@Q:
Ok, helder.
Mijn huidige NAS is als volgt samen gesteld:
Behuizing:
Zalman MS1000-HS2 + extra ZM-HDR1 drive bay; waarvan ik de 92 mm fans van de drive bays vervangen heb door stillere Scythe S-Flex 1000rpm en de 120 mm case fans door Noctua NF-S12B ULN fans (2 stuks)
Voeding:
Be Quit Pure Power 350 Watt (nix bijzonders over te melden)
Moederbord:
Gigabyte GA-MA74GM-S2H rev2.0 (destijds gekozen ivm het lage energiegebruik)
Processor:
AMD Athlon II X2 240E (destijds gekozen ivm het lage energiegebruik)
Koeler:
Scythe Shuriken Rev. B (stil en goed)
Geheugen:
2x1GB Kingston Valueram (voldoende voor Whs v1, nix bijzonders)
Schijven:
1x Western Digital WD10EADS 1TB (waarop ook WHS in aparte partitie, de overige 931,5 GB wordt als opslag in de storagepool van WHSv1 gebruikt)
5x Samsung F4EG 2TB (behoeft weinig toelichting denk ik; goedkoop, stil en energiezuinig)
1x Samsung F3EG 2TB (voor de komst van de F4EG gekocht); deze hangt aan een Promise FastTrak SATA 300 TX4 (PCI)
Daarmee is mijn huiige storagepool nu 11,83 TB groot.
De in WHSv1 aanwezige mogelijkheid van folder duplication werkt voor mij persoonlijk op zich nog prettig; dat wat niet perse in 2voud weg geschreven hoeft te worden beland gewoon in een folder waarvoor ik duplication niet heb ingeschakeld. 5,2 TB wordt momenteel gedupliceerd weg geschreven en heb ik nu nog 1,05 TB aan vrije ruimte, wat allengs minder wordt en ik dus wil/moet uitbreiden.
In mijn huidige opzet heb ik nog ruimte in de kast voor nog 3 harde schijven, al begrijp ik dat deze aan de destijds daarvoor aangeschafte Promise FastTrak SATA 300 TX4 (PCI) mogelijk geen gelukkige keuze is vanwege de beperkte bandbreedte, zeker als ik mocht overwegen ipv WHSv1 naar FreeNAS te willen overstappen.(dit omdat die folder duplication natuurlijk niet erg efficient met de beschikbare ruimte omspringt)
Vandaar mijn gespeur in de eerder genoemde threads; ik heb een hoop kennis opgedaan en de WOW factor in dit gedeelte is ook leuk !
Oja; deze NAS functioneert echt alleen als "domme data dump" op de studeerkamer; via mn bedrade thuisnetwerk is hij verbonden met 1 PC voor internet/mail & videobewerking, 1 voor spelletjes voor mijn nog jonge kinderen en de HTPC in de woonkamer (bulk van de opslag zijn dus films, muziek, muziekvideo's en TV series)
De HTPC is wat "jonger" qua moederbord en biedt met zijn MSI H55-E33, Core i3 530 +4 DDR3 geheugenslots (tot 16 GB) wat betere mogelijkheden om aan een FreeNAS met ZFS RAID-Z2 (10 schijven in de Zalman) te denken; levert toch meer opslagruimte dab WHSv1 met folder duplication (en ik vermoed dat jullie zullen zeggen dat de redundantie van een RAID-Z2 meer veiligheid biedt).
Draai ik de rollen gewoon om; met een passieve Radeon 6450 kan de huidige NAS prima worden omgebouwd tot een HTPC
Rest mij dus om een betere manier te vinden om het aantal SATA aansluitingen uit te breiden, maar dat gaat met alle info hier en de andere theads wel lukken.
Nog wel een handige manier vinden om zonder al teveel extra investeringen alle data over te zetten; zal toch wel ook iets van externe schijven nodig hebben, aangezien een RAID-Z2 met 10 schijven in 1x geconfigureerd moet worden en je niet met bijv. 6 schijven kan beginnen en dan met 4 uitbreiden waar je tijdelijk de data opslaat
[
Voor 5% gewijzigd door
Psycho_Bartje op 03-08-2011 22:21
]