In 1998 sloot ik een 100% beleggingspolis af (dacht eigenlijk dat het 50-50 was, maar blijkbaar was het toch 100%). Dat is inmiddels een lijfrentepolis geworden. Toen was ik nogal naief en de beste man was natuurlijk erg overtuigend. Inmiddels zijn we 13 jaar verder en heb ik bijna 20.000 euro betaald aan premie. 1998 was zo'n beetje het hoogtepunt van de beursbubbel en daana klapte de boel in.
Met als gevolg dat nu, 13 jaar later mijn saldo slechts 14.000 euro betreft.
Dan krijg je zo'n mooi overzichtje:
Hoeveel premie heeft u betaald dit jaar? 1539,96
Hiermee hebben we het volgende verrekend:
premie overlijdensrisicodekking: -1,36
premie arbeidsongeschiktheid: -60,52
kosten verzekeringsmaatschappij: -56,28
kosten bemiddelaar/verzekeringsadviseur: -122,81 (!)
Totaal: -240,97
Hoeveel heeft u verdiend op beleggingen (resultaat)? 296,35
Zo gaat dat. Bijna je hele winst gaat op aan kosten. De kosten zijn 15% van mijn inleg, waar 3% normaal hoort te zijn.
Zijn er nog medetweakers die ook zo'n foute keuze hebben gemaakt en wat hebben zij er aan gedaan? Als ik er uit stap zit ik met verlies. Als de beurs komende jaren gewoon normaal stijgt (vorig jaar had ik 1000 euro resultaat bijv) dan groeit het wellicht nog enigszins. Internet zegt dat je sowieso de 1e 10 jaar vooral kosten maakt met dit soort polissen en dat het daarna snel stijgt doordat het beleggingsbedrag steeds groter wordt en de kosten gelijk blijven.
Er is natuurlijk op internet erg veel te vinden, maar ik vroeg me af welke keuzes tweakers hebben gemaakt.
Met als gevolg dat nu, 13 jaar later mijn saldo slechts 14.000 euro betreft.
Dan krijg je zo'n mooi overzichtje:
Hoeveel premie heeft u betaald dit jaar? 1539,96
Hiermee hebben we het volgende verrekend:
premie overlijdensrisicodekking: -1,36
premie arbeidsongeschiktheid: -60,52
kosten verzekeringsmaatschappij: -56,28
kosten bemiddelaar/verzekeringsadviseur: -122,81 (!)
Totaal: -240,97
Hoeveel heeft u verdiend op beleggingen (resultaat)? 296,35
Zo gaat dat. Bijna je hele winst gaat op aan kosten. De kosten zijn 15% van mijn inleg, waar 3% normaal hoort te zijn.
Zijn er nog medetweakers die ook zo'n foute keuze hebben gemaakt en wat hebben zij er aan gedaan? Als ik er uit stap zit ik met verlies. Als de beurs komende jaren gewoon normaal stijgt (vorig jaar had ik 1000 euro resultaat bijv) dan groeit het wellicht nog enigszins. Internet zegt dat je sowieso de 1e 10 jaar vooral kosten maakt met dit soort polissen en dat het daarna snel stijgt doordat het beleggingsbedrag steeds groter wordt en de kosten gelijk blijven.
Er is natuurlijk op internet erg veel te vinden, maar ik vroeg me af welke keuzes tweakers hebben gemaakt.
Dit dus.