"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
PLEX op een debian VMPaul schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 09:14:
[...]
Ik wilde het wel maar heb tegen besloten nadat eigenlijk niemand zijn videokaart doorgemapt kreeg (+, het is een groot ding dat potentieel veel lawaai maakt, wil je dat wel onder je TV?)
Ik ben zelf voor een Raspberry Pi gegaan die zijn films vanaf een VM op ESXi haalt
- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -
Ik heb een systeem met 3820 Gigabyte X79 UD5 en 2x ATi 7870(?) ESXi 5.0u2 of 5.1u2 gedraaid en de ene kaart naar Win7 guest en de andere naar SLE 11 guest gemapt. Allebei volledige 3D hardware versnelling. Dat draaide echt als een jekko, je merkte niks van dat het semi-virtueel was. Helaas kan ik IGP niet voor je testen.DJSnels schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 23:31:
Ik heb dat ook wel eens met Grid kaarten gedaan, maar die zijn headless....
Ik ga ervanuit dat de beeldoutput met een losse GPU wel zal werken (ook HD hoop ik) maar van de iGP ben ik niet zo zeker.
Rhàshan - Aditu Sunlock
Dat is dus ook mijn plan. In dit topic heb ik alleen nog maar AMD kaarten succesvol doorgemapt zien worden, en ik zit met een GTX770. Ik denk dat ik het gewoon even zal moeten gaan testen. Als mijn Intel HD4000 doorgemapt kan worden dan zal dat met de Xeons ook wel lukken hoop iksphere schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 13:07:
Ja, dat moederbord heeft 2 usb 3.0 controllers en 2 usb 2.0 controllers. Die 3.0 controllers gaf ik door aan de guests dus eigen peripherals.
Welke Intel kaart je dan moet pakken weet ik zo niet. Gebruik al een tijdje geen ESXi meer.
[ Voor 22% gewijzigd door ThinkPad op 06-03-2014 14:46 ]
http://tweakers.net/price...t-ct-desktop-adapter.htmlThinkPadd schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 14:45:
Welke Intel kaart je dan moet pakken weet ik zo niet. Gebruik al een tijdje geen ESXi meer.
Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2
Ook jammer dat er een 40 GB SSD in zit als datastore. FreeNAS VM aanmaken, 64 GB RAM toekennen, wil VMware een pagefile van 64 GB op een 40 GB SSD zetten, zucht
Rhàshan - Aditu Sunlock
Rhàshan - Aditu Sunlock
Verwijderd
Vind via google dat het een Intel technologie is waardoor hardware onderdelen rechtstreeks gevirtualiseerd kunnen worden.
Maar snap het concept niet zo goed, waarom zou je bvb een intel processor willen die vt-d ondersteund?
ESXi is toch een bare-metal hypervisor waardoor alle hardware binnen de fysieke host toch rechtstreeks wordt gevirtualiseerd?
(ik ga er vanuit dat ik in mijn laatste zin een redeneringsfout maak?)
Met VT-d kan je fysieke hardware exclusief doorgeven aan een gevirtualiseerd systeem op die host. Denk daarbij aan het doorgeven van een fysieke RAID controller die dedicated aan een VM word doorgegeven. De VM praat dan direct met de hardware in plaats van via de Hypervisor te praten met storage dat door de Hypervisor word aangeboden.Verwijderd schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 10:55:
Iemand die een goed artikel heeft dat vt-d uitlegd?
Vind via google dat het een Intel technologie is waardoor hardware onderdelen rechtstreeks gevirtualiseerd kunnen worden.
Maar snap het concept niet zo goed, waarom zou je bvb een intel processor willen die vt-d ondersteund?
ESXi is toch een bare-metal hypervisor waardoor alle hardware binnen de fysieke host toch rechtstreeks wordt gevirtualiseerd?
(ik ga er vanuit dat ik in mijn laatste zin een redeneringsfout maak?)
Om VT-d mogelijk te maken zijn er een aantal requirements zoals een CPU die het support, de door te geven hardware, eventueel nog moederbord requirements in de vorm van chipset/bios support en natuurlijk de Hypervisor moet meewerken aan het doorgeven van dat stuk hardware.
[ Voor 13% gewijzigd door redfoxert op 07-03-2014 11:02 ]
HierVerwijderd schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 10:55:
Iemand die een goed artikel heeft dat vt-d uitlegd?
Verwijderd
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Core i3 4330 Boxed | € 108,- | € 108,- |
1 | ASRock B85M Pro4 | € 55,50 | € 55,50 |
1 | Cooler Master N300 (Closed) | € 31,64 | € 31,64 |
1 | Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU | € 62,50 | € 62,50 |
1 | be quiet! System Power 7 300W | € 31,- | € 31,- |
1 | Crucial 2.5" M500 240GB | € 93,03 | € 93,03 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 381,67 |
De bedoeling van deze server is dat deze enigzins gebruikt wordt om domein exclusief sql -en mailserver op te zetten. Daarnaast wil ik hier ook een testomgeving kunnen opzetten alsook enkele VM's om netwerk monitoring uit te voeren. Ik schat dat ik met deze hardware hier wel vlot mee toekom.
Nu heb ik nog 1 vraag mbt de storage.
Ik heb enkel een SSD van 240 GB geselecteerd waar het OS van de cruciaalste VM's zal opkomen.
Voor de minder belangrijke VM's zou ik eventueel dan mijn NAS als datastore kunnen gebruiken?
Of zal dat problemen geven met performantie?
Is het misschien toch beter om enkele euro's meer te investeren en een drietal HDD's aan te kopen?
Moet dan wel nog een degelijke raid controller ook aankopen gezien ik dit wil goed doorgeven aan Vsphere.
Sowieso is 8 GB erg weinig voor 4 VM's en een hypervisor, zelfs al gebruik je Server 2012 Core en/of Linux-VM's. Het gaat wel, maar het houdt niet over. Daar valt in eerste instantie meer snelheidswinst te halen dan NAS <> SSD
Een DC doet amper I/O, dat kan makkelijk vanaf een NAS. Exchange en SQL is een ander verhaal, maar ook die doen in een lab vaak erg weinig.
Rhàshan - Aditu Sunlock
Verwijderd
Ja exclusief, mailboxen worden via office 365 beheerd. Zie niet in waarom ik SQL nodig heb? Domein dat ik hier ga opzetten is meer voor mijn pa zijn éénmanszaak wat maar enkele clients inhoud. Is dus eigenlijk meer voor testdoeleinden mag al eens iets foutlopen. Denk dat ik ofwel die 500GB SSD ga anakopen, kan eventueel nog later enkele HDD's aankopen moest dit nodig zijn. Spaart mij momenteel dan ook de extra kosten van raid controller uit.Paul schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 14:15:
Bedoel je ook echt exclusief? Want een domein komt niet zomaar met SQL en Exchange, vandaar dat ik ht wat vreemd vind dat je expliciet aangeeft dat niet te gaan gebruiken
Sowieso is 8 GB erg weinig voor 4 VM's en een hypervisor, zelfs al gebruik je Server 2012 Core en/of Linux-VM's. Het gaat wel, maar het houdt niet over. Daar valt in eerste instantie meer snelheidswinst te halen dan NAS <> SSDPas zodra je iedere VM de recommended hoeveelheid geheugen kunt geven en je dan aan je 240 GB te weinig hebt (onze Windows productie-VM's @ work krijgen standaard 55 GB /stuk, dan kun je dus 4 VM's kwijt, wat al snel op 16 GB RAM komt) moet je je over I/O druk gaan maken.
Een DC doet amper I/O, dat kan makkelijk vanaf een NAS. Exchange en SQL is een ander verhaal, maar ook die doen in een lab vaak erg weinig.
Maak je gebruik van Windows en/of van Linux (of iets anders uit de unix wereld) zonder GUI dan kun je daar weer wat meer resources besparen. Bedenk dat je met Windows 2012 maar 1 machine nodig hebt om het te managen. Je hebt dus niet voor alle servers de GUI nodig.
Daarnaast is het ook niet juist dat je met meer geheugen een hoger rendement krijgt dan met een ssd. In tegendeel. Bij virtualisatie zijn 2 zaken heel erg belangrijk: geheugen en i/o. Als je meerdere vm's draait is al heel erg snel de i/o de bottleneck en maakt een ssd een wereld van verschil. De sprong van 4 naar 64GB zul je op dit vlak niet eens opmerken, het blijft allemaal traag. Onderschat de hoeveelheid iops bij virtualisatie niet (met name bij database servers en bijv. Exchange)!
Let ook op de systeemeisen voor de installatie van iets als Windows Server en Exchange. Die willen een minimale hoeveelheid geheugen. Als je daar onder zit weigeren ze de installatie (kun je omheen werken: benodigde geheugen toewijzen bij install, daarna terugschroeven).
[ Voor 9% gewijzigd door ppl op 08-03-2014 00:04 ]
~ beware of misinformation.
In mijn begindagen deze site:Nindustries schreef op zaterdag 08 maart 2014 @ 10:48:
Zijn er soms links hier naar ESXi ZFS AiO builds die passthrough ondersteunen? Of tweakblogs.
http://www.napp-it.org/manuals/index.html
deze manual:
http://www.napp-it.org/doc/downloads/napp-in-one.pdf
Ik heb weliswaar napp-it geinstalleerd, maar naarmate ik er beter in kwam, kan ik de meeste zaken nu via de command prompt afhandelen. Was handig in het begin als er zoveel zaken op je afkomt (esxi, zfs, etc) en je hebt even iets nodig dat het voor je doet.
1 | Intel Core i5 4440 Boxed | € 153,40 | € 153,40 |
1 | ASRock B85M Pro4 | € 55,50 | € 55,50 |
1 | Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB | € 93,85 | € 93,85 |
1 | BitFenix Prodigy M Wit | € 74,40 | € 74,40 |
1 | Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU | € 114,95 | € 114,95 |
1 | Seasonic G-Serie 360Watt | € 51,- | € 51,- |
1 | Crucial 2.5" M500 240GB | € 92,05 | € 92,05 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 635,15 |
Raid 0/1 etc op basis van software raid gaat niet werken met ESX.Je kan meerdere datastores maken over meerdere SSD's.
[ Voor 38% gewijzigd door vandijk op 08-03-2014 20:02 ]
Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2
Daarnaast wat betreft storage moet 20 CentOS of Ubuntu VM's prima lukken op een 240GB SSD datastore. Zo'n installatie heeft namelijk aan een 8GB virtuele schijf al ruim voldoende en bij een kale installatie wordt daarvan zelfs maar ongeveer 1,5 GB gebruikt. Mocht je later toch uit willen breiden dan zou ik simpelweg kiezen voor een extra SSD als 2e datastore en dan zelf de VM's verdelen.
Even niets...
20 VM's is echt wel erg veel voor 16GB met een hoop actieve gebruikers.malderhout schreef op zaterdag 08 maart 2014 @ 19:04:
Voor R&D sessies, Workshops, Meetup's tot ongeveer 20 personen, wil ik een zuinige en vooral mobiele ESXi server in elkaar zetten. Bedoeling is, dat de personen met hun laptop beschikking hebben tot een eigen VM (Meestal CentOS of Ubuntu). Echte draagbare servers, zie ik maar zelden (vandaar de Prodigy M. Ik kom op onderstaande configuratie. Het is eigenlijk geen 7/24 machine. Beschikbaarheid / backup etc. is niet nodig. Server moet wel redelijk "snel" zijn. RAID0?? Vragen die ik nog heb, zijn de schijven. Wat is handig veel en kleine SSD / HD of 1 grote SSD / HD ???
Nadeel van interactief werken in bijvoorbeeld workshops is dat je machines waarschijnlijk allemaal redelijk hard gaan werken vergeleken met een server omgeving waarbij gewoonweg het merendeel van de servers uit hun neus zitten vreten.
Je zou kunnen overwegen om voor de gebruikers met een snellere laptop (en iets meer kennis) een virtualbox installatie en image op USB sticks beschikbaar te stellen zodat ze die zelf kunnen hosten, zodat je het aantal actieve vm's bijvoorbeeld kan halveren.
Als je geen vt-d nodig hebt en je wil een portable systeem, dan kan misschien een AsRock C2750D4I nog wel interessant zijn.
8 cores van 2.4GHz, kan 32GB aan en je kan er een paar schijfjes op aansluiten. Raid 0 zou denk ik moeten kunnen, eventueel met een derde disk in de machine om naartoe te backuppen.
Denk bijvoorbeeld zoiets:
1 | ASRock C2750D4I | € 329,50 | € 329,50 |
2 | Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB | € 93,85 | € 187,70 |
1 | BitFenix Prodigy Zwart | € 64,40 | € 64,40 |
2 | Kingston KVR1333D3E9SK2/16G | € 152,40 | € 304,80 |
1 | Seasonic G-Serie 360Watt | € 51,- | € 51,- |
1 | Crucial 2.5" M500 240GB | € 92,05 | € 92,05 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.029,45 |
[ Voor 43% gewijzigd door TweakMDS op 09-03-2014 10:33 ]
Het zijn leuke schijfies, maar totaal niet zuinig.. en qua performance is een SSD alsnog mijlen beter (en zuiniger)Verwijderd schreef op zondag 09 maart 2014 @ 10:25:
Ja daar zit wel wat in. Vind het alleen zo'n mooi schijfje.
Denken jullie verder dat het zinnig is, nog iets meer te investeren in een QC Xeon? bv de E3-1230 V3. Die doet wel HT. Nadeel is dat ik een losse videokaart moet hebben, al heb ik er daar nog wel eentje van liggen.
Verwijderd
Is bijna exact dezelfde build die ik in gedachten had? Buiten coolermaster N300 case maar vind die van jou ook nog iets hebben. Wat verwacht je te doen met deze setup?Verwijderd schreef op zondag 09 maart 2014 @ 22:27:
Zojuist dit setje besteld:
# Product Prijs Subtotaal 1 Intel Core i5 4440 Boxed € 153,40 € 153,40 1 ASRock B85M Pro4 € 55,50 € 55,50 1 Fractal Design Core 1000 USB 3.0 € 32,52 € 32,52 2 Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU € 114,95 € 229,90 1 Seasonic G-Serie 360Watt € 51,- € 51,- 2 Crucial 2.5" M500 240GB € 92,05 € 184,10 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 706,42
Klinkt als een leuk betaalbaar setje. Is die out of the box geschikt voor vSphere 5.5 of moet je nog aan de slag met drivers injecteren?Verwijderd schreef op zondag 09 maart 2014 @ 22:27:
Zojuist dit setje besteld:
# Product Prijs Subtotaal 1 Intel Core i5 4440 Boxed € 153,40 € 153,40 1 ASRock B85M Pro4 € 55,50 € 55,50 1 Fractal Design Core 1000 USB 3.0 € 32,52 € 32,52 2 Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU € 114,95 € 229,90 1 Seasonic G-Serie 360Watt € 51,- € 51,- 2 Crucial 2.5" M500 240GB € 92,05 € 184,10 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 706,42
Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.
Even niets...
20 euro meer ofzoMegaTronics schreef op maandag 10 maart 2014 @ 08:18:
Ik hou er meer van dat het out-of-the-box werkt, maar ja, dan kost het ook wat meer.
O, heb je een out-of-the-box setje?
Scheelt enkel een moederbord, als ik zo snel even kijk... veel ASRock mobos hebben NIC chipsets die niet (standaard) worden ondersteund op ESXi.
Als je dit vervangt met een waarvan de chipsets wel ondersteund worden, ben je klaar.
Ik ken er eigenlijk geen enkele, behalve de prijsklasse tegen de 200 euro, als je kijkt naar supermicro bordjes, of bijvoorbeeld de server serie van asrock, zoals de e3c226d2i, maar da's al iets meer dan 2 tientjes.DXaroth schreef op maandag 10 maart 2014 @ 09:17:
[...]
Scheelt enkel een moederbord, als ik zo snel even kijk... veel ASRock mobos hebben NIC chipsets die niet (standaard) worden ondersteund op ESXi.
Als je dit vervangt met een waarvan de chipsets wel ondersteund worden, ben je klaar.
Edit: en zelfs die niet, out-of-the-box ondersteuning van de meeste is inderdaad alleen 5.1.
Enige die ik daadwerkelijk op de HCL van vmware zie staan deze: is pricewatch: Intel Server Board S1200V3RPL
VMWare is verder ook wel verschrikkelijk met hardware ondersteuning, vooral met het laten vallen van drivers tussen 5.1 en 5.5 hebben ze bij mij niet heel veel vertrouwen gewonnen. Je kan nu voor €1 - 2K een prachtige homelab server in elkaar zetten, maar geen cent garantie dat iets het nog doet onder versie 6.
Voor een homelab is het denk ik beter om gewoon deugdelijke hardware te nemen die tenminste bewezen aan de gang is te krijgen met driver infusion. Da's een proces van enkele minuten en niet heel complex.
[ Voor 43% gewijzigd door TweakMDS op 10-03-2014 10:13 ]
Even niets...
Ik doelde meer op een extra intel netwerk kaartjeFireDrunk schreef op maandag 10 maart 2014 @ 09:48:
Out-of-the-Box ondersteuning voor ESXi 5.5 is erg lastig hoor, dan zit je al snel aan een SuperMicro bordje met 2 * Intel 84759L (en al niet de i210, want die driver is ook niet standaard).
Voor dit moederbord heb ik wel een custom iso moeten bakken. Niet veel werk, maar 'standaard' is het niet.SndBastard schreef op maandag 10 maart 2014 @ 09:27:
Enige die ik daadwerkelijk op de HCL van vmware zie staan deze: is pricewatch: Intel Server Board S1200V3RPL
Het laten vervallen van support voor veel hardware is inderdaad knap vervelend. zo ongeveer alle Pro/1000 worden niet meer standaard ondersteund. De OEM versies ervan dan vaak weer wel.
Borden met een intel nic en chipset erop zijn een veiligere optie dan de marvel/broadcom/realtek/sil bordjes.
Mocht je onboard spul niet ondersteund worden, dan kan je altijd een HP/Intel/Dell nic of IBM/HP/DEL/LSI controller toevoegen. Over het algemeen goed via marktplaats/ebay te krijgen.
[ Voor 11% gewijzigd door vandijk op 10-03-2014 10:27 ]
Dat zal goed kunnen werken, maar realiseer je dan dat die dingen als minimum zo'n 3,5W verbruiken (idle). Op basis van een héél zuinige server is dat makkelijk 20% van je totale load. Ik kies dan liever voor een moederbord waar bruikbare NICs op zitten.A1AD schreef op maandag 10 maart 2014 @ 10:17:
[...]
Ik doelde meer op een extra intel netwerk kaartje
Uiteraard hoeft dit elkaar niet in de weg te zitten, en kan je altijd een extra NIC toevoegen als dat later nog iets toevoegt, zo'n mooie 4 x 10G server adapter bijvoorbeeld
Maar die NIC die je extra toevoegt hebben meestal wel meer features dan je NIC op je moederbord, en vaak ook voor server en virtualisatie doelen relevante features. Voorbeelden hier van zijn ECC, VMDq, SR-IOV. De laatste twee komen voor bij de nieuwe generaties Intel kaarten, maar ECC zit op zowat elke server adapter. Als je bijvoorbeeld een ZFS systeem gaat draaien met ECC geheugen, maar geen ECC NIC is dat zonde.SndBastard schreef op maandag 10 maart 2014 @ 10:32:
[...]
Dat zal goed kunnen werken, maar realiseer je dan dat die dingen als minimum zo'n 3,5W verbruiken (idle). Op basis van een héél zuinige server is dat makkelijk 20% van je totale load. Ik kies dan liever voor een moederbord waar bruikbare NICs op zitten.
Uiteraard hoeft dit elkaar niet in de weg te zitten, en kan je altijd een extra NIC toevoegen als dat later nog iets toevoegt, zo'n mooie 4 x 10G server adapter bijvoorbeeld
Soms zit er wel een server NIC op een moederbord met al deze features, zoals deze chip http://ark.intel.com/prod...ernet-controller-i350-am2. Daaraan kan je ook zien dat de nieuwere generaties ook een stuk minder verbruiken qua stroom, en ook diverse features hebben om bij minder belasting efficiënter te werken. Maar helaas zie je vaak op de goedkopere borden de i2xx serie, die ondersteunen gelukkig wel ECC maar geen virtualisatie features.
[ Voor 11% gewijzigd door Zenix op 10-03-2014 16:23 ]
Ik heb hier nog eens naar gekeken, maar ik heb niet zo veel vertrouwen in die Atom's qua performance. Na nog het een en ander gelezen te hebben zag ik dat een Intel NUC (Haswell, i5) ook wel een mooie optie is. Ik zou dan op een volgend lijstje uitkomen .vandijk schreef op maandag 03 maart 2014 @ 16:46:
Is een AsRock Avoton bordje (2x intel nic) en 2x 8GB ECC niets voor je? ben je iets van 60 euro duurder uit. Verbruik is lager en performance scheelt niet zo veel.
1 | Intel Next Unit of Computing (V3) Core i5-4250U | € 325,60 | € 325,60 |
1 | Crucial Mac Memory CT2C8G3S160BMCEU | € 122,90 | € 122,90 |
1 | Crucial mSata M500 240GB | € 95,- | € 95,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 543,50 |
Ik heb bij deze opstelling maar meteen een SSD meegenomen, gezien deze NUC geen 2,5" drives ondersteund, en het model wat dat wel doet bijna niet leverbaar is.
Is dit een goed idee of is zo'n toch Avoton krachtiger dan deze i5?
Voordeel van het Avoton bord: ECC (en veel daarvan) ESXi vriendelijke nics, VT-dx.
Verwijderd
Na mijn customized ISO krijg ik nog steeds de error dat geen NIC gevonden is. Heb ik de verkeerde driver geïnjecteerd? Vind via google ook geen links naar andere drivers.
Of is het gewoon niet mogelijk met dit type NIC?
Even niets...
Verwijderd
Maar toch wel voor 4.1 dan?FireDrunk schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 12:14:
100Mbit is inderdaad wel heel erg oud... Daar zal geen werkende 5.5 driver voor zijn nee.
1 | BitFenix Prodigy Wit | € 64,40 | € 64,40 |
4 | Kingston ValueRAM KVR16E11/8I | € 80,16 | € 320,64 |
1 | be quiet! System Power 7 300W | € 32,- | € 32,- |
1 | Crucial 2.5" M500 480GB | € 189,05 | € 189,05 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 935,59 |
en
1 | Supermicro A1SAi-2750F | € 345,60 | € 345,60 |
1 | BitFenix Prodigy Wit | € 64,40 | € 64,40 |
4 | Kingston ValueRAM KVR16LSE11/8 | € 77,- | € 308,- |
1 | be quiet! System Power 7 300W | € 32,- | € 32,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 939,05 |
Bij deze laatste nog een mooie blog gevonden om ESXi 5.5 te installeren:
http://www.servethehome.c...-adapter-vmware-esxi-5-5/
Lastig kiezen, iemand nog suggesties?
De SuperMicro is vooral leuk als je persé 4*1Gb wil gebruiken.
Voor de rest maakt het weinig uit...
Even niets...
Supermicro slikt alleen ECC unbuffered afaik, de Asrock ook, maar ook normaal DDR3. Bovenstaande configuratie ziet er in ieder geval strak uit en is volgens mij een van de weinig haalbare opties om fatsoenlijke server hardware met 32GB ram in een ITX form factor te proppen. Je zou met weinig disks zelfs aan een kast zoals een Streacom F7C kunnen denken (EVO is niet nodig want geen USB3). Daar past dan bijvoorbeeld nog een 2.5" drive in en dan ben je ERG compact maar wel gebonden aan bijvoorbeeld een PicoPSU voeding.FireDrunk schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 14:55:
De ASRock is vooral interresant als je meer disken wil gaan gebruiken, maar die kast laat dat toch niet toe (tenzij je 2.5" schijfjes gaa gebruiken).
De SuperMicro is vooral leuk als je persé 4*1Gb wil gebruiken.
Voor de rest maakt het weinig uit...
Verder zou ik de verschillen ook uit moeten pluizen en hangt het inderdaad van ondersteuning etc af. IPMI zit geloof ik op beide is wel fijn als je hem verder "headless" maakt.
[ Voor 40% gewijzigd door TweakMDS op 11-03-2014 17:48 ]
Verwijderd
Kan alleen maar aan about.
Via control panel zie ik ook nergens iets van vmware tools staan.

Ja je hebt gelijk, ik zit te denken het kan allemaal idd nog wat compacter. Lees nu dat de Prodigy best een behoorlijke kast is. Alleen de kast weegt al ruim 7 kg. Mijn uitgangspunt was wel mobiel, maar ik denk dat het geheel ook past in deze Chieftec Flyer met 200W voeding. Uitgaande van de Supermicro met USB3 kom ik nu op een vrij eenvoudige set uit. Ik zie trouwens dat die Supermicro bij Server Direct 300 euro is.SndBastard schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 17:42:
[...]
Supermicro slikt alleen ECC unbuffered afaik, de Asrock ook, maar ook normaal DDR3. Bovenstaande configuratie ziet er in ieder geval strak uit en is volgens mij een van de weinig haalbare opties om fatsoenlijke server hardware met 32GB ram in een ITX form factor te proppen. Je zou met weinig disks zelfs aan een kast zoals een Streacom F7C kunnen denken (EVO is niet nodig want geen USB3). Daar past dan bijvoorbeeld nog een 2.5" drive in en dan ben je ERG compact maar wel gebonden aan bijvoorbeeld een PicoPSU voeding.
Verder zou ik de verschillen ook uit moeten pluizen en hangt het inderdaad van ondersteuning etc af. IPMI zit geloof ik op beide is wel fijn als je hem verder "headless" maakt.
http://www.serverdirect.n...750-mainboard-p-6246.html
1 | Chieftec Flyer FI-01B-U3 | € 54,84 | € 54,84 |
4 | Kingston ValueRAM KVR16LSE11/8 | € 77,- | € 308,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 897,49 |
Wat zou je willen zien dan?Verwijderd schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 18:22:
Misschien een domme vraag maar iemand enig idee waarom de properties van vmware tools niet kan opvragen?
Kan alleen maar aan about.
Via control panel zie ik ook nergens iets van vmware tools staan.
[afbeelding]
[ Voor 85% gewijzigd door FireDrunk op 11-03-2014 21:07 ]
Even niets...
Verwijderd
Vmware tools properties (zoals in google afbeeldingen te zien zijn)FireDrunk schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 21:07:
serverdirect is volgens mij ex btw.
[...]
Wat zou je willen zien dan?
En volgens mij leveren ze niet aan particulieren.FireDrunk schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 21:07:
serverdirect is volgens mij ex btw.
Serverdirect levert wel aan particulieren, hier heb ik ook mijn Supermicro moederbord besteld. Of de aangegeven prijs incl. of excl btw is weet ik niet meer._Arthur schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 09:30:
[...]
En volgens mij leveren ze niet aan particulieren.
Ik heb het ze net gevraagd.Delta1981 schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 10:27:
[...]
Serverdirect levert wel aan particulieren, hier heb ik ook mijn Supermicro moederbord besteld. Of de aangegeven prijs incl. of excl btw is weet ik niet meer.
- Ze leveren niet aan particulieren. Ik werd doorverwezen naar hun partners Azerty, Max ICT etc.
- Prijzen op de website zijn excl BTW (zie disclaimer)
In http://tweakers.net/categorie/714/servers/producten/ staan er een heleboel, en in http://tweakers.net/categorie/714/servers/aanbod/ ook
Rhàshan - Aditu Sunlock
Oke, dan hebben ze dit inmiddels aangepast. Bedankt voor de update.Ik heb het ze net gevraagd.
- Ze leveren niet aan particulieren. Ik werd doorverwezen naar hun partners Azerty, Max ICT etc.
- Prijzen op de website zijn excl BTW (zie disclaimer)
Ik ben zelf nl. ook eea voor een ESXi server aan het uitzoeken. Ik zie allerlei supermooie setjes langskomen, maar dreig door de bomen het bos niet meer te zien.
Gezien ik geen hoge uptime eisen heb, (en indien nodig best wil knutselen met drivers) heb ik gewoon een standaard MSI bordje genomen.
Hoewel er ook een aantal SuperMicro borden zijn met een geintegreerde LSI2308 controller. Dat kan natuurlijk ook doorslaggevend zijn.
Even niets...
Bij de andere fabrikanten zijn er ook wel een paar die server moederborden en barebones leveren (asrock, asus), maar die zitten meer in het budget segment. Desktop moederborden zou ik perssonlijk niet in een server gebruiken. Realtek nics en audio, marvel en sil controllers etc worden vaak minder goed ondersteund, of hebben vage problemen bij server gebruik. Daarnaast hebben overklokbaarheid en geluidskaarten niet zo veel nut bij servers.
Eigenlijk wil ik het systeem ook nog gebruiken als desktop voor wanneer ik thuis werk. Ik dacht daar een Radeon kaartje voor te gebruiken die ik dan ook weer doorzet naar een vm. Toetsenbord en muis wordt iets lastiger volgens mij...
Uiteraard komen er meer vm's op (db server, webserver, misschien nog firewall). Allemaal ter lering ende vermaeck.
edit: holy ....., er zijn wel erg veel supermicro types.
[ Voor 14% gewijzigd door hansdegit op 14-03-2014 16:13 ]
En toch hebben ze niet precies wat ik zoekhansdegit schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 16:08:
Tsja. Ik wil mijn Synology migreren naar een XPenology, maar dan op ZFS schijven. SSD heb ik nog, een 80Gb Postville van Intel. Als ik het zo eens lees heb ik, als ik zo'n supermicro bord neem (de X10 uit het wensenlijstje van FireDrunk, of de X9), dan heb ik dus nog een extra controllertje nodig voor de SSD, die ik als datastore wil gebruiken. De on-board sata controller kan ik dan met vt-d doorzetten naar een ZFS vm.
Eigenlijk wil ik het systeem ook nog gebruiken als desktop voor wanneer ik thuis werk. Ik dacht daar een Radeon kaartje voor te gebruiken die ik dan ook weer doorzet naar een vm. Toetsenbord en muis wordt iets lastiger volgens mij...
Uiteraard komen er meer vm's op (db server, webserver, misschien nog firewall). Allemaal ter lering ende vermaeck.
edit: holy ....., er zijn wel erg veel supermicro types.
Heb nu het setje opnieuw bijgesteld (ik blijf er mee bezig :-)) met een andere kleine behuizing van Antec:SndBastard schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 17:42:
[...]
Supermicro slikt alleen ECC unbuffered afaik, de Asrock ook, maar ook normaal DDR3. Bovenstaande configuratie ziet er in ieder geval strak uit en is volgens mij een van de weinig haalbare opties om fatsoenlijke server hardware met 32GB ram in een ITX form factor te proppen. Je zou met weinig disks zelfs aan een kast zoals een Streacom F7C kunnen denken (EVO is niet nodig want geen USB3). Daar past dan bijvoorbeeld nog een 2.5" drive in en dan ben je ERG compact maar wel gebonden aan bijvoorbeeld een PicoPSU voeding.
1 | Antec ISK 110 Vesa | € 72,99 | € 72,99 |
4 | Kingston ValueRAM KVR16N11H/8 | € 64,13 | € 256,52 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 848,06 |
Belangrijkste verschillen:
De ASRock (t.o.v. de Supermicro) is beter verkrijgbaar en ook goedkoper
Heb de geheugen bankjes nu hetzelfde als op de site van ASRock
En dan nu de behuizing de Antec ISK 110:
Als ik rond surf, zie ik dat alles lastig in te bouwen is. Voor deze zet niet van toepassing, CPU zit er al op met passive koeling. Geen ventilator, dat scheelt weer ruimte. Verder ook geen HD's. Er is nog een plekje voor bijvoorbeeld een tweede SSD. Alleen die voeding die is maar 90W !!! (ik had er een van 300W!) Ik denk dat dit moet lukken, gezien het zuinige bordje en alleen de SSD.
Met alleen het AsRock bordje, 4x geheugen module en 1 SSD, onder max load (8 cores 100%) zit je zelfs maar aan max 42watt ongeveer. Idle zal je rond de 26watt uitkomen. Dus met die 90watt voeding kom je wel uit de voeten.malderhout schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 18:46:
Alleen die voeding die is maar 90W !!! (ik had er een van 300W!) Ik denk dat dit moet lukken, gezien het zuinige bordje en alleen de SSD.
In mijn C2750D4I heb ik trouwens 4 x de volgende module zitten: pricewatch: Crucial CT102464BA160B Scheelt weer een paar euro.
[ Voor 26% gewijzigd door _Arthur op 14-03-2014 20:14 ]
Dat is een Spire Tethyr ofzo.
Want? De mijne zit in een Fractal Design Node 304 met 4 disks en 2 ssd's. De enige airflow is die van de voeding.darkmage schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 21:34:
In die antek gaat de C2750 het veel te warm krijgen... zelf heb ik 'm daarom maar in een wat grote kastje gebouwd.
Dus denk dat het met die ISK 110 prima zal gaan. Alhoewel ik persoonlijk voor net een maatje groter kastje zou gaan zoals bv de Antec ISK-310 150. Dat is kwa kabels e.d. toch net iets prettiger werken.
[ Voor 16% gewijzigd door _Arthur op 14-03-2014 22:07 ]
Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O
Even niets...
ESXi lukt op een externe usb, echter krijg ik het niet voor elkaar om het op de interne msata disk te doen. Hij ziet deze namelijk niet tijdens de installatie procedure.
Ik heb deze handleiding gevolgd:
http://www.virten.net/201...with-no-network-adapters/
Hier heb ik ook de sata en de nic drivers van. Weet iemand hoe ik dit wel werkend krijg?
Dat kastje heeft toch helemaal geen airflow (of ruimte voor airflow)?_Arthur schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 21:58:
[...]
Want? De mijne zit in een Fractal Design Node 304 met 4 disks en 2 ssd's. De enige airflow is die van de voeding.
Dus denk dat het met die ISK 110 prima zal gaan. Alhoewel ik persoonlijk voor net een maatje groter kastje zou gaan zoals bv de Antec ISK-310 150. Dat is kwa kabels e.d. toch net iets prettiger werken.
Ik had de mijne in een Chieftec IX-01B-90W (IX-01B-90W) zitten, en die kreeg het te warm onder load. Idle was 55 *C load heb ik maar gestopt bij 70 *C
Trouwens, in de Spire Tethys (ofzo) is het bordje met 32 GB Corsair geheugen en een 1TB WD sata-schijfje idle 35W en full load 55W. Power off is 6W, dat komt door de IPMI denk ik.
De C2750 CPU heeft een TCASE van 97°C. En de Tcase ligt, zover ik kan zien, doorgaans lager dan de (max) core-temp mag zijn die bv je meet met Speccy. Dus nog steeds geen ramp, vind ik.darkmage schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 20:41:
Dat kastje heeft toch helemaal geen airflow (of ruimte voor airflow)?
Ik had de mijne in een Chieftec IX-01B-90W (IX-01B-90W) zitten, en die kreeg het te warm onder load. Idle was 55 *C load heb ik maar gestopt bij 70 *C
Idle 35W zal door het spinnen van de HDD komen, 26W is zo'n beetje het minimum met die bordje, zonder HDD's, met 4x geheugen en een SSD (in mijn geval).
Speccy meet 45°C op CPU niveau bij mij nu, en dan is ie bijna idle.
Er hoeft ook maar maximaal 20W van de CPU afgevoerd te kunnen worden natuurlijk. Wat in CPU-land heel erg weinig is.
Ik ben er al achter. Ben vcenter server nodig.FireDrunk schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 15:00:
Er zijn hele boeken geschreven over Link Aggregation onder ESXi, ik zou er even op googlen. Er zijn namelijk meerdere manieren om dat te doen...
Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O
Dit is momenteel de kern van mijn setup
1 | AMD FX-8320 Black Edition | € 129,30 | € 129,30 |
1 | ASRock 970 Pro3 R2.0 | € 57,49 | € 57,49 |
1 | Intel PRO/1000 PT Quad Port Server Adapter (4x1000Mbps, PCI-e) | € 361,50 | € 361,50 |
1 | Crucial Ballistix Sport BLS4C8G3D1609ES2LX0BEU | € 256,50 | € 256,50 |
1 | Crucial 2.5" M500 240GB | € 95,18 | € 95,18 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 899,97 |
[ Voor 18% gewijzigd door wihe1 op 16-03-2014 11:20 ]
Ik ben niet zo heel erg thuis in de AMD mobo's, maar met dat budget zou ik eerder kijken naar een echt server class moederbord. Dan heb je waarschijnlijk wel de mogelijkheid voor twee NICs on board, en dat scheelt met die adapter aardig wat in prijs, en wellicht wordt hij dan ook iets zuiniger.
Daar zit een Avoton 2750 in, vrij nieuw en prima als server maar wellicht niet heel geschikt om desktop VMs mee te draaien.malderhout schreef op zondag 16 maart 2014 @ 13:25:
Ja idd kijk b.v. even naar deze, daar zit cpu en de NICs in de mobo. Alleen de 8 core's zijn een stuk langzamer (wel zuiniger) dan de AMD cpu.
# Product Prijs Subtotaal 1 Supermicro A1SAi-2750F € 345,60 € 345,60
Inmiddels eens getest door er windows 8 op te zetten, en dit werkt gewoon direct.prekz schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 17:07:
Ik heb een Intel NUC D34010WYK gekocht met een 8GB geheugen en een crucial m500 (120Gb) msata disk.
ESXi lukt op een externe usb, echter krijg ik het niet voor elkaar om het op de interne msata disk te doen. Hij ziet deze namelijk niet tijdens de installatie procedure.
Ik heb deze handleiding gevolgd:
http://www.virten.net/201...with-no-network-adapters/
Hier heb ik ook de sata en de nic drivers van. Weet iemand hoe ik dit wel werkend krijg?
Weet iemand hoe ik dit het beste kan oplossen?
~ # vmware -v
VMware ESXi 5.5.0 build-1474528
esxcli software vib install -d /vmfs/volumes/DATASTORE-SSD/ISO-STORAGE/update-from-esxi5.5-5.5_update01.zip
Installation Result
Message: The update completed successfully, but the system needs to be rebooted for the changes to be effective. Reboot Required: true
~ # vmware -v
VMware ESXi 5.5.0 build-1623387
done!
[ Voor 78% gewijzigd door FREAKJAM op 16-03-2014 23:23 ]
is everything cool?
Waarschijnlijk pakt de AHCI driver van ESXi de interne controller niet op. ESXi werkt met harde lijsten van PCI:ID's om de controllers te herkennen, en de goede driver te laden.prekz schreef op zondag 16 maart 2014 @ 22:35:
[...]
Inmiddels eens getest door er windows 8 op te zetten, en dit werkt gewoon direct.
Weet iemand hoe ik dit het beste kan oplossen?
Ik denk dat het een kwestie van tijd is voordat iemand een fix uit brengt.
Even niets...
Wat ik raar vind is dat veel mensen een reguliere (2.5") m500 in gebruik hebben met esxi. Heeft het echt te maken met de interne sata controller en de controller van de ssd?FireDrunk schreef op maandag 17 maart 2014 @ 09:01:
[...]
Waarschijnlijk pakt de AHCI driver van ESXi de interne controller niet op. ESXi werkt met harde lijsten van PCI:ID's om de controllers te herkennen, en de goede driver te laden.
Ik denk dat het een kwestie van tijd is voordat iemand een fix uit brengt.
Gebruiken zij een USB stick om ESXi te booten? (wat ik sowieso aan raad, maar dat terzijde).
Gebruiken ze Legacy BIOS of UEFI?
Gebruiken ze IDE Mode (hoewel een NUC dat vast niet ondersteund)?
Welke exacte versie van ESXi gebruiken ze? Hebben ze geupgrade van 5.1 naar 5.5?
(5.1 bevat iets meer drivers)
Even niets...
VMware-VMvisor-Installer-5.5.0.update01-1623387.x86_64.iso
en de
VMware-ESXi-5.5U1-RollupISO.iso
Deze laatste bevat meer drivers en de laatste versies van deze drivers
Me Tarzan, U nix!
Wil ik deze controller gaan aanschaffen http://www.acesdirect.nl/...0&utm_source=tweakers.net
Maar zitten hier dan de kabels bij van 1 aansluiting op de print(SAS?) > naar 4x SATA. ?
En ik neem aan dat deze nog onder esx 5.5 word ondersteund.
You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking
(PS: De controller is ergens anders volgens mij wel goedkoper te krijgen)
Even niets...
Let op: Dit is geen 'algemeen ESxi-topic'. Ook je algemene VT vragen horen hier niet thuis!
Lees voor je begint goed de start post en blijf ontopic.