Even niets...
Ja, de Intel B75 sata naar t schijnt nietFireDrunk schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 14:13:
Dus als ik het goed begrijp werkt zelfs de ASMedia controller onder ESXi!! Dat valt me reuze mee!
Ik had 't liefst de Asmedia gebruikt voor Esxi als datastore controller en de Pantherpoint (6x SATA op t bordje in kwestie) doorgegeven aan een vm. Het idee was een storage VM en dan via NFS de andere vm's van opslag voorzien..
I now tried ASRock B75 Pro3-M with Windows 7 64Bit VM:
- Passthrough of onboard Panther Point ports doesn't work. Same problem as above (datastore gone)
- Passthrough of ASRock SATA3 Card doesn't work.
- Passthrough of "onboard ASM1061" works!
- Passthrough of simple "Silicon Image 3114" 4 port PCI card (like this one) works - even with two cards in both PCI slots. Both PCI slots are using the same pci-bridge so you can only passthrough both slots to the same VM, I guess. I know that PCI is a little bit slow for multiple SATA drives.
.
Een optie zou zijn om de disks dmv RDM door te sluizen, maar aangezien daar tegenstrijdige berichten over zijn mbt data corruptie en een eigen ervaring van minder vrolijke aard met een RDM'ed disk, ben ik daar niet zo happig op.
[ Voor 21% gewijzigd door Pantagruel op 11-12-2012 15:07 ]
Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R
nieuws: Intel kondigt Atom-socs voor servers aan
Met slechts 8 GB DDR3 als max. RAM zal de vreugde van een 'handje vol vm's draaien' snel over zijn.punisher007 schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 20:15:
Wellicht dat dit ook nog erg leuk gaat worden voor ESXi servers:
nieuws: Intel kondigt Atom-socs voor servers aan
Zodra je enigzins de smaak van een eigen virtual server boerderij te pakken hebt, krijg je snel de behoefte om de 32GB RAM, die de vrije variant van ESXi maximaal toe staat, te installeren.
Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R
Eigenlijk zou je een moederbord moeten hebben dat minimaal 2 van deze cpu's aan kan, maar ik denk dat het financieel (of qua mileu) niet rendabel is.Pantagruel schreef op woensdag 12 december 2012 @ 23:17:
[...]
Met slechts 8 GB DDR3 als max. RAM zal de vreugde van een 'handje vol vm's draaien' snel over zijn.
Zodra je enigzins de smaak van een eigen virtual server boerderij te pakken hebt, krijg je snel de behoefte om de 32GB RAM, die de vrije variant van ESXi maximaal toe staat, te installeren.
[ Voor 13% gewijzigd door Deveon op 13-12-2012 10:57 ]
Denk dat het niet rendabel is en je er niet zoveel mee opschiet, kun je max. 16 GB ipv 8 GB installeren (los van allerlei randvoorwaarden die nodig zijn om een dual bordje te realiseren). Denk dat men eerder genegen is voor de meerprijs van een 'dual Atom setup' , een langzamere single quad core te nemen en er 32 GB bij te prikken. Vooral met Hasswell in het vooruitzicht, en de beoogde low idle power consumption, gok ik dat je beter daar op kunt wachten.Deveon schreef op donderdag 13 december 2012 @ 10:50:
[...]
Eigenlijk zou je een moederbord moeten hebben dat minimaal 2 van deze cpu's aan kan, maar ik denk dat het financieel (of qua mileu) niet rendabel is.
Waarschijnlijk zal de Atom SOC het wel goed doen in allerlei 'appliances' hoewel je weinig zult merken van een wasmachine/magnetron/ander wit of bruin goed apparaat met een "quad core inside'
[ Voor 4% gewijzigd door Pantagruel op 13-12-2012 11:20 ]
Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.
Dat zeiden ze al bij alle voorgaande i-Series... Clarkdale, Sandy Bridge, Ivy Bridge.Pantagruel schreef op donderdag 13 december 2012 @ 11:19:
[...]
Denk dat het niet rendabel is en je er niet zoveel mee opschiet, kun je max. 16 GB ipv 8 GB installeren (los van allerlei randvoorwaarden die nodig zijn om een dual bordje te realiseren). Denk dat men eerder genegen is voor de meerprijs van een 'dual Atom setup' , een langzamere single quad core te nemen en er 32 GB bij te prikken. Vooral met Hasswell in het vooruitzicht, en de beoogde low idle power consumption, gok ik dat je beter daar op kunt wachten.
Waarschijnlijk zal de Atom SOC het wel goed doen in allerlei 'appliances' hoewel je weinig zult merken van een wasmachine/magnetron/ander wit of bruin goed apparaat met een "quad core inside'
Allemaal zouden ze revolutionair zuiniger zijn...
Eerst zien, dan geloven... En Hasswell duurt volgens mij nog wel even..
Even niets...
Yep, je kunt inderdaad wel relatief eenvoudig 'high density' bereiken, probleem is dan wel dat je single PSU een single point of failure wordt (oplossing een redundante PSU)Rooke schreef op donderdag 13 december 2012 @ 11:21:
Als je bijvoorbeeld 2 setuppen kan voeden met 1 PSU dan heb je wel gelijk een mooie multi-host boerderijZeker als je de storage op een andere doos hebt of een SSD lokaal is het nog relatief zuinig.
Tja, wat dat betreft is het altijd maar afwachten of de 'echte wereld resultaten' op één lijn liggen met t marketing gewauwel.FireDrunk schreef op donderdag 13 december 2012 @ 11:22:
[...]
Dat zeiden ze al bij alle voorgaande i-Series... Clarkdale, Sandy Bridge, Ivy Bridge.
Allemaal zouden ze revolutionair zuiniger zijn...
Eerst zien, dan geloven... En Hasswell duurt volgens mij nog wel even..
Voorlopig zal ik zelf niet snel wisselen, heb net (maandje of 3~4) in een nieuwe server bak geinvesteerd.
Even niets...
[ Voor 6% gewijzigd door thof op 13-12-2012 20:07 . Reden: Linkjes ]
Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]
Begrijp ik goed dat bovenstaande een van de belangrijkere redenen is om een board te nemen welke goed zijn hardware door kan geven aan een VM om zo de volledige SATA controller dooe je guest te laten regelen ipv een RDM aanmaken?Pantagruel schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 14:55:
[...]
Ja, de Intel B75 sata naar t schijnt nietniet
[...]
Ik had 't liefst de Asmedia gebruikt voor Esxi als datastore controller en de Pantherpoint (6x SATA op t bordje in kwestie) doorgegeven aan een vm. Het idee was een storage VM en dan via NFS de andere vm's van opslag voorzien.
Een optie zou zijn om de disks dmv RDM door te sluizen, maar aangezien daar tegenstrijdige berichten over zijn mbt data corruptie en een eigen ervaring van minder vrolijke aard met een RDM'ed disk, ben ik daar niet zo happig op.
Ik maak nu gebruik van deze methode: http://blog.davidwarburto...al-sata-storage-for-esxi/ om zo mijn schijven rechtstreeks aan FreeNAS door te geven.
Dat zou dus beter/soepeler/sneller/stabieler gaan als ik de gehele controller doorgeef?
Tijd voor een nieuwe sig..
De gebruikte RDM methode/'hack' wordt door VMWare niet ondersteund, dus bij problemen sta je in de kou (eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik geen idee heb of je wel ondersteuning krijgt als je 'free' versie gebruikt van ESxi). Als je een redelijke kans van slagen wilt zul je voor ESXi 'gekeurde' hardware moeten gaan en kom je uit op server bordjes en Xeon's. Voor het gros van de hobbyisten is dat zwaar overtrokken, te meer omdat het vaak op HT&K hardware ook werkt (internet afstruinen op zoek naar esxi 'white box' config geeft voldoende hits).Koffie schreef op donderdag 13 december 2012 @ 20:36:
[...]
Begrijp ik goed dat bovenstaande een van de belangrijkere redenen is om een board te nemen welke goed zijn hardware door kan geven aan een VM om zo de volledige SATA controller dooe je guest te laten regelen ipv een RDM aanmaken?
Ik maak nu gebruik van deze methode: http://blog.davidwarburto...al-sata-storage-for-esxi/ om zo mijn schijven rechtstreeks aan FreeNAS door te geven.
Dat zou dus beter/soepeler/sneller/stabieler gaan als ik de gehele controller doorgeef?
Het 'probleem' van de genoemde rdm methode schuilt hem in de errors/foutmeldingen en data corruptie problemen die sommige bij de combi van esxi en ZFS melden, kant tekening is wel dat het niet altijd even reproduceerbaar lijkt te zijn.
Of je bij een passthrough van een controller middels Vt-d gevrijwaard bent van enige vorm van emulatie durf ik niet te beloven.
De server ga ik gebruiken voor het volgende:
- Virtuele router (vandaar de extra netwerkkaarten);
- Virtuele nas en Open VPN server (hier zullen in het begin 10-15 vpn verbindingen via draaien, maar later tot ongeveer 50 of 100);
- Wat ruimte voor extra VM's om mee te spelen (windows 7, windows 8 of windows server 2008).
Nu heb ik op basis van dit topic en andere informatie die ik heb gevonden de volgende wenslijst gemaakt:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Core i5 3330 Boxed | € 159,- | € 159,- |
1 | Asrock B75 Pro3-M | € 57,90 | € 57,90 |
1 | Cooler Master Silencio 550 | € 68,- | € 68,- |
1 | Longshine LCS-8337TXR | € 13,30 | € 13,30 |
1 | TP-Link TL-WN851ND | € 15,30 | € 15,30 |
1 | Corsair Vengeance CML16GX3M2A1600C10 | € 66,45 | € 66,45 |
1 | Seasonic G-Serie 360Watt | € 57,90 | € 57,90 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 437,85 |
Ik heb zelf nog 2x 2tb HDD's liggen voor de data en ben van plan om een kleinere HDD te gebruiken voor de OS'en van de VM's. Esx-i start op vanaf een usb stick en draait vervolgens in memory. Nu vraag ik me af of ik zal gaan merken dat één hdd voor de VM's (1 HDD i.v.m. het stroomverbruik) te traag is en of ik hier dus beter een SSD voor kan gaan nemen en hoe groot deze dan zal moeten zijn. De HDD's heb ik al in bezit dus ik was eigenlijk van plan om het hier eerst mee te gaan proberen. Qua prijs wil ik niet echt hoger gaan zitten tenzij het met dit systeem niet gaat lukken (als het mogelijk is wil ik proberen met dit systeem 4-5 jaar gebruik te maken). Er zullen in de toekomst meer HDD's toegevoegd worden omdat 2x2 TB waarschijnlijk niet voldoende zal zijn.
1 | Intel Core i3 2100T | € 116,91 | € 116,91 |
1 | Gigabyte GA-H67M-UD2H-B3 | € 0,- | € 0,- |
1 | Western Digital Blue WD6400AAKS, 640GB | € 0,- | € 0,- |
10 | Western Digital Green WD20EARS, 2TB | € 99,95 | € 999,50 |
1 | Lian Li PC-A77FB | € 279,39 | € 279,39 |
3 | Lian Li EX-H34 | € 60,96 | € 182,88 |
1 | Kingston HyperX Blu KHX1600C9AD3B1K2/4G | € 22,85 | € 22,85 |
1 | LSI SAS 9201-16i | € 358,- | € 358,- |
1 | Cooler Master Real Power M620 | € 0,- | € 0,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.959,53 |
Hier draait op dit moment ESXi op met een Linux VM en een Windows 7 VM.
Alle 2TB WD HDD's zitten gekoppeld doormiddel van een Mapped Raw Lun aan mijn Linux VM in een mdadm RAID6 config.
Nu heb ik hier eens bekeken hoeveel Watt dit beest verbruikt en idle zit ik tussen de 110W en 125W.
Nu wil ik in stapjes proberen om dit verbuik wat naar beneden te krijgen onder de 100W lijkt me op dit moment een mooi streefpunt.
Allereerst had ik het idee om mijn rootdisk namelijk de Western Digital Blue WD6400AAKS te vervangen en nu had ik het idee om ESXi op een kleine SSD van +-64GB te zetten zodat ik toch wat speling heb.
Verder is mijn voeding echt complete overkill, dus deze wil ik vervangen als dit nut heeft. Ik zie heel veel mensen voor een be quiet! Pure Power L7 300W gaan, maar deze heeft geen modulaire aansluitingen en dat is toch wel iets wat ik graag zou willen hebben. Ook heb ik in de reviews gelezen dat de kabels nogal kort zijn en aangezien alles in een flinke big tower zit moeten de kabels natuurlijk wel lang genoeg zijn.
Tevens moet die 4 molex aansluitingen hebben, aangezien ik als mijn HDD's in bays heb zitten en via deze bays mijn hdd's van stroom worden voorzien en dit gebeurt via een molex aansluitng. En nog wat extra andere aansluitingen erbij is altijd mooi meegenomen en aangezien het toch modulair is dan kan ik zelf bepalen wat ik wel of niet moet gebruiken.
Ook heb ik nu alle 4 de geheugensloten vol zitten met in totaal 4x 2GB is het een idee om deze te vervangen voor bijvoorbeeld 2x 4GB of als ik toch bezig ben 2x 8GB?
Nu kan ik natuurlijk ook meteen al mijn HDD gaan vervangen voor grotere exemplaren, maar dat gaat mijn bankrekening niet op prijs stellen
1 | MSI B75MA-P45 | € 54,95 | € 54,95 |
4 | Corsair CMV8GX3M1A1333C9 | € 29,45 | € 117,80 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 331,75 |
Ik wil dan de single SATA controller gebruiken voor de datastore, en de andere controller via passthrough aan mijn FreeNAS VM geven.
Nadeel van dit moederbord is dat er geen RAID functie op zit, voordeel is dat de SATA controller zonder problemen doorgevoerd kan worden: http://www.silentpcreview...php?f=28&t=64354&p=559670
Als alternatief zou ik voor de pricewatch: Asrock B75 Pro3-M kunnen gaan. Deze heeft wel RAID maar het is me onduidelijk welke controller(s) er nu wel en niet aan een guest gegeven kunnen worden.
EDIT: De " 2 x SATA3 6.0 Gb/s connectors by ASMedia ASM1061" zouden wel via passthrough kunnen, de "1 x SATA3 6.0 Gb/s connector by Intel® B75" niet.
Ik ben er nog niet uit hoeveel porten elke controller nu heeft.
Als ik 2 schijven in stripe kan zetten voor de datastore, en de rest van de (zoveel mogelijke) porten passthrough aan een guest kan geven (met RAID5) heeft dat mijn voorkeur.
Iemand zinnig comments op deze lijst?
De ASMedia is een losse AHCI dual port controller welke vaak op een PCIe x1 linkje zit (dus 500MB/s max ofzo voor de hele controller).
De Cougar Point controller is 1 controller op 1 PCIe aansluiting met 5x SATA2 en 1x SATA3, en die zie je soms wel los, maar zitten allemaal in dezelfde controller. Die is dus niet door te geven.
Ik wist trouwens niet dat die CPU VT-d had! Dat is de nieuwe "goedkoopste CPU voor VT-d" volgens mij
(op AMD meuk na
Even niets...
Besef me nu pas dat die ASMedia slechts 2 schijven aan kan, dat is sowieso te weinig voor mjin FreeNAS.
Terug naar de tekentafel en verder inlezen op de MSI dus
Even niets...
Er zullen 3 linux servers op draaien (1 voor HTTP/FTP/SMTP, NAS en download, vcenter), met daarnaast een paar windows servers (citrix testwerk, AD/DHCP/DNS, SQL).
Verrder nog een paar windows servers om te testen en prutsen.
Eisen:
1 a 2 disken als datastore
Minimaal 3 disken passthrough aanbieden aan guest
Nice to have
datastore op stripeset voor performance (indien de controller dit ondersteund)
RAID5 passthrough op de guest, maar dat gaat blijkbaar sowieso niet werken
Even niets...
Maar serieus, als je performance op je datastore wil, koop een SSD, zet daar de belangrijke meuk op, en backup naar een disk elke zoveel uur. Dan kan het niet mis gaan.
Geen RAID voor nodig... (zowel niet voor redundancy als voor performance)
Even niets...
1) Wie van jullie gebruikt er een UPS in combi met zijn ESXi machine? (merk,capaciteit, waarom juist dat merk/model). De reden voor de vraag is, dat als de stroom leverancier er de brui aan geeft (of de betere helft de fohn er insteekt ipv ik mij server park
2) Wie van jullie gebruikt er een kvm (dvi+usb, geluid optioneel), dit omdat de ESXi bak er eerder op de dag geen zin in had en totaal niet bereikbaar wilde zijn (stond wel aan). Jammer genoeg had ik hem al ontdaan van tobo en monitor in een hoekje geschoven. Het er achteraf insteken van een usb tobo werkte jammer genoeg niet.
Ik heb een hele tijd (hij is vorige maand deels overleden) een APC SmartUPS 3000 met netwerk kaart gebruikt. Je installeert dan VMware VMA (als appliance) en installeert er APC PCNS overheen die dan de ESXi afsluit. Op het werk staan er nu zo twee ESXi aan een SmartUPS 1500 LCD.Pantagruel schreef op zondag 16 december 2012 @ 22:31:
Heren ESXi guru's, twee vragen.
1) Wie van jullie gebruikt er een UPS in combi met zijn ESXi machine? (merk,capaciteit, waarom juist dat merk/model). De reden voor de vraag is, dat als de stroom leverancier er de brui aan geeft (of de betere helft de fohn er insteekt ipv ik mij server park), er met de ESXi machine een handje vol VM's op hun gezicht gaan en dat wil ik liever met
2) Wie van jullie gebruikt er een kvm (dvi+usb, geluid optioneel), dit omdat de ESXi bak er eerder op de dag geen zin in had en totaal niet bereikbaar wilde zijn (stond wel aan). Jammer genoeg had ik hem al ontdaan van tobo en monitor in een hoekje geschoven. Het er achteraf insteken van een usb tobo werkte jammer genoeg niet.
Als het om gemak en betrouwbaarheid gaat, wil je alleen APC. De rest is duur, niet betrouwbaar of niet te integreren in ESXi.Pantagruel schreef op zondag 16 december 2012 @ 22:31:
1) Wie van jullie gebruikt er een UPS in combi met zijn ESXi machine? (merk,capaciteit, waarom juist dat merk/model). De reden voor de vraag is, dat als de stroom leverancier er de brui aan geeft (of de betere helft de fohn er insteekt ipv ik mij server park), er met de ESXi machine een handje vol VM's op hun gezicht gaan en dat wil ik liever met
Daar is remote management voor. Het is de reden dat ik een HP server heb met iLO Advanced. Dell iDRAC Enterprise werkt ook mooi en SuperMicro heeft ook prima borden met remote management. De goedkoopste vorm is Intel vPro (VNC + virtual media).2) Wie van jullie gebruikt er een kvm (dvi+usb, geluid optioneel), dit omdat de ESXi bak er eerder op de dag geen zin in had en totaal niet bereikbaar wilde zijn (stond wel aan). Jammer genoeg had ik hem al ontdaan van tobo en monitor in een hoekje geschoven. Het er achteraf insteken van een usb tobo werkte jammer genoeg niet.
Mijn HP apparaat is echt ingericht als testlab, vanaf afstand aan te zetten, te bedienen en weer uit te zetten. Nieuw OS installeren is makkelijk door de gewenste ISO aan te bieden aan de tool. Opstarten van de ISO en voila. Mailtjes bij hardware falen zonder dat het OS daarvoor noodzakelijk is
while (! ( succeed = try ()));
Even niets...
analog_ schreef op zondag 16 december 2012 @ 22:37:
[...]
Ik heb een hele tijd (hij is vorige maand deels overleden) een APC SmartUPS 3000 met netwerk kaart gebruikt. Je installeert dan VMware VMA (als appliance) en installeert er APC PCNS overheen die dan de ESXi afsluit. Op het werk staan er nu zo twee ESXi aan een SmartUPS 1500 LCD.
Had mbv Google idd al wat dingen gevonden, maar toch vooral ook postings e.d. waarin over t onvermogen van de Free edition van ESxi om met UPS direct om te gaan. De VMA methode of bijv. een bare linux install met Apcupsd en dan mbv shell scripting en ssh login om de individuele servers en dan ESXi zelf netjes af te sluiten.hans_lenze schreef op maandag 17 december 2012 @ 02:33:
[...]
Als het om gemak en betrouwbaarheid gaat, wil je alleen APC. De rest is duur, niet betrouwbaar of niet te integreren in ESXi.
[...]
Snap ik, de ZFS server staat bijv. achter de knieschotten en dat moederbord (X9SCM-F) beschikt wel over iKVM. Voor de cheap 'n dirty ESXi home-server (consolidatie van 3 a 4 config's), leek me iKVM en aanverwanten (vPro) net even te ver gaan. Daarnaast staat de bak direct naast mijn bureau en is een kvm switch een optie en anders t huidige moederbordje in de verkoop doen en alnog een bordje met remote managment aanschaffen.hans_lenze schreef op maandag 17 december 2012 @ 02:33:
Daar is remote management voor. Het is de reden dat ik een HP server heb met iLO Advanced. Dell iDRAC Enterprise werkt ook mooi en SuperMicro heeft ook prima borden met remote management. De goedkoopste vorm is Intel vPro (VNC + virtual media).
Mijn HP apparaat is echt ingericht als testlab, vanaf afstand aan te zetten, te bedienen en weer uit te zetten. Nieuw OS installeren is makkelijk door de gewenste ISO aan te bieden aan de tool. Opstarten van de ISO en voila. Mailtjes bij hardware falen zonder dat het OS daarvoor noodzakelijk is
In t mobo BIOS staat/stond 'legacy USB' aan maar de bak gaf geen sjoege. Het enige wat werkte was een harde reset of 'n knopje uit/aan. Inmiddels hangt er een ps/2 tobo aan, muis is inderdaad LB.FireDrunk schreef op maandag 17 december 2012 @ 07:35:
Of ESXi je USB tobo registreert heeft volgens mij meer met je BIOS instellingen te maken. Je moet Legacy USB forceren, dan maakt je BIOS namelijk altijd een soort nep PS/2 Keyboard aan, en zodra je een USB keyboard in je server stopt, mapt hij die naar het virtuele PS/2 toetsenbord. Hierdoor heb je altijd hotplug USB. Werkt volgens mij ook voor je muis, maar daar heb je vrij weinig aan in ESXi
Even niets...
Bij mij hangt de Mac mini aan de VGA, zo doende de vraag over een KVM. Ik heb nog wel een oude 17" LCD staan, probleem alleen is dat die het vaker niet dan wel doet en dan vooral het niet doen als het erg wenselijk isFireDrunk schreef op maandag 17 december 2012 @ 10:13:
Ik heb er een toetsenbord aan hangen, en de VGA poort op mijn monitor hangen die ernaast staat. Omdat mijn monitor zowel DVI als VGA heeft, kan ik dan gewoon door middel van source switchen, even naar mijn server grijpen
Mmm snelle prijs check, een bordje met Intel VPro kost ca €100 (Asrock Q77M vPro), de €50 meerprijs t.o.v de Asrock B75 Pro3-M die nu in de bak zit is te hebben. Hoewel ik de iKVM van t X9SCM-F bordje zeer kan waarderen, is me die meer prijs (ca. € 130,-) toch net even te veel ook omdat ik dan ander RAM kan gaan aanschafen.
[ Voor 10% gewijzigd door Pantagruel op 17-12-2012 11:00 ]
Zijn alleen niet goedkoop.
Even niets...
Klopt, een gebruikte 16 poorts Avocent is nog wel te vinden voor ca. 100,- , maar dan ben je er nog niet. Is het een makkelijkere oplossing om voor t eerder genoemde vPro bordje te gaan.FireDrunk schreef op maandag 17 december 2012 @ 10:56:
Tja, je kan ook proberen ergens 2e hands een KVM met netwerkmodule aan te schaffen.
Zijn alleen niet goedkoop.
Add.
Even de vPro revisit van Ome Tom door gelezen en de kunsten van t Intel DQ77MK bordje zien er goed uit, pech is wel dat ja qua CPU wel hoger in moet stappen ivm de Vt-d eis (i5 Ivy), bijkomend voordeel is dan wel weer dat je passthrough kunt doen ipv de bekende rdm 'hack'.
Ergo: Kijken wat er van de Kerstgratificatie/13e maand overblijft na de periode Kerst/oud- en nieuw jaar en als bruin t kan trekken gaat de Asrock B75 Pro3-m + i3-2120 in de verkoop om de schade te beperken. Het fijne van dit bordje is dan wel weer de twee NIC's, betekend wel met een oem.tgz aan de slag gaan maar dan 't een en 't ander over verschilende nic's lopen.
[ Voor 49% gewijzigd door Pantagruel op 17-12-2012 14:23 ]
Ik sta op het punt om een energie zuinige pctje te kopen om ESXi5 op te gaan draaien. Eigenlijk voornamelijk omdat ik bezig ben met VCP5 en wil uiteindelijk iets van 4 - 8 simpele linux servertjes gaan installeren om het 1 en ander uit te proberen.
Nu kom ik op het volgende uit:
1 | Intel Desktop Board DQ77MK | € 125,40 | € 125,40 |
1 | Western Digital Scorpio Blue WD7500BPVT, 750GB SATA-300, 8MB, 5400rpm | € 58,45 | € 58,45 |
1 | Fractal Design ARC MINI | € 74,10 | € 74,10 |
2 | Corsair Vengeance CML16GX3M2A1600C10 | € 66,45 | € 132,90 |
1 | be quiet! Pure Power L7 300W | € 37,45 | € 37,45 |
1 | Samsung 830 series 256GB | € 169,90 | € 169,90 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 757,20 |
Ik zit alleen even met moederbord. Ik lees dat deze best zuinig is en heeft 2 netwerkinterfaces. Vanuit jullie ervaring, zien jullie een voordeel om een 2e interface te hebben (Behalve voor VCP leerdoeleinden)? Of is 1 netwerkinterface meer dan voldoende, het scheelt toch best wel veel met moederborden met maar 1 interface. Welk moederbord stellen jullie dan voor?
Ik hoor graag van jullie
Ik zal eens kijken naar de seasonic g360. Prijs is wel wat duurder, maar de seasonic zal dan wel zo z'n voordelen hebben m.b.t. de be quit.
APC Smart-UPS 750VA http://www.apc.com/resour...ndex.cfm?base_sku=sua750iPantagruel schreef op zondag 16 december 2012 @ 22:31:
Ik heb voor deze gekozen omdat hij een mooie sinusgolf produceert. Dat doen de goedkopere UPS'en zoals de BackUPS reeks van APC niet, nieuwe voedingen houden daar niet van.
De UPS is ruim voldoende na calibratie kan mijn config i3 2100,16GB, 4 HDD en 1 SSD er 2 uur op draaien.
Verder was hij goedkoop tweedehands, je moet dan wel vaak de batterijen vervangen. Daarom heb ik op ebay 2 nieuwe batterijen gekocht ( http://www.ebay.nl/itm/AG...Akkus&hash=item35b3ffe8b9 ) en kabels van de oude batterijen overgezet, is aanzienlijk goedkoper dan officieel APC batterypack.
De shutdown procedure gaat zo.
Software van APC voert bat file uit, die voert weer andere bat file uit die putty start en ssh sessie maakt naar de ESXi server, en daar wordt dan een shell script uitgevoerd zodat alles netjes wordt afgesloten.
[ Voor 3% gewijzigd door Zenix op 17-12-2012 19:33 ]
Ik zou graag wat advies willen hebben. Ik ben van plan om 5 vm's te draaien op een esxi 5 server. Ik zit wat rond te kijken maar, is het rendabel om een eigen server te bouwen in vergelijking tot bijvoorbeeld een hp proliant ml110 G7? Deze heb je voor 650 euro met een xeon processor...
Lees je eerst eens in en geef iets preciezer aan wat de wensen zijn. Voor minder dan 650 euro kun je ook al hele aardige ESXi systemen bouwen, maar die bieden misschien niet wat je wilt. Keuzes die de prijs in ieder geval beinvloeden zijn of je remote management wilt (iKVM/AMT) en of je bijvoorbeeld VT-d nodig hebt. Dan heb je namelijk minder keus in moederborden en CPUs. Die Proliant biedt dat vast beide. Opslagcapaciteit kan ook nog een factor zijn als je met heel veel schijven wilt werken en een RAID controller nodig hebt. Met alleen de eis dat je 5 VMs wilt draaien kun je met een desktop moederbord en CPU en een SSD schijfje ook al hele leuke dingen doen en hoef je niet perse in servergrade componenten te investeren. Genoeg voorbeelden in dit topic.Xenophoben schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 09:08:
Hallo allemaal,
Ik zou graag wat advies willen hebben. Ik ben van plan om 5 vm's te draaien op een esxi 5 server. Ik zit wat rond te kijken maar, is het rendabel om een eigen server te bouwen in vergelijking tot bijvoorbeeld een hp proliant ml110 G7? Deze heb je voor 650 euro met een xeon processor...
Bedankt voor je reactie. Ik heb een synology 412+ voor mijn opslag.. Hier wil ik mijn vm's op gaan zetten. VT-d is toch wel nodig als je 5 vm's gaat draaien of niet? Remote management is leuk maar niet per definitie nodig.... ILO werkt mooi maar ik heb dit niet echt nodig..tsjoender schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 09:30:
[...]
Lees je eerst eens in en geef iets preciezer aan wat de wensen zijn. Voor minder dan 650 euro kun je ook al hele aardige ESXi systemen bouwen, maar die bieden misschien niet wat je wilt. Keuzes die de prijs in ieder geval beinvloeden zijn of je remote management wilt (iKVM/AMT) en of je bijvoorbeeld VT-d nodig hebt. Dan heb je namelijk minder keus in moederborden en CPUs. Die Proliant biedt dat vast beide. Opslagcapaciteit kan ook nog een factor zijn als je met heel veel schijven wilt werken en een RAID controller nodig hebt. Met alleen de eis dat je 5 VMs wilt draaien kun je met een desktop moederbord en CPU en een SSD schijfje ook al hele leuke dingen doen en hoef je niet perse in servergrade componenten te investeren. Genoeg voorbeelden in dit topic.
Als je je VMs op je Synology wilt zetten zul je voor een NFS of iSCSI setting moeten zorgen op je Synology. Persoonlijk heb ik liever een SSD als lokale datastore voor mijn meest veeleisende VM's.
[ Voor 41% gewijzigd door redfoxert op 18-12-2012 09:42 ]
1 | Intel Xeon E3-1225 Boxed | € 183,50 | € 183,50 |
1 | Intel Desktop Board DQ67SWB3 | € 113,50 | € 113,50 |
1 | Xigmatek Asgard | € 32,50 | € 32,50 |
1 | DeepCool GammaXX 300 | € 17,90 | € 17,90 |
2 | Kingston KVR1333D3N9/8G | € 33,67 | € 67,34 |
1 | be quiet! Pure Power L7 300W | € 37,45 | € 37,45 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 452,19 |
Even ook op vervolg van de vraag van dj-wasabi over zijn samenstelling:JarnoH schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 10:12:
Ik heb de afgelopen anderhalve maand dit topic en nog wat meerdere topics in de gaten gehouden omdat ik een zuinige server wil bouwen waar ik enkele VM's op wil draaien.
De server ga ik gebruiken voor het volgende:
- Virtuele router (vandaar de extra netwerkkaarten);
- Virtuele nas en Open VPN server (hier zullen in het begin 10-15 vpn verbindingen via draaien, maar later tot ongeveer 50 of 100);
- Wat ruimte voor extra VM's om mee te spelen (windows 7, windows 8 of windows server 2008).
Nu heb ik op basis van dit topic en andere informatie die ik heb gevonden de volgende wenslijst gemaakt:
# Product Prijs Subtotaal 1 Intel Core i5 3330 Boxed € 159,- € 159,- 1 Asrock B75 Pro3-M € 57,90 € 57,90 1 Cooler Master Silencio 550 € 68,- € 68,- 1 Longshine LCS-8337TXR € 13,30 € 13,30 1 TP-Link TL-WN851ND € 15,30 € 15,30 1 Corsair Vengeance CML16GX3M2A1600C10 € 66,45 € 66,45 1 Seasonic G-Serie 360Watt € 57,90 € 57,90 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 437,85
Ik heb zelf nog 2x 2tb HDD's liggen voor de data en ben van plan om een kleinere HDD te gebruiken voor de OS'en van de VM's. Esx-i start op vanaf een usb stick en draait vervolgens in memory. Nu vraag ik me af of ik zal gaan merken dat één hdd voor de VM's (1 HDD i.v.m. het stroomverbruik) te traag is en of ik hier dus beter een SSD voor kan gaan nemen en hoe groot deze dan zal moeten zijn. De HDD's heb ik al in bezit dus ik was eigenlijk van plan om het hier eerst mee te gaan proberen. Qua prijs wil ik niet echt hoger gaan zitten tenzij het met dit systeem niet gaat lukken (als het mogelijk is wil ik proberen met dit systeem 4-5 jaar gebruik te maken). Er zullen in de toekomst meer HDD's toegevoegd worden omdat 2x2 TB waarschijnlijk niet voldoende zal zijn.
Ik heb een dual NIC nodig omdat ik een virtuele router wil gaan draaien. 1 Nic is dus voor de wan en 1 voor de lan. Daarnaast zet ik er een wifikaartje in voor de lan (laptopje, mobieltje, enz). Nu heb ik eigenlijk op basis van hetgeen wat ik heb gelezen in dit topic gekozen voor het ASrock mobo. Echter moet hier weer een losse NIC kaart bij. Ik was in eerste instantie niet van plan om meer dan €450,- uit te geven (excl. HDD's), omdat er waarschijnlijk binnenkort een SSD bij moet komen om de VM's te verplaatsen van de HDD die ik hier nog voor heb liggen naar de SSD.
Wordt door jullie misschien aangeraden om toch voor een ander mobo te gaan? Bijvoorbeeld de Intel die dj-wasabi in zijn samenstelling heeft? Ik ben erg benieuwd wat jullie advies is. Overigens ben ik wel voor de seasonic G360 gegaan, omdat ik het systeem voor 5 jaar wil 24/7 wil gebruiken, dus dan is een hoge kwaliteit voeding wel belangrijk heb ik hier al gelezen.
Is deze chipset wellicht ook beter? Misschien is dit een domme vraag, maar ik heb zelf bijna geen ervaring met virtualisatie (krijg wel hulp van iemand die hier wel erg veel ervaring mee heeft
Wellicht interessante info over het Intel DQ77MK MOBO: link
[ Voor 4% gewijzigd door JarnoH op 18-12-2012 11:22 . Reden: Linkjes toegevoegd ]
de snelheid van je iSCSI zal toch vooral beperkt zijn door wat je synology 412+ aan data kan aanvoeren en de gebruikte netwerkverbinding (Gbit gok ik zo) met je ESXi machine.Xenophoben schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 09:58:
Ik zat hier aan te denken:
# Product Prijs Subtotaal 1 Intel Xeon E3-1225 Boxed € 184,50 € 184,50 1 Intel Desktop Board DQ67SWB3 € 113,50 € 113,50 1 Xigmatek Asgard € 32,50 € 32,50 1 DeepCool GammaXX 300 € 17,90 € 17,90 1 Kingston KVR1333D3E9S/8G € 60,81 € 60,81 1 be quiet! Pure Power L7 300W € 37,45 € 37,45 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 446,66
Dit zou je dus niet aanraden? Zou dit werkelijk een bottleneck vormen?Pantagruel schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 11:28:
[...]
de snelheid van je iSCSI zal toch vooral beperkt zijn door wat je synology 412+ aan data kan aanvoeren en de gebruikte netwerkverbinding (Gbit gok ik zo) met je ESXi machine.
Raad je aan om toch interne storage te gebruiken?
Is NFS een betere oplossing?
[ Voor 3% gewijzigd door Xenophoben op 18-12-2012 11:32 ]
Ik heb eerlijk gezegd geen ervaring mbt wat de synology 412+ over iSCSI aan kan leveren, wellicht kun je het testen mbv je huidige windows workstation. (snipje uit de spec. sheet ""..With the Link Aggregation nabled, Synology DS412+ delivers an average 182.66 MB/sec writing speed under RAID 5 configuration in a Windows environment, and 205.48 MB/sec reading..")Xenophoben schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 11:31:
[...]
Dit zou je dus niet aanraden? Zou dit werkelijk een bottleneck vormen?
Raad je aan om toch interne storage te gebruiken?
Is NFS een betere oplossing?
Ik heb in t verleden wel vanaf een Solaris (SE11) bak tests met iSCSI (over Infiniband) gedaan vanaf een ZFS pool (RAM disk) en kwam niet verder dan ca. 620 MB/sec Read en ca 350 MB/sec Write (linkje). Dit was btw naar een Windows machine, niet naar ESXi.
Met een 450 a 550 MB/sec Read and Write van de huidige generatie SSD's, vraagt het heel wat minder werk om te realiseren. De ZFS setup is een pietsie meerwerk maar biedt wel beduidend meer opslagruimte tov de SSD.
Mbt NFS, even kijken of er voor jou NAS een update is, in t verleden waren er snelheidsproblemen tussen diverse Synology NAS apparaten en ESXi 5.1 (link).
[ Voor 9% gewijzigd door Pantagruel op 18-12-2012 12:52 ]
[ Voor 83% gewijzigd door Xenophoben op 19-12-2012 10:04 ]
Op zich wel, maar realiseer je wel dat je waarschijnlijk ergens rondom de 90 MB/sec uit gaat komen bij een single Gbit NIC aangezien Synology zelf over 'aggregated' throughput spreekt (dus 2 NIC's trunked/teamed). ESXi doet volgens de knowledge base aan trunking van NIC's, even door lezen zou ik zeggen.Xenophoben schreef op woensdag 19 december 2012 @ 10:03:
Thanks, is 180 mb/sec niet meer dan voldoende? Lijkt me wel toch?! Ik zal eens uitzoeken of er voor mijn nas een update is.
Thanks,Pantagruel schreef op woensdag 19 december 2012 @ 11:10:
[...]
Op zich wel, maar realiseer je wel dat je waarschijnlijk ergens rondom de 90 MB/sec uit gaat komen bij een single Gbit NIC aangezien Synology zelf over 'aggregated' throughput spreekt (dus 2 NIC's trunked/teamed). ESXi doet volgens de knowledge base aan trunking van NIC's, even door lezen zou ik zeggen.
Ik kreeg net een aanbieding in de mail van een van de leveranciers van mijn werk met een HP ml110g7 voor 430 euro. Deze heb ik dus maar besteld... Vergelijkbaar met de pc die ik geconfigureerd had en die heeft dan ook ilo. Bedankt voor je advies! Ik zal je laten horen of het goed werkt
In verhouding tot losse hardware (,een E3-1220V2en een Supermicro X9SCM-F mobo bijv, kosten je al ca 380 euro, mik je er voor 50 euro 8 GB ECC UDIMM bij dan ben je an de ca. euro 430),klinkt de prijs goed.Xenophoben schreef op woensdag 19 december 2012 @ 11:19:
[...]
Thanks,
Ik kreeg net een aanbieding in de mail van een van de leveranciers van mijn werk met een HP ml110g7 voor 430 euro. Deze heb ik dus maar besteld... Vergelijkbaar met de pc die ik geconfigureerd had en die heeft dan ook ilo. Bedankt voor je advies! Ik zal je laten horen of het goed werkt
Wat voor CPU heb je er in zitten??
[ Voor 13% gewijzigd door Pantagruel op 19-12-2012 11:34 ]
Het betreft de versie met : E3-1230. Hierdoor heb ik snel beslist.Pantagruel schreef op woensdag 19 december 2012 @ 11:29:
[...]
In verhouding tot losse hardware (,een E3-1220V2en een Supermicro X9SCM-F mobo bijv, kosten je al ca 380 euro, mik je er voor 50 euro 8 GB ECC UDIMM bij dan ben je an de ca. euro 430),klinkt de prijs goed.
Wat voor CPU heb je er in zitten??
[ Voor 3% gewijzigd door Xenophoben op 19-12-2012 11:38 ]
@Xenophoben: Hoeveel geheugen zit erin?
Standaard 2 gig maar hier ga ik natuurlijk wel iets aan doenDeveon schreef op woensdag 19 december 2012 @ 11:57:
Ik vond het al een vreemde limitatie met ruimte voor 4 latjes...
@Xenophoben: Hoeveel geheugen zit erin?
Bedankt voor je reactie! Dit is nuttig om te weten!FireDrunk schreef op woensdag 19 december 2012 @ 11:50:
http://www.emware.nl/arti...gb-to-32gb-of-memory.html
HP met zijn bagger outdated info...
[ Voor 36% gewijzigd door Xenophoben op 19-12-2012 13:14 ]
Ik heb eventueel nog 4*4GB ECC DDR3 te koop.
Even niets...
Even niets...
pricewatch: Intel Xeon E3-1220 BoxedFireDrunk schreef op woensdag 19 december 2012 @ 14:27:
Met een E3 Xeon? Dat is nieuw...
Check dit document, het kan met Xenon E3's.FireDrunk schreef op woensdag 19 december 2012 @ 14:27:
Met een E3 Xeon? Dat is nieuw...
http://cache-www.intel.com/cd/00/00/46/78/467819_467819.pdf
Da's inderdaad geen geld!Xenophoben schreef op woensdag 19 december 2012 @ 11:37:
[...]
Het betreft de versie met : E3-1230. Hierdoor heb ik snel beslist.
Als je daar leest staan er 2 belangrijke dingen:abusimbal schreef op woensdag 19 december 2012 @ 20:47:
[...]
Check dit document, het kan met Xenon E3's.
http://cache-www.intel.com/cd/00/00/46/78/467819_467819.pdf
Support for UDIMMs only; no support for LV DIMMs or RDIMMs
Aan dat non-ECC zit dus een voorwaarde: het kan alleen op workstation platforms. Je zult er dan voor moeten zorgen dat je over een moederbordje beschikt die geen server platform is (dus geen C204 of C206 chipset om maar eens iets te noemen). Het venijn zit hem dus zoals gewoonlijk in de staart want wat is het gebruikte moederbordje (X9SCM-F)? Jawel, een heus serverbordje waardoor we hier dus te maken hebben met een server platform (er zit dan ook een server chipset op). Zoals je al hebt kunnen lezen kan er GEEN gebruik worden gemaakt van ander geheugen dan ECC UDIMM. Laat dat nou ook exact hetgeen zijn wat er op de spec pagina van dit Supermicro bordje zelf staat...Non-ECC UDIMMs not supported on server platforms; supported on workstation platforms
Dit is hem dan nu:
1 | Intel Desktop Board DQ77MK | € 123,50 | € 123,50 |
1 | Western Digital Scorpio Blue WD7500BPVT, 750GB SATA-300, 8MB, 5400rpm | € 56,45 | € 56,45 |
1 | Fractal Design ARC MINI | € 74,70 | € 74,70 |
2 | Corsair Vengeance CML16GX3M2A1600C10 | € 67,99 | € 135,98 |
1 | Seasonic G-Serie 360Watt | € 59,- | € 59,- |
1 | Samsung 840 series SSD 250GB | € 151,50 | € 151,50 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 760,13 |
Gelukkig ben ik zo 3 weken vrij..
Ik heb trouwens gehoord dat er problemen waren met dat bord in combinatie met ESXi... Niet om je te ontmoedigen, maar het had iets met de ACPI tabel te maken, waardoor ESXi het allemaal niet zo leuk vond...
Het kan goed zijn dat dat met een nieuwe BIOS al opgelost is, maar zeker weten doe ik het niet.
Ik heb namelijk hetzelfde bord, en dat vertelde de vorige eigenaar mij.
[ Voor 89% gewijzigd door FireDrunk op 20-12-2012 09:02 ]
Even niets...
Maar uiteindelijk zullen er iets van 4 - 8 virtuals er op draaien waar Linux op komt te staan.. Ik ben heel veel bezig met puppet, waardoor ik aantal virtuals met puppet gaat beheren/installeren/configureren (DNS, DHCP, Apache, Cobbler, mrepo etc).
Verder zullen er ongetwijfeld gewoon nog wat andere speelbakjes bij komen... Maar dat zie ik tegen die tijd wel..
Even niets...
werkt deze config in combi met esxi 5.1?dj-wasabi schreef op donderdag 20 december 2012 @ 08:43:
Ik heb mijn configuratie besteld, wel op advies van mux andere voeding genomen. Na wat reviews gelezen te hebben, denk ik zeker wel dat het de juiste beslissing was.
Dit is hem dan nu:
# Product Prijs Subtotaal 1 Intel Core i5 3330 Boxed € 159,- € 159,- 1 Intel Desktop Board DQ77MK € 123,50 € 123,50 1 Western Digital Scorpio Blue WD7500BPVT, 750GB SATA-300, 8MB, 5400rpm € 56,45 € 56,45 1 Fractal Design ARC MINI € 74,70 € 74,70 2 Corsair Vengeance CML16GX3M2A1600C10 € 67,99 € 135,98 1 Seasonic G-Serie 360Watt € 59,- € 59,- 1 Samsung 840 series SSD 250GB € 151,50 € 151,50 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 760,13
Gelukkig ben ik zo 3 weken vrij..
Yep, gaat wel werken, enige probleem is dat slechts een van de twee netwerkkaarten 'out of the box' ondersteuning heeft, de Intel® 82574L werkt wel en de Intel® 82579LM niet.
Oplossing hiervoor is een aangepaste ESXi install disk, of via maintenace mode de driver na installeren (link).
[ Voor 14% gewijzigd door Pantagruel op 20-12-2012 12:03 ]
cool! Dan ga ik exact die config kopen denk ik. Achteraf installen gaat wel lukken. Moet wel vaker voor quad nics die niet default met de install meekomen. Maar dat is in serverlandPantagruel schreef op donderdag 20 december 2012 @ 11:59:
[...]
Yep, gaat wel werken, enige probleem is dat slechts een van de twee netwerkkaarten 'out of the box' ondersteuning heeft, de Intel® 82574L werkt wel en de Intel® 82579LM niet.
Oplossing hiervoor is een aangepaste ESXi install disk, of via maintenace mode de driver na installeren (link).
Waarin in deze voeding dan beter dan zeg, de bekende be quiet L7?dj-wasabi schreef op donderdag 20 december 2012 @ 08:43:
Ik heb mijn configuratie besteld, wel op advies van mux andere voeding genomen. Na wat reviews gelezen te hebben, denk ik zeker wel dat het de juiste beslissing was.
Op het eerste zicht is deze gold certified, dus hij zal iets zuiniger zijn. Alleen is de ROI te lang om er echt voordeel mee te doen.
Mux heeft er een post aan gewijd in het Zuinige Server topic.
Even niets...
Even niets...
Zojuist OpenIndiana + napp-it geinstalleerd en heb een 3TB seagate disk als RDM meegegeven. Wanneer ik de disk via de webinterface probeer toe te voegen verschijnt er na enkele ogenblikken echter een error (' attach -f').
Nu blijkt het wel zo te zijn dat icm met mijn moederbord (DQ67SW) en deze HDD het een en ander niet helemaal lekker loopt (wat betreft RDM iig). Dat bleek al bij installatie van FreeNAS of ZFSguru, waarbij beide OSen de disk wel zagen maar niet konden toevoegen (grootte 0,0 MB).
OpenIndiana heeft hier geen last van, maar desalniettemin krijg ik toch een error. Nu weet ik niet of het per se aan mijn mobo / hdd combinatie ligt.
Iemand bekend met dit probleem en is het op te lossen?
Even niets...
Morphix schreef op donderdag 20 december 2012 @ 13:39:
Ik weet niet helemaal of dit het juiste topic is, maar here it goes.
Zojuist OpenIndiana + napp-it geinstalleerd en heb een 3TB seagate disk als RDM meegegeven. Wanneer ik de disk via de webinterface probeer toe te voegen verschijnt er na enkele ogenblikken echter een error (' attach -f').
Nu blijkt het wel zo te zijn dat icm met mijn moederbord (DQ67SW) en deze HDD het een en ander niet helemaal lekker loopt (wat betreft RDM iig). Dat bleek al bij installatie van FreeNAS of ZFSguru, waarbij beide OSen de disk wel zagen maar niet konden toevoegen (grootte 0,0 MB).
OpenIndiana heeft hier geen last van, maar desalniettemin krijg ik toch een error. Nu weet ik niet of het per se aan mijn mobo / hdd combinatie ligt.
Iemand bekend met dit probleem en is het op te lossen?
Copy/Paste uit: vsphere-50-configuration-maximums.pdfFireDrunk schreef op donderdag 20 december 2012 @ 14:07:
Welke vorm van RDM doe je? Physical of Virtual? Want 1 van de twee gaat maar tot 2TB dacht ik.
VMFS3
Volume size 64TB5
Raw device mapping size (virtual compatibility) 2TB minus 512 bytes
Raw Device Mapping size (physical compatibility) 2TB minus 512 bytes6
na wat nalezen hier in het forum zie ik af en toe de bomen door het bos niet meer. Even voor mij in jip en janneke taal:
Ik ben van plan het MSI B75MA-P45 te kopen. Nu wil ik hier 4x WD red 3tb in hangen voor freenas en 1 ssd waarop ik win 2008 server installeer en de freenas software. dit alles zal onder esxi gaan daaien.
Nu lees ik hier verhalen over passtrough wel en niet mogelijk. Kan ik met deze set up een simple energie zuinige esxi server draaien? de freenas is puur voor films, muziek en een stukje data store voor windows server. ik ben van plan over de 4 wd schijven een z-raid te draaien vanuit freenas.
op de ssd zal ik mijn snelle bewerkingen uitvoeren voor oa het downloaden van diverse media.
ik wil er een i3 processor op zetten. welke is nog even in het midden.
Dus nu mijn vraag. Is het met deze setup goed mogelijk wat ik wil?(zuinig en toch redelijk up to date) Ik heb geen mega snelle nas snelheid nodig. puur dat ik mijn filmpjes kan kijken via mijn dune.
Ik las dat MUX veel met energie doet. Jij een tip hierop evt?
ERSD-VM2D / PUHZ-SW75-YAA / SMA-tripower 6 /
Je beste (en eigenlijk enige fatsoenlijke) optie is werken met VT-d.
Dat wil zeggen dat je een controller voor de WD's moet kopen die ondersteund word door FreeNAS / ZFS. Dit is veelal een IBM M1015 welke van een speciale firmware kan voorzien, waardoor deze bruikbaar is voor ZFS. Ook LSI1068 gebaseerde controllers zijn prima.
Deze controller geef je middels VT-d door aan je FreeNAS VM welke daardoor directe toegang heeft tot de disks.
VT-d is een optie die zowel Chipset, BIOS/UEFI, én het belangrijkste: je CPU moeten ondersteunen.
Nou is het vervelende aan een i3 dat die deze functie niet heeft, je moet dan dus ook een i5 nemen.
De goedkoopste i5 met VT-d is uit mijn hoofd de i5-3330.
Jou moederbord ondersteund voor zover ik weet gewoon VT-d, maar zoek nog even naar ervaringen op internet van mensen die het werkend hebben. (HardForum is daar ook goed voor.)
Verder moet je er rekening mee houden dat je de SSD dus alleen als datastore voor ESXi kunt gebruiken, en niet meer voor versnelling voor ZFS (voor iets als L2ARC of ZIL/SLOG).
Als je puur filmpjes wil kijken en zuinigheid wil, is een combinatie van ZFS en ESXi en 3TB schijven eigenlijk niet mogelijk. Dit omdat ESXi van zichzelf al niet zuinig is, en bovendien omdat je extra hardware nodig hebt om het geheel werkend te krijgen.
Even niets...
bedankt voor je reply. Kan ik niet gewoon de schijven aan de sata conectoren hangen van het MB en dan deze op een of andere manier in esxi doorgeven aan freenas? Moet ik die IBM controller alleen hebben als ik een zfs raid ga draaien of is dit altijd nodig?
ERSD-VM2D / PUHZ-SW75-YAA / SMA-tripower 6 /
Het prijs verschil is zelfs zo extreem dat je bijna twee L7's kan kopen voor de prijs van één seasonic, dus daarmee kan je slechte componenten offsetten.
[ Voor 16% gewijzigd door analog_ op 20-12-2012 19:29 ]
Dat is lastig uit te leggen, maar doorgeven van schijven als ze op een gewone (onboard) controller zitten, gaat via RDM, en dat werkt volgens mij (zoals je een paar posts terug kan lezen) niet met 3TB disks.buell schreef op donderdag 20 december 2012 @ 18:39:
@ firedrunk
bedankt voor je reply. Kan ik niet gewoon de schijven aan de sata conectoren hangen van het MB en dan deze op een of andere manier in esxi doorgeven aan freenas? Moet ik die IBM controller alleen hebben als ik een zfs raid ga draaien of is dit altijd nodig?
Bovendien is de werking van RDM icm ZFS nog altijd niet 100% geverifieerd.
Even niets...
Werkt IOMMU/VT-d dan niet met een on-board SATA-controller? Ik ben namelijk ook van plan een ZFS VM te gaan draaien op een Asrock 970 Extreme 3 (PCI-e passthrough/IOMMU bevestigd).FireDrunk schreef op donderdag 20 december 2012 @ 20:46:
[...]
Dat is lastig uit te leggen, maar doorgeven van schijven als ze op een gewone (onboard) controller zitten, gaat via RDM, en dat werkt volgens mij (zoals je een paar posts terug kan lezen) niet met 3TB disks.
Gewoon een heel grote verzameling snoertjes
Ik keek net op de Intel site en zag de core i5 3550s en de i5 3330s. In april 2012 zijn deze uitgekomen maar ook wel snel verdwenen?
Ze zijn wel wat zuiniger dan de types zonder S.
In prijs schelen de 3330 en 3550 toch 24 euro en zul je het verschil merken?
Enige wat de 3550 meer heeft is vPRO. Is dat erg essentieel voor ESXi?
Fritzbox 7490, 1x Netgear GS108E, 2x TP-Link SG105E, HP2520-8G-POE
Ja en nee, ja het werkt wel, maar de datastore waar je je VM zeer waarschijnlijk op hebt staan, zit ook op die controller. Zodra je de VM dus start, wil hij dat device doorgeven, maar dat is in gebruik voor ESXi's eigen datastore. Dat gaat dus mis.Compizfox schreef op donderdag 20 december 2012 @ 22:38:
[...]
Werkt IOMMU/VT-d dan niet met een on-board SATA-controller? Ik ben namelijk ook van plan een ZFS VM te gaan draaien op een Asrock 970 Extreme 3 (PCI-e passthrough/IOMMU bevestigd).
Je kan niet een VM aanmaken zonder lokale storage. Je kan namelijk niet booten van een controller die via VT-d is doorgegeven.
Nee, vPRO is (onder andere) ondersteuning voor AMT, dat is leuk, maar niet essentieel. 99.9% van het beheer van ESXi doe je toch via SSH en de vSphere Client.magic_japie schreef op donderdag 20 december 2012 @ 23:34:
even een vraagje over de processoren.
Ik keek net op de Intel site en zag de core i5 3550s en de i5 3330s. In april 2012 zijn deze uitgekomen maar ook wel snel verdwenen?
Ze zijn wel wat zuiniger dan de types zonder S.
In prijs schelen de 3330 en 3550 toch 24 euro en zul je het verschil merken?
Enige wat de 3550 meer heeft is vPRO. Is dat erg essentieel voor ESXi?
Even niets...
Aha, op die manier. Daar had ik eigenlijk nog niet aan gedacht. Maar is het niet mogelijk om ESXi op een SD-kaartje te installeren, en de datastore daar ook op te zetten?FireDrunk schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 08:45:
[...]
Ja en nee, ja het werkt wel, maar de datastore waar je je VM zeer waarschijnlijk op hebt staan, zit ook op die controller. Zodra je de VM dus start, wil hij dat device doorgeven, maar dat is in gebruik voor ESXi's eigen datastore. Dat gaat dus mis.
Je kan niet een VM aanmaken zonder lokale storage. Je kan namelijk niet booten van een controller die via VT-d is doorgegeven.
[...]
Zo niet, dan wordt het waarschijnlijk toch RDM. Het moederbord dat ik heb gekocht heeft namelijk maar 1 SATA-controller en een losse controller is me veel te duur.
Ik ben al een keer bezig geweest om te kijken of ik USB erin kan hacken (dus de USB Mass Storage driver injecteren) maar dat is echt moeilijk...
RDM is dan inderdaad je enige optie...
[ Voor 6% gewijzigd door FireDrunk op 21-12-2012 13:13 ]
Even niets...
Voor het budget is de transferrate ook best acceptabel met minstens 40MB/s maar met films en iso's meestal tussen de 60 en 80MB/s. Snel zat voor mij
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Want met Physical dacht ik dat Spindown gewoon werkte?
(Hoewel je disks dat dan zelf moeten doen, want het spindown commando word volgens mij niet doorgegeven...)
Even niets...
Ik heb inderdaad een physieke RDM aangemaakt, daar het om een 3TB schijf gaat en esxi verder geen groottes van boven de 2TB ondersteund. De boosdoener is waarschijnlijk gewoon de gebrekkige ondersteuning van ESXi. De Seagate 3TB schijnt het niet zo lekker te doen. Heel vreemd als je het mij vraagd, want er zijn verscheidene OSen waarbij de ondersteuning geen probleem is. Mijn processor ondersteund trouwens gewoon VT-d, (vandaar dat physieke RDM ook mogelijk is(?)).
Inmiddels is het 'opgelost' door het installeren van een ander OS. Zit nu op Nexenta en dat werkt voldoende. Probleem doet zich voor bij BSD distributies en blijkbaar ook een aantal Solaris-varianten. Maargoed, esxi is esxi zullen we maar zeggen.
Ik zat ff te denken, maar is het dan mogelijk om een cheapo controller te kopen met 2x SATA, en daar de HDD's met de datastore op te zetten?FireDrunk schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 13:13:
Nee dat kan dus niet. ESXi wil persé echte storage, als in, of lokaal dmv een AHCI / SCSI controller, of remote via NFS / iSCSI / Fibre Channel.
Ik ben al een keer bezig geweest om te kijken of ik USB erin kan hacken (dus de USB Mass Storage driver injecteren) maar dat is echt moeilijk...
RDM is dan inderdaad je enige optie...
Dan kan ik de SATA-controller van het moederbord doorgeven aan een VM.
Toch?
Ik zou ook een controller kunnen kopen voor de storage, en die doorgeven aan het VM, maar dat is niet aantrekkelijk omdat controllers met 4x SATA (of SAS) veeel te duur zijn.
http://www.jetwaycomputer.com/ITX-JBC362F36.html
Jammer dat er maar 4GB geheugen max in kan.
Is leuk voor een zuinige server.
Heb mijn "oude" Crucial M225 60GB SSD erin gezet om met Win7 te testen.
Verbruikt tussen de 11 en 15W.
Wil hem gebruiken om Sophos UTM Home Edition te draaien. Moet we lukken met 2 netwerkpoorten.
http://www.sophos.com/en-...hos-utm-home-edition.aspx
Ja dat kan, maar het is nogal een opgave om een goedkope ondersteunde controller te vinden.Compizfox schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 16:46:
[...]
Ik zat ff te denken, maar is het dan mogelijk om een cheapo controller te kopen met 2x SATA, en daar de HDD's met de datastore op te zetten?
Dan kan ik de SATA-controller van het moederbord doorgeven aan een VM.
Toch?
Ik zou ook een controller kunnen kopen voor de storage, en die doorgeven aan het VM, maar dat is niet aantrekkelijk omdat controllers met 4x SATA (of SAS) veeel te duur zijn.
Bovendien is de doorvoersnelheid van die goedkope controllertjes vaak slecht, omdat ze ofwel gebottlenecked zijn door PCIe (omdat het x1 kaartjes zijn) of nog erger als ze met een PCIe -> PCI converter werken. Dan zit je met een theoretisch limiet van 128MB/s (en in de praktijk dus nog minder...)
CiPHER weet geloof ik wel een paar controllers die 'true' AHCI zijn. Die zouden supported moeten zijn door ESXi (omdat die ook een generieke AHCI driver heeft.)
Je kan natuurlijk ook even online zoeken naar mensen die zo'n setup hebben.
Even niets...
Maar die zijn zeker weer erg duur (> €50 of zo)?FireDrunk schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 19:27:
[...]
Ja dat kan, maar het is nogal een opgave om een goedkope ondersteunde controller te vinden.
Bovendien is de doorvoersnelheid van die goedkope controllertjes vaak slecht, omdat ze ofwel gebottlenecked zijn door PCIe (omdat het x1 kaartjes zijn) of nog erger als ze met een PCIe -> PCI converter werken. Dan zit je met een theoretisch limiet van 128MB/s (en in de praktijk dus nog minder...)
CiPHER weet geloof ik wel een paar controllers die 'true' AHCI zijn. Die zouden supported moeten zijn door ESXi (omdat die ook een generieke AHCI driver heeft.)
In dat geval laat ik het maar zo. Misschien had ik naar een moederbord met 2 SATA-controllers moeten zoeken. Sommige borden (zoals het bord wat in mijn game-PC zit) hebben dat, een extra Marvell-controller naast de controller geleverd door de chipset.
Niet dat de performance daarvan wel goed is trouwens.
Even niets...
Let op: Dit is geen 'algemeen ESxi-topic'. Ook je algemene VT vragen horen hier niet thuis!
Lees voor je begint goed de start post en blijf ontopic.