Gezien het aantal decennia dat mij dat eerste niet is overkomen, durf ik voor die uitspraak m'n hand niet in het vuur te steken

Als ik de werking van flexraid goed begrijp. de kans op uitval van 2 disks voor een RAID array of losse disks zie ik als gelijk. Volgens mij ben je met flexraid dan data kwijt, tenzij je dus meer parity inzet.
Klopt, wat dat betreft is Flexraid gelijk aan RAID. Met dit verschil dat je met Flexraid naar hartelust parity-disks aan dezelfde array kunt toevoegen, desnoods al naar gelang je gemoedstoestand

Met een array van 20 disks zou je bv. 4 parity-disks kunnen gebruiken, zodat je dus bestand bent tegen een uitval van 4 disks, ongeacht welke dat zijn. Met RAID 6 is dat max. 2 disks per array, hoewel de arrays dan natuurlijk ook maar half zo groot zijn.
Je hebt het over een 'thuis' situatie, maar laten we eerlijk zijn. Als je 20+ disks hebt liggen is het wel een beetje uit de hand gelopen. Dan maken die paar extra disks 'parity' ook niet meer zoveel uit. Wel 20+ disks hebben maar dan opeens zuinig gaan doen?

Dat is een beetje als een dikke Porsche kopen en dan klagen over de (onderhouds)kosten.
Correctie, ik bedoel inderdaad een thuissituatie van een hobbyende tweaker die de boel uit de hand heeft laten lopen

Maar je hebt gelijk, bezuinigen op parity-disks is met zo'n array verkeerde zuinigheid. Moet alleen nog wel een geschikte kast zien te vinden.
Je moet nu met catalogus software werken (ook gedaan in de tijd van iomega zipdrives) om niet te vergeten welke data je hebt en waar het staat. Vervolgens een disk aansluiten. Begrijpelijk dat je daar vanaf wilt.
Het klinkt wellicht gek, maar dat catalogussysteem wil ik eigenlijk niet kwijt. Met zoveel (statische) data wil je eigenlijk een goede indexer hebben om alles snel te kunnen vinden, want iedere keer realtime zoeken (ik gebruik TC) wil je niet. Nu heb je natuurlijk dingen als Copernic Desktop Search (geen idee of dat ook met netwerkschijven werkt) of locate, maar whereisit heeft de meeste/handigste opties. Metadata, comments, thumbnails, previews, tags, regular expressions, virtual views, het zit er allemaal in. Waar ik wel naar uitkijk is de storagepool. Kan ik eindelijk alles een beetje fatsoenlijk organiseren

Of een goed excuus om, als het om een thuis situatie gaat en je op de centen wilt letten, Ubuntu er op te flikkeren en met een commando of 5 een schaalbare RAID6 setup te bouwen. Die je dan ofwel via iSCSI of via SMB exporteert.

Liever Debian

(kan zelfs in combinatie met Flexraid). Maar ik weet het nog niet. Eerst dacht ik eraan om alles in één virtualisatieserver te stoppen. Maar met zoveel disks lijkt me dat niet verstandig, en bovendien draait het meeste dan onnodig 24/7. Dus een dedicated fileserver, dan kan de virtualisatieserver ook nog als (gedeeltelijke) backupserver fungeren. Voor (o.a.) offsite backup van de allerbelangrijkste troep verder nog een huurserver met 1 TB, waar ik Proxmox VE op wil draaien. Maar de uiteindelijke OS'sen thuis ben ik nog niet over uit. Voor het filegebeuren zal het (iig voorlopig) wel iets met Flexraid worden, maar Openfiler of ZFS (-oplossingen) hebben ook mijn aandacht, hoewel je dan weer de voordelen van Flexraid mist. Dus dat wordt afwegen. Virtualisatieserver mag evt. met RAID 5. Voorkeur voor ESXi, maar 2x 2k8(12)/Hyper-V lijkt me ook wel lekker, maar dat hangt een beetje van de (officieuze) support voor non-Windows guests af. Er valt nog genoeg te prutsen dus

Vergeet je trouwens niet om dan ook een UPS te kopen?
Ik heb er pas één weggedaan

Met je 3e levensjaar!
Toegegeven het is flauw, maar mijn losse disks-'systeem' zit al in z'n 10e levensjaar

Maar inderdaad: juist daarom wil ik er vanaf, want ik durf de risico's van dat systeem niet nóg eens 10 jaar te tarten. Desalniettemin, je systeem is om van te watertanden
// edit:
freak1 schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 07:57:
[...]
alhoewel ik je comment erg lief vind, en je advies niet per definitie verkeerd, dit is een topic met storage hoeren.. het is voor de meeste hier prima acceptabel raid 6 arrays over 24 disks te draaien

Ok, ik ben te preuts merk ik al
[
Voor 4% gewijzigd door
Verwijderd op 20-07-2012 08:36
]