AMD X4 955 of Intel i5 2500k

Pagina: 1
Acties:
  • 1.720 views

• JaPPa03
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-12-2025
Beste dames en heren,

Aangezien dit mijn eerste post is hier. Even voorstellen, mijn naam is Jasper.

Ik ben bezig met een goedkoop gamesysteem. Ik heb nu een q6600 en wil deze graag upgraden.

Mijn twijfel tussen de 955 van AMD of i5 2500k (1155 socket). Beide processors zijn goed geschikt om over te clocken. Al kan de i5 wel een stuk hoger maar is ook een stuk duurder. Zie lijst hieronder.

AMD X4 955 - 107 euro
Asrock Extreme3 mobo - 75 euro

Of

Intel i5 2500k - 187 euro
Asus P8P67-M -=Rev.3.0=- - 107 euro

Het prijsverschil is behoorlijk en is dat het geld waard?

De rest van m'n systeem:

Windows 7 64bit Ultimate
2x2 1600mhz ddr3
Saphire HD 5850
700 wat voeding

Flight & Race simulation Discord // Mijn YouTube kanaal / Subscribe

Verwijderd

Welkom Jasper,

Zelf heb ik in de afgelopen dagen een systeempje in elkaar gezet met de 955 / Asrock combinatie en ben zeer tevreden hierover. Heb geen problemen gehad tijdens of na het assembleren (dus geen gekke piepjes en opstartkuren). Dit schijnt met de Asus wel iets anders te zijn. In dit forum staan meerdere berichten van Tweakers die hun systeem niet aan de gang kregen. Daarnaast, als jij een goedkoop gamesysteem wilt, dan lijkt de keuze mij wel duidelijk. Lees onderstaande topics even door :

ASUS P8P67 Probleem :(
PC Boot niet en geeft piepen ( Asus P8H67 )
P8P67 Evo Boot/Bios issue

Als je het goedkoop wilt, zou ik voor de Asrock / 955 combi gaan, dit mobo kan je makkelijk upgraden later met een SSD en X6 processor. Daarnaast zeggen GHz'en ook niet alles, als je op dat punt gaat vergelijken, draait de X4 op 4 x 3,2 GHz en de i5 op 4 x 3,3 GHz. Als het aankomt op cache dan heeft de X4 2MB meer dan de i5.

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:10
Verwijderd schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 11:57:
Welkom Jasper,

Zelf heb ik in de afgelopen dagen een systeempje in elkaar gezet met de 955 / Asrock combinatie en ben zeer tevreden hierover. Heb geen problemen gehad tijdens of na het assembleren (dus geen gekke piepjes en opstartkuren). Dit schijnt met de Asus wel iets anders te zijn. In dit forum staan meerdere berichten van Tweakers die hun systeem niet aan de gang kregen. Daarnaast, als jij een goedkoop gamesysteem wilt, dan lijkt de keuze mij wel duidelijk. Lees onderstaande topics even door :

ASUS P8P67 Probleem :(
PC Boot niet en geeft piepen ( Asus P8H67 )
P8P67 Evo Boot/Bios issue

Als je het goedkoop wilt, zou ik voor de Asrock / 955 combi gaan, dit mobo kan je makkelijk upgraden later met een SSD en X6 processor. Daarnaast zeggen GHz'en ook niet alles, als je op dat punt gaat vergelijken, draait de X4 op 4 x 3,2 GHz en de i5 op 4 x 3,3 GHz. Als het aankomt op cache dan heeft de X4 2MB meer dan de i5.
Tja, en dan hier een tevreden bezitter van de P8P67 pro. :) Ik heb alleen nog geen topic gemaakt over hoe tevreden ik over dit moederbord ben.

Een AMD systeem kan ook kuren vertonen, net als een Intel systeem.

Ik denk dat je je vraag beter kan stellen in de Best Buy Guides. [BBG aanschaf] Gamesysteem

Verwijderd

Ik zeg ook niet dat het mobo slecht is, ik lees er alleen over dat hij moeilijk aan de gang te krijgen is. ;)
Zelf heb ik nu 4 of 5 Asus mobo's hier, als ik het een slecht merk had gevonden, had ik die niet gehad. :) Natuurlijk kan een AMD systeem ook zo zijn kuren hebben, zonder meer, het is en blijft electronica namelijk.

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Echt prestatie verschil tussen je huidige Q6600 en de Phenom II X4 955 ga je niet merken. Ik zou voor de 2500K gaan ;)

• Dnomaid
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-02 17:18
@TS: Welkom op Tweakers!

Bij dit soort posts is het gangbaar dat je ook vermeldt wat je juist met je systeem wil gaan doen, en wat je belangrijk vindt. Intel doet het traditioneel bijvoorbeeld beter in encoding / decoding. Ook van belang is of je wil gaan overclocken of niet.

Ga je puur voor gamen, dan is nog steeds je gpu de beslissende factor en is je processor relatief van minder belang. De overstap van een Q6600 naar een 955 is gering maar zeker niet verwaarloosbaar.

@Hieronder: ik had gamesysteem blijkbaar gemist, dat neemt niet weg dat hij mogelijk nog andere dingen doet met zijn pc. Daarom dat ik jouw eerste post een beetje kort door de bocht vind, wat gaat die 2500 nu meer geven in games dan de 955? 10%? 50%? Het verschil in prijs bedraagt zo'n 40%, die krijgt hij vast niet terug in fps. Daarnaast is het toch niet gek om te vragen of hij gaat overclocken? Dan zou hij voor een p8h67 mobo kunnen gaan, en een 2500 (niet-k). Dat scheelt dan ook weer in prijs. Ik verwijt nergens te weinig detail, ik vraag gewoon meer, omdat die nuances nu net belangrijk zijn.

Edit: ik zie nu ook het woordje overclocken staan 8)7 . Ik mis dan wel een cooler.

[ Voor 41% gewijzigd door Dnomaid op 15-04-2011 12:44 ]

• FastFred
  • Nu online
Hij geeft aan dat hij een game-systeem heeft, en deze wil upgraden, hij geeft zelf suggesties (heeft dus zelf al research gedaan). Hij geeft z'n huidige specificaties ook netjes (enigste wat ik mis is het merk van de voeding). Dus wat wil je nou nog meer?

[ Voor 10% gewijzigd door FastFred op 15-04-2011 12:35 ]

• Willie Billie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-02 20:53
Ik zou sowieso voor de i5 gaan :) veel betere stock performance en beter overclockbaar.
Welke aftermarket koeler heb je?
als moederbord zou ik of:
pricewatch: Asus P8P67 PRO
of
pricewatch: MSI P67A-GD65 (B3)
Kiezen, vooral omdat je wilt gaan overclocken ;)

Mijn game PC: http://tweakers.net/gallery/125384?inv_id=19781#tab:inventaris

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:06
puur voor het gamen: amd 955 + 870, overige 110 euro in gpu(s) stoppen.
als je budget toch al hoog genoeg was voor een overkill aan gpu(s), 2500k nemen.

als je nog aan crossfire/sli dacht heb je met de 2500k eigenlijk een ander (nog duurder) moederbord nodig.

edit: ik lees dat je al een 5850 hebt, voor die 110 euro kun je er nog 1 bij halen ;)
(vermeld nog wel even welke merk/type voeding je hebt)

[ Voor 21% gewijzigd door mitsumark op 15-04-2011 12:57 ]

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:45
FastFred schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 12:25:
Echt prestatie verschil tussen je huidige Q6600 en de Phenom II X4 955 ga je niet merken. Ik zou voor de 2500K gaan ;)
Mee eens, de upgrade van q6600 naar die phenom is waarschijnlijk wel merkbaar maar om voor een 40 a 50% boost dat geld uit te geven lijkt me niet handig. Een 2500K is 2x zo snel als de q6600 en dat zal je bij cpu-zware spellen als starcraft 2 (doe maar eens 400 zerglings onscreen) of arma II zeker merken.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:42
Phenom II x4 en C2Q zijn clock voor clock gelijkwaardig.
Q6600 zijn zeer goede overclockers en halen normaal gesproken makkelijk 3Ghz.
Waarom investeren in iets dat je weinig brengt?

i2500K zit, zeker overgeclocked, in een kompleet andere klasse.

Zie hier:
http://www.xbitlabs.com/a...00-2400-2300_7.html#sect0

• Joostk
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01 15:12

Joostk

Barkrukprofeet

Als het qua budget uit kan zou ik de Intel nemen.
Maar dat neemt echt niet weg dat de AMD 955 slecht is. Deze is alleen minder goed dan de Intel 2500K. Maar als je puur naar de prijs/prestatie kijkt is volgens mij de AMD iets beter.
Persoonlijk zou ik de Intel nemen als het kan.
Heb zelf die AMD 955 en ben er erg tevreden mee hoor.

• FastFred
  • Nu online
Zie ook hier: http://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html

De Q6600 is een kleine 1000 punten langzamer dan de 955 in Passmark, maar om voor die 1000 punten nu een nieuw moederbord met cpu te moeten kopen. Daarbij is de 955 ook al wat oud en achterhaald naar mijn idee. Mijn mening blijft staan, ga voor de 2500 (K-versie of niet is aan jou), kun je veel langer mee vooruit

• JaPPa03
Even voor de duidelijkheid. Mijn mobo nu laat me niet overclocken. Dus een nieuw moederbord is een must. En dan wou ik ook maar een nieuwe proccesor er bij nemen.

Ik wil inderdaad in crossfire gaan draaien met een tweede 5850. Ik heb de Saphire HD 5850. Ik kon die gpu alleennniet meer vinden. Iemand een idee waar?

Dus ik debk dat t de 955 gaat worden. Koeler heb ik nog geen idee. Dacht aan de Coolermaster serie van 2 tientjes.

• FastFred
  • Nu online
De 955 gaat een bottleneck vormen met 2x HD5850 (die volgens mij al bijna niet meer nieuw te krijgen is, sinds de HD6000 serie er is).

Als je 2e hands aan een HD5850 kunt komen (hier op tweakers.net is er nog wel via betrouwbare wegen 2e hands aan te komen) zou ik zeker voor de 2500 gaan, die is per clock gewoon veel sneller als de 955

• Orwell
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:47
FastFred schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 15:23:
De 955 gaat een bottleneck vormen met 2x HD5850 (die volgens mij al bijna niet meer nieuw te krijgen is, sinds de HD6000 serie er is).
Het valt wel mee met de HD5850's, als je maar een beetje tempo erachter gaat zetten. Sapphire is namelijk (daar lijkt het op) aan het stunten met de prijzen. Ze willen blijkbaar van die Cypress-chips af. En snel ook.

Op die versie schijnt ook niet op bezuinigd te zijn: geen gaar geheugen, MOSFET-koeling en een stille koeler. Enige minipuntje is de combo van 1x DVI met wat andere gevallen (waar soms 2x DVI nodig is).

Valt nog wel mee allemaal. Ze zijn zelfs extra goedkoop nu.

Je moet je wel afvragen of je met spellen ZONDER die extra HD5850 wel iets gaat hebben aan méér tempo dan een 955 of zoiets dergelijks (i5 750 o.i.d.). Je gaat er echt weinig van merken, en al helemaal als je die twee een beetje opvoert. Dan heb je echt niets extra's meer nodig voor spellen.

En zoals velen zeiden: de i5 2500K is een verhaal apart: dat ding is als je hem nuttig gebruikt einden sneller dan de AMD. Geen twijfel mogelijk. Maar die AMD is een stuk goedkoper en je moet je afvragen of je met één GPU wel meer kunt gebruiken.

Een HD5850 Xtreme is even duur als 2500K - 955 (+bord)

[ Voor 11% gewijzigd door Orwell op 15-04-2011 15:49 ]

• FastFred
  • Nu online
Als hij percee de 955 zou willen, dan kan hij beter eens gaan kijken voor een ander moederbord waar Crossfire een beetje lekker op draait, en waarmee hij die Q6600 op z'n staart kan trappen. Want zoals gezegd, performance verschil tussen de Q6600 en 955 is er bijna niet.

Saphire is wel lekker bezig, mooie prijzen voor zulke kaarten, ik zou bijna over gaan naar ATI AMD :+

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:42
Mobo vervangen voor een P45/X48 met DDR3 support is idd ook een optie.
Maar alleen interessant indien het een Q6600 G0 stepping betreft.
Deze moet +/_ 3.5/3.6ghz kunnen halen terwijl een B3 stepping niet veel meer zal doen dan 3.0/3.2Ghz.
Welke CPU koeler gebruik je?

In ieder geval een betere (lees goedkopere) optie dan een Phenom II.
Prestaties zijn vergelijkbaar maar daar staat tegenover dat het de laatste upgrade voor Socket 775 is.
Ik zou er niet meer dan €60 aan spenderen.

• JaPPa03
De q6600 komt uit een Packard Bell systeem. Heb dus niet zo veel vertrouwen in dat ding. Daarom ook de switch naar nieuwer systeem.

Ik check nu op alternate. Zijn er nog andere goede Webshops?

En momenteel gebruik ik de stockcooler.

• JaPPa03
Oké na wat zoeken zou dit een optie zijn?

Q6600 houden met hi-end cooler
Nieuw mobo: http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=P45DE3
DDR3 1600mhz 2x2 gb
HD 5850 (overclocken) loopt nu op 839/1250
Een 500 à 600 watt voeding

Ik gebruik trouwens een Coolermaster Gladiator 600 met 2x 140mm en 3x 120mm fans.

• FastFred
  • Nu online
JaPPa03 schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 16:05:
De q6600 komt uit een Packard Bell systeem. Heb dus niet zo veel vertrouwen in dat ding. Daarom ook de switch naar nieuwer systeem.

Ik check nu op alternate. Zijn er nog andere goede Webshops?

En momenteel gebruik ik de stockcooler.
Waarom zou je er geen vertrouwen in hebben, ook in Packard Bell pc's kunnen G0 cpu's zitten ;)

Welke revisie van je CPU je hebt kun je meestal wel uit laten zoeken door CPU-Z

Je hebt nu trouwens al een 700Watt voeding, waarom heb je het in je vorige post dan over 500 a 600Watt?

Afhankelijk van welk merk die 700Watter is moet dat meer dan voldoende zijn voor 2x HD5850 en een overclockte Q6600

Dat Asrock bord kan geen 2 videokaarten hebben ;)

[ Voor 20% gewijzigd door FastFred op 15-04-2011 16:29 ]

• JaPPa03
Ik kon geen 775 met crossfire vinden.

En misschien was ik niet duidelijk, maar die specs in begin waren de rest van m'n lijst. Heb nu een CoolerMaster 520 als voeding. En ddr2 geheugen op 266 geloof ik.

Ben een tijd console gamer geweest, maar wil met wat vrienden weer de PC verwelkomen.

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-12-2025
ik weet dat Bulldozer nog een paar maanden is, maar nu nog een X4 955 kopen vind ik geen goed idee
Sandy Bridge (en straks Bulldozer) is dan wel duurder, maar een heel andere klasse
persoonlijk vind ik de X6 toch wat tegenvallen qua upgrade tov een X4

je kan natuurlijk ook een X4 955 kopen in combinatie met een AM3+ moederbord, zodat je later kan upgraden
als je NU performance wil, dan moet je duidelijk voor Sandy Bridge kiezen

Verwijderd

catfish schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 19:58:
je kan natuurlijk ook een X4 955 kopen in combinatie met een AM3+ moederbord, zodat je later kan upgraden
als je NU performance wil, dan moet je duidelijk voor Sandy Bridge kiezen
Daar zit ik ook aan te denken, ik heb echt een nieuw systeem nodig (heb nog een pentium D) en kan niet wachten tot 7 juni. Ik prefereer liever bulldozer dan socket 1155 SB omdat deze dan al veroudert is.

Maar kan ik met een AM3+ Socket (rev. 3.1) die ik nu koop, dan de volledige functionaliteit van bulldozer gebruiken en alles uit de kast halen ? Of is dit al de nieuwe socket voor bulldozer ?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2011 23:13 ]

• mitsumark
i5 2500k + simpel P67 mobo + 5850
of
x4 955 + 870 extreme3, + 5850 crossfire

geen moeilijk keuze als het om games gaat toch?

bulldozer ready moederbord kost wel een paar tientjes meer, maar daar zou ik sowieso mee wachten tot ie een paar maandjes uit is zodat je wat meer info hebt (wat je nu koopt is over een paar maanden echt nog wel geld waard).

[ Voor 6% gewijzigd door mitsumark op 15-04-2011 23:38 ]

• JaPPa03
Thanks iedereen voor de support tot nu toe. Echt geweldig!

Maar als ik crossfire wil draaien heb ik nog een kaart nodig, en die kan ik niet vinden. Ik heb de volgende versie van de Sapphire HD 5850: http://www.sapphiretech.c.../?leg=&psn=000101&pid=338

Iemand een idee waar deze kaart nog te krijgen is? Of iemand toevallig een vriend(in) die zn kaart te koop heeft?

Alvast many thanks

Verwijderd

Ik heb even de PriceWatch voor je doorgekeken en kwam op deze selectie uit :

http://tweakers.net/price...-Vzv-5CbQQgjYob66Sj3Y3bY_

En als ik het goed heb, zou het exact deze moeten zijn :

pricewatch: Sapphire HD5850 1GB GDDR5 PCI-E

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2011 01:21 ]

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15-02 21:00
aangezien de upgrade nog niet echt nijpend* is zou ik je geld nog lekker even in je zak houden.

wacht bulldozer even af en kijk dan nog een keer.
zelfs als je dan toch voor intel gaat kan het alleen maar gunstig zijn voor de prijs.

(*ik kan het weten, zit nog met een athlon64x2 ddr1 en een hd4870, kan allemaal nog net ;) )

[ Voor 5% gewijzigd door Countess op 16-04-2011 01:19 ]

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

• Orwell
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:47
JaPPa03 schreef op zaterdag 16 april 2011 @ 00:22:
Thanks iedereen voor de support tot nu toe. Echt geweldig!

Maar als ik crossfire wil draaien heb ik nog een kaart nodig, en die kan ik niet vinden. Ik heb de volgende versie van de Sapphire HD 5850: http://www.sapphiretech.c.../?leg=&psn=000101&pid=338

Iemand een idee waar deze kaart nog te krijgen is? Of iemand toevallig een vriend(in) die zn kaart te koop heeft?

Alvast many thanks
Grote kans dat de Xtreme er zonder klagen naast zal draaien.

En hoewel je link dood is, denk ik dat 'ie nog wel tussen het lijstje van 6 in de PW staat ja.

En wacht Bulldozer af, als je geen haast hebt. Het is nogal lullig om nu AM3 of AM3+ met 0 functionaliteit te gaan kopen. Anders gezegd: koop nu sowieso de 955 niet als je tijd hebt.

• JaPPa03
En als ik het goed heb, zou het exact deze moeten zijn :

pricewatch: Sapphire HD5850 1GB GDDR5 PCI-E
Ja dat is m!

Verwijderd

En dan zeggen dat ie niet te vinden is. ;)

• mitsumark
als het goed is kun je crossfiren met elke 5850, 5870 en 5970, dus ook de extreme van de aanbieding.

• JaPPa03
mitsumark schreef op zaterdag 16 april 2011 @ 18:09:
als het goed is kun je crossfiren met elke 5850, 5870 en 5970, dus ook de extreme van de aanbieding.
Als het goed is een wazig een begrip natuurlijk. Maar ik vind het leuk om mn videokaart over te clocken en te stoeien, dus lijkt mij twee de zelfde kaart makkelijker. Of is overclocken in corssfore niet handig. Of maakt het allemaal niets uit omdat het toch de zelfde chip is?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:33

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ahum:
*LET OP* - Wat moet ik kopen
Best Buy Guide overzichtstopic

Je hebt bij zo'n keuze een objectieve en een subjectieve kant.

Objectief: zoek op hoe de dingen die je vergelijkt presteren in de apps (games) die jij speelt op de resoluties die je draait met de opties die jij wilt presteren.

Subjectief: bepaal of dat verschil voor jou het prijsverschil waard is.

Maar het is doorgaans een stuk verstandiger om andersom te kiezen: bepaal je budget en functionele eisen, vertaal die in minimale eisen aan de hardware, zoek op wat daaraan voldoet en streep de rest weg. Hou je dan niets over, dan zijn je eisen te streng of je budget te laag. Doe daar wat aan en kijk opnieuw. Als je teveel overhoudt zijn je eisen niet strak genoeg. Scherp ze aan totdat je een mooi handzaam lijstje overhoudt. Ga dan op zoek naar reviews van de onderdelen in kwestie en streep dingen af die slecht naar voren komen. Wat je overhoudt voldoet aan je eisen en is goed bevonden door anderen. Misschien komen de twee die je hier noemt terug, misschien niet. Hoe dan ook kun je wat je zo vindt veilig kiezen, want het voldoet aan je eisen en budget. Dan heb je onze hulp ook niet nodig ;)

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.