• DrDoo
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-05 10:48
Die voeding is echter wel (bijna) 2x zo duur en qua efficienty scheelt het volgens mij helemaal niet zo heel veel. Ik ben voor de Pure Power L8 gegaan. Ik koop na 3-4 jaar wel weer een nieuwe voeding, die vervolgens waarschijnlijk weer beter en zuiniger is dan de huidige voedingen.

Dat is hetzelfde als nu een Miele wasmachine kopen omdat hij zuinig is en zo lang mee gaat. Ik wil helemaal niet dat hij lang mee gaat. Vandaag is hij misschien wel zuinig. Maar over 10 jaar echt niet meer. Maarja, dan moet ik er nog 10 jaar mee doen om het qua prijs te rechtvaardigen.

Maar goed, dat is iedereen zijn eigen keus en wellicht wat off topic :)

• Mikeh
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-08 20:18
Een tijdje geleden heb ik ook een ESXi 5.1 (1065491) machine geconfigureerd. De gebruikte hardware hiervoor is:

Intel DB85FL iB85;
Intel Core i5 4670;
Kingston KHX1600C10D3B1/8G x2;
Intel PCI-e Adapter EXPI9301CT x3;
Samsung 840 Pro

De installatie ging perfect zonder enige problemen. De onboard Intel NIC werkte helaas niet vandaar de drie lossen netwerkkaarten van Intel. VT-d wordt ook netjes ondersteund (al gebruik ik dit zelf niet). Op de machine zelf heb ik een viertal virtuele machines gezet (2x Server 2012 en 2x Linux bakjes).

Echter, vanochtend liep ik ineens tegen het probleem aan dat de machine niet meer bereikbaar was. Na verdere inspectie bleek dat er een PSOD was opgetreden. Dit is al één keer eerder voorgekomen. De ESXi bak draait nu zo`n 6 weken en in die tijd heb ik twee keer een PSOD gehad.

Hieronder de betreffende PSOD:
https://www.dropbox.com/s...jve3h/20130905_100223.jpg

De betreffende fout heb ik op Google opgezocht. Volgens de VMWare site betrof het een Page Fault. Een mogelijke oplossing heb ik echter nog niet kunnen vinden. Heeft iemand enig idee in welke richting ik moet zoeken voor het oplossen van dit probleem?

• DrDoo
Page fault zou betekenen dat het aan je memory kan liggen.
Draai memtest eens.

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:50
Een Page Fault kan inderdaad geheugen problemen betekenen, maar nog veel meer... Een rotte driver, VM die bokt, weet ik het allemaal... Een Page Fault is vaak gewoon dat er ergens iets in de kernel fout gaat met geheugen... En dat hoeft niet persé hardware te zijn.

Memtest draaien kan natuurlijk nooit kwaad en is zeker een goede eerste stap.

Mocht daar niets uit komen, kijk of je nog drivers kan updaten voor bijvoorbeeld die netwerkkaarten.

Heb je trouwens verbruikscijfers? :)

[ Voor 4% gewijzigd door FireDrunk op 05-09-2013 11:49 ]

Even niets...

• Mikeh
FireDrunk schreef op donderdag 05 september 2013 @ 11:48:
...

Heb je trouwens verbruikscijfers? :)
Verbruik ligt momenteel rond de 45w met ongeveer 45% load :) (zit ook nog een oudere Samsung F1 1TB in, vergeten op te noemen). Lekker zuinig bakje met goede performance wat mij betreft. Beetje jammer dat ik nu tegen PSODs aanloop :'(

Ik ga de tips even gebruiken. Heb je toevallig nog een idee hoe je een driver kan updaten in een al reeds geïnstaleerde ESXi omgeving?

• DrDoo
Heb nu een aantal dagen mijn ESXi 5.1 servertje draaien. Draait nog niet hoe ik wil maar hopelijk binnenkort.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4770 Boxed€ 267,-€ 267,-
1ASRock B85M Pro4€ 64,20€ 64,20
1Cooler Master Elite 344 USB 3.0 Zilver€ 31,64€ 31,64
1HP NC364T PCI Express Quad Port Gigabit Server Adapter€ 150,32€ 150,32
2Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 110,-€ 220,-
1be quiet! Pure Power L8 300W€ 38,40€ 38,40
1Samsung 840 series Pro 256GB€ 193,99€ 193,99

Op dit moment zitten er nog het volgende in;
#ProductPrijsSubtotaal
4Samsung Spinpoint F4 EG HD204UI, 2TB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

En een Fujitsu 2.5" Notebook HDD als lokale datastore. De F4's zijn dmv passthrough RDM aan een Windows 2012 storage server gehangen (geen Spindown).

Volgende staat nog in bestelling;
1IBM ServeRAID M1015 SAS/SATA Controller for System x€ 118,58€ 118,58
4Seagate Desktop HDD.15 (OEM), 4TB€ 148,-€ 592,-

En is bedoeld om een ZFS VM te maken (nog geen keuze kunnen maken tussen FreeNAS of nas4free of ZFSguru).

Gebruik zit op 54 Watt, dit is dus zonder spindown en gemeten met een plugwise circle.
Wellicht dat ik hem nog wat verder kan tweaken maar al met al ben ik redelijk tevreden over deze cijfers.

• FireDrunk
Ne, dat is helemaal niet zo slecht, afgaande dat die schijven 4W per stuk doen en die Quad port doet ook 7W zit je dus op een kaal verbruik van ongeveer 28W.

Mikeh zit wel een stuk beter lijkt het. Maar hij heeft dan ook een Intel bord, dat zal nog wel wat uit maken...

Weet je het idle verbruik Mikeh?

Even niets...

• Mikeh
Nog niet. Ik ga volgendeaanstaande zaterdag wat werkzaamheden doen aan de server (mede voor het oplossen van het PSOD probleem). Ik zal dan gelijk zowel het idle als 100% load verbruik gaan opmeten. Moet wel zeggen dat ik de energieopties binnen mijn BIOS als ESXi op High Performance heb gezet.

Ik zal dus volgende week mijn bevindingen even plaatsen in dit topic :)

• FireDrunk
Ah, dat scheelt een hoop, want dan worden C en P States uitgezet volgens mij.

Even niets...

• Mikeh
FireDrunk schreef op donderdag 05 september 2013 @ 12:24:
Ah, dat scheelt een hoop, want dan worden C en P States uitgezet volgens mij.
Ik verwacht wel dat het wat scheelt als deze ook worden gebruikt. Wel moet ik opmerken dat ESXi een processor snelheid van 2.7Ghz ziet i.p.v. 3.4Ghz. Waarschijnlijk toch iets niet lekker ingesteld in de BIOS. Zal zaterdag gelijk een BIOS update uitvoeren en een Memtest om te kijken of er niks met het geheugen fout is.

Ook heb ik nog even op de HCL lijst van VMware gekeken wat betreft de netwerkkaart. Deze wordt helemaal ondersteund door alle versies van VMware gelukkig.

• FireDrunk
3.4 is toch de turbo snelheid, niet de permanente snelheid?

Even niets...

• Mikeh
Volgens de specificaties in de pricewatch in ieder geval niet :)

pricewatch: Intel Core i5 4670 Boxed

3.4Ghz met 3.8Ghz Turbo snelheid.

• pieter87
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-09 12:21
FireDrunk schreef op donderdag 05 september 2013 @ 12:16:
Ne, dat is helemaal niet zo slecht, afgaande dat die schijven 4W per stuk doen en die Quad port doet ook 7W zit je dus op een kaal verbruik van ongeveer 28W.

Mikeh zit wel een stuk beter lijkt het. Maar hij heeft dan ook een Intel bord, dat zal nog wel wat uit maken...

Enig idee waarom Mikeh dan waarschijnlijk een stuk beter zit?

PvOutput

• DrDoo
Als ik Windows 2012 installeer. Zonder NIC en alleen de 2.5" HDD zit het verbruik op 22Watt.
De HDD's doen denk ik wat meer....(niet nagezocht. Maar ze gaan alleen in Idle en niet spindown Gebruiken ze dan niet rond de 6-7Watt per stuk?
Overigens heeft Mikeh 16GB en zit er bij mij 32GB in. Geen hoeveel dit scheelt.

• DaBeast.net
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01-01 12:44
Vroeger had ik altijd schijven van Samsung, maar een deftige size is blijkbaar niet meer te vinden? Is Samsung gestopt met desktop schijven te produceren? Wat is aan te raden voor een RaidZ-2 opstelling? Ik weet bv dat WD red gemaakt zijn voor 24/7 te draaien, maar deze zijn niet te vinden in 4TB model. Is er een goed alternatief om toch die 4TB te hebben of kan ik gewoon beter bij de WD red blijven?

Ik ben alsook op zoek naar een deftige raid kaart die ik door middel van VT-d kan doorgeven naar Nas4Free. Maar tot nu toe ben ik niet echt eentje van 10 sata poorten tegen gekomen. Enige suggesties? Kan ik bv 2 van de on-board sata connectoren gebruiken of is dit minder stabiel?

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

@Thinkpad, Ik heb ook geprobeerd om de DSM erop te installeren, maar kreeg het niet voor elkaar. Heb jij nog wat tips?

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:41
Ik heb de image van deze site gebruikt: http://xpenology.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=514#p755

En dan de middelste link gebruiken (Links for VMWARE_OVF 4.1 Version Workstation 9 )

Dan kun je in VMware vSphere Client kiezen voor "Deploy OVF template" (ergens in de bovenste menubalk) en dan werkt het al zo'n beetje.

[ Voor 27% gewijzigd door ThinkPad op 05-09-2013 14:49 ]

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

ThinkPadd schreef op donderdag 05 september 2013 @ 14:37:
Ik heb de image van deze site gebruikt: http://xpenology.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=514#p755

En dan de middelste link gebruiken (Links for VMWARE_OVF 4.1 Version Workstation 9 )

Dan kun je in VMware vSphere Client kiezen voor "Deploy OVF template" (ergens in de bovenste menubalk) en dan werkt het al zo'n beetje.
Nice, thanks! :)

Ik had eerder denk ik een buggy OVF gehad. Overigens wel grappig dat het WS9 versie is. Ik heb een aantal vm's via WS9 versie niet kunnen installeren (deploy naar esxi), maar een WS8 versie wel. Als het werkt, is het fantastisch :). Ik ga er geen disks aanhangen denk ik (nou ja, kleintje), 't is wel gaaf voor alle apps die je kan draaien dan, vind iktoch fijner dan windows draaien voor services.. :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyt_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-09 22:17
DaBeast.net schreef op donderdag 05 september 2013 @ 14:20:
Vroeger had ik altijd schijven van Samsung, maar een deftige size is blijkbaar niet meer te vinden? Is Samsung gestopt met desktop schijven te produceren? Wat is aan te raden voor een RaidZ-2 opstelling? Ik weet bv dat WD red gemaakt zijn voor 24/7 te draaien, maar deze zijn niet te vinden in 4TB model. Is er een goed alternatief om toch die 4TB te hebben of kan ik gewoon beter bij de WD red blijven?
...
Kijk eens naar
pricewatch: Seagate ST4000VN000, 4TB
http://www.seagate.com/gb.../nas-hdd/?sku=ST4000VN000

Onderstaande word mijn server, heb de goedkoopste kast met veel hdd ruimte gekozen.
Hij komt toch in de meterkast te staan, en mogelijk in de toekomst, nas via esxi draaien.
Komt even oude 250 HDD 3.5 in voor datastore, 2 x 2tb green WD disks. voor data.

er staat nog wel data op deze disks, de enige mogelijkheid om deze door te geven zonder data te verliezen aan een vm is dan toch gewoon met RDM ?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3330 Boxed€ 154,90€ 154,90
1ASRock B75 Pro3-M€ 55,90€ 55,90
1Cooler Master N300 KKN1€ 33,40€ 33,40
1Corsair CMV16GX3M2A1333C9€ 98,30€ 98,30
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 58,-€ 58,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 400,50

[ Voor 64% gewijzigd door Phyt_ op 06-09-2013 10:19 ]

You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDoo
Phyt_ schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 10:12:
[...]
er staat nog wel data op deze disks, de enige mogelijkheid om deze door te geven zonder data te verliezen aan een vm is dan toch gewoon met RDM ?
Klopt (vmkfstool -z etc).
Geen verlies van data op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
gitaarwerk schreef op donderdag 05 september 2013 @ 17:18:
[...]

Nice, thanks! :)

Ik had eerder denk ik een buggy OVF gehad. Overigens wel grappig dat het WS9 versie is. Ik heb een aantal vm's via WS9 versie niet kunnen installeren (deploy naar esxi), maar een WS8 versie wel. Als het werkt, is het fantastisch :). Ik ga er geen disks aanhangen denk ik (nou ja, kleintje), 't is wel gaaf voor alle apps die je kan draaien dan, vind iktoch fijner dan windows draaien voor services.. :S
Workstation VM's kan je nooit direct importeren in ESXi, daar moet je de VMWare vCenter Standalone Converter voor gebruiken.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

FireDrunk schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 10:55:
[...]

Workstation VM's kan je nooit direct importeren in ESXi, daar moet je de VMWare vCenter Standalone Converter voor gebruiken.
Vreemd, namelijk plex server geinstalleerd op workstation (WS8 compatible) en die kon ik direct deployen. Denk dat het beetje afhankelijk is hoe de compatibiliteit is ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Vanuit workstation kan je tegenwoordig direct deployen ja (als dat is wat je bedoeld). Maar een workstation VM gewoon kopieren naar een VMFS / NFS store en direct registeren kan volgens mij nooit.

(Tenzij ik iets gemist heb ;) )

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

FireDrunk schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 11:58:
Vanuit workstation kan je tegenwoordig direct deployen ja (als dat is wat je bedoeld). Maar een workstation VM gewoon kopieren naar een VMFS / NFS store en direct registeren kan volgens mij nooit.

(Tenzij ik iets gemist heb ;) )
Nee dat klopt, inderdaad deployen via VMworkstation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
DaBeast.net schreef op donderdag 05 september 2013 @ 14:20:
Toevallig heeft WD deze week zijn 4TB disken in de RED serie uitgebracht. Samsung HD divisie is een tijd geleden door Seagate overgenomen. Seagate en Hitachi maken ook 4TB disken.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ik zie net dat de ASMedia Controller op mijn ASRock H77 Pro4-M gewoon gezien word onder ESXi en dus als datastore te gebruiken is... (ESXi 5.1 U1 1065491)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Heb ik ook in het verleden gereport, enkel niet als RDM (volgens anderen).

[ Voor 13% gewijzigd door analog_ op 07-09-2013 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ah, ik was tot vandaag nog in de veronderstelling dat de ASMedia controller helemaal niet door ESXi gezien werd.

Waarom werkt RDM niet?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ow, sorry, eh bedoelde pci-passtrough vtd, was toen uitvoerig bevestigt op zijn kleinere b75 broertje.

[ Voor 42% gewijzigd door analog_ op 07-09-2013 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyt_
wil even esxi 4.0 downloaden maar pagina blijft wit? :<

https://www.vmware.com/go/getesxi/

You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDoo
analog_ schreef op zaterdag 07 september 2013 @ 09:36:
Ow, sorry, eh bedoelde pci-passtrough vtd, was toen uitvoerig bevestigt op zijn kleinere b75 broertje.
Op de asrock b85m pro4 staat de onboard sata controller ook niet bij passthrough devices.
Geen idee of dit komt omdat ik mijn local datastore hier ook op heb zitten. Maar volgens mij zou hij er dan gewoon greyed out tussen moeten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikeh
FireDrunk schreef op donderdag 05 september 2013 @ 12:16:

Zojuist even wat patches toegepast op mijn ESXi systeem die betrekking hadden op de PSOD. Hopelijk heeft dit het probleem verholpen want Memtest86 detecteerde geen enkel probleem met het geheugen.
Heb gelijk even gemeten wat het verbruik was. Idle kwam ik uit op 28 watt (geen VM's aan) en tijdens Memtest86 kwam ik uit op 50 watt. Nu ik vier virtuele machines heb gestart zit het verbruik idle op de 33 watt 8) (2 MSSQL 2012 servers, firewall en Fedora VoIP systeem).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
En met wat voor hardware is dat? Zijn nette cijfers namelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 10:44

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

analog_ schreef op zaterdag 07 september 2013 @ 09:36:
RDM en passthrough werken beiden voor de Asmedia controller.
Probleem is alleen dat op sommige moederborden (Asrock B75 Pro3-M bijv.) dan ook de onboard SATA controller wordt door gegeven waardoor ESXi zijn datastorage kwijt raakt en dat is minder fijn.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Maar wel eenvoudig op te lossen met een simpel PCI kaartje voor datastore.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
*eigenlijk* moet ik even mijn NAS openschroeven en een van mijn G1610's wisselen met mijn i5-3550, dan kan ik dat eens testen 8-)

Maar dat zoek ik niet zo :P

[ Voor 10% gewijzigd door FireDrunk op 07-09-2013 15:16 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:15

sphere

Debian abuser

Pantagruel schreef op zaterdag 07 september 2013 @ 12:36:
Probleem is alleen dat op sommige moederborden (Asrock B75 Pro3-M bijv.) dan ook de onboard SATA controller wordt door gegeven waardoor ESXi zijn datastorage kwijt raakt en dat is minder fijn.
Vraag me af of er moederborden zijn waar dat niet voor geldt. Misschien deze?

pricewatch: Gigabyte GA-B75M-D3P

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ik heb hier al eens zo'n ASMedia kaartje geprobeerd door te geven op mijn Opteron, daar werkte het niet.

Nou ja, het werkte wel, maar het kaartje crashte omdat het BIOS niet goed geladen werd in de VM, en dat vond het kaartje niet zo leuk. Let wel op, het gaat hier dus om een los PCIe x1 kaartje waar een BIOS op geflasht is. Als ik die BIOS eraf kan slopen, werkt het zeer waarschijnlijk wel.

Op mijn H77 Pro4-M bordje moet ik het nog proberen, maar dan moet ik CPU's wisselen 8-)

[ Voor 10% gewijzigd door FireDrunk op 07-09-2013 18:36 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009

Compizfox

Bait for wenchmarks

Pantagruel schreef op zaterdag 07 september 2013 @ 12:36:
[...]

Net andersom, als je de onboard SATA (die geleverd door de ICH/southbridge) doorgeeft dan gaat de Asmedia mee. Dat gebeurt op alle moederborden zover ik weet.

[ Voor 11% gewijzigd door Compizfox op 07-09-2013 19:48 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagl0r
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-07 00:13
Het systeem draait hier goed so far (1 2), wel vind ik die G1610 boxed te luid. Hij staat nu in de volgende kamer maar als ik die deur niet dicht doe hoor ik de CPU fan vanaf hier. Toch maar een aftermarket cooller bijbestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
eagl0r schreef op zaterdag 07 september 2013 @ 19:48:
Het systeem draait hier goed so far (1 2), wel vind ik die G1610 boxed te luid. Hij staat nu in de volgende kamer maar als ik die deur niet dicht doe hoor ik de CPU fan vanaf hier. Toch maar een aftermarket cooller bijbestellen.
Weet je zeker dat het de CPU fan is? Ik heb al diverse Intel stock koelers gehad in de loop der jaren en ik hoor ze eigenlijk nooit. Het is meestal de GPU, Casefans of zelfs de voeding die het meeste geruis veroorzaken.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikeh
ThinkPadd schreef op zaterdag 07 september 2013 @ 11:28:
En met wat voor hardware is dat? Zijn nette cijfers namelijk
Intel DB85FL iB85
Intel Core i5 4670 3.4Ghz
Kingston KHX1600C10D3B1/8G x2
Intel PCI-e Adapter EXPI9301CT x3
Samsung 840 Pro 256GB
Samsung F1 1TB (oudere schijf)
Be Quiet! Pure Power L7 300W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagl0r
redfoxert schreef op zaterdag 07 september 2013 @ 19:50:
[...]
Weet je zeker dat het de CPU fan is? Ik heb al diverse Intel stock koelers gehad in de loop der jaren en ik hoor ze eigenlijk nooit. Het is meestal de GPU, Casefans of zelfs de voeding die het meeste geruis veroorzaken.
Yep. Net even mee gespeelt in de BIOS. Op full speed heb ik de hoge piep, hoe lager de speed hoe lager de toon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Even crossposten uit het zuinige server topic aangezien dit hier ook wel thuis hoort:

Zat net te zoeken naar een plankje met de C2750 (zie nieuws: Intel introduceert nieuwe generatie server-Atoms en snelle glasvezelinterconnect ): en vond deze http://www.supermicro.com.../Atom/X10/A1SAi-2750F.cfm
Coming Soon

Key Features
1. Intel® Atom processor C2750, SoC, FCBGA 1283, 20W 8-Core
2. Up to 32GB DDR3 1600MHz ECC SO-DIMM in 4 DIMM sockets
3. Quad LAN with Marvell® Alaska® 88E1543
4. 2x SATA3 and 4x SATA2 ports
5. 1x PCI-E 2.0 x8 slot
6. 4x USB 3.0 (2 rear, 1 via header, 1 Type A), 2x USB 2.0 ports (rear)
7. 1x SATA DOM power connector, 2x fast UART 16550 serial (1 rear, 1 header), TPM 1.2 onboard Header
8. Operating Temperature: 0°C - 60°C
Afbeeldingslocatie: http://www.ravenslair.nl/GoT2/Supermicro-A1SAi-2750F.jpg

Kan alleen geen resultaten vinden op dat type NIC en ESXi :/

Geen ondersteuning voor passthrough overigens, maar heeft wel VT-x :)

http://www.vmwarearena.co...free-version-with-no.html
During VMworld 2013, VMware has introduced the new version of vSphere called vSphere 5.5 along with happy news for everyone by removing the hard limit of 32 GB of RAM with ESXi 5.5 free version. This is really a happy news for each and every IT administrators, IT enthusiasts and all users having home lab. With ESXi 5.1 Free version, There is a hard limit of 32 GB of RAM. Really it is like a lockup for the admins to setup some big home lab. So, VMware understands our concerns and now released the Free version of ESXi 5.5 with no physical RAM limit.
:D

[ Voor 39% gewijzigd door Raven op 08-09-2013 18:34 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
eagl0r schreef op zondag 08 september 2013 @ 03:44:
[...]

Yep. Net even mee gespeelt in de BIOS. Op full speed heb ik de hoge piep, hoe lager de speed hoe lager de toon.
Ik heb er zojuist weer 2 in elkaar gezet, en die dingen zijn praktisch onhoorbaar.

Let *goed* op de instellingen in je BIOS, daar staat default alles full on bij ASRock.

Zet hem op Automatic / 55c / en Level 1. Dan is ineens alles fluisterstil...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:15

sphere

Debian abuser

FireDrunk schreef op zaterdag 07 september 2013 @ 09:19:
Ik zie net dat de ASMedia Controller op mijn ASRock H77 Pro4-M gewoon gezien word onder ESXi en dus als datastore te gebruiken is... (ESXi 5.1 U1 1065491)
Maar kan je de intel controller doorgeven en de asmedia bewaren voor esxi? Anders alsnog niet zo interessant...

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter87
Ik heb mijn server nu ook in elkaar:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670 Boxed€ 191,73€ 191,73
1ASRock B85 Pro4€ 72,20€ 72,20
1Cooler Master N300 KKN1€ 33,49€ 33,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 297,42

Met daarbij een 320GB aan een sil3112 waarop de datastore staat en 3 Samsung F3 schijven gekoppeld aan de onboard sata poorten. Iemand enig idee hoe ik deze Samsung schijven kan doorgeven aan FreeNAS? (ZFS) Ik zie de onboard sata controller namelijk niet bij de passtrough lijst :(
Of kijk ik verkeerd? De sata poorten staan ingesteld op AHCI.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/e9fr3OG.gif

PvOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikkiz0r
  • Niet online
Lijkt erop dat ESXi de B85 chipset niet supported.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Pak ook FF de laatste versie van esxi. Je loopt een aantal versies achter...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sk0Ne
  • Laatst online: 11-09 14:12
De nieuwe ESXi 5.5 is trouwens eind augustus op VMWorld 2013 aangekondigd, met o.a. betere power management features
http://blogs.vmware.com/v...s-new-in-vsphere-5-5.html
Geen 32GB ram beperking meer voor de free versions, wel hebben ze de (free)licence op de schop genomen geloof ik. Afwachten op de release hoe dat nou zit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
pieter87 schreef op zondag 08 september 2013 @ 20:15:
Ik heb mijn server nu ook in elkaar:
Met daarbij een 320GB aan een sil3112 waarop de datastore staat en 3 Samsung F3 schijven gekoppeld aan de onboard sata poorten. Iemand enig idee hoe ik deze Samsung schijven kan doorgeven aan FreeNAS? (ZFS) Ik zie de onboard sata controller namelijk niet bij de passtrough lijst :(
Of kijk ik verkeerd? De sata poorten staan ingesteld op AHCI.

[afbeelding]
Probeer de laatste versie van 5.0 eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Virtual Machine Compatibility ESXi 5.5 (aka Virtual Hardware 10) – ESXi 5.5 provides a new Virtual Machine Compatibility level that includes support for a new virtual-SATA Advance Host Controller Interface (AHCI) with support for up to 120 virtual disk and CD-ROM devices per virtual machine. This new controller is of particular benefit when virtualizing Mac OS X as it allows you to present a SCSI based CD-ROM device to the guest.
Dit zou nog wel eens het "unsupportable block size 0"-probleem dat je krijgt als je RDM gebruikt icm FreeBSD 9.1+ kunnen oplossen (want nieuwe virtual SATA controller)

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter87
FireDrunk schreef op zondag 08 september 2013 @ 20:36:
Pak ook FF de laatste versie van esxi. Je loopt een aantal versies achter...
Deze bedoel je?

ESXi510-201307001 Download

Product:ESXi (Embedded and Installable) 5.1.0

md5sum:24065646806665d176a373bf9a861f98

sha1sum:c07a9361df8d9adcd2ff1f8e949d41fbeb091f0f

Download Size:610.5 MB

Build Number:1157734

KB 2052143

Release Date:07/25/2013
https://my.vmware.com/group/vmware/patch

PvOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter87
Ook met de nieuwe versie geen geluk:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/jvbfKax.gif

En nu? :'(

Edit: bij Storage Adapters zie ik hem wel als Lynx Point AHCI Controller (met daaronder de 6 sata aansluiting).

Edit2: persoon van deze blog lijkt hetzelfde issue te hebben: http://geeklingo.net/vt-d...gh-with-asrock-z87m-pro4/

[ Voor 49% gewijzigd door pieter87 op 09-09-2013 00:01 ]

PvOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Helaas, dan gaat het je dus niet lukken...

Wat overigens wel extreem smerig is, is dat de Netwerkkaart op de oude PCI bus zit... Dat zal je performance niet ten goede komen :S

Ik zou alleen al om die reden het bordje mijden...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter87
FireDrunk schreef op maandag 09 september 2013 @ 08:18:
Helaas, dan gaat het je dus niet lukken...

Wat overigens wel extreem smerig is, is dat de Netwerkkaart op de oude PCI bus zit... Dat zal je performance niet ten goede komen :S

Ik zou alleen al om die reden het bordje mijden...
Die netwerkkaart is een losse PCI kaart welke ik er zelf ingedaan heb. Omdat esxi de NIC van t mobo niet direct pakt. Je kunt hem wel doorgeven aan een VM.

Ik heb gisteravond nog even wat gelezen en het lijkt erop dat alle Haswell onboard sata controllers hetzelfde hebben.
Server is al wel mooi zuinig: kale esxi met extra NIC en 2,5" HDD doet zo'n 28-29 watt stock met een Be Quiet voeding.

PvOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Dat is niet echt heel speciaal hoor, mijn Ivy Bridge H77 doet 23-25W onder ESXi ;)

(is wel met een PicoPSU, maar toch :) )

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:30

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Ik heb al een jaar of 3 een leuke HTPC draaien en ben me eens gaan verdiepen in het ESXi gebeuren. Ik ben nu van plan om mijn huidige HTPC te upgraden naar een ESXi servertje.

Ik ben een redelijke noob in het opzetten van een ESXI (eigenlijk geen ervaring mee). Met de client kan ik weer wel overweg, ik beheer VM's op mijn werk. Vorige week ook gelezen dat ESXi 5.5 gepresenteerd.

De volgende setup heb ik in gedachte, echter of dat mogelijk is weet ik niet. (Ik heb op dit moment de volgende setup):

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X3 445 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GA-MA74GMT-S2 (rev. 1.4)€ 0,-€ 0,-
1Club3D HD5550 Noiseless Edition€ 0,-€ 0,-
2Samsung Spinpoint F4 EG HD204UI, 2TB€ 0,-€ 0,-
1Silverstone Legacy LC10-E€ 115,-€ 115,-
1Scythe Big Shuriken€ 0,-€ 0,-
1Logitech Cordless Mediaboard Pro (Qwerty)€ 47,25€ 47,25
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 0,-€ 0,-
1Samsung SH-B083L (8x, SATA-150, dual-layer, Zwart, Retail)€ 0,-€ 0,-
1Nexus Value 430€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 162,25
  • Ik wil mijn case, videokaart (want deze heeft dolby, dts over hdmi) en voeding behouden en de rest upgraden.
  • Ik wil een SSD-plaatsen en deze gebruiken om hier de VM's op te slaan. Ik zal een bootable usb-stick gebruiken om hier ESXi vanaf te booten. Daarnaast zal ik 3 hdd's van 3TB plaatsen in een raid-5 opstelling.
  • Ik heb op dit moment slechts 2 VM's in gedachten: Een VM moet dienen als main OS (stel Windows 8 ), dus deze moet via passthrough gerealiseerd worden. (vt-d en vt-x support moet dus aanwezig zijn in het mobo/videokaart neem ik aan?) Mijn 2de VM wordt een linux distro, die gekoppeld zal worden aan de raid-5 disks. Hier wil ik Plex Media server en sickbeard/sabnzb/couchpotato en dergelijke op draaien. Als blijkt dat Plex te zwaar is, zal ik gewoon XBMC op mijn client draaien. Een eventueel 3de VM wil ik bijvoorbeeld draaien voor testdoeleinden.
Wat zijn de mogelijkheden en wat adviseren jullie mij? Ik heb op de volgende website een leuke setup gevonden en vraag me af of deze geschikt is. Ik lees dat veel mensen problemen hebben met het werkend krijgen van de NIC's in ESXi, maar dat is opgelost in v5.5 of dit is op te lossen door de driver in de iso te verwerken met de ESXI customizer tool.

Verder ook gelezen dat er nieuwe Intel's uit zijn. In hoeverre is de E3-1220Lv3 een juiste cpu voor mijn setup in combinatie met bijvoorbeeld de GA-6LXSV?

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
De videokaart werkt alleen als secundaire videokaart, en je moet een hoop moeite doen om die videokaart werkend te krijgen onder ESXi. Zoals ik al heel vaak in dit topic gezegd heb:

Het is echt niet makkelijk om dat aan de praat te krijgen, en het je moet er echt niet vanuit gaan dat het je lukt. Al helemaal niet als je hardware moet kopen om het allemaal werkend te krijgen.

Je neemt een flink risico, en als het niet werkt, is het zonde.

Koop liever een nieuw systeem, (of een nieuwe HTPC for that matter) en laat de ESXi gewoon alleen ESXi zijn zonder GPU Passthrough.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Ja, heb je ook wel gelijk in, maar een uitdaging is altijd leuk! :9

Ik zal de client (Windows 8 ) gewoon op de SSD installeren en ESXi installeren om hier in ieder geval wat VM's op te knallen. Nog even kijken wat de beste keuze qua CPU/mobo. Je ziet toch steeds meer Haswelletjes opduiken. Wat is wijsheid? Is een E3-1220Lv3 meer dan voldoende of heb ik dan toch iets meer met een i5? (bijv een 4440, die afgelopen week is gepresenteerd?).

Heb nu dit in mind:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4440 Boxed€ 167,70€ 167,70
1Gigabyte GA-H87M-D3H€ 84,99€ 84,99
3Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB€ 104,40€ 313,20
1Thermalright True Spirit 90M€ 23,87€ 23,87
1Corsair Vengeance LP CML16GX3M2A1600C10€ 119,66€ 119,66
1Samsung 840 EVO 120GB€ 87,99€ 87,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 797,41

[ Voor 73% gewijzigd door FREAKJAM op 09-09-2013 11:28 ]

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagl0r
FireDrunk schreef op zondag 08 september 2013 @ 18:47:
[...]

Ik heb er zojuist weer 2 in elkaar gezet, en die dingen zijn praktisch onhoorbaar.
Let *goed* op de instellingen in je BIOS, daar staat default alles full on bij ASRock.
Ga ik vanavond proberen. Ik heb hem op full laten staan en de hoge toon is al minder geworden, ik denk dattie warm moet draaien oid. Hopelijk is de lage toon van lvl1 dan ook minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
FREAKJAM schreef op maandag 09 september 2013 @ 10:12:
Ja, heb je ook wel gelijk in, maar een uitdaging is altijd leuk! :9

Ik zal de client (Windows 8 ) gewoon op de SSD installeren en ESXi installeren om hier in ieder geval wat VM's op te knallen. Nog even kijken wat de beste keuze qua CPU/mobo. Je ziet toch steeds meer Haswelletjes opduiken. Wat is wijsheid? Is een E3-1220Lv3 meer dan voldoende of heb ik dan toch iets meer met een i5? (bijv een 4440, die afgelopen week is gepresenteerd?).

Heb nu dit in mind:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4440 Boxed€ 167,70€ 167,70
1Thermalright True Spirit 90M€ 23,87€ 23,87
1Corsair Vengeance LP CML16GX3M2A1600C10€ 119,66€ 119,66
1Samsung 840 EVO 120GB€ 87,99€ 87,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 797,41
Een Xeon geeft je niet veel meer dan een paar features, voor de rest zijn ze vrijwel gelijk aan de i5's.

http://ark.intel.com/compare/75038,75052

Iets hogere turbo, ECC support, vPro support, TSX-NI instructie, Trusted Execution.

@eagl0r
Level 9 vs level 1 is een verschil tussen ~3000rpm en 800rpm... Dat ga je zeker merken 8-)

[ Voor 96% gewijzigd door FireDrunk op 09-09-2013 13:28 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyt_
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3330 Boxed€ 154,90€ 154,90
1ASRock B75 Pro3-M€ 55,90€ 55,90
1Cooler Master N300 KKN1€ 33,40€ 33,40
1Corsair CMV16GX3M2A1333C9€ 98,30€ 98,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 400,50

[/quote]

Ik zie dat het geheugen in mijn ljistje niet te besellen is waar ik mijn hardware wil bestellen.
kan ik ook dit geheugen er in zetten:

Kingston 2x8GB, DDR3, PC10666, CL9, Value
of deze?
Kingston 2x8GB, DDR3, PC12800, CL10, XMP, HyperX Black

Ik denk dat de eerste wel voldoende is ? is de goekoopste van kingston 2x8gb.. qua performance / verbruik zal het denk ik niet uitmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
PC10666 is 1333Mhz geheugen, PC12800 is 1600Mhz geheugen. Of je dat echt gaat merken...
Het is *iets* langzamer... Maar CL10 tegenover CL9 is ook weer langzamer.

Beste is PC12800 met CL9, maar dat is waarschijnlijk duurder.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyt_
thx firedrunk dan weet ik genoeg ga ik voor de eerste.
Scheelt weer 30 euro ofzo, steek ik dan liever in de toekomstige SSD als datastore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Helemaal goed!

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyt_
Zojuist besteld, ik kan niet wachten :).
Ik hoop dat dit een beetje zuinig kan draaien, heb iig een plank in de meterkast gemaakt, waar het precies op moet passen allemaal :D.

Iets snellere cpu was maar 8 euro verschil ofzo 3.6ghz max ipv 3.2.
En een andere voeding, gezien de prijs en verschil in besparing per jaar is dit wel rendabel.
En vt-d voorbereid met deze setup, voor als ik freenas of iets ga draaien.

And now we wait.

ASRock B75 Pro3-M iB75, SATA600 RAID, USB3.0
Be Quiet Voeding System Power 7 300W
Cooler Master Midi Tower N300 ATX, No PSU (zwart)
Intel Core i5 3470 3.20GHz 6MB Box
Kingston 2x8GB, DDR3, PC10666, CL9, Value

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagl0r
FireDrunk schreef op zondag 08 september 2013 @ 18:47:
[...]

De piep is inderdaad gefixt met die settings. :)

Nu is de case fan 80% van het geluid, maar die wil niet naar de bios settings luisteren. De Fractal site zegt niets over controllers maar je krijgt er wel een adapter kabeltje bij die hem op low speed zet. Helaas zat die niet bij de case, zal wel alleen bij retail verpakkingen v/d fans zitten. Ik kijk het voorlopig even aan, kan altijd nog die fan vervangen.

[ Voor 5% gewijzigd door eagl0r op 09-09-2013 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Iemand deze case al gezien? Misschien best een leuke case die in oktober gaat uitkomen voor de mensen onder ons die nog een nieuwe ESXI servertje willen gaan bouwen :)

De Prodigy M ondersteunt ten opzichte van zijn voorganger nu ook micro-atx :)

Nog even over mijn setup, ik neig toch om de xeon te nemen (1220 v3), echter heeft die geen gpu aan boord. Kun je esxi draaien zonder een gpu aan boord? Lijkt me niet toch? Zo lang ik maar door de setup kom en vervolgens vanaf mijn laptop de vpshere client kan gebruiken dan zit ik goed.

[ Voor 28% gewijzigd door FREAKJAM op 10-09-2013 01:07 ]

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Tricky, je kan de setup van tevoren op een ander systeem doen en de USB stick omprikken, alleen zit je met het koppelen van de netwerkkaart aan je management vSwitch. Dat zul je even op de console moeten doen.

Je moet dus heel even een videokaartje plaatsen, daarna kan je inderdaad remote werken.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Op sich, als alles in een keer goed gaat, dan kan je deze direct beheren gewoon out of the box zonder monitor. Kun je niet een board nemen me vPro,AMT, IPMPI ondersteuning oid?

Wat gaat je chipset wezen? want vaak zie je de CXXX serie wel met andere videokaart of een of andere remote optie.

[ Voor 25% gewijzigd door gitaarwerk op 10-09-2013 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
vPro / AMT heeft een CPU nodig met GPU. Anders werkt het niet volgens mij.
Een volwaardige IPMI oplossing werkt inderdaad wel, maar dat is vele malen duurder.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 27-07 23:41
Weten jullie of het mogelijk is om de tijdzone van de host aan te passen met 5.1? Ik vind het vervelend dat deze UTC gebruikt voor mijn crondjob backups.

Ik heb wel een KB artikel gevonden maar dit lijkt niet meer te werken met 5.1

[ Voor 20% gewijzigd door A1AD op 10-09-2013 11:45 ]

- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Waarom zou je de tijdzone willen aanpassen? Zolang je een goede NTP server gebruikt werkt het toch allemaal prima?

Ik gebruik hier nl.pool.ntp.org en dat werkt al jaren prima.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
FireDrunk schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 12:01:
Waarom zou je de tijdzone willen aanpassen? Zolang je een goede NTP server gebruikt werkt het toch allemaal prima?

Ik gebruik hier nl.pool.ntp.org en dat werkt al jaren prima.
Ja dat doe ik, in de vsphere client krijg ik ook de juiste tijd te zien. Er staat wel: "Note: The date and time of the host have been translated to the local time of this VI Client"

Wanneer ik het "date" commando uitvoer zit er 2 uur verschil op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Levert het problemen op in je VM's? :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
FireDrunk schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 12:14:
Levert het problemen op in je VM's? :)
Nope, vind het gewoon vervelend :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Aanstelleritis dus 8-)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

FireDrunk schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 10:52:
vPro / AMT heeft een CPU nodig met GPU. Anders werkt het niet volgens mij.
Een volwaardige IPMI oplossing werkt inderdaad wel, maar dat is vele malen duurder.
Weer wat geleerd :Y) O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM

FREAKJAM

"MAXIMUM"

FireDrunk, thanks! Wordt de 1225-v3 dus :+

Iemand nog op/aanmerkingen over onderstaande setup? ESXi installeren/gebruiken via bootable USB, de SSD voor de VM's en de overige harde schijven moeten een raid-5 opstelling gaan vormen.

Dit zou het moeten worden:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1225 v3 (SR14U) Boxed€ 220,24€ 220,24
1BitFenix Prodigy M Wit€ 77,-€ 77,-
1Corsair Hydro H60 (2013 edition)€ 61,85€ 61,85
1Kingston HyperX Black KHX16C10B1BK2/16X€ 111,15€ 111,15
1Samsung 840 EVO 120GB€ 88,-€ 88,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.014,43

[ Voor 3% gewijzigd door FREAKJAM op 10-09-2013 14:26 ]

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Hoe ga je die RAID5 maken? Dat kan niet onder ESXi...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Ik kan toch een OS als in Ubuntu installeren op ESXi en onder Ubuntu die raid-5 configureren?

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Dat kan, maar hoe ga je die schijven aan Ubuntu geven? :) Alleen VT-d is dan niet genoeg, je hebt ook een controller nodig om door te geven.

VT-d is voor PCIe devices, niet voor losse schijven. RDM kan wel, maar dat gaat maar tot 2TB.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Kan dat niet met een software-raid oplossing in Ubuntu als in met mdadm? Dat dacht ik namelijk. De performance is natuurlijk wel wat minder.

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter87
FireDrunk schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 15:15:
Dat kan, maar hoe ga je die schijven aan Ubuntu geven? :) Alleen VT-d is dan niet genoeg, je hebt ook een controller nodig om door te geven.

VT-d is voor PCIe devices, niet voor losse schijven. RDM kan wel, maar dat gaat maar tot 2TB.
En zoals ik heb ondervonden kun je de onboard sata controller niet altijd met passthrough doorgeven. (ff googlen dus)
Dus ben je aangewezen op een losse SATA controller kaart.

PvOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
FREAKJAM schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 15:17:
Kan dat niet met een software-raid oplossing in Ubuntu als in met mdadm? Dat dacht ik namelijk. De performance is natuurlijk wel wat minder.
Dat kan zeker wel, maar je kan de schijven niet zomaar 1-op-1 doorgeven aan de Ubuntu VM.
Makkelijkste oplossing is een simpele PCIe sata controller kopen en hier je datastores op hosten.

Dan kan je de onboard controller doorgeven. *MAAR* zoals recentelijk blijkt, is Haswell daar nog niet echt geschikt voor lijkt het. De exacte reden is nog niet bekend, maar de onboard controller kan je zoals pieter87 al zegt, niet doorgeven.

Daarom zul je een wat betere controller moeten kopen (als in een IBM M1015) en deze naar IT-mode moeten flashen, waarna je die kan doorgeven aan je Ubuntu VM en dan inderdaad met MDADM een RAID5 array kan maken.

Met Ivy Bridge zou het makkelijker gaan, daar kan je de onboard controller wel gewoon doorgeven op veel moederborden. Als je dus een losse ASMedia controller koopt ben je maar 11,- (ebay) of 25,- (NL) kwijt ipv 110,- (M1015).

Als je dan toch bezig bent, ga dan gelijk voor FreeNAS / NAS4Free / ZFSguru icm ZFS :+

[ Voor 10% gewijzigd door FireDrunk op 10-09-2013 15:22 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Ik had daar toevallig al het één en ander over gelezen. Dat kaartje erbij prikken en dus en omflashen naar de LSI9211-IT.

Ik wil sowieso een raid-opstelling en een OS gebruiken in combinatie met sickbeard/sabnzbd/couchpotato voor mijn XBMC-omgeving. Eventueel kijken wat mogelijk is met Plex.

Welk os met welke raid-opstelling raad je aan? FreeNAS met Raid-Z als ik zo even vlug lees op het internet i guess? Thanks voor je snelle replies btw =)

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ze bieden allen ZFS aan en zijn allen gebaseerd op een FreeBSD variant. Het is vooral persoonlijke voorkeur. Ik vind de interface van FreeBSD een stuk fijner maar anderen zweren weer bij ZFSGuru.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
FreeNAS is wat meer stabiel, maar ligt ook vaak iets achter. NAS4Free is wat losser en update iets vaker met nieuwere kernels enzo. ZFSguru is een verhaal apart, dat ligt op een aantal vlakken achter, maar op een aantal andere vlakken weer wat voor.

Momenteel is het (weer) erg stil rondom development.

Persoonlijk zou ik voor NAS4Free gaan, maar zoals Tsurany zegt is dat voorkeur.

SickBeard, CouchPotato, SabNZBd aan de praat krijgen is onder elk platform te doen. Onder ZFSguru *zou* het het makkelijkst moeten zijn, maar ik heb al vaak genoeg meegemaakt dat de services daar niet 100% werken. Onder NAS4Free moet je iets meer moeite doen.

Onder Ubuntu daarentegen kan je de LaSi.sh installer gebruiken (geniaal ding overigens :+ ). Maar dan heb je weer geen ZFS, tenzij je voor ZFSonLinux wilt gaan.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Wat een mogelijkheden allemaal. Ik ga even kijken wat wijsheid is. Haswell behouden met een M1015 of een andere setup op basis van Ivy Bridge. Thanks voor de tips in ieder geval allen.

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Als je ESXi hebt pak je toch Ubuntu als aparte VM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter87
Ik zou je storage op een apart OS zetten en dan delen naar een ubuntu/windows/whatever met couchpotato/plex/sabnzbd/etc

PvOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Kan, maar dan moet SabNZBd over je (virtuele interne) netwerk gaan staan RARen en PARen...
Das niet echt fijn 8-)

Onderhoudstechnisch wel het makkelijkst..

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikkiz0r
  • Niet online
pieter87 schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 15:50:
Ik zou je storage op een apart OS zetten en dan delen naar een ubuntu/windows/whatever met couchpotato/plex/sabnzbd/etc
Waarom zou je sabnzbd niet gewoon op je storage server draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

FireDrunk schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 15:51:
Kan, maar dan moet SabNZBd over je (virtuele interne) netwerk gaan staan RARen en PARen...
Das niet echt fijn 8-)

Onderhoudstechnisch wel het makkelijkst..
Maakt dat veel uit dan? Performance moet daar toch snel genoeg voor zijn? Anders het RAR en PAR werk op de datastore doen en daarna pas sturen naar de storage VM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter87
Ik heb mijn download-VM 150GB groot gemaakt. Hij doet het downloaden en uitpakken op de datastore en zet het daarna over naar de storage.

PvOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Dat is inderdaad ook een optie, maar ik wilde mijn SSD daar niet mee belasten.
Ik heb een hele poos SabNZBd op ZFSguru gedraaid en daarnaast een Ubuntu VM gehad met SickBeard, CouchPotato, Headphones en Transmission. Dat werkte eigenlijk wel prima.

Tegenwoordig heb ik gewoon Native FreeBSD en daar zelf de LaSi.sh installer op gedraait.

Werkte vrijwel meteen (na een paar miniscule config wijzigingen).

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDoo
Tsurany schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 15:54:
[...]

Maakt dat veel uit dan? Performance moet daar toch snel genoeg voor zijn? Anders het RAR en PAR werk op de datastore doen en daarna pas sturen naar de storage VM.
Ik rar / par etc al jaren naar een netwerk share. Gaat perfect. Zeker binnen ESXi (Ga er vanuit dat de storage die je terug aanbied op een vritual only vswitch aanmaakt...).
Of het het allersnelst is is de vraag....maar het is meer dan snel zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Setup wederom bijgewerkt:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1225 v3 (SR14U) Boxed€ 220,24€ 220,24
1BitFenix Prodigy M Wit€ 77,-€ 77,-
1Delock Cable mini SAS 36pin > 4x SATA metal (SFF 8087 > 4x SATA) 50cm€ 16,75€ 16,75
1Corsair Hydro H60 (2013 edition)€ 61,85€ 61,85
1Kingston HyperX Black KHX16C10B1BK2/16X€ 111,15€ 111,15
1IBM ServeRAID M1015 SAS/SATA Controller for System x€ 118,58€ 118,58
1Samsung 840 EVO 120GB€ 88,-€ 88,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.149,76

Ik ga dan toch voor de M1015 die ik flash naar IT-mode. Ik lees slechte verhalen over FreeNAS op ESXi, maar ik wil de uitdaging toch aangaan =)

Anyways, even kijken welk OS ik het fijnste vind draaien in combinatie met SabNZBD, CouchPotato en Sickbeard. Ik ga deze thread sowieso vanavond nog eens op mijn gemak doorlezen :+

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
Dat zeg jij, ik heb gewoon graag mijn tijd dat de scriptjes gebruiken synchroon met de actuele tijd.
FREAKJAM schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 17:08:
Ik lees slechte verhalen over FreeNAS op ESXi, maar ik wil de uitdaging toch aangaan =)
Die "slechte" verhalen zijn eerder bedoeld om jan met de pet af te schrikken... Als je weet wat je doet is er helemaal geen probleem.

[ Voor 21% gewijzigd door A1AD op 10-09-2013 19:09 ]

Pagina: 1 ... 54 ... 116 Laatste

Let op:
Let op: Dit is geen 'algemeen ESxi-topic'. Ook je algemene VT vragen horen hier niet thuis!

Lees voor je begint goed de start post en blijf ontopic.