Fordox schreef op maandag 09 mei 2016 @ 00:37:
Die witte nexus silent fans heb ik ook gehad... Wel stil maar ze verplaatsten bijna geen lucht
Ook heb ik slechte ervaringen met een grote ventilator in het zijpaneel. Die zorgt voor veel stof aanzuiging en het verputst de airflow vanuit de voorkant van de kast en je krijgt hot pockets vanwege de overdruk dat zo'n fan creëert.
Dus probeer het eens zonder de 200mm fan in de zijkant, ik denk dat je dan nog een graadje of 2 kan wegsnoepen

En ook bijzonder dat je koelblok 90graden gedraaid is. Heb je daar ook nog een specifieke reden voor?
Klopt, ze verplaatsen niet de meeste hoeveelheid lucht, maar wel genoeg, zeker als het er 3 bij het koelblok zijn. Ik had eerst een 200 mm fan bovenin zitten en een 120 mm Sickleflow fan van coolermaster achterin. Vooral die sickleflow fan maakte zo'n afgrijselijke herrie dat ik hem altijd maar op 900 rpm liet draaien. Had nog deze 3 nexus fans liggen en heb die dus toen maar ingebouwd en de 200 mm fan bovenin ook maar meteen vervangen. Deze 3 nexus fans koelen beter dan hoe ik het eerst had...
Zit er nog aan te denken om mijn 200 MM fan voorin te vervangen door 2 Corsair SP140 fans, maar weet niet of dat nou echt zo veel gaat uit maken.
Ik heb een fan controller dus heb de fan in het zijpaneel nu uitgezet en ben LinX aan het runnen, ik zal later terug komen met de temperatuur resultaten.

Heb trouwens ook een stoffilter voor de fan in het zijraam zitten omdat de hoeveelheid stof die dat ding naar binnen trok echt niet gezond was.
Koelblok is zo gedraaid omdat warme lucht wil opstijgen, en ik bovenin die 2 fans heb, is dan logischer om de lucht naar boven te blazen in plaats van naar achter.
EDIT: Met dezelfde settings en de fan in het zijpaneel UIT worden de cores zo'n 2 a 3 graden warmer! Die fan heeft dus wel degelijk nut.
Tsux schreef op maandag 09 mei 2016 @ 10:04:
[...]
Aan ventilatoren inderdaad geen gebrek.
Dit zijn van die momenten dat ik denk: "Zal ik nu een waterkoelertje aanschaffen om er nog wat meer uit te persen?" Terwijl ik het eigenlijk helemaal niet nodig heb / vind. Overklokken is voor de leuk, maar echt nuttig kun je het nou ook weer niet noemen.
Maar ja, eigenlijk wil ik gewoon de 4.8GHz uit die i5-6600k persen, omdat ik weet dat hij het kan.

Op zich draait mijn systeem ook prima op die 4,8GHz. Prime95 blijft ook netjes doorlopen. Alleen dat LinX wil maar niet.

Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat de CPU op 4.8GHz en 1.37 - 1.38 ook wel warm wordt hoor. Dan wil hij zo nu en dan wel pieken tussen de 95 - 100 graden. Dus dat moet ik ook niet willen.
Inderdaad, qua merkbare performance maakt die laatste 100 MHz echt niks uit. Zeker niet met Skylake, dat is al snel zat. Ik zat er ook aan te denken een AIO waterkoeler te halen maar bedacht me dat het eigenlijk niet zoveel meerwaarde biedt ten op zichte van mijn koelprestaties nu.
LinX is inderdaad ook wel zwaar, maar daarom juist ook een goede test voor je stabilitieit.

Oei, 95 a 100 graden is wel erg warm... Ik vind gevoelsmatig alles boven de 80 al te hoog.
[
Voor 4% gewijzigd door
Pazienza op 09-05-2016 13:37
]