Ik zou er 1 cpu uit trekken en van de 'winst' uit eten gaan. De energiebesparing die je zou kunnen halen is een whopping 160.- per jaar als je met gesloten beurs een nieuw systeem neer weet te zetten, wil je daarvoor de hele zooi omgooien?
Heb je al ESXi 6.0? die is weer wat zuiniger dan 5.0/5.5. Scheelt ook al snel weer een 10-20W in sommige gevallen.
Even niets...
1 CPU er uit trekken is geen optie helaasjadjong schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 19:03:
Ik zou er 1 cpu uit trekken en van de 'winst' uit eten gaan. De energiebesparing die je zou kunnen halen is een whopping 160.- per jaar als je met gesloten beurs een nieuw systeem neer weet te zetten, wil je daarvoor de hele zooi omgooien?
100 watt idle minder verbruiken scheelt 200,- euro per jaar. Bij een afschrijving van 3 jaar is dat 600,- euro. Vind ik persoonlijk toch wel de moeite waard.
Ja, ik draai op ESXi 6.0. Updaten naar 6.0 update 1 zou nog kunnen werken?FireDrunk schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 20:17:
Heb je al ESXi 6.0? die is weer wat zuiniger dan 5.0/5.5. Scheelt ook al snel weer een 10-20W in sommige gevallen.
Heb ook al de energie settings aangepast naar minimale power use:

Edit:
- Power.CstateResidencyCoef = Sneller naar C-states gaan.
- Power.MaxFreqPct = Maximaal procent gebruik van de CPU's. 99% of lager schakelt HT uit. 80 is de laagst geadviseerde setting.
- Power.PerfBias = MSR seting voor Intel. "15" betekend low power.
[ Voor 14% gewijzigd door renedis op 06-01-2016 20:44 ]
Wat vinden jullie van de volgende setup:
De bedoeling is om deze configuratie te gebruiken voor een homelab (zakelijk + prive). Ik schrijf hardware altijd in 3 jaar af en heb daarbij de stelregel dat deze niet meer dan één euro per dag mag kosten over de genoemde periode. Bovenstaande build past daarom precies in het budget.
De keuze voor het motherboard is oa vanwege de mogelijkheid een M2 SSD kwijt te kunnen en de aanwezigheid van 4 geheugensloten (Zijn er overigens tweakers die dit mobo gebruiken icm ESXi 6?). Mocht ik het systeem ooit als werkstation willen gaan gebruiken: Ik werk met een triple-monitor setup en dit mobo biedt de mogelijkheid om 3 monitoren digitaal aan te sluiten (HDMI, DVI en DP).
De 4 geheugensloten bieden de mogelijkheid om 64GB memory te installeren. Omdat ik oa met openstack wil gaan werken en met nested ESXi wil ik genoeg ruimte hebben om vooruit te kunnen.
Bij de keuze van de CPU vraag ik me af of dit een juiste keuze is. Ik kan +/- 100 euro besparen door er een i5 in te zetten. Aan de andere kant, de HT mogelijkheden van de i7 geven weer extra ruimte om flink wat VM's te draaien.
Kwa storage komen er alleen SSD's in de machine te zitten. Te beginnen met een Samsung 850 EVO 500GB die ik nog heb liggen, later uit te breiden met extra SSD's.
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Core i7-6700 Boxed | € 349,90 | € 349,90 |
1 | ASRock H170M Pro4 | € 103,- | € 103,- |
1 | Cooler Master N300 (KKN1, closed) | € 41,95 | € 41,95 |
1 | G.Skill Ripjaws V F4-2133C15Q-64GVR | € 460,01 | € 460,01 |
1 | Seasonic G-series 360 watt | € 55,95 | € 55,95 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.010,81 |
De bedoeling is om deze configuratie te gebruiken voor een homelab (zakelijk + prive). Ik schrijf hardware altijd in 3 jaar af en heb daarbij de stelregel dat deze niet meer dan één euro per dag mag kosten over de genoemde periode. Bovenstaande build past daarom precies in het budget.
De keuze voor het motherboard is oa vanwege de mogelijkheid een M2 SSD kwijt te kunnen en de aanwezigheid van 4 geheugensloten (Zijn er overigens tweakers die dit mobo gebruiken icm ESXi 6?). Mocht ik het systeem ooit als werkstation willen gaan gebruiken: Ik werk met een triple-monitor setup en dit mobo biedt de mogelijkheid om 3 monitoren digitaal aan te sluiten (HDMI, DVI en DP).
De 4 geheugensloten bieden de mogelijkheid om 64GB memory te installeren. Omdat ik oa met openstack wil gaan werken en met nested ESXi wil ik genoeg ruimte hebben om vooruit te kunnen.
Bij de keuze van de CPU vraag ik me af of dit een juiste keuze is. Ik kan +/- 100 euro besparen door er een i5 in te zetten. Aan de andere kant, de HT mogelijkheden van de i7 geven weer extra ruimte om flink wat VM's te draaien.
Kwa storage komen er alleen SSD's in de machine te zitten. Te beginnen met een Samsung 850 EVO 500GB die ik nog heb liggen, later uit te breiden met extra SSD's.
En nu moet ik een NIC erbij plaatsen~ # uptime
09:36:04 up 548 days, 09:18:45, load average: 0.58, 0.58, 0.57
Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast
HT geeft tot 10% betere performance, als het dus duurder dan 10% is en je niet veel capaciteit nodig hebt geen goede investering. (daarnaast kun je een i5 ook overklokken, al is dat buiten scope voor dit topic) De NIC van dat bord is compatible, dus je zou er geen problemen mee moeten hebben.Zerobase schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 07:03:
Wat vinden jullie van de volgende setup:
# Product Prijs Subtotaal 1 Intel Core i7-6700 Boxed € 349,90 € 349,90 1 ASRock H170M Pro4 € 103,- € 103,- 1 Cooler Master N300 (KKN1, closed) € 41,95 € 41,95 1 G.Skill Ripjaws V F4-2133C15Q-64GVR € 460,01 € 460,01 1 Seasonic G-series 360 watt € 55,95 € 55,95 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 1.010,81
Je kunt ook nog 33 euro op het geheugen besparen.
Als je gaat nesten vergeet dan de mac learning fling niet en hou geheugen vrij voor de host. En als je aan VSAN denkt ga dan direct voor een Intel NVME drive, een enkele SATA disk bottlenecked zo je hele server: Als je 4 nested ESXi instances aanmaakt en je hebt een write dan wordt deze in één cache geschreven en op twee nested ESXi hosts in de capacity. Dat is dus sowieso al een verdrievoudiging en mogelijk meer door VFMS overhead, SATA heeft maar een queuedepth van 31.
[ Voor 8% gewijzigd door |sWORDs| op 07-01-2016 11:23 ]
Te Koop:24 Core Intel Upgradeset
Yep, een aantal weken geleden heb ik dezelfde Asrock H170M Pro4 aangeschaft i.c.m. met de i7-6700. Als geheugen heb ik een kit van 4 reepjes van 16GB (Crucial CT4K16G4DFD8213).Zerobase schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 07:03:
.... (Zijn er overigens tweakers die dit mobo gebruiken icm ESXi 6?). ...
Met dezelfde overweging als jou heb ik voor dit bord gekozen omdat ik een Samsung 950 Pro SSD heb.
Helaas ben ik er nog niet aan toegekomen om goed te testen, maar het installeren ESXi 6 (wel een custom iso nodig ivm ontbreken van de NIC driver) en het installeren een draaien van een Win10 test VM-tje verliep vlekkeloos.
Gek, hij zit wel in 5.5u3, dan zit ie vast in de volgende versie van 6.Cranberry schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 11:22:
[...]
(wel een custom iso nodig ivm ontbreken van de NIC driver)
[...]
Edit: Ik was bang dat ik te vroeg iets gezegd had, maar ik zie hem toch echt in update manager staan: ESXi600-2016-01405 update e1000e. (van vandaag)
code:
1
| esxcli software profile update -d https://hostupdate.vmware.com/software/VUM/PRODUCTION/main/vmw-depot-index.xml -p ESXi-6.0.0-20160104001-standard |
VIBs Installed:
[...]
e1000e_3.2.2.1-1vmw.600.1.26.3380124
[...]
[ Voor 50% gewijzigd door |sWORDs| op 07-01-2016 15:13 ]
@|sWORDs|:
De i7 is in prijs 100 euro meer, op het totaalplaatje scheelt het 10% in prijs. Vwb het geheugen, de G-skill modules staan op de QVL van Asrock, vandaar dat ik voor deze modules gekozen heb.
Vwb de mac learning fling: dvfilter wordt met ESXi 6.0 meegeleverd (zag het voorbij komen tijdens een installatie). Is dus alleen een kwestie van configureren. Overigens interessante materie. Ben niet zo'n ervaren ESX gebruiker, maar na wat artikelen op internet weer een stukje wijzer.
Een NVME SSD staat nog op mijn verlanglijst. Bijv een SM951 (of de opvolger die er aankomt, de 953), of een 950 PRO. Eerst maar eens voor sparen ...
De i7 is in prijs 100 euro meer, op het totaalplaatje scheelt het 10% in prijs. Vwb het geheugen, de G-skill modules staan op de QVL van Asrock, vandaar dat ik voor deze modules gekozen heb.
Vwb de mac learning fling: dvfilter wordt met ESXi 6.0 meegeleverd (zag het voorbij komen tijdens een installatie). Is dus alleen een kwestie van configureren. Overigens interessante materie. Ben niet zo'n ervaren ESX gebruiker, maar na wat artikelen op internet weer een stukje wijzer.
Een NVME SSD staat nog op mijn verlanglijst. Bijv een SM951 (of de opvolger die er aankomt, de 953), of een 950 PRO. Eerst maar eens voor sparen ...
Ik zou voor Intel gaan, ik heb beide, maar de Intel is toch echt een paar klassen beter met virtualisatie.
HCL maak ik me niet echt meer druk over sinds de geheugencontroller in de CPU zit, alleen bij mijn nieuwe dual Xeon build heb ik me er aan gehouden.
dvfilter zit in ESXi maar je moet wel een VIB installeren om een maclearning filter toe te voegen.
Ik snap je rekensom met 10% op het totaal, maar alleen de CPU wordt sneller. Als die 10% CPU voor jou 100 euro meer waard is, gewoon doen.
HCL maak ik me niet echt meer druk over sinds de geheugencontroller in de CPU zit, alleen bij mijn nieuwe dual Xeon build heb ik me er aan gehouden.
dvfilter zit in ESXi maar je moet wel een VIB installeren om een maclearning filter toe te voegen.
Ik snap je rekensom met 10% op het totaal, maar alleen de CPU wordt sneller. Als die 10% CPU voor jou 100 euro meer waard is, gewoon doen.
Mocht iemand nog twijfelen over welk diskformaat en controller te gebruiken voor Windows:

PVSCSI thin is als je alles bekijkt volgens mij toch echt het beste. Beter performance bij lagere CPU load (load/performance is 10% beter dan LSI SAS) en schijfruimte voordeel.
Ik zit er over te denken om de testen uit te breiden met passthrough, virtual/physical RDM, SATA HD/SDD en remote storage.

PVSCSI thin is als je alles bekijkt volgens mij toch echt het beste. Beter performance bij lagere CPU load (load/performance is 10% beter dan LSI SAS) en schijfruimte voordeel.
Ik zit er over te denken om de testen uit te breiden met passthrough, virtual/physical RDM, SATA HD/SDD en remote storage.
[ Voor 12% gewijzigd door |sWORDs| op 09-01-2016 14:37 ]
Even melden dat ESXI prima werkt. Zonder iets te doen 14 watt idle, zonder disken. Asm pci-e sata controller er in en doorgegen naar vm geeft prima performance.duramen schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 11:05:
Ben op zoek naar een zuinige ESXi server die ook als always on file server moet draaien (met 2 grote schijven)
Heeft iemand ervaring met dit bord?
pricewatch: Gigabyte GA-H110M-S2H
Ze claimen in de bios manual VT-d te ondersteunen
Je moet wel de realteck driver aan de esxi iso toevoegen.
Het lijkt zelfs mogelijk om de skylake graphics door te geven aan een vm. Dan zou dus windows met native graphics performance op de esxi host kunnen draaien als main pc (voor office toepassingen). Scheelt weer een computer.
[ Voor 3% gewijzigd door duramen op 09-01-2016 20:09 ]
- Pantagruel
- Registratie: Februari 2000
- Laatst online: 26-09 15:29
Mijn 80486 was snel,....was!
:strip_icc():strip_exif()/u/3454/i486.jpg?f=community)
Matched: esxi
Goed om te weten, lekker goedkoop bordje en toch alle fijne dingen, thanx voor de infoduramen schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 20:08:
[...]
Even melden dat ESXI prima werkt. Zonder iets te doen 14 watt idle, zonder disken. Asm pci-e sata controller er in en doorgegen naar vm geeft prima performance.
Het lijkt zelfs mogelijk om de skylake graphics door te geven aan een vm. Dan zou dus windows met native graphics performance op de esxi host kunnen draaien als main pc (voor office toepassingen). Scheelt weer een computer.
Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R
Verwijderd
Ik ben ook aan het orienteren om een zuinige ESXi op te bouwen maar heb problemen met de juiste processor / mobo combinatie te selecteren.
Ik plan op 4 VM's, pfSense, Rockstor, Download en een overige applicatie server/cloud opslag etc.. etc..
Mijn basis zou dan ook zijn 2 LAN porten en eventueel gelijk een wlan port.
De VM's draai ik vanaf een SSD en daarnaast stop ik er nog 2TB in voor de NAS. Deze kan zelf backuppen naar een externe QNAP. Ik heb dus niet veel SATA porten nodig.
Nu wil ik zelf een i5 gebruiken met een laag TDP, maar heb nu gelezen dat ze idle allemaal hetzelfde gebruiken, de lage TDP is dus geen must.
Moet ik gaan voor een server board of een doorsnee media board? Op een server board zal ik geen WLAN vinden. Of zal ik met een Avoton bord verder gaan met onboard CPU en passieve koeling?
Ik plan op 4 VM's, pfSense, Rockstor, Download en een overige applicatie server/cloud opslag etc.. etc..
Mijn basis zou dan ook zijn 2 LAN porten en eventueel gelijk een wlan port.
De VM's draai ik vanaf een SSD en daarnaast stop ik er nog 2TB in voor de NAS. Deze kan zelf backuppen naar een externe QNAP. Ik heb dus niet veel SATA porten nodig.
Nu wil ik zelf een i5 gebruiken met een laag TDP, maar heb nu gelezen dat ze idle allemaal hetzelfde gebruiken, de lage TDP is dus geen must.
Moet ik gaan voor een server board of een doorsnee media board? Op een server board zal ik geen WLAN vinden. Of zal ik met een Avoton bord verder gaan met onboard CPU en passieve koeling?
Skylake passthrough laat ESXi crashen. Dat word dus een losse graphics cardduramen schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 20:08:
[...]
Even melden dat ESXI prima werkt. Zonder iets te doen 14 watt idle, zonder disken. Asm pci-e sata controller er in en doorgegen naar vm geeft prima performance.
Had het ook al in het DiY NAS topic geplaatst, maar misschien is het hier wat meer op zijn plek.
Klein vraagje, weet niet zogoed waar ik dit kan plaatsen hier of in het ESXi server topic, in ieder geval, ik wil een beetje gaan spelen met ESXi en eventueel iets anders virtueel (proxmox, xenserver). Nu heb ik een nas staan met bare XPenology:
Ik heb afgelopen week een leuk begin setje gekocht, namelijk:
Mijn bedoeling was om de NAS om te zetten naar virtueel en dan ESXi draaien om vervolgens de huidige CPU, Mobo, Geheugen te verkopen.
Of zal ik een voeding en een leuk klein kastje halen en de ESXi server appart houden?
Wat is jullie mening hierover?
Klein vraagje, weet niet zogoed waar ik dit kan plaatsen hier of in het ESXi server topic, in ieder geval, ik wil een beetje gaan spelen met ESXi en eventueel iets anders virtueel (proxmox, xenserver). Nu heb ik een nas staan met bare XPenology:
1 | Intel Pentium G3420 Boxed | € 68,90 | € 68,90 |
1 | MSI H97M-G43 | € 89,50 | € 89,50 |
4 | Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB | € 92,95 | € 371,80 |
3 | Toshiba DT01ABA300, 3TB | € 0,- | € 0,- |
1 | Cooler Master N400 KKN1 | € 51,39 | € 51,39 |
1 | Silverstone SST-CP06 4x SATA | € 7,99 | € 7,99 |
1 | Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU | € 35,95 | € 35,95 |
1 | IBM ServeRAID M1015 SAS/SATA Controller for System x | € 213,61 | € 213,61 |
1 | Seasonic G-Serie 360Watt | € 55,95 | € 55,95 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 895,09 |
Ik heb afgelopen week een leuk begin setje gekocht, namelijk:
1 | Intel Pentium G4400 Boxed | € 61,- | € 61,- |
1 | Gigabyte GA-B150M-D3H | € 80,95 | € 80,95 |
1 | Seagate Desktop HDD ST3000DM001, 3TB | € 92,95 | € 92,95 |
1 | Crucial CT8G4DFD8213 | € 37,95 | € 37,95 |
1 | Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB | € 0,- | € 0,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 272,85 |
Mijn bedoeling was om de NAS om te zetten naar virtueel en dan ESXi draaien om vervolgens de huidige CPU, Mobo, Geheugen te verkopen.
Of zal ik een voeding en een leuk klein kastje halen en de ESXi server appart houden?
Wat is jullie mening hierover?
AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850
Bedankt voor deze info. Ik ben van plan een NUC6 te kopen, en dan dacht ik aan de i5SYH variant om dan in 1 beweging ook HTPC te vervangen met Intel GVT (video kaart doorgeven), Maar ik vrees dat het van het goede teveel zal zijn :-)duramen schreef op zondag 10 januari 2016 @ 17:57:
[...]
Skylake passthrough laat ESXi crashen. Dat word dus een losse graphics card
Welke CPU gebruik je op dat bord? CPU met Intel Iris Pro graphics?
i3-6100 met 16 gb DDR4 en picoPSUgoudviske.be schreef op maandag 11 januari 2016 @ 11:45:
[...]
Bedankt voor deze info. Ik ben van plan een NUC6 te kopen, en dan dacht ik aan de i5SYH variant om dan in 1 beweging ook HTPC te vervangen met Intel GVT (video kaart doorgeven), Maar ik vrees dat het van het goede teveel zal zijn :-)
Welke CPU gebruik je op dat bord? CPU met Intel Iris Pro graphics?
in rust onder de 14 watt geboot vanaf USB zonder disken
Maar zonder Intel Iris pro :-)duramen schreef op maandag 11 januari 2016 @ 16:56:
[...]
i3-6100 met 16 gb DDR4 en picoPSU
in rust onder de 14 watt geboot vanaf USB zonder disken
Ik heb nog hoop voor de i5 dus...
met de NUC5i3RYH lukt het ook niet, die crasht van zodra je de VM opstart aan dewelke de videokaart is toegewezen, met ESX en met Xen geprobeerd.
PS: is er iemand die toevallig een bord heeft met een skylake i5 met Iris pro die dat zou kunnen proberen met vmware en/of xen ?
[ Voor 13% gewijzigd door goudviske.be op 12-01-2016 08:11 ]
Beste
Ik heb geprobeerd een zuinig ESXi systeempje op te zetten, dit is zo ongeveer zo goedkoop als ik kon gaan.
En dan wil ik nog 2 extra netwerkpoorten, en daar heb ik deze deal gevonden die zeker werkt met ESXi: van 280$ naar 19$. Een whopping 93% korting!
Als iemand opmerkingen heeft of verbeteringen, altijd welkom!
Ik heb geprobeerd een zuinig ESXi systeempje op te zetten, dit is zo ongeveer zo goedkoop als ik kon gaan.
1 | Intel Pentium G4400 Boxed | € 64,80 | € 64,80 |
1 | Gigabyte GA-H110M-S2H | € 54,90 | € 54,90 |
1 | Silverstone Milo ML04 | € 83,49 | € 83,49 |
1 | Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2A2400C14 | € 231,50 | € 231,50 |
1 | be quiet! System Power 7 300W | € 36,- | € 36,- |
1 | Sandisk Ultra II SSD 240GB | € 76,26 | € 76,26 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 546,95 |
En dan wil ik nog 2 extra netwerkpoorten, en daar heb ik deze deal gevonden die zeker werkt met ESXi: van 280$ naar 19$. Een whopping 93% korting!
Als iemand opmerkingen heeft of verbeteringen, altijd welkom!
Je kast kan in theorie goedkoper.
De SSD zou ik ook niet doen... Ik ben persoonlijk niet zo'n fan van Sandisk, maar dat is persoonlijk.
Wil je snel en toch goedkoop, kies een Samsung 850 EVO, wil je echt een goede stabiele duurzame ssd, ga voor een Intel DC Series.
Geheugen kan je ook voor 2 * 16GB gaan. Dat kost je nu misschien een tientje of 2 extra, maar je kan later nog eens 2*16 bijplaatsen. Beter lezen....
De SSD zou ik ook niet doen... Ik ben persoonlijk niet zo'n fan van Sandisk, maar dat is persoonlijk.
Wil je snel en toch goedkoop, kies een Samsung 850 EVO, wil je echt een goede stabiele duurzame ssd, ga voor een Intel DC Series.
Geheugen kan je ook voor 2 * 16GB gaan. Dat kost je nu misschien een tientje of 2 extra, maar je kan later nog eens 2*16 bijplaatsen. Beter lezen....
Even niets...
De kast kon inderdaad iets goedkoper, heb eens rondgekeken, het moest zo klein mogelijk zijn en toch minimum 2 interne bays hebben voor de SSD en een extra HDD om te gebruiken als NAS.
Omdat ik waarschijnlijk toch helemaal geen 32GB ram nodig heb om te beginnen ga ik gaan voor 1 latje van 16GB, als ik meer nodig heb koop ik er nog eentje bij en prik ik die erin.
Heb er dus dit van gemaakt:
Scheelt toch weer een slok op de borrel!
Normaal zou deze moeten werken, dus ga maar overgaan tot aanschaf!
Omdat ik waarschijnlijk toch helemaal geen 32GB ram nodig heb om te beginnen ga ik gaan voor 1 latje van 16GB, als ik meer nodig heb koop ik er nog eentje bij en prik ik die erin.
Heb er dus dit van gemaakt:
1 | Gigabyte GA-H110M-S2H | € 54,90 | € 54,90 |
1 | Chieftec UE-02B | € 61,36 | € 61,36 |
1 | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M1A2400C14 | € 121,50 | € 121,50 |
1 | be quiet! System Power 7 300W | € 34,49 | € 34,49 |
1 | Samsung 850 EVO 250GB | € 81,24 | € 81,24 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 418,29 |
Scheelt toch weer een slok op de borrel!
Normaal zou deze moeten werken, dus ga maar overgaan tot aanschaf!
MIsschien is dit niet het juiste forum, stiekem hoop ik dat iemand me het juiste zetje kan geven.. Ik heb esxi 5.5 draaien met daarop Freenas. Ik zoek de juiste manier om twee schijven te koppelen voor data opslag. De machines draaien op een SSD.
Ik lees veel dingen over hoe het kan, maar op andere sites worden die weer afgeraden. Ik weet niet meer wat nu juist is en of ik dit wel moet doen. Kan iemand mij advies geven of naar een juiste bron brengen?
Als FreeNas niet de NAS software is voor esxi, ben ik benieuwd naar wat jullie adviseren.
Dank
Ik lees veel dingen over hoe het kan, maar op andere sites worden die weer afgeraden. Ik weet niet meer wat nu juist is en of ik dit wel moet doen. Kan iemand mij advies geven of naar een juiste bron brengen?
Als FreeNas niet de NAS software is voor esxi, ben ik benieuwd naar wat jullie adviseren.
Dank
- Pantagruel
Geef eens een lijstje met de gebruikte hardware. Dit ivm de mogelijkheden en onmogelijkheden van de setup mbt het doorgeven van disks en dergelijke.vanputten80 schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 21:52:
MIsschien is dit niet het juiste forum, stiekem hoop ik dat iemand me het juiste zetje kan geven.. Ik heb esxi 5.5 draaien met daarop Freenas. Ik zoek de juiste manier om twee schijven te koppelen voor data opslag. De machines draaien op een SSD.
Dank
Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R
Met Pantagruel, zonder KIT list, kunnen we weinig voor je betekenen
Even niets...
Draait hier iemand toevallig pfSense met vmnetx3 als driver en meerdere network virtuele kaarten toegewezen. Ik krijg steeds als je 4e nic toevoegd dat pfSense niet meer goed werkt. Best vaag. En vmnetx3 zijn toch een stuk sneller dan de default e1000 driver.
Ik heb het wel gehad lange tijd, maar niet met 4 NIC's. Wat gebeurt er precies? Goede kans dat je MSI/MSI-X interrupts stuk lopen. BSD heeft niet echt een perfecte implementatie van MSI-X registers en VMWare doet ook niet echt keurig zijn best om MSI-X registers goed door te geven aan VM's.
Voor paravirtualisatie (via VMXNET3) heb je perse MSI-X registers nodig, en is alleen MSI niet meer genoeg.
Je kan eens kijken of je daar iets aan kan tunen. Ik weet dat er wat kernel opties zijn in FreeBSD voor MSI/MSI-X registers, maar ik kan het zo even niet vinden.
Voor paravirtualisatie (via VMXNET3) heb je perse MSI-X registers nodig, en is alleen MSI niet meer genoeg.
Je kan eens kijken of je daar iets aan kan tunen. Ik weet dat er wat kernel opties zijn in FreeBSD voor MSI/MSI-X registers, maar ik kan het zo even niet vinden.
Even niets...
Gebruik je VLANs op je fysieke switch of heeft de host ook meerdere touwtjes?
Als je een port group met VLAN ID 4095 maakt dan kan die bij alle andere port groups en handel je de VLAN's af in pfSense
Als je een port group met VLAN ID 4095 maakt dan kan die bij alle andere port groups en handel je de VLAN's af in pfSense
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
Betreft een FM2-A75IA-E53 en een AMD A6-5400K, 3,6 GHzPantagruel schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 07:40:
[...]
Geef eens een lijstje met de gebruikte hardware. Dit ivm de mogelijkheden en onmogelijkheden van de setup mbt het doorgeven van disks en dergelijke.
Omdat realtek niet ondersteund werd moest ik een 'hack' toepassen om de drivers erin te krijgen. Verder lijkt alles te werken, Heb 3 VM`s draaiend
[ Voor 3% gewijzigd door vanputten80 op 13-01-2016 14:18 ]
- Pantagruel
Geen matches
De CPU ondersteund AMD-V en dus virtualisatie, in potentie zou je dus hardware device door kunnen steken. Ik heb zelf echter nul ervaring met AMD hardware op dat gebied en kan je helaas niet van dienst zijn.vanputten80 schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 13:53:
[...]
Betreft een [url="http://eu.msi.com/product/motherboard/FM2A75IAE53.html#hero-overview[/url] en een AMD A6-5400K, 3,6 GHz
Omdat realtek niet ondersteund werd moest ik een 'hack' toepassen om de drivers erin te krijgen. Verder lijkt alles te werken, Heb 3 VM`s draaiend
Nee, zo werkt dat niet.Pantagruel schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 14:19:
[...]
De CPU ondersteund AMD-V en dus virtualisatie, in potentie zou je dus hardware device door kunnen steken. Ik heb zelf echter nul ervaring met AMD hardware op dat gebied en kan je helaas niet van dienst zijn.
AMD-V is hardware-assisted virtualisatie, hetzelfde als VT-x dus. Bij AMD noemen ze IOMMU AMD-Vi, en bij Intel VT-d.
Ik draai pfSense met vmxnet3, maar heb maar één virtuele NIC toegevoegd. Binnen de VM maak ik dan gewoon gebruik van VLANs.OMX2000 schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 09:29:
Draait hier iemand toevallig pfSense met vmnetx3 als driver en meerdere network virtuele kaarten toegewezen. Ik krijg steeds als je 4e nic toevoegd dat pfSense niet meer goed werkt. Best vaag. En vmnetx3 zijn toch een stuk sneller dan de default e1000 driver.
[ Voor 36% gewijzigd door Compizfox op 13-01-2016 14:33 ]
Gewoon een heel grote verzameling snoertjes
Er is zoveel infomatie te vinden maar krijg niet een goed antwoord. Omdat het zo onduidelijk is en mijn data erg belangrijk voor me is neig ik naar niet doen.
Ik vind esxi een mooie tool, zou die het liefst hebben draaien en daarop een syseem wat mijn data kan beheren zoals een NAS. Welke oplossing gebruiken jullie?
Ik vind esxi een mooie tool, zou die het liefst hebben draaien en daarop een syseem wat mijn data kan beheren zoals een NAS. Welke oplossing gebruiken jullie?
- Pantagruel
Blergh, een stuk vd txt naar de digitale jacht velden gegaan (krijg je als je op je mobiel loopt te pielen).Compizfox schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 14:31:
[...]
Nee, zo werkt dat niet.
AMD-V is hardware-assisted virtualisatie, hetzelfde als VT-x dus. Bij AMD noemen ze IOMMU AMD-Vi, en bij Intel VT-d.
[...]
Ik draai pfSense met vmxnet3, maar heb maar één virtuele NIC toegevoegd. Binnen de VM maak ik dan gewoon gebruik van VLANs.
Iets van de volgende strekking was heen gegaan:
Sommige A75 moederborden bieden IOMMU ondersteuning (ben toch vooral Asrock mobo's tegen gekomen), dus je zult afhankelijk zijn van de aanwezigheid van deze optie in t bios van je moederbord.
In mijn geval Intel based hardware die VT-d ondersteuning biedt (Asrock B75 Pro3-M, Intel i5 quad core) en een toegewijde storage HBA (M1015) doorgestoken naar de storage vm (OpenIndiana + napp-it).vanputten80 schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 14:34:
Er is zoveel infomatie te vinden maar krijg niet een goed antwoord. Omdat het zo onduidelijk is en mijn data erg belangrijk voor me is neig ik naar niet doen.
[ Voor 31% gewijzigd door Pantagruel op 13-01-2016 14:53 ]
Dat klopt. Het lijkt erop dat alle Piledriver CPUs IOMMU hebben (die AMD A6 is Piledriver), dus qua CPU zou het moeten kunnen. Maar het moederbord moet het inderdaad ook ondersteunen en daar is helaas vaak wat lastig achter te komen.Pantagruel schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 14:49:
[...]
Sommige A75 moederborden bieden IOMMU ondersteuning (ben toch vooral Asrock mobo's tegen gekomen), dus je zult afhankelijk zijn van de aanwezigheid van deze optie in t bios van je moederbord.
Mijn huidige setup is op basis van RDM, overigens. Ik heb hardware die IOMMU ondersteunt, maar ik heb geen goede HBA om door te geven (M1015 vind ik wat duur). Ik heb een tijdje m'n onboard HBA gesplitst (SATA IDE Combined mode) waardoor ik één SATA-poort in IDE-mode overhield voor de datastore en de rest kon doorgeven, maar met een SSD als datastore werkt dat natuurlijk niet meer zo goed.
Momenteel gebruik ik dus 'gewoon' weer physical RDM, met FreeBSD 10.2 werkt dat weer prima.
Eerlijk gezegd denk ik niet dat ik voor een nieuwe setup weer voor ESXi zou gaan. Ik weet vrij zeker dat ik dan Proxmox zou pakken. Die heeft op de host ook support voor ZFS, dus dan hoef je ZFS niet in een VM te doen.
[ Voor 9% gewijzigd door Compizfox op 13-01-2016 14:59 ]
Gewoon een heel grote verzameling snoertjes
Ik vind persoonlijk het netwerk beheer in Proxmox ronduit slecht in vergelijking met ESXi... Na elke wijziging je host herstarten? Ik bedoel... Lijkt Windows 98 wel...
ZFS in de host is dan uiteraard wel heel cool
ZFS in de host is dan uiteraard wel heel cool
[ Voor 13% gewijzigd door FireDrunk op 14-01-2016 06:51 ]
Even niets...
Ik heb een servertje in elkaar geknutseld, nu heb ik er de laatste ESXi op draaien 6 update 1 (hierin word de i219v in ondersteund, nu heb ik in de BIOS VT-d aangezet en was ik van plan de SATA poorten in passthrough te zetten, echter staat deze niet in de lijst ertussen alleen de NIC en de iGPU, enig idee hoe dit kan of komt dit omdat de hardware nog te nieuw is en nog niet ondersteund word?
1 | Gigabyte GA-B150M-D3H | € 80,95 | € 80,95 |
1 | Seagate Desktop HDD ST3000DM001, 3TB | € 92,95 | € 92,95 |
1 | Crucial CT8G4DFD8213 | € 36,95 | € 36,95 |
1 | be quiet! System Power 7 300W | € 33,95 | € 33,95 |
1 | Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB | € 0,- | € 0,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 309,60 |
AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850
Flink aan het verdiepen in esxi, toch heb ik wat vragen. Wat ik wil doen is 4 vms bouwen op 1 server. Deze gaan verschillende diensten leveren thuis (download, Htpc, domotica..)
Wat ik ook wil is het data beheer. Ik wil mijn huidige 3 data schijven (vms installeer ik op een ssd) plaatsen in het systeem en met een vm beheren en zo ook beschikbaar maken voor systemen in het netwerk zoals mijn Windows laptop.
Ik had op het oog freenas, maar dit lijkt heel lastig te worden. Nu ben ik openfiler tegengekomen. Is dit een optie hiervoor?
Op welke manier doen jullie het?
Als laatste vraag, is het veilig om vmdk's aan te maken en deze gebruiken voor data opslag in het netwerk? Dan zou ik ook een Windows systeem kunnen gebruiken en de schijven delen in virtuele schijven.
Wat ik ook wil is het data beheer. Ik wil mijn huidige 3 data schijven (vms installeer ik op een ssd) plaatsen in het systeem en met een vm beheren en zo ook beschikbaar maken voor systemen in het netwerk zoals mijn Windows laptop.
Ik had op het oog freenas, maar dit lijkt heel lastig te worden. Nu ben ik openfiler tegengekomen. Is dit een optie hiervoor?
Op welke manier doen jullie het?
Als laatste vraag, is het veilig om vmdk's aan te maken en deze gebruiken voor data opslag in het netwerk? Dan zou ik ook een Windows systeem kunnen gebruiken en de schijven delen in virtuele schijven.
Ik heb met drie geen problemen. Gebruik je wel de vmxnet3 driver van FreeBSD/PfSense zelf? Dus niet van VMware tools?OMX2000 schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 09:29:
Los van of het ding in de lijst staat, waar ga je de VM zetten die je die controller geeft? Die kan niet op USB... Je hebt altijd twee controllers nodig om met VT-d te werken.rikadoo schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 18:55:
Ik heb een servertje in elkaar geknutseld, nu heb ik er de laatste ESXi op draaien 6 update 1 (hierin word de i219v in ondersteund, nu heb ik in de BIOS VT-d aangezet en was ik van plan de SATA poorten in passthrough te zetten, echter staat deze niet in de lijst ertussen alleen de NIC en de iGPU, enig idee hoe dit kan of komt dit omdat de hardware nog te nieuw is en nog niet ondersteund word?
# Product Prijs Subtotaal 1 Intel Pentium G4400 Boxed € 64,80 € 64,80 1 Gigabyte GA-B150M-D3H € 80,95 € 80,95 1 Seagate Desktop HDD ST3000DM001, 3TB € 92,95 € 92,95 1 Crucial CT8G4DFD8213 € 36,95 € 36,95 1 be quiet! System Power 7 300W € 33,95 € 33,95 1 Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB € 0,- € 0,- Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 309,60
Even niets...
Klopt, om die reden heb ik op mijn bord een msata->sata controller op het mainbord geplaatst. Nu kan je daarmee je SSD aanbieden voor vm opslag en je overige sata poorten doorgeven middels VT-d.FireDrunk schreef op zondag 17 januari 2016 @ 11:47:
[...]
Los van of het ding in de lijst staat, waar ga je de VM zetten die je die controller geeft? Die kan niet op USB... Je hebt altijd twee controllers nodig om met VT-d te werken.
Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***
Ik heb nog een IBM M1015 uit mijn NAS, die word toch nog niet g ebruikt.FireDrunk schreef op zondag 17 januari 2016 @ 11:47:
[...]
Los van of het ding in de lijst staat, waar ga je de VM zetten die je die controller geeft? Die kan niet op USB... Je hebt altijd twee controllers nodig om met VT-d te werken.
Wat voor kaartje heb je hiervoor gebruikt?stuffer schreef op zondag 17 januari 2016 @ 12:45:
[...]
Klopt, om die reden heb ik op mijn bord een msata->sata controller op het mainbord geplaatst. Nu kan je daarmee je SSD aanbieden voor vm opslag en je overige sata poorten doorgeven middels VT-d.
[ Voor 38% gewijzigd door rikadoo op 17-01-2016 13:26 ]
Ik heb de volgende https://www.centralpoint....33-art-95233-num-1473872/ werkt prima maar je moet voor esxi wel zelf de driver toevoegen.rikadoo schreef op zondag 17 januari 2016 @ 13:21:
[...]
Ik heb nog een IBM M1015 uit mijn NAS, die word toch nog niet g ebruikt.
[...]
Wat voor kaartje heb je hiervoor gebruikt?
Dit heb ik gedaan via volgende uitleg:
http://www.v-front.de/201...ported-sata-ahci.html?m=1
[ Voor 13% gewijzigd door stuffer op 17-01-2016 16:30 . Reden: Tutorial toegevoegd ]
Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***
Ik zit zwaar te twisten, ik heb nu een "beest" die 200W verbruikt, (i7, 32gb ram, 2x 2,5" HDD) (draait nu 3 a 4 jaar ofzo filestorage doe ik op een Thecus 4200 PRO
nieuwe aanschaf:
Enerzijds zou ik graag een dual Lan achtige NUC in willen zetten i5 helaas is de 16gb ram net te krap
Maar ik vrees dat ik meer op een custom mobo uitkom,
Dual Lan en i5 zijn minimum voorwaarde(s) 16gb is echt ondergrens liever 32gb
Is een verbruik van 50Watt met max 100W haalbaar?
nieuwe aanschaf:
Enerzijds zou ik graag een dual Lan achtige NUC in willen zetten i5 helaas is de 16gb ram net te krap
Maar ik vrees dat ik meer op een custom mobo uitkom,
Dual Lan en i5 zijn minimum voorwaarde(s) 16gb is echt ondergrens liever 32gb
Is een verbruik van 50Watt met max 100W haalbaar?
Tja vanalles
Makkelijk, je kan tegenwoordig 64GB in skylake kwijt. Losse NIC, en je blijft 99% zeker onder de 50W.
Even niets...
Goed, heb nog eens rondgekeken en volgens mij moet de B150 chipset gewoon ondersteund worden in de nieuwe ESXi, iemand nog enig idee of ik ergens kan naar kijken of dat ik toch een verkeerd moederbord heb gekozen. Ik krijg alleen de iGPU en de NIC I219v te zien in de passthrough instellingen. Maar niet de SATA controller.rikadoo schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 18:55:
# Product Prijs Subtotaal 1 Intel Pentium G4400 Boxed € 64,80 € 64,80 1 Gigabyte GA-B150M-D3H € 80,95 € 80,95 1 Seagate Desktop HDD ST3000DM001, 3TB € 92,95 € 92,95 1 Crucial CT8G4DFD8213 € 36,95 € 36,95 1 be quiet! System Power 7 300W € 33,95 € 33,95 1 Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB € 0,- € 0,- Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 309,60
Vraagje, ik heb een Intel NUC en zou graag (om verschillende redenen) een 2e fysiek nic actief willen hebben, is dit te realiseren? Ik zat zelf te denken aan een USB nic te gaan gebruiken maar is dat bruikbaar in ESXi?
www.simraceblog.nl - Over 5 Years of Simracing News & Reviews!
Zelf draai ik het met 5 virtual nics aan pfsense, waarvan er 3 een fysieke netwerkpoort hebben gekoppeld.OMX2000 schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 09:29:
Binnenkort weer proberen. Scheelt nogal qua performance.guid0o schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 14:28:
[...]
Zelf draai ik het met 5 virtual nics aan pfsense, waarvan er 3 een fysieke netwerkpoort hebben gekoppeld.
Als je een NUC met Thunderbolt hebt werken de Apple adapters volgens mij prima. USB werkt volgens mij alleen als passthrough naar een VM.Madhouse1979 schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 14:20:
Vraagje, ik heb een Intel NUC en zou graag (om verschillende redenen) een 2e fysiek nic actief willen hebben, is dit te realiseren? Ik zat zelf te denken aan een USB nic te gaan gebruiken maar is dat bruikbaar in ESXi?
Als je niet bang voor een Dremel bent kun je wel twee poorten via de Mini PCIe toevoegen:
https://azerty.nl/1-6032-706649/jetway-admpeidla.html|sWORDs| schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 15:36:
Ik zou gewoon een dual intel i350 in de mini PCI-e stoppen en op een tactische plek een gaatje voor de kabels maken.
edit: Bij nadere inspectie van een NUC gaat dat niet 1:1 lukken, er is niet voldoende lengte in het slot en zelfs als dat er wel was kun je de mSATA niet meer gebruiken. Met de kap er af en beide schuin misschien net, anders via een Mini PCIe flex cable.
http://www.amazon.com/Exp...on-Powerful/dp/B00T2FP7X4
[ Voor 52% gewijzigd door |sWORDs| op 20-01-2016 15:10 ]
Een dremel vind ik wat te ver gaan, ik wil op termijn toch een keer een andere server neerzetten thuis.
Ik kon er ook niets over vinden of een USB nic wel werkt in ESXi, enkel alleen passtrough zoals je zegt.
Misschien dan project server maar naar voren schuiven en de NUC te koop gaan zetten.
Ik kon er ook niets over vinden of een USB nic wel werkt in ESXi, enkel alleen passtrough zoals je zegt.
Misschien dan project server maar naar voren schuiven en de NUC te koop gaan zetten.
www.simraceblog.nl - Over 5 Years of Simracing News & Reviews!
Graag jullie hulp met mijn zoektocht naar een Mini-ITX bord die de volgende eigenschappen heeft:
- Volledige ondersteuning voor ESXi
- VT-D ondersteuning
- ECC geheugen
- 1x PCI-E voor storage controller
- IPMI
- Plek voor M.2 opslag (liefst NVMe ondersteuning)
Supermicro X10SDV-TLN4F gevonden, maar is erg prijzig.
- VT-D ondersteuning
- ECC geheugen
- IPMI
... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...
- Pantagruel
Moeilijke keuze, de bordjes met een on-board Xeon D zijn om van te likkebaardenZware Unit schreef op zondag 24 januari 2016 @ 13:15:
Graag jullie hulp met mijn zoektocht naar een Mini-ITX bord die de volgende eigenschappen heeft:
- VT-D ondersteuning
- ECC geheugen
- IPMI
De combinatie van mini-ITX en ECC ondersteuning beperkt de keuze enorm. Betaalbaar in dit geval komt neer op een Intel c224/226 based bordje of een C2550 Atom. Van de laatste zul je je wellicht afvragen of het is wat je wilt, mijn gok is dat het niet krachtig genoeg zal zijn. Bij de beide c224/226 bordjes loop je wellicht tegen de beperkte hoeveelheid geheugen aan (16 GB RAM) maar dat zal mede afhankelijk zijn van je virtualisatie wensen.
Helaas blijft er dan niet zoveel over
Had zelf ook diverse bordjes gevonden met de Atom C2750. Een Atom heeft geen top prestaties, maar misschien voldoende met zijn 8 cores. Echter ik verwacht snel tegen de beperkingen aan te lopen van de CPU. Ook zijn ze snel rond de 400 euro (Supermicro A1SAi-2750F bijvoorbeeld) en aangezien mijn gehele ESXi systeem toch makkelijk naar de >4.000 euro loopt (incl. disken) is de 600 euro extra voor een Xeon D bordje waarschijnlijk het geld waard t.o.v. een Atos bord. Zeker aangezien een van de VM's Plex zal draaien en ik hiervoor transcoding ondersteuning nodig heb van 1080p (of zelf 4k) naar iPad en andere devices.
... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...
- Pantagruel
Dan lijkt me de keuze simpel, ff door sparen/door bijten voor een Xeon D met t oog op de toekomst ipv straks spijt hebben van de Atom 'blunder' .Zware Unit schreef op maandag 25 januari 2016 @ 19:48:
Had zelf ook diverse bordjes gevonden met de Atom C2750. Een Atom heeft geen top prestaties, maar misschien voldoende met zijn 8 cores. Echter ik verwacht snel tegen de beperkingen aan te lopen van de CPU. Ook zijn ze snel rond de 400 euro (Supermicro A1SAi-2750F bijvoorbeeld) en aangezien mijn gehele ESXi systeem toch makkelijk naar de >4.000 euro loopt (incl. disken) is de 600 euro extra voor een Xeon D bordje waarschijnlijk het geld waard t.o.v. een Atos bord. Zeker aangezien een van de VM's Plex zal draaien en ik hiervoor transcoding ondersteuning nodig heb van 1080p (of zelf 4k) naar iPad en andere devices.
Tijdje geleden, maar werkt dit inmiddels?SlinkingAnt schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 16:58:
Om een klein servertje te draaien voor routing/firewalling en wat hobby-werk, een Braswell-bordje besteld:
# Product Prijs Subtotaal 1 ASRock N3150-ITX € 89,66 € 89,66 1 Kingston ValueRAM KVR16LS11/8 € 44,23 € 44,23 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 133,89
Nog geen ervaringen met deze bordjes icm ESXi kunnen vinden, dus dat wordt een beetje spannend
Zo ja, wat zijn de stappen om het werkend te krijgen?
while (! ( succeed = try ()));
<verwijderd>
[ Voor 99% gewijzigd door Nindustries op 26-01-2016 10:19 ]
~ beware of misinformation.
- Pantagruel
SlinkingAnt schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 16:58:
Om een klein servertje te draaien voor routing/firewalling en wat hobby-werk, een Braswell-bordje besteld:
# Product Prijs Subtotaal
1 ASRock N3150-ITX € 89,66 € 89,66
1 Kingston ValueRAM KVR16LS11/8 € 44,23 € 44,23
Bekijk collectie
Importeer producten Totaal € 133,89
Nog geen ervaringen met deze bordjes icm ESXi kunnen vinden, dus dat wordt een beetje spannend
Psstt, twee slimmeriken hebben daar een oplossing voor gevonden en er een naam aan gegeven: Google. Maaru niet verder vertellen hoor, anders weet iedereen straks t 'geheimpje'hans_lenze schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 08:42:
[...]
Tijdje geleden, maar werkt dit inmiddels?
Zo ja, wat zijn de stappen om het werkend te krijgen?

Install VMware ESXi 6 on ASRock N3150 ITX
Die heb ik gevonden met Google inderdaad.Pantagruel schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 14:31:
Psstt, twee slimmeriken hebben daar een oplossing voor gevonden en er een naam aan gegeven: Google. Maaru niet verder vertellen hoor, anders weet iedereen straks t 'geheimpje'![]()
Install VMware ESXi 6 on ASRock N3150 ITX
Maar daar staan geen ervaringen bij.
Werkt het lekker? Problemen met de Realtek NIC? Performance oké?
Toevallig heb ik die van 't weekend ook gevonden, in mn maandelijkse 'is er al een oplossing-zoektocht'. Ik ga vanavond die workaround proberen, laat wel weten hoe/of het werkthans_lenze schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 15:43:
[...]
Die heb ik gevonden met Google inderdaad.
Op het moment draai ik er W10 met HyperV op, werkt best ok, maar verwacht geen hoogstaande performance.
Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB
Ik heb een N3700-ITX besteld in de hoop dat het een redelijk low power apparaatje is waar ESXi goed op werkt. Dan kan ik daar een aantal pruts VMs en een XPenology op laten draaien zonder dat het heel duur wordt.
De N3700-ITX maar gekozen omdat ik een Avoton wat te duur vind. Scheelt ongeveer de helft in vergelijking met de A1SRM-2558F.
Daar lever ik dan wel wat functionaliteit voor in (KVM-over-IP, aantal 1GB Intel NICs met VMQ, PCI-E sloten). We gaat het binnenkort zien!
De N3700-ITX maar gekozen omdat ik een Avoton wat te duur vind. Scheelt ongeveer de helft in vergelijking met de A1SRM-2558F.
Daar lever ik dan wel wat functionaliteit voor in (KVM-over-IP, aantal 1GB Intel NICs met VMQ, PCI-E sloten). We gaat het binnenkort zien!
Gewetens vraag (weet nu niet of ik dit al eens eerder had gevraagd):
Als budget geen issue is maar stroomverbruik wel, wat zou je dan aanschaffen als een zuinige ESXi server?
- Minimaal 2 (Intel) NIC's
- Idle verbruik onder 15W? (ex eventuele disks)
- 3 tot 4 vm's actief
Als budget geen issue is maar stroomverbruik wel, wat zou je dan aanschaffen als een zuinige ESXi server?
- 3 tot 4 vm's actief
- Pantagruel
Wat let je om een reply op de website achterlaten en de poster vragen wat hij van de setup vind?hans_lenze schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 15:43:
[...]
Die heb ik gevonden met Google inderdaad.
De bedoeling hier binnen tweakers is dat jezelf ook wat inspanning toont, aan hap klare brokken doen we niet.
Performance wise zal een 2.08 GHz Celeron geen bergen verzetten, maar als instap in de wereld van virtualisatie mbv ESXi is het een budgettair verantwoord begin.
[ Voor 14% gewijzigd door Pantagruel op 26-01-2016 21:59 . Reden: n3150 performance ]
Update: met de hierboven vermelde handleiding werkt het de N3150-ITX
Met behulp van een fysieke pc een usb-stick gemaakt waarop ESXi staat en boot, vervolgens de ESXi Embedded Host Client geinstalleerd via putty
Hierna kun je naar https://ip-adres/ui/ connecten, en dan kun je via 'Manage -> Packages' de benodigde vib's makkelijk installeren.
Hierna de usb-stick moven naar je N3150-ITX en booten van USB.
Het scherm loopt vast bij 'Relocating modules and starting up the kernel', maar na een 30 seconde is je ESXi wel op ip te bereiken
Momenteel ben ik een .img van de usb-stick aan het maken, handig als 'backup'
Met behulp van een fysieke pc een usb-stick gemaakt waarop ESXi staat en boot, vervolgens de ESXi Embedded Host Client geinstalleerd via putty
code:
1
2
| wget http://download3.vmware.com/software/vmw-tools/esxui/esxui_signed.vib esxcli software vib install -v ~/esxui_signed.vib |
Hierna kun je naar https://ip-adres/ui/ connecten, en dan kun je via 'Manage -> Packages' de benodigde vib's makkelijk installeren.
Hierna de usb-stick moven naar je N3150-ITX en booten van USB.
Het scherm loopt vast bij 'Relocating modules and starting up the kernel', maar na een 30 seconde is je ESXi wel op ip te bereiken
Momenteel ben ik een .img van de usb-stick aan het maken, handig als 'backup'

[ Voor 3% gewijzigd door SlinkingAnt op 26-01-2016 22:51 . Reden: url gefixed ]
Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB
Is stroomverbruik niet stiekum budget? Een goedkopere server kan meer stroom verbruiken met hetzelfde budget. Een HP Microserver gen8 doet ongeveer 30W ex disks en kost 220 euro ex disks. Dan heb je wel een hardware platform met officiele VMware support en een fabrikant die ook netjes de drivers/firmware blijft bijwerken.renedis schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 19:41:
Gewetens vraag (weet nu niet of ik dit al eens eerder had gevraagd):
- 3 tot 4 vm's actief
Iets duuder maar ook zuiniger
Een Shuttle DS81 gebruikt minder stroom dan een Microserver en heeft ook twee NICs (geen Intel).
Een Asus moederbordje pricewatch: Asus Q87T heeft wel Intel NICs.
Een NUC achtig PCtje met een mini PCI-E netwerkkaart is nog zuiniger maar daar moet je zelf een beetje aan klussen om het mooi te maken.
De Shuttle DS57u is volledig passief en heeft een onboard dual core Intel Pentium. Afhankelijk van wat je VMs gaan doen kan deze ook voldoen.
Met Skylake spulletjes heb ik nog geen ervaring maar http://www.asrock.com/mb/Intel/Z170M-ITXac/ ziet er bijvoorbeeld erg interessant uit.
De Shuttle DH170 heeft twee Intel NICs en ziet er uit als een erg goede kandidaat: http://www.shuttle.eu/products/slim/dh170/
Anders kom je in de Supermicro Atom achtige bordjes terrecht (kleine server moederborden) zoals http://www.supermicro.com...board/X11/X11SBA-LN4F.cfm of http://www.supermicro.com.../Atom/X10/A1SAM-2550F.cfm. Deze hebben vier Intel NICs.
Yeeh, goed nieuws!SlinkingAnt schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 20:42:
Update: met de hierboven vermelde handleiding werkt het de N3150-ITX
[ Voor 8% gewijzigd door hans_lenze op 26-01-2016 23:14 . Reden: Shuttle DH170 toegevoegd ]
Goede suggesties.hans_lenze schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 23:01:
[...]
Is stroomverbruik niet stiekum budget? Een goedkopere server kan meer stroom verbruiken met hetzelfde budget. Een HP Microserver gen8 doet ongeveer 30W ex disks en kost 220 euro ex disks. Dan heb je wel een hardware platform met officiele VMware support en een fabrikant die ook netjes de drivers/firmware blijft bijwerken.
Iets duuder maar ook zuiniger
Een Shuttle DS81 gebruikt minder stroom dan een Microserver en heeft ook twee NICs (geen Intel).
Een Asus moederbordje pricewatch: Asus Q87T heeft wel Intel NICs.
Een NUC achtig PCtje met een mini PCI-E netwerkkaart is nog zuiniger maar daar moet je zelf een beetje aan klussen om het mooi te maken.
De Shuttle DS57u is volledig passief en heeft een onboard dual core Intel Pentium. Afhankelijk van wat je VMs gaan doen kan deze ook voldoen.
Met Skylake spulletjes heb ik nog geen ervaring maar http://www.asrock.com/mb/Intel/Z170M-ITXac/ ziet er bijvoorbeeld erg interessant uit.
De Shuttle DH170 heeft twee Intel NICs en ziet er uit als een erg goede kandidaat: http://www.shuttle.eu/products/slim/dh170/
Anders kom je in de Supermicro Atom achtige bordjes terrecht (kleine server moederborden) zoals http://www.supermicro.com...board/X11/X11SBA-LN4F.cfm of http://www.supermicro.com.../Atom/X10/A1SAM-2550F.cfm. Deze hebben vier Intel NICs.
[...]
Yeeh, goed nieuws!
Ik zat juist te kijken naar dit boardje:
pricewatch: Asus P10S-E/4L
Of:
pricewatch: Asus P10S-I
Of een SuperMicro versie:
pricewatch: Supermicro X11SSH-LN4F
Alleen ik heb ook nog geen ervaring met Skylake.
De N3150 als een DC versie leek mij ook een kanshebber icm de PCI-E kaart:
pricewatch: ASRock N3150DC-ITX
Echter vraag ik mij af of die krachtig genoeg zou zijn voor 3 a 4 vm's.
Een SuperMicro N3700 versie is ook interessant ja icm de DC input:
http://maxict.nl/product/...campaign=prijsvergelijker
Alleen nu ook weer, is deze krachtig genoeg. En max 8GB geheugen zou een limitatie kunnen zijn.
De SuperMicro C2550 is ook een mooie maar minder zuinig lijkt mij. icm een PicoPSU wel een mogelijke:
http://www.supermicro.com.../Atom/X10/A1SAM-2550F.cfm
[ Voor 4% gewijzigd door renedis op 27-01-2016 10:17 . Reden: text added ]
pricewatch: Asus P10S-I icm een Xeon E3 ?Zware Unit schreef op zondag 24 januari 2016 @ 13:15:
- VT-D ondersteuning
- ECC geheugen
- IPMI
Is alleen een 2242 M.2 socket. Zo ver ik weet kan je dan max 256GB kwijt. Of er moet iets van een extender beschikbaar zijn.
[ Voor 13% gewijzigd door renedis op 27-01-2016 10:37 ]
Na wat geklooi met ESX onder Fusion op een Mac, ga ik nu zelf een servetje in elkaar steken met de volgende config:
Booten will ik misschien nog van een interne USB stick doen omdat ik nog een slag om de arm wil houden voor het gebruik van de Samsung SSD.
Ik heb voor storage ook nog een Freenas servertje obv van een Asrock C70M1 bordje (waarvan de fan wel erg veel herrie maakt voor zo'n klein CPU-tje
)
Verder zou ik nog eens willen experimenteren met alternatieven voor ESX, zoals Proxmox. Andere USB erin en gaan?
Iemand enige ervaring met het Supermicro C2558 bord en ESX (6)? Zou geen probleem mogen zijn, lijkt me.
Wat betreft multiboot voor verschillende hypervisors, denk ik nu dus wat USB stickies als boot omgevingen in te richten. Kan dat handiger?
Tips, ervaringen voor een deze omgeving zijn van harte welkom.
1 | Supermicro A1SRi-2558F | € 288,11 | € 288,11 |
1 | In Win BQ656 | € 71,50 | € 71,50 |
2 | Kingston ValueRAM KVR16LSE11/8 | € 55,50 | € 111,- |
1 | Samsung 850 Pro 256GB | € 127,50 | € 127,50 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 598,11 |
Booten will ik misschien nog van een interne USB stick doen omdat ik nog een slag om de arm wil houden voor het gebruik van de Samsung SSD.
Ik heb voor storage ook nog een Freenas servertje obv van een Asrock C70M1 bordje (waarvan de fan wel erg veel herrie maakt voor zo'n klein CPU-tje
Verder zou ik nog eens willen experimenteren met alternatieven voor ESX, zoals Proxmox. Andere USB erin en gaan?
Iemand enige ervaring met het Supermicro C2558 bord en ESX (6)? Zou geen probleem mogen zijn, lijkt me.
Wat betreft multiboot voor verschillende hypervisors, denk ik nu dus wat USB stickies als boot omgevingen in te richten. Kan dat handiger?
Tips, ervaringen voor een deze omgeving zijn van harte welkom.
Ik zou zelf liever een echte Pentium gebruiken dan een Atom. Atoms zijn echt traag single threaded (Een G4500 is 236% sneller) en zelfs multithreaded (Een G4500 is 75% sneller). Het enige wat je op een G4500 niet kan is VM's aanmaken met meer dan 2 cores, maar dat zou ik op de C2558 ook niet aanraden.
[ Voor 62% gewijzigd door |sWORDs| op 27-01-2016 14:10 ]
Je kan altijd overcommitten met ESXi?
Even niets...
Je kunt niet meer logical cores aan een VM geven dan je hebt. Dus op een dual core 10 VM's met 2 vCPU's draaien kan, maar 1 VM met 3 vCPU's (Nou is oneven boven 1 sowieso niet handig mocht je een MS desktop OS gebruiken) niet. Dus op die C2558 kun je VM's met 4 vCPU's aanmaken en op een quad core met HT zelfs 8 (maar dat is niet verstanding). Het beste kun je trouwens minder dan physical cores per socket - 1 aanmaken en ook rekening houden met wat je tegelijk kunt draaien.
De scheduler moet wachten tot al deze cores beschikbaar zijn om de opdracht uit te kunnen voeren, als je dus 12 cores hebt en 5 VM's met 10 vCPU's draait dan moet alles dus om de beurt. Maak je er 5 met 12 vCPU's dan moet je zelfs om de beurt met ESXi. Een paar van de VM's terug schroeven naar 6 of 4 vCPU's kan dan maar zo beter presteren, zelfs als de VM's echt alle cores benutten. Hyperthreading kun je het beste gewoon laten "rondhangen" zo staat dan alles alvast klaar zodra de scheduler aan zijn volgende slot begint.
En als we het dan toch over overcommit hebben, geheugen wil je al helemaal niet overcommitten indien het gebruikt wordt, dan krijg je ballooning (swap) en zakt de performance als een kaartenhuis in elkaar.
In combinatie met sharing (TPS) en indien niet al het geheugen aangesproken wordt kun je wel iets overcomitten maar let op dat er geen ballooning plaats vind.
De scheduler moet wachten tot al deze cores beschikbaar zijn om de opdracht uit te kunnen voeren, als je dus 12 cores hebt en 5 VM's met 10 vCPU's draait dan moet alles dus om de beurt. Maak je er 5 met 12 vCPU's dan moet je zelfs om de beurt met ESXi. Een paar van de VM's terug schroeven naar 6 of 4 vCPU's kan dan maar zo beter presteren, zelfs als de VM's echt alle cores benutten. Hyperthreading kun je het beste gewoon laten "rondhangen" zo staat dan alles alvast klaar zodra de scheduler aan zijn volgende slot begint.
En als we het dan toch over overcommit hebben, geheugen wil je al helemaal niet overcommitten indien het gebruikt wordt, dan krijg je ballooning (swap) en zakt de performance als een kaartenhuis in elkaar.
In combinatie met sharing (TPS) en indien niet al het geheugen aangesproken wordt kun je wel iets overcomitten maar let op dat er geen ballooning plaats vind.
[ Voor 112% gewijzigd door |sWORDs| op 27-01-2016 15:13 ]
Begrijp ik allemaal, ik dacht dat er ergens een vieze optie was om die overcommitment aan te zetten
Even niets...
Mocht die er zijn dan hebben ze mij die niet verteld. 
Het lijkt me ook zeer lastig om te doen, hoe regel je dan je L1 en L2 cache?
Het lijkt me ook zeer lastig om te doen, hoe regel je dan je L1 en L2 cache?
[ Voor 30% gewijzigd door |sWORDs| op 27-01-2016 15:22 ]
Gewoon na elkaar schedulen
Snel is inderdaad anders...
Even niets...
Ook niet helemaal waar met relaxed co-scheduling, in 3.5 was dat nog wel lekker strict maar met de laatste versies is dat ook hugely improved, blijft een issue he, maar het valt allemaal wel veel beter mee dan vroegah.|sWORDs| schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 14:59:
De scheduler moet wachten tot al deze cores beschikbaar zijn om de opdracht uit te kunnen voeren, als je dus 12 cores hebt en 5 VM's met 10 vCPU's draait dan moet alles dus om de beurt. Maak je er 5 met 12 vCPU's dan moet je zelfs om de beurt met ESXi.
Daar ben ik het wel helemaal mee eensEen paar van de VM's terug schroeven naar 6 of 4 vCPU's kan dan maar zo beter presteren, zelfs als de VM's echt alle cores benutten. Hyperthreading kun je het beste gewoon laten "rondhangen" zo staat dan alles alvast klaar zodra de scheduler aan zijn volgende slot begint.
[ Voor 3% gewijzigd door HyperBart op 27-01-2016 15:29 ]
Waar zit de vieze optie? Simpelweg de VMX aanpassen werkt niet...FireDrunk schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 15:13:
Begrijp ik allemaal, ik dacht dat er ergens een vieze optie was om die overcommitment aan te zetten
Ja en nee, als er echt continu co-scheduling mogelijk is dan heb je dus niet echt het correcte aantal vCPU's, maar inderdaad met co-scheduling is "het probleem" minder groot.HyperBart schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 15:27:
[...]
Ook niet helemaal waar met relaxed co-scheduling, in 3.5 was dat nog wel lekker strict maar met de laatste versies is dat ook hugely improved, blijft een issue he, maar het valt allemaal wel veel beter mee dan vroegah.
[...]
Het risico van storage/memory overcommit, co-scheduling, HT en TPS is dat mensen er echt rekening mee gaan houden in de calculaties. Het zijn allemaal kleine beetjes die zeker helpen maar waar je eigenlijk niet (of slecht een beetje) mee moet rekenen. Neem TPS als voorbeeld, als je een lab/pilot test doet voor desktop VM's met TPS dan is de winst veel groter dan met production load. Bij server is het niet heel anders, hoe langer de server draait en hoe meer hij gaat doen hoe minder winst je hebt, bij miscalculatie krijg je ballooning en veel boze gebruikers.
Heb je monitoring op orde dan wordt het verhaal weer ietsje anders natuurlijk. En voor non persistant desktops is het qua storage ook weer anders, net als TPS en VMFork.
Met de huidige Windows, Office, IE en PDF reader versies is twee vCPU's toch wel een pak sneller, maar inderdaad, als je de resources niet hebt kun je ze beter niet dan wel geven.HyperBart schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 15:27:
[...]
Alle VD's van 2 vCPU naar 1 gedownkicked en lo and behold het ging een pakje sneller..
Als hij er al is (denk het niet, maar zal het de PM/engineering eens vragen) dan zit in bij de host advanced options, niet op de VM zelf.hans_lenze schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 15:45:
[...]
Waar zit de vieze optie? Simpelweg de VMX aanpassen werkt niet...
[afbeelding]
[ Voor 32% gewijzigd door |sWORDs| op 27-01-2016 16:23 ]
Dank voor je suggestie sWORDs. Snelheid is voor mij niet zo'n issue, aantal cores, koeling/geluid en stroomverbruik wel. Maar ik moet toegeven dat ik me nog niet echt in de Pentiums verdiept had. De G4500 is inderdaad een stuk sneller, maar ik heb toch liever 4 cores (of|sWORDs| schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 14:04:
Ik zou zelf liever een echte Pentium gebruiken dan een Atom. Atoms zijn echt traag single threaded (Een G4500 is 236% sneller) en zelfs multithreaded (Een G4500 is 75% sneller). Het enige wat je op een G4500 niet kan is VM's aanmaken met meer dan 2 cores, maar dat zou ik op de C2558 ook niet aanraden.
De grap is dus dat op de Pentium je meer VM's kunt draaien dan op de 2558 bij gelijke per VM performance.Dinsdale schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 16:48:
[...]
Dank voor je suggestie sWORDs. Snelheid is voor mij niet zo'n issue, aantal cores, koeling/geluid en stroomverbruik wel. Maar ik moet toegeven dat ik me nog niet echt in de Pentiums verdiept had. De G4500 is inderdaad een stuk sneller, maar ik heb toch liever 4 cores (of, zodat ik wat meer VMs parallel kan draaien, dan dat de individuele VMs sneller zijn. De passieve koeling van de 2558 spreekt mij ook wel aan.
Passief is bij een Pentium niet onmogelijk, maar dat wordt dan wel een erg dure kast.
Trouwens geheel passief gaat sowieso (ook voor de C2558) niet, je zult echt wel een airflow in je kast nodig hebben.
[ Voor 13% gewijzigd door |sWORDs| op 27-01-2016 16:56 ]
Weet iemand wat de snelste m.2 ssd is die M.2 PCIe 3.0 x4 ondersteund? De Samsung 950 pro komt er goed uit de review van Tweakers, maar weet niet zeker of het Supermicro moederbord deze ondersteund. Moet een moederbord specifiek NVMe ondersteunen?
Om er van te booten wel, om hem te gebruiken niet voor zover ik weet. (Er zijn ook PCIe x4 adapters naar M.2, die werken ook in elk moederbord).
Het is gewoon een PCIe device, niet veel spannends aan volgens mij.
Het is gewoon een PCIe device, niet veel spannends aan volgens mij.
Even niets...
Kun je uitleggen wat die 2-core 3,5GHz Pentium sneller maakt dan een 4-core 2,4GHz Atom? Ik weet net te weinig van Atom en Pentium architectuur om dat te kunnen doorzien.|sWORDs| schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 16:54:
[...]
De grap is dus dat op de Pentium je meer VM's kunt draaien dan op de 2558 bij gelijke per VM performance.
Passief is bij een Pentium niet onmogelijk, maar dat wordt dan wel een erg dure kast.
Trouwens geheel passief gaat sowieso (ook voor de C2558) niet, je zult echt wel een airflow in je kast nodig hebben.
Het feit dat de Braswell architectuur per kloktik veeel minder werk verzet dan een Broadwell/Skylake architectuur. Daarnaast mist ie een aantal optimalisaties, het aantal instructies is kleiner en er zit minder cache in.Dinsdale schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 20:11:
[...]
Kun je uitleggen wat die 2-core 3,5GHz Pentium sneller maakt dan een 4-core 2,4GHz Atom? Ik weet net te weinig van Atom en Pentium architectuur om dat te kunnen doorzien.
Wat je ervoor terug krijgt is een laag energieverbruik. Of dat zin heeft is de vraag. Zoek in dit topic maar eens op "race to idle".
Ik vind het verschil in prestaties per clocktick tussen de laatste generaties wel meevallen (http://www.pcper.com/revi...ck-Clock-Skylake-Broadwel). Nieuwere processoren zijn vaak wel zuiniger.
Verschil in performance van atoms en pentiums zit vooral in de cache en geheugenbandbreedte + geheugenlimiet. Overigens zie ik geen atoms met 4 cores, wel 4 threads (= 2 cores x 2 virtueel hyperthreading).
Vergelijken kan je op intel ARK, voorbeeld: http://ark.intel.com/compare/83538,65470,52213,75122
Ook is de ondersteuning van bepaalde virtualisatieopties en hardwarematige encryptie (AES) in de goedkopere processoren meestal niet aanwezig.
Verschil in performance van atoms en pentiums zit vooral in de cache en geheugenbandbreedte + geheugenlimiet. Overigens zie ik geen atoms met 4 cores, wel 4 threads (= 2 cores x 2 virtueel hyperthreading).
Vergelijken kan je op intel ARK, voorbeeld: http://ark.intel.com/compare/83538,65470,52213,75122
Ook is de ondersteuning van bepaalde virtualisatieopties en hardwarematige encryptie (AES) in de goedkopere processoren meestal niet aanwezig.
http://ark.intel.com/m/pr...8#@product/specifications[b]
Overigens zie ik geen atoms met 4 cores, wel 4 threads (= 2 cores x 2 virtueel hyperthreading).
Rangeley/Avoton/Edisonville/Silvermont
Maar de procentuele verschillen komen uit benchmarks en die vallen dus echt niet mee.
Om echt de verschillen te zien tussen Atom en Core moet je erg ver terug en dan van alle generaties de verschillen er bij denken, om de een of andere reden zijn alle nieuwe Atom's altijd fantastisch omdat ze met de generatie ervoor vergelijken. Maar Atom is echt gemaakt voor Low Power en Avaton is zelfs een SoC, de chipset (en 4 NIC's die samen 10Gbit kunnen trunken zodra er nieuwe switches komen) zit dus al in de TDP. Avaton doet qua instructies niet echt onder voor een Xeon, SSE 4.1, SSE 4.2, AES-NI (en ook VT-d? en VT-x), eigenlijk alleen geen AVX. De CPU is ook geen echte quad core, maar twee dual cores (4 dual cores bij zijn broer C2758) en de L2 cache is wel groter maar is niet shared tussen alle cores, het is eigenlijk 1MB L2 per dual core en ik denk dat ie trager is, maar Intel geeft er geen cijfers van. L3 cache is niet aanwezig en er is minder L1 cache. Geheugen bandbreedte is max 25GB/s (34.1 bij Skylake). Maar de hele opbouw is gewoon anders.Dinsdale schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 20:11:
[...]
Kun je uitleggen wat die 2-core 3,5GHz Pentium sneller maakt dan een 4-core 2,4GHz Atom? Ik weet net te weinig van Atom en Pentium architectuur om dat te kunnen doorzien.
Het is lastig om een goede vergelijking te vinden, maar neem nou een i5-6400T, die heeft ook 4 cores en geen HT, base frequency van 2.2 en een turbo van 2.8, laten we dat ongeveer gelijkwaardig stellen aan een base frequency van 2.4 zonder turbo.
Dan haalt de i5 een score van 1493 in een single threaded benchmark en de Atom 551.
Multithreaded 5231 tegen 1853.
Dan is de IPC van Skylake i5 dus ongeveer 2.75x Rangeley.
Neem dan eens een G4400T (de TE was nog mooier geweest met 2.4GHz, maar daar zijn geen benchmarks van): 3374 en 1634 delen door 2.9 maal 2.4 is 2792 en 1352.
Dus met twee cores minder is hij multithreaded al flink sneller op gelijke frequentie. (Al is frequentie niet rechtlijnig in een benchmark, dus het werkelijke verschil zal nog wel ietsje groter zijn.) Atom's zijn behoorlijk beter geworden sinds er out-of-order instructieverwerking in zit (en sindsdien geen HT meer), maar het is nog bij lange na geen volwaardige vervanger. En single threaded is het helemaal erg en helaas is er nog voldoende wat op een enkele thread draait en daar ga je het verschil echt merken.
Let trouwens wel op met Pentium en Celeron, de J serie is ook een Atom.
Nou voor dit in een Atom flame war veranderd: Het is een prachtige SoC die voor specifieke doeleinden perfect is en Silvermont is ook prima als ARM vervanger, maar een medium of high end desktop/server CPU is het gewoon niet.
[ Voor 103% gewijzigd door |sWORDs| op 28-01-2016 09:45 ]
C2550 en C2558 zijn quad-core, C2750 en C2758 octo-core. De '8' brengt ook nog eens AES met zich mee. Maar geen van allen doen hyperthreading dus cores=threads.base_ schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 22:47:
Overigens zie ik geen atoms met 4 cores, wel 4 threads (= 2 cores x 2 virtueel hyperthreading).
...
Goede uitleg sWORDs, dank je wel!Om echt de verschillen te zien tussen Atom en Core moet je erg ver terug en dan van alle generaties de verschillen er bij denken, om de een of andere reden zijn alle nieuwe Atom's altijd fantastisch omdat ze met de generatie ervoor vergelijken. Maar Atom is echt gemaakt voor Low Power en Avaton is zelfs een SoC, de chipset (en 4 NIC's die samen 10Gbit kunnen trunken zodra er nieuwe switches komen) zit dus al in de TDP. Avaton doet qua instructies niet echt onder voor een Xeon, SSE 4.1, SSE 4.2, AES-NI (en ook VT-d en VT-x), eigenlijk alleen geen AVX. De CPU is ook geen echte quad core, maar twee dual cores (4 dual cores bij zijn broer C2758) en de L2 cache is wel groter maar is niet shared tussen alle cores, het is eigenlijk 1MB L2 per dual core en ik denk dat ie trager is, maar Intel geeft er geen cijfers van. L3 cache is niet aanwezig en er is minder L1 cache. Geheugen bandbreedte is max 25GB/s (34.1 bij Skylake). Maar de hele opbouw is gewoon anders.
Het is lastig om een goede vergelijking te vinden, maar neem nou een i5-6400T, die heeft ook 4 cores en geen HT, base frequency van 2.2 en een turbo van 2.8, laten we dat ongeveer gelijkwaardig stellen aan een base frequency van 2.4 zonder turbo.
Dan haalt de i5 een score van 1493 in een single threaded benchmark en de Atom 551.
Multithreaded 5231 tegen 1853.
Dan is de IPC van Skylake i5 dus ongeveer 2.75x Rangeley.
Neem dan eens een G4400T (de TE was nog mooier geweest met 2.4GHz, maar daar zijn geen benchmarks van): 3374 en 1634 delen door 2.9 maal 2.4 is 2792 en 1352.
Dus met twee cores minder is hij multithreaded al flink sneller op gelijke frequentie. (Al is frequentie niet rechtlijnig in een benchmark, dus het werkelijke verschil zal nog wel ietsje groter zijn.) Atom's zijn behoorlijk beter geworden sinds er out-of-order instructieverwerking in zit (en sindsdien geen HT meer), maar het is nog bij lange na geen volwaardige vervanger. En single threaded is het helemaal erg en helaas is er nog voldoende wat op een enkele thread draait en daar ga je het verschil echt merken.
Let trouwens wel op met Pentium en Celeron, de J serie is ook een Atom.
Nou voor dit in een Atom flame war veranderd: Het is een prachtige SoC die voor specifieke doeleinden perfect is en Silvermont is ook prima als ARM vervanger, maar een medium of high end desktop/server CPU is het gewoon niet.
Het is inderdaad een drastisch performanceverschil. En als ik een "echte" server ga bouwen, dan zal ik zeker in de Pentium/Xeon-hoek uit gaan komen. Maar voor dit studieprojectje vond ik warmte/geluid belangrijker (kastje moet overal mee naar toe kunnen, bijvoorbeeld voor kleine demonstraties) en dan is Atom toch wel erg aantrekkelijk. De C2558 heeft een TDP van slechts 15W waar de eerder genoemde G4500 51W "verbrandt". Performance per Watt is wel heel fijn bij Atom. Of zie ik iets over het hoofd hier?
Overigens hebben deze Atoms geen VT-d, voor zover ik gezien heb op Ark. Klopt dat?
[ Voor 0% gewijzigd door Dinsdale op 28-01-2016 07:32 . Reden: UBB-tje vergeten ]
Laten we dan ook nog even de SoC noemen die zeker wel de moeite waard is: Xeon D oftewel de D-15xx serie. http://www.anandtech.com/...adwell-soc-for-enterprise
Dan is het low power plaatje compleet.
Daar ben ik nog niet helemaal uit, Avaton sowieso niet, maar bij Rangeley zou het er oorspronkelijk wel inzitten, ik weet nu niet of het een fout in ark is of het er echt niet in zit.Dinsdale schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 07:31:
[...]
Overigens hebben deze Atoms geen VT-d, voor zover ik gezien heb op Ark. Klopt dat?
De G4500 gebruikt "typical" maximaal 51W, dat is dus geen continu verbruik. En als je hem niet vol belast zal dat een stuk minder zijn. Daarnaast is het zo dat snel iets uitvoeren en weer idle gaan vaak zuiniger is dan langduriger iets uitvoeren op lager TDP en dan weer idle gaan. Nou zal de Rangeley absoluut wat zuiniger zijn, maar je geeft daar wel erg veel performance voor terug. Misschien is dat wel een goede vergelijking, de Atoms focussen op verbruik en de Core serie op performance per watt.Dinsdale schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 07:31:
De C2558 heeft een TDP van slechts 15W waar de eerder genoemde G4500 51W "verbrandt". Performance per Watt is wel heel fijn bij Atom. Of zie ik iets over het hoofd hier?
Toen ik de Xeon D voor het eerst zag begon ik ook te watertanden. De prijs maakt het echter voor mij minder interessant. Voor minder heb je een bord en een 12 core Xeon E5-2690 v3 ES op 2.4GHz. (Daar heb ik er nu twee van op een dual bord). En in mijn geval denk ik dat het zuiniger is om 1 dual Xeon E5 te draaien dan 4 Xeon E3's, een NAS en een switch.hans_lenze schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 08:57:
Laten we dan ook nog even de SoC noemen die zeker wel de moeite waard is: Xeon D oftewel de D-15xx serie. http://www.anandtech.com/...adwell-soc-for-enterprise
Over watertanden gesproken:

Heb alleen nog extra NVMe disks (tweede Intel 750 en Samsung 950, de storage zat halverwege mijn lab opbouw al vol) en een LSI 9211-8i (spindown toch wel fijn voor de NAS VM) toegevoegd en het bord vervangen voor een SuperMicro X10DRH-IT en 128GB extra geheugen (halverwege al 80GB in use met TPS terwijl alles nog eigenlijk niets doen).

[ Voor 98% gewijzigd door |sWORDs| op 28-01-2016 10:41 ]
Nette setup. Gebruik je de resources ook wel echt allemaal? En volgens mij is die setup nu niet echt "zuinig"? Kan je eens wattages vertellen?|sWORDs| schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 09:37:
[...]
Daar ben ik nog niet helemaal uit, Avaton sowieso niet, maar bij Rangeley zou het er oorspronkelijk wel inzitten, ik weet nu niet of het een fout in ark is of het er echt niet in zit.
[...]
De G4500 gebruikt "typical" maximaal 51W, dat is dus geen continu verbruik. En als je hem niet vol belast zal dat een stuk minder zijn. Daarnaast is het zo dat snel iets uitvoeren en weer idle gaan vaak zuiniger is dan langduriger iets uitvoeren op lager TDP en dan weer idle gaan. Nou zal de Rangeley absoluut wat zuiniger zijn, maar je geeft daar wel erg veel performance voor terug. Misschien is dat wel een goede vergelijking, de Atoms focussen op verbruik en de Core serie op performance per watt.
[...]
Toen ik de Xeon D voor het eerst zag begon ik ook te watertanden. De prijs maakt het echter voor mij minder interessant. Voor minder heb je een bord en een 12 core Xeon E5-2690 v3 ES op 2.4GHz. (Daar heb ik er nu twee van op een dual bord). En in mijn geval denk ik dat het zuiniger is om 1 dual Xeon E5 te draaien dan 4 Xeon E3's, een NAS en een switch.
Over watertanden gesproken:
[afbeelding]
Heb alleen nog extra NVMe disks (tweede Intel 750 en Samsung 950) en een LSI 9211-8i toegevoegd en het bord vervangen voor een SuperMicro X10DRH-IT.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik heb nu 2x 2630 v3 met 32 GB geheugen.
Geheugen heb je nooit genoeg maar de CPU is een enormee overkill voor mij.
Ik verbruik 110W idle met deze setup:
- 2x Intel Xeon 2630 v3
- Supermicro X10DRL-i
- 2x Cooler Master Seidon 120V Ver.2
- be quiet! Dark Power Pro 11 550W
- Quad Intel Pro/1000
- IBM M1015
- Fusion IO 320GB SSD
- 4x Seagate ST4000DM000 4TB in ZFS (Powersave/spindown mode in FreeNAS aan)

Tijd om dus over te stappen naar iets zuinigers.
Ik zit te denken om een 6700T + ASRock Q170M vPro icm een PicoPSU te kopen voor mijn VM's.
Daarnaast een ASRock N3150DC-ITX voor een FreeNAS setup.
Het N3150 bordje doet 11W ex schijven.
De 6700T + Q170M-vPro zou 29W moeten doen volgens informatie op het internet. Dit stukje blijft een gok helaas. Er komt nog wel een Quad NIC bij die 7W doet.
Hoop eigenlijk dat iemand mij kan vertellen hoe krachtig de N3150 is? Of deze +- 4 vm's kan draaien?
- Ubuntu (Domoticz - 1CPU - 512MB)
- Ubuntu (TVHeadend - 1CPU - 512MB)
- FreeBSD (PfSense - 1CPU - 2048MB)
- Windows 10 (rotzooi VM - 2/4CPU - 6GB)
Ja, de afbeelding die je net zag is idle, maar zelfs met een half lab kom ik onder load al boven 50% van de CPU resources. Ik heb geen werkende wattage meter meer liggen, kan alleen nog het verbruik van het hele huis zien. Dat is niet hoger dan het voorheen was.renedis schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 10:42:
[...]
Nette setup. Gebruik je de resources ook wel echt allemaal? En volgens mij is die setup nu niet echt "zuinig"? Kan je eens wattages vertellen?
Het advies van QNAP is om niet meer dan 2 VM's te draaien op een Quad Core Atom, maar daar draait natuurlijk ook nog een host.renedis schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 10:42:
Hoop eigenlijk dat iemand mij kan vertellen hoe krachtig de N3150 is? Of deze +- 4 vm's kan draaien?
N3150 single threaded: 418, 6700T: 1959
N3150 Multi threaded: 1522, 6700T: 9044
De performance per thread is ongeveer gelijk aan een P4 (14 jaar geleden) op identiek frequentie. Multithreaded ongeveer gelijk aan een Pentium 997 dualcore (Sandy Bridge) op gelijke frequentie of een Core2Duo (9,5 jaar geleden) op 2.26GHz+ (zoals P7750 25Watt).
[ Voor 43% gewijzigd door |sWORDs| op 28-01-2016 11:56 ]
Waar haal jij die scores vandaan?|sWORDs| schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 10:47:
Het advies van QNAP is om niet meer dan 2 VM's te draaien op een Quad Core Atom, maar daar draait natuurlijk ook nog een host.
N3150 single threaded: 418, 6700T: 1959
N3150 Multi threaded: 1522, 6700T: 9044
De performance per thread is ongeveer gelijk aan een P4 op identiek frequentie. Multithreaded ongeveer gelijk aan een Pentium 997 dualcore (Sandy Bridge) op gelijke frequentie of een Athlon II X2 op 2.9GHz.
Ik krijg alleen deze:
http://www.cpu-monkey.com...s-intel_core_i7_6700t-519
Ik krijg vanmiddag (hopelijk...) een N3700-ITX binnen. Voor wat suffe VMs die bijna niets staan te doen moet het wel werken maar een VM die real-time moet transcoden gaat je niet blij maken.renedis schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 10:42:
[knip]
Het wordt bij mij een vervanger voor een HP Microserver Gen8 met een G1610T dus dat moet redelijk gelijkwaardig zijn.
Als ik de specsheet doorkijk lijkt dat vooral te maken te hebben met de hoeveelheid geheugen en niet met het type processor wat in een Qnap NAS zit. Blijkbaar vindt Qnap dat elke 4GB aan RAM een VM kan draaien.|sWORDs| schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 10:47:
[knip]
Het advies van QNAP is om niet meer dan 2 VM's te draaien op een Quad Core Atom, maar daar draait [knip]
Thanks.
offtopic:
Apart dat je met zo'n setup maar 2 NICs hebt trouwens. een Quad NIC heb je al voor 50,- incl verzendkosten. Als je goed zoekt zelfs voor 40,-
Apart dat je met zo'n setup maar 2 NICs hebt trouwens. een Quad NIC heb je al voor 50,- incl verzendkosten. Als je goed zoekt zelfs voor 40,-
Als je de ervaringen zou willen delen, graag. De N3700 is natuurlijk wel iets krachtiger.hans_lenze schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 11:55:
Ik krijg vanmiddag (hopelijk...) een N3700-ITX binnen. Voor wat suffe VMs die bijna niets staan te doen moet het wel werken maar een VM die real-time moet transcoden gaat je niet blij maken.
Het wordt bij mij een vervanger voor een HP Microserver Gen8 met een G1610T dus dat moet redelijk gelijkwaardig zijn.
Zelfs als je er geheugen bij prikt geeft ie een warning bij meer dan 2 VM's, op een G550 met extra geheugen krijg je geen warning.hans_lenze schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 11:55:
[...]
Als ik de specsheet doorkijk lijkt dat vooral te maken te hebben met de hoeveelheid geheugen en niet met het type processor wat in een Qnap NAS zit. Blijkbaar vindt Qnap dat elke 4GB aan RAM een VM kan draaien.
Mooi spul, maar wel duur.hans_lenze schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 08:57:
Ik heb dit samen gesteld:
Nu lees ik nog al wat problemen op het internet met skylake en esxi 6, ook de NICS moeten een aparte VIB (geen probleem uiteraard) voor worden toegevoegd.
Iemand ervaring met skylake en esxi? En is dit wat of kan ik beter voor een I3 gaan of andere processor?
3 | Intel Pentium G4500 Boxed | € 88,80 | € 266,40 |
3 | Shuttle XPC slim Barebone DH170 | € 250,- | € 750,- |
3 | Crucial Mac Memory CT2C8G3S160BMCEU | € 70,- | € 210,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.226,40 |
Nu lees ik nog al wat problemen op het internet met skylake en esxi 6, ook de NICS moeten een aparte VIB (geen probleem uiteraard) voor worden toegevoegd.
Iemand ervaring met skylake en esxi? En is dit wat of kan ik beter voor een I3 gaan of andere processor?
Skylake werkte volgens mij vanaf de eerste update, die NIC driver zit in de laatste update. Geen ervaring.
i3 voegt HT, meer cache en AVX toe. i3 is ietsje sneller single threaded, het grote verschil zit in multithreaded, maar qua prijs/prestatie is een Pentium toch echt wel beter.
i3 voegt HT, meer cache en AVX toe. i3 is ietsje sneller single threaded, het grote verschil zit in multithreaded, maar qua prijs/prestatie is een Pentium toch echt wel beter.
[ Voor 45% gewijzigd door |sWORDs| op 28-01-2016 17:21 ]
Bedankt voor het antwoord. Het gaat mij niet zo zeer om performance qua processor en ik zal hooguit 5-7 VM's per host draaien. Allemaal gaat het mij om testen van verschillende configuraties
Als ik ook nog wat wil gaan stoeien met VSAN, is dit dan een goede oplossing? Qua geheugen moet ik het redden als ik de diverse configuraties lees. Is het handig om bijvoorbeeld een SSD te nemen ipv de HDD?
Als ik ook nog wat wil gaan stoeien met VSAN, is dit dan een goede oplossing? Qua geheugen moet ik het redden als ik de diverse configuraties lees. Is het handig om bijvoorbeeld een SSD te nemen ipv de HDD?
3 | Intel Pentium G4500 Boxed | € 88,80 | € 266,40 |
3 | Hitachi Travelstar 5K1000, 1TB | € 51,55 | € 154,65 |
1 | TP-Link JetStream TL-SG3210 | € 102,59 | € 102,59 |
3 | Shuttle XPC slim Barebone DH170 | € 250,- | € 750,- |
3 | Crucial Mac Memory CT2C8G3S160BMCEU | € 70,- | € 210,- |
3 | Samsung SM951 (NVMe) 128GB | € 95,39 | € 286,17 |
[ Voor 8% gewijzigd door Oid op 28-01-2016 23:31 ]
Let op:
Let op: Dit is geen 'algemeen ESxi-topic'. Ook je algemene VT vragen horen hier niet thuis!
Lees voor je begint goed de start post en blijf ontopic.
Let op: Dit is geen 'algemeen ESxi-topic'. Ook je algemene VT vragen horen hier niet thuis!
Lees voor je begint goed de start post en blijf ontopic.