Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doetje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21-04 22:57
Net daarom denk ik ook niet dat 't een superzuinige combo is. CPU TDP van 65W, ik vind reviews van gelijkaardige opstellingen met Gigabyte moederbord en dezelfde CPU die idle ongeveer 35W halen in W7, load tot 100-120W. Onder ESXi zal dat natuurlijk wel nog iets hoger uitvallen, hoewel er zeker ook nog wat te besparen valt door goede EFI instellingen en misschien wel een undervolt.

Maar voor die prijs heb je wel 'n full-feature ESXi setup, afhankelijk van het verbruiksverschil idle wil dat misschien nog wel gelijk uitkomen met een duurdere intel setup over enkele jaren.

Ik ga sowiezo proberen om eens aan een meter te raken om 'm eens idle uit te meten. Als dat ietwat meevalt denk ik dat ik m'n ESXi host hardware gevonden heb :)

Blabla Boemboem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xelnaha
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-05 00:46
Doetje schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 07:26:
[...]

Gebruik je 5.1 en is die geüpdate of niet? In de builds vóór 914609 zit er namelijk een bug waardoor je ESXi PSOD als je een VM aanzet waar een PCI passtrough device aanhangt (VMware KB)

Vorige week zelf nog meegemaakt met passtrough van een oud Realtek PCI kaartje. Na installeren van de ESXi patches werkte alles zoals het hoort :)
Zo, eventjes afwezig geweest.

ik kan bevestigen dat voor patch geen enkele vd-t werkte, waarna ik esxi gepatched heb. Nu heb ik mijn onboard sata controller doorgegeven en dat werkt als een tiet!
ik heb nu goedkoop (5E) sata kaartje uit china gehaald, waar m'n esx vanaf boot en m'n open indiana vanaf boot en onboard controller doorgegeven, en nu met zfs aan het spelen. Wat gaat dat rete snel zeg als content tenminste gecached is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-09 19:27
Ah! Welk kaartje boot ESXi van? Ben wel benieuwd!

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xelnaha
Een of ander vaag chinees kaartje, ff kijken welke het is...

Het is een chinese el cheapo gebasseerd op Sil3112 chipset. Werkt prima samen met passthrough van m'n mobo controller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Mooi! DealExtreme neem ik aan? Wel ff goed om te onthouden.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xelnaha
Nope, ebay :) was in totaal minder dan 5 Euro kwijt, en verzending was gratis.

Nu haal ik zelf ook geregeld dingen uit Hong Kong :) en ga binnenkort weer heen om wat zut te kopen :D

dit is verkoper waar ik gekocht heb:

http://www.ebay.nl/itm/PC...pters&hash=item4cfb3bdc09

Ik loop wat rond te kijken in z'n ebay winkeltje, heeft leuke dingen. ook 4 poorts sata kaart voor 11 euro. Niet slecht.

[ Voor 47% gewijzigd door xelnaha op 06-04-2013 21:32 . Reden: link gevonden :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:14

Compizfox

Bait for wenchmarks

sil3112 en sil3114 werken inderdaad (zelf ook al gemeld in dit topic). Misschien is het handig als we dit soort dingen in de OP zetten of zo ;)

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xelnaha
Compizfox schreef op zaterdag 06 april 2013 @ 22:25:
sil3112 en sil3114 werken inderdaad (zelf ook al gemeld in dit topic). Misschien is het handig als we dit soort dingen in de OP zetten of zo ;)
hehe ik heb ook gebruik gemaakt van jou melding ;)

qua OP, mee eens, alleen kan ik die niet aanpassen.

Mijn systeem werkt verder, behalve de 2e nic, perfect. Heb alleen geen meter om wattage te testen. Nu met openindiana en 3 extra vmmmetjes, (1x mail, 1x media streamer en 1x klooi machine) is " verbruik " iets van 100 Mhz van de 9000Mhz beschikbaar.

[update]

nu een dag of wat verder, en zfs is met alle toeters en bellers, stuk cpu intensiever dan plain old linux. Zeker compressie en dedup aan geeft enorm hoog cpu gebruik, niet echt zuinig dus.

daarentegen levert het mij wel wat op, geen geld op dit moment om disken te kopen. Met dedup aan op m'n 128Gb SSD heb ik nu een dedup van > 5x waardoor ik effectief een SSD heb van 500Gb :) Uiteraard kost dit bak met geheugen, maar krijg er veul voor terug zeg maar. Compressie daarentegen zal ik uitzetten aangezien ik door de bank genomen maar iets van 1.02x compressie ratio heb, te verwaarlozen als je dit tegen cpu verbruik uitzet.

[ Voor 34% gewijzigd door xelnaha op 08-04-2013 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:59
Ik vind dit: http://communities.vmware.com/docs/DOC-17485 een best slimme oplossing om ESXi af te laten sluiten als de stroom wegvalt. Is vele malen makkelijker dan UPS uitlezen, remote SSH commando's uitvoeren etc.

Samenvatting: ESXi sluit de host af wanneer er voor <tijd x> geen verbinding is met de gekozen netwerkverbinding (en die verbinding is dan natuurlijk een verbinding die niet achter een UPS hangt).

Niet helemaal state-of-the-art natuurlijk, maar best slim bedacht :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Idd slim gevonden!

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:20
Compizfox schreef op zaterdag 06 april 2013 @ 22:25:
Dit is dan toch een veel beter betaalbare optie dan die M1015?
(Tenzij je meer dan 2 of 4 schijven wilt aansluiten)

nvm. Ik lees dat de performance veel lager ligt.

[ Voor 6% gewijzigd door RudolfR op 09-04-2013 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devastator83
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-08 22:11
Idd, helaas heeft mijn MoBo geen normale PCI sloten :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07:42
ThinkPadd schreef op maandag 08 april 2013 @ 23:35:
Ik vind dit: http://communities.vmware.com/docs/DOC-17485 een best slimme oplossing om ESXi af te laten sluiten als de stroom wegvalt. Is vele malen makkelijker dan UPS uitlezen, remote SSH commando's uitvoeren etc.

Samenvatting: ESXi sluit de host af wanneer er voor <tijd x> geen verbinding is met de gekozen netwerkverbinding (en die verbinding is dan natuurlijk een verbinding die niet achter een UPS hangt).

Niet helemaal state-of-the-art natuurlijk, maar best slim bedacht :D
Ook maar even in de startpost gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xelnaha
RudolfR schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 08:25:
[...]

De reden voor mij was niet high speed :) ik had gewoon een drive nodig om m'n openindiana vm vanaf te runnen. Ik heb met vd-t mijn onboard ahci controller doorgegeven. Die doet 6BG/s per kanaal.

Daar is het dus wel ideaal voor, enorm goedkoop.

trouwens ik zag op ebay ook pci-e insteek kaartjes "veur niet veul". Ik weet alleen niet of ze compatible zijn, maar voor 12 euro kun je nog eens een gokje wagen toch?

[ Voor 13% gewijzigd door xelnaha op 09-04-2013 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

RudolfR schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 08:25:
[...]

Het is de bedoeling dat je onboard controller doorgeeft, en dan je trage sil3114 gebruikt voor de datastore van ESXi.

@Cipher: Ik zou best een overzichtje met oplossingen qua HBA's voor ESXi in de OP willen zetten, je weet wel, ondersteunde controllers, dingen die niet gaan werken, mijn 'trucje' met de SATA IDE Combined mode waardoor ik mijn onboard controller kan 'splitsen', dat soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Je bedoelt @HyperBart, niet gaan schelden he ;)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Je hebt gelijk, ik dacht dat Cipher auteur van dit topic was. Ik ben in de war met het ZFS-topic :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
Compizfox schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 10:26:
[...]

Het is de bedoeling dat je onboard controller doorgeeft, en dan je trage sil3114 gebruikt voor de datastore van ESXi.
Jup, thnx. Had inmiddels het draadje al doorzocht.

Ik heb een DQ67OW, waar vind ik welke SATA chipset erop zit en of die geschikt is voor passthrough?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xelnaha
RudolfR schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 11:14:
[...]

Jup, thnx. Had inmiddels het draadje al doorzocht.

Ik heb een DQ67OW, waar vind ik welke SATA chipset erop zit en of die geschikt is voor passthrough?
Hardware specs van je Mobo, dus op de Intel site :)

heb je Core i5 of 7? CPU moet namelijk geschik zijn voor passthrough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devastator83
Iemand ervaring met zo een Sil kaart in een PCI naar PCIe converter ?

Gaat dit wel werken met een ASRock H77 Pro4-M?
Ik heb nu nl een ASMedia ASM1061 PCI-e kaart, maar als ik de onboard controller(s) doorgeef, dan gaat dat kaartje ook mee :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
xelnaha schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 11:18:
[...]

Hardware specs van je Mobo, dus op de Intel site :)

heb je Core i5 of 7? CPU moet namelijk geschik zijn voor passthrough
Ik zit in de technische documentatie te kijken; maar daar lijkt het alsof alles geregeld wordt door de Q67 chipset.
Die doet veel meer dan alleen SATA, dus die hele controller doorgeven aan een VM lijkt me minder handig.
Mis ik iets, of heb ik pech?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
ThinkPadd schreef op maandag 08 april 2013 @ 23:35:
Je verwoording is nogal ongelukkig omdat je hier een zeer cruciaal onderdeel uit het verhaal laat: het werkt uiteraard alleen wanneer je een UPS gebruikt (dit wordt wel in je link vermeld). Uiteindelijk ben je alsnog met hetzelfde bezig alleen op een ranzigere manier. Pingen naar een bestaande host is weliswaar een alternatief maar niet zonder risico. Als er tussen de ESXi machine en die host netwerkproblemen zijn gaat je ESXi doos down.

Uiteindelijk is het gewoon veel slimmer om meer tijd en energie in de materie te steken. Dus een UPS neerzetten, uitlezen en middels een script via een ssh verbinding (wat passwordless middels een key kan voor alleen dat script vanaf alleen die specifieke host) naar de ESXi machine. Als je echt niet anders kunt omdat je een UPS hebt die gewoonweg niet uit te lezen valt dan zou je die oplossing kunnen gebruiken maar slim is het absoluut niet. Roeien met de middelen die je hebt wellicht. Als je een fatsoenlijke UPS koopt en een beetje tijd besteed aan iets als apcupsd heb je in no time een netwerk UPS in elkaar gesleuteld (dat wil binnen 5 a 10 minuten) die middels een passwordless login op de ESXi doos daar een script draait om je host een (nette) powerdown te geven. Het meest lastige is het powerdown script en daar heb je nu naar gelinkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik heb met mijn UPS grote moeite om die normaal uit te lezen met een VM (zie: CH341 USB > Seriëel convert onder Debian / CentOS ). En als het al lukt is het vaak niet eens stabiel. Dan heb ik liever dat scriptje, want m'n switch staat toch 24/7 aan in principe. En het is een thuisserver, dus een keer een halfuurtje plat op een gunstig moment merkt niemand ;) En een halfuurtje plat in een ongunstig moment gaan ze hier thuis ook nog wel mee akkoord ;)

In een productie omgeving zou je het inderdaad professioneel op moeten lossen, en niet met een scriptje zoals dit. Maar voor de ESXi knutselaars in dit topic vind ik het een prima alternatief waarmee een hoop moeite bespaard kan worden.

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 09-04-2013 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
ThinkPadd schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 22:54:
Ik heb met mijn UPS grote moeite om die normaal uit te lezen met een VM (zie: CH341 USB > Seriëel convert onder Debian / CentOS ). En als het al lukt is het vaak niet eens stabiel. Dan heb ik liever dat scriptje, want m'n switch staat toch 24/7 aan in principe. En het is een thuisserver, dus een keer een halfuurtje plat op een gunstig moment merkt niemand ;) En een halfuurtje plat in een ongunstig moment gaan ze hier thuis ook nog wel mee akkoord ;)

In een productie omgeving zou je het inderdaad professioneel op moeten lossen, en niet met een scriptje zoals dit. Maar voor de ESXi knutselaars in dit topic vind ik het een prima alternatief waarmee een hoop moeite bespaard kan worden.
Kan je geen VMA/PCNS doen? Of kunnen we nog altijd geen seriële poorten doorgeven aan vm's? (pci-e seriele controller via vt-d anders)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Seriële poort doorgeven werkt prima, ook zonder VT-d. Maar m'n moederbord heeft geen seriële poort. En voor een PCI/PCI-e kaart heb ik geen plek helaas.

Maargoed ik laat het monitoren van de UPS nu maar even varen, met het scriptje wat ik hierboven noemde zou ESXi ook af moeten sluiten als m'n netwerkverbinding er een kwartier uitligt. Moet het alleen nog even testen of het echt werkt haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
USB -> Serieel?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Dat probeer ik dus, nu met een PL2303. Maar dat wil niet echt lukken, zie mijn topic daarover: CH341 USB > Seriëel convert onder Debian / CentOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-09 14:16
Ik heb momenteel een probleem met mijn nieuwe server.
Eerst heb ik ESXi geinstaleerd op een usb disk. Een aantal data storage aangemaakt op een laptopschijfje.
Vervolgens een aantal vm aangemaakt en geinstaleerd. Vervolgens mijn ibm m1015 kaartje toegevoegd en deze geflashed met een IT firmware. Nu vandaag eindelijk de bijbehorende kabels binnen kwamen starten ik de boel weer op en wat blijkt er gaat iets mis met mijn server:

The ESXi host does not have a persistent storage.
Eerst natuurlijk hardwarematig teruggebracht naar de oorspronkelijke samenstelling maar zonder succes.
Het vreemde is, hij ziet de schijf onder storage adapters, hij mount hem netjes, maar er verschijnt geen datastorage. Als ik via een ssh verbinding inlogt vind ik onder /vmfs/volumes wel een 3 tal bestanden:

1d9d36e3-2442a436-9b41-e265751e5e63 7155e9e4-da429ae2-8c9b-4c9b4affeaca
514caaff-9a39850c-9447-d43d7e005493

Dit lijken mij mijn 3 vm's te zijn klopt dit?

Wat doe ik fout, heb ik misschien de pc niet netjes afgesloten en heb ik nu een defecte partitie tabel of iets dergelijks :? En hoe herstel ik het?

Er staat overigens geen kritische data op, maar voor ik de boel in gebruik ga nemen wil ik wel graag weten waar het vandaan komt en hoe het op te lossen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
ThinkPadd schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 22:54:
Hoezo in een productie omgeving? Thuis en waar dan ook kun je dat ook prima doen en zou je dat ook eigenlijk moeten doen. Het idee is dat je het voor jezelf zo makkelijk en slim mogelijk aanpakt. Dat is niet beperkt tot werkgerelateerde zaken.
Waar je naar linkt is alleen interessant en handig voor wie op echt geen enkele andere wijze die UPS kan aansluiten en een netwerkapparaat heeft die erg stabiel is (kies liever je router of het modem en niet je computer en als het over wifi gaat vergeet het dan helemaal maar). Deze methodiek past men namelijk ook toe om bijv. VPN tunnels open te houden en bij redundancy clusters. Er is dus al heel veel ervaring mee en die is niet bepaald positief. Het komt regelmatig voor dat het niet naar behoren werkt en er te vroeg wordt ingeschakeld. Dat betekent weer het nodige tweakwerk en dat kost je ook aardig wat tijd. Je zult er ook altijd aan moeten denken want als je pingt naar je modem en je restart die... Waarom men het dan toch toepast? Omdat er voor bepaalde zaken helaas geen ander alternatief is.

Dit is dus zo'n typische valkuil: het lijkt zo handig maar is het dat ook in de praktijk? Enige voorzichtigheid is hier geen overbodige luxe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devastator83
devastator83 schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 11:38:

Ik heb nu nl een ASMedia ASM1061 PCI-e kaart, maar als ik de onboard controller(s) doorgeef, dan gaat dat kaartje ook mee :-(
Ik 'bump' niet graag mijn eigen post, maar ik ben dringend op zoek naar een manier om meer SATA disks aan mn unRaid VM door te geven via VT-D, zonder daarvoor een IBM ServeRaid controller te moeten kopen ...

Heeft iemand een antwoord op mijn bovenstaande vragen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Meer? Hoe heb je het momenteel opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devastator83
onboard ASM Controller + ASM PCIe =4 sata poorten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

En waaraan heb je dan de datastore hangen? Aangezien de ASM1061 'meegaat' als je andere onboard-controller doorgeeft (zover ik weet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
lithoijen schreef op woensdag 10 april 2013 @ 21:50:
Ik heb momenteel een probleem met mijn nieuwe server.
Eerst heb ik ESXi geinstaleerd op een usb disk. Een aantal data storage aangemaakt op een laptopschijfje.
Vervolgens een aantal vm aangemaakt en geinstaleerd. Vervolgens mijn ibm m1015 kaartje toegevoegd en deze geflashed met een IT firmware. Nu vandaag eindelijk de bijbehorende kabels binnen kwamen starten ik de boel weer op en wat blijkt er gaat iets mis met mijn server:

The ESXi host does not have a persistent storage.
Eerst natuurlijk hardwarematig teruggebracht naar de oorspronkelijke samenstelling maar zonder succes.
Het vreemde is, hij ziet de schijf onder storage adapters, hij mount hem netjes, maar er verschijnt geen datastorage. Als ik via een ssh verbinding inlogt vind ik onder /vmfs/volumes wel een 3 tal bestanden:

1d9d36e3-2442a436-9b41-e265751e5e63 7155e9e4-da429ae2-8c9b-4c9b4affeaca
514caaff-9a39850c-9447-d43d7e005493

Dit lijken mij mijn 3 vm's te zijn klopt dit?

Wat doe ik fout, heb ik misschien de pc niet netjes afgesloten en heb ik nu een defecte partitie tabel of iets dergelijks :? En hoe herstel ik het?

Er staat overigens geen kritische data op, maar voor ik de boel in gebruik ga nemen wil ik wel graag weten waar het vandaan komt en hoe het op te lossen is.
Wat je kan doen is vmfs-tools installeren onder een Linux machine, daarmee kan je VMFS partities gewoon uitlezen (niet schrijven volgens mij). Als die hem niet meer kan inlezen, zul je aan de recovery moeten...

Die ID's onder /vmfs/volumes zijn partitie GUID's voor zover ik weet, en hebben niet heel veel met je VM's zelf te maken.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devastator83
Compizfox schreef op donderdag 11 april 2013 @ 17:29:
En waaraan heb je dan de datastore hangen? Aangezien de ASM1061 'meegaat' als je andere onboard-controller doorgeeft (zover ik weet)
Dat moederbord heeft 2 onboard controllers: eentje met 6 en eentje met 2 poorten.
Als je die van 6 probeert door te geven, gaat alles mee. Die van 2 gaat perfect...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Oja je hebt gelijk. Ik zat verkeerd te denken :P

Hoeveel poorten heb je nodig? Als ik het goed lees geef je nu 2x een ASM1061-HBA door, dat komt dus op 4 poorten.
Wat je kunt doen is nóg een HBA met ASM1061 erbij-in hangen, natuurlijk nog altijd goedkoper dan een M1015.

Maar kun je niet beter een sil3114 kopen, daar de datastore aan hangen en je 2 onboard HBAs doorgeven? Dan heb je 8 SATA-poorten voor je VM.

Toevallig heb ik hier net een stuk over geschreven voor in de OP, moet alleen even wachten op Hyperbart totdat hij het erin pleurt :P

EDIT: Mijn stukje staat in de OP, onder "Een ZFS-machine virtualiseren onder ESXi".

[ Voor 37% gewijzigd door Compizfox op 11-04-2013 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devastator83
compizfox: dat wil ik inderdaad doen met een sil3114, maar mijn mobo heeft geen PCI sloten, enkel PCIe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:21

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Hmm krijg met mijn dq77KB de usb controller niet doorgezet naar een virtuele machine.

Heb de patches al geinstalleerd. Maar dat lijkt niet te helpen. Na het herstarten van de host is de passtrough verdwenen. Kan iemand mij vertellen wat ik fout doe?
Ik wil graag een USB controller doorzetten naar een linux machine om zo een kaartlezer juist aan te sturen en dat het lijkt alsof deze fysiek op de linux machine zit en dat er geen configuratie problemen onstaan.

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Tja, dat gebeurt soms. Bepaalde combinaties van moederbord + het device dat je wilt doorgeven werken niet.

Maar je kunt ook gewoon USB-passthrough gebruiken, dat is simpeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Compizfox schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 14:30:
Tja, dat gebeurt soms. Bepaalde combinaties van moederbord + het device dat je wilt doorgeven werken niet.

Maar je kunt ook gewoon USB-passthrough gebruiken, dat is simpeler.
Het probleem is dat het dan niet helemaal goed werkt. :/ Hij pakt de reader dan niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
mydogisgone schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 18:16:
[...]

Het probleem is dat het dan niet helemaal goed werkt. :/ Hij pakt de reader dan niet goed.
Welke esx-versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik heb hier een server staan met ESXi 5.1.0, en vervolgens heb ik een OpenSuse 12.2 VM hierop draaien.
Deze VM draait op dezelfde HDD als waar ESXi opstaat, maar voor de echte data die OpenSuse gebruikt maak ik gebruik van een MDADM RAID6 config.

Wat specs:
Intel i3 2100T (Geen VT-D)
8GB DDR3
10x Western Digital Green WD20EARS, 2TB
LSI SAS 9201-16i controller.

Maar nu is sinds een tijdje de performance om te janken en ik heb geen idee waar het aan kan liggen. Toen ik een tijd geleden iets via samba overzette ging dit met 100MB/s, maar als ik nu 2MB/s haal moet ik blij zijn. Wat mij wel opvalt is dat als ik iets eraf of erop wil zitten er een gigantische load ontstaat en dan voornamelijk deze processen:
kworker/u:2
kworker/0:2
kswapd0
md0_raid6

Ook heb ik gekeken wat de status is van mijn raid6 config zelf, maar daar is niks mis mee.
Kijk ik in ESXi zelf naar wat de CPU en geheugen doen zit ik dat de CPU tussen 1000Mhz - 1500Mhz zit en het geheugen op 7.3GB van de 8GB.
Kijk ik vervolgens naar de desbetreffende server gebruikt deze 600Mhz en 3GB aan geheugen.

Iemand een idee?

[ Voor 18% gewijzigd door FabiandJ op 13-04-2013 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
ESXi rekent CPU wait ook als load volgens mij, hoeveel cores heb je aan die VM gegeven?

Kan je eens kijken hoeveel CPU wait en IO wait je hebt?

[ Voor 25% gewijzigd door FireDrunk op 13-04-2013 10:57 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Niet online
FireDrunk schreef op zaterdag 13 april 2013 @ 10:57:
ESXi rekent CPU wait ook als load volgens mij, hoeveel cores heb je aan die VM gegeven?

Number of cores per sockets: 1
Number of virtual sockets: 4

Hoe kan ik dat precies zien?

[ Voor 12% gewijzigd door FabiandJ op 13-04-2013 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Dat zijn meer cores dan je i3 heeft... dat lijkt me niet verstandig... :) Je i3 is maar een dual core.
Dat verklaart wel een hoop.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Niet online
FireDrunk schreef op zaterdag 13 april 2013 @ 11:01:
Dat zijn meer cores dan je i3 heeft... dat lijkt me niet verstandig... :) Je i3 is maar een dual core.
Dat verklaart wel een hoop.
Wat raad jij aan dan? En hoe zit het precies met Hypertreading, want dat heeft mijn CPU wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Hyperthreading heeft alleen zin onder ESXi met meerdere VM's.
ESXi weet dat een HyperThreading core niet elke instructie kan uitvoeren, en scheduled daar dus normaal gesproken alleen VM's heen die die specifieke instructie willen uitvoeren. Als je dus 1 VM hebt met een normale instructie en 1 met een simpele reken instructie (ofzoiets) dan kunnen ze samen op die cores gescheduled worden. Maar met 1 VM wil dat niet.

Die VM gaat namelijk gewoon zijn 4 toegewezen cores volledig benutten. Hierdoor moet VMware fictief die instructie aannemen en NA de andere 2 instructies schedulen, waardoor er steeds 2 virtuele cores moeten wachten. Dan krijg je dus effectief de helft van de snelheid.

Je kan beter gewoon 2 cores geven, HyperThreading geeft je weinig performance boost in real life scenarios. Het is niet zo dat je data ineens sneller naar disk geschreven word ofzo...

Ik denk dat dit wel een interresant artikeltje is.

http://www.davidklee.net/...er-performance-on-vmware/

Veel CPU Ready betekend virtuele cores die op een fysieke core staan te wachten.

[ Voor 12% gewijzigd door FireDrunk op 13-04-2013 11:43 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Niet online
Hmm, maar ik heb in totaal 3 VM's (OpenSuse 64bit/Ubuntu 64bit/Windows 732bit).
Ik had deze niet vermeld aangezien ik niet wist of deze met betrekking tot de toewijzing van cores/hyperthreading en mijn storage vm invloed heeft/had.

Dus ik met het zo instellen?
Number of cores per sockets: 2
Number of virtual sockets: 2

[ Voor 17% gewijzigd door FabiandJ op 13-04-2013 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Hoe je je cores verdeeld, hangt 100% af van de load die de VM's genereren. Als je wil dat je Storage VM het beste presteert, maar geen 'last' heeft van de andere VM's geef je die een hogere CPU share in een Resource Pool. Verder lijkt het mij het beste om de andere VM's maar 1 vCPU te geven, zodat de Storage VM zo min mogelijk hoeft te wachten tot zijn er pCPU's klaar staan voor hem.

Hoe het in de praktijk uitpakt, zul je moeten benchen, maar als je CPU overhoudt, maakt het allemaal weinig uit.

Je zou eventueel ook CPU's kunnen pinnen. Dat betekend dat je de Storage VM zijn eigen core geeft, en de andere VM's hun eigen core, maar of dat veel zin heeft.

[ Voor 17% gewijzigd door FireDrunk op 13-04-2013 11:58 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Niet online
FireDrunk schreef op zaterdag 13 april 2013 @ 11:56:
Hoe je je cores verdeeld, hangt 100% af van de load die de VM's genereren. Als je wil dat je Storage VM het beste presteert, maar geen 'last' heeft van de andere VM's geef je die een hogere CPU share in een Resource Pool. Verder lijkt het mij het beste om de andere VM's maar 1 vCPU te geven, zodat de Storage VM zo min mogelijk hoeft te wachten tot zijn er pCPU's klaar staan voor hem.

Hoe het in de praktijk uitpakt, zul je moeten benchen, maar als je CPU overhoudt, maakt het allemaal weinig uit.

Je zou eventueel ook CPU's kunnen pinnen. Dat betekend dat je de Storage VM zijn eigen core geeft, en de andere VM's hun eigen core, maar of dat veel zin heeft.
Voor het pinnen, moet de CPU dan geen VT-D hebben? Zo niet, hoe werkt het dan? Hoe kan ik dat aanzetten want het is natuurlijk het proberen waard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Eigenschappen van de VM, 2e tabje, 2e optie ongeveer, uit mijn hoofd.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

5.1 met de 3 nieuwste patches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kosty
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 02-09 00:16
Weet iemand toevallig of de pricewatch: MSI B75A-G43 in aanmerking komt als moederbord voor een "zuinige" server?
Oorspronkelijk was mijn oog gevallen op de pricewatch: MSI B75MA-P45 maar aangezien dat bord mATX is en de B75A-G43 gewoon ATX (met meer uitbreidingssloten) leek me dat ook wel interessant. Nu is mijn vraag dus, werkt VT-d op die B75A-G43 goed in combinatie met ESXi? In de manual staat een aan/uit optie gedocumenteerd, maar verder vind ik op internet geen andere berichten van mensen met dit bord...

Verder: wat zou het verschil zijn in verbruik tussen zo'n mATX en ATX moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ik durf het niet met zekerheid te zeggen (aangezien ik het bord niet heb) maar er waren hier wel mensen die een aanverwante van dat bord hebben en daar werkt het wel.

Ik geloof dat bijna alle recente MSI borden VT-d ondersteunen. Als er een optie in het BIOS staat, werkt het 99/100 keer wel.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjeterinfo
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15-09 20:00
FabiandJ schreef op zaterdag 13 april 2013 @ 13:10:
[...]

Voor het pinnen, moet de CPU dan geen VT-D hebben? Zo niet, hoe werkt het dan? Hoe kan ik dat aanzetten want het is natuurlijk het proberen waard :)
Cpu affinity "pinnen" is geen goed idee, zeker niet als je hiervoor ook cpu 0 moet/gaat gebruiken. ESX kan het best zelf bepalen hoe de cpu's gescheduled moeten worden.

intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doetje
pjeterinfo schreef op zondag 14 april 2013 @ 10:41:
[...]

Cpu affinity "pinnen" is geen goed idee, zeker niet als je hiervoor ook cpu 0 moet/gaat gebruiken. ESX kan het best zelf bepalen hoe de cpu's gescheduled moeten worden.
Exactly, nóóit pinning gebruiken maar ESX(i) dat zelf laten bepalen, zal altijd beter uitkomen.

Volgens de instructeur die ik enkele weken terug had bestaat die functionaliteit énkel omdat ze het kunnen en omdat dat voorkwam in een oefening in vorige reeksen van de VCP opleidingen ...
FabiandJ schreef op zaterdag 13 april 2013 @ 11:48:
Hmm, maar ik heb in totaal 3 VM's (OpenSuse 64bit/Ubuntu 64bit/Windows 732bit).
Ik had deze niet vermeld aangezien ik niet wist of deze met betrekking tot de toewijzing van cores/hyperthreading en mijn storage vm invloed heeft/had.

Dus ik met het zo instellen?
Number of cores per sockets: 2
Number of virtual sockets: 2
Dat verandert niets aan wat je ingesteld had, je blijft 4 cores toekennen aan de machine. Het onderscheid tussen cores en sockets maakt niets uit en bestaat enkel om licentietechnische redenen (als je software draait op een VM die bvb gelicensieerd is per socket)

Voor 2 cores kies je best gewoon simpel 1 virtual socket met 2 cores per socket.

Blabla Boemboem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
With Doetje... :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrUnknown1898
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23-07 15:38
Ik ben aan het stoeien met een thuisservertje met een P8H77 moederbord, ik heb ESXi 5.1 geïnstalleerd maar hij ziet mijn RAID array niet. Hij ziet wel de losse schijven (4x 3TB WD Reds). Moet ik een driver in de CD bakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doetje
bartje885 schreef op maandag 15 april 2013 @ 17:16:
Ik ben aan het stoeien met een thuisservertje met een P8H77 moederbord, ik heb ESXi 5.1 geïnstalleerd maar hij ziet mijn RAID array niet. Hij ziet wel de losse schijven (4x 3TB WD Reds). Moet ik een driver in de CD bakken?
Bedoel je dat je de onboard soft-raid gebruikt op je mobo? Zoja: gaat niet werken, ESXi ondersteunt geen RAID op zich. Voor lokale storage zijn enkel hardware raid oplossingen waarbij de RAID in feite "onzichtbaar" is voor de hypervisor ondersteund.

Wil je je disken toch in RAID aanbieden aan ESXi dan moet je ofwel kijken naar een simpele hardware RAID kaart, of via een omweg je disken aanbieden aan een VM om daar software RAID te gebruiken. Daarna kan je dat RAID volume dan aanbieden aan ESXi.

Blabla Boemboem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrUnknown1898
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23-07 15:38
Doetje schreef op maandag 15 april 2013 @ 18:10:
[...]

Bedoel je dat je de onboard soft-raid gebruikt op je mobo? Zoja: gaat niet werken, ESXi ondersteunt geen RAID op zich. Voor lokale storage zijn enkel hardware raid oplossingen waarbij de RAID in feite "onzichtbaar" is voor de hypervisor ondersteund.

Wil je je disken toch in RAID aanbieden aan ESXi dan moet je ofwel kijken naar een simpele hardware RAID kaart, of via een omweg je disken aanbieden aan een VM om daar software RAID te gebruiken. Daarna kan je dat RAID volume dan aanbieden aan ESXi.
Dank voor de reactie, ik moet dan dus eigenlijk iets van FreeNAS in een VM installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Niet online
Even een vraagje, ik heb op dit moment het volgende aan hardware:
Gigabyte GA-H67M-UD2H-B3
8GB DDR3
1x Western Digital Blue WD6400AAKS, 640GB (ESXi disk + de VM's)
10x Western Digital Green WD20EARS, 2TB (MDADM RAID6)
LSI SAS 9201-16i controller

Nu had ik hierboven al gevraagd voor wat tips om alles wat sneller te maken, maar zelf heb ik het gevoel dat dit niet tot nauwelijks werkt. Iets wat ik bijvoorbeeld gedownload heb d.m.v. torrent op mijn eigen pc en vervolgens deze op een VM zet en daar wil inladen en dus gecontroleerd moet worden kan zo 2 uur in beslag nemen terwijl er voor de niks gebeurt op de server en andere VM's.

Ook wil ik XBMC op de server gaan draaien en volgens mij heb ik hiervoor VT-D nodig.. correct me if I'm wrong en dat heb ik nu nog niet. Dus nu de vraag wat is een slimme move wat betreft het upgraden van mijn server? Ikzelf zit te denken om het geheugen van 8GB te verdubbelen naar 16GB. Nu zoek ik alleen nog een goed bijpassend moederbord en processor die krachtig is voor 4 VM's en toch nog zuinig, iemand die een suggestie heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 03:56

Zenix

BOE!

FabiandJ schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 09:34:
Even een vraagje, ik heb op dit moment het volgende aan hardware:
Gigabyte GA-H67M-UD2H-B3
8GB DDR3
1x Western Digital Blue WD6400AAKS, 640GB (ESXi disk + de VM's)
10x Western Digital Green WD20EARS, 2TB (MDADM RAID6)
LSI SAS 9201-16i controller

Nu had ik hierboven al gevraagd voor wat tips om alles wat sneller te maken, maar zelf heb ik het gevoel dat dit niet tot nauwelijks werkt. Iets wat ik bijvoorbeeld gedownload heb d.m.v. torrent op mijn eigen pc en vervolgens deze op een VM zet en daar wil inladen en dus gecontroleerd moet worden kan zo 2 uur in beslag nemen terwijl er voor de niks gebeurt op de server en andere VM's.

Ook wil ik XBMC op de server gaan draaien en volgens mij heb ik hiervoor VT-D nodig.. correct me if I'm wrong en dat heb ik nu nog niet. Dus nu de vraag wat is een slimme move wat betreft het upgraden van mijn server? Ikzelf zit te denken om het geheugen van 8GB te verdubbelen naar 16GB. Nu zoek ik alleen nog een goed bijpassend moederbord en processor die krachtig is voor 4 VM's en toch nog zuinig, iemand die een suggestie heeft?
Wat bedoel je met inladen, afspelen? Als je een HTPC wilt moet je inderdaad VT-D hebben. Ik heb zowat dezelfde config met 16GB, en 256GB SSD. Alles werkt lekker snel met webserver/gameservers/downloadbak/vcenter/iptv etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Niet online
Zenix schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 09:54:
[...]

Wat bedoel je met inladen, afspelen? Als je een HTPC wilt moet je inderdaad VT-D hebben. Ik heb zowat dezelfde config met 16GB, en 256GB SSD. Alles werkt lekker snel met webserver/gameservers/downloadbak/vcenter/iptv etc.
Nee stel je download een linuxdistro met torrent op PC1. Vervolgens is deze compleet en je wilt deze verder seeden op je server in dit geval een VM. Deze linuxdisto (image) stuur ik over naar mijn VM waar ik ook een torrent client op heb staan, dit gaat al tergend traag met 7 MB per seconden.

Daarna log ik in op deze VM ik pak de .torrent file van de de linuxdisto en zeg downloaden, maar omdat de desbetreffende image al binnen heb gaat de torrent client deze file controlleren, dat duurt dus ook vreselijk lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

FabiandJ schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 10:01:
[...]

Nee stel je download een linuxdistro met torrent op PC1. Vervolgens is deze compleet en je wilt deze verder seeden op je server in dit geval een VM. Deze linuxdisto (image) stuur ik over naar mijn VM waar ik ook een torrent client op heb staan, dit gaat al tergend traag met 7 MB per seconden.

Daarna log ik in op deze VM ik pak de .torrent file van de de linuxdisto en zeg downloaden, maar omdat de desbetreffende image al binnen heb gaat de torrent client deze file controlleren, dat duurt dus ook vreselijk lang.
Welke torrent client gebruik je? Je kan namelijk het het checken van een torrent niet doen, door skip hash check aan te vinken bij bijvoorbeeld utorrent. Verder lijkt me dat 7MB/s over het netwerk erg traag is, hoe zet je hem over het netwerk gewoon met samba/nfs of via ESXi zelf?. Zelf kopieer ik gewoon met 100MB/s over mijn netwerk naar mijn VM. Tevens heb ik heelveel torrents draaien en eigenlijk nooit gevoel dat het traag is.

[ Voor 9% gewijzigd door Zenix op 16-04-2013 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Niet online
Zenix schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 11:01:
[...]

Welke torrent client gebruik je? Je kan namelijk het het checken van een torrent niet doen, door skip hash check aan te vinken bij bijvoorbeeld utorrent. Verder lijkt me dat 7MB/s over het netwerk erg traag is, hoe zet je hem over het netwerk gewoon met samba/nfs of via ESXi zelf?. Zelf kopieer ik gewoon met 100MB/s over mijn netwerk naar mijn VM. Tevens heb ik heelveel torrents draaien en eigenlijk nooit gevoel dat het traag is.
Ik gebruik utorrent, en dat je het uit kon zetten wist ik niet weer wat geleerd :)
En ik zet het over via samba, maar via FTP gaat het ook traag.

Zelf heb ik nu in gedachten om dit te kopen:
Intel Core i5 3330 Boxed
Kingston HyperX KHX1600C10D3B1K2/16G

Alleen wat betreft het moederbord heb ik geen idee, welke VT-D heeft en aan mijn eisen voldoet namelijk:
4x DD3 slots (Ik wil mogelijk uit kunnen breiden naar 32GB)
1x PCI-e 8x
1x HDMI aansluiting voor XBMC
VT-D ondersteuning dus en zo zuinig mogelijk :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-04-2018
FabiandJ schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 11:14:
[...]

Ik gebruik utorrent, en dat je het uit kon zetten wist ik niet weer wat geleerd :)
En ik zet het over via samba, maar via FTP gaat het ook traag.

Zelf heb ik nu in gedachten om dit te kopen:
Intel Core i5 3330 Boxed
Kingston HyperX KHX1600C10D3B1K2/16G

Alleen wat betreft het moederbord heb ik geen idee, welke VT-D heeft en aan mijn eisen voldoet namelijk:
4x DD3 slots (Ik wil mogelijk uit kunnen breiden naar 32GB)
1x PCI-e 8x
1x HDMI aansluiting voor XBMC
VT-D ondersteuning dus en zo zuinig mogelijk :p
Q77M-2DH super board, heb er 2 van. Heeft alles wat je wilt en ook leuke dingen als Vpro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Niet online
Tennisbal schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 11:22:
[...]

Q77M-2DH super board, heb er 2 van. Heeft alles wat je wilt en ook leuke dingen als Vpro
Deze bedoel je neem ik aan: Gigabyte GA-Q77M-D2H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-04-2018
Yes, Q77 chipset werkt geweldig :) Niet naar Z77 of H77 gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
Even een vraagje tussendoor, kan zo snel geen ander topic vinden om deze vraag te stellen. Mijn excuses als het tóch in een ander topic thuis hoort.

Ik lees vaker in dit topic dat ESXi op een USB-stick wordt geïnstalleerd en dat er dan ook een SSD en overige HDD's in het systeem zitten. Wordt dan de SSD gebruikt als installatie locatie van de VM's en de data op de overige HDD's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Heb een probleem met USB passthrough. Ik had altijd mijn APC Smart-UPS aangesloten op mijn Windows 2008 R2 VM, maar zag altijd in logs disconnects. Om de VM uit te sluiten heb ik nu alles ingesteld via apcupsd op een ubuntu vm, maar nu krijg ik weer disconnects.

Op zich vind ik het niet zo'n probleem, maar het kan een risico zijn als de stroom uitvalt, en ESXi daardoor niet wordt afgesloten.

Voor de geïnteresseerden ik gebruik deze manier om alles af te sluiten http://www.designervisual...ring_a_Power_Failure.html dat werkt prima. Eerder gebruikt ik een script, maar hierbij heb je geen script nodig.
nielsn schreef op woensdag 17 april 2013 @ 13:11:
Even een vraagje tussendoor, kan zo snel geen ander topic vinden om deze vraag te stellen. Mijn excuses als het tóch in een ander topic thuis hoort.

Ik lees vaker in dit topic dat ESXi op een USB-stick wordt geïnstalleerd en dat er dan ook een SSD en overige HDD's in het systeem zitten. Wordt dan de SSD gebruikt als installatie locatie van de VM's en de data op de overige HDD's?
Ja. Kan ook zijn dat die data HDD's RDM's zijn. Zelf heb ik 3 fysieke RDM's, omdat deze eerst op een Win server zaten die nu virtueel is.

[ Voor 5% gewijzigd door Zenix op 17-04-2013 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devastator83
devastator83 schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 11:38:

Niemand ervaring met een dergelijke setup ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xelnaha
Ik ben beetje aan troubleshooten, en kan zo 123 niet vinden waar ik moet kijken:

mijn cpu verbruik van de localhost (esxi) is erg hoog. localhost.localdomain is 2187 mhz, terwijl de vm's maar iets van 1000mhz gebruiken.

waar o waar kan ik zien waarom dit zo hoog is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjeterinfo
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15-09 20:00
xelnaha, als je ssh start in configuratie/security profile kan je met putty inloggen op de host.
Met esxtop kan je dan bijv controleren waar de cpu meebezig is. ? geeft je de opties welke je kan gebruiken, bijv. c voor cpu, u voor disk enz.

intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05 16:02
Dag heren,

Na heel veel lezen, wikken en wegen, heb ik onderstaand setje samen gesteld.
Hebben jullie hier nog op en aanmerkingen op?

Is het met onderstaand bijv. mogelijk om relatief goedkoop beter performance te behalen oid?

ESXi gaat vanaf de USB draaien, de VMs op de 3TB disk.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1230V2 Boxed€ 205,70€ 205,70
1Supermicro X9SCM-IIF€ 198,99€ 198,99
1Western Digital Red WD30EFRX, 3TB€ 121,50€ 121,50
1Kingston DataTraveler 111 16GB Zwart€ 10,45€ 10,45
1Kingston KVR1066D3Q8R7SK2/16G€ 146,95€ 146,95
1Seasonic G-Serie 450Watt€ 75,50€ 75,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 759,09

De setup ga ik later uitbreiden.
Zou de voeding nu krachtig genoeg zijn?

#ProductPrijsSubtotaal
5Seagate Barracuda HDD.15, 4TB€ 155,40€ 777,-
1IBM ServeRAID M1015 SAS/SATA Controller for System x€ 118,58€ 118,58
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 895,58

Alvast bedankt voor het meedenken.

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Die voeding doet dat met 10 vingers in zijn neus... En waar zou je meer performance in willen zien?
Je mist overigens een kast, en dat geheugen gaat niet werken.

Socket 1155 kan geen Registered geheugen aan.

[ Voor 35% gewijzigd door FireDrunk op 24-04-2013 10:14 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
Het missen van een kast klopt, het spul komt in een Cosmos S welke ik nog heb staan.

Soms bevalt in een bepaalde config eenvoudig meer performance te behalen door net even een ander component te kiezen... Ik kon zelf niet verzinnen hoe, behalve dan te kijken naar een ander platform, en dat valt weer buiten budget.

Ik dacht ECC-Unregistered te hebben gekozen, toch goed dat er hier meer mensen meekijken.
Jij hebt toch een vergelijkbare setup? Welk geheugen heb jij draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Zo'n Xeon is echt leuk speelgoed en super snel hoor... Hang er een goede SSD onder en je kan echt vrolijk met veel VM's tegelijk spelen. Die 3TB disk is leuk, maar zodra je 3,4 VM's gaat draaien word het ding de bottleneck.

Ik heb geen Xeon :) Ik heb een i5-3550 (vergelijkbaar qua snelheid). Ik heb gewoon regulier Corsair Vengeance geheugen.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
Het geheugen pas ik aan naar 2 van deze reepjes.
Die staan in de tested list van supermicro.

pricewatch: Supermicro MEM-DR380L-HL01-EU16

Zijn alleen niet als kit te bestellen :S

//

new and improved setje:

#ProductPrijsSubtotaal
2Supermicro MEM-DR380L-HL01-EU16€ 68,20€ 136,40
1Samsung 840 series SSD 250GB€ 142,20€ 142,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 769,24

[ Voor 79% gewijzigd door Extera op 24-04-2013 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 10:44

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Extera schreef op woensdag 24 april 2013 @ 10:46:
Het geheugen pas ik aan naar 2 van deze reepjes.
Die staan in de tested list van supermicro.

pricewatch: Supermicro MEM-DR380L-HL01-EU16

Zijn alleen niet als kit te bestellen :S

//

new and improved setje:

#ProductPrijsSubtotaal
2Supermicro MEM-DR380L-HL01-EU16€ 68,20€ 136,40
1Samsung 840 series SSD 250GB€ 142,20€ 142,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 769,24
Deze modules (2x8) zouden vlgs Kingston moeten werken met het bord (16 GB selecteren):

16GB Kit* (2x8GB) - DDR3 1333MHz, Part Number: KVR1333D3E9SK2/16G

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
bedankt voor de tip, ik heb de bestelling echter al gedaan :)
De supermicro reepjes zijn ook 1600 Mhz ipv 1333. Dat het dan geen kit is, is geen probleem verder lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wfveennl
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-09 20:03
Tennisbal schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 12:27:
[...]

Yes, Q77 chipset werkt geweldig :) Niet naar Z77 of H77 gaan
Ben benieuwd waarom niet naar de Z77 of H77 gaan?

LG Therma V Split: binnen : HN091MR; buiten : HU071MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Iets onzuiniger vaak (vanwege iets meer overclock mogelijkheden), geen ingebouwde NIC (Q77 heeft een ingebouwde Intel NIC), en Q77 ondersteunt KVM

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Hier nog een interessante post die de ESXi power options uitlegt: http://jasonnash.com/2010...spheres-power-management/ Heb het bij mij op "Low power" gezet. Doe toch geen hele spannende dingen, dus zuinigheid is voor mij belangrijker.

Ook de tweaks van deze pagina: http://blog.peacon.co.uk/wiki/ESXi_Custom_Power_Management (staat ook in de TS) even toegepast.

[ Voor 47% gewijzigd door ThinkPad op 25-04-2013 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Om die tweaks te laten werken, moet je natuurlijk wel het Custom power scheme kiezen, en niet low power ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-09 17:05

sjaak

un giorno credi

Sinds twee weken onderstaande setup draaien, exclusief de SSD. Die is er vandaag bij gekomen en wat was dat een goede keus. Het hele systeem had een goede performance, op de IO na. Nu alle data disken op de HD staan en de OS disken op de SSD en wat is het een goede investering als je performance toch wel wat belangrijk vind in je testsetup. vSphere 5.1 draait vanaf een kingston usb stick en als een zonnetje.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3470 Boxed€ 168,10€ 168,10
1MSI B75MA-P45€ 53,45€ 53,45
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 78,90€ 78,90
1Chieftec Mesh CT-01B€ 55,10€ 55,10
1Corsair Vengeance CMZ16GX3M2A1600C9€ 110,30€ 110,30
1Samsung 840 series Pro 256GB€ 197,-€ 197,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 662,85

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Je weet dat de kwaliteit van de voeding best slecht is?

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-09 17:05

sjaak

un giorno credi

-The_Mask- schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 23:16:
Je weet dat de kwaliteit van de voeding best slecht is?
Zoiets had ik begrepen ja, volgend project is deze vervangen door een L7 oid. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Die is niet veel beter. Pak liever een seasonic.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
FireDrunk schreef op woensdag 24 april 2013 @ 10:26:
Ik heb een i5-3550 (vergelijkbaar qua snelheid). Ik heb gewoon regulier Corsair Vengeance geheugen.
Ik ga ook investeren in een CPU met VT-D.
Wat is de reden dat jij de 3550 hebt gekozen ipv de 3330?
Is die extra snelheid 't geld waard?

Ik heb nu een Intel G620, heb ik dan redenen om een ander model te kiezen dan de i5-3330?

Vandaag van chrisling m'n 'PCI to 2 SATA RAID Silicon Image Sil3112 3112 Card Adapter Converter' ontvangen.
Verzonden op 12 april. Valt niet tegen, in de e-mail stond dat 't 28-45 dagen kun duren. :*)

[ Voor 18% gewijzigd door RudolfR op 27-04-2013 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Was toendertijd de goedkoopste Ivy Bridge op voorraad bij de Computerland in de buurt.
In winkels verkopen ze bijna nooit de 3330, en de i5-3550 is een hele poos de middenmoter geweest in custom builds hier en daar volgens mij.

Beetje i3-2100 , i5-3550, i7-3770 rijtje volgens mij...

Een G620 is gewoon een kwart zo snel als een i5... Of je dat merkt? geen idee, licht aan je gebruik...

[ Voor 15% gewijzigd door FireDrunk op 27-04-2013 13:05 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
In m'n enthousiasme een CPU aangeschaft die niet compatible is met m'n moederbord.
DQ67OWB3 i.c.m. een i5-3330 gaat niet werken (had ik kunnen weten)

Dus dan maar een i5-2400 aanschaffen, lijkt me een betere keuze.
i5-3330 gaat maar op V&A (V&A aangeboden: Intel Core i5 3330 Boxed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Of een nieuwe moederbord ;)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben ook aan het kijken naar een nieuwe esxi server voor thuis.

Wil er 4 servers op draaien
- Linux firewall en accesspoint
- Linux webserver
- Windows 2012 TFS server
- Windows 7 voor HTPC

Voor het htpc gedeelte heb ik al een core i5 nodig toch ?

Had als opzet in gedacht

- Intel BOXDQ77KB
- 16 gig geheugen.
- Core i5 3470T of vergelijkbaar
- 2.5" 1 TB schijf
- en een klein behuizing (Akasa)
en dan passief gekoeld..

Zou ik met deze setup tussen de 10-20 watt idle kunnen halen met esxi als hypervisor ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Wat wil je met die HTPC doen, een GPU doorgeven?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja.

dvd kijken enzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Dat is nogal een uitdaging... GPU doorgeven is niet echt makkelijk, het kan, maar makkelijk is anders...
Lees je goed in over welke combinaties mogelijk zijn, en welke beperkingen je hebt.

[ Voor 29% gewijzigd door FireDrunk op 27-04-2013 19:35 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mhh dan idd maar eens goed rond kijken...
iemand dit wel goed werkend gekregen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZZelPik
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14-09 17:14
Verwijderd schreef op zaterdag 27 april 2013 @ 19:48:
mhh dan idd maar eens goed rond kijken...
iemand dit wel goed werkend gekregen ?
Ik heb het aan de praat gekregen via Xen, via ESXi was er (met mijn setup) geen enkele mogelijkheid om zonder crashes/errors de vm te booten. En na wat tweaks wel, echter geen volledige HD ondersteuning wat het dus weer ongeschikt maakt voor een HTPC. Mijn gevirtualiseerde HTPC op Xen draait hier nu al vrolijk iets meer dan 100 dagen.
Pagina: 1 ... 47 ... 116 Laatste

Let op:
Let op: Dit is geen 'algemeen ESxi-topic'. Ook je algemene VT vragen horen hier niet thuis!

Lees voor je begint goed de start post en blijf ontopic.