je head-fi hier dus generaliseert zegt mij dat je de gelinkte thread niet hebt gelezen. Head-fi heeft tegenwoordig ook een sound science forum overigens.TimMer schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 04:03:
[...]
Klopt; geen discussie over mogelijk. Weergevers en akoustiek bepalen 95% van de sound.
[...]
De link die je post op tested.com is van de Mythbusters, kan je met droge ogen beweren dat dat wel serieuze audiowetenschappers zijn? Kan ik onderzoek terugvinden van hen op AES?
Gemiddelt genomen is een eigenaar van een uitgaans gelegenheid geen audiofiel.Verwijderd schreef op zaterdag 17 maart 2012 @ 08:38:
[...]
De discusie over uitgaan voor de audiophiele staat boven de discussie van het 24 versus 16 bitdiepte , in de tijd voor de digitale norm en de loudness war ,waren er ook maar een paar clubs in nederland met een byzondere mooie sound . In die tijd sprak je niet over helderheid in opnames , dat was eigenlijk vanzelfsprekend . Er was alleen onderscheidt tussen verschillende muziekstijlen die hun eigen sound hadden
Het acoustisch inregelen van 1000 vierkante meter ruimte met allerlei bochten en rare hoeken is dan ook geen sinecure en kost gewoon veel geld. In eerste instantie wordt dan ook gekozen voor een setup dat in ieder geval hard kan. Mijn ervaring is dat een eigenaar die paar duizend aan inregel kosten maar voor lief moet nemen om de klant een goede avond te laten hebben. Gelukkig hadden mijn klanten dat dan ook met EV en JBL aan de muur geheel goed ingeregeld en Dj's die de boel niet overstuurden of zelf aan de EQ zaten te klooien
[ Voor 47% gewijzigd door j-phone op 18-03-2012 23:33 ]
Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."
Club Poema in Utrecht, hier heb ik met een paar collega's de (zoals eerder vermeld in dit topic) deftige Funktion One set omgehangen en opnieuw afgesteld. De set hangt nu minder lukraak door de club heen, het is een prachtige vierpunts-opstelling geworden met 4 toppen in het plafond en 4 enkel 21" baskasten onder de DJ
Club Home in Amsterdam, volledig opnieuw geluidstechnisch ingericht. Oude bagger eruit en Funktion One geïnstalleerd op alle verdiepingen.
Verder kan ik, ook in Amsterdam, de Undercurrent en de Chicago Social Club aanraden.
Misschien overduidelijk dat ik fan ben van Funktion, maar ik kan niet anders.. Ik werk er de hele dag mee