Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal...

Moest helaas een nieuw account aanmaken omdat mijn e-mail van de oude account is verlopen en ik het wachtwoord niet meer weet....

Probleem:
Ik heb onlangs mijn raid array geupgrade met 2Tbyte schijven van het type WD EARS... Ik had een array met 8x 1Tbyte WD Black Edition wat altijd probleemloos werkte...
Ik heb 5 schijven van 2Tbyte gekocht en een nieuwe array aangemaakt wat probleemloos werkte...
Na een aantal weken echter er nog 5x 2Tbyte aangehangen en een array expansion uitgevoerd.. Toen begon dus de ellende...
Tijdens de migration krijg ik continue drive time-outs... Ik wist eerst niet waar dit vandaan kwam maar het is nu vrijwel zeker dat dit te maken heeft met het ontbreken van de TLER op de EARS schijven van WD... Ik wist niet van deze functie nog het bestaan ervan...
Ik draai het array op een 3ware 9550 SX-12 en heb de volgende vragen....

Is er een work-around zodat de schijven toch te gebruiken zijn?
Waarom heb ik dit probleem nooit gehad met 5x 2Tbyte EARS en wel met 10x 2Tbyte EARS ?
Is het probleem opgelost als ik 12x single drive exporteer naar het OS en met FreeNAS een softraid 5 aanmaak?

Als ik een nieuwe array aanmaak van 16.37 Tbyte kan ik in windows geen partitie maken...
Hoe komt dit? en hoe verder te gaan?

Hoop dat jullie me kunnen helpen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin1000
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14-08 23:15
Kan je de TLER niet aanpassen met de tool WDTLER.
Ik kan zo snel geen link vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:22
ff snel gegoogled en iets gevonden.
Wikipedia: Time-Limited Error Recovery

Daar staat een oplossing in de vorm van een tool van WD zelf.
Western Digital Time Limit Error Recovery Utility - WDTLER.EXE

Je moet zelf even zoeken naar deze tool :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
In de eerste versies van de 2T WD EARS schijven kon je de TLER nog aanpassen of was het probleem niet zo heel erg aanwezig. In de nieuwere versies (die je nu hoogst waarschijnlijk zult hebben) zit dit wel en is dit niet meer aan te passen. WD vond dat je voor RAID sets dan ook maar de veel duurdere RE-GP schijven moet aanschaffen.

Dit had je overigens prima hier al op het forum kunnen vinden dan wel vragen.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Klopt als een bus. Ik weet dat de drive geen Tler heeft... Nu... achteraf....
Maar wat nu? weggooien?
Is er een workaround? Heb ik met FreeNAS en softraid dit probleem ook?
Ik draai de array nu op een 3ware 9550SX-U onder WIndows 7....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 09 mei 2011 @ 08:20:
s er een workaround? Heb ik met FreeNAS en softraid dit probleem ook?
Een workaround is er volgens mij niet.

De vraag of je er met FreeNAS en softraid wel uit gaat komen kan je denk ik beter stellen in het Het grote DIY RAID NAS topic deel 3 topic. Ik heb zelf geen ervaring met FreeNAS. Al mijn EARS disken heb ik als los volume in mn W2K8 R2 server hangen.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikdeperik
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07-2024
mischien zeg ik iets doms,als je met 5*2 geen probleem hebt waarom maak je dan niet 2*volume van 5*2.?

ik zeg maar zo "zeg maar niks"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:35

heuveltje

KoelkastFilosoof

erikdeperik schreef op maandag 09 mei 2011 @ 18:00:
mischien zeg ik iets doms,als je met 5*2 geen probleem hebt waarom maak je dan niet 2*volume van 5*2.?
Omdat het verschil niet in de array groote zit, maar in het feit dat die laatste schijven van een ander firmware voorzien zijn :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Het probleem is dus dat je controller niet met die disk overweg kan. Ook met softraid zal je drive volgens de controller denk ik gewoon failen en tot een rebuild leiden.

Als dat niet zo is zal softraid (of ZFS op freenas, als die faalt hoeft niet heel de disk gerebuild te worden...) niet helpen.

windows 64 bit moet gewoon een Gpt partititie kunnen aanmaken

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
http://forums.overclockers.com.au/forumdisplay.php?f=44
Hier staat ook veel info, ook over andere merken hd's en de problemen die er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-08 01:32
Lees ook dit topic even. Daar discussieer ik op een gegeven moment over een oplossing ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
OK was ik weer...
2 arrays van 5x2 kost me gewoon 4Gbyte aan ruimte. Wil gewoon een grote single array...
De eerste 5 schijven hadden 2 verschillende firmwares..... De 5 nieuwe schijven hebben ook 2 verschillende firmwares... echter zijn het dezelfde als die ook in de eerste 5 voorkomen...
Het is geen compatibiliteits issue maar volgens mij echt een TLER issue...
De grote partitie kan ik inmiddels maken.... Stom had idd de schijf in windows ge-init als mbr ipv GPT....

Ik ga even de links lezen en kom terug....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Probeer eens command queueing uit te zetten op het array. Ik heb ook een paar servers draaien met 3Ware controllers en desktopdrives, met command queueing ingeschakeld lopen die dingen ook continu te resetten met timeouts.
Overigens hoeft er maar 1 brakke disk tussen te zitten om het hele feestje te verpesten, heb dat ook wel gezien toen ik Barracuda LP drives op een 3Ware controller had zitten: officieel alles behalve ondersteund, direct na het bouwen van het array veel resets en uiteindelijk na het wisselen van een bepaalde disk was het probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikdeperik
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07-2024
ik vraag me af of je niet in alle schijven de oudere firmware kunt zetten.
Hardware raid controllers disconnect timeout value may vary from vendor to vendor. TLER should trigger before the controller times out the drive. For example,
* 3ware 9650SE: 20 seconds

de vraag is dus hoe kom je aan die oude firmware(save old firmware to disk?)en is het mogelijk om oude firmware te plaatsen(renamen naar nieuwere fw oid)
edit/
ben toch ff aan het zoeken geweest,maar ik kan geen firmware vinden van wd 8)7
einige wat ik kan bedenken is een mail sturen naar wd.
zowiezo vreemd dat die TLER bij de nieuwere fw niet in te stellen is.

[ Voor 16% gewijzigd door erikdeperik op 10-05-2011 17:12 ]

ik zeg maar zo "zeg maar niks"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch_warrior
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-05-2023
Verwijderd schreef op maandag 09 mei 2011 @ 08:20:
Klopt als een bus. Ik weet dat de drive geen Tler heeft... Nu... achteraf....
Maar wat nu? weggooien?
Is er een workaround? Heb ik met FreeNAS en softraid dit probleem ook?
Met Freenas en ZFS als filesystem heb je dit probleem als het goed is niet, zie ook hier.
Dit betekend wel dat je NAS veel ram moet hebben en de disken via een raid controller aansturen is geen succes bij ZFS.

EDIT: Zo vreemd is het ontbreken van TLER niet, men zag gewoon geld :P.

[ Voor 5% gewijzigd door dutch_warrior op 10-05-2011 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb Command Queing uitgezet op de controller en het werkte daarna perfect...
Ik vermoed echter dat er toch echt een fysiek probleem is op de schijf omdat de schijf met de time-outs op exact hetzelfde moment begon te kloten (78% initialised).... Nadat ik Queing had uitgezet heeft de controller sector repairs uitgevoerd en is de init voltooid...
Ik ga strakkies er even een schijf uit trekken en die testen met de WDDIAG tool om te zien of er problemen zijn.
Vermoed dat het echt gewoon een brakke schijf is....
Allen bedankt voor de input!

@Dutch Warrior
Wat kan/gaat er mis (gaan) met ZFS en schijven via raidcontroller? Dit was mijn plan-B namelijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Sector repairs duidt op bad sectors, die zou je ook kunnen uitlezen met SMART tools.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 05:16:
Wat kan/gaat er mis (gaan) met ZFS en schijven via raidcontroller? Dit was mijn plan-B namelijk....
Kan best via raid controller, maar die stel je dan in als JBOD. Een raidcontroller configureren als een JBOD device is een nogal dure oplossing (tenzij je de raid controller toch al hebt ...). Verder kan het uiteraard zo zijn dat de drive nog steeds time-outs geeft omdat de intelligentie vande controller niet uitgeschakeld is. Maar wellicht dat zfs dan doorkrijgt dat hij van het 78% stuje af kan blijven. (gewoon proberen dan, want niemand kan je vertellen wat je schijf als foutmelding aan het OS doorgeeft. )

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Pagina: 1