Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:42
Tegenwoordig maakt het geen fluit meer uit, elke schijf > 2006 kan het hebben. Er is ooit ergens een keer een statement van Seagate geweest dat het nooit uitgemaakt heeft...

Iets met middelpuntvliegendekracht (lingo/galgje anyone?)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 24 juli 2011 @ 16:39:
[...]

Ik heb op deze regendag dit topic van begin tot eind gelezen. Wat hier zoal de revue passeert valt bij mij net zo goed onder pr0n!

Leuk, en inspirerend. :D
Een hele grote NAS bouwen om dan alleen maar plaatjes van hele grote NAS'en op te zetten.. Dat heeft wel iets poetisch niet? :)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Bartje
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-09 09:25
Nav de algemene waarschuwing mbt de systeemeisen, nog maar even een voorzichtige vraag of het draaien van Windows Home Server v1 is toegestaan ? :$
Met duplication aan op mijn meeste folders kom ik momenteel aan 11,83 TB opslagruime.

De reden om dit topic te volgen (maar ook DIY NAS en ZFS) is omdat ik uit wil/moet breiden, maar dan met extra SATA/SAS aan de slag moet. Veel is me inmiddels al duidelijk geworden; eigenlijk is alleen (zoals bij de meesten ?) het budget de beperkende factor....

[ Voor 6% gewijzigd door Psycho_Bartje op 03-08-2011 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:36
Psycho_Bartje schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 19:13:
Nav de algemene waarschuwing mbt de systeemeisen, nog maar even een voorzichtige vraag of het draaien van Windows Home Server v1 is toegestaan ? :$
Met duplication aan op mijn meeste folders kom ik momenteel aan 11,83 TB opslagruime.

De reden om dit topic te volgen (maar ook DIY NAS en ZFS) is omdat ik uit wil/moet breiden, maar dan met extra SATA/SAS aan de slag moet. Veel is me inmiddels al duidelijk geworden; eigenlijk is alleen (zoals bij de meesten ?) het budget de beperkende factor....
Bespreek gerust je huidige en nieuwe build, of hij in de lijst komt is punt twee. De lijst zou voornamelijk interessante systemen moeten bevatten. Windows Home Server kan ook interessant zijn, er zijn maar weinig builds van.

Het systeem moet wel voorbij de 10 TB uncompressed netto capaciteit komen.

[ Voor 4% gewijzigd door Q op 03-08-2011 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Bartje
@Q:
Ok, helder.

Mijn huidige NAS is als volgt samen gesteld:

Behuizing:
Zalman MS1000-HS2 + extra ZM-HDR1 drive bay; waarvan ik de 92 mm fans van de drive bays vervangen heb door stillere Scythe S-Flex 1000rpm en de 120 mm case fans door Noctua NF-S12B ULN fans (2 stuks)
Voeding:
Be Quit Pure Power 350 Watt (nix bijzonders over te melden)
Moederbord:
Gigabyte GA-MA74GM-S2H rev2.0 (destijds gekozen ivm het lage energiegebruik)
Processor:
AMD Athlon II X2 240E (destijds gekozen ivm het lage energiegebruik)
Koeler:
Scythe Shuriken Rev. B (stil en goed)
Geheugen:
2x1GB Kingston Valueram (voldoende voor Whs v1, nix bijzonders)
Schijven:
1x Western Digital WD10EADS 1TB (waarop ook WHS in aparte partitie, de overige 931,5 GB wordt als opslag in de storagepool van WHSv1 gebruikt)
5x Samsung F4EG 2TB (behoeft weinig toelichting denk ik; goedkoop, stil en energiezuinig)
1x Samsung F3EG 2TB (voor de komst van de F4EG gekocht); deze hangt aan een Promise FastTrak SATA 300 TX4 (PCI)

Daarmee is mijn huiige storagepool nu 11,83 TB groot.
De in WHSv1 aanwezige mogelijkheid van folder duplication werkt voor mij persoonlijk op zich nog prettig; dat wat niet perse in 2voud weg geschreven hoeft te worden beland gewoon in een folder waarvoor ik duplication niet heb ingeschakeld. 5,2 TB wordt momenteel gedupliceerd weg geschreven en heb ik nu nog 1,05 TB aan vrije ruimte, wat allengs minder wordt en ik dus wil/moet uitbreiden.

In mijn huidige opzet heb ik nog ruimte in de kast voor nog 3 harde schijven, al begrijp ik dat deze aan de destijds daarvoor aangeschafte Promise FastTrak SATA 300 TX4 (PCI) mogelijk geen gelukkige keuze is vanwege de beperkte bandbreedte, zeker als ik mocht overwegen ipv WHSv1 naar FreeNAS te willen overstappen.(dit omdat die folder duplication natuurlijk niet erg efficient met de beschikbare ruimte omspringt)

Vandaar mijn gespeur in de eerder genoemde threads; ik heb een hoop kennis opgedaan en de WOW factor in dit gedeelte is ook leuk !

Oja; deze NAS functioneert echt alleen als "domme data dump" op de studeerkamer; via mn bedrade thuisnetwerk is hij verbonden met 1 PC voor internet/mail & videobewerking, 1 voor spelletjes voor mijn nog jonge kinderen en de HTPC in de woonkamer (bulk van de opslag zijn dus films, muziek, muziekvideo's en TV series)

De HTPC is wat "jonger" qua moederbord en biedt met zijn MSI H55-E33, Core i3 530 +4 DDR3 geheugenslots (tot 16 GB) wat betere mogelijkheden om aan een FreeNAS met ZFS RAID-Z2 (10 schijven in de Zalman) te denken; levert toch meer opslagruimte dab WHSv1 met folder duplication (en ik vermoed dat jullie zullen zeggen dat de redundantie van een RAID-Z2 meer veiligheid biedt).
Draai ik de rollen gewoon om; met een passieve Radeon 6450 kan de huidige NAS prima worden omgebouwd tot een HTPC

Rest mij dus om een betere manier te vinden om het aantal SATA aansluitingen uit te breiden, maar dat gaat met alle info hier en de andere theads wel lukken. :)

Nog wel een handige manier vinden om zonder al teveel extra investeringen alle data over te zetten; zal toch wel ook iets van externe schijven nodig hebben, aangezien een RAID-Z2 met 10 schijven in 1x geconfigureerd moet worden en je niet met bijv. 6 schijven kan beginnen en dan met 4 uitbreiden waar je tijdelijk de data opslaat

[ Voor 5% gewijzigd door Psycho_Bartje op 03-08-2011 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
Als je gebruik maakt van folder duplication op 5.2 TB aan data heb je effectief qua netto opslag de helft van de 12+ TB capaciteit tot je beschikking. Je doet in feite een soort RAID 1 op file niveau. Daarmee kom je onder de grens met dit systeem voor de threshold van 10 TB.

Ik denk dat als je de machine ombouwt conform toelichting met meer schijven hij wel in aanmerking gaat komen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Bartje
Dat netto de helft verliezen aan data opslag in WHSv1 begon me idd steeds minder te bevallen toen ik meer over ZFS en RAID-Z2 las.... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRReeL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-02 21:31
pff het is me wat om de juiste hardware te vinden ;) Ik zag dit Asrock P55 Extreme4 boardje met 10xsata (4x sata 600) voor 120,-

pricewatch: Asrock P55 Extreme4
review http://nl.hardware.info/r...me4-review-stroomverbruik

Dat kan toch een hele mooie oplossing zijn of niet? Voor raidz2 zouden 10 disks optimaal zijn en ik hoef er dus geen raid controller bij te kopen (dit board heeft wel een slechte implementatie van sata 600 dus max doorvoer is 250mb/s maar dat zal voor deze freenas niet veel uitmaken).

Stroomverbruik Idle is ok maar under load is het wat veel maar daarom is het wel een wat goedkopere oplossing voor Freenas hoop ik.

Vraag me alleen nog af of dit mobo dan ook 3TB disks ondersteuning heeft. In de toekomst zou ik graag de 2TB disks met 3TB vervangen.

edit @aval0ne: ik was tot nu toe vooral voor controllers aan het kijken en de meeste lijken 3TB niet te ondersteunen. Daarom mijn twijfel of mobo's het zonder meer ondersteunen

edit2: Ik heb verder gezocht voor 3TB disk support

all mobo's support 3TB disks but for booting UEFI bios required.
http://lime-technology.com/forum/index.php?topic=12728.0

Areca supports 3TB disks from FW 1.49 onward
http://www.areca.com.tw/news/2011/n042011.htm

List of Adaptec cards supporting 3TB
http://ask.adaptec.com/sc...7075&p_created=1297777697

The newer LSI entry stuff (9240 series) will handle 3TB drives.
LSI Interoperability report for MegaRAID 6GB/s
http://www.lsi.com/downlo...rop_List_SAS2_May1711.pdf

HighPoint RocketRAID 2680 SGL (with the same chip Marvell 88SE6485) works with 3TB drive
AOC-SASLP-MV8 supports 3TB HDDs
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1324649

AOC-USAS2-L8i = LSI 2008 Chipset, 3tb support, Sas 6GBps
Stond volgens mij ergens op een tweaker forum

Dell H700 en H800 support 3TB disks
http://www.delltechcenter...d+Beyond#fbid=4XxsY58gMol

LSI
MegaRAID 9240/9260/9260DE/9280, MegaRAID 9265, 3ware 9650SE, 3ware 9690SA, 3ware 9750
http://kb.lsi.com/Knowled...le16481.aspx?Keywords=3TB

[ Voor 46% gewijzigd door iRReeL op 08-08-2011 09:52 ]

ZFS: FreeBSD10+ZFSguru, ASRock C2550D4I , 16GB, Nexus Value 430w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aval0ne
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-09 00:48
iRReeL schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 10:03:
Vraag me alleen nog af of dit mobo dan ook 3TB disks ondersteuning heeft. In de toekomst zou ik graag de 2TB disks met 3TB vervangen.
Waarom zou een mobo met sata niet overweg kunnen met 3TB disks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-09 17:22

Perkouw

Moderator General Chat
Test Setup 1
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/KZzd61mcbLrVjg3bGuiGadX2/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/0WwbMAfElw2yqtvsieeq4MDq/thumb.jpg

Test Setup 2
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/BGZmwKuFw1boEILyQ2ZUj4ns/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ewcZsnTVPvs546YuP459d1m5/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/xUmqVdI2HCZ0mG4sJ8vQ7ACs/thumb.jpg

Zo de foto's maar eens eerst gedaan en dan nu het gebrabbel ;)

Test setup 1;
Athlon 3500+
MSI-K8NGM2
2GB mem
1 voeding
4 poorts pci controller
13x 300GB disks
1x 300GB disk voor het OS

Test setup 2;
Athlon 3500+
MSI-K8NGM2
2GB mem
1 voeding -> 2 voedingen, extra voeding is een voeding uit een 1u server
4 poorts pci controller -> 2 poorts PCI-e x1 controller zoals in Build 1 gebruikt is
13x 300GB disks
1x 300GB disk voor het OS

Setup 1 ging om meerdere redenen niet werken. De voeding trok het geheel niet maar ook de pci controller vertoonde kuren, heb van alles geprobeerd maar het zorgde er elke keer voor dat het systeem vast hing. Wellicht is hij stuk of ligt het aan de oude hardware maar goed voor het testen maakt het nu niet zoveel uit. Nadat ik er een extra voeding bij had gezet werkt het geheel prima.

En dan moet ik nog steeds de laatste port multiplier solderen, voor alsnog is dat meer uitstellen geweest Maar goed ik probeer een beetje moed te verzamelen :/, heb zo het idee dat het niet echt gaat lukken maar wie weet....

Verder nog even snel geprobeerd om met HDTune Pro een aantal tests te maken maar dat ging hem niet worden. Het programma ziet de disks namelijk afzonderlijk van elkaar ondanks dat ik in Windows 7 zelf een striped volume heb gemaakt en dus 1 groot volume zie. :-( Suggestions anyone ? :F

[ Voor 29% gewijzigd door Perkouw op 04-08-2011 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertobadjo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-08 12:16
mooie build perkouw.

als jij softwarematig de boel als 1 vollume gemaakt hebt in windows denk ik niet dat hdtune ermee overweg gaat kunnen verwacht ik zo. ken de precieze instellingen niet maar ben bang dat dat niet gaat werken.

ga je je kast nog volproppen met 2 of 3tb schijven of niet? moet zeggen dat het er aardig uitziet :*) _/-\o_

Suggesties wat hier te plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
robertobadjo schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 16:06:
mooie build perkouw.

als jij softwarematig de boel als 1 vollume gemaakt hebt in windows denk ik niet dat hdtune ermee overweg gaat kunnen verwacht ik zo. ken de precieze instellingen niet maar ben bang dat dat niet gaat werken.

ga je je kast nog volproppen met 2 of 3tb schijven of niet? moet zeggen dat het er aardig uitziet :*) _/-\o_
Uiteraard! 8) Ben nu alleen nog maar aan het testen met wat oude hardware. Dit om de simpele reden dat ik zeker wil weten dat alles naar behoren functioneert en mocht er op dit punt wat fout gaan dan ben ik wat oude rommel kwijt, no harm done.
Zodra ik de andere port multiplier heb gesoldeerd en getest ga ik eens goed nadenken wat voor hardware er in komt te hangen.

Qua harddisks weet ik eigenlijk wel zeker dat dit 3TB disks gaan worden. Maar of het nu hardware of software raid word durf ik nog niet te zeggen. ;)

Wat betreft HDTune Pro dit verwachtte ik deels, misschien dat iemand anders een manier weet om te kunnen benchen ?

[ Voor 6% gewijzigd door Perkouw op 04-08-2011 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertobadjo
Perkouw schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 16:12:
[...]

Uiteraard! 8) Ben nu alleen nog maar aan het testen met wat oude hardware. Dit om de simpele reden dat ik zeker wil weten dat alles naar behoren functioneert en mocht er op dit punt wat fout gaan dan ben ik wat oude rommel kwijt, no harm done.
Zodra ik de andere port multiplier heb gesoldeerd en getest ga ik eens goed nadenken wat voor hardware er in komt te hangen.

Qua harddisks weet ik eigenlijk wel zeker dat dit 3TB disks gaan worden. Maar of het nu hardware of software raid word durf ik nog niet te zeggen. ;)

Wat betreft HDTune Pro dit verwachtte ik deels, misschien dat iemand anders een manier weet om te kunnen benchen ?
wat zou er fout moeten gaan dan? ok mss met solderen maar dat zou toch niet betekenen dat je de rest ook om zeep brengt? :?

nou ben ik zelf niet zo bekend met die port multipliers en de werken ervan precies maat wat moet je precies solderen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
robertobadjo schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 16:21:
[...]

wat zou er fout moeten gaan dan? ok mss met solderen maar dat zou toch niet betekenen dat je de rest ook om zeep brengt? :?

nou ben ik zelf niet zo bekend met die port multipliers en de werken ervan precies maat wat moet je precies solderen dan?
Zie een aantal posts terug, er is een condensator van 1 port multiplier af. Kan natuurlijk altijd van alles fout gaan. Kortsluiting met de bedrading. Kabels die toch te veel gedraaid zijn en dus kapot zijn gegaan in het proces. Fans die het ineens niet blijken te doen of port multipliers die niets doen en ga zo maar door ;)

En wanneer je dit dus gaat proberen als hij helemaal vol zit met nieuwe meuk en het gaat fout tja dat heb je liever niet, toch behoorlijk wat geld zullen we maar zeggen :+

[ Voor 10% gewijzigd door Perkouw op 04-08-2011 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertobadjo
Perkouw schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 16:23:
[...]

Zie een aantal posts terug, er is een condensator van 1 port multiplier af. Kan natuurlijk altijd van alles fout gaan. Kortsluiting met de bedrading. Kabels die toch te veel gedraaid zijn en dus kapot zijn gegaan in het proces. Fans die het ineens niet blijken te doen of port multipliers die niets doen en ga zo maar door ;)

En wanneer je dit dus gaat proberen als hij helemaal vol zit met nieuwe meuk en het gaat fout tja dat heb je liever niet, toch behoorlijk wat geld zullen we maar zeggen :+
oops heb ik ff gemist. terwijl ik hier toch stiekem achter de schermen meelees O-) :$

jah dan kan er idd wel wat verkeerds gaan. met die condensator is het altijd ff oppassen. kabels die kapot gaan lijkt me stug. heb er wel eens tussen de deur gehad en nog blijven werken :*)

nou snel solderen ik wil een eindresultaat :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
Perkouw, is zo'n controller nu zo duur? Is het niet veiliger voor alles, om gewoon een nieuwe te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Q schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 22:31:
Perkouw, is zo'n controller nu zo duur? Is het niet veiliger voor alles, om gewoon een nieuwe te kopen?
Prijs was zo'n € 46,- p/s
Buiten dat ben ik nog zo'n persoon die het zonde vind om het gelijk weg te gooien dan wel het niet meer te gebruiken. Dit om zowel het geld als het product/materiaal net hoe je het wilt noemen.

Besides het hoeft niet binnen een dag af en het zal vast wel goed komen. Nu nog iemand regelen en het proberen te solderen :) Komt vast allemaal wel goed 8)

[ Voor 16% gewijzigd door Perkouw op 04-08-2011 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Probeer IOmeter eens, die werkt op schijfletters.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
FireDrunk schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 23:02:
Probeer IOmeter eens, die werkt op schijfletters.
Zal het morgen eens proberen. Als ik schijfletters kan selecteren moet het wel goed komen :)
Bedankt voor de tip en morgen laat ik het weten! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-08 10:43
voor de bouwers onder ons, ik heb vandaag de resterende SS500's losgehaald, dus als daar nog kanidaten voor zijn?
ik heb er nog 5, en indien alle 5 in 1 keer gekocht mogen ze voor een mooie prijs weg :)

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRReeL
Uiteindelijk ben ik toch maar voor het Asrock P55 mobo gegaan met de 10x sata. Dat leek mij het goedkoopste zodat ik geen (raid) controller nodig heb voor Freenas. De i3 zou dan ook nog best zuinig moeten zijn en ik kan later de 2TB disks door 3TB ofzo vervangen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Kingston DataTraveler R500 16GB Zwart€ 20,-€ 20,-
10Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS, 2TB€ 59,60€ 596,-
1Fractal Design Define R3 (Zwart)€ 87,44€ 87,44
1Scythe Mugen€ 34,50€ 34,50
1Intel Core i3 550€ 83,90€ 83,90
1Nexus Value 430€ 53,85€ 53,85
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 37,75€ 37,75
1Asrock P55 Extreme4€ 120,70€ 120,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.034,14

De USB stick heb ik erbij gepakt om te proberen maar denk niet dat het veel zal uitmaken met een oudere USB stick wat ik heb liggen. Maar goed anders kan ik die USB stick nog wel ergens gebruiken :)

Ik weet ook niet of ik misschien nog richting FreeBSD wil gaan ipv Freenas en of dat ok werkt op een USB stick.

HDD's , CPU, CPU koeler en kast kon ik gebruikt kopen dus het is gelukkig allemaal 'n paar honderd € goedkoper uitgevallen :)

Deze NAS wil ik eigenlijk als archief gebruiken dus weet nog niet of ik 'm 24/7 aan laat staan. In de 'HTPC' wilde ik een P400 gebruiken raid6 met 8x2TB EADS en 2x2TB raid0 voor local storage :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:30
iRReeL schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 15:34:
Uiteindelijk ben ik toch maar voor het Asrock P55 mobo gegaan met de 10x sata. Dat leek mij het goedkoopste zodat ik geen (raid) controller nodig heb voor Freenas.
Niet zo'n handige keuze, de 2 gebruikte Marvell controllers (9123 + 9128) die voor de 4 s-ata 6Gbps poorten zorgen werken m.i. niet lekker onder linux en mogelijk bsd, plus ze worden hier behoorlijk afgeknepen door de manier van aansluiten: http://nl.hardware.info/r...srock-p55-extreme4-review

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
iRReeL schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 15:34:
Uiteindelijk ben ik toch maar voor het Asrock P55 mobo gegaan met de 10x sata. Dat leek mij het goedkoopste zodat ik geen (raid) controller nodig heb voor Freenas. De i3 zou dan ook nog best zuinig moeten zijn en ik kan later de 2TB disks door 3TB ofzo vervangen.

De USB stick heb ik erbij gepakt om te proberen maar denk niet dat het veel zal uitmaken met een oudere USB stick wat ik heb liggen. Maar goed anders kan ik die USB stick nog wel ergens gebruiken :)

Ik weet ook niet of ik misschien nog richting FreeBSD wil gaan ipv Freenas en of dat ok werkt op een USB stick.

HDD's , CPU, CPU koeler en kast kon ik gebruikt kopen dus het is gelukkig allemaal 'n paar honderd € goedkoper uitgevallen :)

Deze NAS wil ik eigenlijk als archief gebruiken dus weet nog niet of ik 'm 24/7 aan laat staan. In de 'HTPC' wilde ik een P400 gebruiken raid6 met 8x2TB EADS en 2x2TB raid0 voor local storage :)
Je neemt dus dit als kast -> Fractal Design Define R3 (Zwart)

Zie hier dat je maar 2x 5.25'' bays hebt en 8x 3.5'' , gaan je 10 harddisks dan wel werken ? Een 4-in-3 module gaat immers niet passen :/

Je krijgt het er natuurlijk wel in als je die 2x5.25'' naar 2x3.5'' omzet maar wellicht dat je dan net zo goed een goedkopere kast kan halen met meer ruimte. Lijkt mij dat je liever op de kast bespaard en wat meer geld in andere meuk steekt. Of je neemt die kast om een andere reden ? (looks o.i.d.) :+

[ Voor 5% gewijzigd door Perkouw op 08-08-2011 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRReeL
Sja ik wist wel dat het niet optimaal was maar ging ervanuit dat de meest onboard controllers verder goed zouden werken :( (dit leek mij verder best goedkoop).

Het afknijpen van de sata 600 had ik gezien maar dacht dat het geen probleem zou zijn omdat de Gigabit verbinding toch de bottleneck zou zijn.. Sata600 zou dan op max 250MB/s moeten werken, dus minder als sata300 maar ik denk niet dat ik disks met die doorvoersnelheden ga aansluiten.

Ik ga 's verder zoeken dan (lijkt wel geen einde aan te komen :P ) Als het moet kan ik evt het mobo wel annuleren. IIg bedankt voor de tip.

edit: Kan er idd bar weinig over vinden en geen bevestiging dat de sata controkkers werken. Dan kan ik het risico niet nemen, als het niet werkt kan ik het board verder niet gebruiken en gebruikt verkopen zal ook lastig zijn. Dan toch maar kijken voor een andere oplossing }:O

edit: Inzake de fractal kast weet ik dat het niet helemaal past, die was in eerste instantie gedacht als HTPC. Maar ik heb mijn mening al heel vaak moeten wijzigen :P Maar 10 disks krijg ik er wel in, meer als het moet :-) Ik wil graag een ietwat kleinere kast aanhouden zover dat mogelijk is.

[ Voor 33% gewijzigd door iRReeL op 08-08-2011 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Wegens het niet op voorraad zijn van de HDR-5 (dankje Freak1 :( haha) vandaag toch maar even een Cooler Master 4-in-3 module gehaald voor in de pc.

En het bevalt echt meer dan prima! :)
Het geheel is erg makkelijk te monteren en ik moet zeggen dat de fan ook erg stil is. Heb de fan gewoon via het bijgeleverde molex verloopje aangesloten, dit wegens gebrek aan een extra fan port. Blauwe ledje heb ik verder ook niet echt last van.

Als de HDR-5 weer leverbaar is ook maar een aantal van die dingen halen voor in m'n pc >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
hdr-5? oh die dingen :P
ja dan had je maar op tijd moeten zijn :D

60 TB can not be enough

Verwijderd

Hi Showoffers,

Ik krijg 2 nieuwe modellen binnen voor 2,5 disks.
Als er interesse is, dan graag de komende 7 dagen bestellen/reserveren. Ik krijg deze dan eind september binnen. Latere bestellingen/reserveringen komen bij de volgende container rond december/januari

RPC-4164 een 64 disk 4U case
http://cybershop.ri-vier....-drive-rpc4164-p-122.html

RPC-2132 een 32 disk 2U case
http://cybershop.ri-vier....as-drv-rpc2132-p-121.html

Groetjes,
Richard Mulder,
Ri-Vier.

Verwijderd

Bij beide linkjes krijg ik de volgende melding : Internet Explorer cannot display the webpage
Misschien dat je de linkjes opnieuw kan plaatsen??

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 12:24:
Bij beide linkjes krijg ik de volgende melding : Internet Explorer cannot display the webpage
Misschien dat je de linkjes opnieuw kan plaatsen??
@rjmulder - als je dan toch nieuwe spullen spammed doe het dan tenminste wel goed :+ haha
De eerste -> http://cybershop.ri-vier....-drive-rpc4164-p-122.html
De 2e -> http://cybershop.ri-vier....as-drv-rpc2132-p-121.html

Word dat veel gebruikt eigenlijk van die 2.5'' bakken ?
Komt niet echt praktisch op me over als ik eerlijk ben. Waarom kiezen mensen hier dan toch voor ?

[ Voor 26% gewijzigd door Perkouw op 11-08-2011 12:34 ]

Verwijderd

@Perkouw:

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-08 09:14
Perkouw schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 12:31:
[...]

@rjmulder - als je dan toch nieuwe spullen spammed doe het dan tenminste wel goed :+ haha
De eerste -> http://cybershop.ri-vier....-drive-rpc4164-p-122.html
De 2e -> http://cybershop.ri-vier....as-drv-rpc2132-p-121.html

Word dat veel gebruikt eigenlijk van die 2.5'' bakken ?
Komt niet echt praktisch op me over als ik eerlijk ben. Waarom kiezen mensen hier dan toch voor ?
2,5" SAS wordt veel gebruikt. Vaak ook de snellere schijven.

• FireDrunk
In een rack waar je ruimte beperkt is kan 2.5" schijven best handig zijn (meer spindels in minder ruimte)
Spindels is vaak belangrijker dan effectieve grootte.

Zo hebben wij hier op 't werk veel servers met 2x73 en 3x300 (RAID1 + RAID5) allen 2.5"

Even niets...

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:16

Marc H

- - Is wakker - -

Marc H schreef op zondag 10 juli 2011 @ 22:20:
Mag ik even voorstellen: Nas

[afbeelding]
[afbeelding]
(Ik weet het bekabeling moet netter)
Even een update:

Omdat ik wat stabiliteitsproblemen had met de oude configuratie, ben ik wat aan het sleutelen gegaan.
Moederbord en processor zijn omgewisseld met die uit mijn HTPC, een Asus P7P55D LE, met een Intel i3-530 erop. Er is een andere raid controller gekomen, een Dell PERC 5i (Tnx Zenix ;) ), en er is een ATA DVD schrijver in gegaan, die de Sata DVD vervangt, de vrijgekomen Sata aansluiting, is gebruikt voor een 5de Samsung 2TB schijf. De hot Swap Drive bay is eruit, en twee Cooler Master 4 in 3 racks zijn ervoor in de plaats gekomen. De 500GB samsung boot disk, begon kuren te krijgen, en is vervangen voor een OCZ Vertex 30GB.

Afbeeldingslocatie: http://natuurpics.nl/zooi/open.jpg

Afbeeldingslocatie: http://natuurpics.nl/zooi/front.jpg

Configuratie:
  • Behuizing: Nexus Edge
  • Moederbord: Asus P5Q DeLuxe Asus P7P55D LE
  • Geheugen: 8 GB DDR2 4GB DDR3 (2x 2GB)
  • Videokaart: ATI HD2600
  • Processor: Intel Q6600+ Arctic Cooling Freezer 7 Pro koeler Intel i3-530 Stock cooler
  • Koeling: 3x 140mm | 1000RPM (standaard)
  • Hot Swap Rek: 1x Chieftec SNT-2131 SATA 2x Coolermaster 4 in 3
  • O.S.: Windows 7 Windows Server 2008 R2
Storage:
  • _4 5 x Samsung 2 TB HD204UI - Onboard Intel ICH10R, Raid 5, Netto 7,25 TB
  • 4x Samsung 1.5 TB HD154UI - Highpoint RocketRaid 2300 Dell PERC 5i, Raid 5, Netto 4,09 TB
  • 4x Samsung 1 TB HD103SJ - Highpoint RocketRaid 2300 Dell PERC 5i, Raid 5, Netto 2,72 TB
  • 2x Samsung 1 TB HD103SJ - Sil5723 raid Controller Highpoint RocketRaid 2300, Raid 0, 1,81 TB
  • 1x Samsung 500 GB HD501LJ OCZ Vertex 30 GB - Onboard Intel ICH10R, Bootdisk
  • 1x TSSTCorp CD DVDW SH-203N Asus DRW-1608 ATA - DVD writer

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

• FireDrunk
Hoe heb je dat DDR2 geheugen erin gekregen? Hamer?

Even niets...

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:16

Marc H

- - Is wakker - -

Oops, vergeten aan te passen.

Er zat 4GB ram op toen het moederbord nog in mijn HTPC zat. dat geheugen is meeverhuisd.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Verwijderd

FireDrunk schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 21:45:
Hoe heb je dat DDR2 geheugen erin gekregen? Hamer?
>:)

• Q
Mijn ervaring is dat als je de brander er even op zet al het geheugen in ieder slot past. Zels EDO ram past dan in een DDR3 slot.

Wie nog weet wat EDO ram is, is echt fucking oud.

[ Voor 16% gewijzigd door Q op 11-08-2011 22:45 ]

Verwijderd

Q schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 22:45:
Dank je voor het compliment! ;)

• FireDrunk
Bah, en ik maar denken dat 24 jong is...

Even niets...

Verwijderd

FireDrunk schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 23:00:
Bah, en ik maar denken dat 24 jong is...
In mijn ogen wel ja.... :P

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-08 09:14
Q schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 22:45:
Mijn ervaring is dat als je de brander er even op zet al het geheugen in ieder slot past. Zels EDO ram past dan in een DDR3 slot.

Bedankt, heb nog een keer 4 * 4mb EDO 30 pins SIMM gekocht voor fl 650,00. (was voor mijn toendertijd supersnelle 486DX2 66)

Ja, fl van onze oude Nederlandse Florijn, beter bekend als de Gulden.

(ben 39)

[ Voor 7% gewijzigd door TheSiemNL op 12-08-2011 17:01 ]

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 10:44

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

jantje.vlaam schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 23:13:
[...]

Bedankt, heb nog een keer 4 * 4mb EDO gekocht voor fl 650,00.

Ja, fl van onze oude Nederlandse Florijn, beter bekend als de Gulden.

(ben 39)
*zucht* 'opa' doet een duit in t zakje (inderdaad ook 39).

Zo blij als ik weet niet wat met een boterham zakje met 64k aan SRAM DIP module ter versterking van de 4 MB aan SIM30 voor in de 486-er die in t andere boterham zakje zaten (ESD bag is for wimps).
De SIM30 modules kon je er nog wel 'in raggen', maar de DIPjes vereisten een zachtere aan pak om de pootjes niet te verbuigen of af te breken. Of de 486-er echt sneller was geworden?, volgens mij wel, maar of dit echt zo was zal altijd de vraag blijven ;)

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

in die van mij ook .. noem mij dan maar opa Borroz .. ( 53 :X )

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2011 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Verwijderd schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 15:11:
Serieus? ik dacht dat je nog een jong kereltje was :+

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Birdie_NL
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-08 06:59
Verwijderd schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 15:11:
[...]

No way :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:02
Yes way, ik kan dit wel confirmen, borroz is nog ouder dan ik :P
* Sleepie wordt over 11 dagen 42, dus ook van de oudere tweakers generatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Distrax1988
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Ik stuiter toevallig op dit topic en foto's van servers en opslag is altijd leuk om te zien,
ik zit meteen met een vraag waar voor gebruiken jullie het ? Zijn dit webservers of MKB's ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Staatslot
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-09 09:58
Dat vroeg ik ook eens, toen werd er hard gelachen en geroepen video's foto's en porn... Dat dus waarschijnlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Vergeet de series niet :+
En de ISO's, en de Games :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Birdie_NL
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-08 06:59
Distrax1988 schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 19:55:
Ik stuiter toevallig op dit topic en foto's van servers en opslag is altijd leuk om te zien,
ik zit meteen met een vraag waar voor gebruiken jullie het ? Zijn dit webservers of MKB's ?
Voornamelijk HD content dus films, series etc. en de muziek collectie in Losless formaat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:20
Nieuw speelgoed afgehaald (denk dat dit mobo hier ook wel on-topic is ;)):

Nu nog wachten op de rest :'(

[ Voor 39% gewijzigd door BlackShadow op 23-12-2023 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Distrax1988 schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 19:55:
Voor mij is het voornamelijk zijn het voornamelijk Blu-ray DVD CD's (alles uncompressed), xxx zit nog onder 1 TB dus dat valt mee O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Porno Storage showoff topic - 10+ TB porno storage systems

Werd niet geaccepteerd, maar laten we eerlijk zijn. Al het andere is leugens.

;)

Anyway, EDO ram, hier ook 30+. Mijn pentium computer van 3000+ guldens ligt al weer jaren op de vuilnisbelt inclusief monitor.

I feel so old.

[ Voor 13% gewijzigd door Q op 12-08-2011 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepie
Q schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 22:35:
]Porno Storage showoff topic - 10+ TB porno storage systems

Werd niet geaccepteerd, maar laten we eerlijk zijn. Al het andere is leugens.
Films (HD/BluRay), Series (HD), Muziek (zoveel mogelijk FLAC) en foto's.
De hoeveelheid pr0n hier zou op die weggegooide Pentium passen hoor ;)
Q schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 22:35:
Anyway, EDO ram, hier ook 30+. Mijn pentium computer van 3000+ guldens ligt al weer jaren op de vuilnisbelt inclusief monitor.

I feel so old.
Een 8086 wisselen voor een NEC V30, eigenlijk mijn allereerste stap op tweaking gebied :)

[ Voor 29% gewijzigd door Sleepie op 12-08-2011 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel

Pantagruel

BlackShadow schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 22:27:
Nieuw speelgoed afgehaald (denk dat dit mobo hier ook wel on-topic is ;)):

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Nu nog wachten op de rest :'(
Nou geniet ervan. hardware.nl heeft klaarblijkelijk lucht gekregen van die GoT topic, bij hen is t bordje inmiddels €25 duurder geworden en mag je er nu € 375 voor neer tikken, AUW

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-08 10:26

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Zo O+

Nieuwe speeltjes binnen een nieuwe 3 in 4 bay voor de mooi B-)

En wat fans, pci fan controller en wat verlengkabels dan pics maken dan ben ik er ook bij met 13TB beschikbaar O-)

Mag de topic bijwerker ook meedoen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepie
DJ-Visto schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 02:14:
Nieuwe speeltjes binnen een nieuwe 3 in 4 bay voor de mooi B-)
Ik hoop dat die goedkoop was, want echt economisch is het niet :+ ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuffle7
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 26-07-2021
Na een hele tijd aandachtig dit forum te hebben gelezen ga ik nu ook maar eens actief meedoen ;-)

N.a.v. dit topic heb ik ook een HDR-5 drive cage besteld. Ben er erg over te spreken, simpel doch effectief!
Een dingetje viel me wel op; de fan maakt allejezus veel lawaai (tenminste, in vergelijking met het geluidsniveau van mijn nassie voor deze 'cosmetische ingreep').

De fan is een Delta WFB1212H. Volgens google zijn de specs; 2470 RPM, 37.6dB en 86.52 CFM. Dus een behoorlijke airflow. Ook wel begrijpelijk, want de 5 disks zitten ook erg dicht tegen elkaar.
Na wat pielen met de molex draadjes heb ik hem nu teruggeschroefd naar 7v, dat zou betekenen nu ongeveer 1440 RPM, 22dB en 48CFM. Op basis hiervan zijn mijn disks nu zo'n 26-27 graden (idle) en 29-31 graden onder (gemiddelde) load. Wat mij betreft; prima!

Alleen, ik vind hem nog steeds teveel lawaai maken. Enig idee of er fatsoenlijke 120mm fans zijn die een vergelijkbare airflow voor minder dbtjes doen? Ik heb zelf de Scythe Slip Stream 800 RPM versie gevonden die schijnt op 12v zo'n 40CFM te doen voor 10dB. Enig idee wat dit gaat betekenen voor de temperatuur in mijn bakkie?

Andere optie is om de huidige fan terug te schroeven op 5volt, dat heb ik geprobeerd (alles braaf aangesloten op de 5v lijn), echter.. dan komt er niks in beweging. Enig idee wat ik verkeerd doe? of is deze fan gewoon niet bereid om voor 5v in beweging te komen?

Ben benieuwd naar jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
Sleepie schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 02:56:
[...]

Ik hoop dat die goedkoop was, want echt economisch is het niet :+ ;)
:X
Shuffle7 schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 10:13:
N.a.v. dit topic heb ik ook een HDR-5 drive cage besteld.
Waar heb je hem gevonden?

[ Voor 33% gewijzigd door BlackShadow op 13-08-2011 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuffle7
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 26-07-2021
@BlackShadow; die HDR-5 heb ik net als iedereen gevonden bij Ri-vier (ik was er nog net op tijd bij ;-))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
Shuffle7 schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 10:22:
@BlackShadow; die HDR-5 heb ik net als iedereen gevonden bij Ri-vier (ik was er nog net op tijd bij ;-))
Inderdaad, hadden ze geen 20 euro verzendkosten gevraagd naar belgie, was ik ook op tijd geweest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dlmh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-09 21:48

dlmh

Lo-Fi

Shuffle7 schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 10:22:
Hoe zit het met vibratie van deze module? Hij wordt natuurlijk direct met schroeven aan de kast bevestigd, en de harddisks zitten door middel van de plastieken gevallen er ingeschoven. Lijkt me dat je kast dan ook mee gaat trillen? (zoals nu het probleem is in m'n Lian Li PC-A17 behuizing).

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
nou, ik heb ook weer wat..

servertje draait nu een maand helemaal fijn.. vallen er eergisteren 2 schijven uit de array. naja, no worries, maargoed toch raar..begint ook niet met rebuilden. maargoed, ik ken mijn pappenheimers, dus ik trek de sata kabel eruit terwijl hij aanstaat voor beide schijven (hij gaf ze niet als failed, maar als free). dus ik doe de SATA kabel terug, en ja hoor rebuild. tot 2 procent, channel 1 failed. ik denk wtf? dus server uit.
server aan, alle schijven terug, en rustig door rebuilden.

10 procent.. read error channel 11. en nog meer, en nog meer. en toen viel channel 12 uit. en meteen daarna 13.

wtf?

dus server uit, alles losgetrokken, alles helemaal opnieuw aangesloten, en deze keer ook alles maar weer horizontaal neergezet, en alle schijven waren er weer.. hij is nu aan het rebuilden (43 procent...) en hopelijk vannacht klaar. maar krijg wel iedere 2 minuten een read error op channel 11, dus is nog wel scary. hopelijk gaat het rebuilden goed, anders ben ik wel de lul.
alvast advance replacement gedaan, maar ik ben wel even klaar met schijven verticaal :/

ik ben denk ik sowieso klaar met storage servers op deze manier, ik ga lekker een synology ds3611j bestellen met 2 van die expansion dingen. wordt dit mijn virtualisatie bak, en heb ik gewoon zo'n storage bak in de hoek staan.

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Schijven verticaal maakt echt geen fluit uit... geloof me...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
FireDrunk schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 10:37:
Schijven verticaal maakt echt geen fluit uit... geloof me...
zie mijn posts een paar pagina's terug. Ik was het daar helemaal mee eens. mijn ervaring echter is dat al mijn issues weg zijn sinds ze weer horizontaal staan...

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
freak1 schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 11:02:
[...]

zie mijn posts een paar pagina's terug. Ik was het daar helemaal mee eens. mijn ervaring echter is dat al mijn issues weg zijn sinds ze weer horizontaal staan...
Plaats hem eens terug verticaal? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
BlackShadow schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 11:28:
[...]

Plaats hem eens terug verticaal? >:)
ben pas op 67 procent van mijn rebuild :')

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Kan toch ondertussen? :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalantis
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 26-01-2023

thalantis

12200 Wp

nee zou ik ook niet doen, tijdens rebuilden niet teveel poespas uithalen anders begint hij gewoon van voren af aan.

Jsunnyreports

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
thalantis schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 15:13:
nee zou ik ook niet doen, tijdens rebuilden niet teveel poespas uithalen anders begint hij gewoon van voren af aan.
hij zit nu op 75.3 met zo nu en dan read errors van hetzelfde channel.. ik blijf dus duimen op een goede afloop :)

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertobadjo
@freak1: zou eventueel ook nog twijfelen aan je raid controler. kan zijn dat een poort niet helemaal tof is. maar goed ga dat meer eens uitzoeken als dat nog uit te zoeken valt :X

blijft wel qud. dit gezeur zit je niet op te wachten en duurt altijd erg lang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalantis
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 26-01-2023

thalantis

12200 Wp

bij mij was het een brakke voeding splitter die steeds 2 channels van mijn backup raid set eruit gooide

Jsunnyreports

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Staatslot
thalantis schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 16:50:
bij mij was het een brakke voeding splitter die steeds 2 channels van mijn backup raid set eruit gooide
bij mij ook, voeding die roet in het eten gooide.. Enigszins desperate maar de voeding vervangen en geen problemen meer...

[ Voor 4% gewijzigd door Staatslot op 17-08-2011 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
het was bij mij waarschijnlijk een fan splitter. ik heb echt letterlijk alles los getrokken, en toen zat ook een kabel los in de fan splitter. die heb ik dus ook vervangen. ook heb ik de schijven beter gebalanceerd.

rebuild gaat oko perfect tot nu toe, 84 % :)

schijf 11 moet nog binnen komen, maar dan heb ik wel weer vertrouwen in een stabiele server. wel ga ik als storage een Synology gebruiken, gewoon vanwege de uitbreidbaarheid en de eenvoud.

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Staatslot
Zonde, zeker voor tweakers zijn dit soort enorme systemen toch het leukst om over te lezen en nog beter zelf te bouwen :) maar wel fijn dat je data nog heel is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
Had laatst ook issues met RAID array van mijn download servertje met 3.5 TB over 8 disks. 1 disk werd er de hele tijd af getrapt.

Kabels goed aangeduwd. Kabels goed neergelegd. Vervolgens ging gebuild prima en nooit meer problemen met schijf gehad.

Kan dus misschien kabel zijn?

• KorneelB
nou, rebuild is goed gegaan :)

wel is schijf 22 vannacht als failed bestempeld, veel reading errors. ook maar weer advanced RMA aangemaakt.
bij het loshalen van de schijf heb ik natuurlijk, prutser die ik ben, een andere schijf losgetikt, dus hij is weer aan het rebuilden voor die ene schijf :/
te bizar voor woorden maargoed.
dat is hopelijk morgenvroeg weer klaar. dat WD dan maar opschiet met nieuwe schijven.

60 TB can not be enough

• KorneelB
zeg, ik wil toch graag mijn power cables ook vervangen, just to be sure..

ik zit echter met het volgende:
ik heb een coolermaster 1200 watt voeding.
is een modulair ding
daar kunnen dan 5 modulaire kabels in.
coolermaster biedt een 5 pins modulaire kabel met 3 SATA, en een 5 pins modulaire kabel met 3 X molex.
dat is dus niet voldoende, dus heb ik een viertal splitters gekocht, en een 12 tal molex naar dubbel SATA connectoren.
ik heb ze aangesloten op de volgende manier; mijn OS schijven op de 5 pin naar SATA, en dan 6 schijven per 5 pins via de 5 pins naar 3 molex, 1 keer een splitter erop, en dan weer de 2 molex naar sata.
nu zie ik dat hier mensen hun eigen SATA power cables hebben gemaakt. zou dat uitmaken voor mij? zoja, waar zou ik die kunnen scoren?

60 TB can not be enough

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
freak1 schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 09:04:

is een modulair ding
coolermaster biedt een 5 pins modulaire kabel met 3 SATA, en een 5 pins modulaire kabel met 3 X molex.
dat is dus niet voldoende, dus heb ik een viertal splitters gekocht, en een 12 tal molex naar dubbel SATA connectoren.
ik heb ze aangesloten op de volgende manier; mijn OS schijven op de 5 pin naar SATA, en dan 6 schijven per 5 pins via de 5 pins naar 3 molex, 1 keer een splitter erop, en dan weer de 2 molex naar sata.
nu zie ik dat hier mensen hun eigen SATA power cables hebben gemaakt. zou dat uitmaken voor mij? zoja, waar zou ik die kunnen scoren?
Dit zou zomaar kunnen helpen, zo te lezen split je nogal erg vaak.
Des te meer je met verloopjes en dingen werkt des te groter de kans dat er iets fout zit en/of fout kan gaan natuurlijk. Buiten dat werkt het ook nog eens klote met zo'n hoeveelheid kabels.

Voor het zelf maken van deze kabels kan je terecht bij highflow.nl voor je spullen. Dit is het resultaat als je ''sata'' invult op hun website -> http://highflow.nl/index....ds=N&cid=0&q=sata&x=0&y=0

Nu hebben ze daar ook kabels die bijvoorbeeld van 1 molex naar 4x sata splitten, wellicht is dat al een oplossing. Scheelt je al de helft aan molex kabels. Zie bijv. http://highflow.nl/aanslu...remium-sleeved-black.html

edit
Voel voor de gein eens of 1 van de verloop stukjes erg warm word, en dan specifiek de molex connectors.

[ Voor 19% gewijzigd door Perkouw op 18-08-2011 11:40 ]

• BlackShadow

is een modulair ding
Met Molex naar 2 x Sata heb ik veel problemen gehad met uitklappende schijven.
Sinds ik Sata naar 2xSata heb, geen problemen meer gehad.
Deze zijn een stuk stabieler en passen veel beter dan de pinnetjes van een molex.

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-09 13:10

is een modulair ding
Of bij Freezing hardware
http://www.freezinghardwa...er_connector_-_zwart.html
http://www.freezinghardwa...-_blauw_UV-sensitive.html

bl44t

• KorneelB
heb net 6 van die connectors bij Highflow besteld... zal altijd beter zijn dan wat ik nu heb.

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tHe_BiNk
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

tHe_BiNk

He's evil! Very EVIL!

@freak1 Waarom maak je niet een aantal kleinere raid5 arrays, ipv 1 big one?

APPLYitYourself.co.uk - APPLYitYourself.com - PLAKhetzelf.nl - Raamfolie, muurstickers en stickers - WindowDeco.nl Raamfolie op maat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
tHe_BiNk schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 08:17:
@freak1 Waarom maak je niet een aantal kleinere raid5 arrays, ipv 1 big one?
dat heet storage honger ;-)

maar de nieuwe opstelling wordt voor mij 36 disks, bestaande uit 3 RAID 6 arrays...

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brederodekater
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-06 17:02
freak1 schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 13:17:
heb net 6 van die connectors bij Highflow besteld... zal altijd beter zijn dan wat ik nu heb.
Ga je deze connectoren op je bestaande kabels drukken, of ga je helemaal vanaf scratch beginnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
brederodekater schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 10:01:
[...]

Ga je deze connectoren op je bestaande kabels drukken, of ga je helemaal vanaf scratch beginnen?
Dient als vervanging voor zijn huidige 12 x molex naar 2x sata power kabels als het goed is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Ik vraag me toch af, mensen hier die zo'n ±60TB storage hebben, waar gebruiken jullie al die storage in GODESNAAM voor? 60TB =~6000 Full HD films:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurma
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:40

jurma

simply connecting...

Het is zeker veel, nu ik zelf alleen 5x 1TB schijven gebruik niet eens in raid of wat dan ook.
Ben nu aan het plannen om 6x 2TB in RAID-Z2 (ZFS) te zetten en de huidige 5x 1TB in RAID-Z2 en dan vind ik dat ik al meer dan genoeg harde schijf ruimte heb :p

Edit: hmm dan kom ik ook net boven de 10 TB ondergrens aan volgens mij :)

[ Voor 13% gewijzigd door jurma op 19-08-2011 10:16 ]

If you want to be serious, we make a powerpoint presentation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Die vraag is al heel vaak langsgekomen

• Pr0n
• Backups
• Pr0n
• Films
• Pr0n
• Series
• Games
• Pr0n
• ISO's
• Pr0n
• Foto's
• En misschien een beetje pr0n

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-09 14:52
Nou. Ik heb laatst een 2TB schijf gekocht en SickBeard en CouchPotato geïnstalleerd. Moet zeggen dat ik hard door die TB's heenga, met alle Top Gear, Strictly Come Dancing, Extreme Engineering en nog meer National Geographic/Discovery series en films.

En dan ben ik nog niet eens zover om het als Time Machine backup te gebruiken...

Het maakt wel de compulsive hoarder in mij los, moet ik zeggen :P Denk dat het nog veel erger zou zijn als ik 10TB+ had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Compulsive Hoarder, lol, hoezo dubbelop :+

Maar inderdaad, dat heb ik ook, als je sickbeard op backlogging zet, gaat het heel hard ;)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepie
Het is ook gewoon een kwestie van verzamelwoede denk ik.

Voordat ik mijn NAS had, downloade ik een serie, keek die, en vervolgens ging hij richting /dev/null.
Hooguit een paar series bewaarde je.

Films werden op een DVD gebrand, netjes van een hoesje voorzien en in een kast gezet (dat was nog voor het BluRay tijdperk uiteraard).
Nu zijn het HD films, die passen al lang niet meer op een DVDtje, bovendien raakte de kast met DVDs ook vol (staan er ongeveer 520 in nu, die ik allemaal nog eens op de NAS moet kopieren), dus nu blijven ze gewoon lekker op de NAS staan. En net als bij de series, ik gooi niet snel meer een film weg (dan moet hij wel heel erg slecht zijn).

Kortom: Met meer dan voldoende ruimte, bewaar je gewoon meer en blijft alles lekker op mijn NAS staan.
Tenzij Sleepie dom doet en ongewenst grote schoonmaak houdt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel

Pantagruel

Waarom al die opslagruimte????

Tja, je moet toch een hobby hebben ;)

Inderdaad, vroegah voor de pr0n. Inmiddels voor de films en de series. HBO en consorten maken de nodige series die deze kant van de aardbol nooit halen maar wel t kijken waard zijn. Maar lang leve usenet, NZBm de posters en de vertalers. Wat begon met een crappy DiVX, werd een DVD rip en zijn inmiddels 720p/1080 mkv's of BD-iso's geworden

Daarnaast in 8 jaar tijd zelf t nodige film materiaal gemaakt en hoewel t ruwe materiaal op band staat wil je de bewerkte films ook opslaan. De digitale camera doet ook een duit in t zakje, maar dat stelt eigenlijk weinig voor in verhouding tot de rest.

En inderdaad de backups van 3 machines.

P.S.
Mijn eigen 10+ TB storage systeem is ook in wording, de 8x 2TB WD EARS RAID5 array snort vrolijk onder de werkzaamheden van mdadm en is over de helft van de reshape (van 4x 2TH R5 naar 8x 2TB R5). Wta dan rest is t fs oprekken en kijken wat de stats zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Waarom eigenlijk RAID5 en geen RAID6? Ik zou 8 disks liever in RAID6 zetten, maar dat is natuurlijk persoonlijk... Bij ZFS zou ik wel RAIDZ aandurven :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:33

thof

FP ProMod
Sleepie schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 10:28:
...

Voordat ik mijn NAS had, downloade ik een serie, keek die, en vervolgens ging hij richting /dev/null.
Hooguit een paar series bewaarde je.

Films werden op een DVD gebrand, netjes van een hoesje voorzien en in een kast gezet (dat was nog voor het BluRay tijdperk uiteraard).
Nu zijn het HD films, die passen al lang niet meer op een DVDtje, bovendien raakte de kast met DVDs ook vol (staan er ongeveer 520 in nu, die ik allemaal nog eens op de NAS moet kopieren), dus nu blijven ze gewoon lekker op de NAS staan. En net als bij de series, ik gooi niet snel meer een film weg (dan moet hij wel heel erg slecht zijn).

...
Precies dezelfde situatie hier, daarom ben ik nu ook mijn NAS aan het plannen: de kast met DVD's is vol...

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
als antwoord op de vraag waarom..
tja, dat is toch een beetje de hoarder in je.
ik ben ooit begonnen met een scene FXP site te mirroren, soort van lokale kopie van de FTP site (Was destijds nog site-op). dat was een flink aantal gig op een gegeven moment, en heb toen nog RAID 3 opstellingen gebouwd.. kwam toen net aan de 1 terabyte.. dan hebben we het denk ik over eind jaren 90. ik had eerder mijn terabyte dan een brommer :')

maargoed, je gaat shcijven verwisselen, de eerste PERC van ebay komt binnen, je kunt raid 5, dan heb je wat geld "over" en dan doe je het een keer goed. omdat het kan. dus ik met 8 schijven op een 24 poorts ARECA. maarja, 8 schijven van 500 gig, dat kan meer, en via wat bijklussen met laten uitbetalen in schijven.. dan heb je 24 X 500 gig in RAID 6.. want dat was veel!
en ondertussen alles downloaden wat je tegenkwam, dus iso's, films, dvds, alles, het maakte niet uit, want wie krijgt er nu 11 TB vol? (was denk ik 2004 a 2005).
wie kreeg dat vol? nou ik dus..
dan over naar 1 TB schijven, en een 2 jaar geleden dan maar over naar 2 TB schijven. en ik moet zeggen dat ik van de 40 TB effectie nu een goede 31 TB vol heb zitten. full hd movies, 3d blurays dat soort meuk..

heb ook een bioscoop in huis met een full hd 3d projector e.d. dus ik stel hoge eisen aan de media.. dus sommige series heb ik in HD, andere weer in SD zodat ik ze op de kleine tv in bed kan kijken.. en ik vrees dat de volgende stap dus idd naar de 60 TB gaat zijn.
maar nu wel in losse arrays, max 12 disks in een array.

over de vraag van de connectors; heb ze net binnen gekregen (dank Highflow!) en aangesloten. RAID draait probleemloos, nu wachten op replacements van mijn 2 kapotte schijven. 1 schijf draait mee in de RAID set, maar gaf veel read errors tijdens rebuild, dus vervang ik just in case. de ander is echt dood.

heb nu 4 rails welke 24 schijven aansturen, en zo ingericht:

rail 1 : 4 fans + 4 disks
raiil 2 : 8 disks
rail 3 : 4 fans + 4 disks
rail 4 : 8 disks.

volgens zowel de IPMI als de Areca is de voedingslijn superstrak, 0.05% afwijking in het voltage dus dat is perfect..
nu hopen dat t blijft draaien :)

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Kan je via IPMI je ripple zien? Das nice, dat kan ik volgens mij niet eens :P

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14-09 18:33
@freak1: beetje boter na de maaltijd maar heb je wel bij coolermaster geprobeerd extra modulaire kabels te regelen? Ik heb voordat ik m'n norco had eens bequiet gevraagd naar modulaire sata power kabels. Paar dagen later kreeg ik 4 modulaire kabels waar ieder 6 sata connectors met 3.3V aan zaten. Netjes gesleeved en al, vanuit Duitsland, voor niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel

Pantagruel

FireDrunk schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 10:48:
Waarom eigenlijk RAID5 en geen RAID6? Ik zou 8 disks liever in RAID6 zetten, maar dat is natuurlijk persoonlijk... Bij ZFS zou ik wel RAIDZ aandurven :)
Deze RAID5 array is een test/tussen oplossing, maar is altijd om te vormen tot een R6 array mbv mdadm.
Ik ben eigenlijk benieuwd in hoeverre het ouder ijzer nog mee kan en recht doet aan een array van deze omvang.

De huidige fileserver lijkt me niet krachtig genoeg om ZFS te doen (Intel SAI2, 2x 1,26GHz Tualatin, 2 GB PC133 ECC SDRAM, onboard ATI rage II, 3Ware 8500-8 RAID kaart (in gebruik als domme SATA adapter ivm 2TB beperking van de kaart), 120 GB OS HDD en 8x 2TB WD EARS, Intel 1000GT nic.)
Een ZFSGuru/OpenIndiana/FreeBSD+ZFS file server staat wel op t verlanglijstje, maar je kunt niet alles hebben.

Voor een eventuele ZFS machine had ik t volgende in gedachten:

#ProductPrijsSubtotaal
1LSI SAS 9211-8i (SAS9211-8I/SGL)€ 208,90€ 208,90
1Intel Xeon E3-1230 Boxed€ 184,-€ 184,-
2Kingston ValueRAM KVR1333D3E9SK2/8G€ 66,53€ 133,06
1Supermicro X9SCM-F€ 167,90€ 167,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 693,86

De RAID kaart en t mobo zou je kunnen vervangen door een TYAN S5512WGM2NR, maar dat bordje is eigenlijk slecht te verkrijgen en net zo duur als de losse combo van RAID en mobo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
zzattack schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 13:07:
@freak1: beetje boter na de maaltijd maar heb je wel bij coolermaster geprobeerd extra modulaire kabels te regelen? Ik heb voordat ik m'n norco had eens bequiet gevraagd naar modulaire sata power kabels. Paar dagen later kreeg ik 4 modulaire kabels waar ieder 6 sata connectors met 3.3V aan zaten. Netjes gesleeved en al, vanuit Duitsland, voor niets.
jup gedaan, maximale wat Coolermaster levert is 3 SATA per kanaal.. kom ik er dus 11 te kort.

60 TB can not be enough

Pagina: 1 ... 11 ... 38 Laatste

Let op:
Om heftige discussies te voorkomen in het topic, lees eerst goed de start post om te weten waar aan het systeem moet voldoen. Ben je van mening dat jouw systeem toch in dit topic hoort maar valt hij niet binnen de gestelde eisen, neem dan contact op met een van de auteurs van dit topic zij zullen open staan voor goede argumenten, zoals ook vermeld in de start post.

Gebruik de in de TS geplaatste tabel om dit topic leesbaar te houden!