Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaxo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-09 17:30
Beste tweakers,

Ik ben nu al weer een maandje in het bezit van deze mooie asus laptop. Maar ik vind de hdd toch wat traag.
Nu wil ik upgraden naar een ssd en misschien een sata-600.

Maar ik kan nergens vinden waar mijn hdd nu op is aangesloten. 300 of 600. Als het 300 is heeft het natuurlijk geen zin op een 600 schijf te kopen.

Toen er die problemen waren met die chipsets gaf asus aan dat deze laptops buiten schot bleven vanwege het gebruik van de 600 poorten, maar dit is later weer ontkent.

Dus zijn er hier mede gebruikers van een asus N53SV die daar meer over weten, of de stap zelfs al gemaakt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-09 07:07
Glaxo schreef op zondag 17 april 2011 @ 16:50:
Maar ik kan nergens vinden waar mijn hdd nu op is aangesloten. 300 of 600. Als het 300 is heeft het natuurlijk geen zin op een 600 schijf te kopen.
Waarom niet? Het is echt niet gegarandeerd dat dergelijke schijven die snelheid gebruiken. Daarbij gebruikt de Asus afaik gewoon SATA 600. Maar ik zou er niet op letten. De kracht van een SSD zit voornamelijk in de snelle accestimes. Die is veel belangrijker dan de bandbreedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaxo
Dus een vertex2 120Gb zou voldoen? Een vertex3 is namelijk maar 70 euro duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-09 07:07
70 euro vind ik persoonlijk veel, maar check gewoon benchmarks. Het is ook wat voor waarde je er aan hecht. Hoe dan ook: Je laptop zal de bottleneck niet snel zijn, dat is echt wel SATA600.

Maar je vraag staat hier sowieso verkeerd, daarvoor is Opslagmedia & I/O Controllers beter. En daar staat [BBG aanschaf] SSD en Het grote SSD topic ~ Deel 8 . Prima topics om je te oriënteren op een juiste aanschaf ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NxCPU
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
GENETX geeft je goede aanwijzingen.

Als je de SSD alleen maar gaat gebruiken als OS en/of programma opstart schijf, moet je letten op de 4K read benches (en in mindere mate 4K write benches). M.a.w. kleine pussy bestandjes snel kunnen lezen. Daar zit tussen SATA2 en SATA3 niet al te veel verschil tussen.

Als je de SSD voornamelijk voor opslag van grote bestanden gaat gebruiken, dan is een SATA3 controller met SATA 3 SSD erg interessant. Let dan vooral op de 2MB read en write benches.

Bijvoorbeeld deze SSD review : http://www.storagereview.com/ocz_vertex_3_review_240gb
Bijvoorbeeld deze HDD review : http://www.storagereview....e_review_750gb_wd7500bpvt

[ Voor 5% gewijzigd door NxCPU op 17-04-2011 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaxo
Wat ik vooral wilde weten is: dat de asus sata-600 bezat. Er zal vooral OS en games van gedraaid worden dus kleinere bestanden. Beide bedankt voor de info.
Pagina: 1