Afgebrande Tb1200 en winkelprocedure

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 612 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Op vrijdag 23 maart 2001 15:17 schreef TD-er het volgende:
Alle CPU's die in ons bezit zijn proberen we uiteraard allemaal te claimen.
En dit lukt ook altijd? Indien ja, waarom de klant dan niet gewoon een nieuwe gegeven (jullie krijgen tenslotte ook een nieuwe wanneer je de garantie claimt bij jullie leverancier) en zo een tevreden klant overhoudt?
Het is nog altijd een vuistregel in de marketing dat het veel minder kost om 1 klant te behouden dan om er een nieuwe klant bij te krijgen. (En natuurlijk snap ik dat je een schreeuwlelijkerd niet als klant wilt hebben...)

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:14
Op vrijdag 23 maart 2001 15:31 schreef RainbowBears het volgende:

[..]

En dit lukt ook altijd?
Het antwoord is dus nee. Maar dat had je al uit de eerdere reacties kunnen lezen.....

• Ultra
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Als ik al die doorgefikte TB's zie, dan denk ik dat ik de mijn ook maar eens naar AMD op laat sturen.
De core is namelijk helemaal niet afgebrokkeld, al zitten er wel wat kopervlekken op. Dat komt door die ***** copper shim die kortsluiting heeft gemaakt.

Toen ik de eerste keer terugging heb ik meteen een nieuwe meegekregen. De tweede keer helaas niet :(
Wist ik veel dat die copper shim kortsluiting had gemaakt!

En ja ik ben maar een domme lompe zelfbouwer. Ik kan je vertellen dat je je pc heel goed in elkaar kan zetten met een zakmes :) Alleen het loshalen van een cooler heb ik samen met iemand anders gedaan om de core heel te laten *D

Verwijderd

Op vrijdag 23 maart 2001 14:11 schreef TD-er het volgende:
Mischien toch nog handig voor je als vergelijkings materiaal.
Ik heb de defecte CPU's die zeg maar deze week terug zijn gekomen (afgelopen 2 a 3 dagen) op de foto gezet (en daaruit de meest duidelijke geselecteerd)
Zoals je kunt zien zijn er aardig wat cores die niet alleen afgebroken hoeken hebben, maar ook afgeronde randen ten teken dat de cooler flink heen en weer is gerost.
De URL's lijken mij duidelijk.
http://www.fmf.nl/~gijs/GoT/AMD_fotos/niet_omgeruild/

http://www.fmf.nl/~gijs/GoT/AMD_fotos/omgeruild/

Maar daar wilde ik toch nog even één CPU apart vermelden.
Deze CPU heeft net ff wat meer schade dan de gemiddeld afgebroken core (zie de gold-bridges) en de L-1-bruggen zijn nog ingekleurd.
http://www.fmf.nl/~gijs/GoT/AMD_fotos/niet_omgeruild/DSCF0082.JPG

en dezelfde CPU voor de schoonmaak (zwaar verdund oplosmiddel + keuken papier)
http://www.fmf.nl/~gijs/GoT/AMD_fotos/niet_omgeruild/DSCF0072.JPG
Ik vraag me af waarom de CPU's die bij niet omgeruild staan niet zijn omgeruild. Oke, bij 3 zie je dat de L1 bruggen zijn doorverbonden, maar bij de anderen zie ik geen enkel teken wat duidt op overclocken. Ofwel ??

• acidfever
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-01-2024

acidfever

I am allready working!

Topicstarter
Tering...die dingen zien er uit zeg!

Die van mij komt niet eens in de buurt van de schade die al die core's hebben. Er is 1 hoekje vanaf en er zit een brandplek onderaan de core.

A.

• Liam
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-12-2023

Liam

Wat nou 1 proc is genoeg.. :P

Ik zal het volgende verhaal maar eens vertellen over hoe hard de fabrikant de klant naait!
Ze hadden 1 ghz Thunderbirds staan bij de kruidenier, en je raad het nooit, het coolertje dat daar op zat, zat ook op mijn chipset.
a) cooler was te klein
b) heatsink was niet goed gemonteerd
c) coolpasta? Tis da?
d) intake fan, hmm ja wel eens van gehood..
e) 300 W voeding? NO WAY veel te duur

conclusie ik denk dat ik daar per dag een 50-tal thunderbirds in de lucht zag vliegen = dood en dood zonde, en na lang gezeik en offieceel AMD commentaar, waren ze bereid er een betere cooler op te zetten en coolpasta te gebruiken, met een 300W voeding. Maar dat wou ik dan ff kwijt

If it bleeds, we can kill it!! |Werkbak specs|CCNP, bezig met Master.

Verwijderd

zie ik geen enkel teken wat duidt op overclocken. Ofwel ??
Voor de alle laatste x :) Het gaat niet om overklocken. Het gaat om fisieke schade daar hoort potlood en gum niet echt bij.
Tering...die dingen zien er uit zeg!
Die van mij komt niet eens in de buurt van de schade die al die core's hebben. Er is 1 hoekje vanaf en er zit een brandplek onderaan de core.
Je hebt toch foto's. Kan je die online krijgen? Ik ben namelijk razend benieuwd.

Want zoals je op de pics van tder kan zien zit er nog wel wat verschil tussen de schade.

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

td-er --- 12 afgebrande processoren in 2 a 3 dagen.
liam_xi -- 50 processoren per dag

Om hoeveel doorgebrande processoren zou het in totaal gaan op jaar of op maandbasis???

Om eerlijk te zijn schrik ik van de hoeveelheden die ik hier lees.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• MP83
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-01 18:11
Acidfever, kan jij ook is je foto's posten, ben nu wel benieuwd :)

Verwijderd

:(Excuseert u mij even...:(
Ik heb al 4 jaar mijn eigen winkel, en doe mijn eigen TD, so donŽt give me no crap " de verkoper weet er niets van" Ik heb nog maar een defecte Athlon en nog maar een defecte PIII gehad, de PIII door overclocken, wat de klant zelf heeft toegegeven, na lang gezeik, CPU naar intel, door de X-Rays, dan zien ze dat dat ding verbrand is. MAW ik betaal de shipping en andere kosten voordat die klant toegeeft dat hij dat overclockt heeft... en toch nog denken dat hij garantie heeft...
Die athlon was defect (core gebroken) door dat de klant een Golden Orb wou plaatsen op een Abit KT7, zonder dat hij deze aangepast had.. Na veel wrikken en duwen zat hij er inderdaad op... Zonder koelpasta,met stukjes core.

Nou, en dan lees je die replies " dan sue je hem toch even" Daar word ik ziek van, mensen die hun eigen verantwoordelijkheid niet aankunnen... ALS JE HET NIET KUNT, BLIJF ER DAN VANAF. Ik weet dat er winkels zijn die issues maken hierrond en er problemen mee hebben, maar als jullie niet steeds proberen de goedkoopste er uit te halen... Service moet ook betaald worden. Als er dan van die klojos zijn die een athlon1200 verkopen met 5 gulden / 100 Bef winst, waar ben je dan mee bezig? Als je daar een CPU koopt, is die waarschijnlijk uit een BTW carrousel en is er inderdaad geen garantie op. Wat verwacht je als eindgebruiker dan van garantie en service??? :?

• digifun
  • Niet online

digifun

Zo is de wet gewoon, als ondernemer moet je hiervan op de hoogte zijn en hierop in je bedrijfsvoering anticiperen. Kun je dit niet dan ben je ongeschikt voor het zelfstandig ondernemerschap en moet je maar in loondienst gaan.

Hier in dit topic is geen sprake van overclocken en is in de winkel gezegd dat de betreffende koeler geen problemen geeft. Een vrij normale situatie waarin het logisch is dat je dan recht op garantie hebt.

De overheid heeft deze wetten expres zo opgesteld om de consument te beschermen.

Het is niet zo 'als je het niet kunt blijf er dan vanaf' maar 'ZORG DAT HET MOGELIJK IS ANDERS BEN JE AANSPRAKELIJK'.

• sorted.bits
  • Laatst online: 26-08 04:46
Mmm, wat ik nogal vreemd vind, is dat sommige leveranciers/winkels, moeilijk doen als je de computer open hebt gehad, is dat niet het hele principe achter de PC? Kast open, andere kaartje erbij/erin en klaar, kast weer dicht. Het mag niet zo wezen, en bij verschillende winkels in Zwolle is het ook niet zo, dat dan de garantie weg is.

Nou werk ik zelf ook in een computerwinkel, en ja, we hebben ook wel eens mensen met een defecte CPU, maar als wij die dingen terugsturen naar de leverancier (binnen de garantietermijn van 1 jaar, met Intel is het 3 jaar) dan krijgen wij ook gewoon een nieuwe, dus SKULLCRUSHER waarschijnlijk heb je dan enorm betrouwbare leveranciers, als die je niet eens een nieuwe toesturen. Als winkel zijnde heb je dus alleen p&p kosten (niet meer dan 30 piek), dus zit niet zo te zeiken.

Verwijderd

nou wil ik ook wel is ff zeiken ik hen een duron 800 gehad na 3maanden stuk

amd1200 na 3 weken stuk

nou wil ik ff kwijt dat toen ik nog een p3 had ik ten eerste veel minder vastlopers had en zeker 1,5 jaar geen gezeik en nu doet ie het nog steeds goed.

nou weet ik dat dit niet allen aan amd licht maar ook aan de mobo's.

maar bewijst helaas dat een intel cpu'tje toch iets betrouwbaarder is. maar amd timmerd gelukkig hard aan de weg,en als je je cpu bij een goede winkel heb gekocht krijg je elke keer gewoon een nieuwe mee net zoals ik.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:22
Wat ik onnozel vind bij bijvoorbeeld Norrod is dit:

Je koopt een cooler, en dat vraagt ie waarom je zo'n trage processor hebt. Dan zeg je eerlijk dat je gaat overclocken. Dan komt ie met een Super Orb aanzetten omdat die zoveel beter zou zijn.
Vervolgens ga je dat ding op je KT7A rammen, en gelukkig met wat vijlen overleeft je CPU + Mobo het.

Weekje later kom je daar weer, koop je weer een CPU, maar dan een standaard cooler. Vraagt de verkoper het weer. Zeg je dit keer: nee, hoeft niet. Kom je thuis, bouw je dat ding, wordt ie evenwarm met die cooler die je gratis bij de proc krijgt... en dan ook nog eens minder gevaar bij monteren.

Dus: Ik ga dit maandag ff bij hun voorleggen, want het lijkt me dat dat hun aardig wat garantieclaims scheelt...

Verwijderd

Beste "OUTLAW",

Een heel goede conclusie:"Er moet iets aan de hand zijn", ja domme klanten ja. En gezien het feit dat er bij on nooit eentje stuk gaat en bij de klant altijd wel, is het probleem de klant zelf.

En kom nu niet aan met dat wij arrogant zijn. Een gebroken core doe je als klant toch echt zelf. Bij normaal gebruik, heb ik nog nooit een core zien breken.

En zeg nu ook niet dat een pc bouwen makkelijk is, want ik krijg ze dagelijks met verbrande dimmen omdat "ze er niet goed inwilden" (verkeerd om geplaatst).

Moederborden direct op de achterplaat.
Uitschieten met koelermontage en een goudenbaan verkrachten.

Weet je wat leveranciers zeggen als je als bedrijf met deze producten, om te claimen, aankomt, user abuse.

Als een klant niet zeker is van zijn/haar zaak, laat hem dan door ons bouwen.

Zelfde doet zich voor op software gebied.
Kopen ze een pc van 5000+ en ze zullen zelf wel windows installeren, want dat zal wel makkelijk zijn. Of een vriendje die systeembeheerder is zal het wel effe doen.
(Wij zeggen altijd dat er enige haken en ogen aanzitten)

Staan ze de volgende dag weer op de stoep dat wij troep leveren omdat hij vastloopt.
Eerst aan de telefoon "heeft u de chipset drivers geinstalleerd??" JA hoor we hebben alles gedaan. Ok kom maar langs.

En ja hoor chipset drivers niet geinstalleerd.
En dan verkopen wij troep!!! Ja hoor.

• stylezzz
Op zondag 25 maart 2001 15:22 schreef D.A.R.R.Y.L. het volgende:

Zelfde doet zich voor op software gebied.
Kopen ze een pc van 5000+ en ze zullen zelf wel windows installeren, want dat zal wel makkelijk zijn. Of een vriendje die systeembeheerder is zal het wel effe doen.
(Wij zeggen altijd dat er enige haken en ogen aanzitten)

Staan ze de volgende dag weer op de stoep dat wij troep leveren omdat hij vastloopt.
Eerst aan de telefoon "heeft u de chipset drivers geinstalleerd??" JA hoor we hebben alles gedaan. Ok kom maar langs.

En ja hoor chipset drivers niet geinstalleerd.
En dan verkopen wij troep!!! Ja hoor.
Klopt als een bus, het vingertje wijst altijd als eerste naar de toko waar je je spul gekocht hebt. Want dat vriendje dat 'systeembeheerder' is weet er alles van en is heel erg goed.

Haha, ik ken zat systeembeheerders die ik nog niet eens zou vertrouwen om een dimmetje in een pc bij te plaatsen.....

• acidfever
  • Laatst online: 06-01-2024

acidfever

I am allready working!

Topicstarter
Even over die foto's. Ik heb ze op het moment niet hier... een vriend van me op de Tu in Delft heeft ze mee genomen om ze te laten bekijken door wat chipfreakz daar.

Ten tweede (over het expert gebeuren). Zoals ik al zei bouw ik al meer dan 10 jaar zelf systemen met alle soorten en maten koelers en cpu's. Onder deze systemen vallen ook meerdere Socket A systemen die allemaal nog moeiteloos draaien. Verder studeer ik al 3 jaar informatica en heb ik hiervoor 2 jaar eclectrotechniek gestudeerd (allebei op HBO niveau). In deze 2 opleidingen heb ik verschikkelijk veel met electronische componenten en PC hardware te maken gehad.

Dus ga me nou niet vertellen dat alleen winkels een pc kunnen bouwen want dat is echt bullshit!!!!

Als je zonder verder vragen gelijk de conlusie trekt dat iemand de koeler fout heeft gemonteerd ben je wel erg onder de indruk van jezelf. Doe alsjeblieft niet zo voorbarig en behandel iedereen gewoon met respect (Als je mensen zo in de winkel wilt behandelen moet je dat zelf weten!).

Ik vindt dat je als verkoper niet de expertise in huis hebt om te kunnen concluderen wat er precies met een cpu is gebeurd is!

En als je zegt dat het bij jullie nooit gebeurt lijkt me dat een mooi bewijs dat dit een product is wat niet op de consumentenmarkt thuishoort omdat volgens jou een proffesional het moet installeren!

Dit is dan op zijn beurt weer een heel sterk punt waarop de klant terug kan vallen!(Lees het Burgerlijk Wetboek maar eens!!!)

A.

• reapher
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 15-08 15:31

reapher

Z POWER

Ik bouw ook al zeer lang "SYSTEMEN". Nu had ik laatst een duron 700 gekocht met mobo, koeler er recht op clipje vast. Gewoon volgens de regels. Dee het niet, heb ik hem terug gebracht naar de shop, bleek het mobo stuk te zijn. DOA. Moederbord wordt gewoon geruilt. Maar nu zag ik dat er toch een klein hoekje van de cpu is afgebroken, dit snap ik niet. Heb hem echt super voorzichtig erop gezet.
Ik vindt die nieuwe core's gewoon super slecht.

Click hier niet

Verwijderd

Winkeleigenaars: mischien een idee om klanten die zelf een cpu willen monteren een neopreen spacer (ipv een koperen) bij te leveren. Scheelt jullie een boel kop zorgen en de klant is een stuk happier (althans, ik zou t wel zijn, want ik kan die neopreen spacers maar nergens vinden en ze schijnen er wel te zijn :? ) Iemand een tip waar die neopreen spacers dus te koop zijn?

Verwijderd

, dit snap ik niet. Heb hem echt super voorzichtig erop gezet.
Ik vindt die nieuwe core's gewoon super slecht.
Komt waarschijnlijk omdat je onder verkeerde hoek werkt. Moederbord al in de kast en dan nog is de cooler erop zetten. Kan gewoon niet meer met de processoren van vandaag.

Ook is de zogenaamde kauwgom bedoelt voor eenmaalig gebruik. Je hebt wel een lekkere buffer. Maar het koelt gewoon slecht. Ook gebeurt dat mensen de cooler eerst ff in de zandbak zetten. Dus als je kauwgom gebruikt moet je goed op letten dat er niet iets hards in zit, zoals een zand korrel.

Als je dus goed wilt koelen moet je eigenlijk, die zooi verwijderen, Met een oplosmiddel. en niet met een plamuurmes ofzo.(krassen) En paste gebruiken. Dan moet je helemaal gaan opletten want je hebt geen enkele buffer.

dus bord op tafel. Leg de cooler goedom op de socket. Ook een probleem voor sommigen.
Haak de cooler clip aan 1 kant om de socket, en maak hem vast. Afhankelijk van wat cooler je hebt. Maar meest standaard coolermaster. Met een grote platte schroevendraaier vanaf de zijkant tussen de klip steken, zodat ie goed grip heeft . En dan naar onderen drukken, en dan opzij. Kost bijna geen kracht.

Letop dat je niet het bord raakt zowel, met je gereedshap als met de cooler clip.

Bewaar deze post samen met je computer idee op een veilige plaats (8>

• _JGC_
  • Laatst online: 08:22
Dat standaardkoelertje wat ik erbij had kreeg ik er dus niet op zonder onder een hoek te werken, maar ik doe het met zulke gevallen als volgt (ben ik mee begonnen sinds een FCPGA cooler die niet lekker paste op mijn So7):
Fan eraf, klem eruit. cooler op de processor zetten en dan kan je heel erg makkelijk de klem onder een hoek erop zetten zonder dat je de cooler scheef zet (in mijn geval kwam de cooler niet eens aan de core toe zonder deze methode). Vervolgens klem vast en de fan weer terugzetten zonder veel druk te zetten (is ook niet nodig, want die schroeven die vallen echt zomaar tussen de koelribben)

• TD-er
  • Laatst online: 19-08 17:40
Dat terug vast schroeven heeft al een aantal klanten een core gekost.
Dat moet je dus echt niet doen
De cooler beweegt dan veel te veel met behoorlijk veel kracht.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

Het is niet zo 'als je het niet kunt blijf er dan vanaf' maar 'ZORG DAT HET MOGELIJK IS ANDERS BEN JE AANSPRAKELIJK'.
Hey outlaw geef ff je adres door .. Die gozer die mij deze keuken messen heeft verkocht, heeft een probleem ;)

Verwijderd

Ik denk dat het grotendeels, zoals eerder in de post door een employee van een computer winkel al is opgemerkt, van je eigen houding afhangt.

Als je al meteen aggresief en neerbuigend van leer trekt, wordt het moeilijk om goed geholpen te worden.

Het motto is rustig blijven, kalm uitleggen wat er mis is, en de flauwe grappen en niet echt leuke opmerkingen aan de verkoper over laten. Net alsof je door de man in die wit met rode auto op de snelweg wordt gesnapt met een niet echt nette inhaal maneuvre.

Als je laat merken dat je de winkel niet meteen de schuld geeft.. en weet te suggereren dat je in de toekomst terug komt, heb je de halve slag al gewonnen.

Tenslotte weet elke winkel tegenwoordig toch, dat de beste reclame van mond tot mond gaat....

8-)

(Of over Tweakers net, en ik heb best wel wat sympathie voor de winkeliers die vernaggelde spullen zien binnenkomen met "Ik weet ut niet, stopte er gewoon mee..". maar that's life, komt in alle branches van het winkelbedrijf voor....)

• reapher
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 15-08 15:31

reapher

Z POWER

hey changethislater ik ben geen newby in dit hoor, ik zet de koeler erop als ie uit de kast is onder de goeie hoek! genoeg koelpasta, geen brokje zand ofzo. En al helemaal geen computer idee.
En nog gaat ie stuk

Click hier niet

• Gamer
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-08 12:23

Gamer

Electrified

heb hier nog nooit problemen gehad met het weghalen of terugplaatsen van een koeler.
ben eigenlijk een newbie op het vlak van pc hardware, maar heb toch zelf deze pc en reeds een paar andere samen gestoken.
ok, ja, je moet inderdaad oppassen dat je met je schroevendraaier nergens op krast en alle kabels goed aansluit, maar als je het boekje leest dat er bijzit raak je al redelijk ver.

wat ik niet begrijp is als je een mobo en cpu koopt, zet je er toch direct een goede koeler op, waarom later nog prutsen.
dat "kauwgom" dat er tussen zit plakt dan aan je proc en heb je moeite om hem er af te halen en dan heb je problemen.

en als je een upgrade wil doen van proc ben je toch beter van een nieuw mobo te kopen dus.....

met geduld bereik je nog steeds meer dan van "heb nieuwe proc, moet zo vlug mogelijk werken".

groeten
*D*D*D

Homey Pro | 4600Wp Z - 4800Wp W- 4800Wp O | SH4.0RS | SH5.0RS | SBR192 accu| Zendure 2400AC + 5 AB3000X| Easee Charge Lite | Corsa-e 50kWh | Mercedes EQA 250+ 70kWh

• superbikkel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-05 09:49
Ik wil nog wel even wat toevoegen. Ik werk bij een van de grotere computerwinkels van Nederland, dus ik denk wel te weten waar ik over praat.

De meeste van onze leveranciers (en dat zijn ook geen kleine jongens) WEIGEREN een RMA als er bij de klachtomschrijving staat 'stukje van de core af'. Als we iets anders invullen , bv 'PC start niet met deze CPU', dan krijgen we hem alsnog terug, dus geen vervangen, en wij mogen alle kosten betalen.

Waarschijnlijk krijgen zij ook geen garantie van AMD.

3 opmerkingen:
1: soms zitten er CPU's tussen de nieuw binnen gekomen voorraad waar al stukken vanaf zijn.
2: de meeste CPU's functioneren ook nog normaal als er in een hoekje een klein stukje af is.
3: oh man, wat sommige mensen onder het mom van deskundigheid met hun CPU's uitvreten. Geen koelpasta, een verkeerde koeler erop, koeler 180 gedraaid gemonteerd (= geen aansluiting op de core), een hele tube koelpasta erop, de CPU op de socket zetten (niet open he) en dan de koeler er op persen, en ook heel leuk: 'ik heb hem maar 4 seconden zonder koeler laten draaien om te kijken of hij start, dat moet zo'n CPU makkelijk kunnen hebben.

Pffffffff, dat was het.

• NuKeFaCe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Op zaterdag 17 maart 2001 19:58 schreef dominator het volgende:
Twijfelachtig, je kan idd proberen om het voor elkaar te krijgen dat ze hem gaan proberen te claimen als garantie. Ik geef je echter niet veel kans, een verbrande core duid op slechte koeling en daar kan AMD ook weinig aan doen.....

Suc6 in ieder geval!
Als hun een verkeerde cooler hebben meegegeven dan moeten HUN dokken ;)

• Sinlath
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-06 18:40
hmm toch vreemd, aan de ene kant hoor je 3 hele winkel eigenaren/verkopers met de melding domme gebruikers dit en sukkels dat.

terwijl aan de andere kant de rest in theorie het behoorlijk goed weet, nu vraag ik mij af of de houding die is tussen verkoper/eigenaar van de winkel -> consument niet een beetje ontstaan is door de omgeving.

Op het moment dat je iets meer weet van pc's dan de buurman dan zegt de buurman dat je en expert bent, wat leid tot een aantal klusjes die je mag doen voor de buurt, pc'tje opnieuw installeren, cd-brandertje inbouwen etc.

een dag later word je gebeld door de buurman van de neef van de buurman die op een verjaardag heeft gehoord hoe handig jij wel niet bent, en twee dagen daarna werk je in zijn winkel omdat je toch (school??) vakantie hebt.

vervolgens bouw je 10, 20 100 pc's in je vakantie helemaal volgens jouw routine, MAAR OMDAT JE DIT 100 KEER HEBT GEDAAN HOEFT NOG NIET TE BETEKENEN DAT JE OOK VERSTAND VAN ZAKEN HEBT.

Ik vind het erg naar om te horen dat iemand op de TD/verkoop etc. zegt dat alle klanten dom zijn en niet een cpu kunnen plaatsen omdat ze het pas 2 keer gedaan hebben, en toch hoor je steeds meer dan klanten (lees tweakers die wat kopen) iets vragen bij een willekeurige winkel en gewoon het verkeerde krijgen omdat de verkoper/eigenaar gewoon NIET het onderscheid weet, wie is er dan dommer.

Ik geef toe dat er een hoop klanten zullen zijn die met een halve term denken het te weten en dus ook proberen, maar ga dan niet generaliseren en zeggen dat alle klanten dom zijn, maakt niet echt een professionele indruk.

Sorry moest er ff uit.

Sinlath | Opinions may contain latency

• Chop2000
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-08 20:50

Chop2000

Vroem

ijn |:(

niks

• stylezzz
Op woensdag 18 juli 2001 23:09 schreef superbikkel het volgende:
Ik wil nog wel even wat toevoegen. Ik werk bij een van de grotere computerwinkels van Nederland, dus ik denk wel te weten waar ik over praat.

De meeste van onze leveranciers (en dat zijn ook geen kleine jongens) WEIGEREN een RMA als er bij de klachtomschrijving staat 'stukje van de core af'. Als we iets anders invullen , bv 'PC start niet met deze CPU', dan krijgen we hem alsnog terug, dus geen vervangen, en wij mogen alle kosten betalen.
Dan zou ik toch maar eens andere leveranciers gaan zoeken. Ik zit in dezelfde situatie als jou en ik heb nog geeneen CPU gehad die zover verkracht was dat er geen garantie meer voor te claimen viel.

Verwijderd

Op zaterdag 17 maart 2001 18:53 schreef acidfever het volgende:
hallo allemaal,

ben even niet online geweest want m'n 1200 mhz TB was afgebrand. Ik terug naar de winkel (had niks in kast veranderd dus het was gewoon iets anders). Nu zeggen de verkopers bij alternate dat ik geen nieuwe krijg (of geen geld terug in ieder geval). Wat is hiermee jullie ervaring?

Er zat trouwens aan de zijkant van de core een gaatje in het spul waarmee de core is afgesmeerd.

A.
Als je inderdaad niets hebt veranderd aan het systeem, beter nog de behuizing niet open gehad, je hebt waarschijnlijk nog het 1 jaar garantie termijn van de winkel aangezien een 1,2 Ghz nog te nieuw is, dus zal de winkel hier wel op moeten reageren, maar zeker niet de mededeling doen jammer dan U krijgt niets terug, dan zou ik eens met de consumentenbond gaan bellen of misschien is de winkel aangesloten bij zo'n vereniging ik weet niet precies hoe die heten, maar die hebben een geschillen commissie ... maar al zou je er een extra kaart in hebben gezet dan nog mag zo'n processor niet in rook op gaan en is de garantie hier voor om het te regelen ... tenzij je de processor zwaar hebt overclocked.

Hoe dan ook volgens mij kan de winkel niet zeggen dat je niets terug krijgt ... zeker niet als het systeem niet ouder dan een jaar is... en laat inderdaad de processor opsturen ...

Veel suc6

P.s. De consumentenbond heeft een juridisch-advies lijn ik weet het nummer helaas zo niet, zij kunnen je in iedergeval wel vertellen wat je kunt gaan doen ... of wat jij moet doen en wat de winkel dient te doen.

• rdluca
  • Niet online
En als je lid bent van de Consumentenbond kan je ze ook mailen.

• Chop2000

Chop2000

Vroem

zijn hier nog mensen die nogvan die leuke pics hebben zoals die met het tab-je nog over de koel prut heen op je proc doen en dan tot de ontdekking komen dat het niet werkt? zo ja post nog eens wat leuke pics!

niks

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

Als voormalig bedrijfsjurist, nu werkend in de IT moet ik toch even reageren.

Het artikel moet voldoen aan de verwachtingen. Voor een PC betekent dat de software moet draaien, en dat alle aangesloten apparatuur functioneert. (N.B. software-fouten laten we maar even buiten beschouwing).

Voor een CPU betekent dat dus dat de processor alle opdrachten van het besturingssysteem goed verwerkt, en functioneert.
Voorwaarde hierbij is tegenwoordig dat geen sprake is van oververhitting. Hierbij moet ik onmiddelijk denken aan moederborden die een beveiliging hebben als de cpu-ventilator niet draait (had de KT7A niet zo'n beveiliging; moederbord weigert op te starten bij een niet aangsloten-cpu-ventilator).
Normaal gebruik van een CPU is dus niet het verwisselen van de ventilator (wat trouwens alleen nut heeft als je of vastlopers had - dat was hier niet het geval - of als je wilt gaan overklokken).

By the way Acidfever, WAAROM ging je een superorb plaatsen ?
Je PC draaide al 5 weken zonder problemen ?

De topic is een beetje verworden tot een welles-nietes tussen tweaker en leveranciers.
Als ik ook ander topics even in herinnering neem, met name opmerking van tweakers dat ze hun cpu had overclocked en vernield, maar toch even garantie gingen claimen, dan krijg ik toch de vraag:
WAT heb je gedaan Acidfever, en WAAROM ?

Het is leuk om het uiterste uit je hardware te willen halen - daar ben je tenslotte een tweaker voor - maar het is toch overduidelijk dat daarmee elke garantie, of beter: elke aansprakelijkheid van leverancier / detailist / groothandel / fabrikant vervalt.

Wie zijn CPU verbrand, kan zijn spaargeld gaan tellen !

Ik ben benieuwd naar je FEITENRELAAS Acidfever.

eagle

Verwijderd

Typisch. Een maat van mij had hetzelfde probleem, weliswaar bij G*stron. Ik weet dat er gewoon garantie wordt gegeven door groothandels (in de meeste gevallen), zelfs als de core soms gecrusht is. Ik heb er zelf al een behoorlijk aantal terug gestuurd vanuit mn werk met een kapotte core o.i.d.

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Op donderdag 19 juli 2001 14:02 schreef Sinlath het volgende:
hmm toch vreemd, aan de ene kant hoor je 3 hele winkel eigenaren/verkopers met de melding domme gebruikers dit en sukkels dat.

terwijl aan de andere kant de rest in theorie het behoorlijk goed weet, nu vraag ik mij af of de houding die is tussen verkoper/eigenaar van de winkel -> consument niet een beetje ontstaan is door de omgeving.
Volgens mij is er nooit gezegt dat alle klanten dom zijn, alleen dat de meeste mensen die een CPU voor garantie claimen terwijl deze duidelijk beschadigt is, niet echt van het meest handige soort zijn
Overigens wordt elke pc-verkoper betiteld als dom en is alleen maar uit op geld...
en vermeldt dat ik de cpu terugwil omdat ik bij een negatief antwoordt een second opinion wil (in de vorm van TNO onderzoek of op de TU in Delft).
Ik hoop dat je wel begrijpt dat je die second opinion zelf mag finacieren, de winkel is daar zeker niet toe verplicht.

Inhet algemeen denk ik dat dit een resultaat is van de typisch hollandse mentaliteit om voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten. Men wil graag zo goedkoop mogelijk kopen, en richt daar instituten als de pricewatch voor op, met als resultaat dat bedrijven hier op inspringen met extreem lage prijzen, en dus lage marges, om via diezelfde pricewatch veel klanten te trekken. Het is vrij logisch dat dit soort bedrijven niet de service kunnen of willen leveren die verwacht wordt van ze.

Mijn motto van de dag: User Error, please terminate user

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

• Brothar

Brothar

meester

Even een reply aan nl-firebug.

De ene processor is de andere niet , en
de klant is de andere niet.

Het gaat om de feiten in dit ene geval, en die kunnen verschillen van de feiten in de situaties naar aanleiding waarvan jij die processoren terugstuurt.

Ik kreeg de indruk dat dit topic de inhoud kreeg van een rubriek om een mede-tweaker te helpen ten onrechte een beroep te doen op de garantieverplichtingen van de leverancier.

Een medetweaker was zo vriendelijk om 2 artikelen uit het Burgerlijk Wetboek (in 1992 nog aangeduid als Nieuw Burgerlijk Wetboek) over te nemen.
Maar als mijn indruk een juiste is, speelt niet alleen het Privaatrecht een rol (Privaatrecht geschreven als 1 woord ! En niet zoals een ander spelde privaat recht. Privaat is een ouderwetse benaming voor een beerput).
Maar ook het Strafrecht:
- oplichting;
- uitlokking tot oplichting, danwel
- samenspanning tot oplichting.

En dat heeft ook zijn weerslag op de beheerders van deze Internet-site, en alle rechtschapen tweakers.

EERST DENKEN, DAN DOEN.

EN AL DOENDE BLIJVEN DENKEN !

eagle

• rdluca
  • Niet online
Strafrecht speelt hier helemaal gaan rol. Dit is weer eens een puur civielrechtelijk probleem.
Product voldoet niet aan datgene wat je er van mag verwachten en aangezien je nog in d e garantieperiode zit betekent dat dat je tegenpartij moet aantonen dat je dat ding totaal verkeerd hebt gebruikt en er daarom geen garantie van toepassing is. Anders na je nakoming van de overeenkomst eisen en dat betekent een goed werkend product.

• stylezzz
Op vrijdag 20 juli 2001 01:22 schreef Zer0 het volgende:

[..]
Inhet algemeen denk ik dat dit een resultaat is van de typisch hollandse mentaliteit om voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten. Men wil graag zo goedkoop mogelijk kopen, en richt daar instituten als de pricewatch voor op, met als resultaat dat bedrijven hier op inspringen met extreem lage prijzen, en dus lage marges, om via diezelfde pricewatch veel klanten te trekken. Het is vrij logisch dat dit soort bedrijven niet de service kunnen of willen leveren die verwacht wordt van ze.

Mijn motto van de dag: User Error, please terminate user
Kijk, hier sta ik voor de volle 100% achter! Hulde aan Zero!!!!

• rdluca
  • Niet online
Op vrijdag 20 juli 2001 02:20 schreef Brothar het volgende:
Even een reply aan nl-firebug.

Maar als mijn indruk een juiste is, speelt niet alleen het Privaatrecht een rol (Privaatrecht geschreven als 1 woord ! En niet zoals een ander spelde privaat recht. Privaat is een ouderwetse benaming voor een beerput).
Maar ook het Strafrecht:
- oplichting;
- uitlokking tot oplichting, danwel
- samenspanning tot oplichting.

En dat heeft ook zijn weerslag op de beheerders van deze Internet-site, en alle rechtschapen tweakers.

EERST DENKEN, DAN DOEN.

EN AL DOENDE BLIJVEN DENKEN !
Beste voormalig bedrijfsjurist. Had je je rechtenstudie afgemaakt of je eigen advies "eerst denken en dan doen" van harte genomen, was je niet met die strafrecht onzin aangekomen.
Geeft niet dat je het niet weet maar ga dan niet de zogenaamde wijsneus uithangen en iedereen vertellen hoe je privaatrecht schrijft.

Eerst denken en dan doen.

Verwijderd

Dit is dus precies de reden waarom ik stickertjes plak op mijn geleverde kasten. Niet om de klant een oor aan te naaien, maar je hebt wel iets om terug op te vallen. Tevens lever ik dan service in de vorm van gratis inbouwen van aangekochte extra hardware. Werkt tot nu toe nog steeds perfect. :)

Verwijderd

Met bovenstaand topic ben ik het eens. Zieligerds zijn het die eerst iets slopen en dan garantie claimen.
:r

• Wallie
  • Laatst online: 08:33

Wallie

Herr

Tja, ik lees dit zo een beetje, ik vind eigenlijk dat AMD gewoon cores zou moeten maken die niet zo snel afbrokkelen, net zoals Intel, zou een hoop gezeik schelen.
En die rubber kussentjes zijn toch eigenlijk gewoon belachelijk op zo'n high-end ding.

Verder, winkels die ORB's verkopen bij socket A cpu's zouden zichzelf toch eens achter de oren moeten krabben, da's wel uitlokken van problemen (zeker bij mensen die niet van afbrokkelen van de kern weten).

Tevens begin ik de indruk te krijgen dat de ene core wel eens wat sneller wil afbrokkelen als de andere. Ik heb zelf overigens een Duron 900 met een -normale, geen orb- Spire koeler, zit ook een mechanisme op zodat de koeler er weer makkelijk afkan. (en nog een hele core)

En verkopers die gelijk op de 'onkunde' van de klant alles schuiven, tja, dan had je maar geen pc onderdelen moeten gaan verkopen, maar een groentewinkel beginnen ofzo.

Dat is niet gênant, dat is professioneel.

Verwijderd

Dan komen ze zeuren dat er de bloemkool afgebrokkeld is. :)

• stylezzz
Op vrijdag 20 juli 2001 11:39 schreef Wallie het volgende:
En verkopers die gelijk op de 'onkunde' van de klant alles schuiven, tja, dan had je maar geen pc onderdelen moeten gaan verkopen, maar een groentewinkel beginnen ofzo.
Tsjah, wij volgen meestal de 'eigen schuld, dikke bult' regel. Wil niet zeggen dat we die CPU niet willen omruilen, we proberen het altijd. Maar mocht de leverancier op een gegeven moment geen vervangende willen leveren dan zal de klant pech hebben.

Wil de klant geen kans op gezeik hebben? Laat dan de CPU door ons installeren.... Simpel toch???

Verwijderd

Twee weken terug heb ik een bestelling geplaats bij Alternate :

1 x MSI K7T266 Pro
1 x AMD Athlon TB 1,33 Ghz
1 x 256 Mb DDR (Sturen die eikels mij een DIMM)

Nu bouw ik mijn nieuw systeem op en zit voor de kast om te kijken of alle fans draaien terwijl ik hem aanzet. Ik zie nog net de bios van mij videokaart en toen kreeg ik de overheerlijke geur van verbrand papier in mijn neus. (er zit zo'n mooi stickertje op de achterkant van de prossecor met daar op : Aleen garantie met deze sticker op het product, moet een mooie brandvlek er op !!) 10 second heeft die proccessor geleeft en heeft toen de geest gegeven. Dus ik bel Alternate op en vertel wat er was gebeurt. Hun schuiven het gewoon af als user abuse. Volgens Alternate zegt AMD dat ik of iemand anders geen geld of nieuwe proccessor krijgt.

Wel Alternate ben naar een andere winkel gegaan en die hebben gewoon mijn dat ding ingenomen en ik heb daar net mijn nieuwe proccesor op gehaald. Geen probleem bij AMD maar dat jullie te lui zijn om de moeite te nemen om mensen met dat problemen te helpen is gewoon belachelijk.

F**K you Alternate.

(Sorry moest ik even kwijt)

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 08:02

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Op vrijdag 20 juli 2001 12:32 schreef RaVeR_TTK het volgende:
Twee weken terug heb ik een bestelling geplaats bij Alternate :

1 x MSI K7T266 Pro
1 x AMD Athlon TB 1,33 Ghz
1 x 256 Mb DDR (Sturen die eikels mij een DIMM)

Nu bouw ik mijn nieuw systeem op en zit voor de kast om te kijken of alle fans draaien terwijl ik hem aanzet. Ik zie nog net de bios van mij videokaart en toen kreeg ik de overheerlijke geur van verbrand papier in mijn neus. (er zit zo'n mooi stickertje op de achterkant van de prossecor met daar op : Aleen garantie met deze sticker op het product, moet een mooie brandvlek er op !!) 10 second heeft die proccessor geleeft en heeft toen de geest gegeven. Dus ik bel Alternate op en vertel wat er was gebeurt. Hun schuiven het gewoon af als user abuse. Volgens Alternate zegt AMD dat ik of iemand anders geen geld of nieuwe proccessor krijgt.

Wel Alternate ben naar een andere winkel gegaan en die hebben gewoon mijn dat ding ingenomen en ik heb daar net mijn nieuwe proccesor op gehaald. Geen probleem bij AMD maar dat jullie te lui zijn om de moeite te nemen om mensen met dat problemen te helpen is gewoon belachelijk.

F**K you Alternate.

(Sorry moest ik even kwijt)
Njah.. waarom vloog ie dan in de fik? Meeste tweakers moesten es niet zo klooien met hun pc of anders de gevolgen dragen.. voorheen was het niet zo risicovol om te tweaken, maar das nu dus anders... als je dan geen garantie krijg geef dan eerst jezelf de schuld, dan vraag je om garantie en daarna ga je sparen als je pech heb. Geen winkel staat voor jou gekluns in. Als je pc stuk is, dan moet je je hele pc brengen naart Alternate en hun lkaten kijken e.d. Een pc wordt nog steeds beschouwd als 1 deel, en dus onderdelen blijft een grijs gebied.

Njah.. goed man dat Amd.. jullie kunnen wel een sleutelhanger winkel beginnen met Amd voorliefde... als ik dit soort topics lees, samen met meneer Dell e.d. dan is het niet vreemd dat niemand behalve tweakertjes die proc's willen hebben. Het zijn net snelle k6's :)

Maakt reviews bij IOTDomotica.nl . Podcast bij Kophi: ook op YT.

Verwijderd

Op donderdag 19 juli 2001 23:33 schreef Brothar het volgende:
Het is leuk om het uiterste uit je hardware te willen halen - daar ben je tenslotte een tweaker voor - maar het is toch overduidelijk dat daarmee elke garantie, of beter: elke aansprakelijkheid van leverancier / detailist / groothandel / fabrikant vervalt.
Dit staat ook letterlijk in de readme van speciale OC biossen van MSI enzo... maarja... een readme lezen is er voor heel veel mensen teveel aan tegenwoordig... klagen daarentegen kunnen ze meestal wel >:)

Verwijderd

Op vrijdag 20 juli 2001 12:51 schreef nigelator het volgende:

Njah.. goed man dat Amd.. jullie kunnen wel een sleutelhanger winkel beginnen met Amd voorliefde... als ik dit soort topics lees, samen met meneer Dell e.d. dan is het niet vreemd dat niemand behalve tweakertjes die proc's willen hebben. Het zijn net snelle k6's :)
Aan AMD is NIKS fout aan... ze zijn sneller en goedkoper dan Intel... Als je een systeem standaard laat, er niet aan ligt te prutsen alle dagen, dan gaat een AMD zeker niet opvallend sneller stuk dan een Intel. Langs de andere kant ga ik ook niet ontkennen dat AMD's misschien iets gevoeliger zijn als je begint te knutselen en OC'en... Maar om daarom AMD zo af te breken ?? Je moet produkten beoordelen in situaties waarin ze voor bedoelt zijn... Dus : normal usage aan de opgegeven snelheden... Als dat perfect werkt, en de problemen beginnen pas als je OC't enzo, dan moet je gewoon je mond houden... :)

• backupdevice
  • Nu online

backupdevice

No Risk , Full Push

Probleem is dat iedereen " verstand heeft" van computers.

Laats een voorvalletje gehad met een klant.

Kocht een Thunderbird en een Orb ( probeerde de klant te adviseren om deze niet te nemen, maar ja mijnheer had verstand van PC's). Ik zeg tegen klant, vergeet niet om de pasta te gebruiken. ( uitgelegt hoeveel en hoe te doen)

3 uur later, klant in de zaak, pleurt kast op toonbank, en zegt dat ik heb terigzooi verkocht heb en dat hij mij wel ffkus inelkaar gaat slaan :O. Klant een bakje koffie gegeven, PC open gemaakt, cooler eraf en mijn mond viel open. Die man had het hele zakje pasta op de onderkant :D van de cooler gedaan en zo op de processor gezet |:(

Die mensen hebben pech en krijgen geen nieuwe processor!!!.

Meestal kan je als computerverkoper wel inschatten wat er gebeurt is, en als er twijfel is wat er gebeurt is , dan ruil ik hem gewoon om. Niet omdat ik deze wel of niet vergoedt krijg van AMD, maar omdat je als verkoper geen poot hebt om op te staan als niet is aan te tonen dat er geknoeit is met die processor.

Als ik bijna 100% zeker weet dat er wel geknoeit is, hebben ze gewoon pech. Ik heb namelijk een hekel aan mensen die proberen andere mensen op te lichten.

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• digifun
  • Niet online

digifun

[b]Op vrijdag 20 juli 2001 13:48
Ik heb namelijk een hekel aan mensen die proberen andere mensen op te lichten.
Oplichting is ook als je je als detaillist niet aan het burgerlijk wetboek houdt. Ken je verantwoordelijkheden als ondernemer.

• backupdevice
  • Nu online

backupdevice

No Risk , Full Push

Op vrijdag 20 juli 2001 14:01 schreef outlaw het volgende:

[..]

Oplichting is ook als je je als detaillist niet aan het burgerlijk wetboek houdt. Ken je verantwoordelijkheden als ondernemer.
Dat boekje geldt ook voor klanten :)

Maar jij hebt mijn verhaal niet goed gelezen, je quote alleen het onderste gedeelte. Als je nu ook ff de regels daarboven quote, is het voor andere mensen ook duidelijk :P

Je haalt de mensen er zo tussenuit die de boel willen oplichten. Maar zoals ik zei dat als er twijfel is de klant gewoon een nieuwe mee krijgt. Maar als er bijna 100% zekerheid is dat de klant de zaak loopt te flessen, is die de sigaar. Lijkt me logisch, toch???

Verwijderd

Op vrijdag 20 juli 2001 14:05 schreef Blue_White_Army het volgende:

[..]

Dat boekje geldt ook voor klanten :)

Maar jij hebt mijn verhaal niet goed gelezen, je quote alleen het onderste gedeelte. Als je nu ook ff de regels daarboven quote, is het voor andere mensen ook duidelijk :P

Je haalt de mensen er zo tussenuit die de boel willen oplichten. Maar zoals ik zei dat als er twijfel is de klant gewoon een nieuwe mee krijgt. Maar als er bijna 100% zekerheid is dat de klant de zaak loopt te flessen, is die de sigaar. Lijkt me logisch, toch???
Helemaal mee eens. En dan zie ik zo hier en daar een posting dat usertjes gewoon naar een andere winkel gaan. |:( Jongens, als ik zo iemand voor me krijg dan heb je het als klant toch hard, geloof me maar.
Het probleem is gewoon dat sommige lieden hun verantwoordelijkheid niet durven te nemen. Kijk, als jij je peeceetje zelf wil bouwen heb je kans op deze onzin. Dat laat ik je vantevoren duidelijk weten en staat ook op mijn facturen. Mocht je dan nog eigenwijs zijn, dan moet je het zelf weten. Je gaat toch gvd ook niet terug naar de winkel als je op je cd-laatje bent gaan zitten!
Jammer dat de markt wordt verziekt door dit soort gasten. Maarja, de pc markt is een moeilijke markt.

• backupdevice
  • Nu online

backupdevice

No Risk , Full Push

Pc markt is niet moeilijk.

Ik laat de mensen altijd een factuur meenemen. Ik kan zien of die CPU bij mij is gekocht of niet. Ook als ze zonder factuur komen.

Mensen die de boel slopen moeten gewoon eerlijk zijn. Misschien een tipje voor je

Als je twijfelt, laat de klant zijn pc meenemen. Zet er een andere processor in, en ga meteen naar de bios, 9 van de 10x zit er een betabiosje in. En 9 van de 10 x staan de overklok waardes er ook nog in.

Heb al veel mensen zo betrapt :7

• Brothar

Brothar

meester

Antwoord aan rdluca.
Had jij "privaat recht" geschreven ?
Ik heb die opmerking daarover express opgenomen, want jre zou het ook kunnen uitleggen als een verkapte kritiek op iedreen die wel het BW kan lezen, maar niet kan interpreteren noch toepassen.

De bewijslast ligt niet altijd bij de leverancier !
Bewijsrecht is weer een heel ander vakgebied.
En even ter informatie:
Ik ben afgestudeerd, zij het een tijdje terug, maar wel in 3 richtingen.
Privaatrechtelijk, bedrijfsjuridisch, en staatsrechtelijk.
Strafrecht had ik een hekel aan, er lag in mijn studietijd naar mijn mening teveel de nadruk op alternatief straffen.
Het strafrecht is helaas nog steeds een dadergericht systeem.

En het is geen strafrecht-onzin.
Lees even mee in mijn oude studenteneditie:

Wetboek van Strafrecht, art. 326
"Hij die, met het oogmerk om zich of een ander wederrechtelijk te bevoordelen, hetzij door het aannemen van een valse naam of van een valse hoedanigheid, hetzij door listige kunstgrepen, hetzij door een samenweefsel van verdichtsels, iemand beweegt tot afgifte van enig goed, tot het ter beschikking stellen van gegevens met geldswaarde in het handelsverkeer, ot het aangaan van een schuld of tot het teniet doen van een inschuld, wordt, als schuldig aan oplichting, gestraft hetzij met gevangenisstraf van ten hoogdte 3 jaren en geldboete van de vijfde categorie, hetzij met één van deze straffen."

W.v.S. Art. 47 lid 1
"Als daders van een strafbaar feit worden gestraft:
- 1. zij die het feit plegen, of medeplegen;
- 2. zij die door giften, beloften, misbruik van gezag, geweld, bedreiging, of misleiding of door het verschaffen van gelegenheid, middelen of inlichtingen het feit opzettelijk uitlokken."

W.v.S. Art. 48
" Als medeplichtigen van een misdrijf worden gestraft:
- 1. zij die opzettelijk behulpzaam zijn bij het plegen van een misdrijf."

Als dus
- een tweaker de verkoper misleidt met een verhaal,
- bedoeld om een nieuwe processor te krijgen,
- terwijl hij zelf onoordeelkundig heeft gehandeld (hoe ervaren hij ook kan zijn !)
- waarbij argumenten, die in strijd zijn met de waarheid, die bijdragen aan dat verhaal,
worden aangedragen door mede-tweakers,

Dan vallen die tweakers onder de beschrijving van deze wetsartikelen.
Zo ook zelfs (de beheerders van) de Internet-site Tweaker.net, want ook die zijn behulpzaam bij list en bedrog.

Dat dit in de praktijk van het dagelijks leven niet of nauwlijks gebeurt doet daar niets aan af.

eagle

• backupdevice
  • Nu online

backupdevice

No Risk , Full Push

jezus, heb jij niks te doen of zo :D

• Brothar

Brothar

meester

Jij ook niet he ?

Ik zit momenteel "in between jobs" zoals dat heet, en maakte me een beetje nijdig.
Ik hou er niet van als mensen de boel proberen te bedriegen (daar lijkt het tenminste op, ik zeg niet dat dat hier het geval is), en al helemaal niet als ze me vertellen dat ik onzin verkondig, terwijl ik alleen even wil waarschuwen.

Als iemand in z'n recht staat ben ik de eerste om te helpen, daarom vroeg ik ook naar het feitencomplex. Maar het moet niet zo zijn dat iemand een probeert te beduvelen en daar andere goedwillenden bijtrekt.
Oftwel, je tienerzoon waarschuw je ook voor zgn. 'slechte vrienden'.

Maar ja, die luistert ook niet.
Ik vind gewoon (had een ander dat niet ook al gepost ?) neem je verantwoordelijkheid, en denk dan ook eerst na.
De maatschappij wordt steeds meer, zo lijkt het, een met her motto "IKKE, IKKE, en de rest kan stIKKE".
Dat is dus een 3de ergernis.

eagle

• backupdevice
  • Nu online

backupdevice

No Risk , Full Push

whooo, relax.

Ik bedoelde alleen maar wat een groot verhaal om te tikken!!!!!!

Peace bother!!

je hebt wel gelijk, maar die mensen zul je altijd houden. Gebruik de search maar eens hoeveel mensen er vol trots vertellen dat ze weer door liegen een nieuwe processor van fl 200,- hebben geritseld. :r :r :r

• Brothar

Brothar

meester

Had ik wel door. Ben ook niet boos, en zit ook niet te schelden.
't Was alleen maar een plaagstootje omdat je zelf vrij snel reageerde.

eagle

• backupdevice
  • Nu online

backupdevice

No Risk , Full Push

Op vrijdag 20 juli 2001 14:44 schreef Brothar het volgende:
Had ik wel door. Ben ook niet boos, en zit ook niet te schelden.
't Was alleen maar een plaagstootje omdat je zelf vrij snel reageerde.
idem hierzo. ;)

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Op vrijdag 20 juli 2001 13:02 schreef xenoke het volgende:

[..]

Aan AMD is NIKS fout aan... ze zijn sneller en goedkoper dan Intel... Als je een systeem standaard laat, er niet aan ligt te prutsen alle dagen, dan gaat een AMD zeker niet opvallend sneller stuk dan een Intel. Langs de andere kant ga ik ook niet ontkennen dat AMD's misschien iets gevoeliger zijn als je begint te knutselen en OC'en... Maar om daarom AMD zo af te breken ?? Je moet produkten beoordelen in situaties waarin ze voor bedoelt zijn... Dus : normal usage aan de opgegeven snelheden... Als dat perfect werkt, en de problemen beginnen pas als je OC't enzo, dan moet je gewoon je mond houden... :)
Als ze inderdaad standaard zouden draaien zoals het hoort was ik het met je eens. Nu krijgen we weer dezelfde flame war als waar het hele forum mee vol staat, maar het blijft zo dat we aan service aan AMD machines meer kwijt zijn dan dat ze goedkoper zijn. En de stabiliteit is ook niet om over naar huis te schrijven, sorry.

Nu krijg ik weer honderden reacties hierop, doe dat niet, tuurlijk draait jou systeem wel stabiel en zijn wij prutsers en tuurlijk is amd veel sneller en goedkoper enzo. Dit is alleen mijn standpunt en daar kom ik pas vanaf als ik zelf in de praktijk zie dat er iets aan verander. Trouwens, iedereen zegt dus wel dat het allemaal zo goed werkt, maar de topics staan vol met problemen, de 2dehands markt is verzadigd van de athlons voor half prijs. Dus er is wel een verschil met Intel, in bepaalde facetten, anders zou dit exact hetzelfde zijn als met Intel cpu's.

Wow, trouwens.. wat off topic is deze discussie.. het ging over die athlon die zonder abuse in de brand ging. In theorie heb je daar dus garantie op, maar omdat veel te veel mensen wel hun proc affikken wordt jij daar de dupe van? Eigenlijk niet eerlijk.. je zou ook een rechtswinkel kunne bellen over deze kwestie.. maybe they know meer.. ?

• backupdevice
  • Nu online

backupdevice

No Risk , Full Push

AMD is niet rot, is een goede processor. VIA is het probleem. En mensen die zeggen dat als je een systeem met amd en via niet stabiel kan krijgen, je dan een oetl*l bent, moeten maar eens een weekje meedraaien, en systemen samenstellen voor PC prive projecten of dergelijke. Dan praat je wel anders over de VIA chipset.

Nieuwe producten die voor lockups zorgen in systemen met VIA, en in Intel machines met Intel chipsets geen problemen veroorzaken. Maar dat ligt natuurlijk aan de mensen die de systemen bouwen. |:(

• NiGeLaToR

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Op vrijdag 20 juli 2001 14:51 schreef Blue_White_Army het volgende:
AMD is niet rot, is een goede processor. VIA is het probleem. En mensen die zeggen dat als je een systeem met amd en via niet stabiel kan krijgen, je dan een oetl*l bent, moeten maar eens een weekje meedraaien, en systemen samenstellen voor PC prive projecten of dergelijke. Dan praat je wel anders over de VIA chipset.

Nieuwe producten die voor lockups zorgen in systemen met VIA, en in Intel machines met Intel chipsets geen problemen veroorzaken. Maar dat ligt natuurlijk aan de mensen die de systemen bouwen. |:(
Niemand zei wat over de rotheid van AMD (slime een self flame).

Als je idd alleen een proc en een videokaart inbouwd + een reepje geheugen, in een nieuwe pc is er ook niets aan de hand.. na een tijdje heeft de kalnt softwarez erop gezet, en dan begint het gelazer. Ook blijken koelers op AMD's regelmatig schoongemaakt moeten worden, omdat ze verstoppen met stof enzo.. merk je allemaal niets van als je lekker Amd'tjes staat te maken in de TD.

Maar ik heb geen zin in deze discussie, je begint namelijk niet op grond van een mogelijkheid tot consessie, maar eentje waarop je per se wil winnen. Denk es na, zou het niet zo kunnen zijn dat iemand anders het niet met JOU eens is? Als je van niet vindt en vol blijft houden dat AMD altijd beter is dan AMD dan hebbik 3 contradicties voor je:
1) Waarom heeft niet IEDEREEN een AMD dan?
2) Waarom rijdt niet iedereen Opel? (Tis goeie auto toch? OF is Honda beter? Of toch niet? Blaat!)
3) Waarom doen de grotere pc boeren nog geen AMD in hun pc's/servers?

* NiGeLaToR out!

• backupdevice
  • Nu online

backupdevice

No Risk , Full Push

Op vrijdag 20 juli 2001 15:01 schreef nigelator het volgende:

[..]

Als je idd alleen een proc en een videokaart inbouwd + een reepje geheugen, in een nieuwe pc is er ook niets aan de hand.. na een tijdje heeft de kalnt softwarez erop gezet, en dan begint het gelazer. Ook blijken koelers op AMD's regelmatig schoongemaakt moeten worden, omdat ze verstoppen met stof enzo.. merk je allemaal niets van als je lekker Amd'tjes staat te maken in de TD.

Maar ik heb geen zin in deze discussie, je begint namelijk niet op grond van een mogelijkheid tot consessie, maar eentje waarop je per se wil winnen. Denk es na, zou het niet zo kunnen zijn dat iemand anders het niet met JOU eens is? Als je van niet vindt en vol blijft houden dat AMD altijd beter is dan AMD dan hebbik 3 contradicties voor je:
2) Waarom rijdt niet iedereen Opel? (Tis goeie auto toch? OF is Honda beter? Of toch niet? Blaat!)

* NiGeLaToR out!
volgens mij snap jij niet wat ik daarmee bedoelde :?. Denk je dat ik pro Amd ben en met jouw wil discusseren??? Of ik kan niet begrijpend tikken of jij kan niet bergijpend lezen. ( no flame intended)

Wat ik dus bedoelde is dat ik dagelijks de problemen van amd en via tegenkom!!! IK weet wat je bedoeld.

• TD-er
Om maar de eerste 2 contradicties even met een andere vergelijking te vergelijken...
Waarom drinkt miet iedereen Kanis & Gunnik koffie? 't is toch goede koffie voor een redelijke prijs?
Waarschijnlijk omdat iedereen een andere smaak heeft (en budget)
Het is gewoon verstandiger om in combinatie met een systeem met bijzondere hardware een machine te nemen met een chipset waarvan je weet dat 'ie getest is met die-en-die kaart, dus zit je al bij een Intel CPU.
en om weer terug te komen op de koffie-vergelijking...
Ik zelf drink vrijwel alleen DE, want ik weet dat dat lekker is en voor goede koffie heb ik gewoon wel wat extra geld over (is bijna een primaire levensbehoefte, net als een PC (bij mij dan))

ff weer terug richting het topic.
d'r vroeg iemand eerder om wat foto's van CPU's die klanten hadden gesloopt....
http://www.fmf.nl/~gijs/GoT/GebrokenAMD/DSCF0007.JPG
http://www.fmf.nl/~gijs/GoT/3kwart_1200_AMD.gif
deze heb ik ook al in andere threads gebruikt, dus mischien komen ze voor sommigen bekend voor.
Verder had ik gisteren een gast die een DDR-module verkeerd in een board gestoken had (180 graden gedraaid), maar ik had de camera niet bij me, dus helaas.
d'r is de laatste tijd gewoon dusdanig veel met problemen met klanten die de boel slopen, ik wordt er gewoon zo moe van.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• backupdevice
  • Nu online

backupdevice

No Risk , Full Push

Ik zie die processore zo ook elke dag binnen komen, ken het gevoel!! :'(

En weet je wat nog het meeste storende is. Dat als je de mensen verteld dat ze geen nieuwe krijgen maar moeten kopen, meteen over de zeik gaan en gaan dreigen en gaan schreeuwen.

Verwijderd

Whehehe het zijn ook wel tafereeltjes die de hardware verkopers voor hun kiezen krijgen.

Ik kan berg kritiek die zij hier posten richting eindgebruiker dan ook goed begrijpen.
Mensen waarvan je weet dat ze hem zelf verkloot hebben en die dan ff een nieuwe komen eisen :'(

Persoonlijk ben ik zo vol van mijn eigen tweak-vaardigheden dat ik verdomme te trots zou zijn om een gebroken core te gaan ruilen :D Sta je toch voor aap in die zaak :)

Ik denk dan jammer, koop wel een nieuwe

• backupdevice
  • Nu online

backupdevice

No Risk , Full Push

kijk als iedereen zoals jij is, zal de service overal omhoog gaan!!!

Een dikke pluim!!!!

Verwijderd

Kids, ik wil niet vervelend doen, maar het is allang bekend dat AMD processors vervangt waarbij de core naar de tering is gegaan.

Amd vervangt ze dus gewoon. Laat je proc gewoon naar de fabrikant(distributeur) sturen door je winkel, of doe hetzelf.

Je kan amd zelf bellen desnoods:

UK & Europe -- +44-(0)1276-803299
08h00 - 17h00 (Monday-Thursday) and 08h00 - 15h00 (Friday) London Time

• backupdevice
  • Nu online

backupdevice

No Risk , Full Push

Op vrijdag 20 juli 2001 16:02 schreef wizardxx het volgende:
Kids, ik wil niet vervelend doen, maar het is allang bekend dat AMD processors vervangt waarbij de core naar de tering is gegaan.

Amd vervangt ze dus gewoon. Laat je proc gewoon naar de fabrikant(distributeur) sturen door je winkel, of doe hetzelf.

Je kan amd zelf bellen desnoods:

UK & Europe -- +44-(0)1276-803299
08h00 - 17h00 (Monday-Thursday) and 08h00 - 15h00 (Friday) London Time
niet alles nemen ze terug!!!

• Brothar

Brothar

meester

Ik lees dat de koeler vol stof kan komen te zitten. Daar zou ik niet aan denken. (Als ik aan mijn oude P1 denk, is het zologisch als wat).

Is het misschien iets voor de TD-ers om een topic te starten "onderhoud Tb", hoe een Thunderbird te onderhouden ?

Trouwens, het feit dat AMD ze omruilt:
wie mag dat betalen denk je ?
Iedere AMD-eindgebruiker die geen fratsen uithaalt.
Het omruilen gebeurt om dezelfde reden waarom 't Breekijzertje van RTL6 zo'n succes heeft.
Bedrijven kiezen voor deze weg omdat elke slechte publiciteit lang blijft hangen. En dan is het kosten-effectiever om om te ruilen, ook al is er geen garantie.
Dat is commercieel denken.
Iedereen heeft het nu over de uitstekende service van AMD, zonder te beseffen dat er toch iemand moet betalen. Het geld daarvoor moet ergens vandaan komen.

eagle

• Kirpeknots
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 26-08 16:16

Kirpeknots

Wazzup!

Laten ze een voorbeeld nemen aan de tualatin met zo'n grote core waar je niet eens een spacer voor nodig hebt. Dat is voor noobs makkelijker te monteren. Ik denk dat iedere tweaker wel eens wat verneukt heeft.

[off topic]
Ik heb 2 jaar geleden een Viper 770 gemold toen ik de heatsink ink. TNT-2 chip van het kaartje ragde. Ben er niet trots op en heb dus gelijk een nieuwe gekocht Creative 3dblaster Ultra. Daar zat standaard een fan op.

Wat dom van mij.
[/off topic]

• TD-er
Is het misschien iets voor de TD-ers om een topic te starten "onderhoud Tb", hoe een Thunderbird te onderhouden ?
* TD-er vraagt zich nu meerdere malen af of ook ander mensen al die stemmetjes horen, of dat er echt meerderen zijn.

Maar ik wil wel de nodige foto's leveren ervoor (heb d'r ondertussen genoeg gemaakt van CPU's, incl. het plaatsen van koelpasta en koeler)

• Richard
  • Nu online

Richard

Kuru Kuru Kururin

Blue_White_Army: Ik ben het over het algemeen zeer eens met je verhalen in dit topic. Er zijn inderdaad teveel mensen die dneken: "Oh, dat doe ik wel effe" Ze zijn blijkbaar bang om aan de verkoper te vragen of hij het eventjes wilt doen.

Er zou ook veel meer "huiswerk" gedaan moeten worden. (ik neem effe die klant met die hele tube koelprut als voorbeeld) als ie nou effe op zijn gemakje had zitten lezen hoeveel koelprut erop moest, dan had er waarschijnlijk niets aan de hand geweest (ja, ik weet het jij had hem er ookal op gewezen) Maar ja, hij had immers net een nieuw systeem en dat moest natuurlijk binnen 2 minuten aan de praat zijn.

Ikke heb bij een internetprovider gewerkt en veel PC's geïnstalleerd voor intern gebruik.

AMD processors gaan idd niet kapot van het 1malig plaatsen van een cooler. (lees: normaal gebruik) (Ik haal ook niet 5x per dag de radioteur uit mijn auto)

Tips voor mensen bij bedrijven die absoluut niet terug willen sturen naar AMD:

Ga met je kapotte processor naar de PC-zaak op de hoek. Leg het verhaal uit en vraag of die man van die zaak je Processor terug wilt sturen, en dat je direct een nieuwe bij hem koopt. (anders doet je PC het niet, dus kopen moet je er toch 1). Die man is blij want je hebt een processor bij hem gekocht, en hij heeft je zeer goed geholpen dus je komt vaker terug.

Krijgt hij géén nieuwe Processor van AMD: Je kan met een gerust hart verder pjuteren, je hebt immers allang een nieuwe proc. en je hebt tenminste niemand besodemieterd.

Krijgt hij wel een nieuwe processor, dan heb je er 2, en kan je die andere netjes als nieuw verkopen.

Het klinkt allemaal heel wazig, maar ik wil hiermee zeggen dat je met eerlijkheid ook een eind komt hoor.

20*350ZO45°

• Chop2000

Chop2000

Vroem

He td-er wat voor verhaalt je had de klant over die 3kwart 1200 t-bird core?
en uh ga door met foto voer te gek! maaruh ik vind dat Blue_whit_Army groot gelijk heeft over dat ze hun syteempje moeten meenemen en uh bastard ik zou ook echt niet terug gaan hoor als ik mijn core helemaal zou verne*ken!

niks

• rdluca
  • Niet online
[b]Op vrijdag 20 juli 2001 14:23 De bewijslast ligt niet altijd bij de leverancier !

En even ter informatie:
Strafrecht had ik een hekel aan, er lag in mijn studietijd naar mijn mening teveel de nadruk op alternatief straffen.

"Hij die, met het oogmerk om zich of een ander wederrechtelijk te bevoordelen, hetzij door het aannemen van een valse naam of van een valse hoedanigheid, hetzij door listige kunstgrepen, hetzij door een samenweefsel van verdichtsels, iemand beweegt tot afgifte van enig goed, tot het ter beschikking stellen van gegevens met geldswaarde in het handelsverkeer, ot het aangaan van een schuld of tot het teniet doen van een inschuld, wordt, als schuldig aan oplichting, gestraft hetzij met gevangenisstraf van ten hoogdte 3 jaren en geldboete van de vijfde categorie, hetzij met één van deze straffen."

W.v.S. Art. 47 lid 1
- 2. zij die door giften, beloften, misbruik van gezag, geweld, bedreiging, of misleiding of door het verschaffen van gelegenheid, middelen of inlichtingen het feit opzettelijk uitlokken."

W.v.S. Art. 48

Als dus
- terwijl hij zelf onoordeelkundig heeft gehandeld (hoe ervaren hij ook kan zijn !)
- waarbij argumenten, die in strijd zijn met de waarheid, die bijdragen aan dat verhaal,

Zo ook zelfs (de beheerders van) de Internet-site Tweaker.net, want ook die zijn behulpzaam bij list en bedrog.

Dat dit in de praktijk van het dagelijks leven niet of nauwlijks gebeurt doet daar niets aan af.

• BenJoep
  • Laatst online: 26-08 18:55
Alternate is een zuigende zaak met dit soort dingen. Service kan je daar ook niet verwachten. Het is zelfs zo'n kolote zaak dat ik er maar een week gewerkt heb. En ik heb dus zelf ontslag genomen, want wat een kut zaak is dat. Maarjah er zijn misschien nog mensen die het daar niet meeeens zijn, maar ik koop tegenwoordig of bij Breet of bij Informatique, gewoon alleen door het feit dat ze daar goede service leveren en dan vaak ook nog een scherpe prijs hebben.

| I've got permission to color outside the lines |

• Ralphie
  • Laatst online: 21:33
Wij ( Informatique ) zijn nie zo moeilijk met dat soort dingen. CPU kapot? Binnen garantie? Gewoon een nieuwe...behalve natuurlijk als hij in tweeen leg, of als de potloodstreepjes nog te zien zijn :)

HODL

• rdluca
  • Niet online
[b]Op vrijdag 20 juli 2001 14:23 .

De bewijslast ligt niet altijd bij de leverancier !
En even ter informatie:

W.v.S. Art. 47 lid 1

W.v.S. Art. 48

Als dus

Sorry voor voorgaande.
Blijf erbij dat van oplichting geen sprake is. Een leverancier moet een produkt leveren dat is berekend op de (on)deskundigheid van de consument.
Aangezien een afbrekende core bij AMD schering en inslag is en bij Intel eerder een uitzondering geeft toch wel aan dat de CPU's van AMD niet zijn berekend op de deskundigheid van de gebruker om een koeler te plaatsen. Door niet zelf een koeler te monteren en dit aan de consument over te laten neemt AMD de risico's van niet goed plaatsen en dus beschadigingen. Wanneer dit dus aan de consument wordt over gelaten moet de CPU daar dus op berekend zijn. De praktijk wijst uit dat dit niet het geval is is er sprake van conconformiteit ex. Boek 7 (Consumentenkoop). In dat geval (cons.koop)is er wel sprake van eem omkering van de bewijslast.

Wel dan wel in Sr. afgestudeerd en werk nu vier jaar bij de Consumentenbond waar ik de hele dag met consumentenkoop en de hele mikmak bezig ben.

Niet niet zeiken of opscheppen maar alleen de gedupeerde de goede richting wijzen.
Het feit dat Intel wel een consumentenbestendige CPU weet te maken en AMD niet, brengt naar mijn mening met zich mee dat ze dan ook voor de gevolgen aansprakelijk zijn.
Als de topic-starter en ieder dit het leest maar wat wijzer wordt van ons gedoe heeft het in ieder geval zin.

No hard feelings >:)

• DynaMikeY
  • Laatst online: 26-08 18:38

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Als je idd alleen een proc en een videokaart inbouwd + een reepje geheugen, in een nieuwe
pc is er ook niets aan de hand.. na een tijdje heeft de kalnt softwarez erop gezet, en dan
begint het gelazer. Ook blijken koelers op AMD's regelmatig schoongemaakt moeten worden,
omdat ze verstoppen met stof enzo.. merk je allemaal niets van als je lekker Amd'tjes staat
te maken in de TD.

Maar ik heb geen zin in deze discussie, je begint namelijk niet op grond van een mogelijkheid
tot consessie, maar eentje waarop je per se wil winnen. Denk es na, zou het niet zo kunnen
zijn dat iemand anders het niet met JOU eens is? Als je van niet vindt en vol blijft houden
dat AMD altijd beter is dan AMD dan hebbik 3 contradicties voor je:
2) Waarom rijdt niet iedereen Opel? (Tis goeie auto toch? OF is Honda beter? Of toch niet?
Blaat!)
Ik heb afgelopen 4 jaar 3 Opel Astra's en 2 Honda Civics gehad. Honda is beter. :)

* DynaMikeY = kilometervreter :)

* DynaMikeY hoezo off-topic? 8-)

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Op vrijdag 20 juli 2001 20:10 schreef rdluca het volgende:

[..]

Sorry voor voorgaande.
Blijf erbij dat van oplichting geen sprake is. Een leverancier moet een produkt leveren dat is berekend op de (on)deskundigheid van de consument.
rotflmao.....
En ik die auto's maar naar de sloop brengen ipv. ff garantie te claimen bij de fabrikant, ten slotte moeten zij een product leveren wat berekend is op mijn (on-)deskundigheid...

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

• superbikkel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-05 09:49
Ha juist :)

Als ik niet kan autorijden en ik rij een deuk in m'n auto kan ik dus gewoon garantie krijgen.

Hadden ze maar een auto moeten maken waar geen deuken in komen, want dan kan ie tegen mijn ondeskundigheid.

Wat een lulkoek is dit. Bij gevoelige componenten mag je er van uit gaan dat de consument weet waar ie mee bezig is.
Winkels zijn altijd bereidt om even de koeler te monteren voor een klant. Wij monteren ze zelfs liever dan dat een klant ermee gaat prutsen.
Als een klant vervolgens niet van deze service gebruik wil maken dan is ie zelf aansprakelijk naar mijn mening!

Verwijderd

|:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:(

Had het zelfde deze week, ik terug naar Aken lag daar al een briefje klaar dat er geen garantie op AMD processors zat.

Hij zou hem opsturen naar AMD en met een kans van 50% zou ik nieuwe krijgen. Hij vroeg welke koeler ik gebruik had, want alleen met een door AMD goedgekeurde koeler had je kans op een nieuwe. WAs btw ook een 1200

Heb nu een A7V133 met th700 MIJN VOLGENDE SYSTEEM WORD EEN INTEL !!!!!!!!:7

Verwijderd

In deze topic zijn 2 partijen. Het computerwinkel personeel en de tweakers (of combo's). Ik werk zelf als inkoper en verkoper bij de snelste pc zaak van Nederland. Daarnaast doe ik de technische rampen (van die maandagmorgen dingen waar je alles al 300 keer van hebt vervangen). Ik moet zeggen dat ik in 3 jaar tijd ongeveer 2 defecte AMD's heb gehad terwijl we er toch veel verkopen. Als er iets mis gaat en het is de schuld van de klant dan stuur je het altijd op. Naar de leverancier. Want in tegenstelling tot wat veel mensen hier denken komt bijna alles via de groothandel i.p.v. direct van de fabrikant. Als je dus een goede leverancier hebt (b.v. REIN/AVnet of Aashima) dan kun je vaak heel veel regelen. Want ondanks dat je het hun nu geld kost koop je later weer bij hun. Als je dit slim speelt dan heb je en goede prijzen en een goede service. Alleen wil iedereen hier vaak goedkoop. Dan zijn dat soort leveranciers te duur en kom je in de stouw en douw categorie die alleen leveren. Als je dus dit soort gevalletjes hebt dan kun je het shaken. Enne, om op die gozer van Informatique te reageren. Omdat jullie dit spelletje goed spelen kunnen jullie die goede service geven (weet waar jullie inkopen)

• rdluca
  • Niet online
Op vrijdag 20 juli 2001 22:16 schreef superbikkel het volgende:
Ha juist :)

Als ik niet kan autorijden en ik rij een deuk in m'n auto kan ik dus gewoon garantie krijgen.

Hadden ze maar een auto moeten maken waar geen deuken in komen, want dan kan ie tegen mijn ondeskundigheid.

Wat een lulkoek is dit. Bij gevoelige componenten mag je er van uit gaan dat de consument weet waar ie mee bezig is.
Winkels zijn altijd bereidt om even de koeler te monteren voor een klant. Wij monteren ze zelfs liever dan dat een klant ermee gaat prutsen.
Als een klant vervolgens niet van deze service gebruik wil maken dan is ie zelf aansprakelijk naar mijn mening!
Als je iets nieuws koopt behoort dat te functioneren zoals je dat van een nieuw product mag verwachten. Van een nieuwe auto auto mag je verwachten dat hij dus functioneert.
Dat jij als klungel er een deuk in rijdt betekent dus dat jij niet functioneert zoals je dat mag verwachten. Een deuk erin rijden zegt niets over het functioneren van een auto. Begeeft mij airco het binnen een maand of acht ga ik terug naar de dealer.
Laat even weten wanneer bij jou je airco het begeeft aangezien je hem naar de sloop zou brengen want ik denk dat ik er dan wel meer voor biedt en kan ik ermeer terug naar de dealer. Profiteer ik weer van jouw onwetendheid.

Verwijderd

krijg steeds minder zin om een nieuwe T-bird te kopen... ;(

• Brothar

Brothar

meester

Rdluca ik moet toch even (verder) discussieren.

1 . Blijf erbij dat van oplichting geen sprake is.
Als iemand (mijn interpretatie) met opzet een verdraaid verhaal, in strijd met de waarheid, gaat ophangen bij de verkoper, met als doel een nieuwe processor om niet te verkrijgen, terwijl hij weet dat hij daar geen recht op heeft, dan is n.m.m. sprake van oplichting.
Of dat bij dit topic het geval is ? Ik heb geen zin om alles op nieuw te gaan lezen,en of dat nu wel of niet het geval is ..
Zoals ik al eerder heb gezegd, ik wilde een ieder die met tips om het verhaal aan te passen heeft gereageerd, waarschuwen en laten beseffen hoe hun handelen zou kunnen worden uitgelegd.

2. Een leverancier moet een produkt leveren dat is berekend op de (on)deskundigheid van de consument.
In zijn algemeenheid klopt dat.
Maar ik ben nu juist van mening dat dat bij de aanschaf van een PC, en zeker in dit geval, niet (niet helemaal) opgaat.
Ik vind dat de aanschaf van een PC een zelfde vergelijkbare zwaarte heeft (relatief gezien) als bijvoorbeeld de aanschaf van een auto, of van een huis.
Bij alle 3 gaat een aspirant-koper zich eerst uitgebreid oriënteren (gespecialiseerde bladen, dagbladen, familie en kennissen, diverse verkopers, en tenslotte bij specialistische adviseurs.)

Kopers zijn dan grofweg in 2 groepen te onderscheiden:
-de nitwits
-de hobby-isten (ik chargeer een beetje).

Voor de verkopende kant geldt daarentegen dat, gezien de gespannen arbeidsmarkt, de specialisten juist op de Technische Dienst zitten.
Een simpele verkoper vindt dan qua kennis zijn meerdere in de hobby-ist.
Hij zal dan in het verkoopgesprek met de hobby-ist die hobby-ist volgen, terwijl de nitwit zal afgaan op het advies van de verkoper dat is voorgekookt door de td.

n.b. De consument van tegenwoordig is niet meer zo onmondig als de consument die men kende ten tijde van de wetgeving. Mensen zijn de afgelopen 2 decennia met name veel en veel mondiger (en eigenwijzer) geworden.
Was vroeger sprake van een verkoopgesprek, ik schat in dat tegenwoordig veelmeer sprake is van een discussie , zo niet het volgen van de bestellijst van de hobby-ist,

Kortgezegd, ik denk dat juist bij PCs sprake is van een bewuste c.q. deskundige consument.

3. Aangezien een afbrekende core bij AMD schering en inslag is en bij Intel eerder een uitzondering
Hoe heb je dat objectief vastgesteld ?
De AMD processoren krijgen een heel goede testwaardering vanwege de prijs/prestatieverhouding. Ze zouden daarom best eens veel en veel meer verkocht kunnen zijn geworden. Dus ook al zijn veel AMD-cpu vernielbaar dan hoeft dit aantal percentagegewijs niet boven het percentage van vernielde Intel-cpus te liggen.

4. geeft toch wel aan dat de CPU's van AMD niet zijn berekend op de deskundigheid van de gebruker om een koeler te plaatsen.
Ik ben nu juist van mening dat een leek nooit een koeler zal plaatsen; hij zal de PC laten assembleren, terwijl een normale gebruiker die dat wel doet, zich heeft geörienteerd, en dus geen cpu zal mollen.
Daarnaast , AMD is een cpu-fabrikant. Zij leveren geen koelers, noch cpus in-the-box (niet ondenkbaar dat de verscheidenheid aan koelers en consumenten-wensen hier een rol speelt).
Bovendien, levering geschied aan de detailist, die in de regel assembleert.
Wat ik bedoel te zeggen, zelfbouw heeft pas de laatste jaren een vlucht genomen onder hobby-isten, die zich zelf - al of niet terecht - een mate van deskundigheid aanmeten.
De gewone afnemer is voor AMD (n.m.m.) een assembleerder, met kenis van zaken.

5. Door niet zelf een koeler te monteren en dit aan de consument over te laten neemt AMD de risico's van niet goed plaatsen en dus beschadigingen. Wanneer dit dus aan de consument wordt over gelaten moet de CPU daar dus op berekend zijn.

Ik ben het niet met je eens dat AMD dit risico neemt.
Daarnaast ben ik van mening dat de AMD-cpu berekend is op het plaatsen van een koeler door de consument die dit in de regel zal doen (m.a.w. de deskundige consument).
A contrario redenerdend, als de AMD-cpu er niet op berekend was, zou dan niet en veelvoud van cpu-s beschadigd moeten worden, en dan ook na behandeling door de deskundige-detaillist?

Overigens, ik moet ook steeds denken aan mijn eigen advies inzake de aanschaf van een Athlon-systeem.
Voor de aanschaf heb ik mij uitgebreid georiënteerd. Dag- en weekbladen, en PC-hobby-bladen en Internet-sites.
Het was toen duidelijk dat het plaatsen van een koeler op een Athlon een delicate zaak was. Toen ik dus op het moment van aanschaf expliciet vroeg (ter verificatie c.q. bevestiging) hoe de koeler te plaatsen, werd dit door de verkopende partij gedaan.
Met uitleg. Service !!

Hier was dus sprake van een detaillist die de deskundige-consument (overbodig) tegen zichzelf in bescherming nam.

N.B. het plaatsen van een koeler staat dacht ik ook duidelijk in de manual (de manual van het moederbord dacht ik, ik heb het in ieder geval gelezen)..

Trouwens, als je koopt bij een prijsjager mag je toch als consument niet dezelfde sevice verwachten/verlangen ?!

6. De praktijk wijst uit dat dit niet het geval is is er sprake van conconformiteit ex. Boek 7 (Consumentenkoop). In dat geval (cons.koop)is er wel sprake van eem omkering van de bewijslast.
Ik vraag me dus af of dat wel praktijk is.

Omtrent de bewijslast:
Ik denk dat de mate van deskundigheid van koper tegenover die van de verkoper een rol speelt. Vroeger was het om de regel zo dat de consument een kennisachterstand had.
Dit is volgens mij met PC-s niet (althans niet altijd) het geval, en zeker niet in de onderhavige casus.
Het is onmogelijk voor een verkoper om te bewijzen dat de koper onoordeelkundig heeft gehandeld. Hij was er niet bij. Ik denk dus, dat een plaatser van een koeler zal moeten bewijzen dat hij dat volgens de regelen der kunst heeft gedaan.
Met andere woorden, WAT is er gebeurd, en HOE is dat gedaan.

7. Wel dan wel in Sr. afgestudeerd en werk nu vier jaar bij de Consumentenbond waar ik de hele dag met consumentenkoop en de hele mikmak bezig ben.
Niet niet zeiken of opscheppen maar alleen de gedupeerde de goede richting wijzen.
Het feit dat Intel wel een consumentenbestendige CPU weet te maken en AMD niet, brengt naar mijn mening met zich mee dat ze dan ook voor de gevolgen aansprakelijk zijn.
Als de topic-starter en ieder dit het leest maar wat wijzer wordt van ons gedoe heeft het in ieder geval zin.
Ik ben juist Rechten gaan studeren om die belangenbehartiging te kunnen doen. Mijn eerste keuzevak was Consumententheorie.
Het oude vak trekt nog steeds. ICT was toch een min of meer gedwongen carrièrepad.
Ik zit er serieus over na te denken weer terug te switchen.

Maar om op de topic terug te komen, ik denk dat je eerst moet onderscheiden:
-précontractuele fase
-de koop
-de nazorg

Bij alle drie de fasen is volgens mij van belang de verdeling van de deskundigheid, en de communicatie die heeft plaatsgevonden.
Daarom ook dat ik vroeg aan de topicstarter wat er nu precies, chronologisch, is gebeurd.
In het onderhavige geval - zo leek het mij - gaat het om een tweaker die een koeler van een lopende PC wil verwisselen, en zich tegenover de jeugdiger verkoper als deskundige(r) presenteert.
Ik heb wel een wat bij Alternate gekocht, en kan mij die situatie voorstellen.
k Heb intussen de eerste 2 pages van de topic herlezen, en moet dat herzien.
Dus, topicstarter, geef s aan wat , waarom en wanneer en dan bekijken we dat voor je.

eagle

• Gamer
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-08 12:23

Gamer

Electrified

Op zondag 22 juli 2001 00:55 schreef mrmagoo835 het volgende:
krijg steeds minder zin om een nieuwe T-bird te kopen... ;(
nja, hier al altijd amd gehad, amd k6-2, duron 600, duron 800, tbird 1.2.
alles zelf ingebouwd, nooit problemen gehad.

en mocht ik problemen hebben, en mijn leverancier neemt die niet terug (indien ikzelf er niets kan aan doen natuurlijk), dan zoek ik gewoon een andere leverancier.

als je iets verkeerd doet moet je gewoon je verantwoording opnemen.
zij kunnen er niets aandoen als je je core mold.

Homey Pro | 4600Wp Z - 4800Wp W- 4800Wp O | SH4.0RS | SH5.0RS | SBR192 accu| Zendure 2400AC + 5 AB3000X| Easee Charge Lite | Corsa-e 50kWh | Mercedes EQA 250+ 70kWh

Verwijderd

Als je een stuk van je HDD afsloopt, krijg je toch ook geen garantie :?

Tis een probleem, maar ik moet eerlijk zeggen dat bij ons intern er NOOIT een stukje van een (AMD) core is afgebroken. En dat gaat toch over erg veel PC's!

Vind het een goede optie als een winkel het slachtoffer opstuurt, en jou tijdelijk een andere proc verkoopt (en je je geld terugkrijgt als de winkel ook garantie heeft gekregen)...

Verwijderd

Op zondag 18 maart 2001 20:14 schreef vassago het volgende:
dominator: "Op AMD cpu's zit zowiezo maar een maand garantie heb ik me door een leverancier laten vertellen."

En dat laat jij je wijs maken?
Op _alles_ wat je (nieuw) koopt heb je minstens 12 maanden garantie.
(Dus ook dat geheugen waar sommige winkels maar 7 dagen garantie op geven)

Laat je niet bedonderen!
ja inderdaad ,het is zelfs wettelijk verplicht dat op alle computeronderdelen (alles met een PC chip) minimaal 1 jaar garantie zit.. :)

• Richard
  • Nu online

Richard

Kuru Kuru Kururin

Op zondag 22 juli 2001 11:13 schreef WebBitch het volgende:

[..]

ja inderdaad ,het is zelfs wettelijk verplicht dat op alle computeronderdelen (alles met een PC chip) minimaal 1 jaar garantie zit.. :)
You're right, kan je dit effe uitleggen dan:

Afbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/rkeijz/gba.jpg

Ik durf wel te wedden als ik na 200 dagen met mijn gameboy aan kom stekkeren dat dat dan echt niet als garantie word gezien hoor!

20*350ZO45°

Verwijderd

Op zondag 22 juli 2001 16:00 schreef RDK_NL het volgende:

Ik durf wel te wedden als ik na 200 dagen met mijn gameboy aan kom stekkeren dat dat dan echt niet als garantie word gezien hoor!
Ik had een een Labtec koptelefoon gehaald bij de Dynabyte :( 4 dagen na de garantietermijn deed ie het gewoon niet meer(toeval he >:) )

Ik na de Dynabyte ,dacht dat ze niet kinderachtig waren om die 4dagen,maar toch 'Ja meneer de garantie termijn is verstraken we kunnen u niet meer helpen :( :( )

Stelletje naaiers

Verwijderd

Op zaterdag 17 maart 2001 19:58 schreef dominator het volgende:
Twijfelachtig, je kan idd proberen om het voor elkaar te krijgen dat ze hem gaan proberen te claimen als garantie. Ik geef je echter niet veel kans, een verbrande core duid op slechte koeling en daar kan AMD ook weinig aan doen.....

Suc6 in ieder geval!
is natuurlijk ook niet makkelijk voor Alternate. Hoeveel mensen klokken hun athlon, veel dus. Valt moeilijk te bewijzen dat je dat niet hebt gedaan, maar opsturen om te proberen of ie geclaimed kan worden kan altijd( uit ervaring). Kans is 40%.

Verwijderd

De garantie van AMD is zeer kut.
Ik heb meegemaakt dat ze geen garantie op een processor gaven omdat een voetje eraf was.
De reden omdat ze zo'n slechte garantie geven is waarschijnlijk omdat er veel AMD's kapot gaan.
Het zijn goede processoren maar de garantie is gewoon klote.:'(

• marco899
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-05 20:50

marco899

Know's what he wants.

Voordat ik als Intel gebruiker voor de 1e maal een AMD zou aanschaffen, heb ik deze topic aandachtig gelezen. Ik heb daarop een TB 1,2 gekocht in combinatie met een koeler MB en geheugen. Om afbreken te voorkomen heb ik de koeler door comptechworld laten plaatsen en testen, wat ik een goede service vond, want ook de bios werd gelijk goed ingesteld. Een dag later ben ik het geheel gaan inbouwen en wat mij opviel was dat de cpu temp opliep tot 55 graden terwijl de kast nog open was en met de cpu op de orginele snelheid. Aangezien ik dit een hoge temperatuur vond heb ik gekeken dmv de koeler te verwijderen of deze wel goed kontakt maakte en eventueel om hier wat pasta ipv de geleidende sticker op te doen. Bij het verwijderen van de koeler (een volcano II) brak al een stukje van de core af terwijl ik alle ruimte had om met het goede gereedschap deze te verwijderen. Bij het herplaatsen heb ik gelijk het plakpadje verwijderd en hier een minieme hoeveelheid pasta opgeplaatst en vervolgens de koeler weer terug geplaatst. Helaas tijdens het installeren van windows brand de cpu door (terwijl deze bij het bij voorbaat al controleren van de temp in de bios niet hoger opliep dan 40 graden. Terug bij de leverancier word hier gelijk al verteld dat hier geen garantie op zit en dat het pech is. Nou ben ik rustig van aard, bouw al sinds 1984 voor zowel werk als kennissen pc's en ben sinds een jaar niet meer in de IT werkzaam, dus ik heb er wel een beetje kaas van gegeten. Ik kan mij ook voorstellen gezien de eerdere foto's, discussie's en verhalen dat er veelvuldig misbruik word gemaakt van de goedheid van een toeleverancier, maar als ik gelijk een nieuwe koop, een minder type (200 ipv 266)meekrijg en geen moeite wil doen om de cpu op te sturen, omdat dit volgens de dealer toch niet onder de garantie valt, dan vind ik dit toch een kwalijke zaak. Het is dan wellicht een user fout, maar daar kan de fabrikant in mijn ogen toch een beter oordeel over fellen, dan een dealer.

Dit moest ik even kwijt.

Shuttle SB81P SS51G [350D Grip Canon 70-200/F2.8 1.4Ext Canon 17-55 F2.8 Canon EF-S 10-22 580Ex] PSP 1.5 [DS EZFlash] I-Mate SP5 1GB HTC Tytn

Verwijderd

Wat ik nou niet begrijp is dat je eerst geen risico wil nemen, en de cooler door CompTech laat monteren, om vervolgens veel risico te nemen door hem er zelf af te halen en weer op te zetten.

Als zei hem plaatsen, moet je er zelf niet aan gaan klooien.
Ik begrijp wel dat het verwijderen van een cooler simpel te doen moet zijn, maar als Comptech hem had verwijderd en er breken stukjes van decore af, dan is het wel gewoon garantiewerk. Dat had je dus beter kunnen doen.

• Speedy-J
  • Laatst online: 07:36

Speedy-J

AMD Enthusiast

Ik ken die gasten daar
Als je een wat hoger persoon wilt aanpakken
[et743]
Namen en toenamen plaatsen is niet echt netjes. Mensen opzadelen met gedoe is niet de bedoeling en GoT kan daar op den duur problemen mee krijgen. Voor problemen kun je dus bij: nr (0180-440872) en emailadres (support@alternate.nl) terecht.
[/et743
ik ben antie alternate

[et743] Da's jou waardeoordeel, ik deel 'm niet [/et743]
knip knip knip jaja is al goed hoor mzzls :)

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Verwijderd

Op maandag 23 juli 2001 23:16 schreef marco899 het volgende:
Voordat ik als Intel gebruiker voor de 1e maal een AMD zou aanschaffen, heb ik deze topic aandachtig gelezen. Ik heb daarop een TB 1,2 gekocht in combinatie met een koeler MB en geheugen. Om afbreken te voorkomen heb ik de koeler door comptechworld laten plaatsen en testen, wat ik een goede service vond, want ook de bios werd gelijk goed ingesteld. Een dag later ben ik het geheel gaan inbouwen en wat mij opviel was dat de cpu temp opliep tot 55 graden terwijl de kast nog open was en met de cpu op de orginele snelheid. Aangezien ik dit een hoge temperatuur vond heb ik gekeken dmv de koeler te verwijderen of deze wel goed kontakt maakte en eventueel om hier wat pasta ipv de geleidende sticker op te doen. Bij het verwijderen van de koeler (een volcano II) brak al een stukje van de core af terwijl ik alle ruimte had om met het goede gereedschap deze te verwijderen. Bij het herplaatsen heb ik gelijk het plakpadje verwijderd en hier een minieme hoeveelheid pasta opgeplaatst en vervolgens de koeler weer terug geplaatst. Helaas tijdens het installeren van windows brand de cpu door (terwijl deze bij het bij voorbaat al controleren van de temp in de bios niet hoger opliep dan 40 graden. Terug bij de leverancier word hier gelijk al verteld dat hier geen garantie op zit en dat het pech is. Nou ben ik rustig van aard, bouw al sinds 1984 voor zowel werk als kennissen pc's en ben sinds een jaar niet meer in de IT werkzaam, dus ik heb er wel een beetje kaas van gegeten. Ik kan mij ook voorstellen gezien de eerdere foto's, discussie's en verhalen dat er veelvuldig misbruik word gemaakt van de goedheid van een toeleverancier, maar als ik gelijk een nieuwe koop, een minder type (200 ipv 266)meekrijg en geen moeite wil doen om de cpu op te sturen, omdat dit volgens de dealer toch niet onder de garantie valt, dan vind ik dit toch een kwalijke zaak. Het is dan wellicht een user fout, maar daar kan de fabrikant in mijn ogen toch een beter oordeel over fellen, dan een dealer.

Dit is dus ook pertinent fout. Dagelijks met deze gevallen te maken en de winkelier dient deze proc gewoon op te sturen! Baat het niet...etc.
De importeur beoordeeld of het USER ABUSE is en niet per se de winkelier. Nogmaals 40% van de opgestuurde verbrande AMD's en iets meer afgebroken core's worden wel vervangen!

Dit moest ik even kwijt.

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Op vrijdag 20 juli 2001 14:51 schreef Blue_White_Army het volgende:
Nou heb ik ff mazzel

Ik heb een AMD TB 800@1000 en een kt133A sjipcet van VIA en no troubles hier.
Ik moet eerlijk toegeven dat ik nie echt veel verstand heb van computers (niet zoveel als de meeste hier tenminste) maar m'n zelfgebouwde systeempje perfect loopt.

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Pagina: 1 2 3 Laatste