RuimTheMartian schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 21:49:
En ik denk dat ik uit die twee zal moeten kiezen, maar is dat wel zwaar genoeg?
VT-d zit ook op de (normale) i5, ECC inderdaad niet. Als je er geen productie op draait is ECC ook helemaal niet zo per se nodigXeon dan heb je ECC (en vt-D) support, dat is nodig voor stabiliteit en passthrough
Dat hangt er van af, als read-cache valt dat tegen, als write-cache (waarbij "cache" eigenlijk de verkeerde naam is) heeft het alleen zin als je veel sync writes hebt. Ik leeg hier dat je de VM's op een aparte disk (SSD of HDD maakt hiervoor niet uit) wil draaien, en dus je NAS niet aan VMware aan wil bieden als datastore. ESXi behandelt alle writes als sync writes, en zonder SLOG (SSD) wordt dat (op een HDD-pool) traag. Omdat dit hier niet speelt heb je daar ook geen last van, en hoef je het dus niet op te lossen.Ik las ergens dat als je ZFS wil gaan gebruiken (ik lees daar goede dingen over) je ook nog een SSD als caching moet 'rekenen' die dan samen met de 4 HDD's de bak met storage moet vormen voor de NAS-functie.
Het kan wel, en zeker als je nog een SSD hebt slingeren (Intel 320 an 40 GB bijvoorbeeld, SSD refreshen / TRIM'men / leeg maken en dan SLOG instellen van 2 GB en de rest niet gebruiken) kan het zeker geen kwaad (zoals bij alles zit ook hier een kanttekening: bij stroomuitval wil je een SSD die de write afmaakt in plaats van een journaal terug spoelt), maar nodig is het in dit geval zeker niet.
Wel moet je zorgen dat je een moederbord hebt met twee controllers (of je moet een extra controller plaatsen) want die controller hangt wordt met alles wat er aan hangt via VT-D aan je ZFS-VM doorgegeven. Als aan die controller ook de schijf met je VM's hangt dan kun je niks meer
Ik heb een soortgelijke processor in mijn NAS, en die trekt:Intel Xeon E3 1274 v5, die lijkt mij krachtig genoeg, [..] loopt het dan niet te snel vast?
- ZFS VM
- - PLEX
- - Nieuwsgroepen downloaden
- - Torrents downloaden
- - OwnCloud
- - Crashplan backups van de NAS (aanrader! Voor $ 5 per maand alles veilig, of $ 12,50 voor 10 computers)
- - CouchPotato
- - SickBeard
- 3x Minecraft server met veel mods
- Space Engineers Server
- 7 Days to Die Server
- vCenter Server
- Windows Server met AD
- Exchange
- SQL Server
tegelijkertijd op zijn sloffen. Nu is "tegelijkertijd" een beetje overtrokken, want het is een thuissituatie en hoewel die games wel open staan richting het internet (of eigenlijk, richting de IP-adressen van wat vrienden) wordt het nooit allemaal tegelijkertijd gebruikt
Dus om specifiek op de vragen in te gaan:
1. Kan zeker, en wordt in de hobby-sfeer ook vaak toegepast. Professioneel spelen er andere zaken mee, daar is aanschaf en stroom ondergeschikt aan beheer en support.
2. De Z170 chipsets en i219 netwerkkaart gaven in het begin (schijnbaar, ik heb zelf geen ESXi geprobeerd op mijn Skylake-systeem) problemen, dat is schijnbaar in ESXi 6.0 Update 1 opgelost voor de chipset, voor de netwerkkaart schijn je ESXi 6.0 with patch ESXi600-201601001 (Build 3380124) released in January 2016 nodig te hebben.
3. Dit kan zeker, wel is het voor de betrouwbaarheid het beste om een SATA- of SAS-controller door te geven aan je ZFS-VM in plaats van VMDK's of local RDM's te gebruiken. Hele harde cijfers zijn er geloof ik niet helemaal maar 'iedereen' doet het zo en dat gaat over het algemeen gewoon goed.
4. ZFS gebruikt RAM als read cache, in dat opzicht wil het op zich veel geheugen, echter, een typische thuis-NAS heeft een behoorlijk sequentieel toegangspatroon, en 4 GB (maar liever 8, meer als je in FreeNAS ook nog plugins gaat gebruiken, zoals OwnCloud of Crashplan, omdat die zelf ook RAM nodig hebben) is genoeg.
Omdat je ook de nodige VM's wil draaien zou ik voor 64 GB gaan. Het scheelt ~200 ten opzichte van 32 GB, en als je alleen Linux VM's opzet zal het wel gaan, maar met een paar Windows-VM's erbij wordt dat al snel krap, zeker als je met SQL Server of Exchange wilt gaan proberen. Wat je eventueel kunt doen is er 32 GB (2x16) in zetten en het eerst even aankijken, of zoonlief bij laten dragen in de vorm van nog 2x 16 GB. Als ik echter het budget zie dan moet die 64 GB er wel in passen
5. Alle CPU's van dezelfde familie gebruiken idle ongeveer evenveel stroom, en hoe harder ze moeten werken hoe meer stroom. Een thuis-NAS is (zelfs wanneer je het als probeer-lab inzet) over het algemeen toch erg veel idle
6. Tja, iedere case waar je 4 schijven en een SSD in kwijt kunt moet wel voldoen
Qua voeding loop ik een beetje achter geloof ik, er zijn anderen die daar een veel beter antwoord op kunnen geven
7. Mijn server gebruikt (mede, of waarschijnlijk vooral door het server-moederbord) ongeveer 64 Watt met alleen FreeNAS, met VMware erbij gebruikt het meer. Dat is wel met VMware 5.0 (don't ask
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock