Toon posts:

Main Logic Board MBP 2 keer stuk in 3 jaar

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zouph
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-09-2019
Dit wordt mijn eerste post op tweakers en waarschijnlijk een vrij lange. Ik heb speciaal een account aangemaakt om dit met jullie te kunnen delen.

Ik heb op 28-02-2008 een Macbook Pro gekocht. Die van 2.2Ghz 2GB ram met een 8600M GT met 128MB videoram, er kwam toen net een nieuwe versie van de MBP dus ik kon toen met korting de oude en dus goedkopere versie krijgen.
Ik ben een student dus ik maak dagelijks gebruik van mijn laptop en ben daarnaast ook een lichte gamer dus bootcamp stond er ook op voor de nodige games. Na dik een half jaar gebruik (01-09-2008) start mijn machine nog wel op maar geeft hij geen beeld. Het scherm blijft zwart. Ik lever hem dus in bij de toen nog hetende MacMe in Groningen, waar ik hem ook gekocht heb. Na 8 dagen komen ze tot de conclusie dat mijn main logic board kapot waar ze 776,76 euro voor zouden rekenen als hij niet binnen mijn garantie zat. Ik stelde weinig vragen aangezien het binnen de garantie viel en ik het dus niet zelf hoefde te betalen maar vond het wel nogal merkwaardig dat van een laptop die destijds 1439 euro (incl studentenkorting) gekost heeft het duurste onderdeel van de computer het begeeft. Ik bedoel het moederboard is toch wel een beetje het hart van de computer en van Apple en zo'n dure laptop zou ik niet verwachten dat het moederboard binnen een jaar kapot gaat...
Vervolgens heb ik hem een dikke 2 jaar kunnen gebruiken zonder problemen totdat ik soms een "freeze" van mijn computer kreeg. Vaak als ik veel programma's tegelijk open had en veel zat te streamen en veel verschillende vensters van mijn browser open had reageerde mijn computer in het begin niet meer goed, muis bewoog nog wel en er klonk nog wel geluid maar verder kon ik niks. Als je een venster wou verslepen dan deed ie daar een uur over en dan opeens was je hele beeld verneukt en waren alle pixels door elkaar heen. Na een tijdje deed ie het helemaal niet meer en moest ik resetten en opnieuw opstarten.
Ik heb dit gewoon geaccepteerd omdat ik dacht dat het door ouderdom was en doordat ik maar 2GB aan ram had en mijn harde schijf vaak vol was geslibd door het streamen en dat ie vaak daarvoor al melding had gegeven dat de opstartschijf vol was. Ik heb mijn gebruik hierdoor ook aangepast en de laatste tijd kreeg ik deze "error" (freeze) veel minder.
Totdat het volgende gebeurde: ik gebruikte windows sinds een tijdje weer (was een half jaar gestopt met gamen) en na een keer opstarten (van windows) kwamen er geen pictogrammen op het beeldscherm tevoorschijn. Daarnaast zag ik ook geen taakbalk. Ik heb toen de computer herstart door 1 keer te drukken op de uitknop en herstart te selecteren. Daarna wou ik dus opnieuw windows booten maar deze keer viel mijn MBP midden in de boot uit, alsof de stroom uitviel. Ik had mijn adapter ook niet aan mijn laptop omdat ik dacht dat deze nog opgeladen was maar ik heb inmiddels al een vrij vertiefte accu (bij mac geeft ie aan "onderhoud vereist") dus ik dacht shit accu leeg. Ik stroom eraan en wachten, maar hij wou niet meer opstarten. Ik heb nog geprobeert om de SMC te resetten (http://support.apple.com/kb/ht3964) maar dit had geen resultaat. Ik leverde hem dus weer in bij de inmiddels hernoemde MacMe (MaxMe) (04-05-11) waar ze na onderzoek erachter kwamen dat de main logic board kapot was (alweer) (05-05-11). Ik had geen garantie, het scheen dat deze 45 dagen geleden was afgelopen omdat ik blijkbaar Applecare had. Zij hadden contact opgenomen met Apple maar die vonden dat 45 dagen toch echt te lang was om de boel nog gratis voor mij te repareren. Ze konden niks voor mij doen en kwamen met een soort van schade papiertje waarmee ik bij de verzekering nog wat kon halen. Verder hadden ze mijn harddisk er al uitgehaald aangezien die nog wel bruikbaar was. Ik was vrij boos maar ze gaven geen sjoege. Ik heb mijn laptop daar achtergelaten om thuis meer informatie op te zoeken over dit probleem. In een van de topics op GoT vond ik het volgende, erkende probleem van Apple wat ik denk dat het wel moet zijn: http://support.apple.com/kb/TS2377.
Ik was van plan morgen naar de MaxMe weer te gaan en dit voor te leggen aangezien er toch wel een verklaarbare reden moet zijn dat een main logic board 2 keer kapot gaat in 3 jaar, wat zei mij niet konden geven. Ik vind het dus ook BIZAR dat mensen mij de support van MaxMe niet op de hoogte zijn van bekende fouten in bepaalde modellen van Apple. Ik zal ze dit morgen voorleggen en hopen dat ze hiervoor zwoegen en mijn laptop gaan maken.

Ik houd jullie op de hoogte!

na het gepost te hebben ziet het verhaal er wel heel lang uit. sorry hiervoor! bedankt als je het tot hier hebt volgehouden _/-\o_

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-05 12:56
1) Probeer direct Apple support te bellen. Voor 45 dagen geven ze meestal niet zeker niet als het dit nVidia probleem is.
2) Tussenhandelaars hebben liever dat je een nieuwe koopt bij hun en balen om (gratis) werk te doen zoals Apple Support opbellen.
3) De wet geeft je een bepaalde garantie zeker als ie al gerepareerd was en je betaald hebt voor extra garantie.

[Voor 21% gewijzigd door Guru Evi op 10-05-2011 04:19]

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Acties:
  • 0Henk 'm!

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-05 23:10
Gewoon boos worden en beetje luidruchtig worden midden in de winkel wil ook vaak helpen. Vooral als het druk is.

Canon EOS 60D + Tamron 17-50 f/2.8 VC + Canon EF 50mm f/1.8 II - Gestolen in Vietnam | Canon 100D + 18-55 stm

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HA5H
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
n0elite schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 04:22:
Gewoon boos worden en beetje luidruchtig worden midden in de winkel wil ook vaak helpen. Vooral als het druk is.
Dat is ook echt heel prettig voor het personeel. Vooral als zij niets van dit voorval afweten maar wel ineens een klagende/boze klant voor zich krijgend..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stouten
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-06-2022
Haakontje schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 06:43:
[...]

Dat is ook echt heel prettig voor het personeel. Vooral als zij niets van dit voorval afweten maar wel ineens een klagende/boze klant voor zich krijgend..
That's part of the job.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vdkleijn
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-05 16:24
"Dat is ook echt heel prettig voor het personeel"

Dus? Ik zeg niet dat je gelijk je onbeschoft moet opstellen, maar als dat de enige weg naar een oplossing is dan is dat niet anders.

Valt het probleem met je laptop niet gewoon binnen de verlengde Nvidia regeling?

[Voor 18% gewijzigd door vdkleijn op 10-05-2011 09:25]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:50
Wel opstarten maar een zwart scherm, lijkt mij de Nvidia regeling inderdaad, als dat het is wordt het kostenloos gerepareerd.

Why did the programmer quit his job? - He didn't get arrays.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-05 23:01
99,95% Videokaart, ze gaan tenslotte allemaal het is alleen kwestie van tijd.

Stel ze fixen hem nu, krijg je weer een Mobo met die kaart en dan over een jaar / 2 jaar gaat die weer.
Dat je dat wel even realiseerd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-05 17:25

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Gezien het type MacBook Pro is de hoofdverdachte de NVIDIA videochip. Hiermee is een bekend issue, waarvan het niet de vraag is óf het optreedt, maar wannéér het optreedt. Kennelijk heb jij minder geluk en sterft je logicboard 2x binnen 3 jaar. Overigens heeft Apple de garantie op de mid-2007 en early-2008 (de modellen met de 8600M GT) verlengd tot 3 jaar, en als ik me niet vergis vallen NVIDIA-defecten ook na die 3 jaar nog onder een coulance regeling.

Wat je het best kan doen is:
1. verzamel je geduld, blijf rustig ;)
2. bel naar Apples support nummer: 0900 7777 703
3. leg uit welk model MBP je hebt (serienummer bij de hand houden), en welk probleem zich voordoet. Vertel ook dat je logicboard al eerder is vervangen i.v.m. het NVIDIA issue, en dat de symptomen nu gelijk zijn.
4. de Apple representative zal sowieso een case voor je aanmaken (noteer het casenummer!) en zal waarschijnlijk even overleg plegen om te controleren of jouw Mac in geval van het NVIDIA issue onder coulance regeling valt (ik vermoed van wel).

Wanneer Apple vaststelt dat je case, in geval van het NVIDIA issue, onder de coulance regeling valt, ga je naar je favoriete Apple Premium Reseller, en vermeld je het casenummer. Je Mac dient nu kostenloos gerepareerd te worden, MITS het inderdaad om het NVIDIA issue gaat. Dit kan de APR vaststellen.

Launching containers into space

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:43
Whieee schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 10:54:
Gezien het type MacBook Pro is de hoofdverdachte de NVIDIA videochip. Hiermee is een bekend issue, waarvan het niet de vraag is óf het optreedt, maar wannéér het optreedt. Kennelijk heb jij minder geluk en sterft je logicboard 2x binnen 3 jaar. Overigens heeft Apple de garantie op de mid-2007 en early-2008 (de modellen met de 8600M GT) verlengd tot 3 jaar, en als ik me niet vergis vallen NVIDIA-defecten ook na die 3 jaar nog onder een coulance regeling.

Wat je het best kan doen is:
1. verzamel je geduld, blijf rustig ;)
2. bel naar Apples support nummer: 0900 7777 703
3. leg uit welk model MBP je hebt (serienummer bij de hand houden), en welk probleem zich voordoet. Vertel ook dat je logicboard al eerder is vervangen i.v.m. het NVIDIA issue, en dat de symptomen nu gelijk zijn.
4. de Apple representative zal sowieso een case voor je aanmaken (noteer het casenummer!) en zal waarschijnlijk even overleg plegen om te controleren of jouw Mac in geval van het NVIDIA issue onder coulance regeling valt (ik vermoed van wel).

Wanneer Apple vaststelt dat je case, in geval van het NVIDIA issue, onder de coulance regeling valt, ga je naar je favoriete Apple Premium Reseller, en vermeld je het casenummer. Je Mac dient nu kostenloos gerepareerd te worden, MITS het inderdaad om het NVIDIA issue gaat. Dit kan de APR vaststellen.
Alleen dan kan je beter naar een AASP gaan in plaats van een APR gezien dat a) alleen maar langer duurt, en b) een APR niet in het systeem van apple's casenummers kan kijken dus dat zullen ze eerst weer na moeten vragen en dergelijke.
Stouten schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 09:21:
[...]

That's part of the job.
Dus als jij je gelijk wilt dan ga je schreeuwen ? Doet me erg denken aan kleine kinderen van pak 'm beet 3/4 jaar oud. Anyway, dat is natuurlijk onzin. Als je een werknemer krijgt die op dat moment van kant noch wal weet wat betreft jouw voorval dan heeft schreeuwen inderdaad wel heel erg veel zin (Ik hoop dat je sarcaseme meter uitslaat bij die laatste zin ;) )

[Voor 13% gewijzigd door Bloemstukje op 10-05-2011 11:03]

gewoon nee.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Een APR is per definitie ook AASP. Dedicated AASPs zijn dun gezaaid. Verder heb je uiteraard gelijk. De tijd dat elke APR (toen nog Apple Centre) een dedicated servicebalie had en direct GSX kon raadplegen is helaas ver vervlogen, en dat is beslist geen positieve verandering.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:53
Gelukkig komt er binnenkort ook een officiële Apple Store in Amsterdam. Daarna zullen er denk ik (hopelijk) nog wel meer volgen...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mektheb
Brm-G schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 12:46:
Gelukkig komt er binnenkort ook een officiële Apple Store in Amsterdam. Daarna zullen er denk ik (hopelijk) nog wel meer volgen...
Zal inderdaad wel goed zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bloemstukje
Whieee schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 12:42:
Een APR is per definitie ook AASP. Dedicated AASPs zijn dun gezaaid. Verder heb je uiteraard gelijk. De tijd dat elke APR (toen nog Apple Centre) een dedicated servicebalie had en direct GSX kon raadplegen is helaas ver vervlogen, en dat is beslist geen positieve verandering.
APR heeft van Apple de status AASP gekregen omdat je daar wel apparatuur in kan leveren. Er zijn echter maar weinig APR's die ook daadwerkelijk de reparaties zelf doen. Daarom zei ik het inderdaad, omdat het dan toch langer duurt want de APR stuurt hem naar de dichtsbij zijnde AASP :)

gewoon nee.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zouph
hey bedankt voor alle reacties!

laat ik eerst even reageren op de volgende post:
ZpAz schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 09:42:
Wel opstarten maar een zwart scherm, lijkt mij de Nvidia regeling inderdaad, als dat het is wordt het kostenloos gerepareerd.
op 09-09-2008 had ik dat probleem ZpAz. Me computer ging aan maar het beeld bleef zwart toen is mijn Main Logic Board vervangen (niet mijn videokaart) wat ik erg vreemd vind (was het probleem toen nog niet bekend?..).

Nu in 2011 wil mijn computer totaal niet meer aan. Dus het probleem is wel iets anders, maar ik had daarvoor wel freezes van mijn beeld (staan nog screenshots van op mijn HD). Verder had ik recentelijk de drivers van mijn videokaart geupdate in windows (de game League of Legends zei dat ik dat moest doen). Hierna heb ik nog wel 2-3 boots van windows kunnen doen zonder problemen.

Wat de MaxMe ook zegt, we krijgen je computer gewoon totaal niet meer aan.

Ik ben dus zonet weer heen geweest met mijn papieren van vorige reparatie en het bekende NVIDIA probleem (afgedrukt). Zij vertelden me dat het hieraan niet kon liggen aangezien je computer dan wel moet kunnen opstarten maar alleen geen beeld of slecht (distorted) beeld moet vertonen. In dit geval krijgen ze de MBP helemaal niet meer aan dus het moet wel aan het moederbord liggen zeiden ze en dat valt dus blijkbaar niet onder de regeling wat blijkbaar wel een bekend probleem bij ze was. Toen ze merkten dat het 45 dagen buiten Apple Care bleek te zijn heeft de MaxMe contact op genomen met Apple om te kijken of ze er nog wat van konden bakken (ik heb hier een case nummer van (kan ik hiervan de chat terugzien online?)) dit is niet gelukt.

Ik vroeg toen waarom er in 2008 een nieuw logic board in is gekomen ipv een nieuwe videokaart aangezien de computer toen wel aan ging maar een zwart beeld vertoonde (NVIDIA probleem zou je denken =>videokaart vervangen). Hij vertelde toen dat hij een extern beeldscherm op mijn laptop heeft aangesloten en bepaalde codes heeft opgehaald van de computer en daarmee naar Apple is gegaan die zei dat de main logic board vervangen moest worden wat toen dus ook gebeurd is. Meer kon ik hier niet over vragen aangezien ik niet goed weet hoe reparaties gaan bij een Apple Store.

Ik kom dus een beetje van de koude kermis thuis. Ik ga nu Apple bellen op 001 800 275 2273 wat ik vond online ipv 0900 7777 703

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zouph
toch maar niet aangezien ik niet op Skype kom. 0900 7777 703 here I come!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zouph
Nu net een tijdje klaar met telefoontje naar de Apple Support, wat iets meer dan 1 uur duurde... En het was nog vreemder dan wat ik had gedacht.

Na het doorgeven van mijn serienummer blijkt dat er helemaal geen reparatie bekend is van een vervanging van een moederbord onder dat serie nummer.
Verder had ik nog een case nummer van de medewerker gekregen van de chatlog die hij had gehad met de Apple Support over de 45 dagen buiten de applecare en dat case nummer bleek niet te kloppen en te corresponderen met een Japanse Iphone.

Vanaf hier begon het gesprek dus zonder bewijs dat ik al eerder een reparatie had gehad en alleen dat ik AppleCare heb gehad. Het ging dus vrij stroefjes en de boot werd goed afgehouden en er werd dus aangeraden om een second opinion te doen bij een Apple Store in de buurt (Drachten) en van beide winkels rapporten naar Apple te sturen. Als na onderzoek in beide shops zou blijken dat alleen het moederbord kapot was en dat het niet te maken had met de videokaart zou ik er waarschijnlijk zelf voor op moeten draaien. Indien het toch de videokaart was dan zou hij waarschijnlijk onder de NVIDIA regeling vallen.

Verder vertelde hij me dat na een moederbord reparatie je 3 maanden garantie hebt dat hij het doet..!! Dus het was niet abnormaal gek dat een moederbord van 776,76 er na 2.5 jaar mee kapt... Pech gehad volgens Apple

Ik had al bijna opgegeven hij kon weinig voor me doen blablabla. Maar hij ging toch proberen of hij nog wat met de AppleCare kon doen aangezien ik die niet gebruikt had in de tijd dat ik hem had. Ik belde ondertussen met mijn mobiel de Apple Store gebeld om te vragen wat goede case nummer was van die chatlog want ik er was dus helemaal niks bekend van mijn laptop bij hun. Casenummer dat ik door had gegeven bleek wel goed te zijn volgens de Apple Store, hij gaf me nog een andere code maar die bleek achteraf ook niet te werken... Vreemde boel maar ik weet er momenteel nog niet het fijne van (morgen weer naar de Applestore).

Uiteindelijk werd ging er een deur voor me open dankzij de Applecare die ik had en dus niet gebruikt had al die tijd. Ik werd doorverbonden en niet veel later heb ik een casenummer dat er als het goed is voor zorgt dat ik een gratis nieuw moederbord in krijg dankzij de apple care die ik niet heb gebruikt in al die tijd.

Ik vraag me nu af hoe ben ik er zeker van dat die moederboard niet weer binnen 2 jaar kapot gaat? Ik heb eerder al problemen gehad met mijn videokaart toen de computer soms dus freeze-de. Kan het niet zijn dat mijn videokaart het moederboard kapot maakt ofzo dankzij die NVIDIA error ofzo? Lijkt me niet fijn als dit nog een keer gaat gebeuren...

Verder leek het me nu mooi moment om mijn oude harddisk te vervangen aangezien die er nu toch al uit ligt want het is slechts 160GB of 120GB (weet niet meer precies). Ik vroeg me af of het mogelijk is dat ik zelf die harddisk ergens goedkoop koop (ebay oid) en dat zij hem er dan voor me inzetten met de reparatie gelijk of zal ik dan gelijk een "officiele" apple HD moeten kopen voor 3 keer zoveel geld. Is het mogelijk om dit goedkoper te doen? Hoe kom ik erachter wat voor een harddisk compatible zijn met mijn type macbook?

Ik zal dit zowieso even vragen morgen bij de store maar misschien had iemand van jullie hier ervaring mee.

Alvast bedankt!!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Mocht je er een nieuw moederbord in krijgen en hij doet het weer: verkoop de MBP.

En daarna een nieuwe kopen die geen nvidia heeft..

Daarnaast, helemaal voorkomen kun je nooit dat een computer ermee kapt. Ik heb in mijn leven 2 pc's gehad die 5 jaar meegingen, de rest (stuk of 5) zijn allemaal gesneuveld binnen 3 jaar.. okee, dat waren vaak goedkope zelfbouw pc's, maar dan nog. Kwam vaak door stof btw.. ik heb hier nu ook alweer 2 pc's staan waarvan op het ene moederbord de onboard video het niet meer doet (beeld viel steeds weg, zit nu aparte videokaart in, dus nergens last meer van), en op het andere board de onboard audio (pc start totaal niet meer op als je onboard audio aanzet in de bios, enkel na hard reset met jumper.. heb hier maar een usb audio stick in gedaan).

Het gaat allemaal kapoet.. uiteraard hoop ik ook dat mijn MBP i5 uit 2011 langer dan 3 jaar mee zal gaan, maar garanties heb je niet. Het begint er al mee dat de accu een beperkte levensduur heeft.

[Voor 83% gewijzigd door Lethalis op 11-05-2011 08:01]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• Bloemstukje
Ik denk dat de reden waarom die case nummers niet kloppen heel simpel is. Een Apple Premium Reseller is heel iets anders als een Apple store zoals jij het noemt. Een Apple store is er tot op heden nog niet in Nederland. Dat casenummer is gewoon het nummer die de AASP gebruik heeft, en ook die staan verder los van het Apple systeem zover ik weet. En dat is het hoogst waarschijnlijk puur toeval dat het nummer redelijkerwijs klopt ! Verder zou ik aanraden om gewoon een simpele HDD te kopen, kijk even op Mactracker welke HDD je nodig hebt. Apple HDD's zijn altijd ook gewoon seagate of WD bijvoorbeeld, dus die kan jij zelf een stukje goedkoper ergens vandaan plukken :)

gewoon nee.

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:50
Zouph schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 16:41:
hey bedankt voor alle reacties!

laat ik eerst even reageren op de volgende post:

[...]

op 09-09-2008 had ik dat probleem ZpAz. Me computer ging aan maar het beeld bleef zwart toen is mijn Main Logic Board vervangen (niet mijn videokaart) wat ik erg vreemd vind (was het probleem toen nog niet bekend?..).
Hij zit aan het logic board vastgesoldeerd, als hij dus niet werkt wordt meteen het hele logic-board vervangen.

Why did the programmer quit his job? - He didn't get arrays.

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Zouph schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 19:19:

Ik vraag me nu af hoe ben ik er zeker van dat die moederboard niet weer binnen 2 jaar kapot gaat? Ik heb eerder al problemen gehad met mijn videokaart toen de computer soms dus freeze-de. Kan het niet zijn dat mijn videokaart het moederboard kapot maakt ofzo dankzij die NVIDIA error ofzo? Lijkt me niet fijn als dit nog een keer gaat gebeuren...
Stel hij gaat binnen 2 jaar kapot, Dan heb jij in totaal dus meer dan 4/5 jaar gebruik kunnen maken van je Mac. Niet slecht lijkt me. Ik snap best dat 1500 euro veel geld is voor een student, maar je moet wel beseffen dat een levensduur van een laptop geen 8 jaar is.

De problemen rond de Nvidia kaarten hebben heel lang geduurd. Elk bedrijf heeft er last van gehad en tot op heden heeft Apple de beste service geboden. Je krijgt dus 3 jaar extra garantie over de videokaart. Kortom je hebt eigenlijk 4 jaar garantie. Dit betekend niet dat als je videokaart na 3 jaar begeeft en je een vervangende krijgt, de 4 jaar weer opnieuw ingaan. Je koopt een product en deze is gestemd door Apple met een levensduur van ongeveer 4 jaar. Meer is meegenomen en minder is reparatie.

Dat Apple het nu voor je vervangt is ook super, je zit buiten je Apple Care en in alle redelijkheid is het niet meer dan netjes dat je toch een reparatie krijgt, want je hebt nooit gebruik er van gemaakt.
Dat je nooit wist dat je een AC hebt (dus nooit 250 extra betaald?) is alleen maar meegenomen!

• Zouph
SanderPS3 schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 10:59:
Verder zou ik aanraden om gewoon een simpele HDD te kopen, kijk even op Mactracker welke HDD je nodig hebt. Apple HDD's zijn altijd ook gewoon seagate of WD bijvoorbeeld, dus die kan jij zelf een stukje goedkoper ergens vandaan plukken :)
Ik heb mactracker gedownload en gekeken bij mijn model maar de enige info die Mactracker mij geeft is de verschillende grootes van HDDs waar dit model is mee uitgekomen ( 200GB (4200-rpm) 120, 160 or 250 GB (5400 rpm) 160 or 200GB (7200 rpm)). Verder staat er niks vermeld over wat voor een merk het is. Ik zal zo even vragen bij de MaxMe.

• Mektheb
100% zeker ga je het weer krijgen als die gefixed is, its not a question of how but WHEN.

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Apple notebooks komen in de meeste gevallen met een Toshiba of een Hitachi HDD. In principe zal vrijwel elke 2.5" SATA harddisk werken, zolang hij maar niet dikker is dan 9,5mm (dan past hij niet in de MacBook).

Zie ook: [Macbook] Harde schijf vervangen - Deel 2

• Zouph
Hey, net bij de MaxMe geweest met mijn case nummer en bevestigd gekregen dat mijn Main Logic Board vervangen gaat worden (en dus ook mijn videokaart), Ik wist helemaal niet dat je grafische kaart ook gelijk vervangen werd dan, wordt je processor ook vervangen? Hoe konden ze oorspronkelijk eerst met zekerheid zeggen dat mijn moederboard kapot was en dat het niet aan mijn NVIDIA kaart lag?

Verder geïnformeerd naar de opties voor een nieuwe harddisk en die wouden ze er wel inzetten voor alleen de prijs dat de HDD kost. Lijstje meegekregen met de mogelijke harde schijven die ze erin kunnen zetten:
320GB 5400rpm WD3200BEVT voor 60 winkelprijs 40
320GB 7200rpm WD3200BEKT voor 99 winkelprijs 50
500GB 5400rpm WD5000BEVTZ voor 79 winkelprijs 50
500GB 7200rpm WD5000BEKT voor 99 winkelprijs 60

Verder is er ook nog de optie om de bestanden die op mijn huidige harde schijf staan (120GB) over te laten zetten op de nieuwe voor 42 euro waardoor al mijn voorkeuren en dingen weer in orde zijn. Ik vroeg me af of ik dit niet zelf kon doen? Moet ik natuurlijk wel eerst behuizing kopen voor de oude HDD zodat ik um aan kan sluiten. Bestaan hier niet simpele draadjes voor? Aan de ene kant een HDD aan de andere kant een usb :p.

wat zouden jullie doen? Ik zit nu te neigen naar de 500GB 5400rpm aangezien ik niet echt de gebruiker ben voor 7200rpm, ik bewerk geen video of dingen alleen beetje surfen, streamen, downloaden, tekstverwerken en gamen.
Verder denk ik dat ik met een schone lei ga beginnen en zelf behuizing koop oid zodat ik mijn muziek en bestanden kan overzetten naar de nieuwe harddisk en dan zelf de programmas opnieuw download en installeer aangezien ik niet goed weet hoe ik die anders goed van de ene HDD naar de andere HDD krijg.

De MBP doorverkopen nadat hij gerepareerd is gaat mij toch teveel geld kosten denk ik aangezien ik er nu nog misschien 600-700 euro voor kan krijgen dus dan moet ik meer dan het dubbele bijleggen voor een nieuwe. Bovendien beetje lullig aangezien jullie zeggen dat hij zowieso weer kapot gaat...

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Zouph schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 18:08:
De MBP doorverkopen nadat hij gerepareerd is gaat mij toch teveel geld kosten denk ik aangezien ik er nu nog misschien 600-700 euro voor kan krijgen dus dan moet ik meer dan het dubbele bijleggen voor een nieuwe. Bovendien beetje lullig aangezien jullie zeggen dat hij zowieso weer kapot gaat...
Als hij over een jaar weer stuk gaat, dan mag je de volle mep neertellen ;)

En tsja lullig.. ik weet het niet. Soms moet je aan jezelf denken. Het is niet alsof je iemand iets verkoopt dat zijn geld niet waard is. Stel dat hij toch nog 2 jaar mee gaat, en iemand betaalt daar 600 euro voor dan is dat op zich niet zo slecht. Dat is 300 euro per jaar.

Dat komt precies overeen met de 1200 euro die ik voor mijn MBP heb betaald, waarvan ik hoop er 4 jaar mee te doen.. (laten we het hopen :) )

Maar goed, het is iig super dat hij weer vervangen wordt voor jou. Als je hem niet verkoopt, zou ik in jouw geval wel alvast iets opzij leggen voor als het weer gebeurt :)

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• Nipje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 24-05 15:14
Ach een typisch geval van pech. Mijn macbook pro uit 2010 is in 4 maanden eerlijk waar 4 keer voor reparatie op pad geweest. 2x scherm kapot, toen 1x moederbord en daarna het geheugen.

Netjes een 2011 model gekregen van apple omdat het allemaal zo een gedoe is geweest.

Liep allemaal fantastisch en erg netjes af.

Apple computers blijven net zo goed computers en gaan ook gewoon stuk met een beetje pech

• joon
  • Laatst online: 13:51
Hey, net bij de MaxMe geweest met mijn case nummer en bevestigd gekregen dat mijn Main Logic Board vervangen gaat worden (en dus ook mijn videokaart), Ik wist helemaal niet dat je grafische kaart ook gelijk vervangen werd dan, wordt je processor ook vervangen? Hoe konden ze oorspronkelijk eerst met zekerheid zeggen dat mijn moederboard kapot was en dat het niet aan mijn NVIDIA kaart lag?
..
De grafische kaart (chip) en de CPU zitten beide op het Logicboard gesoldeerd, door het bekende falen van de 8600 nvidia chips heeft apple een programma uitgebracht speciaal voor service providers om zo het apparaat te kunnen testen.
Ook al werkt het display niet meer, het programma wordt d.m.v. de diagnostic toets gestart en doet vanaf daar al het werk zelf waarna je een LED code krijgt als het programma klaar is.
Dan kan het log uitgelezen worden op een andere computer waarin staat of het apparaat voldoet aan de eisen van de extended warranty.

Als je NVidia chip kapot is, werkt de rest van je apparaat nog prima behalve dan dat deze geen beeld geeft, start het apparaat gewoon op, daarom kan er ook een test uitgevoerd worden.
In het 2e geval had je waarschijnlijk weer last van het zelfde probleem maar is daarna ook nog je logicboard kapot gegaan waardoor er dus geen tests meer uitgevoerd kunnen worden.
Verder geïnformeerd naar de opties voor een nieuwe harddisk en die wouden ze er wel inzetten voor alleen de prijs dat de HDD kost. Lijstje meegekregen met de mogelijke harde schijven die ze erin kunnen zetten:
320GB 5400rpm WD3200BEVT voor 60 winkelprijs 40
320GB 7200rpm WD3200BEKT voor 99 winkelprijs 50
500GB 5400rpm WD5000BEVTZ voor 79 winkelprijs 50
500GB 7200rpm WD5000BEKT voor 99 winkelprijs 60

Verder is er ook nog de optie om de bestanden die op mijn huidige harde schijf staan (120GB) over te laten zetten op de nieuwe voor 42 euro waardoor al mijn voorkeuren en dingen weer in orde zijn. Ik vroeg me af of ik dit niet zelf kon doen? Moet ik natuurlijk wel eerst behuizing kopen voor de oude HDD zodat ik um aan kan sluiten. Bestaan hier niet simpele draadjes voor? Aan de ene kant een HDD aan de andere kant een usb :p.

wat zouden jullie doen? Ik zit nu te neigen naar de 500GB 5400rpm aangezien ik niet echt de gebruiker ben voor 7200rpm, ik bewerk geen video of dingen alleen beetje surfen, streamen, downloaden, tekstverwerken en gamen.
Verder denk ik dat ik met een schone lei ga beginnen en zelf behuizing koop oid zodat ik mijn muziek en bestanden kan overzetten naar de nieuwe harddisk en dan zelf de programmas opnieuw download en installeer aangezien ik niet goed weet hoe ik die anders goed van de ene HDD naar de andere HDD krijg.
..
Als je toch geld gaat uitgeven ga dan voor de 7200 RPM, tikkeltje sneller, je hoeft daar niet persé voor te gamen of video bewerking te doen.
en een S-ata 2,5 extern boxje werkt prima voor de oude hdd, je hele OS kan je zo terug zetten met de disk utility vanaf de installatie CD.
Sluit de oude HDD aan via USB en klik op de Restore tab, sleep de hele partitie van je oude HDD naar source, en destination sleep je de nieuw gemaakte partitie van de nieuwe hdd, druk op restore en alles staat er terug op zoals het was.
Vergeet niet eerst een partitie te maken op je nieuwe HDD met de disk utility, en natuurlijk met GUID ;)

• Zouph
joon schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 09:38:
Als je toch geld gaat uitgeven ga dan voor de 7200 RPM, tikkeltje sneller, je hoeft daar niet persé voor te gamen of video bewerking te doen.
en een S-ata 2,5 extern boxje werkt prima voor de oude hdd, je hele OS kan je zo terug zetten met de disk utility vanaf de installatie CD.
Sluit de oude HDD aan via USB en klik op de Restore tab, sleep de hele partitie van je oude HDD naar source, en destination sleep je de nieuw gemaakte partitie van de nieuwe hdd, druk op restore en alles staat er terug op zoals het was.
Vergeet niet eerst een partitie te maken op je nieuwe HDD met de disk utility, en natuurlijk met GUID ;)
Allereerst bedankt voor je post!

Ik ga toch voor de 5400 RPM denk ik, tikkeltje goedkoper en tikkeltje zachter en minder stroom verbruik.

Als je zegt installatie CD dan bedoel je de installatie CD van Snow Leopard of 1 van die CD's die bij aankoop van de MBP in de doos zaten? En als je in die disk utility zit dan spreekt het voor zich? Daar is een Restore tab en dan is het gewoon slepen naar source en destination selecteren?

Waarom moet je eerst een partitie maken op je nieuwe HDD? Je wilt toch dat het gekoppeld wordt aan de rest van je HDD zodat je lekker verder kunt werken alsof je op je oude HDD zit maar dan met meer ruimte?

Natuurlijk met GUID snap ik ook niet helemaal :(

Sorry dat ik zoveel niet snap maar ik dit is allemaal beetje nieuw voor mij en ben waarschijnlijk te lui om alles te googlen aangezien jullie me hier op maat kunnen helpen _/-\o_ _/-\o_

• joon
Zouph schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 15:34:
[...]

Allereerst bedankt voor je post!

Ik ga toch voor de 5400 RPM denk ik, tikkeltje goedkoper en tikkeltje zachter en minder stroom verbruik.

Als je zegt installatie CD dan bedoel je de installatie CD van Snow Leopard of 1 van die CD's die bij aankoop van de MBP in de doos zaten? En als je in die disk utility zit dan spreekt het voor zich? Daar is een Restore tab en dan is het gewoon slepen naar source en destination selecteren?

Waarom moet je eerst een partitie maken op je nieuwe HDD? Je wilt toch dat het gekoppeld wordt aan de rest van je HDD zodat je lekker verder kunt werken alsof je op je oude HDD zit maar dan met meer ruimte?

Natuurlijk met GUID snap ik ook niet helemaal :(

Sorry dat ik zoveel niet snap maar ik dit is allemaal beetje nieuw voor mij en ben waarschijnlijk te lui om alles te googlen aangezien jullie me hier op maat kunnen helpen _/-\o_ _/-\o_
De installatie DVD van Snow Leopard, of de restore DVD die bij het apparaat zat werkt ook.
Als deze volledig geboot is dan krijg je bovenaan wat opties om te kiezen, waaronder het menu 'utilities'
Daaronder staat de disk utility waarmee je de handelingen kan uitvoeren die ik aangaf.

Het eerste dat je moet doen is de nieuwe schijf selecteren in het lijstje van de schijven, als het goed is staat er dat deze nog geen partitie heeft.
Om jou oude systeem terug te kunnen zetten MOET deze gepartitioneerd worden anders wordt het niet goed overgezet.
Om er zeker van te zijn dat dit in GUID gebeurd staat onderaan bij het creëren van de partitie een knopje options, hier kan je selecteren welk systeem je wilt gebruiken, GUID, MBR en nog een andere, deze moet op GUID staan.
Daarna kan je op apply drukken.

Als je partitie gemaakt is dan kan je naar de restore tab, en het proces van mijn eerdere post uitvoeren, alles van jou oude schijf zal overgekopieerd worden.

Mocht het niet duidelijk zijn kan je natuurlijk ook vragen of ze dit voor jou kunnen doen als ze het MLB gaan vervangen, het restore process zelf is vrij makkelijk.

• Zouph
Ja ik krijg een 500GB schijf met een schone installatie van Snow Leopard. Ik was zelf dan van plan eerst bootcamp erop te zetten door de schijf te partitioneren en het hele ratteplan uit te voeren. Vervolgens ga ik naar hulp programma's en selecteer ik de partitie Macintosh HD en ga ik naar de tab "Terugzetten" en selecteer ik mijn oude hardeschijf die aan de USB poort hangt als "bron" en sleep ik mijn Macintosh HD naar het vakje "doel" dan druk ik op "zet terug" en als hij klaar is dan is het alsof ik op mijn "oude computer" zit alleen heb ik opeens veel meer schijfruimte?

Als dit het geval is is het wel erg makkelijk om je oude bestanden over te zetten naar een nieuwe hardeschijf. Beetje vreemd dat een Apple Store hier 42 euro voor zou vragen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• joon
Zouph schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 23:48:
Ja ik krijg een 500GB schijf met een schone installatie van Snow Leopard. Ik was zelf dan van plan eerst bootcamp erop te zetten door de schijf te partitioneren en het hele ratteplan uit te voeren. Vervolgens ga ik naar hulp programma's en selecteer ik de partitie Macintosh HD en ga ik naar de tab "Terugzetten" en selecteer ik mijn oude hardeschijf die aan de USB poort hangt als "bron" en sleep ik mijn Macintosh HD naar het vakje "doel" dan druk ik op "zet terug" en als hij klaar is dan is het alsof ik op mijn "oude computer" zit alleen heb ik opeens veel meer schijfruimte?

Als dit het geval is is het wel erg makkelijk om je oude bestanden over te zetten naar een nieuwe hardeschijf. Beetje vreemd dat een Apple Store hier 42 euro voor zou vragen.
Let wel op dat het terug zet proces buitenom OSX moet gebeuren, dus met de install dvd bijvoorbeeld.
Een andere optie is een account maken op de nieuwe installatie en een migration uitvoeren waarbij je oude HDD ook als bron kan dienen, het is maar wat je zelf makkelijker vind.

En wat jij zegt klopt inderdaad, je kan beter eerst het terugzetten doen en dan pas met bootcamp gaan klooien.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zouph
joon schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 10:09:
[...]

Let wel op dat het terug zet proces buitenom OSX moet gebeuren, dus met de install dvd bijvoorbeeld.
Een andere optie is een account maken op de nieuwe installatie en een migration uitvoeren waarbij je oude HDD ook als bron kan dienen, het is maar wat je zelf makkelijker vind.

En wat jij zegt klopt inderdaad, je kan beter eerst het terugzetten doen en dan pas met bootcamp gaan klooien.
Ik zei juist dat het me handig leek om eerst bootcamp te doen en daar een partitie voor te maken enzo en dan pas het terugzetten doen. Ik dacht namelijk dat als je bezig gaat met bestanden schrijven op de nieuwe schijf dat hij overal wat neerzet niet op 1 klein stukje en dat de HDD dan langzaam vol loopt. Ik dus dacht als je je mac al een tijdje gebruikt heeft dat hij dan overal kleine stukjes bestanden op je schijf hebt staan. Voor bootcamp zeg je tegen je computer hier heb je een stukje schijfruimte dat je mag gebruiken voor alleen windows. Als je hele hardeschijf al half vol staat lijkt me niet handig dat je computer allemaal bestanden moet verplaatsen om een vrije plek te creëren voor bootcamp. Ik heb geen idee of wat ik zeg klop maar dit is wat ik dacht van hoe het werkte 8)7

Acties:
  • 0Henk 'm!

• joon
Zouph schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 10:28:
[...]

Ik zei juist dat het me handig leek om eerst bootcamp te doen en daar een partitie voor te maken enzo en dan pas het terugzetten doen. Ik dacht namelijk dat als je bezig gaat met bestanden schrijven op de nieuwe schijf dat hij overal wat neerzet niet op 1 klein stukje en dat de HDD dan langzaam vol loopt. Ik dus dacht als je je mac al een tijdje gebruikt heeft dat hij dan overal kleine stukjes bestanden op je schijf hebt staan. Voor bootcamp zeg je tegen je computer hier heb je een stukje schijfruimte dat je mag gebruiken voor alleen windows. Als je hele hardeschijf al half vol staat lijkt me niet handig dat je computer allemaal bestanden moet verplaatsen om een vrije plek te creëren voor bootcamp. Ik heb geen idee of wat ik zeg klop maar dit is wat ik dacht van hoe het werkte 8)7
Maak je de eerste partitie kleiner, hou je zowieso wat over :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zouph
joon schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 14:33:
[...]

Maak je de eerste partitie kleiner, hou je zowieso wat over :)
de eerste partitie van bootcamp ja, als ik die kleiner maak dan houd ik meer over voor voor mijn Mac gedeelte, dat is logisch..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• joon
Zouph schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 14:38:
[...]

de eerste partitie van bootcamp ja, als ik die kleiner maak dan houd ik meer over voor voor mijn Mac gedeelte, dat is logisch..
Ja ik begrijp het probleem nu ook niet helemaal meer :+
Maar goed, ik hoop dat de rest wel wat duidelijker was en dat je zonder problemen verder kunt ?

• Zouph
joon schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 14:52:
[...]

Ja ik begrijp het probleem nu ook niet helemaal meer :+
Maar goed, ik hoop dat de rest wel wat duidelijker was en dat je zonder problemen verder kunt ?
Haha ja ik ga gewoon proberen zodra de MBP gerepareerd is en dan zien we wel ;)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee