Toon posts:

Uitgaan voor de audiofiel

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• THRenault
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-08-2019
Mede Tweakers/audiofielen,

Ik loop regelmatig met uitgaan tegen het probleem aan dat het geluid zwaar onder de maat is. Krijsende hoge tonen en misselijk makenende, resonerende en uit fase zijnde bassen. Als dat niet het probleem is wordt je weggeblazen door het volume zodat je met piepende/ruisende oren thuiskomt. :(
Ja echt belabberd dus, en dan bezoek ik verschillende stromingen, dance/house feesten, jazzig, raggae.

Ik zal vast niet de enige zijn met deze geconstateerde gebreken in de uitgaansscene!

Dus ik vroeg me af of Nederland nog een paar goede uitgaansspots telt, dan heb ik het niet over het genre maar met name de kwaliteit van het geluid, goed afgestelde apparatuur dus. Met name de randstad ben ik naar op zoek maar ook daarbuiten is welkom. Als er nog goede buitenlandse voorbeelden zijn gooi maar neer.

• bram1984
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2020
HMH? Maassilo?

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:54
Trouw in Amsterdam vond ik echt goed geluid hebben, ik erger me er ook vaak aan, maar daar echt totaal niet.

Secrecy corrupts, absolute secrecy corrupts absolutely.

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-05 20:21
Een pilletje geeft de beste muziek ervaring mogelijk, zelfs met slechte geluidsinstallaties.

Maar ik denk niet dat je echt goed geluid gaat krijgen bij een uitgaanslocatie, aangezien mensen komen om te dansen en dan is een fijne harde bas altijd wel mooi meegenomen. Wat me wel is opgevallen is dat grotere locaties vaak ook slechter geluid hebben. Blij werd ik wel van de Odeon en Paradiso kleine zaal vind ik ook altijd wel fijn qua geluid. Al heb ik eigenlijk alleen maar concerten gezien in de kleine zaal.

[edit] De Trouw in amsterdam is inderdaad ook wel fijn, OT301 vind ik ook niet slecht. Club8 is waardeloos

kijk die mooie laagtoners hangen aan 't plafon, zorgde voor mij wel voor een "immersive" muziekervaring. Todat een van de speakers aan de zijkant ermee ophield. Dit is de Odeon trouwens

[Voor 29% gewijzigd door Exphy op 12-05-2011 11:35]

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:55
Het Paard van Troje in Den Haag. Supergoed geluid naar mijn mening. Verschillende keren geweest voor Drum and Bass.

Soundcloud

• Tranzity
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Maassilo is toch wel wat hard!

• KillaZ
  • Laatst online: 16:05
HMH vond ik inderdaad een aardig geluid hebben.

Club Tresor in Berlijn is ook behoorlijk!

K to the KillaZ

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02 22:42
Puma in Utrecht heeft (of had) een deftig Function One system
kaos- schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 11:32:
Het Paard van Troje in Den Haag. Supergoed geluid naar mijn mening.
Goed vermaakt daar, maar ik mis net dat tikkeltje bass daar.

Tivoli de Helling in Utrecht vind ik ook altijd lekker, een van de weinige tenten waar ik me oordopjes niet/nauwelijks gebruik.

Maar 'goed' geluid vind ik aardig subjectief. Ik denk dat we allemaal andere eisen hebben, ook al zullen velen van ons 'slecht' geluid wel herkennen. Persoonlijk hou ik van de ultieme bass (Factory 010/maassilo) alleen dat gaat vaak ten kosten van andere toonhoogtes.
loepzuiver en snoeihard over de hele linie moet ik nog mogen meemaken:P

[Voor 85% gewijzigd door eL_Jay op 12-05-2011 11:44]

• Exphy
KillaZ schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 11:35:
Als in de Heineken Music Hall? Ik heb daar alleen concerten gezien en dat vond ik echt huilen met de pet op

Studio K vind ik trouwens ook niet zo heel verkeerd, maar daar draaiden ze met 4 maar 4 speakers. Goed dansbaar, maar ook weer niet te hard om te kunnen praten.

In de sugarfactory heb ik een keer gehad dat 't geluid zo hard stond dat m'n oren er gewoon pijn van deden, daarna ook nog een paar dagen rondgelopen met een piep in mn oren.

[Voor 39% gewijzigd door Exphy op 12-05-2011 11:38]

Anoniem: 328247

THRenault schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 11:04:
Mede Tweakers/audiofielen,

Ik loop regelmatig met uitgaan tegen het probleem aan dat het geluid zwaar onder de maat is. Krijsende hoge tonen en misselijk makenende, resonerende en uit fase zijnde bassen. Als dat niet het probleem is wordt je weggeblazen door het volume zodat je met piepende/ruisende oren thuiskomt. :(
Ja echt belabberd dus, en dan bezoek ik verschillende stromingen, dance/house feesten, jazzig, raggae.
Het hoort ook een beetje veel bij die muziek dij jij aangeeft. Kwaliteit is van ondergeschikt belang. Als het maar knoerhard is. Ga zo door en over 10 jaar ben jij DOOF. Je kunt ook kiezen voor een concert van Camdy Dulfer. En ook een klassiek concert is niet te versmaden. Aan jouw de KEUZE.

• Exphy
Anoniem: 328247 schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 11:39:
[...]

Het hoort ook een beetje veel bij die muziek dij jij aangeeft. Kwaliteit is van ondergeschikt belang. Als het maar knoerhard is. Ga zo door en over 10 jaar ben jij DOOF. Je kunt ook kiezen voor een concert van Camdy Dulfer. En ook een klassiek concert is niet te versmaden. Aan jouw de KEUZE.
:')

Klassiek is ook mooi, maar dat is toch niet waar de TS om vraagt? Er qua kwaliteit inderdaad weinig dat ook maar in de buurt komt van een mooi stuk klassiek in het Concertgebouw, maar dat is toch geen uitgaan? Dat zijn volledig verschillende dingen

Exphy schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 11:41:
[...]

:')

Klassiek is ook mooi, maar dat is toch niet waar de TS om vraagt? Er qua kwaliteit inderdaad weinig dat ook maar in de buurt komt van een mooi stuk klassiek in het Concertgebouw, maar dat is toch geen uitgaan? Dat zijn volledig verschillende dingen
Dat snap ik nou niet. Waarom is een avondje Concertgebouw met de vijfde symphonie van Gustav Mahler geen uitgaan? :)

• KillaZ
  • Laatst online: 16:05
Omdat over smaak niet te twisten valt? ;)

K to the KillaZ

Dus.....is de TS over 10 jaar DOOF. Daar valt niet over te twisten. Inderdaad. Je moet ook wel wat over hebben voor een muziekverslaving, Nietwaar? :*)

[Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 328247 op 12-05-2011 11:50]

• THRenault
Ik ben blij dat er aardig wat namen loskomen, ik denk dat ik maar eens een tripje door Nederland ga maken de komende tijd :)
Klassiek is niet echt mijn ding, maar Lounge/Dance/House absoluut. Er zullen zeker mensen moeten zijn, zeker op GoT die tegen het kwaliteitsprobleem aanlopen en daarom een keuze maken om maar niet uit te gaan. Daar loop ik tegenaan iig. Ik ben zuinig op mijn oortjes. :)

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Hmm, ik ben geen audiofiel :) Ik vind goed geluid soms belangrijk, maar niet altijd. Soms gaat het meer om de sfeer of de content. Als ik uitga is dat ook niet voor de muziekbeleving, zelfs niet bij een concert. Het gaat me meer om de sfeer. Ik kan soms ook goed luisteren naar mijn telefoon als er verder geen radio beschikbaar is (radio 2 op zaterdagmiddag, of 3FM in de ochtend als ik nog in bed lig).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Masterlans
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:23
Anoniem: 328247 schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 11:39:
[...]

Probeer je nu te trollen? Dat je je niet in de smaak van de TS kunt vinden is één ding, ieder zijn smaak, maar waarom zou je daar wél doof van worden en niet van "jouw" muziek?
Hij geeft al aan dat harde muziek niet is wat hij zoekt...

Als de TS (of vrienden) ook willen dansen of een beetje bijpraten dan is een klassiek concert geen goed idee. Als je naar een plaats gaat waar klassieke muziek gedraaid wordt kan dat ook hard staan en als je het Zwanenmeer op SACD thuis lekker hard aanzet geeft dat ook wel gehoorschade.

• Exphy
Anoniem: 328247 schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 11:46:
[...]

Dat snap ik nou niet. Waarom is een avondje Concertgebouw met de vijfde symphonie van Gustav Mahler geen uitgaan? :)
Waarschijnlijk omdat we verschillende definities van uitgaan aanhouden. Waar het voor mij op neerkomt is dat ik bij culturele activiteit een beetje het sociale mis. Ik ga nooit met een grote groep een ballet kijken, ik maak tijdens een voorstelling niet even een praatje met iemand die naast mij staat de dansen. Ik ga niet even een peukje roken om een beetje bij te komen.

Niet dat ik er niet van kan genieten, dat zeker niet.

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:35
Simplon in Groningen vbevalt mij altijd prima. Nu moet ik zeggen dat ik niet heel kritisch ben wanneer ik uit ga, maar is volgens mij wel een van de betere plekken in Groningen qua kwaliteit en volume. Benedenzaal heeft echter wel een paar deadspots, maar als je weg blijft van de achterwand en de linkerkant van de zaal is het prima.

LinkedIn
BlackIntel

Nee, ik probeer niet te trollen. Ik wil slechts aangeven, dat piepende/ruisende oren al een vorm van gehoorbeschadiging of overbelasting is. Zulke geluidsvolumes zouden verboden moeten worden.

• THRenault
Anoniem: 328247 schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 11:59:
Nee, ik probeer niet te trollen. Ik wil slechts aangeven, dat piepende/ruisende oren al een vorm van gehoorbeschadiging of overbelasting is. Zulke geluidsvolumes zouden verboden moeten worden.
Absoluut mee eens, en dus voor mij ook een reden om soms maar niet te gaan naar uitgaansgelegenheden. Ik kom zo af en toe nog in feestcafés (Ja voor de groep niet voor mij :P) en daar is het echt huilen met de pet op. Maar daar is het ook echt ingeburgerd.

Ik vraag me wel af hoe groot de groep is in NL die afwegingen maakt om niet uit te gaan omdat de het geluid van slechte kwaliteit is.

• Exphy
THRenault schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 12:03:
[...]

Absoluut mee eens, en dus voor mij ook een reden om soms maar niet te gaan naar uitgaansgelegenheden. Ik kom zo af en toe nog in feestcafés (Ja voor de groep niet voor mij :P) en daar is het echt huilen met de pet op. Maar daar is het ook echt ingeburgerd.

Ik vraag me wel af hoe groot de groep is in NL die afwegingen maakt om niet uit te gaan omdat de het geluid van slechte kwaliteit is.
Als ik naar een feest wil dan maakt 't mij niet echt heel veel uit hoe goed 't geluid is. Is het geluid echt triest, zoals in club8, dan ben ik meer in de rookruimte te vinden dan op de vloer en andersom natuurlijk.

THRenault schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 12:03:
[...]

Gaat het nu om de muziek, of "er bij willen horen" (sociaal gedrag in positieve zin)?

• THRenault
Anoniem: 328247 schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 12:19:
[...]

Gaat het nu om de muziek, of "er bij willen horen" (sociaal gedrag in positieve zin)?
Het liefst beide, de passie voor de muziek kunnen delen met je vrienden. Al heb ik dus zelf nog niet zoiets gevonden.
Waar het mij met name om gaat is verantwoord (voor je oren) uitgaan, maar toch de genre hebben waar ik naar opzoek ben.
Misschien bestaat dat ook niet en is er geen vraag naar, maja never hurts to ask :P

• Erikie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-05 16:46

Erikie

www.erikie.nl

Maassilo is echt zwaar kut. Staat veel te hard, en meestal hebben ze alleen luidsprekers voorin en 1 set op de helft. Factery 010 daarintegen (bovenop maassilo) heeft wel een lekker geluid, maar dat heeft ook meer met de akoustische bouwvorm te maken gok ik. Catwalk had een zeer lekker geluidssysteem, beetje jammer dat het dicht is. Gewoon 2 dikke baswoofers voorin, en dan om de 3 meter kleine luitsprekers tegen de wand.

Verder heb je nu perron (een nieuwe tent achter hollywood :S ), dat geluid is wel okee, maar er staat een redelijk oud PA systeempje, iets te weinig voor de ruimte (wat zal het zijn, 40x40 ofzo ? ).

Verder kun je weinig van rtm verwachten :) :(

traktor scratch!

• Ibidem
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-05 13:44
Heb meerdere clubs in binnen en buitenland bezocht de laatste jaren maar blijf toch terug komen in Club AIR in Amsterdam. Is deels onderdeel van Radio 538 en niet zo commercieel als hun radiostation. Het geluidsysteeem in AIR is fantastisch en heeft al meerdere prijzen gewonnen. Daarnaast was AIR een vd grootste winnaars met de Gouden Kabouter awards dit jaar!

Ik zeg DOEN!!!

..::System Specs::..

THRenault schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 12:27:
[...]

Het liefst beide, de passie voor de muziek kunnen delen met je vrienden. Al heb ik dus zelf nog niet zoiets gevonden.
Waar het mij met name om gaat is verantwoord (voor je oren) uitgaan, maar toch de genre hebben waar ik naar opzoek ben.
Misschien bestaat dat ook niet en is er geen vraag naar, maja never hurts to ask :P
Zijn gehoorbeschermers dan een oplossing? Ik ken het Housewereldje niet, maar wellicht zoek jij net zoiets wat onbereikbaar is. Zoiets als een droomprinses.

Anoniem: 397269

berliner philharmoniker concert gebouw

perfecte plaats om uit te gaan met je familie/vrienden indien ze van goed geluid houden :)

[Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 397269 op 12-05-2011 13:03]

Anoniem: 397269 schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 12:58:
berliner philharmoniker concert gebouw [afbeelding]

perfecte plaats om uit te gaan met je familie/vrienden indien ze van goed geluid houden :)
_/-\o_

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:08

Stoney3K

Flatsehats!

Masterlans schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 11:51:
[...]
Als de TS (of vrienden) ook willen dansen of een beetje bijpraten dan is een klassiek concert geen goed idee. Als je naar een plaats gaat waar klassieke muziek gedraaid wordt kan dat ook hard staan en als je het Zwanenmeer op SACD thuis lekker hard aanzet geeft dat ook wel gehoorschade.
Heb je ooit wel eens een compleet symfonie-orkest gehoord dat even fortissimo uit hun plaat gaan? Dan maken ze, ZONDER versterking, al makkelijk 130dB(A) op het podium. Zit je daar als eerste cellist fijn met je oordoppen in. :+

Het PA-geluid in de meeste uitgaanstenten is inderdaad gewoon ruk en 9 van de 10 keer komt het omdat het maar met één insteek is opgehangen: Het mot maar lekker hard wezuh. En als de systeemtechnicus het al probeert te beperken door de boel niet plankgas open te gooien, dan doet de DJ dat wel en die draait dan gewoon doodleuk de hele avond de set in de clip. Want harde muziek, da's gewoon cool. |:(

De HMH ben ik twee keer geweest en alletwee de keren klonk het, om even eerlijk te zijn, meer als een telefoniste in een conservenblik. Veel te schel op het midden en het hoog, en te veel sub waar het laag nog behoorlijk ontbrak.

Ik ben zelf ook totaal geen fan van recordpogingen voor decibellen. Geluidssterkte heb je nodig om veel publiek te bereiken (samen met spreiding), niet om iedereen 120dB in zijn oor te werken zodat je buurman met 130dB moet brullen om te zeggen dat ie GRAAG NOG EEN BIERTJE!!!!111!!one wil hebben.

Een collega van mij heeft laatst de nieuwe PA-installatie van de Panama gebouwd. Iemand die al een beetje aan kunnen horen? ;)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:11

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Ik zou zeggen, dat kan dichter bij huis. Ik was laatst bij Jonsi in het Frits Philips Muziekgebouw in Eindhoven, ook daar klinkt het absoluut niet verkeerd. De setting is immers prima voor ingetogen oprechte muzikanten sessies.

discogs

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Meisje!

Het meest makkelijke wat de TS kan doen is om met oordoppen op stap te gaan. Gewoon simpele dingen die je kan halen bij de lokale muziekwinkel. Voor 20 of 30 euro ben je klaar. Scheelt al erg veel aan het einde van de avond met suizende en piepende oren. Ook de rare bass en de schelle hoog filter je genoeg weg om er in ieder geval minder last van te hebben.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

De meest simpele oplossing is Oropaths. Een doosje kost bij de drogist zo'n 5 Euro. Het scheelt al gauw zoiets van 27 dB(A).

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Anoniem: 328247 schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 11:59:
Eens, en daarom mijd ik tegenwoordig zaken waar je de muziek buiten al kunt horen. Heb wel eens in een discotheek gestaan die een decibelmeter met een levensgroot seven-segment display aan de muur. Dat ding stond op 140 te knipperen. :')

Ben je dan stoer als je met je hoofd voor de speakers gaat staan, of verdien je dan de lucht niet eens die je inademt?

https://oneerlijkewoz.nl
I have these thoughts / so often I ought / to replace that slot / with what I once bought / 'cause somebody stole my car radio / and now I just sit in silence

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:53

Bommes

Capo del formaggio

Stoney3K schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 13:07:
[...]

Het PA-geluid in de meeste uitgaanstenten is inderdaad gewoon ruk en 9 van de 10 keer komt het omdat het maar met één insteek is opgehangen: Het mot maar lekker hard wezuh. En als de systeemtechnicus het al probeert te beperken door de boel niet plankgas open te gooien, dan doet de DJ dat wel en die draait dan gewoon doodleuk de hele avond de set in de clip. Want harde muziek, da's gewoon cool. |:(

De HMH ben ik twee keer geweest en alletwee de keren klonk het, om even eerlijk te zijn, meer als een telefoniste in een conservenblik. Veel te schel op het midden en het hoog, en te veel sub waar het laag nog behoorlijk ontbrak.
En jij geeft het perfect aan:
de technicus ter plaatsen kan het maken of breken.
Hoe goed de set ook is, hoe perfect afgestemd op de ruimte, het publiek of wat dan ook:
Als je een db freak achter de knoppen hebt ga je nog met oor suizen naar huis.

Het is trouwens wel een trend de laatste 10 jaar dat het steeds groter en meer moet.
Vroeger draaide wij een hoofd podium op de markt in Eindhoven met de inhoud uit 1 sprinterbusje.
Nu komen we met een bakwagen al ruimte te kort.
En is het geluid daardoor beter geworden..??
Wederom hangt van de man/vrouw achter de knoppen af.

Wij bezoeken nog regelmatig musicals of andere live optredens, maar als je met de veerde insteek er heen gaat (geluidskwaliteit) dan is je avond in 9 van 10 keren verpest.
De keren dat ik zelf in staat was om de knoppen over te nemen zijn ontelbaar.. })

[Voor 8% gewijzigd door Bommes op 12-05-2011 13:52]

Mijn nieuwste reis verslag lees je hier-<klik klik>- - Adventures are not always fun while you're having them

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Meisje!

CodeCaster schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 13:33:
[...]

Eens, en daarom mijd ik tegenwoordig zaken waar je de muziek buiten al kunt horen. Heb wel eens in een discotheek gestaan die een decibelmeter met een levensgroot seven-segment display aan de muur. Dat ding stond op 140 te knipperen. :')

Ben je dan stoer als je met je hoofd voor de speakers gaat staan, of verdien je dan de lucht niet eens die je inademt?
Ik kan de bron eventjes niet meer vinden maar wat ik wel nog weet is dat een grotere hoeveelheid decibel zorgt voor een hogere omzet. Mensen willen blijkbaar meer drinken bij een hoger volume 8)7

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Jeebeekje
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07:18
Touchdomex schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 13:56:
[...]

Ik kan de bron eventjes niet meer vinden maar wat ik wel nog weet is dat een grotere hoeveelheid decibel zorgt voor een hogere omzet. Mensen willen blijkbaar meer drinken bij een hoger volume 8)7
Tuurlijk, dan moet ik wel bezopen worden wil ik niet meer bang zijn dat ik nog lang last heb van mijn oren :+

[...]

Ofwel: Je bent een rund, als je met je oren stunt.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

[...]

Als het aan de Belgische overheid ligt wordt het binnenkort daar verplicht in discotheken.

Ze willen ook alle tenten zover krijgen dat er niet boven de 100dB(A) gedraaid wordt. Om even te laten zien hoe makkelijk dat is met live-muziek:

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=qC57jWvUgec]

Dus misschien wordt het tijd om te gaan wennen aan drummers onder de dekens en een band die als ritme 'baf-flep-flep-baf-flep-flep-flurp-tssssj!' gaat spelen. :+

In Nederland kan elk Gemeentebestuur een geluidsnorm van 80 dB(A) afdwingen. Dat is het probleem dus niet.

[Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 328247 op 12-05-2011 14:41]

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

80 db is leuk geprobeerd maar compleet ondoenlijk.
Een vol teras met pratende mensen geeft gemeten op de gevel vaak al 75 tot 80 db.
Ik kan me van de vele keren dat ik heb staan mixen op een plein hier in eindhoven ook die onhaalbare geluids norm herinneren.
Gemeten op de gevel recht tegen over het podium, met daarop een stel gitaristen die graag U2 voor 100duizend man wilde na doen. Gitaar ampjes vol open en recht op het publiek gericht.
Dan kun je als PA bedrijf nog zo een goede set neer zetten maar de mix is totaal zoek.
Wil je die mix wel weer acceptabel maken zul je omhoog moeten met het volume en daar staat ineens weer die gemeente ambtenaar met zijn metertje te zwaaien..

Mijn nieuwste reis verslag lees je hier-<klik klik>- - Adventures are not always fun while you're having them

• Dane86
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-04 07:28
Ik vind een interessante discussie. En in een aantal dingen kan ik me ook wel herkennen. Ik heb zelf ook een hekel aan slecht geluid. Maar dan vooral de echt storende schelle hoge tonen van goedkope geluidsinstallaties. Wat ik ook merk is dat heel veel mensen dit niet horen, of ze irriteren zich er misschien niet aan.

Ik ben student en heb met mijn dispuut in Maastricht een eigen kroeg. We mogen vrij hard voor een simpel kroegje omdat de vorige eigenaar een smak geld in isolatie heeft gestoken. We mogen dus 100db wat eigenlijk al erg hard is. Om dit te garanderen hebben ook een limiter die door de gemeente afgesteld is. Waar ik me altijd aan erger zijn de DJ's die weleens komen draaien op een feestje. Ze kunnen er met hun hoofd niet bij dat er een limiter is en dat het geluid gewoon simpelweg niet harder kan dan die 100db. Wat je dus krijgt is dat ze op het mengpaneel steeds meer in het rood gaan staan sturen totdat zo ongeveer alle gains en de master vol open staan. Op dat moment is de limiter zo hard bezig dat het geluid af en toe gewoon niet zuiver meer is echt schadelijk is voor je oren. Het maakt ook niet uit of onze vaste amateur dj is of een La Fuente die ook een keer gedraait heeft. Ze doen het bijna allemaal.

Op feesten vind ik het eigenlijk veel belangrijker dan op een gewoon avondje stappen. Naar een house/techno feest ga je voor de muziek en het geluid moet dan ook dik in orde zijn vind ik, je betaald immers een flinke smak geld voor een kaartje. I Love Techno in Belgie is daar een slecht voorbeeld van. Er zijn verschillende zalen en hoewel die zalen even groot zijn hoor je bij elke zaal verschillend geluid in sterkte en kwaliteit. Word je half de Techno zaal uit gebeukt door de overvloed aan bas, kom je in de groene zaal, staat het geluid weer net te zacht.

Een positief voorbeeld vond ik 3 weken geleden Awakenings in de Gashouder. Zuiver geluid, wel hard, maar toch op een manier dat je gewoon normaal met mensen kan praten als je in de zaal staat. En ik kan me voorstellen dat de ronde hoge zaal van de gashouder acoustisch vrij moeilijk kan doen. Hier en daar had je dan ook wat reflectie.

• Jeebeekje
Bommes schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 14:55:
80 db is leuk geprobeerd maar compleet ondoenlijk.
Een vol teras met pratende mensen geeft gemeten op de gevel vaak al 75 tot 80 db.
Ik kan me van de vele keren dat ik heb staan mixen op een plein hier in eindhoven ook die onhaalbare geluids norm herinneren.
Gemeten op de gevel recht tegen over het podium, met daarop een stel gitaristen die graag U2 voor 100duizend man wilde na doen. Gitaar ampjes vol open en recht op het publiek gericht.
Dan kun je als PA bedrijf nog zo een goede set neer zetten maar de mix is totaal zoek.
Wil je die mix wel weer acceptabel maken zul je omhoog moeten met het volume en daar staat ineens weer die gemeente ambtenaar met zijn metertje te zwaaien..
Daar zit ook een verantwoordelijkheid van de muzikant bij! Ik weet dat "we" die amper nemen, maargoed als ik met mijn basversterker op standje oorlog wil spelen neem ik het risico dat ik het geluidsbeeld ernstig verneuk.
Een geluidsman is er om de gemaakte muziek zo goed mogelijk over te brengen naar het publiek. En als die gemaakte muziek inhoudt dat er twee gitaren het einde van de wereld na spelen, dan geef je dat lekker weer.

(nadeel dat je als FOH-mixer wel altijd het gezeik over je heen krijgt :X ).

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Jeebeekje schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 14:57:
[...]

Daar zit ook een verantwoordelijkheid van de muzikant bij! Ik weet dat "we" die amper nemen, maargoed als ik met mijn basversterker op standje oorlog wil spelen neem ik het risico dat ik het geluidsbeeld ernstig verneuk.
Een geluidsman is er om de gemaakte muziek zo goed mogelijk over te brengen naar het publiek. En als die gemaakte muziek inhoudt dat er twee gitaren het einde van de wereld na spelen, dan geef je dat lekker weer.

en dat gezeik krijg je niet enkel uit de zaal/publiek maar als je bij het bandje gaat verzoeken om die dingen wat zachter te zetten hoef je je hielen maar te lichten en ze staan weer net zo hard..:)
Fijn als je uit de zaal staat de mixen zonder monitor mixer, dan is het dus compleet zinloos om er iets van de te zeggen.
Tip die dingen gewoon achterover als gitarist en al speel je dan op volle oorlogs sterkte kan de FOH mixer er nog een mooi plaatje van maken.

maar voordat dit ik als een zeur over kom, geluidstechnicus is gewoon nog steeds een erg gaaf beroep..
waarbij ik (meer ontopic) het meeren deel van de tijd gehoorbescherming in heb.
Zeker als ik monitors moet mixen en fijn naast de drummer weg gemoffeld sta op het podium..:)

[Voor 11% gewijzigd door Bommes op 12-05-2011 15:06. Reden: typo]

• MPAnnihilator
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-04 17:52
Het probleem met oorsuizen is dat je het pas echt beseft als het al te laat is. Die man van Channel Zero kan wel zeggen dat het hem niet kan schelen als hij iets minder hoort , maar de dag dat je een continu oorsuis probleem constateert , is het 1) te laat , 2) beangstigend te horen dat die piep toon nooit van je leven nog zal weg gaan. 3) veel erger dan dat je iemand niet meer verstaat als hij praat , psychologisch is het suizen veel erger , je wordt er compleet gek van !

Ik heb vroeger ook nog rondgereden met een halve boom car en hardcore geluistered , hardcore feestjes gedaan die niet gezond konden zijn enz... , maar als je met een oorsuis probleem zit , wens je achteraf toch wel dat er destijds iemand je bepaalde zaken zou moeten verboden hebben.

Die test met het drumstel uit de AB in Brussel is belachelijk. Dat een drumstel makkelijk pieken kan halen van 130 , dat weet iedereen. Het voorstel heeft ( of zou tenminste dit als doel moeten hebben ) de bedoeling om de gemiddelde geluidsdruk te verlagen op evenementen. Permanente schade ga je niet zo snel oplopen tijdens korte pieken op een concert, maar eerder bij een langere blootstelling aan hoge geluidsdruk.

En over de kwaliteit van muziek , dat ligt echt niet aan de continue geluidsdruk van een muziekstuk , maar aan de dynamiek erin. Mensen zullen een goed nummer dus echt niet slecht vinden omdat de gemiddelde geluidsdruk ervan met 3 decibel verlaagd zou worden.

Stel dat het stuk bestaat uit een druk van 130 decibel gedurende 3 minuten , dan is dit ook niet het toonbeeld van kwaliteit.
Als men dan echt een muziekgenre heeft waarbij het per definitie al luider gaat , dan zou men voldoende stille periodes moeten inlassen. Hoe men dat invult , kiest men zelf. Je kan immers moelijk van je publiek verwachten dat zij allemaal na 20 min je concertgebouw even verlaten. Artiesten en organisatoren moeten beseffen waar ze mee bezig zijn en wat creatiever wezen.

De argumenten uit de Koppen raportage tegen de strengere norm zijn gewoon getuige van geld-lust , en gebrek aan kennis.

Mijn Specs

• dtjv
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-02 10:06

Dichter bij huis is het concertgebouw natuurlijk ook altijd een goed idee. Een van de best klinkende zalen ter wereld, met als huisorkest ook nog eens het beste orkest ter wereld.
Stoney3K schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 13:07:
[...]

Heb je ooit wel eens een compleet symfonie-orkest gehoord dat even fortissimo uit hun plaat gaan? Dan maken ze, ZONDER versterking, al makkelijk 130dB(A) op het podium. Zit je daar als eerste cellist fijn met je oordoppen in. :+

[...]
Inderdaad, dat kan echt snoeihard gaan. Het verschil is wel dat dit zeer kortstondige pieken zijn, en dat in de meeste discotheken het gebeuk gewoon uren aanhoudt.

MPAnnihilator schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 15:05:
Het probleem met oorsuizen is dat je het pas echt beseft als het al te laat is. Die man van Channel Zero kan wel zeggen dat het hem niet kan schelen als hij iets minder hoort , maar de dag dat je een continu oorsuis probleem constateert , is het 1) te laat , 2) beangstigend te horen dat die piep toon nooit van je leven nog zal weg gaan. 3) veel erger dan dat je iemand niet meer verstaat als hij praat , psychologisch is het suizen veel erger , je wordt er compleet gek van !
We gaan verkeerd met geluid om. Mp3-dopjes, Discotheken, concerten etc. met snoeiharde muziek zijn de veroorzakers van gehoorschade. Het is naast roken een maatchappelijke ondeugd. De schade is niet alleen voor het individu, maar ook de volksgezondheid is in het geding.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Jeebeekje schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 14:57:
[...]

Muzikanten snappen het zelf vaak ook niet: Ik moest op een gegeven moment voor een klus een band monitormixen, die uit een mannetje of 12 bestond met podium-rechts een toetsenist die een dijk van een Hammond+Leslie mee had. En dat dan de zangeres (die voor hem stond) continu naar mij loopt te gebaren dat ze zichzelf niet hoort en ze meer monitor nodig had. Zo'n Leslie gooit het hele podium vol met een aardige vloer vol met orgelgeluid, en dan moet je dus je monitors al 110dB(A) mixen om te zorgen dat de rest zichzelf nog een beetje hoort.

In de pauze aan de toetsenist gevraagd of hij ook die Leslie een tikkie zachter wil zetten (het ding stond toch uitgemiked), want als ie hem zelf hard wil hebben dan blaas ik hem wel via zijn eigen monitorwedge in zijn toeter.

Gek genoeg vond de band dat het podiumgeluid voor de tweede helft van het optreden ineens een verbazend stuk beter was. ;)

Andere leuke situaties krijg je als er bijvoorbeeld een harmonie-orkest op het podium staat na 23:00 en de hele PA is al lang en breed uitgezet. En die lui vrolijk tot aan 100dB bij FOH door blijven spelen, tot groot ongenoegen van de gemeente. :+

80dB(A) is al helemaal niet te doen trouwens, want een beetje keuvelende mensenmassa van een ~1000 man gaat al over de 90dB heen.

80 db(A) zal toch de norm worden. Die 1000 keuvelende mensen moet zich maar stil houden.

• Jeebeekje
Stoney3K schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 15:52:
[...]

Muzikanten snappen het zelf vaak ook niet...
Klopt helemaal, maargoed veel muzikanten spelen ook erg "egoïstisch"... "Als ik mezelf maar kan horen". Het is ook best moeilijk om zacht te spelen en toch helemaal in het geluid op te kunnen gaan.
En daarnaast, ik als bassist vind het ook lekker als mijn versterker mijn broekspijpen doet wapperen. Door de druk kan ik veel gemakkelijker de maat en het ritme voelen dan als ik er echt naar moeten luisteren. Fout, ik weet het, maar wel lekker O-)

• ImmortalSoul
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21-05 23:53
Anoniem: 328247 schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 15:58:
80 db(A) zal toch de norm worden. Die 1000 keuvelende mensen moet zich maar stil houden.
Dat zal dus echt nooit gaan gebeuren ... (die 80dbA norm dan he).
Er is een norm nodig, maar het probleem is dat je met ontelbaar veel dingen rekening moet houden.

Stel: een norm van 100dB(A), dan zit je met de volgende problemen:
- Waar ga je die norm meten; 1 meter voor de speaker/bij de luisteraar die er het verste af staat/bij de FOH/...?
- Stel: je hebt 100dB(A) als norm bij de FOH. Geldt die norm dan zowel op de Mainstage van Pinkpop als het cafe-tje om de hoek?
- 100dB(A) geldt dat voor een concert van 1 uur of ook voor een festival van 3 dagen?
- Etc ...

loewie1984 schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 13:11:
[...]

Ik zou zeggen, dat kan dichter bij huis. Ik was laatst bij Jonsi in het Frits Philips Muziekgebouw in Eindhoven, ook daar klinkt het absoluut niet verkeerd. De setting is immers prima voor ingetogen oprechte muzikanten sessies.
Ik vond in Eindhoven het geluid eigenlijk een beetje magertjes in vergelijking met berlijn. Ook het ontwerp van de concert hall sprak mij niet echt aan in Eindhoven. Maar dit is puur persoonlijk :)

• DjVe
  • Laatst online: 12:51

DjVe

Hatsaflats!

Doornroosje Nijmegen

• Wortelsoep
  • Niet online
Het is al een paar keer eerder aangestipt, maar gehoorbescherming is echt een verademing. Zie ook (op maat gemaakte) Gehoorbescherming voor concerten en andere topics. Het verbetert het geluid uiteraard niet, maar zorgt wel dat je de volumeknop voor jezelf een flinke draai terug kunt geven.
* Wortelsoep wil nooit meer zonder

ImmortalSoul schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 16:34:
[...]

Dat zal dus echt nooit gaan gebeuren ... (die 80dbA norm dan he).
Er is een norm nodig, maar het probleem is dat je met ontelbaar veel dingen rekening moet houden.

Stel: een norm van 100dB(A), dan zit je met de volgende problemen:
- Waar ga je die norm meten; 1 meter voor de speaker/bij de luisteraar die er het verste af staat/bij de FOH/...?
- Stel: je hebt 100dB(A) als norm bij de FOH. Geldt die norm dan zowel op de Mainstage van Pinkpop als het cafe-tje om de hoek?
- 100dB(A) geldt dat voor een concert van 1 uur of ook voor een festival van 3 dagen?
- Etc ...
Steek de kop maar in het zand. Het is een EU-norm, die er aan zit te komen op grond van het EVRM-verdrag. Dit heeft rechtstreekse werking op de Wet Milieubeheer. Je hoeft alleen maar rekening te houden met gehoorschade. De rest is flauwekul. Hoe er gemeten moet worden staat straks in de wet.

Anoniem: 397269 schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 16:53:
[...]

Ik vond in Eindhoven het geluid eigenlijk een beetje magertjes in vergelijking met berlijn. Ook het ontwerp van de concert hall sprak mij niet echt aan in Eindhoven. Maar dit is puur persoonlijk :)
Dus jij luistert naar de concertzaal en niet naar de muziek?

• Florinsz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23-04 23:21
Dit hele topic gaat wel de verkeerde kant op op deze manier. Beginvraag was waar je als liefhebber van goed geluid nou eigenlijk naar toe zou kunnen hier in NL.

Ik ben zelf een enorme techno/minimalfreak en mijn voorkeur gaat uit naar de Poema in Utrecht en de Trouw in Amsterdam. Beide Funktion One audiosystemen die zó heerlijk kunnen knallen zonder dat het té hard wordt :).

Verder is het geluid in de tent waar ik werk (Parc, Breda) ook niet verkeerd. Gewoon goed kwaliteit spul icm met een prima akkoestiek :).

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Anoniem: 328247 schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 19:39:
Steek de kop maar in het zand. Het is een EU-norm, die er aan zit te komen op grond van het EVRM-verdrag. Dit heeft rechtstreekse werking op de Wet Milieubeheer. Je hoeft alleen maar rekening te houden met gehoorschade. De rest is flauwekul. Hoe er gemeten moet worden staat straks in de wet.
En hebben ze er ook over nagedacht om de industrie te raadplegen als het om een zinnige meetprocedure gaat? 100dB bij de speakerstack gemeten is natuurlijk dikke onzin.

Dan ben ik trouwens ook wel benieuwd in hoeverre het geluidsbedrijf of de opdrachtgever verantwoordelijk gaat zijn voor 'andere' herrieproducenten op hetzelfde terrein, zoals een mensenmassa of een drummer die al 100dB+ staat te meppen. Moeten we dan maar de ME bellen om die menigte op te ruimen of die drummer door zijn eigen vel heen dreunen?

• Exphy
Ik moet ook zeggen dat 't een ongelovelijk toffe locatie is, staat zeker in m'n top5.

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 29-05 11:32
Stoney3K schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 20:31:
Moeten we dan maar de ME bellen om die menigte op te ruimen of die drummer door zijn eigen vel heen dreunen?
Nou eigelijk wel ja. Heb wel eens m'n stoel tegen de base-drum moeten zetten omdat anders de volledige kit naar voren schoof onder het geweld. Daar zit je dan met je hoofd 20cm naast een van de crash bekkens. Ondertussen speel ik zalf al een aantal jaar met "muziekanten doppen" en het bevalt me prima.

Zo lineair mogenlijke doppen (was op got ooit eens een topic over)

Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Stoney3K schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 20:31:
[...]

En hebben ze er ook over nagedacht om de industrie te raadplegen als het om een zinnige meetprocedure gaat? 100dB bij de speakerstack gemeten is natuurlijk dikke onzin.

Dan ben ik trouwens ook wel benieuwd in hoeverre het geluidsbedrijf of de opdrachtgever verantwoordelijk gaat zijn voor 'andere' herrieproducenten op hetzelfde terrein, zoals een mensenmassa of een drummer die al 100dB+ staat te meppen. Moeten we dan maar de ME bellen om die menigte op te ruimen of die drummer door zijn eigen vel heen dreunen?
De meetprocedure is vastgelegd in de WM, alsook dat er een vergunning moet worden aangevraagd. Als de vergunning wordt overtreden voorzover het de geluidsbelasting betreft, kan een waarschuwing of stillegging van de vergunde activiteit plaats vinnden. De vergunninghouder is dus de eindverantwoordelijke. Ook in discotheken en in cafe's geldt deze procedure.
Bovendien is er ook al een ARBO-wet. Waarom wel een rookverbod en geen verbod op het veroorzaken van gehoorschade (bij werknemers)?

[Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 328247 op 12-05-2011 21:31]

• DrumandBass
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 26-05 14:08

DrumandBass

Less is more!

Trouw met stip op nummer 1, ook qua locatie.
De Helling is ook goed, mooi vol.

Maar het blijft denk ook een smaak kwestie zoals alles met muziek denk ik.

En vergeet niet, gehoorbescherming!! O-)

Formd-T1 Custom Loop 5600X 6800XTMNB

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:23
Patronaat, mits er iemand z'n best doet met de PA, maar dat is eigenlijk overal wel het geval. Paart van Troje, was al eerder genoemd, eigenlijk altijd wel goed. Catwalk in Rotterdam, verder schiet me zo even niets te binnen :)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:57

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Paparazzi in Valkenswaard.
Installatie is uitgedacht en neergezet door de eerste eigenaren (toen was het nog de Absoluut), die voor ze er mee begonnen al jaren een specialistische handel in PA apparatuur hadden. En dat hoor je. Geen bonkige, maar wel volle bassen. Helder midden en hoog. En dat bij alle muzieksoorten.

Ter vergelijking: op vrijdag en zaterdag wordt er club gedraaid, maar vroeger had Do (ja die Do ja) er haar jamsessies, hal versterkt en half onversterkt. Ook geen probleem.
En achterin een lekker discotheekgevoel, terwijl je voor in de zaak elkaar nog prima kunt verstaan.

Overigens kunnen ze er bij De Bel in V'waard (rockcafe) ook wat van, maar die installatie gaat alleen echt open bij AC/DC's Thunder (incl rookmachine) en bij Money for Nothing van de Dire Straits :P
Woon zelf al 10+ jaar in de randstad en heel vele tenten gezien. Ik kom regelmatig in V'waard, maar beter als voorgenoemd ben ik ze nog niet tegengekomen :)

[Voor 3% gewijzigd door The Eagle op 12-05-2011 22:16]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

The Eagle schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 22:14:
Overigens kunnen ze er bij De Bel in V'waard (rockcafe) ook wat van, maar die installatie gaat alleen echt open bij AC/DC's Thunder (incl rookmachine) en bij Money for Nothing van de Dire Straits :P
Woon zelf al 10+ jaar in de randstad en heel vele tenten gezien. Ik kom regelmatig in V'waard, maar beter als voorgenoemd ben ik ze nog niet tegengekomen :)
Dan moet je ook zeker even langs de kram in eindhoven.
Zelfde eigenaar als de bel in V'waard, zelfde muziek keuze (vol gas met rook en licht bij thunderstruck)
Tis al ff geleden dat ik daar was maar inderdaad toffe tent met goede muziek en goed geluid.

• ConZito
Heej, daar ben ik wel eens geweest, in Paparazzi, dat was inderdaad behoorlijk goed, hele fijne club ook verder :)

Anoniem: 328247 schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 19:41:
[...]

Dus jij luistert naar de concertzaal en niet naar de muziek?
nee, ik kijk naar de zaal en lobby en ik beleef de muziek anders had ik net zo goed een cd tje kunnen pakken.

[Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 397269 op 12-05-2011 22:38]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:57

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Bommes schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 22:25:
[...]

Dan moet je ook zeker even langs de kram in eindhoven.
Zelfde eigenaar als de bel in V'waard, zelfde muziek keuze (vol gas met rook en licht bij thunderstruck)
Tis al ff geleden dat ik daar was maar inderdaad toffe tent met goede muziek en goed geluid.
I know, kwam ik ook wel eens ooit. Zelfde inrichting en sfeer ook. Waar de Kram een enorme Kram boven de deur heeft hangen, hangt er bij de Bel een enorme (jawel :P ) bel boven de deur.
Alleen is de Bel een stuk groter - iig ruimte zat voor een apart rookhok, 2 pooltafels, een stel dartboards, en als toetje: een Smaakpolitie Oke keuken :D
ConZito schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 22:36:
Heej, daar ben ik wel eens geweest, in Paparazzi, dat was inderdaad behoorlijk goed, hele fijne club ook verder :)
Tsja, alles zonder kinderen wat op de Kempervennen neerstrijkt en wil gaan stappen komt in V'waard terecht, dus heel verwonderlijk is dat niet :P

[Voor 20% gewijzigd door The Eagle op 12-05-2011 22:39]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• ConZito
Goede gok, dat was het inderdaad ook, nu gaan we met die hele club naar Stoumont in Belgie, dus stappen zal wel een stuk minder worden :+

[Voor 56% gewijzigd door ConZito op 12-05-2011 22:41]

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:13
Is niet wat je vraagt, maar ik doe tegenwoordig overal oordopjes op maat in. Maakt de beleving anders, maar de muziekervaring stukken beter in 99% van de gevallen. Ik ben er nu zo aan gewend dat ik het vaak niet in de gaten heb dat de muziek 'zacht' staat. De bas blijf je toch voelen.

• ocdaan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:47

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Ik heb vroeger ook nog rondgereden met een halve boom car en hardcore geluistered , hardcore feestjes gedaan die niet gezond konden zijn enz... , maar als je met een oorsuis probleem zit , wens je achteraf toch wel dat er destijds iemand je bepaalde zaken zou moeten verboden hebben.
Hier nog iemand, helemaal mee eens trouwens ;)

maar de dag dat je een continu oorsuis probleem constateert , is het 1) te laat , 2) beangstigend te horen dat die piep toon nooit van je leven nog zal weg gaan. 3) veel erger dan dat je iemand niet meer verstaat als hij praat , psychologisch is het suizen veel erger , je wordt er compleet gek van !
Je kan ook overdrijven natuurlijk. Ik heb een constante piep in m'n oren maar om nu te zeggen dat ik er compleet gek van word, dat niet. Ik heb er in het dagelijks leven verder geen last van alhoewel het constant aanwezig is wanneer er weinig achtergrond geluid is. Waarschijnlijk heb ik het nog niet zo erg gelukkig, eingeljk zou ik eens moeten laten testen in welk stadium ik zit.

AMD Ryzen 7 5800X • AMD Radeon RX 6700 XT • ASUS TUF Gaming B550-PLUS • Arctic Liquid Freezer II 280 • G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK • be quiet! Straight Power 11 550W • Antgamer M34G5Q • 34" • 3440x1440 • Phanteks Eclipse P400S

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-05 23:10
joh je staat op fok. http://forum.fok.nl/topic/1651153

Maar even zonder gekkigheid je gaat uit en je verwacht high-end muziekkwaliteit?

Canon EOS 60D + Tamron 17-50 f/2.8 VC + Canon EF 50mm f/1.8 II - Gestolen in Vietnam | Canon 100D + 18-55 stm

Anoniem: 312503

Pff je ziet wel meteen het gemiddelde leeftijd en niveau van de Fok mensen zeg.
n0elite schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 22:54:
Maar even zonder gekkigheid je gaat uit en je verwacht high-end muziekkwaliteit?
Maar wat is daar zo raar aan dan? Want er zijn blijkbaar genoeg clubs die het gewoon wel kunnen.

[Voor 64% gewijzigd door Anoniem: 312503 op 12-05-2011 23:16]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03:42
Op een leuke avond uit ga ik mij niet ergeren aan slecht geluid. Ben zelf wel nogal met audio/muziek bezig dus merk wel als het geluid beter is dan gemiddeld. Mijn TIK is dat ik altijd even de apparatuur check..., Kijken welk merk speakers er hangen, versterkers, mengpaneel (Spieken naast de Dj) e.t.c

Beste ervaring tot nu toe was denk ik wel Stairway to heaven in Utrecht. Ze hadden daar op het podium een perfecte ''toren'' van Martin Audio met als ik mij niet vergis Lab Gruppen eindversterkers (en veel). Veel harder dan goed voor je is alleen het was gewoon echt puur HiFI geluid...., Niets overstuurd en alles lekker vol detail !. Ik moet zeggen, Ik kan daar dan wel van genieten. Nooit gedacht dat zo hard zo perfect kon klinken

Hier in Groningen is alles wel OK, Je ziet hier overal heel veel Electro-voice of JBL dus dat zorgt voor een prettig geluid (Kokomo,enzo?,tapperij,Ociance)

Om even in te haken op de vorige reactie.., Als ik ergens binnenkom en ik heb er allicht ook voor betaald mag ik hopen dat het geluid toch enigszins door de beugel kan.... Zo niet, Zet het dan gewoon wat zachter dan is het al een stuk aangenamer (lijkt mij)

[Voor 15% gewijzigd door Roderiktweaker op 13-05-2011 01:55]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Roderiktweaker schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 01:53:
Beste ervaring tot nu toe was denk ik wel Stairway to heaven in Utrecht. Ze hadden daar op het podium een perfecte ''toren'' van Martin Audio met als ik mij niet vergis Lab Gruppen eindversterkers (en veel). Veel harder dan goed voor je is alleen het was gewoon echt puur HiFI geluid...., Niets overstuurd en alles lekker vol detail !. Ik moet zeggen, Ik kan daar dan wel van genieten. Nooit gedacht dat zo hard zo perfect kon klinken

Hier in Groningen is alles wel OK, Je ziet hier overal heel veel Electro-voice of JBL dus dat zorgt voor een prettig geluid (Kokomo,enzo?,tapperij,Ociance)
Martin en EV zijn wel even twee verschillende als het om geluidskwaliteit gaat. Ik vind EV en EAW in verhouding heel schel en scherp, de Amerikaanse sound, terwijl een Britse bouwer zoals Martin Audio of Turbosound juist niet knetterhard gaat, maar wel lekker doordrukt op hoge geluidssterktes.

In de Stairway had ik ook niet minder verwacht dan een Martin stack op Labs (ik gok FP10.000Q of PLM20.000) gezien hun keuze van muziek. Die kunnen inderdaad de drumsolo van Money For Nothing met 110dB in je snufferd gooien en je hebt er niet eens last van als je recht voor de stack staat. :Y)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Roderiktweaker
Stoney3K schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 01:58:
[...]

Martin en EV zijn wel even twee verschillende als het om geluidskwaliteit gaat. Ik vind EV en EAW in verhouding heel schel en scherp, de Amerikaanse sound, terwijl een Britse bouwer zoals Martin Audio of Turbosound juist niet knetterhard gaat, maar wel lekker doordrukt op hoge geluidssterktes.

In de Stairway had ik ook niet minder verwacht dan een Martin stack op Labs (ik gok FP10.000Q of PLM20.000) gezien hun keuze van muziek. Die kunnen inderdaad de drumsolo van Money For Nothing met 110dB in je snufferd gooien en je hebt er niet eens last van als je recht voor de stack staat. :Y)
Raar he, Je weet dat het gewoon erg hard is alleen het doet helemaal geen pijn aan je oren..., Alles is in balans.. Zelf toen het nummer New-kids turbo (niet mijn smaak) gedraaid werd... Diep zonder ook maar een keer te bonken....

Voor de rest is het inderdaad Hard-Rock

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Laatst online: 15:36
Niet mee eens. Je kunt eraan wennen. Althans ik ben eraan gewend, maar komt misschien ook omdat ik sinds mijn geboorte slechthorend ben met oorsuizen, en met hoorapparaten wordt dat niet veel beter (eerder erger).

Maargoed, ik wil altijd graag mensen die in de bus zitten waarvan ik de mnuziek uit hun oordopjes hoor een klap verkopen en zeggen dat ik graag zijn goede oren had gehad. Ik doe t alleen niet, maar de woede is er wel.

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 2480Wp @ 260° West, 35° helling

Acties:
  • 0Henk 'm!

Stoney3K schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 01:58:
[...]
Tuurlijk heb je er geen last van met 110 dB in je oren. Want er is al gehoorbeschadiging opgetreden. Maar dat ervaar je als "er geen last van hebben". Volgens de Arobowet mag je in een ruimte met 110 dB slechts 30 seconden werken. Dat is de limiet.

[Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 328247 op 13-05-2011 08:26]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GAIAjohan
Ik had nog iemand zien posten over de kosten van gehoorbeschadiging, en daar reageer ik dan maar op, ondanks dat ik het niet meer kan vinden.
Ik denk dat de kosten van hoorapparaten grotendeels door diegene zelf gedekt worden. Immers betalen we wel €100 per maand ongeveer voor de zorgpremie,maar krijg je per hoortoestel €655 oid vergoed. Echter die vergoeding geldt voor 7 jaar.
In mijn geval kreeg ik dus een vergoeding van €1310 maar daar moet ik het dus wel 7 jaar mee doen.
En als we dan de zorgkostenpremies 100*12 * 7 doen = €8400;)
Daarnaast moeten we natuurlijk nog de overige kosten van de apparaten betalen, wat mijn geval op iets van 1400 uitkwam. ;)
Dus imo, aangezien ik verder van weinig andere zorg gebruik (2x tandarts in een jaar) maak betaal ik feitelijk al mijn hoorapparaten zelf als ik op deze manier redeneer. ;)

Desondanks is het natuurlijk niet goed als mensen zichzelf een hoorbeschadiging aanmeten.

Mensen moeten niet vergeten dat meedoen in groepsgesprekken vrijwel onmogelijk wordt. Daarnaast zijn vergaderingen een hel. Het geluid wat je hoort is vast lang zo goed niet. (Ik heb geen ervaring met goede oren :+) Maargoed. Denk daar wel aan voordat je harde muziek e.d. opzet.

Denk er maar eens aan dat je op verjaardagen niet mee kunt doen in de gesprekken. Simple as that.

[Voor 23% gewijzigd door GAIAjohan op 13-05-2011 10:21]

Acties:
  • 0Henk 'm!

GAIAjohan schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 10:18:
Ik had nog iemand zien posten over de kosten van gehoorbeschadiging, en daar reageer ik dan maar op, ondanks dat ik het niet meer kan vinden.
Dat was ik dus, die het over die kosten had in mijn post. Achteraf vond ik het wat kort door de bocht. Daarom heb ik het ook maar verwijderd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Hier wil ik wel even op inhaken.

Ik ben dus zo'n 'geluksvogel' met continu oorsuizen. Ik ben welgeteld 1 keer op een housefeest geweest en heb ook nooit met een knallende walkman op mijn kop gelopen (voor de jonkies, dat is zo'n mp3 speler met een magnetisch opslagmedium uit een ver ver verleden).

Hoe ik dus in godesnaam aan die oorsuizen kom is mij tot op de dag van vandaag een raadsel. Ik heb wel een vermoeden maar kan dat (helaas) niet hardmaken (anders had ik nu een schadeclaim ingediend).

Anyway, dat oorsuizen is inderdaad rete irritant, maar om nu te zeggen dat het je gek maakt, gaat mij te ver. Het is er gewoon en daar zal je mee moeten leren leven. Wat ik het vervelendste vind is dat ik dus nooit meer volledige stilte kan horen. Dan is daar altijd nog die pieptoon. Langzaam aan wordt mijn gehoor ook slechter en binnenkort ga ik serieus langs bij een audicien om eens te kijken of Philips oorbellen een oplossing voor mij zijn. Als part-time docent is het wel prettig als je je cursisten kan verstaan.

Wees dus alstjeblieft zuinig op je gehoor. Niet alleen zoals de TS zegt door naar 'mooi' geluid te luisteren, maar ook verantwoord hiernaar te luisteren. Oordoppen zijn misschien niet zo stoer, maar liever een beetje voor gek lopen, dan je leven lang vernaggeld gehoor. Slecht gehoor kan je in een sociaal isolement zetten waar niemand op zit te wachten.
Niet mee eens. Je kunt eraan wennen. Althans ik ben eraan gewend, maar komt misschien ook omdat ik sinds mijn geboorte slechthorend ben met oorsuizen, en met hoorapparaten wordt dat niet veel beter (eerder erger).

Maargoed, ik wil altijd graag mensen die in de bus zitten waarvan ik de mnuziek uit hun oordopjes hoor een klap verkopen en zeggen dat ik graag zijn goede oren had gehad. Ik doe t alleen niet, maar de woede is er wel.
Hoe herkenbaar

[edit]@hieronder: Dat is ook mijn vermoeden. Bewijzen dat je dovig wordt van een hogedrukspuit met bijbehorende zware installatie en het daar lange dagen mee werken is echter een heel ander verhaal

[Voor 11% gewijzigd door PaT op 13-05-2011 14:42]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GAIAjohan
ppaddo schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 13:59:
[...]

Hier wil ik wel even op inhaken.

Ik ben dus zo'n 'geluksvogel' met continu oorsuizen. Ik ben welgeteld 1 keer op een housefeest geweest en heb ook nooit met een knallende walkman op mijn kop gelopen (voor de jonkies, dat is zo'n mp3 speler met een magnetisch opslagmedium uit een ver ver verleden).

Hoe ik dus in godesnaam aan die oorsuizen kom is mij tot op de dag van vandaag een raadsel. Ik heb wel een vermoeden maar kan dat (helaas) niet hardmaken (anders had ik nu een schadeclaim ingediend).
Misschien bepaald werk gedaan met veel geluid? Fabriek? Boerderij (tractor(!!))
Wees dus alstjeblieft zuinig op je gehoor. Niet alleen zoals de TS zegt door naar 'mooi' geluid te luisteren, maar ook verantwoord hiernaar te luisteren. Oordoppen zijn misschien niet zo stoer, maar liever een beetje voor gek lopen, dan je leven lang vernaggeld gehoor. Slecht gehoor kan je in een sociaal isolement zetten waar niemand op zit te wachten.
ik denk ook dat dat isolement erger is als je het op latere leeftijd krijgt. Ik weet gewoon dat ik op verjaardagen eigenlijk niet meedoe, en ja dat is altijd zo geweest. Voor mensen die daar op latere leeftijd mee te maken krijgen is dat natuurlijk anders. Daarnaast zullen de meeste mensen waarschijnlijk geen 85dB verlies hebben op 1kHz. Met vrienden afspreken enzo gaat wel, maar je moet wel aanelkaar gewend zijn, en tsja vrienden maken kan daardoor langer duren. Vergeet vooral niet de onzekerheid of je iets goed hebt verstaan. Die onzekerheid vind ik zelf een behoorlijke killer.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bear
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-05 20:04

Bear

wench

Op mijn werk draag ik altijd gehoorbescherming, zodat ik in mijn vrije tijd vol gas muziek kan luisteren O-)
Ik erger me vaak in kroegen aan de geluidskwaliteit, de feestjes waar ik heen ga zit het meestal wel goed kwa geluid.

Een keer was ik op een rockpodium in een buitentent daar had de man achter de PA lekker ze oordoppen in en schel afgesteld dat geluid stond. Doe die verrekte oordoppen dan is uit en luister is |:(

done done on to the next one... psn: Bear-H6O

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:23

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

Ik ben 12 februari jl nog in het geldredome geweest naar een feestje met iets hardere muziek, echter hadden ze alles zo neer gehangen dat het geluid heel mooi was. Maar dan heb je ook wel een professionele partij die alles weet van zulke installaties plaatsen. Het geluid was net goed, niet te hard dat je oren achteraf dagenlang piepte of uberhaupt ook maar piepte en niet te zacht zodat iedereen ervan baalde.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• daan08
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18-04 16:04

daan08

PEBKAC

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Póg mo Thóin
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Check die speakers! Dat zijn deze: http://www.studio-22.com/dynaudio/evidence-master.htm

Niet gedacht dat ze voor podiumgebruik zou zijn...

Riamh mé ag dul a thabhairt duit suas, ní bheidh mé in iúl duit síos

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Anoniem: 328247 schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 04:35:
[...]
Volgens de Arobowet mag je in een ruimte met 110 dB slechts 30 seconden werken. Dat is de limiet.
Dan gaat het dus om werken. En als er een PA-boer is die dat drumsolo'tje van 15 seconden netjes met 110dB op zijn meter uit gaat mixen dan is er dus niks aan de hand als ik daar voor mijn plezier naar ga luisteren.

Vergeet óók even niet dat de ARBO-wet met een behoorlijke veiligheidsmarge is berekend om te voorkomen dat werknemers de meest idiote schadeclaims in gaan dienen. Dus statistisch gezien zal er bij een X procent van de mensen die 110dB voor meer dan 30 seconden in hun oor gehad hebben (wait, laten ze dat vrijwillig testen?) een bepaalde mate van gehoorbeschadiging zijn opgetreden, het is niet 100% zo dat je dan gelijk voor 20dB minder hoort.

Wat trouwens veel vervelender en erger is zijn mixen die compleet overstuurd worden uitgemixt, drum-cymbals of scheurende gitaarversterkers in de clip dan een bonkende piek op één bepaalde frequentie. Iets wat overstuurd is of wat veel ruis produceert is een héél breedbandig signaal, en als dat met te veel decibel je gehoor bereikt heeft je HELE gehoor er last van, niet alleen een bepaalde frequentie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Stoney3K schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 17:43:
[...]

Dan gaat het dus om werken. En als er een PA-boer is die dat drumsolo'tje van 15 seconden netjes met 110dB op zijn meter uit gaat mixen dan is er dus niks aan de hand als ik daar voor mijn plezier naar ga luisteren.

Vergeet óók even niet dat de ARBO-wet met een behoorlijke veiligheidsmarge is berekend om te voorkomen dat werknemers de meest idiote schadeclaims in gaan dienen. Dus statistisch gezien zal er bij een X procent van de mensen die 110dB voor meer dan 30 seconden in hun oor gehad hebben (wait, laten ze dat vrijwillig testen?) een bepaalde mate van gehoorbeschadiging zijn opgetreden, het is niet 100% zo dat je dan gelijk voor 20dB minder hoort.

Wat trouwens veel vervelender en erger is zijn mixen die compleet overstuurd worden uitgemixt, drum-cymbals of scheurende gitaarversterkers in de clip dan een bonkende piek op één bepaalde frequentie. Iets wat overstuurd is of wat veel ruis produceert is een héél breedbandig signaal, en als dat met te veel decibel je gehoor bereikt heeft je HELE gehoor er last van, niet alleen een bepaalde frequentie.
Graag wel even volledig citeren. Ik schreef: "Tuurlijk heb je er geen last van met 110 dB in je oren. Want er is al gehoorbeschadiging opgetreden. Maar dat ervaar je als "er geen last van hebben". Volgens de Arobowet mag je in een ruimte met 110 dB slechts 30 seconden werken. Dat is de limiet."

De ARBO-wet haalde ik slechts aan ter illustratie. De essentie is, dat er al een gehoorbeschadiging is, maar je het je niet bewust bent. Zo duidelijker?

Acties:
  • 0Henk 'm!

Toch opmerkelijk dat er in dit topic tot op heden nog niets in de trend van 'als er maar lekkere wijven/gezellige mensen komen' of 'zolang het bier maar goed smaakt' is langsgekomen :)

Of geeft de audiofiel daar gewoon geen reet om als ze 'uitgaan' ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Anoniem: 397269 schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 18:11:
Toch opmerkelijk dat er in dit topic tot op heden nog niets in de trend van 'als er maar lekkere wijven/gezellige mensen komen' of 'zolang het bier maar goed smaakt' is langsgekomen :)

Of geeft de audiofiel daar gewoon geen reet om als ze 'uitgaan' ;)
Nee, vanaf een bepaalde leeftijd is een avondje gezelligheid ondergeschikt aan een leven ellende.

https://oneerlijkewoz.nl
I have these thoughts / so often I ought / to replace that slot / with what I once bought / 'cause somebody stole my car radio / and now I just sit in silence

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Roderiktweaker
Póg mo Thóin schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 15:35:
[...]

Check die speakers! Dat zijn deze: http://www.studio-22.com/dynaudio/evidence-master.htm

Waarom moest je dat nou posten ?
Krijg meteen heimwee naar mijn Dynaudio Focus 220's. Konden schandalig hard zonder maar enig spoortje van vervorming..... Jammer dat het het financieel nu niet meer kan veroorloven om ze aan te schaffen.. (of ik moet even met de DUO gaan praten)

Als Bassist begrijp ik wel dat Band's soms nogal hard spelen...., Het is echt heel lekker om je versterker/combo wat harder te zetten en te voelen wat je speelt. Licht ook een beetje hoe hard je drummer speelt als die lekker fel speelt moet je er wel doorheen komen.

Trouwens een piep in je oren..., Heb ook contant een lichte piep in mijn oren alleen je heb er geen last van. Bij het minste of geringste achtergrond geluid hoor je het totaal niet meer.. Als het te hard staat doe ik soms wel oordoppen in vooral om het minder schel te maken. Bij een goede installatie hoeft dat helemaal niet en dat is toch een stuk prettiger. Valt mij op dat er altijd veel ''bas'' is alleen vaak niet echt diep

Samenvattend, Het verpest mijn avond niet alleen een goed geluid is wel een dikke +

[Voor 3% gewijzigd door Roderiktweaker op 13-05-2011 19:18]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Anoniem: 328247 schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 18:05:
[...]

Graag wel even volledig citeren. Ik schreef: "Tuurlijk heb je er geen last van met 110 dB in je oren. Want er is al gehoorbeschadiging opgetreden. Maar dat ervaar je als "er geen last van hebben". Volgens de Arobowet mag je in een ruimte met 110 dB slechts 30 seconden werken. Dat is de limiet."

De ARBO-wet haalde ik slechts aan ter illustratie. De essentie is, dat er al een gehoorbeschadiging is, maar je het je niet bewust bent. Zo duidelijker?
En heb je ook een onderbouwing waar staat dat er al 'gehoorbeschadiging is opgetreden', vooral omdat het om een kortstondig moment gaat (een drumsolo)? Een halve seconde zal waarschijnlijk minder impact hebben dan een halve minuut, gok ik zo met mijn niet al te uitgebreide medische kennis.

Vergeet ook even niet dat een beetje hamerslag op een metalen voorwerp ook al aardig in de buurt van dit soort niveaus komt, en je waarschijnlijk meer schade oploopt van je buurman die op 2cm van je oor brult dat ie graag TWEEE BIERTJES! wil hebben.

Overigens heeft menig fluitconcert van een publiek me ook af en toe even pijn aan de oren bezorgd. Hoe hard of zacht je die FOH dan ook mixt.

[Voor 6% gewijzigd door Stoney3K op 13-05-2011 23:16]

Acties:
  • 0Henk 'm!

Stoney3K schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 23:16:
[...]

En heb je ook een onderbouwing waar staat dat er al 'gehoorbeschadiging is opgetreden', vooral omdat het om een kortstondig moment gaat (een drumsolo)? Een halve seconde zal waarschijnlijk minder impact hebben dan een halve minuut, gok ik zo met mijn niet al te uitgebreide medische kennis.
Die gehoorbeschadiging kan uiteraard ook in een eerdere blootstelling aan brute geluidsterreur zijn ontstaan.

PS. Wat is FOH?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Front Of House, beroeps term voor de plek voor het podium, dus waar het publiek staat.
een FOH mixer mixt dus wat je als publiek hoort, een monitor mixer wat de band hoort.

[Voor 11% gewijzigd door Bommes op 13-05-2011 23:56]

Acties:
  • 0Henk 'm!

Bommes schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 23:55:
Front Of House, beroeps term voor de plek voor het podium, dus waar het publiek staat.
een FOH mixer mixt dus wat je als publiek hoort.
Dat is tof van jou. Alweer wat geleerd. Bedankt voor de moeite.

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

De beste concertzaal staat gewoon in Amsterdam.

• westergas
  • Laatst online: 16:12

westergas

rikkie_pc

KillaZ schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 11:35:

Club Tresor in Berlijn is ook behoorlijk!
Haha geniaal! De "oude" tresor (in die kelder in de leipziger strasse) doel je denk ik niet. het geluid was wel enorm hard maar of het nou echt goed was....

rikkie de zwerver TweakersIII (TandjeBij!)

• daan08
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18-04 16:04

daan08

PEBKAC

Póg mo Thóin schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 15:35:
[...]

Dit waren natuurlijk ook een paar shows bij uitzondering met Dynaudio master evidence. Ik kan me voorstellen dat dit wel heel goed moet klinken :9~
Roderiktweaker schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 19:16:
[...]

Waarom moest je dat nou posten ?
Krijg meteen heimwee naar mijn Dynaudio Focus 220's. Konden schandalig hard zonder maar enig spoortje van vervorming..... Jammer dat het het financieel nu niet meer kan veroorloven om ze aan te schaffen.. (of ik moet even met de DUO gaan praten)
Neem bijvoorbeeld Dynaudio BM6 in passieve uitvoering, hard zonder vervorming, check, 1/4 van de prijs van een set Focus 220. Moet je wel nog stands hebben.

• YoghurtO_o
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 02-04-2022
CodeCaster schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 18:46:
[...]

Nee, vanaf een bepaalde leeftijd is een avondje gezelligheid ondergeschikt aan een leven ellende.
Welke leeftijd is dat dan, 65 :') ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• trademark-nl
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-05 22:49
De club met het beste geluid blijft voor mij AMNESIA op Ibiza.
Heel mooi vol geluid! En ge kon de muziek echt voelen en toch gewoon met elkaar praten op de dansvloer.
Kijk eens op de site voor de specificaties!
http://www.amnesia.es/index.html
Pagina: 1 2 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee