[Probleem/Hulp] Computer upgrade

Pagina: 1
Acties:

• Cutiecutest
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23-02-2023
Beste tweakers,

Ik ben een n00b op tweakers gebied. Ik heb 2 jaar geleden voor het eerst een computer in elkaar gezet. Deze computer heb ik nog steeds. Ik zit er aan te denken om mijn computer wat upgrades te geven. Nu heb ik een benchmark test van 3dmark vantage laten runnen en ik schrok enorm van het resultaat.
http://3dmark.com/3dmv/3078495

Mijn computer bestaat uit de volgende hardware:
Grafische kaart: Asus EAH4870/HTDI/1GD5 | 90-C1CLGP-L0UAY00Z
MOBO: Asus Rampage II GENE | 90-MIB850-G0EAY00Z
Voeding: Cooler Master Silent Pro M600 | RS-600-AMBA-D3
RAM: Corsair XMS3 DHX DDR3 2x 2GB 1600Mhz | TW3X4G1600C9DHX
Processor: Intel Core I7 920 2,66Ghz Boxed | BX80601920
Brander: LG GH22NS DVD Rewriter SATA Bulk
Kast: Thermaltake Soprano VX VD6000BNS | VD6000BNS
hardeschijf: Western Digital Caviar Black 1000GB 7200RPM 32MB

Vragen over benchmark:

1.) Hoe kan het dat mijn processor clock op 1735 Mhz staat terwijl mijn processor 2,66 ghz boxed is.
2.) Hoe kan het zijn dat ik z'n lage FPS heb bij alle grafische testen ik bedoel nog geen 20 FPS terwijl de hele computer op dit moment meer als 900 euro kost. (berekend via pricewatch) Dan moet er iets niet kloppen.
3.) mijn ram volgens tweakers is 1600 mhz terwijl benchmark aangeeft 533 mhz hoe kan dit?

Ik snap dat ik niet alles uit mijn grafische kaart haal qua FPS dit komt doordat ik mijn grafische kaart heb terug geclocked van 750 mhz naar 500 mhz. Dit heb ik gedaan omdat ik elke keer black screen of death kreeg na een variabel aantal minuten bij fifa 11. Dit komt volgens mij doordat als ik mijn grafische kaart op 750 mhz zet en fifa ga spelen dan springt core elke keer van 750 mhz naar 500 en weer terug en op een gegeven moment krijg ik dan Black screen of death. Dit is niet meer gebeurd since ik hem heb terug geclocked naar 500 mhz.

Vragen over upgrade:
Ik ben de laatste tijd eens gaan kijken hoe mijn computer er op dit moment voorstaat.

De processor en het moederbord zijn eigenlijk nog steeds hi-endgame hardware. Dit baseer ik op benchmarks van intel core i7 920 en op de intel x58 chipset die momenteel leading is in de markt en deze zit ook in mijn moederbord dus die hoeven niet geupgrade worden. (correct me if i am wrong still a newb :P) Mijn ram = 1600 mhz wat volgens mij wel goed is. Het enige euvel is dus mijn grafische kaart en daarom zat ik er aan te denken om deze te vervangen.

Mijn vragen zijn nu:

1.) zijn jullie het er mee eens dat de grafische kaart vervangen moet worden?
2.) Welke grafische kaart raden jullie aan voor een budget van 200- 300 euro?
3.) Wanneer beginnen jullie met je computer upgrade? Wat zijn jullie criteria? Beginnen jullie pas met upgrade als de computer rijp voor de sloop is of beginnen jullie met upgrade als hij niet meer als de helft van de benchmark scores haalt ten opzichte van de top 100 of wanneer starten jullie daarmee.

Ik snap dit een lading text is waar je niet vrolijk van word. Ik kan het dus ook begrijpen als je denkt stikt er maar in. Voor de gene die toch bereid zijn om het te lezen en te helpen. Alvast hartelijk bedankt.

mocht dit topic in het verkeerde forum gepost worden dan alvast mijn excuus maar ik wist ook niet precies waarin dit verhaal nu thuis hoorden.

Alvast bedankt iedereen.

Verwijderd

Het is inderdaad een lap tekst, maar dat is geen ramp.
Ik zie eigenlijk weinig redenen om hier te gaan upgraden, aangezien je gewoon goede hardware hebt.
Dat je grafische kaart lager presteert is eigenlijk wel logisch, zoals je zelf zegt heb je hem underclocked.
Heb je de 2 stroomkabels op de kaart aangesloten? Want dat zou de BLUE screen of death (black is dus fout) wel verklaren. Als de kaart te weinig prik krijgt gaat hij kuren vertonen. Kijk dat dus even na.
Het feit dat je cpu snelheid lager is dan zou moeten, kan door het feit komen dat Speedstep in je bios ingeschakeld staat. Dit zorgt ervoor dat, als de pc uit zijn neus staat te eten, de snelheid verlaagt wordt. Wanneer de cpu flink moet werken, zou dat weer terug naar 2,66 GHz moeten gaan. Het is dus niet iets schadelijks, het bespaart je stroom. Mocht het je echt hinderen, dan kan je Speedstep natuurlijk disablen.
Ik raad je dus nog even geen nieuwe videokaart aan, maar controleer het bovenstaande.

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-12 19:33
Wanneer hardware vreemd gaat doen (zoals in het door jou beschreven voorbeeld) zou ik het altijd aanbieden voor garantie! Er is aan jou namelijk een defect/ondeugdelijk product geleverd. Nu heb je 2 jaar garantie op de meeste elektronica, dus probeer nog snel garantie te claimen. Hoe zijn trouwens de temperaturen van je hardware? Overigens kun je nu voor weinig geld een pricewatch: Sapphire HD5850 Xtreme kopen als je toch perse een nieuwe vga kaart wil (deze is erg goedkoop voor wat je ervoor terug krijgt).

• Cutiecutest
Hey bedankt man.

Toch een kleine correctie het is wel degelijk black screen of death. Want ik weet namelijk wel het verschil tussen blue screen of death en black screen of death. Het is een nieuw fenomeen op de amd/ati grafische kaarten forums. Die blackscreen of death komt juist doordat de kaart oook een ingebouwde powersave heeft dus als de computer zoals jij zegt uit z'n neus staat te eten, dan stapt de kaart terug van 750 mhz naar 500 mhz. Echter als ik een spel opstart dan word cpu actief maar de kaart krijgt het allemaal niet op een rijtje en springt heen en weer tussen 750 mhz en 500 mhz terwijl het spel draait daardoor komt black screen of death of wel ''dvi goes in powersave mode'' error. Maar anyways bedankt voor je hulp doet me deugd dat mijn computer dus nog steeds bij de tijd is.

• Cutiecutest
Woow al weer een reactie. De temperatuur van hardware is eigenlijk tijdens spelletjes allemaal onder de 50 graden celcius. behalve mijn videokaart die schiet momenteel terwijl ik fifa speel naar stabiel 65-70 graden.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:57
3.) mijn ram volgens tweakers is 1600 mhz terwijl benchmark aangeeft 533 mhz hoe kan dit?
O.a. door het ddr verhaal. Je geheugen kan dus theoretisch op 800MHz maar draait nu op 533. Op zich is dit logisch, aangezien je gebruikte cpu (waar de geheugencontroller inzit) officieel alleen DDR3-800 en 1066 (dus 400 en 533MHz) ondersteunt. In de bios is het geheugen afhankelijk van de beschikbare geheugenmultipliers wel hoger in te stellen (1333 wil dacht ik zo nog), wil je nog hoger zul je de complete cpu moeten gaan overklokken. Als je het geheugen handmatig gaat instellen let dan ook op de eventuele hogere voedingspanning die voor deze hogere frequenties nodig is, die zul je ook moeten aanpassen anders heb je grote kans op instabiliteit.

• Cutiecutest
Okay maar dan ben ik dus in principe de geheugen aan het overclocken als ik het goed begrepen heb. Ik heb ook gelezen als ik wil overclocken dat je dat beter kunt doen als de temperaturen van je hardware onder de 30 graden zit en dat zitten ze niet. idle is het +/- 40 graden. Games 40 - 50 +/- plus ik ben een beetje een leek in overclocking. Wel al het een en ander gelezen daarover maar echt veel ervan snappen is een ander ding. FSB snelheden en zo daar heb ik weinig kaas van geeten.

• jaapsander
Cutiecutest schreef op woensdag 13 april 2011 @ 10:53:
Woow al weer een reactie. De temperatuur van hardware is eigenlijk tijdens spelletjes allemaal onder de 50 graden celcius. behalve mijn videokaart die schiet momenteel terwijl ik fifa speel naar stabiel 65-70 graden.
Ja we kunnen hier redelijk behulpzaam zijn. 50 graden is prima voor de meeste hardware (hoewel HDD's wel iets koeler mogen zijn) De videokaart kan ook prima 70 graden worden, ze zijn gebouwd om veilig richting de 90 graden te werken. Geen probleem dus. Overclocken kan prima met deze temperaturen, maar je gaat weinig tot geen verschil merken met gamen wanneer je je geheugen op 1600 MHz laat lopen ipv 1066.
Al nieuwe vga drivers geprobeerd waar het "black screen of death" probleem opgelost wordt? Anders zou ik nog steeds zsm garantie claimen

[ Voor 9% gewijzigd door jaapsander op 13-04-2011 11:15 ]

• Cutiecutest
Ik heb de laatste drivers op mijn computer staan dit lost het probleem ook niet op. Als je op google intoetst black screen while playing games dan krijg je wel 100 topic's erover maar een driver uitgeven die dat probleem oplost ho maar en, oplossing in die topic's zijn ook niet echt voorhanden.

• jaapsander
Garantie claimen dus

• Cutiecutest
heb zojuist zercom een e-mail gestuurd met daarin de vraag of ze de exacte datum kunnen geven van de aankoop.

• Nielson
Cutiecutest schreef op woensdag 13 april 2011 @ 11:13:
Okay maar dan ben ik dus in principe de geheugen aan het overclocken als ik het goed begrepen heb.
Het geheugen zelf niet, valt namelijk binnen de specs zoals de fabrikant die opgeeft, de geheugencontroller feitelijk wel. Wat ik verder kan vinden van dit type is dat deze maar liefst 1.8V nodig heeft om op 1600 te draaien, wat ruim meer is dan de voor i7 cpu's veilig geachte 1.65V, 'k zou 't dus mooi zo laten.

Verwijderd

Cutiecutest schreef op woensdag 13 april 2011 @ 10:51:
Hey bedankt man.

Toch een kleine correctie het is wel degelijk black screen of death. Want ik weet namelijk wel het verschil tussen blue screen of death en black screen of death. Het is een nieuw fenomeen op de amd/ati grafische kaarten forums. Die blackscreen of death komt juist doordat de kaart oook een ingebouwde powersave heeft dus als de computer zoals jij zegt uit z'n neus staat te eten, dan stapt de kaart terug van 750 mhz naar 500 mhz. Echter als ik een spel opstart dan word cpu actief maar de kaart krijgt het allemaal niet op een rijtje en springt heen en weer tussen 750 mhz en 500 mhz terwijl het spel draait daardoor komt black screen of death of wel ''dvi goes in powersave mode'' error. Maar anyways bedankt voor je hulp doet me deugd dat mijn computer dus nog steeds bij de tijd is.
Ok, nieuw fenomeen, weer wat geleerd dus! ;)
Heb daar zelf nog niet mee te maken gehad en het was mij onbekend.
Heb je nog gechecked of de stroomkabels op de kaart goed aangesloten staan, lees daarover namelijk niets terug.
Ow, nog iets, ik ben geen man. :)

• Cutiecutest
@ KeDeShCh: haha sorry dat wist ik niet dat je geen man was. Ik heb de stroomkabels gecontrolleerd ik heb ander halve week geleden de computer geheel schoongemaakt en ook alles los geschroeft en weer in elkaar gezet helaas alles is stofvrij en naar mijn weten goed aangesloten. Echter dat bracht geen oplossing.

@Nielson okay maar dan heb toch nog een vraag misschien zit ik helemaal verkeerd maar ik heb ati tool tray op mijn computer staan en daar staat momenteel 1,203 volt en niet 1.65 volt. Of is die 1,203 volt alleen voor de videokaart.

• jaapsander
Is alleen de videokaart. Voor je geheugen moet je even cpu-z draaien

Verwijderd

Cutiecutest schreef op woensdag 13 april 2011 @ 11:51:
@ KeDeShCh: haha sorry dat wist ik niet dat je geen man was. Ik heb de stroomkabels gecontrolleerd ik heb ander halve week geleden de computer geheel schoongemaakt en ook alles los geschroeft en weer in elkaar gezet helaas alles is stofvrij en naar mijn weten goed aangesloten. Echter dat bracht geen oplossing.
Het is je vergeven (deze keer dan). :P
Ok, dat zou dus allemaal goed moeten zitten. Wat je nog kan proberen, is juist wat oudere drivers gebruiken, dat wil nog wel eens helpen. Mocht het probleem toch blijven, dan zou ik RMA aanvragen als dat mogelijk is.

• Cutiecutest
@KeDeShCh

mijn dank is groot dat je me vergeeft :)
Ik heb het al met oudere drivers geprobeerd omdat dit probleem ontstond zeg maar 3 maanden geleden toen ik fifa 11 installeerde. Toen had ik nog een oude driver erop staan volgens mij cata 11.1 toen gaf hij die error aan. Ik heb toen hardeschijfen geformateerd en fresh install van windows erop gegooit en nieuwste drivers.

@jaapsander

ik sluit net mijn computer af om te kijken in het bios zelf wat de volts zijn haha. ik download eens cpu-z om te kijken wat er allemaal ingesteld staat :D

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-12 19:08
1.) Hoe kan het dat mijn processor clock op 1735 Mhz staat terwijl mijn processor 2,66 ghz boxed is.

Waarschijnlijk meet Vantage de processor snelheid als hij even niets te doen heeft, dus als de processor in rust is. De processor laat zichzelf lager draaien om energie te besparen als hij die extra snelheid niet nodig heeft

2.) Hoe kan het zijn dat ik z'n lage FPS heb bij alle grafische testen ik bedoel nog geen 20 FPS terwijl de hele computer op dit moment meer als 900 euro kost. (berekend via pricewatch) Dan moet er iets niet kloppen.

Een HD4870 is niet de snelste kaart meer, daarbij maakt Vantage gebruik van PhysX van Nvidia, AMD kaarten ondersteunen dit niet, dus daar heb je inderdaad performance verlies, 20fps is nog redelijk normaal voor Vantage met dit systeem

Je hebt DDR3 geheugen, doe eens 533Mhz x 3 uitrekenen. 533Mhz is de werkelijke clocksnelheid, 1600Mhz is de effectieve clocksnelheid van je geheugen. Leuk marketing trucje

Verwijderd

Cutiecutest schreef op woensdag 13 april 2011 @ 12:14:
@KeDeShCh

mijn dank is groot dat je me vergeeft :)
Ik heb het al met oudere drivers geprobeerd omdat dit probleem ontstond zeg maar 3 maanden geleden toen ik fifa 11 installeerde. Toen had ik nog een oude driver erop staan volgens mij cata 11.1 toen gaf hij die error aan. Ik heb toen hardeschijfen geformateerd en fresh install van windows erop gegooit en nieuwste drivers.
Ach, ik sta niet bekend om het feit dat ik haatdragend ben. ;)
Dus eigenlijk heb je het met diverse drivers. Dan zou ik zeker eens kijken of je terug kan vallen op de garantie. Mocht je toch besluiten om een nieuwe videokaart te kopen, lees dan even de diverse topics door in Videokaarten & Beelschermen, ik denk dat je daar goede tips zal krijgen.

Het Nvidia GTX5xx series ervaringen topic
[BBG aanschaf] Videokaarten
AMD HD6XXX ervaringen - Deel 2
[BBG aanschaf] Gamesysteem

Hier heb je een "beetje" leeswerk, veel plezier ermee! :P

• Cutiecutest
Okay wat ik hier zie zijn heel veel getallen hahaha help :)

Cpu TAB:
Core voltage CPU: 0.944 volt.
Core speed 1602.0 MHz
Multiplier x 12
Bus speed 133.5 MHz
QPI link 2403 MHz

Memory Tab:
Type DDR3
Size 4096 MB
Channel Single
NB freq: 2136 MHz
DRAM Freq: 534 MHz
FSB:DRAMM 2:8

SPD tab:
Slot #1
Max bandwidth PC3 -8500 F (533 MHz)
Part NR: CM3X2G1600C9DHX wat vreemd is aangezien op de aankoop bon staat TW3X4G1600C9DHX
Timings table:
Jedec # 1 Freq 457 MHz Jedec #2 533 MHz Jedec #3 609 MHz Jedec #4 685 Mhz.
Latancy loopt elke keer op met +1 vanaf Jedec #1 die 6 is en Jedec # 4 wat 9 is.
Echter alle voltage van alle JEDEC zijn 1.50 V

@Jaapsander

ik zie ook hier nergens 1.65 volt staan?

• Cutiecutest
@KeDeShCh

Holy shit dat zijn nogal grote topics. Dat word nachtwerk.

@fastfred

Leuk die marketing trucjes. zucht .... maar 20 FPS is normaal voor dit systeem. Okay dat neem ik van je aan maar, 20 FPS is toch nog steeds erg weinig over het algemeen gezien. Kan ik niet gewoon stellen dat het enige wat mijn systeem zeg maar tegenhoud mijn videokaart is. Als ik andere benchmarks bekijk met zelfde processor en 1 kaart dan halen die toch gewoon 50-60 FPS zowel AMD als Nvidia.

Verwijderd

Cutiecutest schreef op woensdag 13 april 2011 @ 12:46:
@KeDeShCh

Holy shit dat zijn nogal grote topics. Dat word nachtwerk.
Tja, had je me maar geen man moeten noemen, dat heeft nu eenmaal consequenties! :P
Ik denk dat als je de laatste 15 a 20 pagina's leest, dat je dan wel genoeg info krijgt. Reacties tot bv 2010 hoef je niet te lezen, tenzij het je interesseert natuurlijk, maar ik denk dat een jaar teruglezen wel genoeg is. :)

• FastFred
Trouwens, als jij die black screen problemen al vanaf aankoop hebt, en dit maar opgelost hebt door de clocks omlaag te gooien heb je dus gewoon een niet goed werkend product van de winkel gekregen. Het eerste wat je had moeten doen is de kaart terug brengen. 20 fps normaal wil ik niet zeggen, maar veel hoger dan 30 fps ga je niet komen. Vantage is gewoon een vrij zware bench die niet optimaal voor AMD kaarten is gemaakt ;)

Met welke kaart halen ze daar dan 50 a 60 fps? 2 a 3 generaties nieuwer zeker? Kan het me bijna niet voorstellen namelijk...

Windows herinstallatie en nieuwste AMD Catalyst drivers downloaden is misschien een idee, als dat niet helpt hoop ik voor je dat er nog garantie op die kaart zit ;)

[ Voor 13% gewijzigd door FastFred op 13-04-2011 12:54 ]

• Nielson
FastFred schreef op woensdag 13 april 2011 @ 12:22:
Je hebt DDR3 geheugen, doe eens 533Mhz x 3 uitrekenen. 533Mhz is de werkelijke clocksnelheid, 1600Mhz is de effectieve clocksnelheid van je geheugen. Leuk marketing trucje
Kom op zeg, wat een onzin. Lees de eerder aangehaalde wiki pagina eens.
Cutiecutest schreef op woensdag 13 april 2011 @ 12:30:
Echter alle voltage van alle JEDEC zijn 1.50 V

@Jaapsander

ik zie ook hier nergens 1.65 volt staan?
Dat zijn spd waardes, om te kijken wat er daadwerkelijk ingesteld staat gewoon even inde bios kijken.

• FastFred
Nielson schreef op woensdag 13 april 2011 @ 12:55:
[...]
Kom op zeg, wat een onzin. Lees de eerder aangehaalde wiki pagina eens.
Ja sorry hoor, ik weet niet meer exact hoe het zat, maar iets in die richting was het :X

• Nielson
FastFred schreef op woensdag 13 april 2011 @ 13:00:
[...]

Ja sorry hoor, ik weet niet meer exact hoe het zat, maar iets in die richting was het :X
Je zat ook wel in de richting, maar in jouw geval had het dan TDR (Triple Data Rate) moeten heten :)

• FastFred
Ja, maar dat zou dus betekenen dat het geheugen van CutieCutest op 1066Mhz draait, heeft ie dus al die tijd op 1066Mhz gedraaid ipv 1600Mhz...

• Cutiecutest
@Nielson

SPD waardes. Sorry maar ik zie nergens SPD waardes staan. Wat betekent die afkorting.
Dit zijn de voltage die in mijn bios staan.

Hele lijst
Onder extreme OV disabled.
current voltage #1: 1.217v t/m 1.224v
Voltage getal #2 1.819v
Voltage getal #3 1.144 t/m 1.177v
met daarachter CPU temp: 41 graden celcius. Ik neem aan dat dit van de processor is.

vervolgens een stuk naar beneden staat
QPI/ DRAM core voltage auto
Current voltage getal 1# 1.164 v t/m 1.171v
voltage getal 2# 1.508v
voltage getal #3 1.111v
voltage getal #4 1.501 t/m 1.508

Dan daaronder staat

ICH pcie voltage 1.508v t/m 1.521 volt.

Die voltage getallen staan allemaal achter elkaar er staat niet ''voltage getal #4 maar dit zet ik er neer ter verduidelijking.

Echter ik zie nergens SPD waarde.

• Cutiecutest
@fastfred

betekent dat, dat ik niet volledig gebruik maak van mijn RAM mogelijkheden

• Nielson
FastFred schreef op woensdag 13 april 2011 @ 13:16:
Ja, maar dat zou dus betekenen dat het geheugen van CutieCutest op 1066Mhz draait, heeft ie dus al die tijd op 1066Mhz gedraaid ipv 1600Mhz...
Klopt, aangezien dat ook de officiële max is van z'n cpu.
Cutiecutest schreef op woensdag 13 april 2011 @ 13:23:
@Nielson

SPD waardes. Sorry maar ik zie nergens SPD waardes staan. Wat betekent die afkorting.
Dit zijn de voltage die in mijn bios staan.
Die waardes in je vorige post komen uit de spd en zeggen dus niks over de werkelijke instellingen.
vervolgens een stuk naar beneden staat
QPI/ DRAM core voltage auto
Current voltage getal 1# 1.164 v t/m 1.171v
voltage getal 2# 1.508v
voltage getal #3 1.111v
voltage getal #4 1.501 t/m 1.508
Instellingen staan op Auto dus betekend dat je geheugen gewoon de voor DDR3 standaard 1.5V krijgt.

• Cutiecutest
@Nielson

mag ik dan stellen als 1.65 v de max is voor I7 920 en ik draai op 1.50 v dat als die hoger zet naar 1.65v dat De MHz van mijn ram omhoog gaat. PS dit is kort door de bocht dat snap ik overclocking gaat wel een stukje verder. Wat is het gevolg van een hoger core snelheid van RAM. zorgt dat ervoor dat bijvoorbeeld mijn computer sneller opstart of iets dergelijks ik vind dat namelijk moeilijk om in te schatten. Hoe belangrijk is RAM voor games?

• jaapsander
SPD gegevens betekend dat jouw ram volgens die instellingen kan werken. Bijvoorbeeld op 1.5 volt bij 1066 MHz. Op 1600 MHz moet jouw setje 1.8 volt hebben. Is wel een beetje veel. Als je wil gaan proberen overclocken zou je kunnen proberen om 1.5 volt 1333 MHz in te stellen (spanning en MHz kun je beide instellen). Niet stabiel? Dan iets meer spanning op de modules (tot 1.65). Overigens mag je officieel niet over de 1.65 volt gaan, maar dat wil niet zeggen dat bij 1.7 volt je geheugencontroller stuk gaat.

Effect van bovenstaande handelingen voor jouw gebruik? Tussen de 0.0 en 0.0001% verbetering (grove schatting ;) ) komt erop neer dat het voor jouw geen enkel nut heeft om daar mee te prutsen. Wat jij gewoon moet doen is garantie claimen op een brakke videokaart (als je dat nog hebt).

• Cutiecutest
@iedereen

Ik heb zojuist een reactie gekregen van Zercom Eindhoven.

Deze bestelling heb ik gedaan op

Datum besteld: 11-08-2009
Datum betaald: 14-08-2009
Datum afgehandeld: 14-08-2009

Echter als ik ingelogd ben dan staat er dat ik alleen nog garantie heb op RAM en Hardisk.
Maar volgens mij had ik gelezen dat er 2 jaar carry in garantie zat op de videokaart echter dit kan ik nu niet meer terugvinden op de site zelf http://www.asus.com/Graph...s/EAH4870HTDI1G/#overview
Is het gewoon standaard 2 jaar carry in garantie op videokaarten mits ze niet overclocked zijn.

• FastFred
Je hebt nog gewoon garantie op die videokaart. Ik meen mij iets te herinneren (maar pin me er niet op vast) dat de Europese consument wettelijk recht heeft op 2 jaar garantie, wat elektronica betreft ;)

• jaapsander
Je hebt inderdaad gewoon 2 jaar garantie. Alleen is het het 2e jaar zo dat de bewijslast (oid) bij jou ligt. Jij moet kunnen aantonen dat het product niet door jouw toedoen defect is geraakt.Maar dat kun je doen door het product zonder zichtbare beschadigingen in te leveren en aan te geven dat je nooit hebt overgeclockt. Verder wil een duidelijke beschrijving van het probleem zoals in dit topic gegeven wordt (of misschien wel een link naar dit topic ;) ) ook helpen

• Cutiecutest
We zullen zien of Zercom net zo snel reageerd op mijn e-mail van een defecte kaart als dat ze vannochtend deden met mij order datum :D
Pagina: 1