Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florisappelaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-01-2024
iemand een d5100 met een 50mm 1/8g?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:41

Appie

F1RST Racing

D3100 met een 50mm 1/8g. Lens is wel mooi voor portret, maar als ik eerlijk ben had ik 35mm 1.8g moeten halen door crop. Zit nu te vaak dat ik naar achter moet lopen, vooral met grotere groep. Hierdoor ga ik vaak weer terug naar kit-lens (18*55mm), wat de lens zelf een beetje overbodig maakt.

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florisappelaar
  • Laatst online: 24-01-2024
Appie thanks voor de reactie!

Ik zit al weken te twijfelen wat ik moet halen de 35 of de 50mm... had een filmpje gezien van digitalrev op youtube over de nieuwe 50mm en was erg onder de indruk van de prestaties. Ik ga hem vooral gebruiken voor in de stad en soms binnen.

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-05 17:03
bij deze misschien een meerwaarde voor de d5100

het gebruik maken van een batterygrip en en-el14 replica accu's

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=KNlT2SQseak&context=C375751bADOEgsToPDskIyXFBKnK1mFXbDZp7_QXpD]

Laden doe je met je zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don3k
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-05 13:25
Ik heb laatst een D5100 gekocht met een Sigma 30mm 1.4 lens. Alles leek in orde, maar vandaag krijg ik autofocus niet aan de praat tijdens het filmen. Ik heb ook alle settings gereset, en focus op full time servo. Maar nog steeds niet automatisch. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-05 20:02
Is je AF schuifje op de lens toevallig opgeschoven?

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don3k
citruspers schreef op maandag 23 januari 2012 @ 20:40:
Is je AF schuifje op de lens toevallig opgeschoven?
Dat heeft deze lens niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:13

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Op de plaatjes die ik van die lens kan vinden heeft ie toch echt een AF / MF schakelaar?

Maar andere insteek: werkt AF wel tijdens andere opties dan filmen? Dus gewoon tijdens liveview, of zonder liveview?

(Misschien is dit trouwens meer iets om in het D5100 topic te bespreken)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don3k
Orion84 schreef op maandag 23 januari 2012 @ 21:08:
Op de plaatjes die ik van die lens kan vinden heeft ie toch echt een AF / MF schakelaar?

Maar andere insteek: werkt AF wel tijdens andere opties dan filmen? Dus gewoon tijdens liveview, of zonder liveview?

(Misschien is dit trouwens meer iets om in het D5100 topic te bespreken)
Afbeeldingslocatie: http://www.nikonplanet.com/wp-content/uploads/2010/05/sigma30mm.jpg

Om wat duidelijker te zijn inderdaad. Het werkt wel tijdens het half indrukken tijdens het filmen, en bij gewone foto's is dat ook geen probleem. Het is puur dat de autofocus niet automatisch wilt tijdens het filmen (met of zonder LV maakt niks uit. Hij heeft het gedaan met LV). Ik zie trouwens nu pas dat er een D5100 topic is. Daar zal ik eens mijn probleem posten :)

[ Voor 8% gewijzigd door Don3k op 23-01-2012 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:42
Ik heb even alles naar dit topic gehaald. Een discussie op twee plaatsen is niet zo handig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Aangezien ik nooit gebruik maak van die functie heb ik net mijn D7000 even gepakt en er eens mee gespeeld om te zien of ik een idee kon krijgen van wat er bij jou mogelijk mis gaat. Enige wat me op viel is dat bij weinig licht hij soms niet meer continue blijft scherpstellen; kan dat bij jou ook de oorzaak zijn, of had je het bij daglicht getest?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistral
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-05 07:34
Don3k schreef op maandag 23 januari 2012 @ 20:38:
Ik heb laatst een D5100 gekocht met een Sigma 30mm 1.4 lens. Alles leek in orde, maar vandaag krijg ik autofocus niet aan de praat tijdens het filmen. Ik heb ook alle settings gereset, en focus op full time servo. Maar nog steeds niet automatisch. :(
Google is your friend!

http://forums.dpreview.co...age=38947532&changemode=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don3k
Orion84 schreef op maandag 23 januari 2012 @ 22:07:
Aangezien ik nooit gebruik maak van die functie heb ik net mijn D7000 even gepakt en er eens mee gespeeld om te zien of ik een idee kon krijgen van wat er bij jou mogelijk mis gaat. Enige wat me op viel is dat bij weinig licht hij soms niet meer continue blijft scherpstellen; kan dat bij jou ook de oorzaak zijn, of had je het bij daglicht getest?
Nu je het zegt, zou eens goed kunnen. Morgen eens bij daglicht kijken. Normaal speel ik met manual mode, dus zou eigenlijk heel goed kunnen.
Yes, die had ik ook al gezien, alleen heeft hij bij mij wel normaal gewerkt. Maar ik heb net de cam firmware geupdate, en nu blijft hij in LV heletijd hunten. Zonder LV lijkt hij wel prima te focussen.

Zit te denken om de lens om te wissellen. Maar er is geen andere mooie soort gelijke lens denk ik (altans in die prijsklasse).

Ook merk ik op dat mn AF licht met LV niet aangaat, maar geen idee of dat zo hoort.

[ Voor 8% gewijzigd door Don3k op 23-01-2012 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Probeer het inderdaad nog eens met goed licht (morgen bij daglicht, of nu met een felle lamp op je testonderwerp).

Alternatieve lens is de 35mm 1.8 van Nikon zelf. Die doet volgens mij niet heel veel onder voor de 30mm Sigma. Heb zelf de Nikon 35mm 1.8 en bevalt prima:
- goedkoper
- lichter en kleiner
- optisch prima
- bijna even lichtsterk

AF licht gaat bij mijn D7000 ook niet aan in LV, dus dat lijkt me normaal gedrag.

[ Voor 16% gewijzigd door Orion84 op 23-01-2012 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don3k
Orion84 schreef op maandag 23 januari 2012 @ 22:33:
Probeer het inderdaad nog eens met goed licht (morgen bij daglicht, of nu met een felle lamp op je testonderwerp).

Alternatieve lens is de 35mm 1.8 van Nikon zelf. Die doet volgens mij niet heel veel onder voor de 30mm Sigma. Heb zelf de Nikon 35mm 1.8 en bevalt prima:
- goedkoper
- lichter en kleiner
- optisch prima
- bijna even lichtsterk

AF licht gaat bij mijn D7000 ook niet aan in LV, dus dat lijkt me normaal gedrag.
No idea what just happend. Probeer het nogmaals, focussed hij netjes weer. Ook met movie blijft hij constant focussen nu. En ik heb niks veranderd |:(

Valt me wel op dat hij pas pakt bij echt grote lichtverschillen (donker/licht)

[ Voor 5% gewijzigd door Don3k op 23-01-2012 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Dat laatste had ik met de 35mm op mijn D7000 dus ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:34

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ja, ik heb dat ook. Ik heb het zelfs in mijn userrreview van de D5100 gezet omdat ik het niet kon geloven.
De camera gebruikt 1/30 f2.8 ISO2000 en dan wil AF-F gewoon niet meer scherpstellen. De gewone AF tijdens liveview werkt wel gewoon, wat vreemd is. Ik ben er overigens nog niet achter of het aan mijn exemplaar ligt. Niemand wil dit even proberen voor mij (ik heb er op dpreview.com over gepost). Men begint meteen van er is te weinig licht -> weinig contrast -> geen AF. Dat snap ik ook wel, maar er is gewoon niet zo weinig licht dat er geen contrast meer zou zijn.

Wat ook vreemd is dat het niet consequent is. Ik heb 3 objecten geselecteerd op verschillende afstanden tot te camera: TV (geeft licht, dus veel licht en contrast), flesje cola (staat onder een lamp, dus best wat licht en contrast) en een magazine (licht niet direct onder een lamp, dus donker en niet heel veel contrast. Ik zet liveview aan met AF-F als scherpstel modus:
- richt camera op TV: AF-F doet het en stelt scherp
- richt camera op flesje: AF-F doet het en stelt scherp
- richt camera op magazine: AF-F doet niks, begint ook niet eens aan scherp stellen.
-Terug naar het flesje -> AF-F doet nog steeds niks.

Ok, dus zo ver zou je zeggen logisch. Weinig contrast = geen AF, al snap ik niet waarom er niet scherp gesteld wordt als ik weer terug naar het flesje ga. Maar als ik TV->magazine->flesje->magazine doe, krijg ik hetzelfde gedrag. Dus op de magazine stelt ie scherp, waar dat eerst niet lukte. Op het flesje stelt ie niet scherp, wat eerst wel lukte.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don3k
zonoskar schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 00:34:
Ja, ik heb dat ook. Ik heb het zelfs in mijn userrreview van de D5100 gezet omdat ik het niet kon geloven.

Auto focus:
Dit is het punt waarom ik voor de Nikon gekozen had. AF tijdens filmen.

[...]
Dat is precies de reden waarom ik ook voor de D5100 ben gegaan. Begin nu wel af te vragen of het aan de lens ligt, of aan de cam zelf. Uit jouw verhaal maak ik op dat je 3 verschillende objectieven hebt geprobeerd en met alle 3 daar last van hebt, zit ik toch over na te denken om gewoon de cam terug te brengen. Belangrijke punt waarom ik voor deze camera ben gegaan werkt niet helemaal zoals het zou horen. Maar verder vind ik de combinatie gewoon super als je op manual schiet :'( Een andere lens, zou als ik het goed begrijp niet helpen?

[ Voor 3% gewijzigd door Don3k op 24-01-2012 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Komt erg overeen met mijn ervaring met D7000 en de 35mm 1.8 (maar ook met mijn 300mm f4). Lijkt dus op standaard gedrag van de AF-F functie: weinig licht -> onbetrouwbare AF-F. Dus ik vrees dat een andere lens daar niet veel bij zal helpen. Belangrijkste is een zo lichtsterk mogelijke lens en dan zit je met die 1.4 wel goed.

Tenzij er bij jou natuurlijk meer aan de hand is en de sigma wel degelijk brak is, maar daar lijkt het steeds minder op.

Maar goed, uiteindelijk is er op dit moment geen enkele DSLR ( behalve de Sony's met vaste doorlatende spiegel) die echt bruikbare AF hebben tijdens het filmen. Afaik zijn de Nikons daar nog wel de minst beroerde optie.

[ Voor 62% gewijzigd door Orion84 op 24-01-2012 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Laatst online: 04-05 13:45
Bij mij werkt de auto focus op grijze en donkere vlakken ook totaal niet, dus op dynamic of single point AF.
(35mm 1.8 ook)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don3k
Uiteindelijk heb ik mijn D5100 ingeruild voor een Nex 5N. Focussen in low light en zelfde situaties is een stuk beter. Tijdens video opname ook. Alleen manual pics, is de D5100 beter :) De Nex 5N past meer bij mij :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Heerlijke camera (nu een paar daagjes gebruikt met kitlens en Nikon's 35mm 1.8, als opvolger van mijn trouwe D40), maar waarom heeft Nikon die oplader zo idioot ontworpen? Super bulky, geen mogelijkheid om een kabel te gebruiken ipv direct inpluggen, overmaatse plug adapter klikt op 2 plekken vast en is daarna alleen met gereedschap te verwijderen... why? De eerdere modellen waren zo veel beter, werkten met bijgeleverde kabel of een Apple duckhead.

Ik heb nu met wat gericht geweld de EU plug adapter er weer afgekregen en vervangen door deze, misschien voor anderen ook een tip. Past als je onderweg bent in de uitsparing voor de accu, elastiekje erom en klaar.

LET OP: het adaptertje in de link is wel handig, maar niet 100% veilig.
Alleen te gebruiken door iemand die weet wat ie doet, en zeker niet door bv. kinderen. De pinnen zijn niet half geisoleerd, en het is mogelijk slechts 1 van de platte pennen van je oplader in deze adapter te steken, wat je weer 50% kans oplevert dat de uit-stekende platte pen op spanning komt te staan. Maar voor iemand die gewoon nadenkt is het een prima oplossing. Het is verstandiger het locking-mechanisme van de originele adapter te saboteren! :LET OP

[ Voor 27% gewijzigd door Zpottr op 06-02-2012 11:56 ]

Zoef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Dat is inderdaad een goede opmerking, ik heb er min of meer vrede mee, maar makkelijk is anders ja. Wat is er trouwens beter aan die andere plug die je aanraad?

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zpottr
  • Niet online

Zpottr

Henk

aramdin schreef op maandag 06 februari 2012 @ 09:39:
Dat is inderdaad een goede opmerking, ik heb er min of meer vrede mee, maar makkelijk is anders ja. Wat is er trouwens beter aan die andere plug die je aanraad?
Dat ie
1) er zonder probleem van af kan, en
2) kleiner is (en dus in de uitsparing voor de accu past)

Veel handiger meenemen dus :) En als je in non-EU buitenland bent dan gebruik je de US-pennen direct in een of andere travel adapter.

LET OP: het adaptertje in de link is wel handig, maar niet 100% veilig.
Alleen te gebruiken door iemand die weet wat ie doet, en zeker niet door bv. kinderen. De pinnen zijn niet half geisoleerd, en het is mogelijk slechts 1 van de platte pennen van je oplader in deze adapter te steken, wat je weer 50% kans oplevert dat de uit-stekende platte pen op spanning komt te staan. Maar voor iemand die gewoon nadenkt is het een prima oplossing. Het is verstandiger het locking-mechanisme van de originele adapter te saboteren! :LET OP

[ Voor 34% gewijzigd door Zpottr op 06-02-2012 11:56 ]

Zoef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinus94
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21-04 18:25
Ik ben even benieuwd naar jullie mening.
Wanneer ik nu op vakantie of naar een evenement ga, loop ik te zeulen met een Nikon D40 en m'n oude JVC-videocamera.

Nu volstaat de D40 nog prima in z'n werk, maar ik wil wel een nieuwe videocamera.
Toen bedacht ik me: waarom niet de D5100?!

Een upgrade van m'n D40 en gelijk een videocamera in-een!

Is dit een logische beredenatie of is het iets te zwart-wit.
Ik 'schiet' op jaarbasis ca.10 uur film

Ik ben benieuwd naar jullie adviezen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zpottr
  • Niet online

Zpottr

Henk

tinus94 schreef op zondag 19 februari 2012 @ 09:17:
Wanneer ik nu op vakantie of naar een evenement ga, loop ik te zeulen met een Nikon D40 en m'n oude JVC-videocamera.

Nu volstaat de D40 nog prima in z'n werk, maar ik wil wel een nieuwe videocamera.

Ik zou als ik jou was proberen even een uurtje video te mogen schieten met een geleende D5100. De beeldkwaliteit is weliswaar fantastisch (indien juist scherpgesteld e.d.) maar juist de focus is IMHO een probleem. Autofocus heeft het te vaak bij het verkeerde eind en is traag (vooral bij slecht licht), en je hoort de lens focussen als je de interne mic gebruikt.
Handmatig focussen lost dat natuurlijk op maar dat moet je wel liggen / daar moet je wel zin in hebben.

Voor mij was het een echte stap vooruit (van een D40 + Flip camcorder naar de D5100) maar als je een echte camcorder gewend bent is de D5100 wel een keuze waar je even over moet nadenken.

Zoef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bold52
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-03 08:33
tinus94 schreef op zondag 19 februari 2012 @ 09:17:

Heb net een D5100 aangeschaft en loop door dit topic heen. Laatste bijdrage is bijna 4 maanden oud. Is het nog een actief topic?

Ben je er al uit Tinus? De reden dat ik de D5100 heb gekocht is exact gelijk aan die van jou. Ik had een Canon 1000D en ook een JVC videocamera. De Nikon lijkt mij een prima vervanging voor beiden. Gisteren de D5100 gekocht bij CameraTOP in Voorburg. Zijn nu het goedkoopst en kreeg ook nog 50 euro extra korting (geen idee waarom eigenlijk). Heb er dus 412,50 voor betaald.

Heb er overigens voor gekozen een losse body te kopen en via Marktplaats een schitterende Nikkor 18-200 VR voor de helft van de nieuwprijs. Dan ben je overigens ook meteen van het "geluidsprobleem" bij autofocus af. De lens is fluisterstil. Kitlenzen en goedkopere lenzen zoals van Sigma zijn duidelijk luidruchtiger.

Ga de komende weken lekker hobbiën en zal laten weten wat mijn bevindingen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sato
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:40
Actief topic? Niet echt nee.
Maar dat komt misschien omdat Nikon D5100 eigenaren niets hebben om over te klagen en gewoon foto's aan het maken zijn.
Het ligt waarschijnlijk meer aan het feit dat dit toestel volgens mij gewoon niet zo heel populair is, De meeste mensen kiezen/kozen liever voor de D3100 of gaan gelijk door naar de D7000. (Of D90)

Ik ben er nog altijd zeer tevreden over, De kitlens (18-55 VR) gebruik ik inmiddels niet meer en die is vervangen door de AF-S 35mm f/1.8G waar ik ook zeer tevreden over ben.
Inmiddels heb ik de AF-S 50mm f/1.8G en AF-S 105mm f/2.8 Micro VR IF-ED in bestelling staan om daar aan toe te voegen.
Was eigenlijk van plan een AF-S 85mm f/1.8G naast mijn 35mm te nemen maar de combinatie van 50mm en 105mm lijkt mij beter bij mijn fotografische interesse passen. Want het geeft een grotere dekking en meer mogelijkheden. (Macro.)
Waarbij de 50mm dan enkel dient om nog een optie tussen de 35mm en 105mm in te hebben. (De 50mm was immers maar 150 euro dankzij de taxfree actie van Saturn.)

Sato Bricks op Rebrickable & Discord voor hulp met Stud.io

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelbo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-05 08:22

jelbo

Hij doet het niet!

Hier nog een zeer tevreden D5100 eigenaar. Heb er dit jaar twee keer een weekje intensief mee geschoten op vakanties en na wat tweaken met de Fn toets werkt het heerlijk (ik heb er ISO aan toegewezen). De resultaten zijn fantastisch, ook met hoge ISO waarden. Het gewicht en klapschermpje zijn ook erg fijn.

AMD Phenom II X4 955BE 960~3720MHz @ 1,4V | Scythe Mugen 2 Rev. B | Gigabyte GA-770TA-UD3 R1.0 F2 | GeIL DDR3 Black Dragon DC 8GB GB34GB1600C8DC @ 1,6V 1600MHz 8-8-8-28 2T tRC34 | Asus nVidia GeForce GTX670 DC2OG | Intel X-25M 80GB | Corsair TX650W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrace Grumble
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-05 22:14

Thrace Grumble

XB: Thrace Grumble

jelbo schreef op maandag 18 juni 2012 @ 11:45:
Hier nog een zeer tevreden D5100 eigenaar. Heb er dit jaar twee keer een weekje intensief mee geschoten op vakanties en na wat tweaken met de Fn toets werkt het heerlijk (ik heb er ISO aan toegewezen). De resultaten zijn fantastisch, ook met hoge ISO waarden. Het gewicht en klapschermpje zijn ook erg fijn.
In welke situatie gebruik je het klapschrm? Ik twijfel tussen de D3100 kit icm een extra x-200mm lens of een D5100 kit zonder extra lens...

XB: Thrace Grumble | FFXIV: Riku Neneh @ Moogle (SnR) | Switch (o.a. MHGU): SW-1221-6759-0029 | Steam: thracegrumble

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11-04 11:44

Metten

ik hou het graag simpel

Thrace Grumble schreef op maandag 18 juni 2012 @ 13:24:
[...]

In welke situatie gebruik je het klapschrm? Ik twijfel tussen de D3100 kit icm een extra x-200mm lens of een D5100 kit zonder extra lens...
Het klapscherm is handig bij het maken van foto's of filmpjes vanuit een heel laag of juist een hoog standpunt, waarbij het dus niet goed mogelijk is om je oog tegen de zoeker te houden. Daarnaast is het scherm van de D5100 veel scherper dan dat van de D3100 waardoor je beter kan beoordelen of de focus van een foto goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrace Grumble
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-05 22:14

Thrace Grumble

XB: Thrace Grumble

Metten schreef op maandag 18 juni 2012 @ 15:02:
[...]

Het klapscherm is handig bij het maken van foto's of filmpjes vanuit een heel laag of juist een hoog standpunt, waarbij het dus niet goed mogelijk is om je oog tegen de zoeker te houden. Daarnaast is het scherm van de D5100 veel scherper dan dat van de D3100 waardoor je beter kan beoordelen of de focus van een foto goed is.
De D5100 heeft dus wel degelijk veel voordelen t.o.v. de D3100.. Wordt de keuze steeds lastiger. Ff kijken bij de MM wat de prijs is nu van de D5100 kit dan maar. Mss ook wel verstandig om t eerst maar te leren met een kitlens, voordat ik een nieuwe lens haal :)

XB: Thrace Grumble | FFXIV: Riku Neneh @ Moogle (SnR) | Switch (o.a. MHGU): SW-1221-6759-0029 | Steam: thracegrumble

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19894

De D5100 heeft ook meer keuzes voor het aantal FPS bij filmen (even uit het hoofd, bij 1080p: 30,25 en 24)
Ook biedt de D5100 Timelapse recording.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 391768

Na een half jaar in het bezit te zijn van een D5100 met kit-lens is mijn aanraden voor iedereen: Probeer een body-only te kopen en haal er zelf de 35mm f1.8G bij! Sinds ik deze lens heb aangeschaft gebruik ik de kit-lens nooit meer! Wat een verschil en hier leer je de camera 10 x beter mee leren kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metten

Metten

ik hou het graag simpel

Anoniem: 391768 schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 11:19:
Na een half jaar in het bezit te zijn van een D5100 met kit-lens is mijn aanraden voor iedereen: Probeer een body-only te kopen en haal er zelf de 35mm f1.8G bij! Sinds ik deze lens heb aangeschaft gebruik ik de kit-lens nooit meer! Wat een verschil en hier leer je de camera 10 x beter mee leren kennen.
de 35/1.8 is inderdaad een aanrader, maar het prijsverschil tussen body en kit vind ik eigenlijk te klein (€40) om de kitlens te laten liggen. Als je merkt dat je die niet gebruikt kan je hem altijd voor dat bedrag kwijt op marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-05 13:21
Anoniem: 391768 schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 11:19:
Klopt, maar de 18mm van de kitlens is toch erg handig voor landschappen en architectuur ;) ik zou gewoon beide kopen. Zeker voor de lage prijs van de kitlens.

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HwKok
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-12-2024
De kitlens is juist fijn om de camera te leren kennen en te kijken waar je wat tekort komt.
Je komt er al gauw achter dat de kitlens prima is als 'starter', maar dat je vaak te weinig licht hebt. Of te weinig zoombereik, maar net wat je belangrijker vindt.

Ik heb ook voor een prikkie de 35mm F1.8 erbij gekocht en het is inderdaad een verademing! Ook bij slecht licht maak je daarmee prachtige foto's.

Toch gebruik ik m'n kitlens nog wel eens, vooral als er iets ingezoomd moet worden waar ik met de 35mm niet goed bij kan komen. Oftewel: de kitlens is prima om mee te beginnen, maar later ook nog handig als 'extra' lens. Ik zou hem er lekker bij kopen voor dat kleine beetje extra geld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07-05 20:29
Dag allen! Ik wil deze camera gaan kopen maar loop tegen één ding aan.

Ik lees hier dat de camera alleen maar 30fps kan, als hij in NTSC modus wordt gezet. Levert dat geen problemen op voor ons nederlandse gebruikers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metten

Metten

ik hou het graag simpel

Muldert schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 09:52:
Dag allen! Ik wil deze camera gaan kopen maar loop tegen één ding aan.

Ik lees hier dat de camera alleen maar 30fps kan, als hij in NTSC modus wordt gezet. Levert dat geen problemen op voor ons nederlandse gebruikers?
Alleen als je de camera direct met een AV kabel op je TV aan wilt sluiten. Met HDMI zou het geen probleem meer moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
Oh dat zal geen probleem worden dan. Dus de .mov bestanden inladen op een computer geeft niet geen ander beeld dan wat we van PAL gewend zijn?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metten

Metten

ik hou het graag simpel

Muldert schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 10:11:
Oh dat zal geen probleem worden dan. Dus de .mov bestanden inladen op een computer geeft niet geen ander beeld dan wat we van PAL gewend zijn?

Bedankt!
Nee, computers kunnen alle framerates aan in principe. PAL of NTSC slaat ook eigenlijk alleen maar op het analoge uitvoersignaal bij gebruik van een AV kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een beetje tv slikt bovendien ook NTSC. De mijne wel iig, en dat is een ouderwetse CRT bak :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
Oke, en dan een tweede vraag, alvorens ik tot aankoop overga.
In de MediaMarkt vandaag getest, en één ding sprong me in het oog.

Als ik (draaiknop op standje M) hem in LiveView zet krijg, nouja, de LiveView.
Maar als ik daarna (door met één vinger +/- in te drukken en met mijn duim te scrollen) de f-waarde aanpas, dan verandert er niks in mijn beeld. ISO en shutterspeed blijven hetzelfde, maar tóch wordt het beeld niet lichter of donkerder.

Ik kon in de MediaMarkt geen opnames maken, dus ik weet niet hoe hij zich dan verhoudt. Maar hoe zit dit precies, waarom komen aanpassingen niet direct door in je LiveView?

(cameraman stapt over op dslr, geen fotograaf dus. Wellicht zie ik iets ontzettend duidelijks over het hoofd. Vergeef mij!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Muldert schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 16:12:
...

Ik kon in de MediaMarkt geen opnames maken, dus ik weet niet hoe hij zich dan verhoudt. Maar hoe zit dit precies, waarom komen aanpassingen niet direct door in je LiveView?
...
Het waarom weet ik niet, maar het ingestelde diafragma word wel meegenomen als je de foto maakt.
Bij filmen moet je de liveview mode stoppen en weer aanzetten wil ie het ingestelde diafragma meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
Anoniem: 19894 schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 16:33:
[...]

Het waarom weet ik niet, maar het ingestelde diafragma word wel meegenomen als je de foto maakt.
Bij filmen moet je de liveview mode stoppen en weer aanzetten wil ie het ingestelde diafragma meenemen.
Thanks, dat is wel goed om te weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-02 08:50

BikkelZ

CMD+Z

Ik zoek een goede tas voor de D5100 met een 105 lens. Ik zag er een van Nikon, maar dat was maar een lullig neopreen hoesje zonder een band of wat dan ook. Is er iets beters wat echt passend is, of zijn er tassen van andere merken die jullie echt aanraden?

iOS developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HwKok
Ik heb een tas van Vanguard, de Up-Rise 34. Zie hier voor meer info.
Erg stevig en van goede kwaliteit. Deze heeft vorig jaar ook een prijs gewonnen van ik meen de Consumentenbond. Ik heb er zelf erg veel plezier van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
Thrace Grumble schreef op maandag 18 juni 2012 @ 18:21:
[...]

De D5100 heeft dus wel degelijk veel voordelen t.o.v. de D3100.. Wordt de keuze steeds lastiger. Ff kijken bij de MM wat de prijs is nu van de D5100 kit dan maar. Mss ook wel verstandig om t eerst maar te leren met een kitlens, voordat ik een nieuwe lens haal :)
dat klapschermpje gebruik ik dus nooit. uberhaupt de live-mode vind ik maar slecht werken maar als ik dat belangrijk vond had ik wel een systeem camera gekocht.

Ik vind het een fantastische camera die erg goed geprijst is. dezelfde sensor als de d7000 dus daar zal het niet aanliggen! (vind ik het grootste sellingpoint).

Ik hoor wel eens mensen over de batterij maar ik heb daar weinig problemen mee. Iemand al 3rd party batterijen gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja, ik heb vorige week een namaak EL14 batterij binnen gekregen via dx.com. Helaas blijkt deze niet te werken, volgens mij zit er of een chip in de batterij of de software van de camera herkent de niet-originele batterijen en zegt dat deze niet bruikbaar zijn. De camera gaat wel gewoon aan, maar hij is niet bruikbaar. Heel erg jammer.

Ik las wel op een forum dat het per camera en batterij kan verschillen of hij kan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edzeau
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-05 19:42
Anoniem: 391768 schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 12:47:
Ja, ik heb vorige week een namaak EL14 batterij binnen gekregen via dx.com. Helaas blijkt deze niet te werken, volgens mij zit er of een chip in de batterij of de software van de camera herkent de niet-originele batterijen en zegt dat deze niet bruikbaar zijn. De camera gaat wel gewoon aan, maar hij is niet bruikbaar. Heel erg jammer.

Ik las wel op een forum dat het per camera en batterij kan verschillen of hij kan werken.
Daar is al een keer wat over gepost, check deze post. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja die had ik al gezien, maar ik heb geen grip voor m'n camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
Anoniem: 391768 schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 16:30:
Ja die had ik al gezien, maar ik heb geen grip voor m'n camera.
nee inderdaad, ik ook niet. Vind het ook een behoorlijk omslachtige methode.

Het is toch gek dat die accus zo duur zijn en er geen goede replica's te vinden zijn.

+/- € 60,- voor een 1030 mAh accu.

Ik heb net een 1750 mAh accu voor m'n telefoon gekocht van €18,-, gewoon een originele van samsung...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metten

Metten

ik hou het graag simpel

Megalomania schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 13:40:
[...]

nee inderdaad, ik ook niet. Vind het ook een behoorlijk omslachtige methode.

Het is toch gek dat die accus zo duur zijn en er geen goede replica's te vinden zijn.

+/- € 60,- voor een 1030 mAh accu.

Ik heb net een 1750 mAh accu voor m'n telefoon gekocht van €18,-, gewoon een originele van samsung...
Nikon blokkeert nepaccu's natuurlijk om haar eigen afzet te beschermen. Iets wat ook een rol speelt is dat Nikon misschien wil voorkomen dat ondeugdelijke nepaccu's in de fik vliegen en de camera beschadigen. Dat geeft heel veel gezeik met garantie en schadeclaims denk ik.

Ik kan overigens al 2 jaar prima toe met alleen de meegeleverde accu van mijn D5000, ik heb dat ding echt nog nooit in een dag leeg gekregen. Maargoed, ik film ook nooit en live view gebruik ik zelden.

Overigens: je kan mAh waardes van accu's niet zomaar met elkaar vergelijken zonder het voltage van de accu erbij te vermelden. Een EN-EL14 heeft weliswaar maar 1030 mAh, maar de spanning is 7,4 volt. Dat houdt in dat de capaciteit 7,62Wh is. De capaciteit van je Samsung accu komt neer op 6,75Wh. Dat neemt overigens niet weg dat Nikon accu's gezien de capaciteit een stuk duurder zijn.

Om Li-ion en Li-pol batterijen in goede conditie te houden moet je ze overigens zo min mogelijk compleet leeg laten lopen. Halverwege bijladen is juist beter voor de levensduur van je accu, dit in tegenstelling tot wat veel mensen vaak beweren. Om je accu's goed te houden kan je ook deze tips aanhouden, al is het warm worden in een DSLR natuurlijk minder een issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
Metten schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 17:04:
[...]

Nikon blokkeert nepaccu's natuurlijk om haar eigen afzet te beschermen. Iets wat ook een rol speelt is dat Nikon misschien wil voorkomen dat ondeugdelijke nepaccu's in de fik vliegen en de camera beschadigen. Dat geeft heel veel gezeik met garantie en schadeclaims denk ik.

Ik kan overigens al 2 jaar prima toe met alleen de meegeleverde accu van mijn D5000, ik heb dat ding echt nog nooit in een dag leeg gekregen. Maargoed, ik film ook nooit en live view gebruik ik zelden.

Overigens: je kan mAh waardes van accu's niet zomaar met elkaar vergelijken zonder het voltage van de accu erbij te vermelden. Een EN-EL14 heeft weliswaar maar 1030 mAh, maar de spanning is 7,4 volt. Dat houdt in dat de capaciteit 7,62Wh is. De capaciteit van je Samsung accu komt neer op 6,75Wh. Dat neemt overigens niet weg dat Nikon accu's gezien de capaciteit een stuk duurder zijn.

Om Li-ion en Li-pol batterijen in goede conditie te houden moet je ze overigens zo min mogelijk compleet leeg laten lopen. Halverwege bijladen is juist beter voor de levensduur van je accu, dit in tegenstelling tot wat veel mensen vaak beweren. Om je accu's goed te houden kan je ook deze tips aanhouden, al is het warm worden in een DSLR natuurlijk minder een issue.
Was al bang dat het wat kort door de bocht was. Dank voor de heldere uitleg!

Ik vraag me dan nog af in hoeverre je een batterij nog kan overladen. Een macbook (air) laad bv niet helemaal tot 100% om dit te voorkomen. Hoe werkt dat met de Nikon oplader? Deze laad wel gewoon tot 100% namelijk.

(BTW mijn nikon batterij is ook bijna nooit leeg, maar ik maar me er wel vaak zorgen of ik het einde vd dag wel haal...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Bij laptops wordt dat volgens mij vooral gedaan omdat die regelmatig met een volle accu aan de netstroom hangen tijdens gebruik en het niet goed voor de accu is als ie dan ook continu geladen wordt.
Zie ook de opmerking op die site:
Een manier om de levensduur van uw laptop accu te verlengen is dan ook, de accu uit de laptop verwijderen wanneer u op stroom uit het stopcontact werkt. Dit voorkomt niet alleen dat de accu onnodig heet wordt, maar voorkomt tevens dat de accu 'vermoeid raakt' van het constante bijladen door de laptop.
Sommige laptops laden de accu dus vol en stoppen daarna met laden tot de accu onder een bepaald percentage is gezakt.

Een camera-accu laad je op en daarna stop je hem in de camera om te gebruiken. Dus heb je die situatie niet.

Een accu lader voor je camera stopt ook gewoon met laden als de accu vol is (of schakelt in elk geval over op druppelladen of zo, zodat de accu niet overladen wordt).

[ Voor 33% gewijzigd door Orion84 op 10-07-2012 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metten

Metten

ik hou het graag simpel

Orion84 schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 12:55:
Bij laptops wordt dat volgens mij vooral gedaan omdat die regelmatig met een volle accu aan de netstroom hangen tijdens gebruik en het niet goed voor de accu is als ie dan ook continu geladen wordt.
Zie ook de opmerking op die site:

[...]

Sommige laptops laden de accu dus vol en stoppen daarna met laden tot de accu onder een bepaald percentage is gezakt.

Een camera-accu laad je op en daarna stop je hem in de camera om te gebruiken. Dus heb je die situatie niet.

Een accu lader voor je camera stopt ook gewoon met laden als de accu vol is (of schakelt in elk geval over op druppelladen of zo, zodat de accu niet overladen wordt).
De lader heeft in ieder geval 'door' dat de accu vol is. Voor een losse verkoopprijs van ca €60 mag je wel verwachten dat hij je dure accu's niet verneukt op z'n minst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik ben erg blij met mijn D5100, maar kan iemand mij uitleggen waarom in Effect mode mijn non CPU lenzen niet werken? (F-- No lens attached) terwijl ze in live-mode wel werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
Er is wel 'beeld', maar voor Effecten (eigenlijk voor alle modi op M na) moet de camera feedback krijgen van de lens (wat betreft diafragma). Een non-cpu lens kan die feedback niet geven, dus is het snel voorbij.

Werken ze in de livemode van Effect Mode wel? Dat zou gek zijn namelijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Muldert schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 07:08:
...
Werken ze in de livemode van Effect Mode wel? Dat zou gek zijn namelijk..
Nope, vandaar de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
Dan is het antwoord simpel. Non-cpu lens zal nooit werken in een mode anders dan M, omdat de camera geen feedback (color info, aperture info) krijgt van de lens. In een camera met metering (D7000) zal dat wel werken, omdat de camera dan de feedback 'leest' van het beeld dat hij krijgt (hij bedenkt dan als het ware hoe wijd je diafragma is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• summaheat
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04-05 10:24
Hey ,

Ik zit met een vraagje waarop ik jullie hopelijk beroep op kan doen.

Dit zou mijn eerste DSLR aankoop zijn en ik zou graag gaan reizen en goeie foto's kunnen trekken en meer kennis opdoen over fotografie.

Ik zat te kijken naar Nikon D5100 + 18-55mm VR + 55-200mm VR kit voor 630 euro .

Is dit een goeie keuze kwa lenzen, camera en wat met een tripod , hoef je dit te gebruiken?

Groetjes Summa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Prima set om mee te beginnen :)

Driepootje kan handig zijn, maar lang niet voor alle soorten foto's echt nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zou eerder een monopodje pakken met die set, minder gedoe om op te zetten, minder gewicht om mee te nemen en toch meer stabiliteit voor onderweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Nogmaals: dat ligt maar helemaal aan het soort foto's dat je wilt maken. Voor long exposures en zelfportretten heb je weinig aan een monopod. Sowieso zie ik het nut van een monopod niet zo bij een dergelijke lichte, optisch gestabiliseerde set. Onder een zware telelens is het prettig, maar met een d5100 en die twee lenzen zou ik het eerder onnodige ballast vinden.

Maar dat is deels ook net wat je zelf makkelijk vindt werken en hoe goed je bent in het stil houden van de camera. Mijn suggestie zou daarom zijn om gewoon die set te nemen (zodra je besloten hebt voor die keuze te gaan) en foto's te gaan maken. Dan merk je snel genoeg wat je evt. nog aan accessoires mist :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een monopod is gewoon prettig als je onderweg bent, een foto wilt maken maar toch dat beetje stabiliteit extra wilt, of gewoon wat extra reach (zeg maar als een boom :+) maar zonder het gewicht. En afhankelijk van het materiaal een prima reserve wandelstok :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:20
Inmiddels zijn er third-party accu's op de markt voor oa. de Nikon D3100, D3200 en D5100, die claimen wel goed te functioneren in deze camera's. Vroeger bleken vervangende EN-EL14 third-party accu's alleen te werken in de P7000 compact camera, en werd deze geweigerd door de DSLR's.

Deze zijn te vinden op Amazon.de:

Bundlestar Patona
Info-Akku
VHBW

Lijkt mij wel interessant (de eerste heeft ook positieve aanbevelingen mbt. de D5100), aangezien deze circa de helft kosten van de originele Nikon versie. Heeft er iemand al ervaring met deze accu's?

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
Betreffende de Nikon remotes voor de D5100 (wireless: ML-L3, wired: MC-DC1)

Kan ik hiermee langere dan 30s sluitertijden met de D5100 aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Ja, in bulb mode. Met de ml-l3 is dat 1x drukken voor sluiter open, nog eens drukken voor sluiter dicht. Dat kan trouwens ook zonder remote, maar dan loop je wel meer risico op bewogen foto's natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
Super, meer dan genoeg info :) ML-L3 wordt het dan!

En in Bulb-Mode, werkt de Exposure-Delay Mode nog om trillingen te voorkomen?
Edit: eigenlijk kan ik dit laatste zo zelf uitvinden, nvm
Edit 2: Het werkt! Super. Statief erbij en je hebt net zo trillingvrije Ultra Long Exposures als met de Mirror Lock-up van de 5D II

[ Voor 43% gewijzigd door Muldert op 17-10-2012 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224096

Orion84 schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 21:27:
Ja, in bulb mode. Met de ml-l3 is dat 1x drukken voor sluiter open, nog eens drukken voor sluiter dicht. Dat kan trouwens ook zonder remote, maar dan loop je wel meer risico op bewogen foto's natuurlijk.
Is dat wel zo? Op de D7000 en D40 is de sluiter alleen open zolang je de ontspanknop ingedrukt houd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Ik bedoelde dat je zonder remote ook een bulb stand hebt, niet per de dat dat ook met 2x drukken werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-05 13:51

Gutteguttegut

CEO of TFD

Weet iemand of de D5100 end of life is??
Ik liep vandaag een lokale fotohandel binnen en die hadden hm niet meer en ze kunnen hm ook niet meer bestellen.
Wat ik heel vreemd vind omdat ik hm online nog overal kan vinden.
Klinkt als b*llsh*t van de lokale fotohandel (waar ik toch al geen hoge pet van op heb)...of is er toch stiekem al een D5200 onderweg?
Google leverde weinig bruikbaars op..behalve april 2013...

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leevmeister
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09-05 19:14

Leevmeister

Analoge fotografie gek

De D5100 is inderdaad EOL. Ook waar ik werk (KE) krijgt hem niet meer binnen, en er komt ook voorlopig nog geen ander model voor in de plaats naar verluidt. De D5200 dus.
Gek genoeg krijgen we de inmiddels antieke D90 wel nog steeds binnen...

[ Voor 23% gewijzigd door Leevmeister op 06-11-2012 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

Oeh, dat wordt lastig dan, de D70 van mn vader geeft nu wel aan dat hij met pensioen wil en tot 500 euro is dit toch gewoon de beste body.
Morgen maar even naar MM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 04-05 13:35
EOL, ohoh.. Ik ben van plan om volgende maand mijn eerste DSLR aan te schaffen namelijk de D5100+18-105mm. Het gaat me niet gebeuren om hem te missen :p. Even een mailtje sturen naar de winkel..

Edit:

Contact gehad met camera.nl (omdat met afhaal het daar het goedkoopst is) en zij geven inderdaad ook aan dat Nikon deze week de D5100 de status EOL mee hebben gegeven.

Nou ik ga hem maar deze week halen dan :).

[ Voor 36% gewijzigd door ndonkersloot op 19-10-2012 13:35 ]

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
Leevmeister schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 19:06:
De D5100 is inderdaad EOL. Ook waar ik werk (KE) krijgt hem niet meer binnen, en er komt ook voorlopig nog ander model voor in de plaats naar verluidt.
Gek genoeg krijgen we de inmiddels antieke D90 wel nog steeds binnen...
Wie weet komt er volgende week dan toch de aankondiging van de opvolger...

En anders is de D3200 natuurlijk een aardig alternatief in (momenteel) dezelfde prijsklasse. Betere sensor en zelfde scherm, ten opzichte van de D5100 mis je vooral het draaischermpje en een aantal features zoals bracketing.
Tiwazz schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 22:03:
...
Contact gehad met camera.nl (omdat met afhaal het daar het goedkoopst is) en zij geven inderdaad ook aan dat Nikon deze week de D5100 de status EOL mee hebben gegeven.

Nou ik ga hem maar deze week halen dan :).
Pas daar wel even op dat ze je niet een UV-filter of andere dure accessoire aansmeren waar ze veel marge op kunnen maken, daar zijn ze berucht om. Ik heb mijn telelens daar gekocht, maar toen ik vriendelijk bedankte voor de aangeboden UV-filter keken ze me aan alsof ik gek was... Uiteindelijk wel voor de afhaalprijs meegekregen maar een gewaarschuwd mens telt voor twee!

[ Voor 35% gewijzigd door Wesco op 19-10-2012 18:11 ]

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heisenbug
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09-05 00:20
Ik snap niet dat er geen lichtmeter in live-view beschikbaar is, hierdoor kan je toch alleen maar op auto stand schieten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
Hoe bedoel je, bij mij werkt de lichtmeting ook gewoon in Liveview hoor?

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
@Wesco

Welk filiaal was dat als ik vragen mag? Ik ben laatst in filiaal Breda geweest waar ik hem morgen ga halen alleen ervaarde toen geen rare verkoop truukjes? Ik heb het namelijk ook al eerder gehoort dat ze je van alles aan proberen te smeren. Maar ach, ik weet wat ik wil en als ik een "belangrijk" accesoire mis kan ik altijd terug :). In ieders geval bedankt voor het melden, ben benieuwd wat ze proberen :p. Maar ben nog nieuwsgieriger hoe fotografie me gaat bevallen als hobby :)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
Tiwazz schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 18:33:
@Wesco

Welk filiaal was dat als ik vragen mag? Ik ben laatst in filiaal Breda geweest waar ik hem morgen ga halen alleen ervaarde toen geen rare verkoop truukjes? Ik heb het namelijk ook al eerder gehoort dat ze je van alles aan proberen te smeren. Maar ach, ik weet wat ik wil en als ik een "belangrijk" accesoire mis kan ik altijd terug :). In ieders geval bedankt voor het melden, ben benieuwd wat ze proberen :p. Maar ben nog nieuwsgieriger hoe fotografie me gaat bevallen als hobby :)!
Dat was in Utrecht, en als je weet wat je wilt en wat niet is het natuurlijk niet zo'n probleem. Maar waarschijnlijk zijn de klanten met minder kennis van zaken eerder overtuigd van de "adviezen" van de verkopers. Je krijgt natuurlijk ook een "speciale korting" als je de accessoires er direct bij koopt (voordat je de prijzen vergeleken hebt en een weloverwogen en goed geïnformeerde keuze kunt maken). Het zal ook wel verschillen tussen de verkopers en filialen.

Het is natuurlijk ook een raar concept met die extra korting bij afhalen, je vraagt je onwillekeurig toch af wat voor addertjes er onder het gras zitten. Het concept past ook niet in de Pricewatch, daarmee maken ze het voor zichzelf ook lastiger dan nodig, omdat je pas bij doorklikken naar hun site ziet dat je nog extra korting krijgt bij afhalen.

Maar alvast veel succes met je nieuwe DSLR, met de Nikon D5100 + 18-105 maak je in elk geval een prima start!

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
Wesco, ik kan niet zeggen dat je me niet gewaarschuwd hebt maar wat een verkooptechnieken :+.

Ik kom daar aan in de winkel stat er nog een klant voor me die een Canon 7D kocht met een Sigma 18-200mm lens. Uiteraard verkocht de verkoper er een UV filter bij en een extra duur lexar geheugen kaartje want de andere zijn gelijmt en kunnen gaan uitzetten en dan stuk gaan, right?

Anyways ik verteld dat ik mijn reservering af kwam halen de D5100+18-105mm dus hij gaat kijken. Komtie met legen handen terug en vraagtie of ik al een bevestiging heb gehad want hij kon hem niet vinden. Ik had een bevestiging gehad dat hij klaar lag. Hij vroeg direct daarna waarom ik de D5100 wilde en vertelde mij dat er "veel" betere camera's waren voor dat geld :+. Dus probeerde hij mij de D3200 aan te smeren. Nadat ik duidelijk had gemaakt dat ik gewoon mijn reservering wil ging hij "wat beter kijken" en kwam hij terug met mijn reservering lol. Daarna nog een filter en andere onzin dingen geprobeerd maar uiteindelijk toch weg gegaan met mijn reservering voor €599,-.

Wat een verkopers :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heisenbug
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09-05 00:20
Wesco schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 18:19:
Hoe bedoel je, bij mij werkt de lichtmeting ook gewoon in Liveview hoor?
De lichtmeter zie jij op het display in live view? Hoe doe je dat dan want ik zie alleen de lichtmeter zodra ik naar de instellingen ga via info.

edit: zie inderdaad dat je in M mode alleen via info de lichtmeter kan zien:
In the PAS shooting modes, the live view image will darken or brighten to reflect any exposure compensation you set, although sadly there's no live histogram to help judge the optimum exposure. In M mode, though, the display makes no attempt to reflect the currently-set exposure level at all. To compound this there's no exposure meter display, so you have to switch to the control panel by a press of the 'i' button to check your exposure (temporarily exiting the live view display in the process).
http://www.dpreview.com/reviews/nikond5100/page18.asp

[ Voor 49% gewijzigd door Heisenbug op 20-10-2012 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beukgevaar
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-06-2021
*Probleem opgelost*

[ Voor 95% gewijzigd door Beukgevaar op 23-10-2012 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Beetje jammer dat je nu je probleem weg hebt gehaald en de oplossing dus ook niet post. Ook al was het iets sufs, dan zou er nog steeds iemand anders ook wat aan kunnen hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beukgevaar
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-06-2021
Orion84 schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 22:40:
[...]

Beetje jammer dat je nu je probleem weg hebt gehaald en de oplossing dus ook niet post. Ook al was het iets sufs, dan zou er nog steeds iemand anders ook wat aan kunnen hebben :)
Klopt, stom van mij! Zal hem zo opnieuw presenteren als ik thuis ben ;)

Ik met mijn net nieuwe (maand) D5100 lekker aan het spelen en kreeg iets niet voor elkaar.
Het probleem wat zich voordeed was dat ik niet instaat was om, naast Sport modus, foto's op continuous mode te schieten. Steeds na 2-3 foto's moest mijn camera even pauzeren! Eerst dacht ik dat het aan mijn SD kaart lag, maar zoals ik al zei werkte sport modus wel! (en heb een Class 10 kaart, dus vond dat al raar) Na wat googlen en boekje checken kon ik niet het probleem oplossen.

Ineens ( na een week met dit probleem te kampen) kreeg ik een geniale/stomme/rare ingevinf dat ik een week ervoor iets ging fotograferen voor HDR foto's, oftwel onderin het menu 'Automatische Bracketing' aan staan (+2 bij mij). Blijkbaar onthoudt de camera dit en bij elke (niet standaard modussen zoals sport/portret/etc) wordt dit dan toegepast als je het niet terugzet. Tussendoor heb ik dan ook amper foto's gemaakt en was mij totaal niet opgevallen dat dit aanstond en mijn foto's beïnvloedde. Nadat ik hier achterkwam, viel het wel ineens op dat mijn foto's nogal van licht verschilde :X
Na het uitzetten (op 0 zetten) hiervan werkte het continu schieten van foto's weer _/-\o_

[ Voor 62% gewijzigd door Beukgevaar op 24-10-2012 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edzeau
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-05 19:42
Gutteguttegut schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 18:57:
Weet iemand of de D5100 end of life is??
Ik liep vandaag een lokale fotohandel binnen en die hadden hm niet meer en ze kunnen hm ook niet meer bestellen.
Wat ik heel vreemd vind omdat ik hm online nog overal kan vinden.
Klinkt als b*llsh*t van de lokale fotohandel (waar ik toch al geen hoge pet van op heb)...of is er toch stiekem al een D5200 onderweg?
Google leverde weinig bruikbaars op..behalve april 2013...
De D5200 is ondertussen wel onderweg! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

Yup, reeds gelezen.
Maar als de CMOS dezelfde output heeft als de D3200 is het niet echt een verbetering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
Gutteguttegut schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 15:58:
[...]
Yup, reeds gelezen.
Maar als de CMOS dezelfde output heeft als de D3200 is het niet echt een verbetering.
Yep, indeed. Ik ben in iedersgeval blij dat ik op het laatste moment toch de D5100 heb gehaald!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-05 22:44

Smarron

The bend

Hier een D5100 gebruiker sinds afgelopen week. Ik ben overgestapt van de D3100. Deze kon ik voor een mooie prijs verkopen en tegelijkertijd voor een mooie prijs overgaan naar de D5100. Ben inmiddels redelijk bekend met de menu's en knoppen, maar deze zijn op sommige punten toch net wat anders en de D5100 heeft toch wel meer mogelijkheden.

Hopelijk snel even goed uittesten. Vergeleken met de D3100 zou deze iets beter moeten presteren op hoge iso's en mooiere foto's moeten maken. Het hoge resolutiescherm is echt wat heel goed opvalt. Het uitklapscherm kan mij nog weinig boeien. Ik ben wel erg blij met de autobracketing functie. Die miste ik echt op de D3100.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-05 23:47

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Gutteguttegut schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 15:58:
[...]
wat bedoel je precies met 'niet echt een verbetering'?

als ik op dxomark lees dan krijgt de 3200 sensor net één punt hogere score dan de 5100 sensor
en ook de conclusie is positief: with a good RAW converter, the D3200 will provide image quality as good as that of an expert-level camera.

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
Iets dat wellicht jullie interesse heeft.

Nikon D5100, standaard accu, ongeveer 7000 shots 'oud'.35 mm, 1.8.
In LiveView kan mijn Nikon met een verse accu 97 minuten filmen (enkele seconden tussen iedere nieuwe take, uiteraard). Dit is zonder continu autofocus, maar inclusief continu automatische belichting.

Ik ben er bovendien achter dat je prima kunt filmen (in tegenstelling tot veel beweringen op internet).

1. Zet auto-ISO aan. Min shutterspeed: het dubbele van je framerate (30fps NTSC = shutterspeed van 1/60)
2. Zet Custom Menu f1 op AE Lock (Hold)
3.In A-stand, kies het gewenste diafragma.
4. Start LiveView
5. Indien nodig onder of overbelichten met EV+/-
6. Druk op de AE LOCK (links naast je dial)
7. Start de opname.

Prima video dslr voor alle denkbare shots, uitgezonderd shots waarin tijdens het shot diafragma aangepast moet worden (maar heb je dat OOIT gezien in een film?)

Ik merk dat na de test (100 minuten de camera aan dus) de rechterkant van de grip erg warm is. Het lijkt voornamelijk uit de accu of de SD kaart te komen.

Meer ervaring in mijn HDSLR ervaring volgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-04 14:08
Ik heb een D5100 gekocht, na veel vergelijken op internet, en zal hier weergeven waarom ik uiteindelijk voor dit model gekozen heb. Dit is misschien nuttig voor tweakers die na mij komen en met soortgelijk budget een DSLR aan het uitzoeken zijn.

Mijn budget was 500 a 700 euro.

Als eerste heb ik gekeken naar merk, en vond dat Canon, Nikon, en Sony de merken waren waar ik uit zou willen kiezen, met een voorkeur voor Canon of Nikon. Dit lijken toch de grote merken te zijn met goede reputatie en veel uitbreidmogelijkheden qua lenzen.

Mijn wensenlijstje:
1. Makkelijke snelle hapsnap foto's kunnen maken – binnen, met weinig licht.
2. Interval-o-meter voor timelapse, liefst zo nauwkeurig mogelijk instelbaar, met lange exposuretijden (30s oid) voor nachtelijke timelapses.
3. Ingebouwde flitser
4. Filmen op 1080 full HD
5. Live-view beeldscherm
6. Autofocus bij filmen (zodat je iedereen dat ding in z'n handen kan duwen en zeggen 'filmen jij')
7. Close-ups maken (blaadjes, insecten) "macro"? Waar op letten bij aanschaf als je dit wil?
8. Mooie egale zachte bokeh
9. 600-700 euro incl lens
10. Kantelbaar scherm
11. Beeldstabilisatie: in body danwel de lens

Ik heb ook de D3200 overwogen (ik vond vooral de 60fps 720p video een mooi pluspunt), en de Canon Rebel T3i / EOS 600D. Deze laatste camera krijgt buitengewoon goede recensies, en ik vond hem er puik uitzien op de foto's. De D5100 en de EOS 600D van Canon worden als zeer vergelijkbare modellen gezien en ik vond geen redenen om voor de een of de ander te gaan. Omdat de Canon mij persoonlijk meer aansprak was ik van plan om ze in de winkel te gaan bekijken en het van de 'klik' af te laten hangen.

Doorslaggevend voor de keus voor de Nikon D5100 was uiteindelijk eis 2: ingebouwde Intervalometer. Een van de redenen voor aanschaf was namelijk dat ik timelapse-video's wil maken, waarin het fototoestel urenlang op dezelfde plek staat en 1 foto per minuut maakt oid. Zo kan je een bloem zien ontvouwen in 10 seconden, of nog leuker, met lange exposuretijden (30s) hele mooie timelapses maken van de voorbijtrekkende sterren. Youtube op 'milkyway timelapse' om te zien wat ik bedoel. Canon en Sony hebben geen camera's (althans niet binnen dit budget voor zover ik weet) waar deze functie op zit.

Ik heb gekozen voor de kitlens, dus met meegeleverde 18-55mm zoomlens. Om zo goed mogelijk aan eis 1 tegemoet te komen heb ik er een lens bijbesteld: de Nikon AF-S DX 35mm f/1.8G. Deze schijnt erg veel licht op te pikken en het vooral erg goed te doen bij shots binnen met laag licht (een hoop opmerkingen op internet in de stijl van 'je wil nooit meer terug', 'must-have', 'dramatic improvement' etc.En de plaatjes in de huiskamer van je kinderen zijn toch wel heel erg leuk om zo mooi mogelijk te hebben ;-)

Uiteindelijk voor D5100 lenskit (18-55mm) en de DX 35mm lens in totaal 644 euro afgerekend.

Tenslotte merkte ik tegen het eind van mijn zoektoch op dat de D5100 een camera is die uitgefaseerd wordt, dus als je er nog een wil hebben - go for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Laatst online: 14:21

copykat

Good copy isn't bad

Vraagje:

Is dit een goede deal?
€ 728,- Nikon D5100 + 18-55mm VR + 55-300mm VR Zwart
18-55mm f/3.5-5.6G AF-S VR DX NIKKOR en dus: AF-S DX NIKKOR 55-300mm f/4.5-5.6G ED VR deze schijnt best goed te zijn.

Geheugenkaartje er bij klaar?
(ok en een tas/rugzak.)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
copykat schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 21:28:
Vraagje:

Is dit een goede deal?
€ 728,- Nikon D5100 + 18-55mm VR + 55-300mm VR Zwart
18-55mm f/3.5-5.6G AF-S VR DX NIKKOR en dus: AF-S DX NIKKOR 55-300mm f/4.5-5.6G ED VR deze schijnt best goed te zijn.

Geheugenkaartje er bij klaar?
(ok en een tas/rugzak.)
D5100 +18-55 VR is een prima set, en met een telezoom erbij heb je een groot bereik met goede optische kwaliteit.

Enige wat je jezelf moet afvragen is in hoeverre je het gebied van 200-300mm veel gaat gebruiken. In het gebied van 55-200mm is de 55-300 vergelijkbaar met de kwaliteit van de 55-200 VR, in het stuk van 200-300 gaat de kwaliteit wel wat achteruit, als je de reviews er op naleest.

En voor € 598 heb je bij Digitalstreet ook al een kit met de D5100 + 18-55 VR + 55-200 VR, dus dan moet je jezelf afvragen of je dat extra bereik van 200-300mm (300-450mm fullframe equivalent) het prijsverschil waard vind.

De 55-200 VR is lichter, kleiner en heeft dezelfde filtermaat van 52mm voor eventuele filters (bv. polarisatiefilter) als de 18-55 VR. De 55-300 heeft dan weer een metalen lensmount, wat iets degelijker zou moeten zijn.

En ik zou ook even kijken wat voor prijs je bij de Mediamarkt kunt krijgen (online en in winkels kan verschillen) met de aankomende BTW-actie...

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Laatst online: 14:21

copykat

Good copy isn't bad

Wesco schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 23:12:
[...]

D5100 +18-55 VR is een prima set, en met een telezoom erbij heb je een groot bereik met goede optische kwaliteit.

Enige wat je jezelf moet afvragen is in hoeverre je het gebied van 200-300mm veel gaat gebruiken. In het gebied van 55-200mm is de 55-300 vergelijkbaar met de kwaliteit van de 55-200 VR, in het stuk van 200-300 gaat de kwaliteit wel wat achteruit, als je de reviews er op naleest.
ik vergeleek de twee lenzen op techradar die in de pricewatchlijst naar voren kwam en de 300mm had 4/5 en de 200mm 3/5 sterren. vandaar de keuze. puur op ach 800 euro was mn max budget. en ik was meteen klaar voorlopig ;) ik vermoed dat die 100mm meestal niet nodig is.(naderhand croppen kan altijd ook nog.)
Wesco schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 23:12:
[...]

En ik zou ook even kijken wat voor prijs je bij de Mediamarkt kunt krijgen (online en in winkels kan verschillen) met de aankomende BTW-actie...
Ben in mm geweest. heb de d5200 met 18-200mm geloof ik vastgehouden 1209,- zelf met btw back iets boven budget. :o

Er is ook nog een D5100 + 18-105mm VR (AF-S DX Nikkor 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR) voor 575,- op pricewatch (Dan gewoon kijken of ik erg veel zoom mis. en misschien later er omheen goed glas kopen via mp of tweakers.) 17-55mm en 55/70-200mm/300mm met een goede f-waarde.

Ik neem aan dat de nikkor 55-200/300mm boven de sigma versies en tamron versies staat.Vandaar de keuze. metalen vatting tegen kunststof deed het ook eigenlijk.

De d5100 is niet meer te vinden in de mm of sat. Helaas gezien de nog eens aantrekkelijkere -21%.acties.

(370 euro voor een fz200 (met btw teruggave of 600- 800 euro voor een d5100 met 1 of 2 lenzen. via webshop) Verschil in geld is nu wel erg klein geworden.
Dan is zo'n d5100 opeens erg aantrekkelijk als fototoestel.

[ Voor 17% gewijzigd door copykat op 20-01-2013 00:34 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-05 20:39
Afgelopen week heb ik zelf een D5100 met 18-55mm VR overgenomen via marktplaats.
De advertentie kwam ik toevallig tegen en ik had al een tijdje geleden besloten dat een D5100 mijn eerste DSLR ging worden.

Gisteren bij de mediamarkt heb ik een Vangaurd Up-Rise 15 tas aangeschaft, daar past de D5100 met 18-55mm kitlens net in. Het is een degelijke tas met veel mogelijkheden en ook een ingebouwde regenhoes.

Nu nog een keer kijken naar een lens die mijn zoombereik wat verder aanvult, waarschijnlijk wordt het of de 55-200mm kitlens of iets van 15-105.
Daarnaast ben ik sowieso op zoek naar een oplossing voor wat macro fotografie, met name product fotografie.
Ik ben hiervoor aan het twijfelen of ik gebruik ga maken van Tussenringen (Extension Tubes geloof ik?) of een Nikon AF-S DX 40mm f.2.8G.

Iemand ervaring met één van beide methodes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-04 14:08
Iemand een idee wat voor tas ik zou kunnen kopen voor de D5100?

Mijn accessoires zijn:
-Nikon D5100 body + halsband
-de standaard kitlens (18-55mm)
-een extra 35mm F/1.8 lens
-een extra accu
-2 of 3 geheugenkaartjes

dank voor 't meedenken.
Lijkt me vooral chique als ik de lens niet los hoef te halen van de body voordat ik 'm inpak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HwKok
Znorkus schreef op maandag 04 februari 2013 @ 23:03:
Iemand een idee wat voor tas ik zou kunnen kopen voor de D5100?

Mijn accessoires zijn:
-Nikon D5100 body + halsband
-de standaard kitlens (18-55mm)
-een extra 35mm F/1.8 lens
-een extra accu
-2 of 3 geheugenkaartjes

dank voor 't meedenken.
Lijkt me vooral chique als ik de lens niet los hoef te halen van de body voordat ik 'm inpak.
Ik heb met dezelfde setup een tas uit de Vanguard Up-rise serie. Hier heb je verschillende groottes van.
Erg stevig en draagt fijn op je rug. Het mooist vind ik dat je de camera (incl. lens) via een opening in de zijkant erin kan doen, zodat je de tas alleen maar van je rug naar je buik hoeft te schuiven. Om even gauw je camera te pakken of op te bergen hoef je de tas niet helemaal af te doen.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silverscope
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-05 22:15
HwKok schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 07:48:
[...]

Ik heb met dezelfde setup een tas uit de Vanguard Up-rise serie. Hier heb je verschillende groottes van.
Erg stevig en draagt fijn op je rug. Het mooist vind ik dat je de camera (incl. lens) via een opening in de zijkant erin kan doen, zodat je de tas alleen maar van je rug naar je buik hoeft te schuiven. Om even gauw je camera te pakken of op te bergen hoef je de tas niet helemaal af te doen.

Succes!
heb je toevallig de uprise 34 II slingbag?
Weet je nog waar je die hebt gekocht en voor hoeveel? Ik ben nl ook op zoek naar een handige slingbag icm d5100 met 18-105 kitlens. (lijkt mij ook ideaal om snel camera te kunnen pakken etc)

Weet iemand daarnaast hoe het zit met het kopen van een extra accu? Ik ga binnenkort naar Nepal en verwacht daar veel foto's te gaan maken. Aangezien er denk ik niet iedere avond stroom beschikbaar is zit ik de denken om een extra accu te kopen. De originele Nikon accu's zijn echter vrij prijzig. Weet iemand of aftermarket accu's ook zonder probleem zijn te gebruiken en zo ja welke?

:)

[ Voor 20% gewijzigd door Silverscope op 11-02-2013 11:55 ]

Just grow old with grace

Pagina: 1 2 3 4 Laatste