ADVIES GEVRAAGD (voor de meedenkers)
Mijn 8-jaar oude NAS (QNAP) gaat een keer omvallen. Ik kan daar op wachten of ik begin na te denken over opvolging. Na opvolging wordt QNAP back-up device.
Dus ben ik begonnen met het nadenken over een NAS, kant-en-klaar of ga ik het zelf bouwen? Dat laatste lijkt mij leuk, ik bouw ook wel zelf PC's en HTPC's. Servers heb ik nog nooit gedaan, maar interessant lijkt het me wel. Vast weer heel veel te leren!
Mijn zoon gaat het komend jaar starten met een IT-gerichte opleiding en zal daar vast en zeker met virtualisatie te maken gaan krijgen en daarmee willen spelen en oefenen.
Kortom ergens begon ik ook na te denken over een soort all-in-one-server, die óók NAS als rol kan nemen. Dus een 'doos', zo energiezuinig als haalbaar, die met een hypervisor (ESXi), de in de 'doos' beschikbare resources kan toebedelen aan een aantal virtuele machines. En ik denk dan aan een MySQL-server, een webserver, een mailserver, een LDAP-server, VPN-server, etc. Waarschijnlijk zijn een aantal van die servers te combineren, daar kom ik zelf ergens wel achter denk ik. Maar als mijn zoon het als speeltuin zal gaan gebruiken zullen er wellicht nog wel wat testservers bij gaan komen. Dat wordt natuurlijk nooit een productie-omgeving, maar de boel moet ook niet helemaal stil komen te staan.
Nu lees ik in dit forum-thread heel veel over Intel i5 (Skylake) en af en toe ook wel over de Xeon E3 1200 v5 serie (ik denk aan de 1275 of 1245). En ik denk dat ik uit die twee zal moeten kiezen, maar is dat wel zwaar genoeg? Xeon dan heb je ECC (en vt-D) support, dat is nodig voor stabiliteit en passthrough. i5 is beter voor het budget. Het budget staat overigens nog niet heel erg vast, maar ergens rond de 1000 euro voor case, voeding, mobo, processor en geheugen (en eventueel RAID-controller) is waar ik aan denk. Ik denk verder aan 4 HDD's, een M.2 SSD als bootdevice en een 500Gb SSD voor het draaien van de VM's. Ik las ergens dat als je ZFS wil gaan gebruiken (ik lees daar goede dingen over) je ook nog een SSD als caching moet 'rekenen' die dan samen met de 4 HDD's de bak met storage moet vormen voor de NAS-functie. In elk geval wil ik de HDD's niet aan het spinnen hebben als ik geen data nodig heb, dat schijnt stukken te schelen in het energieverbruik las ik. Dus zoveel mogelijk op SSD, behoudens de echte data.
Die HDD's en SSD's zitten niet in het budget van 1000 euro.
Ik heb geen ervaring met virtualisatie (dus ook geen gevoel bij belasting en performance), maar snap het concept wel (werk in de IT). Ik neig vanuit wat ik lees naar de Intel Xeon E3 1274 v5, die lijkt mij krachtig genoeg, ondersteunt vt-D en ondersteund ECC. Maar wil hier graag jullie kijk ook op? Voor mijn doeleinde, een NAS, webserver en SQL-server, PLEX en wat downloadwerk is het meer dan genoeg, dat is mijn huidige QNAP al, maar als mijn zoon er straks mee gaat spelen/oefenen (ik weet dat m'n back-up dan goed geregeld moet zijn, haha), loopt het dan niet te snel vast?
Ik heb een paar vragen over mijn idee/plan:
1. Is het een goed idee om NAS met virtualisatie-server te combineren? Ik heb de indruk dat het kan, en als het kan waarom niet? NAS heeft niet zoveel om het lijf. Draai nu al jaren om een QNAP met een Atom 1.8Ghz, en is meer dan prima.
2. Ik las ergens dat Skylake Xeon v5 nog niet ondersteund wordt door ESXi 6.0, of toch wel in update 1?
3. Kan ZFS wel samen met ESXi? Of zijn er betere oplossingen? Deze vraag vind ik nu nog minder spannend, want dat kan later ook nog wel uitgevogeld worden. Maar als er nu al ideeën zijn, welkom!
4. 16, 32 of 64Gb? Ik schat het laatste, ook omdat als ik ZFS wil gaan gebruiken dat veel RAM vraagt.
5. Is de Xeon E3 1200 v5 serie wel zuinig? Ik lees dat hij nagenoeg gelijk is aan de i% Skylake (op hyperthreading na), en zou iets zuiniger zijn?
6. Ideeën over een goede case? Goede voeding? Ik vindt de Chenbro-cases wel mooi. Voeding moet 80+ efficiency hebben.
7. Weet niet zeker of dit de plaats is om mijn vragen te stellen, dus is er een betere plaats (ik ben niet persé op zoek naar het allerzuinigst, maar in idle state hoop ik toch wel max. 40Watt te verbruiken, liever minder) dan hoor ik dat ook graag.
Veel vragen... ben benieuwd, hoor graag van jullie!