Dit moet zowat het meest informatieve topic zijn dat ik tot hiertoe gevonden heb voor wat betreft het gebruik van
ESXi buiten datacenters. In ieder geval interessant genoeg om me ertoe te bewegen te registreren zodat ik hier ook kon posten
Even voor wat betreft het "zuinig" stuk: daar heb ik blijkbaar niet helemaal dezelfde invulling voor als vele anderen hier. Voor mij betekent dit niet het minimaliseren van het verbruikte vermogen, maar het maximaliseren van de prestaties per verbruikt vermogen. Uiteraard moet je ook even kijken naar hoeveel prestatie je eigenlijk nodig hebt, want teveel is ook weggegooid geld. Ik heb bijvoorbeeld waarschijnlijk geen i7 2600 nodig, maar die lijkt me verder anders best zuinig als je kijkt naar wat die aan prestaties levert.
Er zijn meerdere redenen waarom ik een
ESXi server wil opzetten, maar bezuiniging van energie is zeker een belangrijke. Op dit ogenblik draai ik 24/7 een ipcop firewall op een oude pentium 2 en af en toe een Fedora 12 met KVM op een phenom am2+ X4. De eerste begint erg oud te worden en hoewel de tweede min of meer werkt, zoek ik toch iets gebruiksvriendelijker.
Waar ik naar toe wil voor VMs op mijn
ESXi:
1. Raid Z2 NAS/SAN server: OpenIndiana/Napp-it
2. goede firewall/router/VPN: pfSense lijkt toch meer mogelijkheden te hebben dan IPcop op dit gebied
3. Zimbra mailserver: draai ik onder KVM nu reeds op Ubuntu
4. Webserver: nog geen keuze voor gemaakt, maar wordt waarschijnlijk Apache onder Fedora of Ubuntu
5. scanpc: Windows 2000 Pro voor gebruik met HP OfficeJet G85 op JetDirect. Dit is het enige OS waarvoor ik de volledige mogelijkheden van het toestel werkend heb gekregen. Geen 24/7 gebruik nodig hiervoor, al vraag ik me af of ik wel iets zou bezuinigen door die tussendoor uit te schakelen.
6. VOCP pc: kan mogelijk toegevoegd worden op de webserver.
7. windows remote werkstation: de scanpc kan dit zeker deels opvangen, maar een modernere windows zou voor sommige zaken toch wenselijker zijn. Adobe Flash houdt niet meer van Windows 2000 om maar iets te noemen.
8. domain controller: kan in theorie door samba, maar wenselijker om dit over te laten aan een m$ OS. Als ik de scanpc verander in een 2000 server, zijn die twee functies ook weer te combineren

9. wat ik ook kan bedenken in de toekomst....
Dit is de installatie die ik gepland had:
-
ESXi (4.1 of 5.0, nog niet over uit) op 300GB HD aangesloten op een SATA-II van het moederbord. Data store "HDstore" op deze disk. Ik zie niet echt een goede reden om
ESXi op een USB-stick te willen hebben.
- Data store "SSDstore" op SSD aangesloten op een SATA-III van het moederbord
- VM OpenIndiana op "SSDstore" (backup op HD)
- Data store "NASstore" als NFS export van OpenIndiana
- alle andere servers op "NASstore" met swap op "SSDstore". Backup van firewall op HD want die is te belangrijk en moet nog kunnen werken als de NAS server besluit even moeilijk te doen. Proxy cache kan op "HDstore" want die is niet belangrijk genoeg om raid aan te verspillen.
Kwestie van hardware zijn er al een aantal zaken die ik reeds heb en wens te hergebruiken:
- 7x 7200RPM SATA-II 1.5TB HD
- 2 Chieftec SATA backplanes (4x SATA HD in de ene, 3x SATA HD in de andere)
- Chieftec full tower case
- 300GB SATA-II HD
Voor wat betreft nieuwe hardware:
- CPU: i5 2400 komt in zowat alle reviews uit de bus als de beste keuze voor performance/price (beter dan i5 2400S en veel beter dan i3). Bovendien ondersteunt die VT-d wat ik "nodig" heb voor de OI/Napp-it NAS en de WAN interface voor de firewall
- moederbord: niet veel keuze als je VT-d wil gebruiken: Intel DQ67SWB3
- DDR3 geheugen: 4x8GB is veel te duur, dus 4x4GB van wat het goedkoopst is op het ogenblik van de aankoop
- NIC: Intel EXPI9301CT is goedkoop en werkt blijkbaar voor
ESXi. Ik zou liever een multi-port kaart gebruiken en die in het x4 slot steken, maar die zijn ook waanzinnig duur. Misschien dat de prijs ervan ooit zakt of ik ergens voor een redelijkere prijs zo'n 4-poorts kaart kan vinden. Afgaande op wat ik las, is het echter ook niet zo evident om
ESXi te doen werken met zo'n kaart.
- SSD: de OCZ Agility3 60G lijkt een prima keuze.
Resten enkele zaken waarover ik nog erg twijfel:
1) de voeding: ik heb op dit ogenblik een be-quiet 700W voeding in gebruik in het systeem met de 7 schijven en dat is een beetje overkill. Maar de 300W die hier aanbevolen wordt, lijkt me nogal zuinigjes genomen. Mij is steeds verteld dat je voeding niet te slap mag zijn als je geen problemen met de stabiliteit van je PC wil krijgen, dus wat is volgens jullie voldoende ? Is het verlies bij gebruik van een wat zwaardere voeding trouwens de moeite om over wakker te liggen of is dat maar marginaal ?
2) de extra SATA controller: de Intel SASUC8I is een goedkope 8 poorts kaart, maar ik begrijp dat die geen disken van 3TB ondersteunt. Op dit ogenblik zijn mijn disken niet zo groot, maar vroeg of laat swap ik ze toch uit voor beter en dan wil ik liever niet op problemen botsen. Iemand een aanbeveling voor iets dat werkt om via VT-d door te geven aan OpenIndiana ? SATA-II is voor mij genoeg want ik zie harde schijven nog niet snel de extra snelheid van SATA-III benutten. Ook vraag ik me af of zo'n kaart kan gebruikt worden in het x16 slot van het moederbord.
3) Voor de 32GB limiet van
ESXi 5.0 is me nog niet geheel duidelijk hoe die geteld wordt. Is dat de som van het geheugen toegewezen aan alle geïnstalleerde VMs ? Of enkel van degenen die tegelijk gestart zijn ? Of is het toch fysiek geheugen in welk geval ik me die limiet zeker niet moet aantrekken. Voorlopig ben ik me nog ernstig aan het afvragen of
ESXi 5.0 me iets biedt dat de moeite is om
ESXi 4.1 voor te laten.