Afgebrande Tb1200 en winkelprocedure

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 617 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• acidfever
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-01-2024

acidfever

I am allready working!

Topicstarter
hallo allemaal,

ben even niet online geweest want m'n 1200 mhz TB was afgebrand. Ik terug naar de winkel (had niks in kast veranderd dus het was gewoon iets anders). Nu zeggen de verkopers bij alternate dat ik geen nieuwe krijg (of geen geld terug in ieder geval). Wat is hiermee jullie ervaring?

Er zat trouwens aan de zijkant van de core een gaatje in het spul waarmee de core is afgesmeerd.

A.

• acidfever

acidfever

I am allready working!

Topicstarter
Anybody mensen? Ik wil even weten welke ervaringen jullie hebben, want die winkel is nog lang niet van me af wat dit betreft. Ik wil even weten wat m'n rechten en mogelijkheden zijn!

A.

Verwijderd

gewoon vragen of ze hem naar AMD willen sturen voor onderzoek 8-)

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-08 23:14
Twijfelachtig, je kan idd proberen om het voor elkaar te krijgen dat ze hem gaan proberen te claimen als garantie. Ik geef je echter niet veel kans, een verbrande core duid op slechte koeling en daar kan AMD ook weinig aan doen.....

Suc6 in ieder geval!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:05
Alternate............... Ik wens je hierbij veel sterkte >:)

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• Sideburnn
  • Laatst online: 04-08 13:36

Sideburnn

I just "poked" salad

Is hij door hun in elkaar gezet???
in dat geval......hoop ik dat ze willen tongzoenen,aangezien ze je dan proberen te naaien. Alternate :r zie ander topic over alternate.

Asus Prime x399-A, AMD Threadripper 1950X, MSI 1080 TI

• acidfever

acidfever

I am allready working!

Topicstarter
De temperatuur is 5 weken lang gewoon goed geweest. Niet boven de 54 graden met koe uit geweest en 38 graden idle.

A.

• twiekert
  • Laatst online: 26-08 00:07
als jij niet hebt overgeklokt (natuurlijk niet >:) )

en niet de kast hebt opengemaakt (ook niet >:) )

dan heb je alle recht op garantie want dan is het HUN fout.

• stylezzz
Op AMD cpu's zit zowiezo maar een maand garantie heb ik me door een leverancier laten vertellen.

Use the force luke!......>:)

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:28
Ermm als jij er nisk aan veranderd hebt, is het HUN schuld!
Gewoon een nieuwe proc eisen. En als ze dat niet willen doen, gewoon flink doorzeiken en anders maar ff een rechtszaak aanspannen >:)

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:46
dominator: "Op AMD cpu's zit zowiezo maar een maand garantie heb ik me door een leverancier laten vertellen."

En dat laat jij je wijs maken?
Op _alles_ wat je (nieuw) koopt heb je minstens 12 maanden garantie.
(Dus ook dat geheugen waar sommige winkels maar 7 dagen garantie op geven)

Laat je niet bedonderen!

Verwijderd

Ik had ook gezeik met alternate.. ik heb 80 dagen op m'n Celeron 600 en Abit BE6-2 moeten wachten .. :(

BTW .. ik had 'm wel gesloopt met OC'en .. >:)

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-08 15:15
als je een rechtsbijstand verzekering heb, sue je ze gewoon!

Verwijderd

Verander je ondertitel ff >:)

• TD-er
  • Laatst online: 19-08 17:40
't probleem wat je als computer-verkoper hebt, is dat vrijwel elke klant zegt de PC niet open te hebben gehad, zelfs als in de PC na 2 week werken de geheugen module verkeerdom blijkt te zitten.
Dus aankomen met verhalen dat de PC echt niet open is geweest en daaraan vast houden, heeft niet veel zin. Sterker nog, wanneer je daar over door blijft gaan, wordt de argwaan alleen maar groter.

Over de CPU...
Ik krijg ook geregeld klanten bij m'n balie met compleet uitgefikte CPU's (zelfs CPU's gekocht bij andere winkels, die ze bij mij proberen te claimen, maar goed)
CPU's die nauwlijks zichtbaar verbrand zijn, ruil ik meestal wel om, maar wanneer zelfs de core omhoog is gekomen en de lijm er aan de zijkanten uit is geborreld, gaat 'ie in een zakje naar AMD om uit te zoeken of 't garantie is of niet. Ditzelfde wanneer de core afgebrokkeld is.
Moeten ze de koeler maar goed plaatsen en niet aan 't koellichaam zelf gaan wrikken (of zelfs vergeten de koeler te plaatsen voordat de PC aan gaat).

Ik ben zelf van mening dat dit een juiste manier van handelen is, maar ik hoor graag argumenten waarom niet.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• acidfever

acidfever

I am allready working!

Topicstarter
Mijn argument is dat dit een beetje een standaard antwoord aan het worden is. "U heeft het zelf fout gedaan meneer!". Dat gaat misschien voor een hoop mensen op, maar de klanten waarbij dit niet zo is zijn hier de dupe van. Waar is de service gebleven. De verkoper is geen expert en kan niet voldoende oordelen over wat er is gebeurd!

A.

• TD-er
nee maar dan moet de klant ook wel een een PC inleveren waaruit blijkt dat 'ie niet heeft zitten rotzooien met de hardware.
Ik heb nog geen afgefikte CPU terug gehad van een persoon die niet aan de PC loopt te rotzooien, maar alleen van mensen die of de PC zelf in elkaar zetten, of die allemaal koelingen testen en waar je de gum-resten nog ziet zitten.
Meestal is 't ook nog zo dat de defecte CPU's gewoon los uit de jaszak gepeuterd worden en op de balie gegooid met de melding "Nieuwe graag" (heb ik letterlijk meegemaakt)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Soullie
  • Laatst online: 14:03

Soullie

Planeshift

ik kan me wel voorstellen dat een verkoper een beetje wantrouwend is na een persoon met een kapotte cpu.

Maar jah als je echt nix verkeerd hebt gedaan is dat wel frustrerend.

• stylezzz
Op zondag 18 maart 2001 20:14 schreef vassago het volgende:
En dat laat jij je wijs maken?
Op _alles_ wat je (nieuw) koopt heb je minstens 12 maanden garantie.
(Dus ook dat geheugen waar sommige winkels maar 7 dagen garantie op geven)
Hehe, en waar haal jij deze wijsheid vandaan? Een fabrikant mag toch zelf bepalen hoeveel garantie hij op een produkt geeft?

• Soullie

Soullie

Planeshift

volgens mij is er toch zo iets als een minimum garantie periode of niet soms :?

als je tenminste niet met de spullen rotzooid >:)

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Zeker mag een fabrikant dat zelf bepalen, maar je hebt ook nog zoiets als consumenten recht.
Als de fabrikant een uur garantie geeft dan kun je er vanuit gaan dat een rechter daar anders over zal oordelen. Jammer voor die fabrikant maar dan zal hij toch echt aan zijn verplichtingen moeten voldoen.

de betaler vervuilt

Verwijderd

Ride-on TD-er.
Klanten denken soms dat ze alles kunnen maken. Waaroms is het altijd dat zoiets gebeurd bij een klant die alles zelf wel in elkaar "kan" zetten. En nooit bij PC's die door de winkel zelf geassembleerd worden.

Zelfbouw vereist zelfkennis.

• acidfever

acidfever

I am allready working!

Topicstarter
Waarom zei de verkoper dan dat het bij hun ook met regelmaat gebeurde?

A.

• worsie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-02-2025
Op maandag 19 maart 2001 10:38 schreef TD-er het volgende:
nee maar dan moet de klant ook wel een een PC inleveren waaruit blijkt dat 'ie niet heeft zitten rotzooien met de hardware.
Ik heb nog geen afgefikte CPU terug gehad van een persoon die niet aan de PC loopt te rotzooien, maar alleen van mensen die of de PC zelf in elkaar zetten, of die allemaal koelingen testen en waar je de gum-resten nog ziet zitten.
Meestal is 't ook nog zo dat de defecte CPU's gewoon los uit de jaszak gepeuterd worden en op de balie gegooid met de melding "Nieuwe graag" (heb ik letterlijk meegemaakt)
Een klant hoeft niet het bewijsmateriaal aan te leveren dat ie onschuldig is. De bewijslast ligt bij jou. Als jij reden hebt om te betwijfelen dat er goed is omgesprongen met de CPU, dan heb je natuurlijk alle recht om de CPU eerst te laten onderzoeken. Over het algemeen staat er in de garantiebepalingen dat men de eerste zoveel tijd direct een nieuwe krijgt (DOA-procedure), en daarna wordt het onderdeel eerst naar de fabrikant gestuurd voor garantie, zonder levering van een vervangend product. Daarin sta je in je volle recht.

Maar kom niet aan met "hij heeft toch lopen kutten met dat ding". Dan ben je niet objectief aan het beoordelen, en dat is toch wel je taak.

En wat berteft dat "nieuwe graag" figuur, die heb je makkelijk te pakken, omdat ie geen ESD-beveiliging heeft gebruikt, dat heb je kunnen constateren, en op die grond kan je garantie wel weigeren denk ik >:). Naast dat moet je hem een foldertje overhandigen over spoedcursussen: "communiceren met mijn medemens".

• Frank Timmer
  • Laatst online: 14:04
Ik heb een kapotte Athlon700 gehad (ging na 4 maanden ofzo kapot), deze werd via Graficall opgestuurd naar de fabriek van AMD, daar is de CPU getest en kreeg ik een Athlon800 als vervangend product!

Verwijderd

Go Worsie :) Kijk ik vind dus ook dat je als klant niet op voorhand al je onschuld moet gaan bewijzen.
Ik vind dat de pc-boeren hier niet zo moelijk moeten doen. Er zit gewoon 12 maanden fabrieksgarantie op die dingen. Als je reden hebt tot twijfel, laat AMD dat dan lekker uitzoeken.

Kijk deze proc's worden nu eenmaal als los onderdeel verkocht. Met 12 maanden garantie.
Als zo'n ding dan verrot gaat valt gewoon moelijk aan te tonen hoe dat komt.
Een gemiddelde pc-boer kan dat sowieso niet imho.

En als het hier om een compleet systeem gaat hadden ze die ook kunnen verzegelen.

• stylezzz
Processoren branden volgens mij niet zomaar door. Ik ben er althans nog geeneen tegengekomen die spontane zelfontbranding heeft gehad. Kijk, als de koeler eraf is gevallen ofzo dan kan het wel natuurlijk. Maar dan is het nog de vraag of dat de klant de koeler heeft gemonteerd of de winkel.....

• acidfever

acidfever

I am allready working!

Topicstarter
Afgaande op de replies kan ik hier dus concluderen dat sommige zaken niet zo moeilijk doen. En dat andere zaken meer zoiets hebben van "rot op amateur, je hebt je cpu gesloopt". Ik heb een paar positieve berichten gezien en misschien bestaat er voor mij een kleine hoop dat ik een nieuwe cpu krijg.

Ik weet wel dat ik dan geen superorb meer neem wan't ze koelen ten eerste gewoon niet sensationeel veel beter. En ze zijn gewoon te riskant met monteren. Als er namelijk ook maar een krasje op de core zit beschouwd de winkel dit al als user-error.

A.

• Viper®
  • Niet online
Tja, er zijn ook nog "echte" winkels :)

Zelf ook problemen gehad met me pc in het begin, trug gweest naar Mycom... verder goeie zaak hoor.

• acidfever

acidfever

I am allready working!

Topicstarter
Gewoon klote, dat is het. Ik heb spijt als haar op m'n hoofd dat ik ooit die superorb heb gekocht. Op sommige mobo's gaat het misschien prima. Maar op deze is het gewoon kut. Hij sloopt gewoon een randje van je core weg en weg is je garrantie!

A.

• reapher
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 15-08 15:31

reapher

Z POWER

Van dat randje vindt ik gewoon te gek voor woorden. AMD en INTEL hebben het zo klote gemaakt. Ik bedoel dat randje breekt er wel heel erg makkelijk af, en bij de ene processor eerder dan de andere. Ik vindt dat je daar wel garantie op moet krijgen, een maat van me is het wel gelukt.

Click hier niet

• vassago
  • Laatst online: 08:46
Dominator: "Hehe, en waar haal jij deze wijsheid vandaan? Een fabrikant mag toch zelf bepalen hoeveel garantie hij op een produkt geeft?"

Ja, maar wettelijk staat daar minstens een jaar voor.
B.T.W. soortgelijks geld zelfs voor (2dehands) particuliere aankopen...

• stylezzz
Op maandag 19 maart 2001 18:36 schreef vassago het volgende:
Dominator: "Hehe, en waar haal jij deze wijsheid vandaan? Een fabrikant mag toch zelf bepalen hoeveel garantie hij op een produkt geeft?"

Ja, maar wettelijk staat daar minstens een jaar voor.
B.T.W. soortgelijks geld zelfs voor (2dehands) particuliere aankopen...
Garantie op particuliere aankopen???? Praat toch geen onzin man! Onderbouw dit maar eens met harde feiten want ik geloof er geen snars van........:)

Verwijderd

Over het garantievraagstuk het volgende:

Volgens de wet geldt het volgende
artikel 7:17 BW:
De afgeleverde zaak moet aan de overeenkomst beantwoorden.
Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen.

artikel 7:24 BW:
Indien op grond van een consumentenkoop een zaak is afgeleverd die niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten, heeft de koper jegens de verkoper recht op schadevergoeding.

Het bovenstaande houdt in dat wanneer je CPU niet doet waarvoor die gemaakt is en/of wanneer die kapot gaat (bij normaal gebruik) binnen een periode die zo'n cpu normaalgesproken aan moet kunnen je recht hebt op schadevergoeding. Deze schadevergoeding kan uiteraard ook betekenen dat je een vervangend product krijgt.
Garantiebepalingen van fabrikanten en winkeliers mogen natuurlijk ook, maar bovenstaande regels blijven dan toch onverminderd gelden.

Deze regeling geldt niet in het geval van particuliere verkoop, maar daarvan is hier geen sprake.

• acidfever

acidfever

I am allready working!

Topicstarter
Hmmm.....dit klinkt als goed voor voor m'n bewind tegen alternate.

A.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Tja, ik heb veel computers onder handen gehad in de tech afdeling van de winkel en dat zijn vooral Compaq's en Packard Bell (rochel, kan er ook nix aan doen :))
Daar is me ook opgevallen dat de voedingskabels vaak door de fabrikant helemaal opgepropt worden en vaak errug dicht over en zelfs TEGEN de fan aanzitten (ratelratel). Dit is zeer slecht voor de airflow en kan dus ook de fan stilzetten! Het valt me vooral op dat de audiokabeltjes van de cd spelers altijd tegen de processorventilator aanzitten!.

Het probleem ligt dus niet ALTIJD bij de gebruiker maar ik denk dat de fan+processor+socket eens verzegeld moeten worden zodat als de klant terugkomt met een verbrande processor dat er te zien is dat er geklooid is of niet. Bij verzegeling weet je ZEKER dat er niks gebeurt is en bij verbreking kan er een nieuwe cpu zijn geplaatst (upgrade) en dan zal er beter gekeken moeten worden voor de garantie. Overigens moet dit niet ten koste gaan van de garantie op de andere onderdelen want de modems gaan ook altijd stuk! :o

• Glottis
  • Laatst online: 25-11-2024
Halo, jij sloopt je core door met een koeler te spelen...
Niet gaan zeuren om een nieuwe..

Verwijderd

Ik vind dat de pc-boeren hier niet zo moelijk moeten doen. Er zit gewoon 12 maanden fabrieksgarantie op die dingen. Als je reden hebt tot twijfel, laat AMD dat dan lekker uitzoeken.
Misvatting nummer 1 PC winkels kopen rechtstreeks bij AMD.

Misvatting nummer 2 op een processor met fisieke schade heeft garantie. Totaal unclaimbaar. Het zogenaamde User Abuse. Kortom als je zo'n processor vervangt loop je de kans voor een aanzienlijk bedrag het schip in te gaan.

Feit blijft dat je het merendeel wel geclaimed krijgt maar lang niet allemaal. En het kost vaak uren werk omdat voor elkaar te krijgen.

Zal wel komen omdat ik dagelijks PC's van zelfbouw kneusjes onder ogen krijg. Maar ik vind op mijn beurt dat klanten die gekozen hebben omzelf hun PC te bouwen. Absoluut geen recht hebben op een vergoeding als ze iets zelf slopen. Lijkt me vrij normaal trouwens.

Mischien een idee voor verzekerings maatschapijen om een ik bouw zelf PC verzekering aan te bieden..

Nothing says I'm loser like amd keychain.. buster! :)

Ik frusty nee hoor *D

Verwijderd

Ik werk ook in een PC zaak, en dit is een lastige situatie. ik heb nog nooit verbrande CPU's gehad, maar wel klanten die een dimmetje uit hun binnezak(of erger nog, uit een plastic zakje!) trekken en dan zeggen: doet het niet, nieuwe graag. Niet vast te stellen hoe het geheugen kapot is gegaan. Wij geven er daarom ook maar 8 dagen garantie op (dat geld ook voor CPU's), en het lijkt me sterk dat een klant die na een half jaar met een kapotte dimm aan komt kakken in zijn recht staat om garantie te claimen.

Iedereen denkt dat hij zelf pc's kan bouwen, maar het zijn meestal prutsers, die iets slopen en dan terugbrengen. Of erger nog, ze bouwen zelf een pc, komen er niet meer uit en komen dan aankakken en garantie claimen. Omdat ze de assemblage kosten te hoog vinden of geen Windows licentie willen betalen |:(

Ik wil hier niemand mee aanvallen, en ik snap dat mensen die hun cpu slopen het natuurlijk proberen om gratis een nieuwe te krijgen. Maar als je achter de toonbank staat kan dit knap lastig zijn :r

• acidfever

acidfever

I am allready working!

Topicstarter
Laten we het dan eens anders bekijken.

Ik heb de winkel duidelijk gevraagd of de koeler zonder problemen zou passen op een A7V133. De winkel antwoordt "JA".

Ik vraag, is er absoluut geen risico dat ik de cpu beschadig? De winkel antwoordt "Ja". Ik zet de koeler op de cpu en deze blijkt beschadigd. En de winkel is niet zo volwassen om hun fout in te zien?

garantie tot aan de deur mensen?

A.

• acidfever

acidfever

I am allready working!

Topicstarter
Halo, jij sloopt je core door met een koeler te spelen...
Niet gaan zeuren om een nieuwe..

even voor de duidelijkheid. Ik heb niet me de cooler gespeeld. Ik heb hem er volgens de instucties opgezet en 5 weken later ging hij dood. Lijkt niet eens op spelen.

Je werkt zeker bij Alternate!

A.

Verwijderd

Ik heb hem er volgens de instucties opgezet en 5 weken later ging hij dood.
Heb je er een instructie video band bij gekregen ?

• acidfever

acidfever

I am allready working!

Topicstarter
Nee, er staat ten eerste een voorbeeld op het doosje (wat trouwens niet veel voorstelt). Maar ik pleeg altijd onderzoek en zo ben ik dus op twee tutorials gestuit. 1 via thermaltake zelf en 1 van een reviewers site. Zeer uitgebreidt.

A.

Verwijderd

Op dinsdag 20 maart 2001 00:32 schreef changethislater het volgende:

ehh, is dat niet zo dan? AMD zal toch degene zijn die uiteindelijk de proc. zal vergoeden. Of niet.
Misvatting nummer 2 op een processor met fisieke schade heeft garantie. Totaal unclaimbaar.
Ik heb het nooit over fisieke schade gehad.
En wat nou als er toevallig op de proc. een klein krasje zit (fisieke schade) maar het blijkt dat hij helemaal niet daardoor kapot is gegaan?

enuhh. heeft schade totaal unclaimbaar |:(

Verwijderd

Op dinsdag 20 maart 2001 16:51 schreef acidfever het volgende:
*knip*
Ik vraag, is er absoluut geen risico dat ik de cpu beschadig? De winkel antwoordt "Ja". Ik zet de koeler op de cpu en deze blijkt beschadigd. En de winkel is niet zo volwassen om hun fout in te zien?
*knip*
Nu weet ik niet waar de vergissing zit, maar bedoel je niet dat de winkel zei "Nee (, er zit absoluut geen risico aan vast..)" :?

Zoals het hier staat hebben ze gezegd "Ja", dat het monteren risico's met zich mee brengt....

• acidfever

acidfever

I am allready working!

Topicstarter
Mijn fout, ik bedoelde inderdaad nee!

A.

• Davidoff402
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-03-2022

Davidoff402

The more you tweak....

Mr TD-Er kan ik niet begrijpen.
Als verkoper 'sorry je hebt lopen kutten' zeggen tegen alle klanten die terug komen is natuurlijk de grootste onzin. Pure discriminatie. Door je ervaringen denk je dat iedereen loopt te klooien en dat alle door jullie geassembleerde systemen het gewoon blijven doen? Sorry, jullie zitten soms nog veel erger te klooien met die pc's.

Service = omruilen en klantvriendelijk zijn.
Tenzij je echte redenen hebt om te weigeren...

Sempron 3800+ 8k9a7i

• TD-er
ik maak morgen wel een paar shots van de cpu's die ik morgen allemaal terug krijg waarvan ik er dan bij zeg of 't wel of niet garantie is.
d'r zijn namelijk genoeg CPU's die ik wel omruil, omdat ze bijvoorbeeld niet compleet zijn uitgefikt, maar wel zijn doorgebrand.
Morgenavond is 't alleen wel koopavond, dus ik ben pas laat weer thuis (na 23 uur).
't is dus echt niet zo dat dat een standaard verhaaltje is, dat de klanten te horen krijgen.

• stylezzz
Op woensdag 21 maart 2001 21:22 schreef Davidoff het volgende:
Mr TD-Er kan ik niet begrijpen.
Als verkoper 'sorry je hebt lopen kutten' zeggen tegen alle klanten die terug komen is natuurlijk de grootste onzin. Pure discriminatie. Door je ervaringen denk je dat iedereen loopt te klooien en dat alle door jullie geassembleerde systemen het gewoon blijven doen? Sorry, jullie zitten soms nog veel erger te klooien met die pc's.

Service = omruilen en klantvriendelijk zijn.
Tenzij je echte redenen hebt om te weigeren...
Nee, sorry hoor maar dit is natuurlijk ook pure bullshit. Feit is gewoon dat veel klanten denken van 'ag, dat doe ik zelf wel ff' en dan toch de boel om zeep helpen. Mijn procedure is in dit geval wel de processor terug te nemen en vervolgens bij mijn leverancier proberen te claimen. Maar ik geef dus echt geen harde garantie's aan de klant dat alles goed komt.....

Zijn fout, zijn probleem. Als ie de cooler door mij erop had laten zetten en de cpu was onverhoopt toch gesloopt dan had ik hem natuurlijk direct moeten omruilen.......

Service = De beste oplossing voor de klant zien te vinden zonder dat je daar zelf de dupe van word

• acidfever

acidfever

I am allready working!

Topicstarter
sTERKER NOG : Ik heb gevraagd of ze voor de zekerheid de cooler er voor me op wilden zetten maar dit deden ze niet!

A.

• TD-er
't plaatsen van een cooler op een los mainboard is nog gevaarlijker dan 't de klant zelf te laten doen, want dan zit die (zware) cooler d'r ook al op tijdens transport.
Dan is een klein tikje al voldoende om de core te laten afbreken.

• stylezzz
Op woensdag 21 maart 2001 21:52 schreef acidfever het volgende:
sTERKER NOG : Ik heb gevraagd of ze voor de zekerheid de cooler er voor me op wilden zetten maar dit deden ze niet!

A.
Dan had ik allang m'n conclusies getrokken en snel de winkel verlaten.

• stylezzz
Op woensdag 21 maart 2001 21:56 schreef TD-er het volgende:
't plaatsen van een cooler op een los mainboard is nog gevaarlijker dan 't de klant zelf te laten doen, want dan zit die (zware) cooler d'r ook al op tijdens transport.
Dan is een klein tikje al voldoende om de core te laten afbreken.
Jah, maar als ik dit zou doen voor een klant leg ik zowiezo even uit waarom natuurlijk. En daarbij maak ik ze ook duidelijk dat ze niet aan die cooler moeten gaan klooien......:)

• Beaves
  • Laatst online: 15:08

Beaves

Usque ad Finem

AMD en INTEL hebben het zo klote gemaakt.
Nee, AMD heeft het zo kut gemaakt, Intel heeft teminste nog een core bescherming ingebouwd. Ik heb zelf 3 Intel's gehad (heb er nog steeds één van) en allemaal zijn ze met geen mogelijkheid kapot te krijgen met een cooler. Ik heb op een 700E teminste 6x een golden orb geïnstalleerd en verwijderd, en er was geen krasje te bekennen. Dat moet je bij een AMD niet proberen, één keer niezen en je core ligt in tweeën.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• acidfever

acidfever

I am allready working!

Topicstarter
Ik had geen los moederbord bij me. Ik had m'n kast met al ingebouwde A7V133 bij me!

A.

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://people.a2000.nl/cfsimoni/amdbelongto.jpg

>:)

Verwijderd

je hebt geluk als je een een compie in mekaar hebt laten zetten door alternate...en dat de garantie stickers er nog intact op zitten...dan heb jij NIET aan je cpu kunnen klooien EN heb je dus recht op een nieuwe..

kom je met de cpu alleen aanzetten...ja dan is ut logisch dat ze argwaan hebben want niemand kan zien wat je ermee hebt gedaan....

Verwijderd

mn processor was 2 weken terug doorgebrand (1ghz thunderbird) en kreeg gewoon een nieuwe hoor (ging iets fout bij het installeren van mn nieuwe koeler, en mn moederbord was ook opeens kapot en kreeg ik ook vergoed :))

dus ik zou t maar blijven proberen als ik jou was...

• PowerPee
  • Laatst online: 08-06-2025
Ik ben ook eens met twee afgebrokkelde hoekjes van mijn Duron terug gegaan naar mijn leverancier. Gewoon gevraagd of dit teruggestuurd kon worden als zijnde garantie. Het antwoord was: Nee, want dit is gebruikers schade....:?

Anyway: mijn Duron werkte nog wel, maar wat nou als ie opeens doorfikt??!!
Dan ga ik terug en dan zullen ze weer zeggen: Meneer, dit is gebruikers schade!?

Het komt erop neer dat als er ook maar een hoekje van je CPU af is(da's zo gepiept:() dat je dus geen garantie meer hebt.

IK :r:r:r hiervan!!

P.

Verwijderd

Ik ben ook eens met twee afgebrokkelde hoekjes van mijn Duron terug gegaan naar mijn leverancier. Gewoon gevraagd of dit teruggestuurd kon worden als zijnde garantie. Het antwoord was: Nee, want dit is gebruikers schade....
En dat is ook gebruikers schade. Ik zet dagelijks coolers op athlons. En zie nooit een stukje eraf komen. Zie ze nooit terug. Het enigste wat je te zien krijgt is mensen die zelf bouwen.

Dan liggen op eens hoeken eraf dood of stuken aan de boven kant speelt ie ineens geen mp3 meer af :) Als je zonodig wilt overklocken doe dan je huiswerk, en werk niet op je knieen met breek ijzer onder schaars verlicht buro. Als je je core breekt komt dat echt niet door de autorit naar huis, of door de hitte van het overclocken..Het komt gewoon omdat mensen niet profesioneel omgaan met hun spullen. En met een zwiters zakmes PC's bouwen.

Wat ook mode is bij zelfbouwend nederland is de banen op het moederbord door krassen. Bordje dood. Wat ze doen weet ik niet maar het bevestigings ijzer van de coolers maakt diepe groeven.

Een PC bouwen vereist kennis van zaken. En als je het niet hebt moet je het niet doen.

En als je dat niet begrijpt .. Moet je het zien als een dure hobby. Is alleen niet leuk om weer een kneurft te moeten vertellen dat ie honderden guldens schade heeft gemaakt.

Je moet die scenes is meemaken. Die sommige mensen opvoeren. Enne is nooit hun schuld het stond namelijk niet op het dimmetje hoe om ie er in moes :)

• mmxmmx
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:00
Een PC bouwen vereist kennis van zaken. En als je het niet hebt moet je het niet doen.

PFFFFFFFFF wat een opchepperij iedereen kan een pc in elkaar schroeffen dat is niet het probleem maar de zachte core van de Amd dat is het probleem zeker als je al 10 jaar aan Intel pctjes werkt en dan voor de eerste keer over stapt op Amd met die rare kussentjes erop , die zitten er niet op omdat de core zo vet sterk is hoor maar omdat ze zelf ook al hadden ontdekt dat het bagger is .

Asus RTX 5090 OC - AMD 9-9950 X3D en DDR5 G-Skill 64GB Ram

Verwijderd

PFFFFFFFFF wat een opchepperij iedereen kan een pc in elkaar schroeffen
Dat zou je zo denken*D. Maar is wel degelijk een vak. Maandelijks zie je nog mensen die moeder borden op de plaat schroeven.. En dan de kaarten bij buigen. zodat ze in de sloten komen. Hahaha mensen die met afgezaagde parkers CD-ROM's monteren.. Of het top punt is met een stukje touw je cooler vast zetten. Omdat de socket opeens afbrak.
En dan klagen dat ie steeds vast slaat. Dit gebeurt altijd vanzelf..;)

Dat ik hier ooit nog AMD zou gaan verdedigen.. Maar feit is en blijft, als je core splijt of breekt. Je niet zorgvuldig werkt.

Als je lekker wilt potloden doe het dan in 1x goed. Zodat je niet elke 2 dagen je cooler er op en af moet halen.

• acidfever

acidfever

I am allready working!

Topicstarter
4 the record : Ik was niet bezig met overclocken (ik vindt 1200 mhz wel even genoeg). Ik bouw al meer dan 10 jaar pc's voor bedrijven en particulieren (inclusief Socket A thunderbird systemen). Ik heb ook nog nooit een afgebrokkelde core gezien totdat ik op advies van de bewuste winkel de superorb cooler kocht. Dit is een koeler die niet op alle sockets goed past en dus het potentieel heeft core's te slopen. Als deze koeler op advies van de winkel is gekocht en ik heb gevraagd of deze koeler absoluut geschikt is op alle moederborden, heeft de winkel in mijn ogen (en in de ogen van het wetboek), de taak om de cpu te vervangen (een andere koeler koop ik dan zelf wel),

En nee, ik heb de koeler er geen 17 afgehaald. gewoon gemonteerd en niet meer aangezeten!

A.

Verwijderd

Als die narren van Alternate jouw proc. niet willen vergoeden, zou ik in jouw situatie proberen direct contact met AMD op te nemen.

Stuur ze bijvoorbeeld een mailtje, en leg je probleem voor. Ik kan me bijna niet voorstellen dat zei je zullen weigeren.
Ik denk dat je hem na overleg op kunt sturen, en dan zullen zei bepalen of hij vergoed wordt.
Ik heb zo'n vermoeden dat die gasten van AMD wel relaxed zijn ;) Ik herriner mij nog de CaseBadges.

Ik zeg niet dat het lukt, maar ik denk dat je een goede kans hebt.
Ik heb op deze manier in het verleden al verschillende malen garantie verkregen.
2x met een gecrashte WesterDigital HDD. Werden zonder problemen omgeruild door WD.
En 1x met een kapot mainbord van Asus.
En zo hoort het, gewoon fabrieksgarantie.

Dus hoef ik ook die bijdehante smoeltjes van de pc-verkopers niet voor mij te zien die zich afvragen waarom die HDD of dat moederbord verrot is. Ik bouw al 10 jaar pc's. :r
Laat de fabrikant dat maar bepalen.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:37
Op woensdag 21 maart 2001 21:52 schreef acidfever het volgende:

A.
Bij Norrod vragen ze daar om... Meestal wijs je zoiets af, omdat je nog zin hebt om te kleuren. Kan jen iet best zeggen daar: Ho, ff wachten, eerst kleuren... (helaas was laatste kleurpoging mislukt, maar alles doet ut gewoon)

• _JGC_
  • Laatst online: 16:37
Idd zijn superorbs de meest kloterigste koelers waarmee je je core kunt slopen, maar het was toch echt een superorb die zonder problemen op mijn eerste SocketA systeem ging. Weliswaar geen hele superorb, maar toch...

Met de adviezen van hier (stukje eraf vijlen, anders past ie niet op de KT7(A), voorzichtig plaatsen, orb een beetje rechthouden als je de klem naar beneden drukt, etc), heb ik die duron toch nog heel gehouden. Geen enkel probleem dus.

Wat betreft kapotte printbanen op het mobo: Dit komt omdat mensen van die coolermaster coolers met een te kleine scroevendraaier proberen dat ding er op te zetten of eraf te halen. Ik heb op mijn socket7 bij de laatste cpu vervanging behoorlijk geluk gehad: ook een te kleine schroevendraaier, schoot uit, zo het mobo in dacht ik... bleek dat ik een doelloos nokje van de socket aan gort geveegd gehad.

• Ronald
  • Laatst online: 16:16
Op dinsdag 20 maart 2001 14:36 schreef Ex_Inferis1 het volgende:
Ik werk ook in een PC zaak, en dit is een lastige situatie. ik heb nog nooit verbrande CPU's gehad, maar wel klanten die een dimmetje uit hun binnezak(of erger nog, uit een plastic zakje!) trekken en dan zeggen: doet het niet, nieuwe graag. Niet vast te stellen hoe het geheugen kapot is gegaan. Wij geven er daarom ook maar 8 dagen garantie op (dat geld ook voor CPU's), en het lijkt me sterk dat een klant die na een half jaar met een kapotte dimm aan komt kakken in zijn recht staat om garantie te claimen.

Iedereen denkt dat hij zelf pc's kan bouwen, maar het zijn meestal prutsers, die iets slopen en dan terugbrengen. Of erger nog, ze bouwen zelf een pc, komen er niet meer uit en komen dan aankakken en garantie claimen. Omdat ze de assemblage kosten te hoog vinden of geen Windows licentie willen betalen |:(

Ik wil hier niemand mee aanvallen, en ik snap dat mensen die hun cpu slopen het natuurlijk proberen om gratis een nieuwe te krijgen. Maar als je achter de toonbank staat kan dit knap lastig zijn :r
Voor zover ik begrepen heb zijn jullie wettelijk verplicht de garantie van 1 jaar die JULLIE bij de leverancier hebben ook door te geven aan de klant. (mischien wil iemand die beter thuis is in recht dit corrigeren en onderbouwen) Ik ga in elk geval NIET bij jullie kopen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Soullie

Soullie

Planeshift

8 garantie ??? das pas echt slechte garantie.

welke winkel is dat (dan koop ik daar alvast nix)

ik word een beetje ziek van "de klant zal het zelf wel gedaan hebben" stel je bent een klant die echt niets gedaan heeft en toch met een kappote cpu zit (dan voel je je echt genaaid) :r

(niet dat ik er ervaring mee heb (maar ik kan het me goed voorstellen)) :(

• digifun
  • Niet online

digifun

Op donderdag 22 maart 2001 10:55 schreef nitenite het volgende:

[..]

Voor zover ik begrepen heb zijn jullie wettelijk verplicht de garantie van 1 jaar die JULLIE bij de leverancier hebben ook door te geven aan de klant. (mischien wil iemand die beter thuis is in recht dit corrigeren en onderbouwen) Ik ga in elk geval NIET bij jullie kopen.
Dit klopt helemaal. Wat een arrogantie hoor ik hier van de mensen die in een pc zaak werken.

Service is toevallig ook nog iets wat in het burgerlijk wetboek staat en niet de opvatting van een domme detaillist.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• IQM
  • Laatst online: 14:37

IQM

:'(

Alternate ?

NOT A CHANCE !!!

ik heb zelf geen slechte ervaring met Alternate, maar ik ben ettelijke keren terug geweest naar ze met een mobo wat niet wilde werken op AGP 2x. Uiteindelijk gewoon een AGP 1x VooDoo Banshee erin en klaar is kees !
(btw het is nu opgelost met een BIOS upgrade)

Zodoende heb ik heel wat tijd aan de TD balie bij Alternate doorgebracht. Hun beleid is dat als het onderdeel bij hen na retournering wel blijkt te werken dat ze het niet terug willen nemen of omruilen. Met gevoelige dingen als CPU's of geheugen kan ik me indenken dat ze er niet eens aan beginnen. In het eerste geval heb ik zelfs mensen over die balie zien klimmen en direct naar de chef zien stappen. Of ze trokken de TD'ers haast DOOR de balie heen...
Dat krijg je als iemand met een geluidskaartje van 5 tientjes helemaal uit Utrecht komt om hem te ruilen en te horen krijgt dat het niet omgeruild kan worden.

:r Wat een klantvriendelijke houding.

Ik ben blij dat ik er geen problemen meer mee heb gehad.

Gelukkig heb ik nu een andere leverancier :)

• stylezzz
Op donderdag 22 maart 2001 12:13 schreef IQM het volgende:
:'(

Alternate ?

In het eerste geval heb ik zelfs mensen over die balie zien klimmen en direct naar de chef zien stappen. Of ze trokken de TD'ers haast DOOR de balie heen...
Dat krijg je als iemand met een geluidskaartje van 5 tientjes helemaal uit Utrecht komt om hem te ruilen en te horen krijgt dat het niet omgeruild kan worden.

:r Wat een klantvriendelijke houding.

Ik ben blij dat ik er geen problemen meer mee heb gehad.

Gelukkig heb ik nu een andere leverancier :)
Maar wat zijn ze toch lekker goedkoop he.....>:)

Verwijderd

Wat een arrogantie???????
Houd eens op mensen. WAAROM SLOPEN WIJ NOOIT EEN CORE BIJ HET BOUWEN EN KLANTEN WEL??????
(DIE ZELFBOUWEN)
En klanten weten ook meteen hoe onze leveranciers claims afhandelen.(pfff)

ELKE processor met afgebrokkelde core is onclaimbaar. Punt uit.

En AMD core is niet zacht maar juist hard.
Zacht=taai=geen afbrokkelen.
Hard=treksterk=wel afbrokkelen

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 15:43
Op donderdag 22 maart 2001 10:37 schreef _JGC_ het volgende:
Wat betreft kapotte printbanen op het mobo: Dit komt omdat mensen van die coolermaster coolers met een te kleine scroevendraaier proberen dat ding er op te zetten of eraf te halen.
Komt me heel bekend voor. M'n oude socket 7 moederbord is aan gort door zo'n vervloekte coolermaster. Best een goede koeler, maar een draak om te bevestigen :r

• digifun
  • Niet online

digifun

Ja hoor, gewoon arrogant.

Als je een produkt verkoopt wat bij normaal gebruik kapot gaat, ben je als detaillist aansprakelijk.

Het hoge aantal topix hier op tweakers wat gaat over afgebrokkelde cores, wijst erop dat er wat aan de hand is en dat je je niet kunt verschuilen achter het argument 'bij ons gaat er nooit wat kapot'.

Neem anders eens een cursus privaat recht.

Verwijderd

Op maandag 19 maart 2001 10:54 schreef dominator het volgende:

[..]

Hehe, en waar haal jij deze wijsheid vandaan? Een fabrikant mag toch zelf bepalen hoeveel garantie hij op een produkt geeft?
Dominator koopt naar mijn idee bij Mycom...Alwayz 12 maandjens guaranteed...En over het algemeen niet moeilijk doen 8-) Tenzij je met je stomme kop een Superorb verkeerd op een Athlon hebt gefrot (resultaat: afgebrokkelde core)... :P

• UvaJari
  • Laatst online: 13:53

UvaJari

A3 = prettig

Standaard is er geen termijn voor garantie!
Het gaat om wat je mag verwachten van een produkt als je het koopt! Het is zelfs zo dat als je in de winkel hebt gezegd waarvoor je het produkt gaat gebruiken en de verkoper zegt uitdrukkelijk dat het produkt er voor geschikt is dit EXTRA verwachtingen schept die dus gehonoreerd dienen te worden.
Als een processor bij normaal gebruik 8 jaar mee gaat, mag je dit dus ook verwachten!
Als ie veel eerder stopt heb je dus garantie! na 7 jaar moet je niet meer gaan zeuren, maar na 2 jaar WEL.
Als ie er na 4 jaar ofzo mee stopt is een gedeeltelijke schadevergoeding wel redelijk.
Immers je verwacht dat je pc jarenlang mee gaat. (al is ie voor de gemiddelde tweaker na 18 mnd al aan vervanging toe, maar dat doet er niet toe)
Zie voor je rechten eventueel art 7:17 BW

p.s.
als er op je product staat 1 jaar garantie betekent dit dat de producent het eerste jaar niet moeilijk gaat doen. MAAR je hebt niets te maken met de producent!!! jij hebt gekocht in de winkel en die moet aan de verwachtingen voldoen!!! Ook opsturen etc wat winkels vaak doen en de schuld bij de producent leggen moet je dus NOOIT accepteren! Dat is hun probleem NIET het jouwe.
Je hoeft de winkel zelf alleen de redelijke mogelijkheid te bieden het probleem binnen een redelijke termijn (2 weken) op te lossen.
Lukt ze dit niet dan kan je de koop ontbinden en het gehele ORIGINELE aankoopbedrag terugeisen. Schrijf echter altijd eerst een brief waarin je ze in gebreke stelt en ze een redelijke termijn geeft om het probleem op te lossen!

The 2nd is the first loser! || "Of those who say nothing, few are silent." - Thomas Neill

Verwijderd

Op dinsdag 20 maart 2001 14:36 schreef Ex_Inferis1 het volgende:
Ik werk ook in een PC zaak, en dit is een lastige situatie. ik heb nog nooit verbrande CPU's gehad, maar wel klanten die een dimmetje uit hun binnezak(of erger nog, uit een plastic zakje!) trekken en dan zeggen: doet het niet, nieuwe graag. Niet vast te stellen hoe het geheugen kapot is gegaan. Wij geven er daarom ook maar 8 dagen garantie op (dat geld ook voor CPU's
Wat??? 8 dagen??? en als een cpu/dimm gewoon brak is en na een tijdje kapot gaat?? Ik wist het wel als ik dan geen nieuwe kreeg dan bleef ik echt wel zeuren en drammen totdat jullie me goed zat waren. Gewoon 5 voor 6 komen enzo... bah

• acidfever

acidfever

I am allready working!

Topicstarter
Om even op het verhaal van D.A.R.Y.L. terug te komen. Een verkoper bij Alternate vertelde me dat hun ook met regelmaat een core sloopte...... jij bent dus blijkbaar een uitzondering! Het is gewoon een feit dat dingen fysiek zwak zijn. Ik geef dan ook de winkel niet de schuld maar AMD....een product als dit hoort niet op de consumenten markt thuis als niet gegarandeerd is dat het schadeloos kan worden geinstalleerd!

A.

Verwijderd

He gohan je had die superorb van je ook niet zo hard moeten doordrukken zoals je altijd bij mij doet. Dat is niet van dezelfde kwaliteit... Maaruh je moet gewoon een nieuwe eisen en voor die 2e ook.

• EaS
  • Laatst online: 23-08 23:21

EaS

Op donderdag 22 maart 2001 18:48 schreef acidfever het volgende:
. Ik geef dan ook de winkel niet de schuld maar AMD....een product als dit hoort niet op de consumenten markt thuis als niet gegarandeerd is dat het schadeloos kan worden geinstalleerd!
Bwaaahhhaa, ik eis dat Ferrari geen auto's meer op de markt brengt want het is niet gegarandeerd dat ik me er mee doodrij.
Jonge denk na man, dit heeft te maken met al die klungeltjes die met bruut geweld zo'n core mollen. Er zijn mensen die het blijkbaar wel goed kunnen. Is gewoon weer een voorbeeldje van ...: USER ERROR

Verwijderd

Dit klopt helemaal. Wat een arrogantie hoor ik hier van de mensen die in een pc zaak werken.

Service is toevallig ook nog iets wat in het burgerlijk wetboek staat en niet de opvatting van een domme detaillist.
Service is iets wat iedereen bij welke zaak dan ook, hoog moet houden. Het is je brood. En dat niet aleen het is veel leuker om mensen te helpen. Daarom is het ook het leukste vak ter wereld.

Maar je kan niet verwachten dat wij voor een ander maar even de kosten op ons nemen. Wat jullie als service zien. Is gewoon de kaas van mijn brood eten.

Als ik een raam ingooi. Ga jij ook niet betalen. Zelfs al heb jij mij de stenen verkocht.

Is gewoon zo dat sommige klanten deze logica niet begrijpen. Ik moet rekening houden met hun portomonee. De situaties die dat soms oplevert in een winkel. Zijn werkelijk onverstelbaar schreeuwen en krijsen tieren en vloeken. Zelfs fisiek bedreigen.

Je moet een duidelijk standpunt in nemen. Dus hoe groot je mes of muil ook is als je sloopt betaal je.

Vulcan logic *D

• stylezzz
Ik bemerk bij mezelf dat ik ook spontaan een stuk minder toegeeflijk word als klanten ECHT moeilijk gaan doen. Kijk, zolang de klant redelijk blijft en er gewoon een fantsoenlijk gesprek mogelijk is ben ik bereid om veel voor klanten te regelen. Als ze echter over de rooie gaan en mij als stront behandelen dan kunnen ze het vergeten, beetje respect voor de verkoper is gewoon verplicht.

• Padje
  • Laatst online: 19-05-2025
Op dinsdag 20 maart 2001 00:32 schreef changethislater het volgende:

Geloof ook wel dat Pc boeren rechtstreeks bij AMD kopen ?????

Waar ga ze hun processor's halen dan ???

In de UK of Texas ???

Noem mij eens 1 AMD fabriek in Nederland dan
Ik weet dat er in Utrecht een Groothandel zit die AMD verkoopt microtronic's of zo iets

Volgens mij niet echt van AMD zelf...

Maar ja ik zal het wel mis hebben ....

• Glottis
  • Laatst online: 25-11-2024
Kijk, en koeler op een CPU zetten, en eraf halen valt onder normaal gebruik. Als de winkel beweert dat met een koeler geen probleem bestaat, en dit wel blijkt (lees maar alle postings over dit soort koeler), dan dient Alternate gewoon netjes je te helpen.
Ik vind het wat kortzichtig van Alternate.
Rede is dat onderzoek uitwijst dat een slechte bediening/service aan ongeveer 20 mensen wordt doorvertelt (nu dus alleen via dit forum aan zo'n 1000 potentiele klanten) terwijl een positive ervaring slechts aan iets van 5 mensen wordt vermeldt.
Wat kan Alternate hieruit leren? Beter maar hun klanten tevreden houden. En dit geval valt zeker binnen hun mogelijkheid.

Mmhh... toch nog wat geleert in dit topic, ben zelfs van menig verandert die ik aan het begin had.

• Padje
  • Laatst online: 19-05-2025
Tevens, het ligt toch ook in hun vermogen om die afgebranden AMD te laten onderzoeken.

Lijkt mij heel redelijk als een klant zo zeggen dat ie met normaal gebruik is overleden dat ze hem dan terug sturen naar AMD.

Lijkt mij veel klant vriendelijker... :)

• stylezzz
Op donderdag 22 maart 2001 21:47 schreef Glottis of Xanadu het volgende:
Kijk, en koeler op een CPU zetten, en eraf halen valt onder normaal gebruik. Als de winkel beweert dat met een koeler geen probleem bestaat, en dit wel blijkt (lees maar alle postings over dit soort koeler), dan dient Alternate gewoon netjes je te helpen.
Ik vind het wat kortzichtig van Alternate.
Rede is dat onderzoek uitwijst dat een slechte bediening/service aan ongeveer 20 mensen wordt doorvertelt (nu dus alleen via dit forum aan zo'n 1000 potentiele klanten) terwijl een positive ervaring slechts aan iets van 5 mensen wordt vermeldt.
Wat kan Alternate hieruit leren? Beter maar hun klanten tevreden houden. En dit geval valt zeker binnen hun mogelijkheid.

Mmhh... toch nog wat geleert in dit topic, ben zelfs van menig verandert die ik aan het begin had.
De praktijk leert echter dat het onmogelijk is om ALLE klanten tevreden te stellen. Sommige mensen verwachten gewoon onmogelijke dingen van je. Men kan slechts proberen zoveel mogelijk klanten te vriend te houden.

• MICHIEL123
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op donderdag 22 maart 2001 00:22 schreef changethislater het volgende:

[..]

En dat is ook gebruikers schade. Ik zet dagelijks coolers op athlons. En zie nooit een stukje eraf komen. Zie ze nooit terug. Het enigste wat je te zien krijgt is mensen die zelf bouwen.

Dan liggen op eens hoeken eraf dood of stuken aan de boven kant speelt ie ineens geen mp3 meer af :) Als je zonodig wilt overklocken doe dan je huiswerk, en werk niet op je knieen met breek ijzer onder schaars verlicht buro. Als je je core breekt komt dat echt niet door de autorit naar huis, of door de hitte van het overclocken..Het komt gewoon omdat mensen niet profesioneel omgaan met hun spullen. En met een zwiters zakmes PC's bouwen.

Wat ook mode is bij zelfbouwend nederland is de banen op het moederbord door krassen. Bordje dood. Wat ze doen weet ik niet maar het bevestigings ijzer van de coolers maakt diepe groeven.

En als je dat niet begrijpt .. Moet je het zien als een dure hobby. Is alleen niet leuk om weer een kneurft te moeten vertellen dat ie honderden guldens schade heeft gemaakt.

Je moet die scenes is meemaken. Die sommige mensen opvoeren. Enne is nooit hun schuld het stond namelijk niet op het dimmetje hoe om ie er in moes :)
jah als je dit leest is het wel heeeeel erg:P

ik zelf ben 15 en bouw al systemen sinds me 10e (toen keek me pa alleen toe)
ik heb al van een ppro tot xeon en van xeon tot een athlon gehad en alles nog zelf gebouwd:).
heb op een duron watercooling gehad en nog NOOIT heb ik echt last van schade bij het inbouwen gehad. ik heb 1x mijn moederplank en voeding laten door meten omdat ik het niet vertrouwde. Maar je moet niet alle zelf bouwers afschilderen als domme "boeren" die niets van computers af weten want dat is niet ALTIJD zo :P

<disjfa> honden zijn dom en die moet je gewoon opeten met kerst en een kat nemen als huisdier :)

Verwijderd

Ik had geen kapotte proc, maar wel een mobo dat die pleuris "cmos rom checksum error" blijft geven zonder oplossing. De man van de TD vertelde mij doodleuk dat ik het zelf gesloopt zou hebben door de condensators naast de proc, en dat er toen kortsluiting was opgetreden.

Punt 1 : De superorb zat niet tegen condensator aan.

Punt 2 : Als er kortsluiting optreed krijg je geen beeld (volgens abit dan)

Punt 3 : Abit vertelde mij dat ik gewoon garantie moest krijgen. Maar de medewerker van de TD van die zaak heeft een gesprek gehad met abit. En nu mag ik doodleuk stikken en een RMA nummer gaan aanvragen en 100 piek dokken voor eventuele reparatie, en als ze het niet kunnen maken ben ik nog 100 piek kwijt, ik :r hier gewoon van.

En ik zit al 3 weken zonder :( :(

• digifun
  • Niet online

digifun

Op donderdag 22 maart 2001 17:02 schreef UvaJari1 het volgende:
Standaard is er geen termijn voor garantie!
Het gaat om wat je mag verwachten van een produkt als je het koopt! Het is zelfs zo dat als je in de winkel hebt gezegd waarvoor je het produkt gaat gebruiken en de verkoper zegt uitdrukkelijk dat het produkt er voor geschikt is dit EXTRA verwachtingen schept die dus gehonoreerd dienen te worden.
Als een processor bij normaal gebruik 8 jaar mee gaat, mag je dit dus ook verwachten!
Als ie veel eerder stopt heb je dus garantie! na 7 jaar moet je niet meer gaan zeuren, maar na 2 jaar WEL.
Als ie er na 4 jaar ofzo mee stopt is een gedeeltelijke schadevergoeding wel redelijk.
Immers je verwacht dat je pc jarenlang mee gaat. (al is ie voor de gemiddelde tweaker na 18 mnd al aan vervanging toe, maar dat doet er niet toe)
Zie voor je rechten eventueel art 7:17 BW

p.s.
als er op je product staat 1 jaar garantie betekent dit dat de producent het eerste jaar niet moeilijk gaat doen. MAAR je hebt niets te maken met de producent!!! jij hebt gekocht in de winkel en die moet aan de verwachtingen voldoen!!! Ook opsturen etc wat winkels vaak doen en de schuld bij de producent leggen moet je dus NOOIT accepteren! Dat is hun probleem NIET het jouwe.
Je hoeft de winkel zelf alleen de redelijke mogelijkheid te bieden het probleem binnen een redelijke termijn (2 weken) op te lossen.
Lukt ze dit niet dan kan je de koop ontbinden en het gehele ORIGINELE aankoopbedrag terugeisen. Schrijf echter altijd eerst een brief waarin je ze in gebreke stelt en ze een redelijke termijn geeft om het probleem op te lossen!
Dit is dus waar je als consument RECHT op hebt. Nu kan iedereen hier wel vertellen hoe ze hetzelf zien, maar hierboven staat hoe het in de WET is geregeld. :)

Verwijderd

Hey outlaw. Koop je toch ff die AMD van de gene die deze draad starte.

En begin een proef proces.*D

Ben erg benieuwd. Als het lukt kan je elke dag voorzien van een nieuwe voorraad unclaimbaar matriaal. :P

• acidfever

acidfever

I am allready working!

Topicstarter
Van mij bedoel je? Kan niet, hij is op het moment bij AMD! Ik wil even onze 15 jarige computer bouwer een goed woordje geven.

Thanks 4 the support man!

A.

Verwijderd

Laat even weten hoe het afloopt acidfever. Heb je hem zelf naar AMD gestuurd of toch nog via alternate?

In dat laaste geval ben erg benieuwd. Hoe je dat precies hebt aangepakt. In het eerste geval ook wel trouwens ;)

• digifun
  • Niet online

digifun

Op vrijdag 23 maart 2001 08:39 schreef changethislater het volgende:
Hey outlaw. Koop je toch ff die AMD van de gene die deze draad starte.

En begin een proef proces.*D

Ben erg benieuwd. Als het lukt kan je elke dag voorzien van een nieuwe voorraad unclaimbaar matriaal. :P
De topicstarter wou weten wat zijn rechten en mogelijkheden zijn. In het verloop van het topic is dat prima naar voren gekomen.

Met die voorraad unclaimbaar materiaal zul je toch je eigen advocaat moeten gaan benaderen en je leverancier aansprakelijk gaan stellen. Dit is ook een onderdeel van professioneel ondernemerschap.

In het kader van de ketenaansprakelijkheid kun je ook bij iedere partij in de bedrijfskolom je garantie claimen (detaillist, groothandel en fabrikant).

Wat er hier gebeurt, is dat een risico wordt afgewenteld op de consument wat wettelijk niet voor rekening van de consument is. De rechten van de consument worden genegeerd.

• acidfever

acidfever

I am allready working!

Topicstarter
Er werd gevraagd hoe ik het heb aangepakt:

Ik ben naar Alternate geweest en heb (na herhaaldelijk aandringen) hun zover gekregen de cpu naar AMD op te sturen (volgens mij moeten ze dat gewoon doen en is er geen reden dat ik hun moet overtuigen om dit te doen maar goed).

Daarna heb ik een brief geschreven waarin ik de situatie heb uitgelegd en onder andere vermeldt dat ik hun advies heb opgevolgd.

verder heb ik gezegd dat ik de cpu in de ingeleverde staat terug wil (ik heb er foto's van) omdat de cpu nog steeds van mij is! Ook wil ik een testrapport zien van AMD waarin zij een geloofwaardige reden geven waarom de cpu het in hun ogen niet meer doet.
Dit testrapport dient voor mij ook als bewijs dat ze de cpu ook echt hebben opgestuurd naar AMD!

Heb hierna een uitdraai van Alternate's garantiebepalingen gevraagd en vermeldt dat ik de cpu terugwil omdat ik bij een negatief antwoordt een second opinion wil (in de vorm van TNO onderzoek of op de TU in Delft).

Dat was het wel zo'n beetje.

Hierna ben ik zelf materiaal gaan verzamelen uit het Burgelijk Wetboek. Hiermee kan ik mijn verweer onderbouwen als ik een negatief antwoordt terug krijg (wat ik wel een beetje verwacht).

A.

• acidfever

acidfever

I am allready working!

Topicstarter
Ik wil nu dit topic zoveel mogelijk houden voor mensen die mij advies kunnen geven over mijn rechten. Anders weet ik weer precies waar het op uitdraait. Er zijn veel mensen die hun koelers 34 keer per dag moneteren en dus in mijn ogen wel zelf verantwoordelijk zijn als ze hun core slopen. Mijn geval is uitdrukkelijk bij normaal gebruik (dus koeler monteren en niet meer aankomen).

Als je de koeler er al 50 keer op en af hebt gehad moet je zo volwassen zijn je eigen fout toe te geven! (Als ik dit zelf had gedaan had ik ook geaccepteerd dat het mijn eigen fout was geweest).

Maar 1 keer een koeler monteren noem ik normaal gebruik!

Hopelijk ziet iedereen dit zo!

A.

• TD-er
Mischien toch nog handig voor je als vergelijkings materiaal.
Ik heb de defecte CPU's die zeg maar deze week terug zijn gekomen (afgelopen 2 a 3 dagen) op de foto gezet (en daaruit de meest duidelijke geselecteerd)
Zoals je kunt zien zijn er aardig wat cores die niet alleen afgebroken hoeken hebben, maar ook afgeronde randen ten teken dat de cooler flink heen en weer is gerost.
De URL's lijken mij duidelijk.
http://www.fmf.nl/~gijs/GoT/AMD_fotos/niet_omgeruild/

http://www.fmf.nl/~gijs/GoT/AMD_fotos/omgeruild/

Maar daar wilde ik toch nog even één CPU apart vermelden.
Deze CPU heeft net ff wat meer schade dan de gemiddeld afgebroken core (zie de gold-bridges) en de L-1-bruggen zijn nog ingekleurd.
http://www.fmf.nl/~gijs/GoT/AMD_fotos/niet_omgeruild/DSCF0082.JPG

en dezelfde CPU voor de schoonmaak (zwaar verdund oplosmiddel + keuken papier)
http://www.fmf.nl/~gijs/GoT/AMD_fotos/niet_omgeruild/DSCF0072.JPG

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:31
:'( ;(

Die ene ziet er inderdaad wel heel beroerd uit. Die SMD's zijn gewoon ontploft joh!!

Bij de CPU's die wel zijn omgeruild is de laatste vrijwel onbeschadigd, klopt dat? Verder zie ik niet zo heel veel verschil tussen de proc's die wel zijn omgeruild en de proc's die niet zijn omgeruild. Ook bij de wel-omgeruilde zijn de hoekjes van de core afgebrokkeld. Of is er toch nog iets wat op de foto's niet te zien is?

*D

Verwijderd

Nou,
eerlijk gezegd TD'er,
ik zie er maar één tussen die is geruild, die niet behoorlijk op z'n lazer heeft gehad. Alleen die F0030 Tbird B 1200 dus...

De rest ziet eruit of ze door een bende schooljongens zijn afgerost :+

Maar ik ga d'r lekker van tussen, Tante Pos heeft net m'n Swift 462 koeler van de OC-Shop gebracht.. belangrijker zaken.!!!!!!

Nou dooooeeeii !!!!

Verwijderd

Wat ik me nou afvraag is, wat doen de winkels zelf met de cpu's die zij terug krijgen. Claimen jullie (=winkel eigenaar e.d.) zelf alsnog de garantie bij AMD of maken jullie er mooie sleutelhangers van? Stel dat je zelf alsnog garantie claimt EN krijgt, dan heb je a: (sommige) klanten mooi genaaid, want je hebt ze een nieuwe cpu laten kopen en/of b: je kan dezelfde cpu 2x verkopen. Dus in het ergste geval koopt een klant 2x dezelfde cpu.

Dus wanneer zegt AMD, ja het is garantie, winkel hier heb je een nieuwe cpu?

• TD-er
SOms speelt ook mee hoe de klant is.
Als 't een knoeier is die heel grof om een nieuwe schreeuwt, kan 'ie 't shaken.
Wanneer 't echter een normaal geval is wordt 'ie omgeruild (dus de CPU nauwlijks beschadigd, hooguit hoekje eraf)
Wanneer de Klant een nieuw artikel koopt krijgt 'ie altijd zijn oude spul mee, tenzij de klant dat niet wil en dan moet hij tekenen dat 'ie afstand ervan doet.
Alle CPU's die in ons bezit zijn proberen we uiteraard allemaal te claimen.

Pagina: 1 2 3 Laatste