Singular1ty schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 00:19:
Pfoeh, ik heb nog altijd de stock koeler op m'n 3570K zitten, dus overclocken komt er niet van. Wel eventjes met m'n reference GTX670 gespeeld. Overvolt/power limit mod bios erop geflashed en gaan. Helaas doet dit exemplaar op 1,21V maar 1254MHz max op de core, ik kan daarboven wel 3DMark draaien maar in Far Cry crasht dat binnen 3 minuutjes. Geheugen doet wel leuk mee, 7012MHz of daaromtrent. Maximumtemperatuur na een uurtje gamen met de fan op 80% is 72 graden.
Zou het nog veel MHz verschil maken als hier straks waterkoeling op komt? Of kan ik beter even doorprutsen tot ik een kaart te pakken heb die 1350MHz+ onder lucht doet en écht de moeite is? Ik heb in principe nu eindelijk eens tijd en geld om wat kaartjes uit te proberen

Je ziet wel wel eens lui voorbij komen op Overclock3D.net met een 1,4GHz watergekoelde kaart maar hoe groot is de kans op een monsterchip op een reference kaartje eigenlijk?
Ik zou niet weten waarom monsterchips niet op reference kaarten zouden zitten.. Ik koop/kocht vaak reference kaarten omdat waterblokken daar altijd wat makkelijker voor te vinden zijn en daar zaten echt wel mooie kaarten bij tussen. Zo had ik ooit een 1100/1575 MHz benchstabiele 6970, en ~1080 MHz core op een GTX 570. Van de 6970 had ik er 2, 1 helemaal reference (waar naderhand een mooi WC blok op was gezet), en 1 met fabrieks OC en fabrieks-waterblok, die standaard 920/1425 liep. De fabrieksoverklokte kaart kwam uiteindelijk tot 1010/1490 oid, terwijl de kaart die die met 40/50 MHz minder de fabriek uit kwam rollen wel even bijna 100 MHz core en mem meer deed.
Zo ook met de GTX 570. Daar had ik er ook 2 van. 1 reference en 1 Sonic uitvoering van Palit. Zelfde verhaal als hiervoor, de Sonic kwam tot 925 core op lucht, terwijl de reference kaart al over tot ~1ghz ging (en op water dus nog een klap hoger met 1080 MHz core).
Zo heb ik nog een legio aan voorbeelden, met 5870's, 5850's, 5770's, 4890's, 4870's, Gtx 580's, 480's,260's en ga zo maar door.. Waar het verhaal op neerkomt: volgens mij worden die chips niet héél uitvoerig getest, en testen ze zeker niet elke chip apart op zijn 'potentie' (in ieder geval niet van de kaarten die in de winkels terecht komen). Het is vooral een kwestie van geluk, fabrieksOC staat ook zeker niet garant voor een hogere 'eindOC'.
Ik heb altijd veel geluk gehad met reference kaarten en dat zijn ook de eerste kaarten waar ik naar zou kijken als ik met WC aan de gang ging.
Tenminste.. Als je tevreden bent met de OC-mogelijkheden die een reference GTX 670 je biedt, qua voltages, power limits en dat soort dingen
Edit: Oh, dit is eigenlijk meer praat voor in de 3Dmark topic, maar goed.
On-topic: LinX is awesome, yay
@ Moi-in-actie: misschien even LinX draaien ipv OCCT
[
Voor 3% gewijzigd door
faust2016 op 02-01-2013 02:47
]